Autoloze dag "doorgeschoten"

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door jelger » wo 23 sep 2009, 8:42

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Attietattie » wo 23 sep 2009, 8:59

jelger schreef:Weet je wat pas vervelend is : elke avond na 8 uur geen water, elke week een avond geen stroom.
Het is inderdaad vervelend als je er wèl voor betaalt maar het niet krijgt. Dus zoiets als wegenbelasting betalen en dat men dan vervolgens dagen gaat bedenken dat je er niet op mag rijden. Zònder reden! Koninginnedag en een marathon vind ik een reden.

En ik geef meteen toe dat dat discutabel is en zuiver mijn mening. Maar mij stoort het dat er een hek op de weg staat en er niets achter dat hek gebeurt wat de reden van dat hek rechtvaardigt. Wegbeheerders wijzen aannemers daar ook op. Ik zou het daarentegen prima vinden als een stad 10 zondagen in het jaar autovrij wordt gemaakt maar dat men dan zeer groot onderhoud op die dagen plant zodat de rest van het jaar minder overlast plaatsvindt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Vinny » wo 23 sep 2009, 9:07

Er zijn op bijna elke straat van Amsterdam buurtfeesten of kinderpartijtjes op autovrije dag. Er gebeurt dus niet 'niks'...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door jelger » wo 23 sep 2009, 9:10

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Attietattie » wo 23 sep 2009, 9:20

Vinny schreef:Er zijn op bijna elke straat van Amsterdam buurtfeesten of kinderpartijtjes op autovrije dag. Er gebeurt dus niet 'niks'...
Ok dat wist ik niet. Ik heb de stad altijd nog kunnen weren op autoloze zondag.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door jelger » wo 23 sep 2009, 9:43

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Vinny » wo 23 sep 2009, 9:45

@ Attiettatie Dat is ook één van de uitgangspunten geweest van die hele dag. De gemeenteraad is destijds accoord gegaan met de maatregel als er voldoende evenementen zouden worden georganiseerd om de straten geloofwaardig af te kunnen zetten.
Persoonlijk denk ik wel dat het enigszinds is uitgehold: Op de Bilderdijkstraat heb ik maar weinig evenementen kunnen ontdekken en op de Van Hallstraat was maar één feesttent. Ook waren er optochten van koetsen en dergelijke.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door jelger » wo 23 sep 2009, 9:51

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door waldo79 » wo 23 sep 2009, 16:45

CNG-auto's
In het kader van de Week van de Vooruitgang, ahum :leep:

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Ds79m » wo 28 apr 2010, 18:48

Deze flauwekul is vanaf nu gelukkig voorbij:
Elsevier Woensdag 28 April schreef:VVD Amsterdam schaft de autoloze zondag af
dinsdag 27 april 2010 11:09

Met de komst van de VVD in het college van Amsterdam moet de hoofdstad bereikbaarder worden voor auto’s. Parkeertarieven gaan niet omhoog, de autoloze zondag wordt afgeschaft en Amsterdammers krijgen een kaart om bezoekers goedkoper te kunnen laten parkeren. Door onder andere de autoloze zondag af te schaffen wil de VVD Amsterdam beter bereikbaar maken

Dat zijn enkele punten uit het akkoord dat de VVD met de PvdA en GroenLinks heeft gesloten. GroenLinks heeft veel punten op het gebied van duurzaamheid kunnen realiseren, de VVD op het gebied van bereikbaarheid, licht VVD-fractievoorzitter Eric van der Burg toe.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Pino » wo 28 apr 2010, 20:11

Erg positief hoor, voor als ik weer terug ga naar Nederland, maar aan de andere kant verbaas ik me dan toch weer over deze discussie. Hier in Milaan vinden regelmatig autoloze zondagen plaats om het smogprobleem tegen te gaan. De acceptatie is buitengewoon groot. Niet te vergelijken met de heisa die er in Nederland wordt gemaakt als we een dagje niet met de auto mogen.
Laatst gewijzigd door Pino op do 29 apr 2010, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Wouter N14 » wo 28 apr 2010, 20:29

^^ In Nederland gaat het dan ook om een minder "tastbaar" probleem dan smog.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Pino » wo 28 apr 2010, 20:37

In Nederland gaat het überhaupt niet om een probleem, maar om een groen feestje. Maar goed, met al die automobilisten die het altijd maar over hun vrijheid hebben die beperkt wordt, draait het verzet duidelijk niet om de oorzaak maar om de beperking. Een groot gedeelte van de Nederlandse automobilisten eist ruim baan, zonder enige vorm van beperking. De problemen die daardoor ontstaan, die moeten anderen maar oplossen. In dat denkpatroon is ook acceptatie van een anti-smogmaatregel ondenkbaar.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Palance » do 29 apr 2010, 9:49

Ds79m schreef:
Elsevier Woensdag 28 April schreef:VVD Amsterdam schaft de autoloze zondag af
Door onder andere de autoloze zondag af te schaffen wil de VVD Amsterdam beter bereikbaar maken
Het gaat om één (deel van een) dagje, en de VVD doet alsof Amsterdam dan meteen bereikbaarder wordt. Het niet verhogen van parkeertarieven zal daar in ieder geval niet aan bijdragen, maar goed, we zullen zien of men over 4 jaar nog zo enthousiast is over de VVD voor wat betreft de verkeersmaatregelen. Ik verwacht van niet.

Verder sluit ik me aan bij Pino's betoog.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Attietattie » do 29 apr 2010, 11:06

Pino schreef:In Nederland gaat het überhaupt niet om een probleem, maar om een groen feestje. Maar goed, met al die automobilisten die het altijd maar over hun vrijheid hebben die beperkt wordt, draait het verzet duidelijk niet om de oorzaak maar om de beperking. Een groot gedeelte van de Nederlandse automobilisten eist ruim baan, zonder enige vorm van beperking. De problemen die daardoor ontstaan, die moeten anderen maar oplossen. In dat denkpatroon is ook acceptatie van een anti-smogmaatregel ondenkbaar.
Als ik voor mezelf spreek eis ik geen ruim baan. Als er een goede reden is om een weg (of stad) af te sluiten hoor je mij daar niet over. En 'een goede reden' is subjectief. Nogmaals, ik vind een marathon of werkzaamheden prima redenen. 'Bewustwording van je verplaatsingsgedrag' (of welke reden er dan ook aan wordt gehangen) vind ik absoluut geen reden. Als het in mindering wordt gebracht op de wegenbelasting vind ik het alweer wat anders (ook al zal je dat per saldo niet merken, maar het gaat om het principe). Maar nu betaal je wegenbelasting voor de infrastructuur terwijl je er geen gebruik van kan maken. En dat zonder reden!
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Palance » do 29 apr 2010, 11:29

Je betaalt nu ook wegenbelasting om uitgebreid in de file te staan - in datzelfde Amsterdam :shutup:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Attietattie » do 29 apr 2010, 11:34

^^ Ja, maar die file maak ik zelf en dat levert mij weer geld op dus daar hoor je me niet over. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Vinny » do 29 apr 2010, 17:37

Pino schreef:Erg positief hoor, voor als ik weer terug ga naar Nederland, maar aan de andere kant verbaas ik me dan toch weer over deze discussie. Hier in Milaan vinden regelmatig autoloze zondagen plaats om het smogprobleem tegen te gaan. De acceptatie is buitengewoon groot. Niet te vergelijken met de heisa die er in Nederland wordt gemaakt als we een dagje niet met de auto mogen.
Het is daarnaast ook gewoon niet waar. Amsterdam had geen autoloze zondag: Er waren alleen wat evenementen die onder de noemer van 'autoloze zondag' verkocht werden waardoor de politie wel erg ruim straten afsloot. Maar morgen rijden er minder auto's in de binnenstad van Amsterdam dan op de zogenaamde autoloze zondag. Ook straks, met de Grio in Amsterdam, wordt de stad zo goed als autovrij. Het zal in ieder geval vrij onmogelijk zijn om met het OV, fiets of auto van oost naar west te gaan. Dat belooft wat...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Kaaiman » vr 23 dec 2011, 0:05

[url=http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article8675831.ece/Ringweg-Groningen-dag-lang-alleen-voor-fietsers]Dagblad van het Noorden[/url], 22 december 2011 schreef:Ringweg Groningen dag lang alleen voor fietsers

GRONINGEN - De drukste verkeersader van Noord-Nederland, de ringweg rond Groningen, gaat volgend jaar september een hele zondag 'op slot'. Op 9 september zijn de ongeveer 20 kilometer asfalt een keer niet voor auto's maar alleen voor fietsers. Toerfietsers, trimfietsers, ligfietsers, maar ook wielrenners kunnen Rondje Ring rijden. Voor die laatste groep komt er een officiële wedstrijd in de vorm van een individuele tijdrit.

De bedenkers van het evenement hebben de begroting overigens nog niet rond. In maart wordt beslist of Rondje Ring definitief doorgaat. De opbrengsten van het evenement zijn bestemd voor de stichting Bike4Air, dat de belangen behartigt van kinderen met de taaislijmziekte.
Ik zeg maar zo: ik zeg maar niets... :nothanks:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door keokiracer » vr 23 dec 2011, 7:45

... Dan loopt de rest van Groningen vast. :facepalm: Ook op een zondag. Moet men dan via Gieten omrijden?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Peter » vr 23 dec 2011, 8:48

Ik vermoed dat het slechts om de provinciale ring gaat: De N370 en de N46.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Kaaiman » vr 23 dec 2011, 9:12

^^ Rondje Ring... ik lees niet anders dan dat men wel proberen de N7 ook dicht te krijgen. Parallelbanen/-wegen heeft de N7 momenteel nog niet, dus voor een rondje zal die toch echt dicht moeten...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Palance » vr 23 dec 2011, 9:21

Om het maar eens positief te benaderen: je kan wel mooie foto's maken dan
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Peter » vr 23 dec 2011, 9:30

Parallelwegen zijn er wel aan de noordkant, ook nu befietsbaar. Ik zie het Rijk niet snel meewerken aan afsluiting van de N7. De rest van de ring is op een zondag redelijk te vermijden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door mavas » vr 23 dec 2011, 19:52

Palance schreef:Om het maar eens positief te benaderen: je kan wel mooie foto's maken dan
Ik wou het net zeggen; ideaal voor Harry's en Koefen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Groningen » di 27 dec 2011, 18:14

Peter schreef:Ik vermoed dat het slechts om de provinciale ring gaat: De N370 en de N46.
Hoe dan ook wordt dat lachen bij mij voor de deur.
Not. :nothanks:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door mavas » do 19 dec 2019, 13:57

We hebben al heel wat jaren GEEN autoloze zondagen meer volgens mij. Omdat uit ervaring leert dat het veel geld kost aan verkeersmaatregelen en personeel, en de winst gering is.
Maar je voelt hem al aankomen... Er is weer een stad die het wil proberen. Een van de slechtstbereikbare steden, Haarlem, wil het nu proberen: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/258721/h ... ije-zondag

Dan vergeten ze even dat Haarlem een arme gemeente is. Dus waarschijnlijk kan het niet eens betaald worden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Coen Tunnel » do 19 dec 2019, 14:00

GroenLinks wil die autovrije zondag in Haarlem zeker op 3 mei. :lol:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Pino » do 19 dec 2019, 15:18

Ha ha. 8-) De autoloze zondag kwam al ergens langs in de discussie over maximumsnelheid en het beperken van de uitstoot van verkeer, dus het initiatief verbaast niet. De debacles uit de jaren rond 2010 zijn weer zo'n beetje uit de geheugens verdwenen, dus het moest wel weer komen. Qua milieubelasting gaat het natuurlijk helemaal nul zoden aan de dijk zetten, je jaagt verstokte automobilisten alleen maar tegen je in het harnas en het kost nog geld ook. Mede ook omdat de GL-vrijwilligersbrigade, die ongetwijfeld graag al het verkeer zou uitleggen dat ze er niet in mogen, niet de vereiste diploma's heeft om verkeer te regeln.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door mavas » di 22 mar 2022, 9:38

De autoloze zondag komt misschien terug. Als oorzaak wordt genoemd de energiecrisis door Rusland:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... e-afkicken
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie