Autoloze dag "doorgeschoten"

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Rene » ma 24 sep 2007, 9:32

De Telegraaf maakte korte metten met de Amsterdamse autoloze dag - en terecht.

Eerst op zaterdag, de dag ervoor:
Telegraaf (22-9-2007) schreef:Doorgeschoten

De optelsom van een hectische week Haagse politiek levert de Nederlandse automobilist met een dieselauto welgeteld een cent op. Dankzij een meerderheid in de Tweede Kamer wordt de geplande verhoging van de dieselprijs in 2009 wellicht deels ongedaan gemaakt. Ondanks dit 'cadeau' staat Nederland nog steeds muurvast en kan de automobilist zijn portemonnee omkeren. De hogere bijtelling voor de zakelijke rijders en de hogere bpm zijn zomaar wat pijnlijke voorbeelden. Daar komen de grijpgrage wethouders die de^Jürkeertarieven tot recordhoogten willen laten stijgen nog eens bij. Om nog maar te zwijgen van het steeds verder onbegaanbaar maken van Nederlandse steden voor de automobilist. Werkgelegenheid komt daar in gevaar, evenals de leefbaarheid in de stadscentra. Winkels gaan zich vestigen aan de randen van de steden en binnensteden veranderen in spookwijken.

Ook de bizarre rage van de autoloze zondag, zoals dit weekeinde in Amsterdam, is een uit de hand gelopen liefhebberij van sommige gemeentebestuurders. De complete hoofdstad gaat een dag op slot voor auto's van buiten, waarbij zelfs ouderen en andere mensen die slecht ter been zijn de afzettingen vanaf de ringweg A10 niet mogen passeren. Een totaal doorgeschoten situatie, waarbij het hobbyisme van stadsbestuurders zwaarder telt dan de mobiliteit van de burgers.
En dit bericht is van vanochtend:
Telegraaf (24-9-2007) schreef:Autovrije dag wekt hevige irritaties op
Feest in hartje Amsterdam
door Jarco de Swart

AMSTERDAM - De autovrije zondag in Amsterdam heeft gisteren geleid tot een verkeerschaos aan de rand van de stad, twee lichtgewonde verkeersregelaars, veel incidenten en vier aanhoudingen. Het grootste gedeelte van de hoofdstad binnen de Ring A10 was gisteren tussen negen uur 's ochtends en vijf uur 's middags afgesloten voor autoverkeer. Terwijl op tal van plaatsen in de stad feesten werden gehouden, zorgde de autoloze dag aan de randen van de stad voor veel irritatie. Het vergde het uiterste van de verkeersregelaars die het onbegrip van veel automobilisten moesten opvangen. Zo werd een vrouw in Amsterdam West zo kwaad, dat ze met de hekken van de afzetting begon te smijten. Op het Stadionplein reed een woedende automobilist in op verkeersregelaar, die lichtgewond raakte. Een andere automobilist ging op de vuist met een verkeersregelaar.

Onbegrip
Op verscheidene plekken in de stad braken automobilisten toch door de afzettingen heen en op de Middenweg gooiden de verkeersregelaars het bijltje er vroegtijdig bij neer na een reeks van incidenten. De meeste autorijders die de stad niet in mochten lieten zich gelaten wegsturen. Anderen staken hun onbegrip niet onder stoelen of banken, wat op veel plaatsen uitliep op scheldpartijen. Een politiewoordvoerster zegt teleurgesteld te zijn dat een deel van het publiek zich lastig heeft gedragen. „Vanaf ongeveer twaalf uur begon het meldingen te regenen", aldus de zegsvrouw. Volgens de gemeente is de dag goed verlopen. Zo werd onder meer het wereldrecord stoepkrijten verbeterd en was het erg autoluw in de stad. Verkeerswethouder Tjeerd Herrema zegt dat de dag aan zijn doelstellingen heeft voldaan.
Tegen het einde van de warme dag waren zelfs verkeersregelaars opgelucht dat het evenement erop zat. Zo maakte een verhitte verkeersregelaar aan de Ring West van zijn hart geen moordkuil, toen een cameraman hem in beeld leek te nemen. „Straks denkt iedereen dat wij het hiermee eens zijn. Die file hier kost meer benzine dan gewoon doorrijden de stad in", brieste hij. Een collega, even verderop, vatte de dag puntig samen: „Alleen maar gezeik."
Een politiewoordvoerster zegt teleurgesteld te zijn dat een deel van het publiek zich lastig heeft gedragen.
Dit is toch wel de bloody limit. "Lastig gedragen". Belachelijk. Dat schorem dat deze dag op de politiek-correcte agenda plaatst, dàt is pas lastig volk. Anderen nodeloos in hun vrijheid belemmeren. Je zou het hen zelf eens aan moeten doen: een zondag per jaar dat alle fietsverkeer en OV verboden is - ze zouden waarschijnlijk in alle staten zijn. Want oh wee als je aan hun vrijheden zit... :kwaad:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Pino » ma 24 sep 2007, 11:42

René schreef:
Een politiewoordvoerster zegt teleurgesteld te zijn dat een deel van het publiek zich lastig heeft gedragen.
Dit is toch wel de bloody limit. "Lastig gedragen". Belachelijk. Dat schorem dat deze dag op de politiek-correcte agenda plaatst, dàt is pas lastig volk.
Dat lastige volk weet in ieder geval wat het te doen staat, wanneer het het niet met een democratisch genomen besluit eens is. Namelijk hetzij de bestuursrechtelijke route (bezwaar en beroep), hetzij de politieke route (keihard afstraffen bij de eerstvolgende verkiezingen). Die weten heel goed dat ze onder het mom van bewegingsvrijheid niet maar zelf het recht in eigen handen mogen nemen.

De groep van mensen die het gebruik van de auto prefereert boven dat van het openbaar vervoer meent zich dat recht wel te mogen toe-eigenen. Hoezeer ik het ook niet eens ben met het afsluiten van de hele binnenstad gisteren -hulde aan het Stadsdeel Zeeburg dat weigerde-, ik vind het buitengewoon kwalijk dat mensen onder het mom van bewegingsvrijheid democratisch aangenomen verordeningen gaan schenden en dienders gaan aanvliegen. En ook buitengewoon kwalijk dat jij dat soort gedrag goedpraat.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 640
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Ehuls » ma 24 sep 2007, 12:50

Ik vind het van alle mogelijke kanten triest, van zowel de organisatie als het gedrag van de automobilisten..

Ik heb an sich helemaal geen probleem tegen een autovrije zondag, maar dan moet dat wel goed georganiseerd worden. Dus een grote landelijke advertentie-campagne om het publiek op de hoogte te stellen, huis aan huis-verspreiding van folders in de hele regio, om iedereen die het mogelijk aangaat op de hoogte te stellen dat je op die dag Amsterdam niet in komt. En een soort pasjes-systeem voor mensen die echt afhankelijk zijn van de auto, zoals mensen die slecht ter been zijn, zodat zij nog wel de stad in kunnen. Waarschijnlijk wordt zo'n autoloze dag dan gelijk te duur om nog te organiseren, maar dat is een ander verhaal. Ik woon niet in de buurt van Amsterdam, dus ik weet ook niet precies wat er nu allemaal aan gedaan is om het bekend te maken, maar had de indruk dat heel veel mensen gewoon niet op de hoogte waren van de autoloze dag en dat kan natuurlijk niet.

Tegelijkertijd vind ik het ook weer triest dat er dan maar weer gelijk agressief gereageerd moet worden en er zelfs gewonden moeten vallen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Ds79m » ma 24 sep 2007, 13:17

Pino schreef:
René schreef:
Een politiewoordvoerster zegt teleurgesteld te zijn dat een deel van het publiek zich lastig heeft gedragen.
Dit is toch wel de bloody limit. "Lastig gedragen". Belachelijk. Dat schorem dat deze dag op de politiek-correcte agenda plaatst, dàt is pas lastig volk.
Dat lastige volk weet in ieder geval wat het te doen staat, wanneer het het niet met een democratisch genomen besluit eens is. Namelijk hetzij de bestuursrechtelijke route (bezwaar en beroep), hetzij de politieke route (keihard afstraffen bij de eerstvolgende verkiezingen). Die weten heel goed dat ze onder het mom van bewegingsvrijheid niet maar zelf het recht in eigen handen mogen nemen.

De groep van mensen die het gebruik van de auto prefereert boven dat van het openbaar vervoer meent zich dat recht wel te mogen toe-eigenen. Hoezeer ik het ook niet eens ben met het afsluiten van de hele binnenstad gisteren -hulde aan het Stadsdeel Zeeburg dat weigerde-, ik vind het buitengewoon kwalijk dat mensen onder het mom van bewegingsvrijheid democratisch aangenomen verordeningen gaan schenden en dienders gaan aanvliegen. En ook buitengewoon kwalijk dat jij dat soort gedrag goedpraat.
Tsja, de meest kwalijke zaken tot aan moorden toe worden soms goedgepraat, dus wat dat betreft kijk ik nergens meer van op. In dit geval keur ik het gedrag af, maar ik kan wel begrijpen dat deze situatie tot onbegrip leidt.

Jouw idee om het volgens de bestuursrechtelijke route op te lossen, daar heb je natuurlijk vrij weinig aan, op het moment dat je met de auto in Amsterdam komt, en gewoon naar huis wilt, maar je tegengehouden wordt door de eerste de beste verkeersregelaar. En het politiek afstraffen-argument is ook lekker makkelijk, aangezien op dat gebied zo veel zaken spelen, dat je dit argument ook weer kunt recyclen in een discussie over Europa, immigranten, belastingen, enz. Daarmee een makkelijk antwoord in de categorie "als het je niet bevalt, dan begin je toch je eigen bank/supermarkt/politieke beweging/..." waarvan degene die het zegt zelf ook wel weet dat dat redelijkerwijs onmogelijk is. In de praktijk kun je er als gewone burger dan ook weinig anders tegen doen dan ter plaatse massaal protesteren.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Jeroen » ma 24 sep 2007, 14:59

Een kennis van me moest gisteren ook in Amsterdam zijn. Na 20 km file al van tevoren is hij is er gewoon doorgekomen, weliswaar niet goedschiks... Ik vraag me toch af of dit (en dan heb ik het nog niet eens over de verkeerschaos, maar vooral over het grote onbegrip) werkelijk onvoorzien was. Amsterdam autovrij maken en er dan maar vanuit gaan dat iedereen het allemaal maar voor lief neemt... Hoe hypocriet. :wall:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Pino » ma 24 sep 2007, 15:24

In de afgelopen jaren was er ook al een soort van autovrije zondag, en met evenementen als Koninginnedag wordt ook zonder al te veel morren aanvaard dat Amsterdam grotendeels op slot zit. Verder is er vorige week een autovrije zondag geweest in een aantal andere grote steden, waaronder Den Haag en Rotterdam. Ook in het ons omringende buitenland worden in de grote steden al een paar jaar autovrije zondagen gehouden. Daarbij staan de incidenten en het onbegrip in Amsterdam van gisteren volgens mij min of meer op zichzelf. Je kunt in die zin betogen dat de organisatie nou niet direct rekening hoefde te houden met dit soort reacties.

In het buitenland en elders in Nederland kan het kennelijk wel, maar in Amsterdam menen de mensen zich er toch kwaadschiks doorheen te moeten rammen. Terwijl die mensen die ineens werden tegengehouden door een verkeersregelaar nou ook niet direct verrast hoefden te zijn. Het hele evenement is al tijden van tevoren aangekondigd en zelfs de DRIPs op de Ring gaven al dagen van tevoren aan dat dit eraan zat te komen. Ja, als je dan toch nog vrolijk Amsterdam in wilt met de auto, moet je misschien in eerste instantie eens jezelf aankijken in plaats van zo'n verkeersregelaar aan te vliegen. Maar ja, aanvaarden dat je zelf onderdeel van het probleem bent, gaat er bij teveel autorijders nou eenmaal niet in, dus die worden dan aggressief en noemen andersdenkenden "schorem".

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Jeroen » ma 24 sep 2007, 15:45

Pino schreef:Maar ja, aanvaarden dat je zelf onderdeel van het probleem bent, gaat er bij teveel autorijders nou eenmaal niet in, dus die worden dan aggressief en noemen andersdenkenden "schorem".
Het probleem? Wie is in eerste instantie voor deze onzin verantwoordelijk? Net alsof die autoloze zondag een democratisch besluit is geweest. Ik mag hopen dat ze de volgende keer eens achter hun oren krabben voor ze weer een complete stad op zijn kop willen zetten...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Pino » ma 24 sep 2007, 15:59

In ieder geval een besluit dat volgens een peiling door 82 % van de Amsterdammers werd gedragen. Maar goed, het waren natuurlijk niet de Amsterdammers die gisteren in de file stonden op de A10 en die ruzie stonden te maken met verkeersregelaars. Dat was Purmerend, Zaanstad, Almere, enzovoort.

Hoe dan ook, mensen die weten (of hadden moeten weten) dat het autoloze zondag was, hoe komen die erbij om uitgerekend op die dag met de auto Amsterdam in te willen? Als je ruim vóór het oprijden van de A10 al op de DRIPs ziet staan hoe de situatie is, hoe dichtgetikt kun je dan zijn om toch nog koste wat kost de stad in te willen voor je koopzondag? Je kunt het niet eens zijn met het besluit, en de verantwoordelijken als probleem bestempelen, maar die mensen uit de slaapsteden die gisteren ondanks alles Amsterdam in wilden, die hadden beter moeten weten en een keertje extra moeten nadenken alvorens met de auto naar Amsterdam te willen. Het probleem is net zo hard dat dat soort mensen gewoon niet hebben willen nadenken en geen enkel begrip kunnen opbrengen voor het feit dat niet alles voor hen uit de weg gaat. Alleen autorijders zijn er altijd vooral erg goed in om aan anderen de schuld te geven en zich in hun eigen individualistisch gedrag vooral niet te laten beïnvloeden.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Wouter N14 » ma 24 sep 2007, 16:23

Pino schreef:Alleen autorijders zijn er altijd vooral erg goed in om aan anderen de schuld te geven en zich in hun eigen individualistisch gedrag vooral niet te laten beïnvloeden.
(mede) daarom kijkt dus ook geen hond naar de DRIP's.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door R4 » ma 24 sep 2007, 16:32

Toch een groot verschil met Vlaanderen dan, hier weet iedereen lang op voorhand dat bepaalde steden autovrij zullen zijn en bijgevolg heb je ook geen kwade bestuurders. Alles is hier heel rustig verlopen, zoals dat al jaren het geval is. Meer nog: hier zijn de reacties vooral positief.
VRTnieuws schreef:De autoloze zondag was een groot succes
zo 23/09/07 - Zowel in Antwerpen als in Brussel was de autoloze zondag dit jaar een groot succes. Veel mensen kwamen met de fiets of gewoon te voet de stad ontdekken. Het mooie weer was uiteraard een meevaller.

"Het is het beste jaar dat we ooit gehad hebben", glundert Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A).

In Brussel zijn honderdduizenden mensen te voet of met de fiets de stad komen verkennen. Onder hen waren ook veel mensen uit de Vlaamse rand rond Brussel.

Voor al die mensen werden op verschillende plaatsen in de stad activiteiten georganiseerd.

De 19 Brusselse gemeenten vormden vandaag de grootste autoloze zone in Europa: 160 vierkante kilometer. De weinige auto's die toch reden, kregen nogal eens een boze blikken van wandelaars of fietsers.

"Het is overal een heel groot succes geweest", besluit Pascal Smet, die nog meer van hetzelfde wil. "Volgend jaar gaan we voor de eerste keer beginnen met de lente te eindigen en de zomer te verwelkomen met een tweede autoloze zondag", zegt Smet.

Die tweede autoloze zondag zou enkel gelden binnen de Brusselse vijfhoek.

Ten gevolge van de autoloze zondag zaten er in Brussel en Antwerpen ook minder vervuilende stoffen in de lucht. Er zat vooral minder stikstofoxide en koolstofmonoxide in de lucht.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Jeroen » ma 24 sep 2007, 16:53

In welke zin laat "succes" zich vertalen? Voor het milieu maakt het geen ene moer uit. Morgen gaan we gewoon weer verder waar we gebleven waren.
Pino schreef:Het probleem is net zo hard dat dat soort mensen gewoon niet hebben willen nadenken en geen enkel begrip kunnen opbrengen voor het feit dat niet alles voor hen uit de weg gaat. Alleen autorijders zijn er altijd vooral erg goed in om aan anderen de schuld te geven en zich in hun eigen individualistisch gedrag vooral niet te laten beïnvloeden.
Alleen autorijders zijn individualistisch ingesteld. De mensen die dit soort onnozele plannen verzinnen niet, natuurlijk. Die moeten kosten wat kost hun plan er door drukken, ongeacht de consequenties. :roll:

Moeten er eerst doden gaan vallen?

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door R4 » ma 24 sep 2007, 16:56

Die mensen worden gekozen door een meerderheid van de bevolking. Het is dus normaal dat je ook altijd mensen hebt die er niet mee akkoord zijn, maar dat is dus een minderheid. Democratie, met andere woorden. Overigens: wat een herrie voor een dag in het jaar dat je eens in een stad op je gemak kan genieten, zonder stinkende uitlaatwalmen, geraas van wagens en allerhande voertuigenlawaai.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door waldo79 » ma 24 sep 2007, 16:57

Hoewel ik autoloze zondagen vooral symboolpolitiek vind gaat het belagen van verkeersregelaars me tever. Bovendien: wat moet je persé op die dag in Amsterdam? Alleen maar herrie maken :leep: ?

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Jeroen » ma 24 sep 2007, 17:02

R4 schreef:Overigens: wat een herrie voor een dag in het jaar dat je eens in een stad op je gemak kan genieten, zonder stinkende uitlaatwalmen, geraas van wagens en allerhande voertuigenlawaai.
Ik kan je alleen in al in Arnhem genoeg plekken in de stad aanwijzen waar dat ook mogelijk is, 24h per dag, 7 dagen per week! Maar niet op de weg. Die heeft immers een heel andere functie.

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Quattro » ma 24 sep 2007, 17:08

Ik zou dat best wel plezant vinden, zo een dag rustig in het centrum van een grote stad zijn. Alleen spijtig dat ik gisteren geen tijd had :cry:
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Via » ma 24 sep 2007, 18:17

Toch denk ik dat die file inderdaad net zo veel vervuiling veroorzaakt als dat die hele dag weghoudt...

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door R4 » di 25 sep 2007, 0:06

Jeroen schreef:Ik kan je alleen in al in Arnhem genoeg plekken in de stad aanwijzen waar dat ook mogelijk is, 24h per dag, 7 dagen per week! Maar niet op de weg. Die heeft immers een heel andere functie.
Een weg heeft een vervoersfunctie en is een plaats waar mensen samenkomen. Beide functies worden ook op een autoloze dag perfect vervuld, zij het op een andere manier. Overigens zijn er in elke stad inderdaad wel plaatsen waar je altijd op je gemak kan genieten van de rust. Maar dat is zeker niet vergelijkbaar met wat je krijgt op een autoloze dag. Afgelopen zondag was het zalig om in Brussel rond te lopen en te fietsen. Op andere dagen waag je als voetganger of fietser vaak je leven door in Brussel op straat te gaan. Voor één dag in een heel jaar was dit nu eens niet zo, wel, het is de mensen gegund. Overigens is een zondag een dag waarop je al eens de auto thuis kan laten, tijdens de week zou een autoloze dag onmogelijk zijn.

Voor wat Brussel betreft: daar geraak je met het OV of de fiets tijdens een autoloze dag sneller van A naar B dan je op een andere zondag met de auto zou doen.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Rene » di 25 sep 2007, 11:30

AD (25-9-2007) schreef:VVD en PVV eisen verbod autoloze zondag
MARK VAN DER WERF

AMSTERDAM/DEN HAAG - Autovrije dagen in grote steden moeten verboden worden. Dat vinden de VVD en de Partij voor de Vrijheid. Zij eisen dat minister Eurlings van Verkeer gemeenten hierover op het matje roept. Aanleiding is de autovrije zondag in Amsterdam, waarop verschillende incidenten plaatsvonden. Enkele verkeersregelaars die bestuurders moesten tegenhouden, liepen klappen op van boze automobilisten. „Dit kan zo niet langer," aldus VVD-Kamerlid Paul de Krom. Hij vraagt vandaag aan Eurlings een schadevergoeding voor gedupeerde automobilisten.

De Krom: „Dit soort linkse gemeenten moet eens ophouden met automobilistje pesten. De organisatie van zo'n dag kost miljoenen; allemaal weggegooid geld, want de opbrengst is nul. Er stonden ellenlange rijen bij het openbaar vervoer, op de ringwegen ontstond chaos. Burgers raakten geïrriteerd en konden soms zelfs niet eens vrienden en familie opzoeken in het ziekenhuis." De PVV is het met de VVD eens.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Hajo » di 25 sep 2007, 11:47

Ik geef Pino grotendeels gelijk: als je goed geïnformeerd was (media, DRIP's), dan had je het wel gelaten om te proberen met de auto alsnog Amsterdam binnen te komen. Mensen die desondanks verrast waren hadden en desondanks Amsterdam in wilden hadden het OV moeten nemen. Natuurlijk ben je dan misschien geïrriteerd, maar dat geeft je niet het recht de afzettingen aan je laars te lappen, handtastelijk te worden of te gaan schelden.

Wel is het typisch iets voor Amsterdam: die stad staat bekend om zijn linkse ideeën en autootje pesten. :roll:

En die ene autovrije zondag: wat dan nog? Zolang de mensen goed geïnformeerd worden, er goede alternatieven zijn en het beperkt blijft tot één keer per jaar vind ik het best. Een verbod op een autoloze dag zoals VVD en PVV voorstellen zie ik niet zitten.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 640
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Ehuls » di 25 sep 2007, 13:09

Hajo schreef:Ik geef Pino grotendeels gelijk: als je goed geïnformeerd was (media, DRIP's), dan had je het wel gelaten om te proberen met de auto alsnog Amsterdam binnen te komen. Mensen die desondanks verrast waren hadden en desondanks Amsterdam in wilden hadden het OV moeten nemen. Natuurlijk ben je dan misschien geïrriteerd, maar dat geeft je niet het recht de afzettingen aan je laars te lappen, handtastelijk te worden of te gaan schelden.
Ik denk juist dat de voorlichting niet goed was, waardoor er veel mensen verrast werden. Ook mensen die gewoon in Amsterdam wonen.
Als je het pas leest op de DRIPS onderweg ben je al te laat natuurlijk, de meeste mensen zullen dan toch proberen het er maar op te wagen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Vinny » di 25 sep 2007, 19:01

Op grote verzoendag ligt het autoverkeer in Israël geheel aan banden. Er is geen poltieagent die daar waarschuwingen voor hoeft uit te delen. Het is gewoon maatschappelijk onaanvaardbaar om op Yom Kippur auto te rijden en televisie te kijken. Gelovigen vasten ook de hele dag. Persoonlijk vind ik dat erg goed: zo'n dag van bezinning. Af en toe bekruipt mij het gevoel dat ascociaal gedrag de boventoon voert in Nederland. Het kan geen kwaad om eens los te komen van het jachtige leven. Een autovrije dag (en dan ook geen OV inderdaad) kan er toe bijdragen dat men weer de rust krijgt om zich op te laden voor het komende seizoen.

En o ja, het is natuurlijk erg fijn om eens over wat klaverbladlussen te fietsen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Rein » di 25 sep 2007, 20:01

Wellicht dat de mensen die stennis maakten wel gewoon in Amsterdam wonen? Ik kan best begrijpen dat als je bijvoorbeeld naar je werk bent geweest en terug naar huis wilt, je het niet echt fijn vindt als je je eigen woonplaats niet eens in kan. Dat je dan goed boos kunt worden is best logisch (maar uiteraard niet goed te praten).

Wat mij overigens in zijn algemeenheid stoort aan de Amsterdam-autoluw discussie is dat de gemeente Amsterdam niet (hardop) wil realiseren dat het gros van het autoverkeer in de stad van de eigen inwoners komt. Als ik 's morgens als één van de weinige auto's de stad in rij staat er een file de stad uit. Die mensen krijgen voor een prikkie een parkeervignet (okay, daarvoor moet je wel eerst een paar jaar op de wachtlijst staan), terwijl de bezoeker 3 à 4 euro per uur moeten betalen om even te parkeren. Als de gemeente nu eens de parkeervergunningen qua prijs vervijfvoudigd ofzo, verwacht ik dat het autoverkeer sterk terugloopt en daarmee de luchtkwaliteit sterk verbeterd.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Jeroen » di 25 sep 2007, 20:19

Vinny schreef:En o ja, het is natuurlijk erg fijn om eens over wat klaverbladlussen te fietsen ;)
Zou de S116 voor één dag een echte fietssnelweg zijn geworden? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Rene » di 25 sep 2007, 20:26

De s116 is helemaal niks meer. Het is thans het grootste slalom-parcours van Amsterdam... :roll:

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Ds79m » di 25 sep 2007, 20:28

Vinny schreef:Persoonlijk vind ik dat erg goed: zo'n dag van bezinning. Af en toe bekruipt mij het gevoel dat ascociaal gedrag de boventoon voert in Nederland. Het kan geen kwaad om eens los te komen van het jachtige leven. Een autovrije dag (en dan ook geen OV inderdaad) kan er toe bijdragen dat men weer de rust krijgt om zich op te laden voor het komende seizoen.
Tsja, in Roodeschool is het elke dag rustig, dus als je een dag van bezinning wil, dan kun je altijd daarnaartoe gaan. Het probleem is juist dat dit soort zaken bij anderen worden opgedrongen, die er helemaal niet op zitten te wachten. Dan is het logisch dat daar protest tegenkomt.

En vergelijk het eens, nu is het een autoloze zondag. Over 10 jaar is het in een hypothetische situatie van een kabinet CDA-CU-SGP zo dat we eens in de maand op zondagochtend een uurtje naar de kerk moeten voor een beetje bezinning. Dan is dat argument dat het maar een enkele keer is, waarschijnlijk opeens verdwenen bij al die mensen die dat nu roepen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door mavas » di 25 sep 2007, 20:58

René schreef:De s116 is helemaal niks meer. Het is thans het grootste slalom-parcours van Amsterdam... :roll:
En als alle werkzaamheden klaar zijn, is het een 50 km/h weg. Dat is dus echt het plan. :roll:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door R4 » wo 26 sep 2007, 0:32

@Rein: het scenario van mensen die moeten gaan werken wordt normaal voorzien door die mensen pasjes te bezorgen waarmee ze de autovrije zone wel in mogen.

@Ds79m: in verband met dat opdringen...dat is nu eenmaal democratie. Er zijn altijd voor- en tegenstanders en er zal altijd een partij zijn die vindt dat het aan hen opgedrongen wordt. Wanneer het OV staakt, dan wordt voor veel gebruikers ervan op die dag de auto opgedrongen...omdat het stakingsrecht nu eenmaal een vorm van democratie is.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Jeroen » wo 26 sep 2007, 14:18

Zo maar iets wat me te binnen schiet: waren snor-/bromfietsers eigenlijk wel toegestaan'?
R4 schreef:dat is nu eenmaal democratie. Er zijn altijd voor- en tegenstanders en er zal altijd een partij zijn die vindt dat het aan hen opgedrongen wordt.
Alleen lokale stadsbewoners vragen of ze een autovrije dag willen en dan een meerderheid vóór concluderen noem ik geen democratie. Eerder egoïsme.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Pino » wo 26 sep 2007, 15:19

Ach, ook de gemeenteraad van Almere kan een hele hoop dingen doen die de Amsterdamse bezoeker van die stad dwarszitten. Maar ja, het verkeer gaat altijd Amsterdam-in en maar zelden Amsterdam-uit. Misschien moet het instromend verkeer van Amsterdam maar eens accepteren dat het niets te zeggen heeft over zaken die binnen de bevoegdheid van de gemeente Amsterdam vallen, waaronder de verkeerspolitiek op de gemeentelijke wegen. Net zoals ik in Duitsland wel kan klagen over de manier waarop dingen daar geregeld zijn, maar ik daar als Nederlander zonder Duits stemrecht helemaal niets over te zeggen heb. En de Duitser op het Zeeuwse strand kan omgekeerd ook erg hard klagen, maar heeft in Nederland niets te zeggen.

De reden? De buitenstaander is namelijk ergens te gast, terwijl het stemrecht alleen aan de ingezetenen toekomt. Weliswaar heb je in Nederland bewegingsvrijheid, maar als je naar een bepaalde plek toe wilt, ben en blijf je daar te gast. En als gast moet je het hebben van iemands gastvrijheid, niet van enige verplichting van de ontvanger om die gasten maar onbeperkt ter wille te zijn met gratis parkeren, vierbaans snelwegen en gratis patat voor iedere bezoeker.

Dus klaag maar lekker dat ze in Amsterdam tot op het belachelijke af ongastvrij zijn voor Nederlanders die de stad een dagje willen bezoeken, noem het maar lekker egoïsme, maar enig recht om dat te veranderen heb je niet. Dat recht is uiteindelijk namelijk voorbehouden aan de stadsbewoners zelf.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Jeroen » wo 26 sep 2007, 15:43

Ik vind het ook raar dat zo'n ingrijpend besluit als een autoloze zondag kennelijk op gemeentelijk niveau genomen mag worden. :?

Plaats reactie