Milieuzones in steden

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Vahalis » do 07 nov 2013, 13:53

Even wachten tot iemand een Europese milieuzonesticker gaat voorstellen :duck:

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Auto's verbieden

Bericht door nederland24 » za 30 nov 2013, 16:29

Het stadsbestuur van Rotterdam komt met een sloopregeling voor duizenden auto's in de stad die sterk vervuilend zouden zijn.

Zo krijgen eigenaren van dieselauto's ouder dan 2005 en benzineauto's ouder dan 1992 geen parkeervergunning meer en gaat er een rijverbod gelden voor vrachtwagens op de meest vervuilde weg door de stad, de 's Gravendijkwal. Met deze aanvullende maatregelen wil de stad Rotterdam de luchtkwaliteit voor de bewoners snel verbeteren. Ook worden volgens de woordvoerder van de gemeente met deze maatregel 'extreem vervuilende auto's' geweerd.

Dat is nodig omdat Rotterdam net als andere steden nog steeds niet voldoet aan de landelijke normen. Voor de sloopregeling is 8 miljoen euro beschikbaar. Dat is onderdeel van de 12,5 miljoen euro aan rijksgelden die voor verbetering van de luchtkwaliteit beschikbaar zijn gesteld.

Wie zijn auto laat slopen en een elektrische aanschaft, krijgt daar subsidie voor. De regeling geldt alleen voor voertuigen die op 28 november 2013 geregistreerd staan in Rotterdam. Omdat vanaf medio volgend jaar een rijverbod voor vrachtverkeer op de 's Gravendijkwal geldt, wordt nog wel onderzocht wat voor maatregelen er nodig zijn om de situatie in de omliggende straten niet te laten verslechteren.

De Bovag is niet ontevreden met de maatregel: "Zo lang mensen zelf hun keuze kunnen maken en niet worden gedwongen vinden wij een sloopregeling als deze een goed alternatief voor een milieuzone, waarbij er als het ware een hek om het centrum komt. Mensen moeten gestimuleerd worden in plaats van gestraft". In juli werd al bekend dat de CDA-fractie in Rotterdam een sloopregeling wel zag zitten, en dat plan lijkt er nu door. De Bovag is niet ontevreden
www.autoweek.nl

Auto's die RDW zijn goedgekeurd kunnen toch helemaal niet worden verboden? Bovendien is dit schandalig. Blijkbaar mogen armere mensen, die veel kilometers moeten maken geen auto meer rijden. :geenlach:

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Alfa » za 30 nov 2013, 18:39

^^Als je auto niet in de milieuzone mag komen ben je er weinig mee als je in zo'n zone woont. Dan mag je met je auto dus niet eens meer naar huis rijden. Die sloopregeling moet daarom eerder gezien worden als een soort tegemoetkoming vermoed ik.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Palance » za 30 nov 2013, 19:08

Een hele langdurige groene golf op het tunneltracé (waar de '-Gravendijkwal ook toebehoort) zet meer zoden aan de dijk. Het is nu eenmaal een transitroute.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Milieuzones in steden

Bericht door nederland24 » zo 01 dec 2013, 18:08

Alfa schreef:^^Als je auto niet in de milieuzone mag komen ben je er weinig mee als je in zo'n zone woont. Dan mag je met je auto dus niet eens meer naar huis rijden. Die sloopregeling moet daarom eerder gezien worden als een soort tegemoetkoming vermoed ik.
Even het kromme van die nieuwe regels laten zien.
Zo'n zuinige mag het centrum niet meer in,
Afbeelding
terwijl deze dat wel mag. :roll:
Afbeelding

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Davy » zo 01 dec 2013, 18:27

Probleem is denk ik ook dat een grote groep mensen die met oude auto's rijden het niet erg breed hebben (geen centen voor een nieuwe auto) en het zelfs met een slooppremie niet kunnen opbrengen om een nieuwe auto aan te schaffen. Ik zou eerder voor een systeem gaan om een hogere premie te geven aan mensen met een laag inkomen en geen premie als je veel verdient.

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Milieuzones in steden

Bericht door nederland24 » zo 01 dec 2013, 18:37

Ik ben sowieso tegen het verbieden van bepaalde auto's. Die auto's zijn namelijk gewoon goedgekeurd voor de openbare weg. Als ze dat al doen, moeten ze kijken naar de CO2 uitstoot en niet naar de leeftijd van een auto.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Peter » ma 02 dec 2013, 3:40

Het gaat hier niet om CO2 uitstoot (dat is een globaal en geen lokaal probleem), maar om NOx en PM10 (stof). Een heel zuinige auto (of brommer...) kan nog steeds heel vervuilend zijn, omdat NOx en PM10 geen directe link hebben met brandstofverbruik (CO2 uitstoot wel)

Wat ik lees is dat bewoners geen goedkope (bewoners) parkeervergunning meer krijgen, voor een "oude" auto, wat betekent dat je ofwel de parkeermeter iedere dag moet opvullen, je oude auto buiten de (betaad parkeren) zone kwijt moet of je auto op eigen terrein moet parkeren (kan ook "publieke" garage zijn). En anders met subsidie inruilen voor een nieuwere auto. Wie een garage of eigen oprit heeft (niet al te veel in het centrum+) krijgt veelal toch al geen parkeervergunning dus die kan lekker blijven vervuilen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Alfa » ma 02 dec 2013, 19:48

De EU wil trouwens dat alle voertuigen in steden tegen 2050 CO2-neutraal zijn.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Coen Tunnel » do 17 jul 2014, 16:08

Het Utrechtse plan voor een milieuzone deugt niet. De gemeente wil sommige auto's die wel aan de Euro 3-norm voldoen verbieden, en andere auto's die juist niet aan de norm voldoen worden wel toegestaan, omdat men naar de eerste datum van registratie wil kijken en niet naar de Euroklasse, terwijl ook de Euroklasses geregistreerd staan. Landelijk voldoen zo'n 14.000 dieselauto's van voor 2001 wel aan de norm, maar die zouden Utrecht dus niet in mogen. De VVD is boos en spreekt over rechtsongelijkheid.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/2286 ... out__.html

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door RSK » do 17 jul 2014, 22:44

Andersom zijn er ook behoorlijk wat voertuigen van na 2001 die niet aan Euro3 voldoen. Misschien daarmee een keer een optocht organiseren? Rondje stad om het roetfilter schoon te branden ofzo? :twisted:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Milieuzones in steden

Bericht door HylkeAnne » do 17 jul 2014, 23:19

Plus dat auto's achteraf van een roetfilter zijn te voorzien, en deze dus opeens aan euro-3 of zelfs 4 voldoet.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Milieuzones in steden

Bericht door duikgek89 » vr 18 jul 2014, 10:02

RSK schreef:Andersom zijn er ook behoorlijk wat voertuigen van na 2001 die niet aan Euro3 voldoen. Misschien daarmee een keer een optocht organiseren? Rondje stad om het roetfilter schoon te branden ofzo? :twisted:
Oh dat gaat lekker ruiken.
HylkeAnne schreef:Plus dat auto's achteraf van een roetfilter zijn te voorzien, en deze dus opeens aan euro-3 of zelfs 4 voldoet.
En daar heb ik een probleem mee. Ik kan als hobby een auto hebben uit de jaren 90 waar ik niet veel mee rij. En als ik er dan een roetfilter in bouw en misschien wat andere aanpassingen doe dan zou dat niet zo'n ramp moeten zijn.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Milieuzones in steden

Bericht door HylkeAnne » vr 25 jul 2014, 19:05

^^ Ik ben principieel tegen dit soort zones.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Chris » wo 29 okt 2014, 12:48

NOS schreef:Utrechters doen oude diesels weg

Utrechters nemen massaal afscheid van hun oude dieselauto's. Vanaf 1 januari mogen die niet meer in het centrum komen. 2400 Utrechters hebben gebruikgemaakt van een sloopregeling. Dat is meer dan de helft van het totaal aantal oude diesels (4500) dat in Utrecht staat geregistreerd. Utrechtse automobilisten krijgen een vergoeding van gemiddeld 1500 euro als ze hun oude diesel naar de sloop brengen.

Volgens een woordvoerder van de gemeente is de piek in het aantal aanvragen voor de sloopregeling niet los te zien van de milieuzone die op 1 januari wordt ingesteld: in het centrum komt een verbod op personenauto's die niet meer voldoen aan de zogenoemde Euro 3-emissienorm. "In andere grote steden zijn er vergelijkbare regelingen, maar daar hebben ze geen milieuzone voor personenauto's", zegt de woordvoerder.

Vijftien jaar
In de praktijk komt de milieuzone erop neer dat diesels die ouder zijn dan 15 jaar niet langer de binnenstad in mogen. Volgens het stadsbestuur zijn deze dieselauto's 30 keer zo vervuilend als de huidige modellen.

Er worden voorlopig geen boetes uitgedeeld, maar vanaf vandaag krijgen automobilisten wel een melding te zien op matrixborden boven de invalswegen als ze de stad binnenrijden. Via een kentekencontrole stelt het systeem vast hoe oud de auto's zijn die het bord passeren. Bezitters van een vervuilende auto krijgen een "nee" te zien, de overige automobilisten zien een "ja" verschijnen.

Op 1 januari begint de gemeente met het versturen van waarschuwingen naar overtreders, vanaf mei volgend jaar worden er ook boetes uitgedeeld.
'30 keer zo vervuilend als huidige modellen' is een wat overdreven veralgemenisering. Dat geldt inderdaad voor oude dieselauto's van voor het euro-tijdperk (euro 1 is in 1992), maar euro 3-auto's vervuilen ongeveer 2,5 keer (NOx) en 5 keer zoveel (PM10) als euro 5. In de praktijk gaat het om niet zo veel voertuigen, zoals in het bericht 4.500 pre euro 3-diesels op 300.000 inwoners + regio.

Mijn vorige auto was ook een euro 3 diesel, maar die heb ik ingeruild voor een euro 5 benzineauto.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Milieuzones in steden

Bericht door boe! » wo 29 okt 2014, 13:01

^^ De milieuzone is overigens uitgesteld tot 1 mei 2015. Het lukt de Minister niet om het nieuwe bord dat daarvoor nodig is tijdig in het RVV te krijgen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Wouter N14 » wo 29 okt 2014, 19:08

Ik heb de neiging om dat bordje eens uit te gaan proberen met mijn dieselbedrijfswagen uit 1991 :evil:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Milieuzones in steden

Bericht door Vahalis » do 06 nov 2014, 13:38

Hier moest ik toch erg om lachen, de stichting tegen luchtvervuiling is tegen de milieuzone in Utrecht.
De kans is groot dat De Stichting Stop Luchtverontreiniging Utrecht (SSLU) naar de bestuursrechter stapt om de milieuzone nog te voorkomen. Volgens de SSLU is het effect van de milieuzone verwaarloosbaar en gebruikt de gemeente de zone als alibi om grote verkeersprojecten in de stad doorgang te laten vinden.
Bron: http://www.duic.nl/nieuws/sslu-we-berei ... ten-staan/

Ook: http://m.rtvu.nl/nieuws/1251445

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Milieuzones in steden

Bericht door boe! » do 06 nov 2014, 17:12

Uit hoeveel leden bestaat die stichting? Een persoon volgens mij.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Vahalis » do 06 nov 2014, 20:58

^^ zou best kunnen. Lijkt ook weer een nieuwe hobby van Kees van Oosten, die is per definitie tegen alles wat de gemeente doet.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Alfa » do 06 nov 2014, 21:04

Ik las eerst Kees van Kooten. Dan zou het eerder een absurdistische sketch zijn. ;)

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Milieuzones in steden

Bericht door EtienneM » wo 26 nov 2014, 20:12

In Maastricht zijn inmiddels bij de "Milieuzone"-borden onderbordjes gehangen met de tekst: "Alleen voor vrachtwagens".
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Rein » do 11 dec 2014, 10:32

In Amsterdam worden de milieuzones de komende jaren ook van toepassing voor ander verkeer dan vrachtwagens, namelijk ook voor bestelwagens, touringcars en taxi's. Maar dan dus weer niet voor luxewagens, zoals in Utrecht. En in Rotterdam gaat weer een andere variant gelden waarbij mogelijk ook bepaalde luxewagens verbannen worden. Het wordt er zo allemaal niet duidelijker van. Een meer eenduidig beleid zou wel welkom zijn in mijn ogen.
Parool schreef:Amsterdam wordt tóch milieuzone voor oude bestelwagens

Oudere bestelauto's mogen vanaf 2017 Amsterdam niet meer in. De milieuzone voor vervuilende bestelwagens die vorig jaar werd afgeblazen, komt er toch.

Het gaat om de bestelauto's op diesel die zijn gebouwd voor het jaar 2000. Vanaf 1 januari 2017 zijn ze uit den boze in de Amsterdamse milieuzone, die een groot deel van het gebied binnen de ringweg A10 beslaat.

De milieuzone is onderdeel van de agenda die D66-wethouder Duurzaamheid Abdeluheb Choho vandaag heeft gelanceerd. Voor oudere touringcars en taxi's wordt vanaf 2018 de milieuzone van kracht. Deze zone geldt al sinds 2008 voor vrachtwagens.

De uitbreiding van de milieuzone naar bestelwagens is opmerkelijk, omdat plannen daarvoor vorig jaar nog werden afgeblazen. Volgens de toenmalige verkeerswethouder Eric Wiebes (VVD) wogen de kosten voor vooral ondernemers niet op tegen de opbrengsten aan schonere lucht.
Maar Choho geeft prioriteit aan de luchtkwaliteit. 'Natuurlijk gaat het ondernemers raken. Maar als je weet dat de longfunctie van kinderen in de stad zich onvoldoende ontwikkelt, waardoor ze daar voor de rest van hun leven last van hebben, dan moeten we kiezen voor het leefklimaat.'

Niet zoals Utrecht
Dat betekent niet dat Amsterdam ook oude, vervuilende personenauto's de toegang tot de stad gaat ontzeggen, zoals Utrecht. Ook al omdat de Amsterdamse milieuzone veel groter is dan de Utrechtse is het volgens Choho effectiever om zakelijke veelrijders uit hun vieze auto te krijgen.

[...]
en
Vetron schreef:College Rotterdam wil milieuzone fors uitbreiden.

Het Rotterdamse gemeentebestuur wil de milieuzone van de stad fors uitbreiden. De meest vervuilende auto’s mogen straks een groot deel van Rotterdam niet meer in. Doel is om de roetuitstoot over vier jaar met 40 procent te verminderen. Milieudefensie juicht, maar transportorganisaties zijn ‘onaangenaam verrast’. [...]

De nieuwe milieuzone beslaat het hele stadsdeel ten noorden van de Maas, tot aan de ring. Alle vracht- en bestelauto’s van vóór 2005 die op diesel rijden mogen daar dan niet meer komen. Het zou gaan om ongeveer 10 procent van de bestelauto’s. Mogelijk gaat de nieuwe maatregel ook gelden voor personenauto’s van voor 1992.

‘De luchtkwaliteit van Rotterdam schiet tekort volgens Europese normen,’ zegt D66-wethouder Pex Langenberg. Gemeenten die vanaf 1 januari 2015 niet voldoen aan die normen, riskeren een boete. Eerdere maatregelen voor schonere lucht, zoals meer oplaadpunten voor elektrische auto’s, bleken volgens de wethouder onvoldoende effectief. ‘In andere Europese steden zien we dat een grotere milieuzone wél werkt.’

Over de precieze uitwerking van de plannen gaat het college de komende tijd in overleg met betrokken belangengroepen. Begin 2015 wordt het definitieve plan aangeboden aan de gemeenteraad. Langenberg wil de nieuwe maatregel op 1 juli 2015 laten ingaan. ‘Het is een gevoelige discussie voor een autostad als Rotterdam’, geeft de wethouder toe. Het vorige stadsbestuur vergaderde twee jaar over het onderwerp, maar kwam niet tot een plan van aanpak. [...]

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Palance » ma 27 apr 2015, 14:51

Ik heb nu op 2 plekken deze borden in Rotterdam gezien. Blijkbaar wordt er naar kentekencontrole verwezen.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

SnelleJelle
zandpaadje
Berichten: 5
Lid geworden op: di 28 apr 2015, 16:31

Re: Milieuzones in steden

Bericht door SnelleJelle » di 28 apr 2015, 17:26

boe! schreef:Uit hoeveel leden bestaat die stichting? Een persoon volgens mij.
Haha, officieel mag je inderdaad wel in je eentje een stichting oprichten :p Ik vraag het me af, haha!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Milieuzones in steden

Bericht door waldo79 » di 28 apr 2015, 19:37

Waar doel je op :dontknow:

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Jackbauer1350 » wo 29 apr 2015, 16:17

Weer drie roetdeeltjes minder in de lucht afgedwongen met een duur systeem, hulde.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Milieuzones in steden

Bericht door HylkeAnne » wo 29 apr 2015, 23:19

Palance schreef:Ik heb nu op 2 plekken deze borden in Rotterdam gezien. Blijkbaar wordt er naar kentekencontrole verwezen.
Afbeelding
Dus met bestelbusjes de winkels bevoorraden? Dat kost veel meer brandstof.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Milieuzones in steden

Bericht door paolie » do 30 apr 2015, 8:43

Alfa schreef:De EU wil trouwens dat alle voertuigen in steden tegen 2050 CO2-neutraal zijn.
Alleen in steden? Of gewoon overal? CO2 heeft namelijk geen enkele invloed op de luchtkwaliteit (het is gewoon koolzuurgas, zit ook in je cola en adem je uit). CO2 versterkt wel het broeikaseffect, maar dat is geen lokaal stedelijk probleem.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Milieuzones in steden

Bericht door waldo79 » do 30 apr 2015, 13:06

I rest my case wat dat betreft, Paolie :facepalm:

Plaats reactie