Autoloze dag "doorgeschoten"

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door R4 » wo 09 apr 2008, 15:52

Er zijn elk jaar wel treinloze dagen door stakingen. Er zijn er vaak zelfs meer dan autoloze dagen en meer nog: het zijn telkens weekdagen. Dus wat je zegt, bestaat al. ;)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Vinny » wo 09 apr 2008, 16:07

Zeeland heeft een maandloze trein. Je moet eens kijken hoeveel mensen daar met scherp schieten op mensen die keihard werken om het spoor in kwestie weer geheel in goede staat te krijgen... :shutup:
ProRail schreef:Roosendaal-Vlissingen, 9 t/m 21 april
Door werkzaamheden rijden er tussen Vlissingen en Bergen op Zoom geen treinen maar bussen.
Extra reistijd: ongeveer 30 minuten.
*Doorgaande reizigers tussen Vlissingen en Amsterdam maken gebruik van de intercity's die twee maal per uur rijden tussen Bergen op Zoom en Amsterdam.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Queue » wo 09 apr 2008, 18:05

Jeroen schreef:We moesten maar eens een treinloze zondag houden. Al dat spoor in de stad kan dan óók eens fijn gebruikt worden als vrije ruimte om te spelen. Die treinreizigers kunnen voor die ene dag ook wel met de auto/fiets of anders thuis blijven. Eens kijken wat voor reacties dat oproept. :dyn_hyp:
Wat een aparte reactie van iemand die eerder deze woorden sprak:
Wat ik zo storend vind in deze discussies is dat er meteen "de groep van mensen die het gebruik van de auto prefereert boven dat van het openbaar vervoer" of "de groep van mensen die het gebruik van het openbaar vervoer prefereert boven dat van de auto" met de haren moet worden bijgesleept. Dit werkt alleen maar verdere polarisering in de hand.
Van die treinloze zondag bedoelde je vast niet serieus maar als je zo'n aversie hebt tegen die polarisatie dan zou ik denken dat je zo iets niet eens verzint.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Jeroen » wo 09 apr 2008, 18:13

Ik zie het verband tussen die twee uitspraken niet :?:

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Queue » wo 09 apr 2008, 18:19

In de eerdere reactie verzet je je terecht tegen de zogenaamde tweestrijd tussen groep van mensen die het gebruik van de auto prefereert boven dat van het openbaar vervoer en groep van mensen die het gebruik van het openbaar vervoer prefereert boven dat van de auto.
De latere reactie is in de trant van "je zou de groep van mensen die het gebruik van het openbaar vervoer prefereert boven dat van de auto eens moeten horen als..."

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door harry » wo 09 apr 2008, 18:31

Vinny schreef:Zeeland heeft een maandloze trein.
Als dit geen bewuste verschrijving is, is hij eigenlijk best wel grappig.
(Een trein die nooit ongesteld is, misschien?)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Queue » wo 09 apr 2008, 18:57

Ds79m schreef:Het valt me sowieso op dat de meeste voorstanders weinig moeite doen om nuttige argumenten voor te vinden, R4 daargelaten (waarvoor hulde).
Op de eerste plaats heel kort samengevat: omdat mensen het leuk vinden, het hele idee, alles wat dan mogelijk wordt, etc.
Zie ook pagina 1 van deze draad: kennelijk is 82% van de Amsterdammers er positief over. Dat lijkt me duidelijk.
De enige algemene teneur die ik eruit afleid is iets als: "het kan best allemaal wel wat minder met dat autoverkeer." Maar een waarom dat dit laat opwegen tegen de praktische bezwaren, ontbreekt voor mij vooralsnog.
Op de tweede plaats: dat inderdaad. Wat is er mis met die algemene teneur? De gedachte dat niet-in-Amsterdam-kunnen-komen gelijk staat aan niet-met-de-auto-in-Amsterdam-kunnen-komen is een gedachte die vanzelfsprekend lijkt in het artikel, terwijl die totaal niet matcht met de realiteit. Dat mag wel eens de aandacht krijgen. Ook een softe factor waarbij je het effect niet kan meten. Dus nee ik verwacht niet dat het voor de praktijk van die ene dag iets uitmaakt, wel dat de gedachte van zo veel mogelijk autogebruik beperken in steden meer gaat leven.
Maar een waarom dat dit laat opwegen tegen de praktische bezwaren, ontbreekt voor mij vooralsnog.
Welke zijn dat, als de informatievoorziening en organisatie goed zijn?
Het economische probleem dat gesuggereerd werd daar geloof ik in elk geval niet zo veel van. Er zullen ook vast mensen zijn die het voor elkaar krijgen om juist wat te verdienen aan zo'n dag.
Een iets andere variant van "die welvaart en al die voordelen van ons moet toch ten koste van iets anders gaan, laten we ons voor het geweten eens beperkingen opleggen."
Wie, of welke post, suggereert dat?
Waarbij ik me dan afvraag waarom dat per sé met het verkeer moet (en niet met elektriciteit, alcohol, handel, verwarming,..) en dat zo nodig een anderen ook opgelegd moet worden.
Dat had ik eerder al beantwoord
- autogebruik belast de maatschappij veel meer dan handel of electriciteit;
- voor de auto zijn wat meer alternatieven dan voor handel en electriciteit;
- een dag zonder elektriciteit, alcohol, handel of verwarming lijkt me praktissch vrij onuitvoerbaar: hoe zou je een alcoholloze dag opzetten?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Ds79m » wo 09 apr 2008, 22:02

Queue schreef:
Ds79m schreef:Het valt me sowieso op dat de meeste voorstanders weinig moeite doen om nuttige argumenten voor te vinden, R4 daargelaten (waarvoor hulde).
Op de eerste plaats heel kort samengevat: omdat mensen het leuk vinden, het hele idee, alles wat dan mogelijk wordt, etc.
Zie ook pagina 1 van deze draad: kennelijk is 82% van de Amsterdammers er positief over. Dat lijkt me duidelijk.
Totdat die mensen hun stad niet meer inkunnen, dan is dat enthousiasme zo verdwenen.
De enige algemene teneur die ik eruit afleid is iets als: "het kan best allemaal wel wat minder met dat autoverkeer." Maar een waarom dat dit laat opwegen tegen de praktische bezwaren, ontbreekt voor mij vooralsnog.
Op de tweede plaats: dat inderdaad. Wat is er mis met die algemene teneur? De gedachte dat niet-in-Amsterdam-kunnen-komen gelijk staat aan niet-met-de-auto-in-Amsterdam-kunnen-komen is een gedachte die vanzelfsprekend lijkt in het artikel, terwijl die totaal niet matcht met de realiteit. Dat mag wel eens de aandacht krijgen. Ook een softe factor waarbij je het effect niet kan meten. Dus nee ik verwacht niet dat het voor de praktijk van die ene dag iets uitmaakt, wel dat de gedachte van zo veel mogelijk autogebruik beperken in steden meer gaat leven.
Hebben de eerdere autoloze zondagen enig effect op dat vlak gehad dan?
Maar een waarom dat dit laat opwegen tegen de praktische bezwaren, ontbreekt voor mij vooralsnog.
Welke zijn dat, als de informatievoorziening en organisatie goed zijn?
Het economische probleem dat gesuggereerd werd daar geloof ik in elk geval niet zo veel van. Er zullen ook vast mensen zijn die het voor elkaar krijgen om juist wat te verdienen aan zo'n dag.
Dat laatste beweerde ik niet eens, maar het kost alleen al een half miljoen aan belastinggeld. Ook bij goede informatievoorziening heb je praktische problemen, dat geldt toch ook bij werkzaamheden of een defecte trein ofzo?
Waarbij ik me dan afvraag waarom dat per sé met het verkeer moet (en niet met elektriciteit, alcohol, handel, verwarming,..) en dat zo nodig een anderen ook opgelegd moet worden.
Dat had ik eerder al beantwoord
- autogebruik belast de maatschappij veel meer dan handel of electriciteit;
- voor de auto zijn wat meer alternatieven dan voor handel en electriciteit;
- een dag zonder elektriciteit, alcohol, handel of verwarming lijkt me praktissch vrij onuitvoerbaar: hoe zou je een alcoholloze dag opzetten?
Allemaal bezwaren die bij een autoloze zondag geen enkel probleem schijnen te vormen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door R4 » do 10 apr 2008, 15:53

Ds79m schreef:Totdat die mensen hun stad niet meer inkunnen, dan is dat enthousiasme zo verdwenen.
Waaruit leid je af dat die mensen hun stad niet meer in kunnen? Ik heb nog geen inwoner van Brussel horen klagen dat hij die dag de stad niet meer in kon.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Pino » do 10 apr 2008, 16:21

Ds79m schreef:
- autogebruik belast de maatschappij veel meer dan handel of electriciteit;
- voor de auto zijn wat meer alternatieven dan voor handel en electriciteit;
- een dag zonder elektriciteit, alcohol, handel of verwarming lijkt me praktissch vrij onuitvoerbaar: hoe zou je een alcoholloze dag opzetten?
Allemaal bezwaren die bij een autoloze zondag geen enkel probleem schijnen te vormen.
Het zijn ook geen bezwaren. Queue brengt deze punten juist naar voren om aan te geven waarom het bij elektriciteit, alcohol, handel of verwarming wél bezwaarlijk is om die een dag in het jaar te verbieden, maar het bij autogebruik juist niet bezwaarlijk is. In de mening van Queue dan. In zoverre geeft je post mooi aan dat je zo overtuigd bent van je eigen gelijk dat je zelfs voor-argumenten nog als tegen-argumenten inzet.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Ds79m » do 10 apr 2008, 19:34

R4 schreef:
Ds79m schreef:Totdat die mensen hun stad niet meer inkunnen, dan is dat enthousiasme zo verdwenen.
Waaruit leid je af dat die mensen hun stad niet meer in kunnen? Ik heb nog geen inwoner van Brussel horen klagen dat hij die dag de stad niet meer in kon.
Van wat vorige keer op televisie was. De protesten tegen verkeersbegeleiders van Amsterdammers die vanaf de Ring A10 naar huis wilden, waren niet van de lucht.
Pino schreef:Het zijn ook geen bezwaren. Queue brengt deze punten juist naar voren om aan te geven waarom het bij elektriciteit, alcohol, handel of verwarming wél bezwaarlijk is om die een dag in het jaar te verbieden, maar het bij autogebruik juist niet bezwaarlijk is. In de mening van Queue dan. In zoverre geeft je post mooi aan dat je zo overtuigd bent van je eigen gelijk dat je zelfs voor-argumenten nog als tegen-argumenten inzet.
Zolang je met termen strooit als "gelul van de groep van mensen die het gebruik van de auto prefereert boven dat van het openbaar vervoer" en probeert te insinueren hoe verschrikkelijk mensen die iets tegen deze flauwekul hebben wel niet zijn, ontgaat me de reden waarom ik overtuigd van mijn ongelijk zou moeten zijn...
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Vinny » do 10 apr 2008, 20:25

De protesten tegen verkeersbegeleiders van Amsterdammers die vanaf de Ring A10 naar huis wilden,
gewoon een beetje onhandig. Je mag toch verlangen dat mensen hun eigen stad kennen? Alle doorsteken onder de ring waren gewoon open, je moest een klein ommetje rijden via de buitenwijken...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Pino » vr 11 apr 2008, 8:26

Ds79m schreef:Van wat vorige keer op televisie was. De protesten tegen verkeersbegeleiders van Amsterdammers die vanaf de Ring A10 naar huis wilden, waren niet van de lucht.
Was dat objectief zo? Nee, de mensen konden alleen met de auto de stad niet in. Andere verkeersmiddelen waren gewoon beschikbaar. Niet heel praktisch voor die meneer die net met de auto terugkwam van vakantie, maar je gaat me niet vertellen dat al die mensen die daar verkeersbegeleiders hebben staan aanvliegen binnen die schrijnende categorie vallen.
Zolang je met termen strooit als "gelul van de groep van mensen die het gebruik van de auto prefereert boven dat van het openbaar vervoer" en probeert te insinueren hoe verschrikkelijk mensen die iets tegen deze flauwekul hebben wel niet zijn, ontgaat me de reden waarom ik overtuigd van mijn ongelijk zou moeten zijn...
Wat mij betreft mogen mensen best tegen zijn, dat vind ik helemaal niet zo vreselijk. Maar ook daar geldt kennelijk dat je in je grote overtuiging mijn posts niet wilt lezen op hun inhoud. Ik heb bezwaren tegen mensen die dit hele debat menen te moeten opblazen tot mythische proporties. Die het hebben over ongeoorloofde beperking van de vrijheid en die er meteen de hele economie bijslepen. Alsof de Grondwet en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens eigenlijk dit hele gebeuren verbieden, maar dat die stoute linkse overheid de wet en dat verdrag zomaar negeren. Overigens niet alleen voor wat betreft de autoloze zondag, maar in al hun beleid dat op minder autogebruik is gericht.
Ik heb op zijn minst begrip voor argumenten als "ik zie de lol er niet van in", "kost meer dan het opbrengt" en "het is symboolpolitiek die niets toevoegt". Ik veret me tegen de demogogiek die er vanuit de groep van mensen die het gebruik van de auto prefereert boven dat van het openbaar vervoer wordt bijgesleept.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Rene » zo 20 sep 2009, 19:21

Nou, er stonden vandaag flink wat files op de wegen. :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Vinny » zo 20 sep 2009, 19:25

In de stad was het evenwel heerlijk rustig. Ik kon zelfs zonder vertraging het pleintje voor het concertgebouw oversteken... :D
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Chris » zo 20 sep 2009, 19:26

Nou, poe poe Vinny. Gek is dat als je gewoon simpelweg de stad niet in mag he? Als je een snelweg helemaal afsluit kan je ook zonder vertraging oversteken... :roll:

Dick
stadsweg
Berichten: 289
Lid geworden op: do 13 nov 2008, 12:16

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Dick » ma 21 sep 2009, 11:32

maar daar draait het toch helemaal niet om? Flauw hoor, snelweg afsluiten.

Volgens mij het om de bewustwording van hoe het leven in de stad kan zijn zonder auto. Dat wil zeggen; bewustwording van het reizen binnen de stad zonder auto, en bewustwording van de openbare ruimte, zonder auto.

Zelfs verstokte automobilisten zouden hier nog een voordeel uit kunnen halen; bewustwording van hoe fijn de auto is, door het ervaren van 1 dag zonder dat ding.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Jeroen » ma 21 sep 2009, 11:40

^^ Dus voor dat gevoel van "bewustwording" moet je maar een hele stad op slot gooien?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Attietattie » ma 21 sep 2009, 11:45

Dick schreef:Flauw hoor, snelweg afsluiten.
Ey!! :evil:

;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door mavas » ma 21 sep 2009, 12:25

Jeroen schreef:^^ Dus voor dat gevoel van "bewustwording" moet je maar een hele stad op slot gooien?
Kennelijk wel. En niet alleen in 1 stad, het gebeurt in steeds meer steden. Het is nou eenmaal zo.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Dick
stadsweg
Berichten: 289
Lid geworden op: do 13 nov 2008, 12:16

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Dick » ma 21 sep 2009, 12:33

Jeroen schreef:^^ Dus voor dat gevoel van "bewustwording" moet je maar een hele stad op slot gooien?
om te ervaren dat het dag is, moet het af en toe nacht worden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Rene » ma 21 sep 2009, 13:22

Ja, tuurlijk.
En die hobby van het "links bewustwordingsproces" mag dan ook nog eens miljoenen belastinggeld per jaar kosten ?
Want laten we eerlijk zijn, alleen al Amsterdam binnen de ring afzetten kost al zo'n half miljoen aan afzettingen. Daar komt het toezicht nog eens bovenop.

Want het doel is totaal nutteloos: degenen die niet gediend zijn van die linkse prietpraat ergeren zich alleen maar, maar gaan echt hun gedrag niet veranderen. Je had die miljoenen dus net zo goed meteen door de plee kunnen spoelen. Leg dat maar eens uit aan een gehandicapte die geen traplift in haar huisje kan krijgen omdat er geen budget voor is. Over leefbaarheid en bewustwording gesproken... :roll:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door waldo79 » ma 21 sep 2009, 13:29

^^Ik heb er gisteren niets van meegekregen. Overigens gaat het om 26 gemeenten: dat is iets meer dan 5% van alle gemeenten in Nederland.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Attietattie » ma 21 sep 2009, 14:58

waldo79 schreef:^^Ik heb er gisteren niets van meegekregen. Overigens gaat het om 26 gemeenten: dat is iets meer dan 5% van alle gemeenten in Nederland.
Nee. Amsterdam is zo ongeveer 5% van alle gemeenten in Nederland.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Vinny » ma 21 sep 2009, 15:22

Dick schreef:maar daar draait het toch helemaal niet om? Flauw hoor, snelweg afsluiten.

Volgens mij het om de bewustwording van hoe het leven in de stad kan zijn zonder auto. Dat wil zeggen; bewustwording van het reizen binnen de stad zonder auto, en bewustwording van de openbare ruimte, zonder auto.

Zelfs verstokte automobilisten zouden hier nog een voordeel uit kunnen halen; bewustwording van hoe fijn de auto is, door het ervaren van 1 dag zonder dat ding.
Maar goed, op een dag dat de halve binnenstad is afgeloten voor de Marathon, of wanneer écht niemand met zijn auto de stad in- of uit kan (namelijk met koninginnedag) dan hoor je de rechtse ballen ineens helemaal niet... :roll:

Dat 'bewustwording' een beetje een vreemd argument is, klopt overigens wel weer. Binnen Amsterdam kun je op autoloze zondag gewoon autorijden, terwijl dat op de genoemde dagen onmogelijk is.
Wil je echte rust ervaren als Amsterdammer: wordt dan eens op de gebruikelijke tijd wakker op Eerste Kerstdag. Dan is er rond de klok van 10 uur 's morgens helemaal niemand op straat. Vorig jaar kwam ik drie mensen tegen, waarvan twee op het centraal station en heb ik geen auto zien rijden :shock:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door boe! » di 22 sep 2009, 22:01

waldo79 schreef:^^Ik heb er gisteren niets van meegekregen. Overigens gaat het om 26 gemeenten: dat is iets meer dan 5% van alle gemeenten in Nederland.
En dan gaat het ook nog maar om 1 dag per jaar. Oftewel hoe je van een mug weer een olifant kan maken. :roll:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door jelger » di 22 sep 2009, 22:13

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Rein » wo 23 sep 2009, 7:46

Op Koninginnedag is Amsterdam prima met het OV bereikbaar. De trams rijden bijvoorbeeld tot de rand van de binnenstad en dat is denk ik voor een ieder wel voldoende. Met de auto is Amsterdam eveneens prima bereikbaar. Oké, je kan niet op de Herengracht komen ofzo, maar wel iets verder van het centrum. De afgelopen jaren heb ik o.a. geparkeerd bij de Van Hallstraat, bij de Apollolaan/Stadionweg en bij de Koninginneweg/Vondelpark.

Ik vind de autoloze zondag een vorm van symboolpolitiek. Auto's van buiten mogen de stad niet in, stadsbewoners of anderen die op tijd binnen de afzetting zijn mogen gewoon blijven rijden. Dus niks autoloos. Bovendien is er in grote delen van Amsterdam (westelijke tuinsteden, Buitenveldert, de Bijlmer, Noord (??) al helemaal geen sprake van een autoloze zondag.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door jelger » wo 23 sep 2009, 8:13

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 15:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Rein » wo 23 sep 2009, 8:30

Voor mij is het heel simpel: ik ga op zo'n 'autoloze' zondag gewoon niet naar Amsterdam (binnen de Ring), omdat ik geen zin heb om me te irriteren e.d. Ik ga wel ergens anders heen. Overigens kom ik sowieso in mijn vrije tijd zelden in Amsterdam (binnen de Ring) vanwege m.n. de absurde parkeertarieven. Op werkdagen ben ik wel dagelijks in de stad te vinden, aangezien ik in het centrum werk. En gelukkig heeft mijn werkgever een prima parkeergarage waardoor ik snel met de auto kan. Met een beetje geluk ben ik in 28 minuten op mijn werk, terwijl dat met OV minimaal 1 uur en 20 minuten is. Tja, het OV is allemaal zo goed geregeld in Nederland...........

Plaats reactie