Milieuzones in steden

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door simon » za 20 feb 2010, 15:23

Samen met: meer parkeerdozen aan de rand van steden met goede OV-regelingen (bijv: 5 euro voor een dag parkeren én gratis OV van/naar de binnenstad)
Dit is iets voor de theorie. In de praktijk gaat het nooit werken dat iemand eerst een half uur in de file gereden heeft, dan 10 minuten in de regen op een propvolle bus moet wachten en daarna nog 800 meter te voet naar zijn werkplaats moet.[/quote]

In de praktijk vinden mensen het inderdaad niet erg om in een monsterfile naar de binnenstad te rijden, aldaar achteraan te sluiten bij een rij wachtenden voor een parkeergarage met een bordje "vol", lang te zoeken naar een parkeerplek, bij terugkomst een woekerprijs te betalen en te hopen dat de auto niet is opengebroken.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Willem » za 20 feb 2010, 16:20

De grootte van de stad speelt in dat verhaal een belangrijke rol: in grote steden als Amsterdam en Utrecht is het redelijk geaccepteerd om het laatste stukje van de stadsrand naar het centrum per OV af te leggen.
In kleinere steden als Zwolle of Maastricht, waar het toch lastig kan zijn om de auto kwijt te raken, werkt dat systeem minder.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Frits » vr 09 apr 2010, 18:47

UTRECHT - GroenLinks in Utrecht heeft haar twee wethouderskandidaten bekend gemaakt. De eerste is Mirjam de Rijk, die nu directeur is van stichting Natuur en Milieu.

Bron: RTV Utrecht
Voortaan alle verkeerslichten in Utrecht 24 uur per dag op rood uit alle richtingen?
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door mhkamp » do 25 nov 2010, 18:23

Via het chauffeursforum stuitte ik op dit artikel:
Het Parool schreef: Milieuzone werkt toch niet zo goed
23-11-10 11:27 uur
AMSTERDAM - De milieuzone tegen vuile vrachtwagens werkt veel minder goed dan verwacht, blijkt uit een landelijke effectenstudie. Toch is de milieuzone de meest effectieve manier om de luchtkwaliteit te verbeteren.

De belangrijkste oorzaak van de teleurstellende resultaten zijn de tegenvallende milieuprestaties van nieuwe vrachtauto's met de strengste emissienorm (Euro 5), zo blijkt uit onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Uit onderzoek van TNO blijkt dat die vrachtauto's veel viezer zijn dan werd verwacht: de uitstoot van stikstof is in de stad drie keer zo hoog als werd aangenomen.

Het effect van de milieuzone op de stikstofuitstoot in de stad is daardoor nihil: er rijden meer 'schone' vrachtwagens rond, maar de stikstofconcentraties zijn nauwelijks lager. De uitstoot van fijnstof is wel fors gedaald: met ruim 20 procent in 2010. Als de fijnstof die vrijkomt bij remmen en door slijtage van banden buiten beschouwing wordt gelaten, is dat zelfs 35 procent.

In Amsterdam is het ruimhartige ontheffingsbeleid een andere oorzaak voor het tegenvallende milieueffect: 17 procent van de vrachtwagens zou volgens de geldende normen de milieuzone niet in mogen, maar heeft een ontheffing. Nog eens 6 procent is in overtreding.

Uit metingen blijkt dat de fijnstofuitstoot vooral plaatselijk lager is: op Overtoom, Amsteldijk en Stadhouderskade zijn grote verschillen gemeten. Op de meeste andere routes, vooral in de binnenstad, zijn de verbeteringen marginaal.

Sinds september 2009 worden alle auto's die de milieuzone inrijden, gecontroleerd door 53 camera's met kentekenscanners. Overtreders krijgen de bekeuring automatisch thuisgestuurd. Amsterdam is de enige stad die dit systeem gebruikt. Daardoor wordt nog maar zelden een vrachtwagen zonder ontheffing betrapt: volgens het ministerie is het nalevingspercentage bijna 100 procent. In steden waar opsporingsambtenaren toezicht houden, is dat maar 75 procent.

Omdat tegenover de strenge controle een soepel ontheffingenbeleid staat, is het vrachtautopark hier echter nauwelijks schoner, schrijven de rapporteurs. Van alle vrachtauto's met een ontheffing heeft ruim de helft een lokale ontheffing, vijf tot tien keer meer dan in andere steden met een milieuzone.

Ondanks de tegenvallende resultaten vindt staatssecretaris Atsma van Milieu milieuzones een goed middel om luchtkwaliteit te verbeteren. Hij wijst erop dat in steden zonder milieuzone de helft van de vrachtauto's niet aan de normen voldoet; in steden met een milieuzone is dat een kwart. Plannen om milieuzones na 1 juli 2013 ook voor bestelauto's te laten gelden, wijst hij daarom niet op voorhand af.

Wethouder Eric Wiebes (Verkeer) is blij met de daling van de fijnstofuitstoot, maar bezorgd over de geringe afname van de stikstofconcentratie. Hij verwacht geen wonderen van nieuwe vrachtwagens met Euro 6-klassering. ''We hadden van Euro 5 ook hogere verwachtingen.''

Wiebes zei bij zijn aantreden dat hij voor iedere geïnvesteerde euro maximaal rendement wil. Of dat betekent dat hij een streep haalt door de milieuzone, weet hij nog niet.

''We rekenen nu alles door en gaan in gesprek met de raad en de stadsdelen, maar ook met Den Haag. We kunnen het niet alleen, en als we in 2015 aan de normen willen voldoen moet er nog veel gebeuren.''

Milieuzones zijn de afgelopen jaren ingevoerd zodat verschillende steden tijdig aan de Europese grenswaarden voor luchtkwaliteit voldoen. Worden die normen niet gehaald, dan zou de Europese Unie Nederlandse steden kunnen dwingen om te stoppen met bouwen, tot de luchtkwaliteit aan de eisen voldoet.

Naast Amsterdam hebben nog tien Nederlandse steden een milieuzone voor vrachtwagens ingesteld: Utrecht en Eindhoven waren op 1 juli 2007 de eerste twee steden die de stap namen. Later volgden Tilburg, Den Bosch, Rotterdam, Breda, Den Haag, Delft, Leiden en Maastricht.

Amsterdam heeft sinds 9 oktober 2008 een milieuzone, en pakte het voorvarend aan. De milieuzone is de grootste van Nederland: het hele gebied binnen de ring A10 is verboden gebied voor vieze vrachtauto's, met uitzondering van Noord en een aantal industrieterreinen langs de A10.

Vrachtwagens die het gebied in willen, moeten een Euro 4- of een Euro 5-klassering hebben, Euro 3-voertuigen jonger dan acht jaar krijgen toegang als ze een goedgekeurd roetfilter hebben. De komende jaren worden de normen verder aangescherpt, waardoor de luchtkwaliteit voor 2015 aanzienlijk moet verbeteren. (JASPER KARMAN)
Bron Het Parool
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Willem » do 25 nov 2010, 21:05

Toch maar weer afschaffen dan? Nu aangetoond is dat milieuzones geen effect hebben heeft het geen zin om dit soort dingen nog langer in stand te houden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Chris » do 25 nov 2010, 21:06

In Duitsland is door de ADAC ook onderzocht wat de effecten van milieuzones zijn: niks, en dat geldt nog wel voor alle typen voertuigen...

Helaas zul je de voorstanders van dit soort zaken (of DV for that matter) niet snel zien toegeven dat het niet werkt en dus toch maar beter afgeschaft kan worden...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Chris » do 25 nov 2010, 21:08

Lärmschutz is heel wat anders; verkeerslawaai. Overigens is dat ook lang niet zo zinvol omdat zeker 's nachts het aandeel vrachtverkeer erg hoog is en die niet getroffen worden door snelheidsverlagingen in de nacht tegen lärmschutz (zoals in Oostenrijk).

edit: bericht waarop ik antwoordde is weg :sadley:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Via » vr 26 nov 2010, 14:47

Chris schreef:In Duitsland is door de ADAC ook onderzocht wat de effecten van milieuzones zijn: niks, en dat geldt nog wel voor alle typen voertuigen...

Helaas zul je de voorstanders van dit soort zaken (of DV for that matter) niet snel zien toegeven dat het niet werkt en dus toch maar beter afgeschaft kan worden...
De enige winst die je hebt is dat bedrijven die vaak in de binnensteden moeten zijn eerder een schonere vrachtwagen aanschaffen en op die manier wordt de uitstoot dan nog een beetje beperkt. Maar ik vind dat ook veel te weinig om dit systeem in stand te houden.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Milieuzones in steden

Bericht door jeroent » vr 26 nov 2010, 21:46

En zo'n 'vieze' vrachtwagen wordt echt niet gesloopt, eerder verkocht en geexporteerd. Zo exporteren we onze uitstoot dus naar andere landen in de wereld. Wereldwijd ('global warming') milieueffect: nihil.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Willem » vr 26 nov 2010, 22:28

Tenzij die vrachtwagens nog vuilere en oudere lokale producten vervangen. Dan is er wel winst, zij het dat ze daar dan zo'n 25 jaar achterlopen op de ontwikkelingen in het westen.

MB1936NG
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: do 13 jan 2011, 19:13

Re: Milieuzones in steden

Bericht door MB1936NG » do 13 jan 2011, 21:04

Zelf ben ik lid van een vereniging van oude vrachtwagens. Vorig jaar heb ik besloten mijn oude Mercedes Benz vrachtwagen maar weg te doen. Hij is inmiddels verkocht.
Het werd steeds moeilijker met de vrachtwagen in de regio Haaglanden te rijden. Naar de stalling rijden werd steeds moeizamer in verband met de zones. Inmiddels heeft de gemeente Rijswijk ook een milieuzone gekregen. Op een aantal lokaties staan camera's die de kentekens scannen. De boetes liegen er niet om, het is goed opletten waar je rijdt, anders 160 euries boete. Het is jammer dat het niet meer mogelijk is, maar het is niet anders. In 2013 kunnen de gemeentes zelf beslissen of ze een milieuzone willen gaan instellen, maar dan ook voor bedrijfswagens onder de 3500 kg. Dus dat wordt allemaal wat voor de liefhebbers beneden de 3500 kg. Het is jammer allemaal. Ze denken allemaal dat euro5 zo onschadelijk en schoon is, dit valt namelijk nog vies tegen als je die fijne roetdeeltjes inademd. :top:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Chris » do 13 jan 2011, 21:08

Het heeft toch vooral symbolische waarde. Het aandeel echter vervuilende vrachtwagens is sowieso al erg laag, waar praat je dan nog over op een hele stad gezien...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Peter » vr 14 jan 2011, 8:46

MB1936NG schreef:Zelf ben ik lid van een vereniging van oude vrachtwagens.
Volgens mij zijn historische vrachtwagens (vermoedelijk meer dan 30 jaar oud) vrijgesteld. Maar dat kan per gemeente verschillen. De naam van de vereniging suggereert dat het niet om klassieke vrachtwagens gaat, dus wellicht is dit de middenmoot van 20 jaar oud of zo.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

MB1936NG
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: do 13 jan 2011, 19:13

Re: Milieuzones in steden

Bericht door MB1936NG » zo 16 jan 2011, 13:03

^^
Er is momenteel geen vrijstelling voor oude vrachtauto's in de milieuzones binnen de Gemeentes Rijswijk, Delft en Den Haag. Ook niet als de wagen 30 jaar en ouder is. Je kunt in dit geval een dagvergunning kopen bij de gemeentes a 25 euro per dag. Het maakt verder niet uit of je wel of geen lid bent van een Vereniging men krijgt geen vrijstelling om met een oude vrachtwagen door de zones te rijden. :schrikreactie:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Wouter N14 » di 21 jun 2011, 18:50

Dit past wel hier.
[url=http://www.nu.nl/binnenland/2545589/maatregelen-in-petto-luchtkwaliteit.html]www.nu.nl[/url] (21-6-2011) schreef: 'Maatregelen in petto voor luchtkwaliteit'

DEN HAAG - Het ministerie van Infrastructuur & Milieu herkent de conclusies van de rekenkamers van Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht over de luchtkwaliteit op hoofdlijnen. Wel heeft staatssecretaris Joop Atsma (Milieu) maatregelen in petto die de situatie moeten verbeteren. Dat zei een woordvoerder van het ministerie dinsdag in een reactie. ''Het afgelopen jaar hebben we veel goede stappen gezet wat betreft het bestrijden van fijn stof. De bedoeling is dat we de zelfde inzet gaan doen wat betreft stikstof, waar nog uitdagingen liggen'', aldus de zegsman. Als voorbeeld noemt hij dat er eind dit jaar een subsidieprogramma komt voor motoren die stikstofarm zijn. Daarnaast is er circa 75 miljoen euro beschikbaar voor gemeenten om investeringen te doen om de lokale luchtkwaliteit te verbeteren.

Bijsturen
Volgens de woordvoerder is er geen reden voor vrees dat de grote steden in 2015 niet voldoen aan Europese normen voor stikstofdioxide. ''We kunnen tot 2015 gelukkig hard met elkaar aan de slag. Elk jaar kunnen we bijsturen als het erop lijkt dat we het niet halen. Daarnaast: we moeten het gewoon halen.''

GroenLinks
Oppositiepartij GroenLinks pleit voor noodzakelijke maatregelen om de luchtkwaliteit in grote steden te verbeteren. Als voorbeeld noemt de partij milieuzones voor bestelauto's, goedkoop parkeren voor schone auto's of lagere maximumsnelheden langs steden. Dat liet GroenLinks-Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren weten in reactie op een rapport van de rekenkamers van Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht over de luchtkwaliteit. Van Tongeren: ''Letterlijk op het moment dat de rekenkamers de noodklok luiden dat de lucht in de grote steden te lang te vies blijft, stemmen de rechtse partijen een motie van mij weg om maatregelen te nemen. Dat is cynisch, omdat het om de gezondheid van mensen gaat, maar het bedreigt bovendien toekomstige bouwprojecten.''
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Chris » di 21 jun 2011, 18:53

In hoeveel plaatsen is er eigenlijk sprake van een significante overschrijding? Bijvoorbeeld een jaargemiddelde van 50 µg/m³ of meer? Als een snelheidsverlaging schijnbaar al effect heeft, dan kan het niet anders dan om marginale overschrijdingen gaan.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Wouter N14 » wo 29 feb 2012, 15:43

**stof stof**
[url=http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet-Watch/article/detail/3209341/2012/02/29/Atsma-wil-geen-vieze-oldtimers-meer-in-binnenstad.dhtml]www.ad.nl[/url] (29-2-2012) schreef: Atsma wil geen 'vieze' oldtimers meer in binnenstad

Staatssecretaris van Milieu Joop Atsma (CDA) wil voorkomen dat jonge oldtimers massaal worden geïmporteerd. De zwaar vervuilende auto's moeten uit de binnensteden geweerd worden met behulp van milieuzones. Dat zei de bewindsman vandaag in de Tweede Kamer. Novum meldt het nieuws. De bewindsman stelde dat oldtimers in omliggende landen al niet meer in de steden mogen rijden. Daarom worden er jaarlijks 20.000 tot 30.000 van die auto's naar Nederland geïmporteerd. In ons land geldt er een belastingvoordeel voor de wagens. In veel gevallen worden de voertuigen als eerste auto gebruikt, en dus niet alleen voor een antiek ritje in het weekend. De uitstoot is 'onevenredig groot' zei Atsma.
Laat ze eerst maar eens wat doen aan al die smerige brommers en snorfietsen, die zijn een klap hinderlijker (en onveiliger) :down:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Peter » wo 29 feb 2012, 15:58

De meeste oldtimers (lees auto's van 1980-1985) mogen de meeste steden en centra wel degelijk in. Alleen sommige Duitse binnensteden zijn off-limit voor de oudere diesels en een enkele (groene sticker) ook voor auto's zonder katalysator.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door captain007 » wo 29 feb 2012, 20:04

Wouter N14 schreef:Laat ze eerst maar eens wat doen aan al die smerige brommers en snorfietsen, die zijn een klap hinderlijker (en onveiliger) :down:
Te beginnen bij het verbieden van scooters en brommers vanwege de idioot hoge uitstoot van fijnstof. Echt schandalig dat er altijd naar de snelwegen wordt gekeken terwijl die krengen veel gevaarlijker zijn voor de gezondheid (fietsers en voetgangers in stedelijke gebieden ademen constant die troep van de scooters in). Laat ze dus maar eens fijnstofuitstooteisen aan die krengen gaan stellen. Op een of andere manier is het altijd populair om maar af te geven op auto's en vrachtwagens...

WhiteWolf
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 06 apr 2012, 9:27

Re: Milieuzones in steden

Bericht door WhiteWolf » vr 06 apr 2012, 9:31

Conclusie het hele principe van de milieuzones werkt niet maar worden instand gehouden om geld te winnen voor de overheid..

Wie kan mij vertellen welke milieuzones eigenlijk vaste camera's hebben ? ik heb hiernaar gezocht maar ik kwam eruit dat

-Amsterdam
-Den Haag
-Delft
-Rijswijk

deze gemeente camera's hebben maar er zijn veel meer milieuzones.
Not everything on the internet is true.
-William Shakespeare

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Rene » vr 06 apr 2012, 9:41

Utrecht heeft ook camera's bij de invalswegen, die ervoor ingezet zouden kunnen worden.

WhiteWolf
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 06 apr 2012, 9:27

Re: Milieuzones in steden

Bericht door WhiteWolf » vr 06 apr 2012, 10:14

Okay dankje, en de overige steden? Als ik me niet vergis:

Breda, Eindhoven, Tilburg, Rotterdam en Maastricht

Als beroeps(vrachtwagen)chauffeur vind ik dit persoonlijk wel leuk om te weten namelijk.
Not everything on the internet is true.
-William Shakespeare

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Via » vr 06 apr 2012, 16:22

Den Bosch heeft ook een milieuzone. In Tilburg, Breda, Eindhoven en Den Bosch heb ik nergens vaste camera's gezien, hoewel ik dat ook niet 100% zeker zou durven zeggen.

WhiteWolf
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 06 apr 2012, 9:27

Re: Milieuzones in steden

Bericht door WhiteWolf » di 10 apr 2012, 14:49

^^ Haha, ik zie ze zelf ook nooit, daarom dacht ik dat misschien mensen hier het wisten.
Ik denk dat ik het zo dan wel zeker genoeg weet waar ik wel en vooral waar ik niet mag komen.
Not everything on the internet is true.
-William Shakespeare

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Wouter N14 » do 28 jun 2012, 9:06

Was nou niet juist gebleken dat die Duitse zones maar een beperkt effect hadden?
[url=http://www.nu.nl/binnenland/2846202/utrecht-weert-vervuilende-autos-centrum.html]www.nu.nl[/url] (28-6-2012) schreef: Utrecht weert vervuilende auto's uit centrum

UTRECHT - De gemeente Utrecht wil vervuilende auto's uit het centrum gaan weren. Dat maakte de gemeente bekend. Het stadsbestuur voert de maatregel in om de kwaliteit van de lucht te verbeteren. ''Het Utrechtse wagenpark is vervuilender dan het landelijk gemiddelde'', concludeert het gemeentebestuur. Dieselwagens ouder dan 8 jaar zijn vanaf volgend jaar niet meer welkom. Later geldt hetzelfde voor benzinewagens van 12 jaar en ouder, zei wethouder van verkeer Frits Lintmeijer (GroenLinks) donderdag op Radio 1. Met de maatregel wil Lintmeijer zorgen dat Utrecht aan Europese normen voor luchtkwaliteit voldoet. Oudere auto's zorgen volgens hem voor enorme pieken in milieubelasting. "Het scheelt echt een slok op een borrel." De plannen voor het verbod worden donderdag gepresenteerd. De hoogte van een eventuele boete op een overtreding is nog niet bekend. ''Daarvoor is het nog veel te vroeg'', zegt de woordvoerder. De ´milieuzone´ wordt gefaseerd ingevoerd, vanaf volgend jaar. Er komt een overgangsregeling voor bewoners van de binnenstad met een oude auto.

Amsterdam
In 2008 sneuvelde een soortgelijk plan in Amsterdam. Daar ging het om auto's van een bouwjaar voor 1992. De plannen stuitten op forse kritiek, onder anderen van toenmalig minister Camiel Eurlings (Verkeer). In Utrecht en Amsterdam worden nu alleen vervuilende vrachtwagens geweerd. Lintmeijer verwacht niet dat Utrecht hetzelfde als Amsterdam staat te wachten. Bezwaren van ondernemers die vrezen voor minder omzet zijn volgens hem ongegrond. Volgens hem is goed gekeken naar hoe het gaat in Duitsland, waar vervuilende auto's al langer uit binnensteden worden geweerd. "Daar is de maatregel juist goed voor de omzet in de binnensteden."
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Attietattie » do 28 jun 2012, 9:14

Ik vind 8 jaar nou niet bijster oud. Een diesel trekt makkelijk 15 jaar. Een tweede- of derdehands dieseltje is al heel snel 8 jaar.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Wouter N14 » do 28 jun 2012, 9:19

Ergens kan ik het mij wel voorstellen omdat het aantal geïmporteerde belastingvrije diesels uit de jaren 80 aardig is toegenomen de laatste jaren. Maar of het echt zoden aan de dijk zet...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door captain007 » do 28 jun 2012, 9:24

De eisen zijn dus strenger dan die gelden voor de Duitse groene mileusticker die je bijvoorbeeld voor een stad als Berlijn nodig hebt :hm: (in ieder geval voor benzineauto's).

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Attietattie » do 28 jun 2012, 9:49

Wouter N14 schreef:Ergens kan ik het mij wel voorstellen omdat het aantal geïmporteerde belastingvrije diesels uit de jaren 80 aardig is toegenomen de laatste jaren. Maar of het echt zoden aan de dijk zet...
Tja, je kan bijna niet anders. Een nieuwe auto is voor Jan Modaal niet te betalen doordat er 40x belasting over een auto en de brandstof heen gaat.

Straks betaal je dus wegenbelasting om maar van het halve wegennet gebruik te mogen maken... :nuts:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Rene » do 28 jun 2012, 9:49

Gelukkig is er al onderzoek uit Duitsland dat bewijst dat milieuzones niet helpen, en slechts een vorm van symboolpolitiek zijn.
Dat zal helpen om de betreffende maatregel tegen te gaan.

Plaats reactie