[Nieuwegein] Langzamer rijden op hoofdwegen

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

[Nieuwegein] Langzamer rijden op hoofdwegen

Bericht door Stefan » wo 15 aug 2007, 11:51

AD.nl schreef:Langzamer rijden in Nieuwegein
Door TON VOERMANS

NIEUWEGEIN - Het is over een jaar gedaan met het hardrijden door de straten van Nieuwegein. Uit geluidsmetingen door de gemeente blijkt dat zeshonderd gezinnen in huis last hebben van het verkeer. Zevenhonderd mensen slapen er moeilijk door. Vooral mensen die langs de doorgaande wegen van de stad wonen, hebben last van de verkeersherrie. In januari komt het college van burgemeester en wethouders met maatregelen om de geluidsoverlast te beperken.

Voor een aantal wegen staat al vast dat de snelheid omlaag gaat. Medio 2008 zullen de Wijkerslootweg, de Zuidstedeweg (tot aan het Doorslagviaduct) en de A.C. Verhoefweg (tot aan de Karosbrug) 50 km/uur worden. De gemeenteraad heeft dat bij de behandeling van de binnenstadsplannen al in 2005 in principe besloten. Ook destijds was terugdringen van de geluidsoverlast de hoofdreden voor het besluit om de maximumsnelheid te verlagen. Volgens de geluidsmetingen ondervinden ook woningen nabij de 's-Gravenhoutseweg en de resterende delen van de A.C. Verhoefweg en de Zuidstedeweg te veel geluidsoverlast. Wat er met de andere 70 km/uur-wegen gaat gebeuren in Nieuwegein is nog niet bekend.

Landelijke richtlijnen schrijven voor dat de maatregelen 90 procent van de woningen in de herriezones moet vrijwaren van geluidsoverlast. Snelheidsverlaging alleen is echter niet genoeg. Er zijn ook geluidschermen, woningisolatie en stiller asfalt nodig. De maatregelen van de gemeente zijn niet definitief. Er komt een inspraakronde voor de plannen die B en W in januari presenteren. In mei neemt de gemeenteraad een besluit over de maatregelen tegen de geluidsoverlast.
Nieuwegein kent relatief veel 70 kilometerwegen. Het zijn veelal wegen die door automobilisten als "racebaan" gebruikt worden. Snelheidscontrole is er nauwelijks, dus ik denk niet dat dit plan echt wat uithaalt.
Jaren tachtig, prachtig!

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [Nieuwegein] Langzamer rijden op hoofdwegen

Bericht door boe! » wo 15 aug 2007, 11:55

Dan heb ik nog liever 70 en strengere controles. Een beetje geven en nemen dus.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [Nieuwegein] Langzamer rijden op hoofdwegen

Bericht door Rene » wo 15 aug 2007, 11:58

Als er dan toch geluidsisolatie en schermen nodig zijn, laat die snelheid dan op 70.

50 op de Nieuwegeinse hoofdassen is werkelijk volledig gestoord. Neem nu de AC Verhoefweg. Een 2x2 strooksweg met ruimtereservering voor een derde strook in beide richtingen, en enkel om de paar honderd meter een VRI. Geen trottoirs, en tussen de VRI's ook geen overstekend langzaam verkeer. Dat is nu typisch een weg waar 70 een normale maximumsnelheid is.
Ik vraag me af of 50 km/h gezien de inrichting van die weg überhaupt handhaafbaar is. En zoals zo vaak geldt met ongeloofwaardige snelheidslimieten: dan gaat men dus gemiddeld nog harder rijden...

Gemeenteraden :neenee:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [Nieuwegein] Langzamer rijden op hoofdwegen

Bericht door Palance » wo 15 aug 2007, 12:37

Weet je, ik geloof dat niet zo met die herrie. Als verkeer constant doorrijdt valt het best mee. Als het verkeer optrekt, of je hebt zo'n aso met een scheurende motorfiets of een 'sportieve' auto, die zijn degenen die voor de slapeloze nachten zorgen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [Nieuwegein] Langzamer rijden op hoofdwegen

Bericht door Via » wo 15 aug 2007, 12:50

Inderdaad Erwin, 70 is nou niet bepaald een snelheid waar je wakker van ligt. Ze kunnen beter ZOAB of een asfalt met dezelfde akoestische eigenschappen aanbrengen op die wegen en dan weer eens verder kijken. Die 50 is als ik het zo hoor grote onzin.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [Nieuwegein] Langzamer rijden op hoofdwegen

Bericht door Chris » wo 15 aug 2007, 14:15

^^ Jij denk dat die gemeenten een ZOAB cleaner gaan inzetten? Want na een jaar zit ZOAB zo vol troep dat het geluidswerende er wel af is.

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Re: [Nieuwegein] Langzamer rijden op hoofdwegen

Bericht door Stefan » wo 15 aug 2007, 17:32

René schreef:Als er dan toch geluidsisolatie en schermen nodig zijn, laat die snelheid dan op 70.
Langs de Nieuwegeinse hoofdwegen staan al enkele geluidsschermen, onder andere langs de A.C Verhoefweg ter hoogte van de wijk Galecop. Ook zijn er langs diverse plaatsen aardewallen opgeworpen, onder andere langs de Zuidstedeweg ter hoogte van de wijk Batau-Zuid.
ViaHaaren schreef:Ze kunnen beter ZOAB of een asfalt met dezelfde akoestische eigenschappen aanbrengen op die wegen en dan weer eens verder kijken. Die 50 is als ik het zo hoor grote onzin.
Op de hoofdwegen is onlangs een nieuwe laag asfalt neergelegd...
Jaren tachtig, prachtig!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [Nieuwegein] Langzamer rijden op hoofdwegen

Bericht door Chris » wo 15 aug 2007, 17:35

Het wordt wel onwerkbaar, zo met die geluidsnormen.

Je kan niks meer bouwen in de buurt van een weg, straks heb je een weg in een stad, met aan weerszijden een 300m brede dode zone, voordat de stad begint. Blijkbaar zijn dit soort dingen alleen in Nederland een probleem.

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Re: [Nieuwegein] Langzamer rijden op hoofdwegen

Bericht door Stefan » wo 15 aug 2007, 17:41

Chris schreef:Het wordt wel onwerkbaar, zo met die geluidsnormen.
In Nieuwegein rijdt het verkeer nog wel door, maar wat zou je zeggen van bijvoorbeeld een flinke rij stilstaande auto's op de Raamweg in Den Haag? Goed, je hebt minder lawaaioverlast, maar wel weer meer stankoverlast. ;)
Jaren tachtig, prachtig!

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [Nieuwegein] Langzamer rijden op hoofdwegen

Bericht door Peter » do 16 aug 2007, 12:09

Wegen met veel VRIs lenen zich niet voor een Vmax 70, zoals de Raamweg in Den Haag. Een aantal wegen in Den Haag (Bibeko) zouden Vmax 70 moeten zijn en kunnen zijn. Denk aan de Lozerweg (Kijkduin-N211), de Benoordenhoutseweg, delen Segbroeklaan/Teldersweg, delen Binckhorstlaan/Maanweg, etc, maar ook de randwegen van Ypenburg en Leidschenveen.

Den Haag kent denk ik maar 2 Vmax 70 wegen: een stukje N44 (Duindigt-N14) en de A12.

Goede rond/ringwegen hebben weinig VRIs en een Vmax 70, zodat dit ook verkeer wegzuigt van andere (woonwijk)routes, zoals de Ring in Assen. Helaas zijn hier veel te weinig van in de Nederlandse steden. In Eindhoven wordt op de ring ook steeds meer teruggeschroefd naar Vmax 50.. :neenee:
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Re: [Nieuwegein] Langzamer rijden op hoofdwegen

Bericht door Stefan » do 16 aug 2007, 12:38

Peter schreef:Wegen met veel VRIs lenen zich niet voor een Vmax 70, zoals de Raamweg in Den Haag. Een aantal wegen in Den Haag (Bibeko) zouden Vmax 70 moeten zijn en kunnen zijn. Denk aan de Lozerlaan (Kijkduin-N211), de Benoordenhoutseweg, delen Segbroeklaan/Teldersweg, delen Binckhorstlaan/Maanweg, etc, maar ook de randwegen van Ypenburg en Leidschenveen.
Op de Segbroeklaan kan je helemaal geen 70 Km/uur rijden. In die weg liggen ook een paar bochten waar in het verleden wel eens automobilisten tegen een boom of lantaarnpaal zijn gereden. Op de Machiel Vrijenhoeklaan, het verlengde van de Segbroeklaan, zal 70 Km/uur wel een goede snelheid zijn.
Jaren tachtig, prachtig!

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [Nieuwegein] Langzamer rijden op hoofdwegen

Bericht door boe! » do 16 aug 2007, 13:42

Ook de Binckhorstlaan en Maanweg is 70 niet mogelijk. Te druk, veel verkeerslichten, veel zijstraten, geen vrijliggende fietspaden en vooral veel te smal.

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Re: [Nieuwegein] Langzamer rijden op hoofdwegen

Bericht door Stefan » do 16 aug 2007, 16:02

Hier wat foto's van de Zuidstedeweg en de A.C Verhoefweg in Nieuwegein:

A.C Verhoefweg
Afbeelding
Zuidstedeweg
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Jaren tachtig, prachtig!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76271
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [Nieuwegein] Langzamer rijden op hoofdwegen

Bericht door Chris » do 16 aug 2007, 16:08

Prima 70 dus, zo te zien.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [Nieuwegein] Langzamer rijden op hoofdwegen

Bericht door Via » vr 17 aug 2007, 12:00

Inderdaad, grote kwats om daar 50 te moeten rijden. En helaas nog heel veel verstopplekken voor radarapparatuur ook... :roll:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [Nieuwegein] Langzamer rijden op hoofdwegen

Bericht door Peter » vr 17 aug 2007, 16:42

boe! schreef:Ook de Binckhorstlaan en Maanweg is 70 niet mogelijk. Te druk, veel verkeerslichten, veel zijstraten, geen vrijliggende fietspaden en vooral veel te smal.
De Binckhorstlaan heeft wel fietspaden en er zit een redelijke afstand tussen de VRIs. De Maanweg heeft alleen aan de einden VRIs, maar inderdaad geen fietspaden. Omdat er in alle richtingen redelijke alternatieven zijn met fietspaden, wordt er relatief weinig gefietst. Vmax 70 zou wellicht wel inhouden dat er een fietsverbod komt, of nog beter: een fietspad over de groenstrook aan de Voorburgse kant.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Re: [Nieuwegein] Langzamer rijden op hoofdwegen

Bericht door Stefan » vr 17 aug 2007, 18:01

Ik heb vandaag toevallig nog een artikeltje gevonden over de Nieuwegeinse kwestie. Helaas is de krantenkop weggevallen, maar daar heb ik onderstaande oplossing voor gevonden.
Krantenkop schreef:Gemeente wil omgevingslawaai verminderen

Snelheid verkeer hoofdwegen gaat niet omlaag
Afbeelding

Het artikel heb ik wat groter gemaakt zodat iedereen het goed kan lezen. Hopelijk hebben de moderatoren hier ook begrip voor. :worship:
Jaren tachtig, prachtig!

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [Nieuwegein] Langzamer rijden op hoofdwegen

Bericht door boe! » vr 17 aug 2007, 18:39

Het gaat dus in totaal om 2,5 km weg. Vanaf de afslag Nieuwegein (A2) 2 km oostwaarts en nog een halve kilometer zijstraat.

Nou nog antwoord op de vraag hoe het AD aan die onjuiste informatie is gekomen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [Nieuwegein] Langzamer rijden op hoofdwegen

Bericht door Vinny » vr 17 aug 2007, 20:15

Ze kunnen beter ZOAB
Je kan beter SMA of ZSA asfalt toepassen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [Nieuwegein] Langzamer rijden op hoofdwegen

Bericht door Via » vr 17 aug 2007, 20:35

Op stadswegen is dat inderdaad wel beter denk ik.

KWS heeft er het een en ander van op de site staan: http://www.kws.nl, onder 'Producten en diensten'.

Gebruikersavatar
koef
verkeersader
Berichten: 728
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 21:31
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: [Nieuwegein] Langzamer rijden op hoofdwegen

Bericht door koef » do 13 sep 2007, 0:58

Peter schreef:In Eindhoven wordt op de ring ook steeds meer teruggeschroefd naar Vmax 50.. :neenee:
Waar dan?

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: [Nieuwegein] Langzamer rijden op hoofdwegen

Bericht door peejay » do 20 sep 2007, 13:27

Voor de liefhebber staat de geluidskaart ook als Google Maps applicatie op de website van de gemeente.
Zelfs zoeken op adres is mogelijk.
Jammer is wel dat je moet kiezen tussen weergave van de bron wegverkeer, spoorverkeer (sneltram) of industrie; een cumulatieve weergave ontbreekt.
Rij met je hart

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [Nieuwegein] Langzamer rijden op hoofdwegen

Bericht door mavas » do 04 sep 2008, 13:33

* stof stof *

Vandaag gezien dat ze de snelheid omlaag hebben gehaald op het zuidelijkste deel van de hoofdweg, als je vanaf de A2 komt. Dat hebben ze gedaan door borden te plaatsen met fluoriserende achtergrond :roll:
En daarbij is ook EHK-markering aangebracht die compleet verkeerd is aangelegd: veel te ver uit de rechterkant en het was niet eens nodig omdat er stoepranden liggen. Voor wie eens wil zien hoe EHK niet moet is dit een ideale plek. :kwaad:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: [Nieuwegein] Langzamer rijden op hoofdwegen

Bericht door jeroent » do 04 sep 2008, 21:14

koef schreef:
Peter schreef:In Eindhoven wordt op de ring ook steeds meer teruggeschroefd naar Vmax 50.. :neenee:
Waar dan?
Inderdaad, want als je het over de rondweg hebt is die toch echt vrijwel geheel 70 km/u.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [Nieuwegein] Langzamer rijden op hoofdwegen

Bericht door RSK » za 07 nov 2015, 10:58

Gisteren moest ik vanwege niet rijdende treinen onverhoopt als taxichauffeur optreden voor iemand die een examen moest doen in Nieuwegein. Zodoende kwam ik over de A.C. Verhoefweg. Ik vond de omgeving van de weg opvallend ruim ogen, wat zoekwerk bracht me op dit topic.
Rene schreef:Neem nu de AC Verhoefweg. Een 2x2 strooksweg met ruimtereservering voor een derde strook in beide richtingen, en enkel om de paar honderd meter een VRI. Geen trottoirs, en tussen de VRI's ook geen overstekend langzaam verkeer. Dat is nu typisch een weg waar 70 een normale maximumsnelheid is.
Ik vond het 2x2-deel wel erg smal qua rijstroken. Maar met de enorme ruimte naast de weg (voornamelijk in de middenberm) dacht ik nog niet eens aan een ruimtereservering voor 2x3. Ik kreeg eerder de indruk dat de kruisingen met de Taludweg/Galecopperlaan en Batauweg/Symfonielaan ooit voorzien waren om als ongelijkvloerse oplossing aangelegd te worden. Ik heb geen idee van de intensiteiten op dit stuk, maar het leek met gelet op de beroerd afgestelde VRI's geen overbodige luxe om daar twee haarlemmermeertjes met rotonde bovenop voor in de plaats te leggen.
TOEVOEGING
Hier nog even een filmpje van de weg (5x versneld)
Link
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [Nieuwegein] Langzamer rijden op hoofdwegen

Bericht door Rene » za 07 nov 2015, 12:29

De 2x3 was voorzien tussen de A12 en de Blokhoeve.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [Nieuwegein] Langzamer rijden op hoofdwegen

Bericht door RSK » za 07 nov 2015, 13:39

^^ Helder, dat lijkt me inderdaad ook het drukste stuk. Maar dat stukje asfalt ter linkerzijde op 0:25 in mijn filmpje ligt er dan dus niet als aanzet voor een ongelijkvloerse hoofdrijbaan, als ik het goed begrijp.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [Nieuwegein] Langzamer rijden op hoofdwegen

Bericht door Rene » za 07 nov 2015, 16:50

De hele AC Verhoefweg was ooit 2x3 gepland, dat kun je nog steeds zien aan diverse bruggen.
https://www.google.nl/maps/@52.0310984, ... 312!8i6656
https://www.google.nl/maps/@52.0388223, ... 312!8i6656

Het gedeelte benoorden de Blokhoeve had daarnaast al enig extra asfalt gekregen.
Het kruispunt AC Verhoefweg - Taludweg was bovendien ongelijkvloers gepland.

Plaats reactie