Fijnstofproblematiek

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 25 okt 2005, 21:31

De Duitsers zijn niet knettergek hoor. Zij gaan echt geen mooi natuurterrein opofferen om Nederland te helpen haar zelfs ten opzichte van de Heimat overdreven regelgeving te gaan handhaven...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 26 okt 2005, 0:17

Voor zover ik uit het dossier kon opmaken (mijn Duits is niet zo goed) wat ik ooit op Autobahn-online heb gelezen was het meer een centenkwestie. Dit is namelijk een serieus plan geweest (alleen dan zonder de zuid-oostelijke rondweg van Venlo). Voor de Duitsers hoeft het verlengde van de A 61 trouwens sowieso niet. Ze willen (wilden?) er iig niets aan meebetalen.

Ik vind het een veel beter plan dan de geplande A 73/A 74 juist omdat je je allerlei moeilijkheden op de hals gaat halen door gecombineerde verkeersstromen (en denk eens aan knp. Zaarderheiken). Bovendien is het dus beter voor de fijnstof problematiek in Venlo zelf.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » wo 26 okt 2005, 8:06

Vinny schreef:Voor de Duitsers hoeft het verlengde van de A 61 trouwens sowieso niet.
Nee, maar Venlo zit wel met het verkeer half door de stad :roll:

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » wo 26 okt 2005, 9:17

Mark schreef:
Vinny schreef:Voor de Duitsers hoeft het verlengde van de A 61 trouwens sowieso niet.
Nee, maar Venlo zit wel met het verkeer half door de stad :roll:
Het lijkt me niet dat de Duitsers daar verantwoordelijk voor zijn.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

bas1984
autoweg
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 18:15
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Bericht door bas1984 » vr 04 nov 2005, 22:48

gister in onze krant:
Vuile lucht? Alleen een hutje op de hei helpt
Twan Mientjes
Venlo/Velden -
Negen woningen in Venlo en Velden liggen in een zone waar de wettelijke norm voor stikstofdioxide wordt overschreden. De bewoners reageren gematigd.

Bestaat toeval? Dat vroeg de Venlose wethouder Peter Freij (Milieu, GroenLinks) zich af toen hij dinsdag de adressen van negen huizen te zien kreeg waarlangs te veel stikstofdioxide (NO2) in de lucht zit. De wet schrijft voor dat die overschrijding voor 2010 teniet moet zijn gedaan. Freij: ,,In een zo'n huis woont nota bene mijn zwager.''

Freijs schoonbroer Hay Verhaegh (45) spreekt van een nog ander toeval. ,,Ik heb onlangs nog een ingezonden brief naar de krant gestuurd. Met als inhoud dat als de A74 niet tussen Venlo en Tegelen komt door toedoen van een actiegroep, maar over de Klagenfurtlaan, juist ik daar last van krijg.''

Verhaegh woont aan de Oude Venloseweg in Velden, op vijftig meter van de drukke snelweg A67. ,,Of we last van de vuile lucht hebben? Mijn dochter heeft bronchitis, maar al vanaf haar geboorte. Zelf heb ik last van mijn longen. Ik heb een ongeluk met chloorgas gehad. Maar ja, waar komt die last vandaan? Van dat gas of de weg? Je weet het niet. Het stinkt hier wel, en vooral het geluid is erg. Kregen we maar een geluidsscherm.''

Het merkwaardige is overigens dat Venlo - als gemeente boven 40.000 inwoners - verplicht was onderzoek naar luchtvervuiling te doen en dat daaruit bleek dat Verhaegh wordt getroffen, maar dat Venlo daar niets aan kan doen. Immers, Verhaegh woont in de kleine buurgemeente Arcen en Velden. Die gemeente is tot niets verplicht.

Hetzelfde geldt voor rozenkweker Huub Hovens (64) en zijn dochter Marieke van Opbergen (35). Zij woont, verstopt achter bomen, met haar man en twee kleuters al zes jaar aan de Rijksweg in Velden, in de oksel van die weg met de A67. Haar ouders zijn onlangs bij hen komen wonen. Ook deze Veldenaren worden geconfronteerd met bovenwettelijke N02-uitstoot door optrekkend verkeer bij een verkeerslicht op de rijksweg, en van de A67.

Huub Hovens en Marieke van Opbergen en kinderen hebben geen hoest- of longklachten, zegt Hovens. Zijn vrouw wel. ,,Die kucht de laatste tijd nogal. Maar ja, we worden ook ouder hé?'' Wel vindt Hovens het geluid van het verkeer erg hard. ,,Je went er wel aan, maar een scherm zou welkom zijn'', zegt Hovens. En die vuile lucht? ,,Dat is toch koffiedikkijken'', vindt zijn dochter. ,,Misschien moet je je zorgen maken, maar ik ga mijn kinderen toch echt niet binnenhouden. Als je geen last van vuile lucht wil hebben, waar moet je dan gaan wonen? Op een hutje op de hei.''

Coen Verkoeijen (67) woont met zijn vrouw al meer dan dertig jaar aan de Oud-Goltenweg in Venlo. Ook hun huis ligt in een overmatige NO2-zone. Het is gesitueerd op vijftien meter van de Weselseweg, die als toe- en afvoerweg naar de A67 dient. ,,'Zie je wel', zei mijn zoon, 'ik heb je altijd al gezegd dat je tussen de rotzooi zit'. Het is hier inderdaad verschrikkelijk, maar eigenlijk heb ik het dan vooral over het geluid. Ik heb zelf al een geluidsscherm van 2.80 meter hoge golfplaten gemaakt, maar het moet minstens vier meter zijn,'' zegt Verkoeijen.

En dan zijn gezondheid, tja. Hij vermoedde al langer dat de lucht verontreinigd zou zijn. ,,Ik heb last van slijm. Maar ja, ik rook ook sigaren'', zegt Verkoeijen. In oplossingen heeft hij een beetje een hard hoofd. ,,De Weselseweg is dertig jaar of langer geleden aangelegd als tijdelijke oplossing, tot de A74 er zou komen. Maar daar blijven ze over näölen. Moet hij tussen Venlo en Tegelen of over de Klagenfurtlaan komen? Niemand wil de A74 hebben, maar iedereen maakt er straks wel gebruik van. Zo gaat dat.''

Aan de voet van de Klagenfurtlaan liggen ook twee woningen waarlangs de NO2-uitstoot te hoog is. Vrachtauto's razen onophoudelijk en luidruchtig vlak voor de woningen voorbij, in kwalmende dieselwolken. Ze zoeken hier een weg tussen de twee snelwegen A67 en BAB61 in Duitsland.

Een van de bewoners, die liever niet met naam in de krant wil, klaagt er ook al over dat het besluit over waar de A74 nu precies komt te lopen, almaar vooruit wordt geschoven. ,,We willen hier geluidsisolatie, maar al jaren wordt gezegd dat die niet meer nodig is als de A74 tussen Venlo en Tegelen komt, omdat dan geen druk verkeer meer over de Klagenfurtlaan komt. Daarom krijgen huizen op de Kaldenkerkerweg in Venlo voorrang. Maar wij moeten almaar blijven wachten.''

Of de NO2 zijn gezondheid beïnvloedt, weet de bewoner niet echt. ,,Maar je kunt je dat natuurlijk wel voorstellen, langs zo'n weg. En de gemeente heeft het nu gemeten en geconstateerd. Het zal wel sluipend gaan, denk ik. Je maakt je dan meer zorgen over je kinderen. Maar we merken de uitstoot trouwens wel, bij het wassen van de ramen. Daar zit echt aanslag op.''
donderdag 03 november 2005
Het wordt dus toch echt tijd voor een oplossing en beslissing.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 05 nov 2005, 13:09

Ja, die GroenLinkser zal het probleem weer eens niet gaan overdrijven hoor. :evil:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 01 dec 2005, 10:23

L1 schreef:D66-motie tegen aanleg A74 Venlo-Tegelen

D66 gaat in de Tweede Kamer een motie indienen tegen de aanleg van de A74 tussen Venlo en Tegelen.

De A74 is het stuk snelweg dat de A73 bij Venlo gaat verbinden met het Duitse wegennet. Volgens D66 zorgt deze zogeheten plateauvariant voor te veel luchtverontreiniging. Er zou te veel fijnstof in de lucht komen voor omwonenden. De partij vraagt de Kamer maandag te kiezen voor het alternatief van de Klagenfurtlaan. Die is volgens D66 beter voor het milieu. Minister Karla Peijs van Verkeer denkt juist dat de Klagenfurt-variant voor meer luchtverontreiniging zorgt.
:wall: :shoot: :neenee:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » do 01 dec 2005, 12:06

Hebben ze wel berekend dat de natuurschade die het Klagenfurttracé met zich mee brengt waarschijnlijk de milieuproblemen van de plateauvariant overtreft?

Een ding in dit bericht valt mee: ze schieten niet de hele verbinding tussen de A73 en BAB61 af, maar komen met een alternatief. Dat is heel wat in deze tijden.

Toch begrijp ik niet hoe die fijnstofproblematiek in elkaar zit. Bij mijn weten zit half Nederland sowieso al boven de normen, met of zonder autoverkeer. Het verkeer dat zich nu door Venlo wurmt zal m.i. toch heel wat meer fijnstof uitstoten i.v.m. remmen en accelereren dan doorrijdend verkeer op de A74. De aanleg van de A74 betekent dus een verbetering in de fijnstofnormen in het centrum van Venlo, maar een verslechtering van die normen op het tracé van de A74. Per saldo zal dit effect waarschijnlijk positief uitvallen.

Ik kan me voorstellen dat als in het centrum de fijnstofnormen nu al worden overschreden en er door de aanleg van de A74 geen reductie plaatsvindt, terwijl op het tracé van de A74 de norm nu niet wordt overschreden en straks wel, men besluit niet over te gaan tot aanleg. Het effect van aanleg lijkt mij echter positief en beide locaties kampen toch al met overschrijding van de norm. Waarom wordt dit niet meegenomen?
Rainier

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 01 dec 2005, 13:31

Omdat D66 nooit zelf nadenkt, maar gewoon anderen naroept. Ja, zo kan ik ook politiek bedrijven. :roll:

Maargoed, ik dacht dat voortaan met saldo's werd gerekend of heb ik het mis? Die mensen uit Venlo zijn volgens mij gewoon NIMBY-figuren die vrezen voor de waarde van hun huis.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 01 dec 2005, 13:33

Ik kan me voorstellen dat als in het centrum de fijnstofnormen nu al worden overschreden en er door de aanleg van de A74 geen reductie plaatsvindt, terwijl op het tracé van de A74 de norm nu niet wordt overschreden en straks wel, men besluit niet over te gaan tot aanleg. Het effect van aanleg lijkt mij echter positief en beide locaties kampen toch al met overschrijding van de norm. Waarom wordt dit niet meegenomen?
Even een aantal pijnpunten memoreren:
1) Fijnstof normen zullen overschreden worden bij de samensmelting van de A 74 en de A 73
2) De afname van fijnstof op de "A 74" ten opzichte van de Klagenfuhrtlaan zal binnen 10 jaar geheel teniet worden gegaan als gevolg van autonome verkeersgroei.
3) De saldo-benadering is niet mogelijk volgens de huidige richtlijnen
4) Zie mijn voorstel, eerder in de draad getekend; met meer asfalt krijg je de situatie dat overal onder de norm wordt gezeten, door spreiding van het verkeer. 'Ja maar dan is het oppervlakte van de uitsoot hoger...', JA dat is zo, maar dat doet helemaal niet ter zake, immers de norm gaat om de concentratie fijnstof (en stikstofoxyden) per kubieke meter op een bepaalde plaats.
5) Norm = norm en wet = wet. Ik stel vast dat men uitzonderingen moet gaan formuleren (bijvoorbeeld de saldo-benadering toe passen), maar dan moet wel de wet veranderd worden! Immers nu wordt de norm als volgt gedefinieerd: onder de norm is niet schadelijk, boven de norm wel. Lijkt me rijp voor verandering, maar dan moet de politiek wel de regels veranderen (de normstelling)
6) Anders is de A 74 illegaal!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » do 01 dec 2005, 14:20

@Vinny:

ad 1. Volgens mij zijn de fijstofconcentraties op alle locaties in Venlo nu al boven de norm, niet alleen bij de samensmelting van A73 en A74. Daar zal het nog verder boven de norm uitkomen.
ad 2. Waarschijnlijk waar. Alleen is niet zeker of de Klagenfurtlaan bij aanleg van de A74 een evenredig deel van die groei te verwerken krijgt. Als de A74 voldoende capaciteit heeft om de groei aan te kunnen, zal dit verkeer door kunnen rijden en dat heeft een minder negatief effect op de uitstoot van fijnstof dan wanneer de Klagenfurtlaan een evenredig deel van de groei moet verwerken, met alle files vandien.
ad 3 t/m 6. Helemaal waar.
Rainier

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » vr 02 dec 2005, 8:49

Opvallend aan het artikel is dat de geciteerde bewoners hun eigen gezondheidsklachten op andere oorzaken baseren dan alleen de luchtvervuiling van de wegen.

Ik haal terug:
...ongeluk met chloorgas
...moeilijk ademen, kan ook door de leeftijd komen
...slijmvorming, maar ik rook ook sigaren

Al met al niet echt overtuigende citaten. Overigens verwijten enkele bewoners dat
de infrastructuur al lang verwaarloosd is :!: De Weselseweg zou een tijdelijke oplossing zijn.

neom
woonerf
Berichten: 55
Lid geworden op: di 13 sep 2005, 14:30
Locatie: Belfeld (bij Venlo)

Bericht door neom » vr 02 dec 2005, 10:32

De 74 moet er zo snel mogelijk komen, degene die nu het meeste dwarsliggen (een aantal bewoners van de zgn molenbossenflats), zijn uitermate egoistisch ingesteld en hebben door het nieuwe modewoord ''fijnstof'' een nieuwe manier gevonden om de boel te frustreren.

Hun enige beweegreden is het ''niet in mijn achtertuin'' principe, dat dankzij hun dwarsliggerij er binnenkort nog veel meer mensen langer last hebben van verkeer, dat boeit ze niet.

Ik zal niet ontkennen dat de huidige tracekeuze voor de 74 mischien niet de meest gelukkige is (Klagenfurttrace is naar mijn mening ook beter), maar de keuze is nu eenmaal gevallen op het huidige trace.

Door al deze dwarsliggerij loopt de nieuwe 73 zuid straks vast in een bottleneck bij Tegelen, de mensen die daar wonen mogen de egoisten van de molenbossen alvast een bedankbriefje schrijven.....

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » ma 05 dec 2005, 18:16

L1 schreef:Besluit A74 voor januari

CDA-minister Karla Peijs van Verkeer komt vóór 1 januari met een duidelijk standpunt over het tracé van de A74 tussen Venlo en de Duitse grens.

Volgens gedeputeerde Mat Vestjens heeft Peijs dat toegezegd in een gesprek met hem. De minister was in het verleden voorstander van de zogeheten plateauvariant via Tegelen. Maar het is onduidelijk of de uitstoot van fijnstof daar binnen de normen blijft. Daarom is het alternatief - de Klagenfurtvariant - nog niet helemaal van de baan. Bij die variant gaat het om een soort ringweg om Venlo. De A74 moet eind 2007 klaar zijn. Maar om dat te kunnen halen, is wel snel een besluit nodig, zegt gedeputeerde Vestjens.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 05 dec 2005, 18:22

Ze moeten maar eens andere afspraken gaan maken, bijvoorbeeld met het bedrijfsleven. Als een weg dan niet vlug genoeg wordt aangelegd krijgen ze gewoon een dikke claim aan hun broek. Misschien dat dat helpt?

Nee, even serieus, het is van de zotte dat er zo lang over gedaan wordt om enkel een standpunt in te nemen, laat staan dat het vóór is. :roll:

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » ma 05 dec 2005, 21:00

Seat Ibiza schreef:
L1 schreef:Besluit A74 voor januari

CDA-minister Karla Peijs van Verkeer komt vóór 1 januari met een duidelijk standpunt over het tracé van de A74 tussen Venlo en de Duitse grens.

Volgens gedeputeerde Mat Vestjens heeft Peijs dat toegezegd in een gesprek met hem. De minister was in het verleden voorstander van de zogeheten plateauvariant via Tegelen. Maar het is onduidelijk of de uitstoot van fijnstof daar binnen de normen blijft. Daarom is het alternatief - de Klagenfurtvariant - nog niet helemaal van de baan. Bij die variant gaat het om een soort ringweg om Venlo. De A74 moet eind 2007 klaar zijn. Maar om dat te kunnen halen, is wel snel een besluit nodig, zegt gedeputeerde Vestjens.
2007 is al onhaalbaar. De planning staat nu voor eind 2008. Als de Klagenfurtvariant aangelegd gaat worden, dan duren de werkzaamheden een half jaar - jaar langer, omdat de procedures langer gaan duren. (geluidshinderwet.) Daarnaast moet dan het ontwerp voor de A73 aangepast worden.

MvG
Rogier de Groot

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 06 dec 2005, 12:59

Rogier schreef:2007 is al onhaalbaar. De planning staat nu voor eind 2008. Als de Klagenfurtvariant aangelegd gaat worden, dan duren de werkzaamheden een half jaar - jaar langer, omdat de procedures langer gaan duren. (geluidshinderwet.) Daarnaast moet dan het ontwerp voor de A73 aangepast worden.
Ik zie niets in die Klagenfurt-variant. Die is volgens mij schadelijker (fijn stof e.d.) dan de voorgestelde plateau variant.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 06 dec 2005, 13:09

Dat is 'ie niet. :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 06 dec 2005, 13:52

Vinny schreef:Dat is 'ie niet. :)
En de Klagenfurt-variant heeft geen gevolgen voor Velden, gezien de extra druk op de A67 ?

Ik vind het één groot NIMBY-theater. Laat ze maar een groot aantal ventilatoren opstellen langs het Zuiderbrug-tracé, waardoor de concentratie van de stofjes in de lucht ook afneemt nadat de A74 via het Plateau-tracé is aangelegd...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 06 dec 2005, 15:37

Ik ben zelf ook voor het Klagenfuhrt trace, maar dat heeft een andere reden. De verkeersafwikkeling in Venlo zal een stuk beter gaan wanneer de A 74 en de A 73 gesplist worden afgehandeld. Op het verkeer van de A 67 zal het hoegenaamd geen invloed hebben omdat uit verkeersmetingen (die bij mij op het bureu liggen) duidelijk blijkt dat meer dan de helft van het verkeer westelijk van Zaanderheiken niet meer op de snelweg zal zitten ter hoogte van de geplande aansluiting op de A 74 (dat heeft te maken met het feit dat er sowieso weinig grensoverschrijdend verkeer is). De congestiegevoeligheid met de zuidbrug variant is echter enorm, zeker als men bedenkt dat veel vrachtverkeer op de krappe lus A73/zuid --> A 67/west moet worden afgewerkt. Na aanleg van de A 74 is overigens de verwachting dat meer (vracht) verkeer via de A 74 naar Duitsland zal rijden dan via de A 67...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 06 dec 2005, 15:49

Vinny schreef:De congestiegevoeligheid met de zuidbrug variant is echter enorm, zeker als men bedenkt dat veel vrachtverkeer op de krappe lus A73/zuid --> A 67/west moet worden afgewerkt.
Dat met die congestie valt wel mee. "Enorm" lijkt me in elk geval zwaar overdreven. Ook is Zaarderheiken voorzien van hele nette boogstralen, dus met dat "krap" valt het ook wel mee. De snelheid van vrachtwagens zal ook niet extreem laag liggen, want de hoogteligging van de boog van de A73-zuid naar de A67-west is dalend (je gaat van niveau 1 naar niveau 0).

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » di 06 dec 2005, 18:35

In Metro stond vandaag een artikel over een Duitse afrit die vanwege het fijnstofgehalte voorlopig is gesloten.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » di 06 dec 2005, 18:55

Ja dat zag ik ook. Het ging om de A40 bij Essen. Een afrit werd meerdere uren gesloten.

neom
woonerf
Berichten: 55
Lid geworden op: di 13 sep 2005, 14:30
Locatie: Belfeld (bij Venlo)

Bericht door neom » wo 14 dec 2005, 15:22

Die afrit is niet 1 morgen afgesloten, maar de komende tijd elke morgen, maar goed vind je het gek als je ziet hoe dicht de huizen langs de snelweg staan :shock:

Afbeelding

http://www.wdr.de/themen/verkehr/1/saub ... le=verkehr

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 14 dec 2005, 15:26

De A40 is totaal verkeerd gepland. Er loopt ook nog een tram/spoorbaan door de middenberm. De rijstroken zijn nogal smal, en een vluchtstrook ontbreekt geheel. Maargoed, de A40 is een van de belangrijkste snelwegen in het Ruhrgebied en verbind de industriesteden Moers, Duisburg, Mülheim an der Ruhr, Essen, Gelsenkirchen, Bochum, Castrop-Rauxel en Dortmund met elkaar. De A40 heeft ook de hoogste hoeveelheid verkeer van geheel Duitsland, en wordt ook wel "de grootste parkeerplaats van Nordrhein-Westfalen" genoemt.

neom
woonerf
Berichten: 55
Lid geworden op: di 13 sep 2005, 14:30
Locatie: Belfeld (bij Venlo)

Bericht door neom » wo 14 dec 2005, 17:43

dat parkeren valt reuze mee, om half 5 's avonds zijn er meestal maar 1 of 2 (korte files) :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76294
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 14 dec 2005, 17:50

Zo noemen de Duitsers het. Volgens mij valt het fileprobleem er ook nog wel mee. Ik kijk nu random effe op http://www.verkehrsinfo.de en er staan 6 files op de A40, waarvan 3 wel 1km lang zijn, 2 van 2km, en één van 7km.
Wikipedia Deutschland schreef:Die A 40 von Duisburg bis Dortmund-West und die B 1 im Stadtgebiet Dortmund bilden im Zusammenhang den Ruhrschnellweg, eine Schnellstraße mit einem der höchsten Verkehrsaufkommen (>140.000 KFZ/Tag) in Deutschland. Aufgrund dieser extrem hohen Verkehrsbelastung und wegen der Dichte der Anschlussstellen kommt es regelmäßig in den Stoßzeiten zu Verkehrsstaus. Deshalb wird sie von einigen Bewohnern der Region auch als "Ruhrschleichweg" oder der "längste Parkplatz des Ruhrgebiets" bezeichnet.
Edit moderator SI:
Foto's BAB40? Klik hier

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 02 jan 2006, 19:12

Ik las net in de trajectnota van de A5 iets heel interessants. Namelijk dat een auto bij 80 km/h MEER fijn stof uitstoot dan bij 100 km/h. Dat omdat een auto is afgesteld om bij 100 zo goed mogelijk te verbranden. Wat een onzin dan om 80-stukken te maken. :evil: :evil: :evil:

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Bericht door Rogier » di 17 jan 2006, 21:48

De Limburger schreef: Duitsland wacht al tien jaar tot het de BAB61 kan aansluiten op de A74.

Regionaal politicus Marcus Optendrenk vindt dat onvoorstelbaar.Het wordt tijd dat het Nederlandse parlement zijn werk doet en zorgt dat de fijnstof niet meer de aanleg van wegen kan blokkeren. Want het is onverteerbaar dat door de fijnstofdiscussie de aanleg van de A74, die de Nederlandse A73 en de Duitse BAB61 in Tegelen moet verbinden, blokkeert.
Dat zegt voorzitter M. Optendrenk van het CDU in de regio Viersen. Optendrenk is een deskundige op verkeersgebied. Hij is nu chef op het ministerie van Financiën in Düsseldorf, maar was tot vorig jaar medewerker van de verkeersdeskundige van de CDU-fractie in het deelstaatparlement van Noordrijn-Westfalen.

De Duitsers slaan met steeds groter wordende verbazing gade hoe in Nederland met het fijnstof wordt omgegaan. Als bij het plannen van wegen duidelijk is dat de prodcutie van fijnstof door het verkeer de Europese normen overschrijdt, haalt de rechter een streep door die plannen. En daarom is nog steeds niet beslist in Den Haag door minister Karla Peijs waar de A74, het verbindingsstuk tussen de A73 en de BAB61 komt te liggen: over de Groote Heide of volgens de plateauvariant, tussen Venlo en Tegelen.
Optendrenk vindt dat het parlement de wet zodanig moet veranderen dat de rechter geen blokkade meer kan opwerpen. ,,Hier is het mogelijk om ondanks een verwachte overschrijding van de fijnstofnormen door te gaan met de voorbereiding. Het fijnstofprobleem moet worden afgewogen tegen alle andere aspecten zoals economie, ecologie en sociale aspecten'', zegt Optendrenk.

Het CDA-Tweede-Kamerlid Liesbeth Spies is het helemaal eens met de analyse van Optendrenk dat Nederland zichzelf heeft opgesloten. Ze legt uit dat Nederland op basis van Europese regels zichzelf de strengste regels van alle landen van Europa heeft opgelegd. Zij ontkent dat het parlement stilzit. Minister Peijs kan in haar ogen met toepassing van de zogeheten salderingsmethode de zaak vlot trekken. Dat betekent dat de afname van de luchtvervuiling in Venlo-Oost, waar het verkeer nu nog over de Klagenfurtlaan moet, wordt afgewogen tegen de toename van de luchtvervuiling in Blerick, Venlo en Tegelen als de A74 op die plek wordt aangelegd. Per saldo zou het wel eens kunnen zijn dat de lucht in Venlo schoner wordt, want op een autosnelweg kan het verkeer lekker doorstromen, zo is haar redenering.

Volgens een woordvoerster van het ministerie van Verkeer en Waterstaat is mevrouw Spies wat vroeg met haar oplossing. Binnenkort krijgt de Tweede Kamer een wetsvoorstel waarin genoemde methode wordt toegestaan. Maar het ministerie verwacht zelf dat het nog wel een tijdje kan duren voor de kamer besloten heeft.

Dat is jammer, want een andere methode om de weg snel aangelegd te krijgen is ook mislukt. Verkeer en Waterstaat heeft uitgezocht of het onder de huidige regels nu al mogelijk is een besluit te nemen over de A74. Dan had moeten worden aangetoond dat maatregelen op of aan de weg zelf (bijvoorbeeld snelheidsbeperkingen, schermen langs de weg) ertoe bijdragen dat de normen voor fijnstof niet worden overschreden. Dat is de minister niet gelukt.

De een zal het creativiteit noemen en de andere een wanhoopspoging. Feit is dat de minister nu een nieuwe weg zoekt en die loopt via Duitsland. De Duitsers verrichten bij de voorbereiding van de werkzaamheden voor de aansluiting van de BAB61 op de A74 op Duits grondgebied de nodige metingen. Hoe dat kan, weet de minister niet, maar de Duitse cijfers zien er een stuk beter uit dan de Nederlandse prognoses van het RIVM. De Duiters verwachten minder verkeer en minder luchtvervuiling van de A74/BAB61 in het grensgebied. Het ministerie zoekt nu uit of Nederland de Duitse gegevens mag overnemen. ,,Als dat mag, dan is de kans groter dat er geen problemen meer zijn'', zegt de woordvoerster.

Intussen ziet Marcus Optendrenk met lede ogen aan hoe de Nederlanders blijven praten. ,,Vroeger dacht ik dat Duitsers grondig waren en veel praatten en dat de Nederlandse kooplui veel pragmatischers zijn. Nu vind ik de Nederlandse discussie steeds Duitser worden.''
De Duitsers beginnen zich steeds meer te ergeren aan de Nederlandse houding bij dit project. In Duitsland vorderen de voorbereiden voor de bouw snel en de bouw moet volgend jaar beginnen. Zeer waarschijnlijk zullen de Duitsers hun gedeelte van de A74 - BAB 61 wel eind 2007 - begin 2008 klaar hebben. Nederland zal dan waarschijnlijk niet eens de procedures klaar hebben!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 17 jan 2006, 21:53

Dus we moeten Duitse ingenieursbureaus in de hand nemen om de zaak door te rekenen.
Interessant. Ik wil wel eens weten waarom RIVM zich zo rijk rekent aan fijnstof...

Plaats reactie