'Milieuheffing op vliegtickets is knettergek'

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

'Milieuheffing op vliegtickets is knettergek'

Bericht door Ds79m » za 12 mei 2007, 4:04

Elsevier schreef:'Milieuheffing op vliegtickets is knettergek'

Michael O'Leary, topman van vliegmaatschappij Ryanair, noemt de milieubelasting op vliegtickets die de Nederlandse regering wil invoeren 'zinloos en knettergek'. De CO2-uitstoot wordt er niet door beperkt en Nederlandse reizigers zullen uitwijken naar Duitse en Belgische vliegvelden.


Het kabinet Balkenende IV wil dat de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) in 2020 met 20 procent is teruggedrongen. Dat moet onder meer worden bereikt met een milieubelasting van 24 euro op elk vliegticket. Volgens critici, onder wie nu ook O'Leary, is dit 'gewoon weer een nieuwe belasting', die niet gebruikt gaat worden voor het milieu.

Teruggedraaid
Het aantal vliegtuigpassagiers in Nederland zal na de heffing afnemen, maar de CO2-uitstoot wordt er niet door beperkt, zegt O'Leary vandaag in een gesprek met nieuwsdienst ANP.

De Ierse bestuursvoorzitter van prijsvechter Ryanair wijst er op dat het aantal passagiers in Zweden en Groot-Brittannië sterk is teruggelopen na invoering van een milieuheffing. Deze is in Zweden zelfs al weer teruggedraaid.

O'Leary denkt dat ook veel Nederlandse reizigers simpelweg vanaf buitenlandse vliegvelden zullen gaan vliegen. Eerder vreesde Schiphol-directeur Gerlach Cerfontaine al voor het vertrek van veel luchtvaartmaatschappijen naar het buitenland.

Milieulobby
Ook het Milieu- en Natuurplanbureau (MNP) concludeerde eind februari al dat er niet veel 'milieuwinst' zal worden geboekt door de extra belasting. Het MNP onderzocht de gevolgen van de milieutax in opdracht van de regering. Volgens het MNP zal het aantal passagiers misschien dalen, maar is het effect daarvan op de CO2-uitstoot van vliegtuigen 'minimaal'.

O'Leary heeft nog wel een andere suggestie voor het kabinet om de CO2-uitstoot te beperken: 'Investeer in kerncentrales! Maar dan begint natuurlijk de milieulobby te steigeren.'
Hoewel die man natuurlijk ook vanuit zijn eigen belang redeneert, ben ik ook van mening dat dit een zinloze nieuwe belasting is. Als je net over de grens kan vliegen zonder die belasting, dan is het lonend om gewoon even daarheen te rijden met de auto. Waarmee het per saldo dus zeker niet goed is voor de CO2-uitstoot.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 12 mei 2007, 10:35

Als er enorme belastingen en accijnzen zitten op autorijden, dan zie ik niet in waarom dat voor vliegen niet het geval zou zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 12 mei 2007, 11:21

Voor half Nederland is het zowieso sneller om naar Duitsland of België uit te wijken, zeker in spitsmomenten.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » za 12 mei 2007, 19:50

Buiten de spits is Niederrhein 50 minuten rijden en in de spits 10 à 15 minuten meer. En Schiphol dat ongeveer even ver weg is: 's avonds laat en 's nachts een 50 minuten (vanwege het feit dat circa de helft door 100 km zones loopt) tot 1.30 of langer in de spits :evil:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 13 mei 2007, 10:02

Het is me een raadsel wat die prijsvechters voor toegevoegde waarde hebben..., gewoon van Schiphol afmieteren :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » zo 13 mei 2007, 14:07

Vinny schreef:Het is me een raadsel wat die prijsvechters voor toegevoegde waarde hebben..., gewoon van Schiphol afmieteren :idea:
Betaalbaar vliegen wellicht? Toen ik vorige maand naar Londen vloog, heb ik nog uit zitten vogelen of ik vanaf Rotterdam kon. Dat kostte 10 keer zoveel (:!:) als met Easyjet vanaf Schiphol. Dan is de keuze snel gemaakt.

Die milieuheffingen zijn nuttig als er iets mee gedaan wordt. Ik vrees dat het vooralsnog verdwijnt in de zakken van Haagse politici. Dus ben ik, zoals het nu gaat, falikant tegen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » zo 13 mei 2007, 14:16

Nu niet direct in de zakken van politici maar in de onbestemde pot "Algemene Middelen".

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » ma 14 mei 2007, 21:11

Probleem is niet zozeer dat die milieuheffing niet eens aan het milieu ten goede komt [maar dus gewoon in de pot algemene middelen verdwijnt]. Hoe absurd en stompzinnig bekrompen ben je bezig als het netto reultaat is dat de prijsvechters nu niet meer via Eindhoven, Schiphol of Lelystad gaan vliegen, maar vanaf Weeze waarvan de startbaan minder dan een kilometer van de Nederlandse grens licht . . . en men nu "gedwongen" wordt in de auto te springen en naar Weeze te rijden, waar Ryanair mee rdan welkom is [hoewel ook dat nog we wat voeten in aarde had].
Dit soort problematiek vraagt bij uitstek om Europees beleid. Als Nederland dat in zijn uppie wil doen, dan jagen we het bedrijfsleven en banen regelrecht naar onze buurlanden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » ma 14 mei 2007, 21:58

Maar ik denk dat ik met mijn auto minder emissies veroorzaak als ik naar Weeze rijd. Dit omdat er amper filevorming is. Hoewel de B9 en de lokale wegen niet echt ingericht zijn op meer verkeer. Die werkgelegenheid is heel jammer voor Nederland...

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: 'Milieuheffing op vliegtickets is knettergek'

Bericht door Frits » ma 10 sep 2007, 17:51

Milieudefensie wil hogere vliegtaks

AMSTERDAM - Milieudefensie vindt dat de milieuboetes op vliegen veel hoger moeten zijn dan de 25 euro die het CDA/PvdA/Christenunie-kabinet voorstellen.

Dat de reisorganisaties actie voeren tegen vliegtaks is onverantwoordelijk, zegt de milieu-organisatie die mede op de been wordt gehouden met 15.7 miljoen euro subsidies van de (deelnemers van de) Postcodeloterij. Milieudefensie vindt dat de reisbranche met de campagne tegen de 'ticketheffing' 'de kop in het zand steekt voor het klimaatprobleem'. Vliegen is volgens de activisten belachelijk goedkoop en extreem vervuilend. We moeten de trein nemen, zo vinden ze. De reisorganisaties verenigd in ANVR maakten zaterdag in De Telegraaf bekend dat ze actie gaan voeten tegen de vliegtaks die PvdA-minister Bos wil invoeren.

Milieudefensie lokte vorige maand woedende reacties van inwoners van Leiderdorp uit. Dankzij procedures van de milieuclub blijven de enorme files bij de A4 langs dat dorp bij Leiden nog jaren extra staan. Bewoners die hoopten op vrij uitzicht dankzij een verdiepte snelweg en minder uitlaatgassen kwamen bedrogen uit. Milieudefensie kondigde in een regionale krant dit weekend aan naar leiderdorp te komen om uit te leggen waarom ze de wegverbreding (samen met bezwaarmaker elctronicabedrijf JVC) hebben getorpedeerd. 'Wegverbreding is niet meer van deze tijd', aldus Milieudefensie die de afgelopen jaren vijftien miljoen euro kregen van de Postcodeloterij. Dit jaar werd nog eens 1,5 miljoen euro van ingelegde postcodegelden overgemaakt aan de lustig procederende milieclub.

Bron: de Telegraaf
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: 'Milieuheffing op vliegtickets is knettergek'

Bericht door Via » ma 10 sep 2007, 17:53

''We moeten de trein nemen, zeggen ze''

Leuk ja, de trein naar Amerika... :roll:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: 'Milieuheffing op vliegtickets is knettergek'

Bericht door Hajo » ma 10 sep 2007, 18:06

Frits schreef:
Milieudefensie wil hogere vliegtaks
(...) Dat de reisorganisaties actie voeren tegen vliegtaks is onverantwoordelijk, zegt de milieu-organisatie die mede op de been wordt gehouden met 15.7 miljoen euro subsidies van de (deelnemers van de) Postcodeloterij.(...)'Wegverbreding is niet meer van deze tijd', aldus Milieudefensie die de afgelopen jaren vijftien miljoen euro kregen van de Postcodeloterij. Dit jaar werd nog eens 1,5 miljoen euro van ingelegde postcodegelden overgemaakt aan de lustig procederende milieuclub.Bron: de Telegraaf
15,7 MILJOEN EURO subsidie ontving die club! :booooos:
OPROEP aan de Postcodeloterij: stop onmiddellijk met het sponsoren van die achterlijke club boomknuffelaars! :rooie:

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: 'Milieuheffing op vliegtickets is knettergek'

Bericht door Jeroen » ma 10 sep 2007, 19:25

Mensen die loten kopen weten dat er geld die kant op vloeit. Postcodeloterij wil ook alleen maar geld verdienen, en zolang mensen MD als een 'echt' goed doel blijven zien zullen ze er bij de postcodeloterij niet om malen, denk ik zo.

BlaZ
stadsweg
Berichten: 263
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 3:47
Locatie: Lieshout

Re:

Bericht door BlaZ » wo 12 sep 2007, 19:24

Vinny schreef:Het is me een raadsel wat die prijsvechters voor toegevoegde waarde hebben..., gewoon van Schiphol afmieteren :idea:
De prijsvechters komen amper op Schiphol, veel te duur vliegveld voor prijsvechters. Bovendien prijsvechters betekend concurrentie alleen maar positief voor de consument.

Prijsvechters zijn ideaal voor de korte vluchten.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: 'Milieuheffing op vliegtickets is knettergek'

Bericht door Willem » do 13 sep 2007, 15:57

Ieder aanbod schept zijn eigen vraag, als het aanbod er niet is wordt het ook niet gemist. Daar zijn de prijsvechters heel goed in. Toen ze nog niet bestonden had niemand problemen met de situatie zoals die er toen was, met alleen dure tickets.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: 'Milieuheffing op vliegtickets is knettergek'

Bericht door IQ[] » di 14 okt 2008, 20:29

Ik las vandaag dat België ook een vliegtaks wil invoeren.... om een stukje het begrotingstekort op te vullen....

Plaats reactie