EU landen: Expresswegen - procedures en regelgeving

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

EU landen: Expresswegen - procedures en regelgeving

Bericht door Chris » di 03 jul 2007, 23:20

Het valt me op dat in veel landen tegenwoordig erg veel expresswegen worden gebouwd;

* Spanje heeft de afgelopen 20 jaar een gigantisch Autovia netwerk gebouwd
* Duitsland bouwt Gelbe Autobahnen (B6, B6n etc)
* Polen bouwt een fors netwerk van Ekspresowa's
* Hongarije gaat veel snelwegen als Autotóút aanleggen
* Tsjechië bouwt een groot netwerk van Expresswegen
* Oostenrijk bouwt ook steeds vaker Schnellstraßen als autosnelwegen
* Slowakije bouwt ook Expresswegen op minder belangrijke routes
* Portugal bouwt in het binnenland ook Expresswegen

Volgens mij heeft een en ander te maken met Europese regelgeving, ik denk dat de procedures voor expresswegen korter en makkelijker zijn, dan voor volwaardige snelwegen.
Is de Autosnelweg uit de gratie geraakt?

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » wo 04 jul 2007, 2:04

Dat heeft vooral met het kostenplaatje te maken: expresswegen zijn goedkoper aan te leggen, dus je kan er ook meer van aanleggen voor hetzelfde geld.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 04 jul 2007, 20:53

Beetje de 'snelweg-light' variant. Ik vind het voor nodeloze verwarring voor de weggebruiker zorgen. En dat allemaal omdat spitsvleermuizen niet in hun winterslaap worden gestoord als er een S/B/N schildje op de bewegwijzering staat vermeld, terwijl ze 'ernstig' bedreigd worden als er een A routenummerschidje hangt en er vluchtstroken aanwezig zijn... :roll:

Als het gaat om verdubbelingen gaat van huidige N wegen valt er best wel wat voor te zeggen. De oude rijbaan heeft - vaak - ook geen vluchtstrook. Voor nieuwe trans-nationale verbindingen vind ik het vooral jammer.

Overigens, moet niet vergeten worden dat in veel landen het verschil tussen expresswegen en gewone autosnelwegen net afwijkt. In Spanje is het grote verschil tussen Autovia's en Autopista's dat laatst genoemde wegen tolwegen zijn, maar zijn beide volwaardige autosnelwegen volgens de Nederlandse definitie.
In Polen komen S wegen voor die nog geen ongelijkvloerse kruisingen hebben of zelfs 1+1 wegen hebben soms een "S" kwalificatie.

Frankrijk en Duitsland hangen daar een beetje tussenin.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 04 jul 2007, 21:00

In Polen komen S wegen voor die nog geen ongelijkvloerse kruisingen hebben of zelfs 1+1 wegen hebben soms een "S" kwalificatie.
Kwestie van tijd. Vergeet niet dat tijdens de communistische tijd een 2+2 boulevard al een soort superweg was.
Uiteindelijk zullen alle S-wegen naar snelwegen worden opgewaardeerd. Poolse Autostrady's hebben doorgaans wat bredere rijstroken dan hier. Een beetje S-weg heeft nog bredere rijstroken dan bijvoorbeeld de A9.

De Oostenrijkse situatie is wat mij betreft nog verwarrender. Een Schnellstraße kan daar echt vanalles zijn, van een 2x2 stadsboulevard met verkeerslichten tot een Autobahn met 130 als maximum snelheid.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 04 jul 2007, 21:07

Kwestie van tijd. Vergeet niet dat tijdens de communistische tijd een 2+2 boulevard al een soort superweg was.
Uiteindelijk zullen alle S-wegen naar snelwegen worden opgewaardeerd. Poolse Autostrady's hebben doorgaans wat bredere rijstroken dan hier. Een beetje S-weg heeft nog bredere rijstroken dan bijvoorbeeld de A9.
Tip: noem dat ding geen 'S'... :roll:

In Krakow hebben ze de S 7 als 'S 7' genummerd terwijl betreffende weg er helemaal geen recht op heeft, hij is van mindere kwaliteit dan de normale '7' ... :neenee:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie