Milieuzones in steden

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Peter » ma 11 jun 2018, 7:58

Ik neem aan dat de verbodsborden ook in de berm staan. Je kan je alleen afvragen wat dat betekent als deze zoals verwacht na de laatste afrit staan. Het is dan het eerste verbodsbord. Je mag niet verder maar ook niet terug (want snelweg/autoweg).


In principe is een :C6: (met onderborden voor toepassing of uitzondering) natuurlijk altijd geldig, mits ook in de berm geplaatst.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Vahalis » wo 27 jun 2018, 6:53

De nieuwe coalitie die het in Rotterdam voor het zeggen krijgt, maakt een eind aan de milieuzone voor oudere personenauto's. Benzineauto's van vóór 1992 mogen het gebied volgende week alweer in, dieselauto's van voor 2001 krijgen vanaf 1 januari 2020 weer alle ruimte.
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/nieu ... milieuzone

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Rein » vr 29 jun 2018, 20:38

Naar verluid komen er vanaf 2020 landelijk twee soorten milieuzones voor personen- en bestelwagens. Zie hieronder.

Afbeelding

Bericht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu:
Milieuzones: twee varianten voor diesels

Bezitters van een personenauto die rijdt op diesel, kunnen op twee manieren te maken krijgen met een milieuzone in Nederland. Gemeenten die een milieuzone zouden willen invoeren, krijgen de mogelijkheid om auto’s ouder dan 15 jaar of ouder dan 20 jaar in hun zone te weigeren.

Benzine-auto’s zijn geen onderdeel van de harmonisering van milieuzones. Bovendien besluit iedere gemeente zelf of er een milieuzone wordt ingevoerd. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) vrijdag aan de Tweede Kamer.

Van Veldhoven: “Dit systeem is eenvoudig, handhaafbaar en voorspelbaar. Het biedt gemeenten de ruimte om werk te maken van hun luchtkwaliteit, zonder dat de duidelijkheid voor de automobilist eronder lijdt. Voor oldtimers, campers en voertuigen van mensen met een beperking maak ik in overleg met de gemeenten een uitzondering.”

Vracht
Ook voor het vrachtverkeer komen eenduidige borden en de mogelijkheid vanaf 2025 om in binnensteden een zero emissie zone mogelijk te maken. Op die manier wordt invulling gegeven aan de afspraken in de Green Deal Zero emissie stadslogistiek.

Vanaf 2020
De nieuwe regels gelden vanaf 2020. De twee categorieën van milieuzones blijven in 2025 gehandhaafd, maar gaan dan wel een stap vooruit. Dit omdat auto’s in Nederland sowieso steeds schoner worden. Zo kunnen gemeenten blijven werken aan schone lucht. Het harmoniseren van milieuzones is opgenomen in het Regeerakkoord van kabinet Rutte III.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Chris » vr 29 jun 2018, 21:09

Ik heb even naar de cijfers van CBS gekeken. Momenteel is 92% van de dieselauto's van na 2003. 1,2 miljoen op 1,3 miljoen in totaal. Er zijn momenteel dus ongeveer 100.000 dieselauto's die ouder dan 15 jaar zijn. Dat is ongeveer 1% van alle personenauto's.

Kijk je op 20 jaar, dan kom je uit op 31.000 dieselauto's die ouder dan dat zijn. Dat is circa 0,03% van alle personenauto's. Waarvan een deel ook nog vrijgesteld zijn.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Milieuzones in steden

Bericht door EtienneM » za 30 jun 2018, 0:05

Ik vraag me af hoe de milieuzones gehandhaafd gaan worden. Er kan wel worden gewerkt met (kostbare) ANPR-camerasystemen, maar hoe zit dat dan met buitenlandse voertuigen? Een van de redenen van Maastricht om voor te stellen het Duitse systeem over te nemen met de Duitse Umweltplakette, had namelijk te maken dat er ook veel buitenlandse voertuigen in de stad rondrijden, zodat er geen gegevens opgevraagd hadden moeten worden. Voordeel was dus een kostenbesparing op camerasystemen en minder stickers op de ruit.

Voor de buitenlandse voertuigen heb ik wel begrepen dat er een Cross-Border Enforcement is, waardoor boetes naar bijna alle EU-landen gestuurd kunnen worden. Echter vraag ik me hier af hoe dit systeem zou worden toegepast bij milieuzones. Invoeren van een camerasysteem zou namelijk betekenen dat er bij ieder (buitenlands) voertuig gegevens opgevraagd moeten worden om de ouderdom van een voertuig (en dus bijbehordende EURO-norm) te bepalen. Eigenlijk komt dat Cross-Border Enforcement pas in werking als er is vastgesteld dat de auto niet aan de normen voldoet en dan kan de boete dus probleemloos worden verstuurd. Zit het checken van de ouderdom van het voertuig bij dit systeem ingebouwd, dus zonder een boete te sturen, of is hier een aparte Europese database voor benodigd?
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Attietattie » za 30 jun 2018, 0:44

Chris schreef: vr 29 jun 2018, 21:09 Ik heb even naar de cijfers van CBS gekeken.
Ja duuh! Jij doet niet anders dan naar cijfers kijken en dat met ons delen. Zéér verhelderend en vrijwel altijd van grote meerwaarde! :worship:

Zo, dat moest ik even kwijt, want ik denk het heel vaak van Chris' posts, maar het mag ook gezegd worden.

Waar blijft die like-knop??
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Milieuzones in steden

Bericht door duikgek89 » za 30 jun 2018, 7:23

EtienneM schreef: za 30 jun 2018, 0:05Invoeren van een camerasysteem zou namelijk betekenen dat er bij ieder (buitenlands) voertuig gegevens opgevraagd moeten worden om de ouderdom van een voertuig (en dus bijbehordende EURO-norm) te bepalen.
Die benadering stoort mij enorm! Men kijkt wat origineel de minimaal nodige euronorm was bij toelating.
Ten eerste is het theoretisch best mogelijk dat een oudere auto toch minder vervuilend gebouwd is. Ten tweede kun je een auto aanpassen om aan hogere euronormen te voldoen. In Duitsland kun je dan ook een betere plakette krijgen die met de werkelijke vervuiling correleert (sjoemelsoftware zal onder ombouw wagens niet gebruikelijk zijn dunkt me). Heb je daar echter veel aan uitgegeven om met je youngtimer ook een duitse stad in te kunnen dan word je in Nederland toch weggepest. Dat slaat mijns inziens helemaal nergens op.

Typisch Nederlands, als men opschrijft dat de paarse krokodil groen is, dan is hij voor de overheid groen, terwijl iedereen kan zien dat de krokodil paars is...

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Km357 » za 30 jun 2018, 17:40

Bij de uitstootest geeft m'n Euro 4 diesel minder op dan een Euro 6 mag uitstoten, maar toch word ik als zwaar vervuilend bestempeld. 1 van de zaken die me immens storen aan de geldklopperij en hypocrisie van milieuzones, om nog maar in het midden te laten of ze echt iets uitmaken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Chris » wo 24 okt 2018, 15:40

Beetje laat (maar beter dan nooit): het Europees Parlement wil nu op initiatief van D66 een uniforme vorm van milieuzones in de EU gaan opzetten: https://www.autoweek.nl/nieuws/een-auto ... nes-in-eu/

Een ideaal systeem wat mij betreft:
* toelatingseisen op basis van euronormen - die al sinds 1992 bestaan
* uniforme manier van aanduiding milieuzones en toelatingscriteria
* handhaving op basis van innocent until proven guilty in plaats van andersom. Handhaving moet aantonen dat jij fout zit, in plaats van dat jij moet aantonen dat je goed zit.

We moeten af van systemen waarin miljoenen automobilisten een sticker of zelfs registratie vooraf moeten doen om een milieuzone in te rijden. Dit zijn disproportionele maatregelen om een klein aandeel vervuilende voertuigen te weren. De milieuzones van Brussel en Antwerpen zijn wat mij betreft wel het dieptepunt op de manier waarop dat is ingericht.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Peter » do 25 okt 2018, 8:17

Het zou niet moeilijk moeten zijn gegevens te delen (desnoods in openbaar system) waar alle Europese kentekens in staan alsmede bouw(toelatings)jaar en milieuklasse. Omdat daar de eigenaar niet in staat, is er geen privacy-issue. En dan hou je een sticker over voor auto's uit landen die hun kentekenregistratie niet delen (of niet op orde hebben). In veel landen verhuist een kenteken mee met een nieuwe auto, dus de registers moeten wel up-to-date zijn. Boetes gaan toch (in de regel) via het land van registratie en bij staandehouding kan je ook direct beboeten.

Die Euro-3 is inderdaad een sof. Zeker in 2020 zal dit vermoedelijk voor 75% uit klassiekers bestaan, die dan wellicht toch al ontheffing hebben. Er zullen vermoedelijk ook veel minder diesels dan benzineauto's tot klassieker worden, want je rijdt diesel als je veel kms maakt en die zijn meestal mechanisch meer versleten na 20 jaar. Ik denk dat de meesten oude Mercedessen zijn, gebruikt als taxi of dienstauto. Maar wellicht zien we auto's van de Polen en Bulgaren over het hoofd, die in de binnensteden klussen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Milieuzones in steden

Bericht door jdb2 » do 25 okt 2018, 20:06

Chris schreef: wo 24 okt 2018, 15:40 De milieuzones van Brussel en Antwerpen zijn wat mij betreft wel het dieptepunt op de manier waarop dat is ingericht.
Waarom Antwerpen?
Je hebt geen vignet nodig (controle gaat via camera's), en auto's die voldoen aan de normen kunnen zonder registratie binnenrijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Chris » do 25 okt 2018, 20:13

In Antwerpen mogen alleen Belgische en Nederlandse voertuigen zonder registratie naar binnen. Automobilisten uit alle andere landen mogen dat niet, ook niet als hun voertuigen voldoen. Nu is het makkelijk te denken; dat treft mij niet, maar zo krijg je dus een onoverzichtelijke wirwar van milieuzones in Europa.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Milieuzones in steden

Bericht door jdb2 » do 25 okt 2018, 20:27

Ok, maar om Antwerpen mee als dieptepunt te noemen... 't is nog steeds beter dan stickers plakken, plus als je vergeten te registreren hebt of het niet wist kan het ter plaatse via een parkeerautomaat of achteraf binnen 24u na het binnenrijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Chris » do 25 okt 2018, 20:54

Je krijgt meteen een boete van 150 euro als je niet geregistreerd bent en niet binnen 24 uur achteraf dat doet. Dat soort regels lijken heel logisch als je op de hoogte bent van de situatie, maar als je bijvoorbeeld op vakantie bent of de borden niet begrijpt heb je die boete van 150 euro te pakken. Zulke boetes staan niet in verhouding tot het effect dat men poogt te bereiken (het gaat om 4% van de auto's in Antwerpen die niet Belgisch en niet Nederlands is, en van die 4% zal ongetwijfeld een groot deel wel voldoen aan de emissie-eisen).

Het probleem met al die milieuzones in Europa is het eilanddenken. Iedere overheid bedenkt zijn eigen systeem dat alleen logisch is voor de eigen inwoners. En zich dan verschuilen achter "je hoort op de hoogte te zijn van de regels" als mensen gaan klagen over boetes.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Km357 » do 25 okt 2018, 21:06

jdb2 schreef: do 25 okt 2018, 20:27 Ok, maar om Antwerpen mee als dieptepunt te noemen... 't is nog steeds beter dan stickers plakken, plus als je vergeten te registreren hebt of het niet wist kan het ter plaatse via een parkeerautomaat of achteraf binnen 24u na het binnenrijden.
Beide systemen zijn even archaïsch. Nummerplaten zijn al geregistreerd en autogegevens zijn gekend. Leg die twee naast elkaar in een algoritme en op zich kom je heel ver.

Geen stickers, registraties, logins, paswoordjes of whatever zooi nog nodig. Maar ook veel moeilijker om statistiek bij te houden kennelijk en uiteindelijk lijkt het daar ook wel om te doen.

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Milieuzones in steden

Bericht door jdb2 » vr 26 okt 2018, 10:38

Tja dan is het Antwerpse systeem nog steeds véél klantvriendelijker dan het Duitse.
Was zelf op zoek hoe je aan een Duits vignet kan geraken in België.
Ofwel kan je 2 à 3 weken wachten op verzending, of afhalen op een kantoor waarvoor je naar Brussel moet rijden, of rechtsreeks bij een erkende verkoper in Duitsland met zeer beperkte openingsuren... De websites van de stadsdiensten zijn dan ook nog eens enkel in het Duits.
Daarbij zie ik er tegenop om voor een éénmalige trip een permanent vignet te moeten plakken als een soort "souvenir".

https://www.autogids.be/auto-advies/dui ... kopen.html

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Chris » vr 26 okt 2018, 10:47

Klopt, maar in Duitsland is de kans op een boete veel kleiner, zeker als je niet op straat parkeert. En volgens mij is de boete sowieso een stuk lager. In België is de pakkans quasi 100%.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Willem » vr 26 okt 2018, 15:55

^^ Mijn ouders hebben tijdens een weekje Zuid-Limburg een uitstapje naar Aken gemaakt en zijn daar toen beboet voor het ontbreken van een milieuvignet. De boete was 35 euro.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Km357 » vr 26 okt 2018, 19:57

In welke Duitse steden heb je dan zo'n vignet nodig?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Willem » vr 26 okt 2018, 20:04

Even simpel gezegd alle steden met meer dan 250.000 inwoners.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Chris » vr 26 okt 2018, 20:08

Dat is niet helemaal correct. Er zijn 58 steden waarin een milieuzone is, variërend van het centrum tot de buitenwijken en periferie. En dat kan ook in kleinere steden zijn zoals Siegen, Marburg en zelfs Eschweiler. Wat nogal bizar is want pal naast Eschweiler staat een mega kolencentrale.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Km357 » vr 26 okt 2018, 20:46

Dezelfde 58 steden die waarvan men ooit dacht dat als men ze platbombardeerde het land zich zou overgeven? Toch gewoon bizar dat het getal krek hetzelfde is als die doctrine.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Willem » vr 26 okt 2018, 21:12

Dat van Eschweiler is wel heel cynisch als je bedenkt dat enkele kilometers daar vandaan de aarde wordt omgeploegd, en dorpen daarom moeten verdwijnen, omdat er bruinkool in de grond zit.

Hoezo milieu?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door GuteFahrt » vr 26 okt 2018, 21:17

Hier een kaart:

Afbeelding

https://www.umweltbundesamt.de/themen/l ... textpart-1

Wel alweer ruim een halfjaar oud, misschien is het alweer erger geworden.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Willem » vr 26 okt 2018, 21:25

Wat opvalt op jouw kaart is dat Hamburg ontbreekt.
Terwijl dat de op een of twee na grootste stad van Duitsland is.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door GuteFahrt » vr 26 okt 2018, 21:31

Dan kom je in deze sferen: https://www.blaue-plakette.de/nl.html

Geldt ook al voor Frankfurt en Stuttgart.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 998
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Milieuzones in steden

Bericht door jdb2 » wo 31 okt 2018, 14:05

Ik neem aan dat je die sticker gewoon on the go kunt kopen over de grens?

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Milieuzones in steden

Bericht door GuteFahrt » ma 05 nov 2018, 16:46

In Maastricht wachten ze er nog een jaartje mee: https://www.1limburg.nl/milieuzone-maas ... uitgesteld
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Milieuzones in steden

Bericht door EtienneM » vr 12 apr 2019, 16:19

Het kabinet is akkoord gegaan met de harmonisatie van milieuzones. Dat betekent dat gemeenten die een milieuzone willen invoeren kunnen kiezen uit twee varianten: dieselauto's ouder dan 15 jaar of dieselauto's ouder dan 20 jaar. Met de harmonisatie van milieuzones zal er ook een eenduidig verkeersbord worden ontwikkeld. Milieuzones worden immers op heel wat creatieve manieren aangegeven op dit moment...
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat schreef: Kabinet akkoord met harmonisatie milieuzones
Automobilisten die rijden op diesel kunnen vanaf 2020 op twee manieren te maken krijgen met een milieuzone. Gemeenten die een milieuzone invoeren, kunnen dieselauto’s die op 1 januari 2020 ouder zijn dan 15 jaar, of ouder dan 20 jaar, in hun zone weigeren.

Milieuzones blijven wel toegankelijk voor benzineauto’s. Verder komt er een systeem van eenduidige bebording dat begrijpelijk is voor de automobilist. De ministerraad heeft daarmee ingestemd op voorstel van staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat. Het voorstel wordt nu ter voorhang aan zowel de Eerste als de Tweede Kamer gezonden.

Gemeenten bepalen zelf of zij een milieuzone invoeren, of ze auto’s van 15 dan wel 20 jaar weren, en hoe groot de milieuzone is. De nieuwe regels gelden vanaf 2020. De twee categorieën van milieuzones schuiven in 2025 een stap op. Dit omdat auto’s in Nederland sowieso steeds schoner worden. Zo kunnen gemeenten blijven werken aan schone lucht.

Het harmoniseren van milieuzones is opgenomen in het regeerakkoord van het kabinet.

Afbeelding

Bron artikel + foto: https://www.nieuwsienw.nl/1320085.aspx
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Milieuzones in steden

Bericht door Snelwegfreak » vr 12 apr 2019, 16:29

Er komt één bord voor Milieuzone, met een aangepaste betekenis in het RVV. Door middel van onderborden wordt aangegeven welke emissieklasses er wel in mogen. Beetje op zijn Duits, maar net wat anders.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Plaats reactie