Autoloze dag "doorgeschoten"

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Pino » wo 26 sep 2007, 16:15

Binnen de A10 lopen alleen maar gemeentelijke wegen. Alles wat ooit rijksweg of provinciale weg was is allang abgestuft. Dus die mag de Gemeente Amsterdam afsluiten wat het wil, zij het met de bekende bestuursrechtelijke waarborgen.

Medianieuws

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Medianieuws » do 27 sep 2007, 10:55

Elsevier (29-9-2007) schreef:Groene heilstaat
Dictatoriale trekjes: Amsterdam maakte het rituele autootje pesten zondag te bont

Als een middeleeuwse stad stad sloot Amsterdam afgelopen zondag de poorten. En terwijl burgemeester en wethouders zich lieten toejuichen door de feestende aanhangers van het Groene Geloof, moesten arme drommels in oranje besjes het rapaille aan de poorten weren. Daartoe moesten zij roepen: heden geen auto's! Dat leidde tot onsmakelijke taferelen van scheldende chauffeurs en onverlaten die hun woede botvierden op de poortwachters. Sommigen kozen het hazenpad of zetten de hekken open, anderen belandden zelfs in het ziekenhuis. Zij deden wat ze gezegd was, maar de woedende automobilisten hadden gelijk. Zoals de stewardess die van een nachtvlucht naar huis reed, de zakenman die van niets wist en al die Amsterdammers die wel per auto de stad uit mochten, maar er niet meer in.

In de jacht op 'een schoon milieu' laat het stadsbestuur geen gelegenheid ongebruikt om autobezitters te pesten. Het linkse college nam zich bij aantreden voor flink werk te maken van de in het ongerede geraakte autoloze zondag. De actiegroep Milieudefensie maakte een ronde langs de sympathiserende wethouders van stad en stadsdelen. En zie, het wonder: draagvlak genoeg! Draagvlak? PvdA en GroenLinks maken in de centrale stad én alle stadsdelen de dienst uit. De perikelen rond de autovrije zondag bewijzen het andermaal: zodra linkse politici de macht ruiken, vergeten ze kennelijk het basisbeginsel van een succesvolle democratie. Dat luidt: de meerderheid regeert met respect voor de minderheid. Als er in de hoofdstad al een meerderheid is te vinden voor die groene heilstaat van het college.

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Matt » do 27 sep 2007, 11:46

Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Vinny » do 27 sep 2007, 20:29

Ik vind het ook raar dat zo'n ingrijpend besluit als een autoloze zondag kennelijk op gemeentelijk niveau genomen mag worden.
Helemaal niet raar. Als er in een willekeurig plattelandsdorp een kermis wordt gehouden, wordt er ook een autoloze ...dag gehouden, en daar hoor je vervolgens niemand over. In Amsterdam was er toevallig een 'Dam tot Dam' loop, zodat de hele s 116 afgesloten moest worden. Vervolgens waren er nog een paar evenementen (zoals een bandjesoptreden in de van Hallstraat waar ik even ben gaan kijken), waar het verkeer niet door kon.

Zolang zoiets beperkt blijft tot één keer per jaar vind ik het niet heel erg. Wat ik wel erg vind is dat mensen het recht in eigen hand nemen. Als het je niet bevalt stem je toch gewoon de volgende keer op een andere partij?

En bewoners bewoners bewoners: Het is een feit dat Amsterdam op Maastricht na het laagste autobezit per huishouden heeft :idea:, en binnenkort komt er een CROW-notitie over verkeersproductie: Een gemiddelde woning in Amsterdam zal veel minder mvt/etmaal verkeerproduceren dan in het buitengebied. Ik heb de cijfers in de wandelgangen op mijn werk al gehoord, maar zal ze voorlopig voor me houden totdat ze officieel naar buiten worden gebracht.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Palance » vr 28 sep 2007, 10:01

Ik vind het erger dat er hier mensen zijn die geweld goedpraten omdat iets hen niet aanstaat.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ehuls
verkeersader
Berichten: 640
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Ehuls » vr 28 sep 2007, 10:32

Hier trouwens nog een filmpje van AT5 met wat boze mensen:

http://www.dumpert.nl/mediabase/27342/4 ... ondag.html

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Vinny » vr 28 sep 2007, 14:10

Ik vind het erger dat er hier mensen zijn die geweld goedpraten omdat iets hen niet aanstaat.
Gelukkig komen dit soort lui tenminste op één dag de stad niet in :twisted: ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Chris » za 29 sep 2007, 16:29

Palance schreef:Ik vind het erger dat er hier mensen zijn die geweld goedpraten omdat iets hen niet aanstaat.
Mja, alle lagen van de bevolking rijdt auto, ook de sjonnies van de samenleving.

Opzich snap ik het wel, je wordt overal dwarsgezeten als automobilist, idiote maximumsnelheden, de zoveelste lullige verkeersboete, idioot smalle wegen (vergelijk dat eens met Duitsland), rare weginrichtingen, trajectcontroles bij belachelijke snelheden etc. Als er dan weer eens zo'n volstrekt onzinnige linkse symbooldag komt, snap ik wel dat er bij sommigen wat knapt. Niet goed te keuren, maar begrijpelijk.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Palance » za 29 sep 2007, 18:03

Als er iets in je 'knapt' lijkt het me meer dat zo'n persoon, behalve een strafrechterlijke vervolging, ook een psychiatrisch onderzoek aan zijn broek moet krijgen. Ik kan talloze zaken verzinnen waardoor men 'knapt'.

Je zal zelf maar een verkeersregelaar zijn op zo'n dag. Heel begrijpelijk natuurlijk allemaal. :rooie:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Rene » za 29 sep 2007, 21:14

Doe die psyuchiatrische behandeling maar voor degenen die deze symboolonzin hebben bedacht en besloten.
Want dat dit soort situaties konden ontstaan, hadden ze van tevoren kunnen bedenken.
Ze zijn daarom niet minder schuldig aan de ontstane situatie.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door R4 » zo 30 sep 2007, 1:33

Ik kan me moeilijk voorstellen dat Nederlanders dan aggressiever zouden zijn dan Belgen. Tijdens de autovrije dagen in Antwerpen en Brussel is er dit jaar en de vorige jaren nooit een dergelijk incident geweest. Op voorhand werd steeds duidelijk aangegeven dat op die dagen die steden autovrij zijn en dat blijkt dus te volstaan.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Palance » zo 30 sep 2007, 11:12

René schreef:Doe die psyuchiatrische behandeling maar voor degenen die deze symboolonzin hebben bedacht en besloten.
Want dat dit soort situaties konden ontstaan, hadden ze van tevoren kunnen bedenken.
Ze zijn daarom niet minder schuldig aan de ontstane situatie.
De omgekeerde wereld dus. Maar goed, als ik gefrustreerd wordt door een file, en jij voor me nog net stopt voor een oranje licht, mag ik jou dus flink op je snufferd timmeren. Want jij (en jij niet alleen) legitimeert dus het afreageren van frustraties op onschuldigen. Helaas, de groep van mensen die het gebruik van de auto prefereert boven dat van het openbaar vervoer schijnt zich steeds agressiever te gedragen. Een hele foute ontwikkeling.

Slaan mag, want daar moet je blijkbaar begrip voor hebben, toch? Als een verkeersregelaar nu hard terugmept, zou dat eem begripvollere actie zijn. Maar je frustraties botvieren op anderen en geweld goedpraten door de schuld van je actie bij anderen ipv. jezelf te leggen is niet meer dan triest. Meer heb ik hier niet over te zeggen. Het valt me gewoon vies tegen dat dit door sommigen gelegitimeerd wordt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Rene » zo 30 sep 2007, 11:21

Nee, ik legitimeer die acties niet.
Ik zeg alleen dat degenen die die onzin bedacht hebben, dat hadden kunnen voorzien.
De bedenkers moeten dus net zo hard worden gestraft als degenen die de klappen uitdeelden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Palance » zo 30 sep 2007, 11:26

Je kan in dit land niet iemand straffen voor wat een ander doet. Gelukkig niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Rene » zo 30 sep 2007, 11:30

Er is zoiets als mede-schuldig zijn aan; uitlokking. Dat is hier overduidelijk aan de orde.
Verder kun je gelukkig altijd nog iemand aansprakelijk stellen die verantwoordelijkheid draagt.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Palance » zo 30 sep 2007, 11:36

Gelukkig maakt dat in dit geval geen enkele kans: Een overheid aansprakelijk stellen voor geweld dat iemand gebruikt. Andersom zullen de geweldplegers helaas ook met een makkelijke straf eraf komen. Hetgeen dus een beloning is voor de volgende keer. En dat alleen omdat sommingen vinden dat men het heilige der heiligen niet mag aanraken. De auto.

Het is niet een op zichzelfstaand feit. Ook bij kleinere afsluitingen (denk aan de straatspeeldag of zelfs een buurtfeest of een kortste stop omdat de avondvierdaagse erlangs moet of zelfs bij klaarovers), hoor je erg vaak van dit soor incidenten. Die worden gevoed door het ondertussen welbekende egoïsme van sommige automobilisten. Dat staat los van een autoloze zondag omdat die incidenten dus altijd gebeuren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Pino » zo 30 sep 2007, 18:29

René schreef:Er is zoiets als mede-schuldig zijn aan; uitlokking. Dat is hier overduidelijk aan de orde.
Verder kun je gelukkig altijd nog iemand aansprakelijk stellen die verantwoordelijkheid draagt.
Dit is net zozeer uitlokking als de aanrander die zegt dat het meisje er zelf om vraagt. Dat is géén uitlokking en géén verzachtende omstandigheid. Vergeet het. Je kunt de bedenkers maar op één manier afstraffen en dat is met een politieke nederlaag. Het wordt misschien eens tijd dat mensen dat onder ogen zien in plaats van het gedrag van deze raddraaiers misschien nog net niet te legitimeren, maar wel allerhande verzachtende omstandigheden aanvoeren die er eigenlijk op neerkomen dat het de fout is van iedereen behalve van de autorijders. Belachelijk !

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Rogier » zo 30 sep 2007, 20:59

Ik hoop dat de personen die het nodig vonden om de verkeersregelaars te mishandelen keihard aangepakt worden. Ik ben ook geen voorstander van een autoloze zondag, maar een verbod op een autoloze dag vind ik te ver gaan. Ik ben wel van mening dat Amsterdam nooit het gehele gebied binnen de ring had moeten afsluiten. De afsluiting had beperkt moeten blijven tot de woongebieden en de straten (paar uur) waar de Van Dam tot Dam Loop plaatsvond.

Medianieuws

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Medianieuws » do 03 apr 2008, 10:30

Parool (2-4-2008) schreef:Symboolpolitiek met een hypocriet randje
Wethouder Tjeerd Herrema zal op autoloze zondag (21 september) talloze chauffeurs tegen zich in het harnas jagen door tegen het advies van de politie in afritten van de A10 af te sluiten. Kan hij zich niet beter sterk maken voor zuinige dienstauto's bij de gemeente?

DONDERDAG verscheen in deze krant het bericht dat verkeerswethouder Tjeerd Herrema (PvdA) het advies van de politie naast zich neerlegt en tijdens de autoloze zondag toch afzettingen wil plaatsen bij de afritten van de A10. Alle brave burgers moeten naar de politie luisteren, maar Herrema met. Begon de invoering van autoloze zondag in Amsterdam ooit in het centrum, sinds vorig jaar is het hele gebied binnen de Ring A10 'Sperrgebiet'. Nu is het eerste nog te verdedigen als een symbolische actie, maar met deze uitbreiding is het een 'miljoenenbusiness' geworden. Het afsluiten van alle afritten van de A10 alleen al kost meer dan een half miljoen euro. De bedrijfseconomische schade is hier een veelvoud van. In de Kalverstraat en in Artis kun je die dag een kanon afschieten. En dan hebben we nog niet eens over de emotionele schade.- Het bejaardentehuis Thabitha kan nauwelijks bezoek ontvangen. Het wekelijkse uitje met (klein)kinderen wordt de bejaarden door de neus geboord.

De afsluiting is om verschillende redenen niet verantwoord. Wie kan zich niet de files op de Ringweg herinneren van de vorige autoloze zondag? Je kon de Wibautstraat niet op: een file van de afrit s112 via de Gooiseweg tot op het Prins Bernhardplein. En dat is zonder autoloze zondag al jaren één van de gevaarlijkste blackspots van de stad. Kan het geld niet veel beter daaraan worden besteed? En dan de irritatie die de maatregel wekt. Het is voor de VVD niet te verkopen, dat de burger op die dag zijn eigen huis niet meer in kan. Wie herinnert zich niet de AT5 beelden van vorig jaar van de man die wanhopig naar een verkeersregelaar stond te gebaren en riep: "Maar mijn huis staat daar!" Stel je voor dat je terugkomt van twee weken vakantie met een autorit van vijftien uur achter de rug en je mag je huis niet in! Laat de burger zelf bepalen wanneer hij z'n autoloze dag heeft.

Irritaties waren er vorig jaar ook bij de verkeersregelaars. Een verkeersregelaar zei in De Telegraaf: "Straks denkt iedereen dat wij het hiermee eens zijn. Die file hier kost meer benzine dan gewoon doorrijden de stad in." Zijn collega vatte de dag puntig samen: "Alleen maar gezeik." En dan dien je je als politicus af te vragen: waarom doen we dit eigenlijk? Voor de burger? Niet dus. Voor het milieu dan? Ook niet, het is dus slechts voor de beeldvorming en dan vindt de VVD het een hele dure pr-stunt.

Staatssecretaris van Defensie Jack de Vries (CDA) rijdt in een benzineslurpende Peugeot 607, (energielabel E). De media berichtten daarover. Drie keer raden in wat voor dienstauto Herrema en z'n collega's rijden? Juist. Als Herrema dan zo nodig het goede voorbeeld moet geven laat hem dan z'n Peugeot 607 inruilen voor een zuiniger en milieuvriendelijker (hybride) type en de burger, die wel naar de politie luistert, niet lastig vallen.

De auteur is duoraadslid voor de VVD in stadsdeel Oost-Watergraafsmeer. Zijn auto heeft energielabel B.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door waldo79 » do 03 apr 2008, 11:44

De auteur is duoraadslid voor de VVD in stadsdeel Oost-Watergraafsmeer. Zijn auto heeft energielabel B.
Waarvan akte ;)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Pino » do 03 apr 2008, 11:59

En nu wachten op het uithollen van het plan van de gemeente door de verschillende stadsdelen. Vorig jaar deden Zeeburg en Noord niet mee met het plan om alles binnen de A10 autovrij te maken. Ik neem aan dat na het debacle van toen in 2008 wel meer stadsdelen niet meedoen met de gekkigheid van Rood-groen ...

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door R4 » za 05 apr 2008, 1:20

Terwijl dit in Brussel nagenoeg geen problemen oplevert, terwijl daar nochtans ook het hele gebied binnen de R0 autovrij gemaakt is. Maar er wordt op voorhand voldoende en duidelijk gewaarschuwd, zodat iedereen weet wat hem te wachten staat. Van files op de ring is er op die dag dan ook nooit sprake.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Queue » za 05 apr 2008, 12:57

Voor de burger? Niet dus. Voor het milieu dan? Ook niet, het is dus slechts voor de beeldvorming en dan vindt de VVD het een hele dure pr-stunt.
Of het nu wel of niet al die "ellende" waard was: die beeldvorming is blijkbaar ruimschoots geslaagd. Het tekent maar weer hoe afhankelijk de mens denkt te zijn van de auto als zelfs de Kalverstraat en Artis blijkbaar onbereikbaar (hoe verzin je het) zijn als men met de auto niet binnen de ring mag komen, zoals wordt gesteld.
In de Kalverstraat en in Artis kun je die dag een kanon afschieten.
Overigens is Artis volgens de site zelf prima bereikbaar met het OV.

Symboolpolitiek vind ik dan ook niet het juiste woord. Dat zou betekenen dat je iets doet om te laten zien dat je het doet zonder dat het echt effect zal hebben. In dit geval gaat het ook niet om direct effect (ik wil best aannemen dat de uitstoot er op de dag zelf geen haar minder op woprdt of misschien zelfs meer), maar het indirecte effect daar geloof ik zeker in: het besef van een doorgeslagen afhankelijkheid van de auto, en daarmee de kans dat gedrag wordt veranderd. Uiteraard zullen er veel mensen zich tegen blijven verzetten, maar ik denk toch lang niet iedereen.

Maar het toppunt van hypocriet vind ik wel dit:
En dan hebben we nog niet eens over de emotionele schade.- Het bejaardentehuis Thabitha kan nauwelijks bezoek ontvangen. Het wekelijkse uitje met (klein)kinderen wordt de bejaarden door de neus geboord.
Oftewel: beelden van lieve omatjes met lieve kindjes oproepen en net doen alsof de grote boze anti-auto-maffia willens en wetens de contacten verscheurt. Doet het altijd goed. Maar volgens die redenering zijn die kleinkinderen sowieso niet in staat om zelfstandig hun grootouders te bezoeken als die nog niet in bezit zijn van het rijbewijs. Dat zou pas treurig zijn, want dan is dat structureel en niet eenmalig.
Staatssecretaris van Defensie Jack de Vries (CDA) rijdt in een benzineslurpende Peugeot 607, (energielabel E). De media berichtten daarover. Drie keer raden in wat voor dienstauto Herrema en z'n collega's rijden? Juist. Als Herrema dan zo nodig het goede voorbeeld moet geven laat hem dan z'n Peugeot 607 inruilen voor een zuiniger en milieuvriendelijker (hybride) type en de burger, die wel naar de politie luistert, niet lastig vallen.

Terecht dat personen van dit kaliber het goede voorbeeld horen te geven op dit gebied. Maar deze manier van redeneren is wel een schoolvoorbeeld van een irritant fenomeen dat de laatste tijd erg in lijkt te zijn: zaken erbij te halen die helemaal los staan van de kwestie en dan te zeggen "laat ze dit eerst maar eens oplossen". Alsof de schade en het succes van een autoloze dag ook maar enigszins beïnvloed zou worden door in wat voor auto Jack de Vries rijdt. Het immers niet of-of, het is en-en.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Rene » za 05 apr 2008, 21:05

Queue schreef:Maar deze manier van redeneren is wel een schoolvoorbeeld van een irritant fenomeen dat de laatste tijd erg in lijkt te zijn: zaken erbij te halen die helemaal los staan van de kwestie en dan te zeggen "laat ze dit eerst maar eens oplossen". Alsof de schade en het succes van een autoloze dag ook maar enigszins beïnvloed zou worden door in wat voor auto Jack de Vries rijdt.
Maar deze manier van redeneren is wel een schoolvoorbeeld van een irritant fenomeen dat de laatste tijd erg in lijkt te zijn: zaken erbij te halen die helemaal los staan van de kwestie en dan te zeggen "laat ze dit eerst maar eens oplossen". Alsof zoveel mensen in de steden het wegverkeer een slechte zaak vinden en het wereldmilieu ook maar enigszins beïnvloed zou worden door die paar autoloze dagen.

Totaal geen reden dus om met symboolpolitiek de vrijheid van de mens in te perken :idea:

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Queue » za 05 apr 2008, 21:20

Rene schreef:Alsof zoveel mensen in de steden het wegverkeer een slechte zaak vinden en het wereldmilieu ook maar enigszins beïnvloed zou worden door die paar autoloze dagen.
In directe zin uiteraard niet, dat gaf ik in mijn vorige post ook al aan. Maar deze "symboolpolitiek", in combinatie met het artikel, toont wel iets dat wel eens aandacht mag krijgen: de waanzinnige gedachte dat zelfs de Kalverstraat onbereikbaar zou zijn zonder auto.

Welke zaken haal ik er trouwens bij die los staan van de kwestie? ;)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Ds79m » za 05 apr 2008, 23:31

Queue schreef:
Voor de burger? Niet dus. Voor het milieu dan? Ook niet, het is dus slechts voor de beeldvorming en dan vindt de VVD het een hele dure pr-stunt.
Of het nu wel of niet al die "ellende" waard was: die beeldvorming is blijkbaar ruimschoots geslaagd. Het tekent maar weer hoe afhankelijk de mens denkt te zijn van de auto als zelfs de Kalverstraat en Artis blijkbaar onbereikbaar (hoe verzin je het) zijn als men met de auto niet binnen de ring mag komen, zoals wordt gesteld.
Als iedereen besluit daar met het OV heen te gaan, dan is dat ook zo.
In de Kalverstraat en in Artis kun je die dag een kanon afschieten.
Overigens is Artis volgens de site zelf prima bereikbaar met het OV.
Daar gaat het niet om. Als op zondagochtend gezinnen besluiten om een ontspannen uitstapje te doen, dan is de kans groot dat ze geen zin hebben in het gedoe in Amsterdam. Dat jij het daar niet mee eens bent, dat is leuk, maar daar heeft de directeur van Artis niets aan.
Symboolpolitiek vind ik dan ook niet het juiste woord. Dat zou betekenen dat je iets doet om te laten zien dat je het doet zonder dat het echt effect zal hebben. In dit geval gaat het ook niet om direct effect (ik wil best aannemen dat de uitstoot er op de dag zelf geen haar minder op woprdt of misschien zelfs meer), maar het indirecte effect daar geloof ik zeker in: het besef van een doorgeslagen afhankelijkheid van de auto, en daarmee de kans dat gedrag wordt veranderd. Uiteraard zullen er veel mensen zich tegen blijven verzetten, maar ik denk toch lang niet iedereen.
Je kunt ook wel heel Nederland 2 uur van de electriciteit afsluiten. Of alle banken een week dichtdoen. Dan zal ook blijken dat we daar best afhankelijk van zijn. Maar ik zie geen reden waarom het gebruik ervan daarna zou moeten verminderen.

Maar het toppunt van hypocriet vind ik wel dit:
En dan hebben we nog niet eens over de emotionele schade.- Het bejaardentehuis Thabitha kan nauwelijks bezoek ontvangen. Het wekelijkse uitje met (klein)kinderen wordt de bejaarden door de neus geboord.
Oftewel: beelden van lieve omatjes met lieve kindjes oproepen en net doen alsof de grote boze anti-auto-maffia willens en wetens de contacten verscheurt. Doet het altijd goed. Maar volgens die redenering zijn die kleinkinderen sowieso niet in staat om zelfstandig hun grootouders te bezoeken als die nog niet in bezit zijn van het rijbewijs. Dat zou pas treurig zijn, want dan is dat structureel en niet eenmalig.
Ja, gezellig met oma in een propvolle, slingerende tram naar Artis...

Er is geen enkele reden om dit soort dingen te beperken ten faveure van symboolpolitiek.
Staatssecretaris van Defensie Jack de Vries (CDA) rijdt in een benzineslurpende Peugeot 607, (energielabel E). De media berichtten daarover. Drie keer raden in wat voor dienstauto Herrema en z'n collega's rijden? Juist. Als Herrema dan zo nodig het goede voorbeeld moet geven laat hem dan z'n Peugeot 607 inruilen voor een zuiniger en milieuvriendelijker (hybride) type en de burger, die wel naar de politie luistert, niet lastig vallen.

Terecht dat personen van dit kaliber het goede voorbeeld horen te geven op dit gebied. Maar deze manier van redeneren is wel een schoolvoorbeeld van een irritant fenomeen dat de laatste tijd erg in lijkt te zijn: zaken erbij te halen die helemaal los staan van de kwestie en dan te zeggen "laat ze dit eerst maar eens oplossen". Alsof de schade en het succes van een autoloze dag ook maar enigszins beïnvloed zou worden door in wat voor auto Jack de Vries rijdt. Het immers niet of-of, het is en-en.
Dat is gewoon een gevalletje eigen schuld, dikke bult. Als je een dergelijke functie hebt, hoort het erbij het goede voorbeeld te geven.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Queue » zo 06 apr 2008, 0:10

Ds79m schreef:Als iedereen besluit daar met het OV heen te gaan, dan is dat ook zo.
Daar gaat het niet om. Als op zondagochtend gezinnen besluiten om een ontspannen uitstapje te doen, dan is de kans groot dat ze geen zin hebben in het gedoe in Amsterdam. Dat jij het daar niet mee eens bent, dat is leuk, maar daar heeft de directeur van Artis niets aan.
Dan gaan ze een andere keer naar Artis. Probleem wat betreft de directeur van Artis opgelost. Als door een evenement de stad slechter bereikbaar is dan zal er ook niet op die manier worden geklaagd. Dat hoop ik althans.
Je kunt ook wel heel Nederland 2 uur van de electriciteit afsluiten. Of alle banken een week dichtdoen. Dan zal ook blijken dat we daar best afhankelijk van zijn. Maar ik zie geen reden waarom het gebruik ervan daarna zou moeten verminderen.
Twee relevante verschillen:
- de maatschappelijke belasting en milieubelasting van electriciteit en bankverkeer is tamelijk beperkt vergeleken met die van het autogebruik.
- van electriciteit en diensten van banken zijn we ook daadwerkelijk zo massaal afhankelijk, bij autogebruik wordt het in veel gevallen alleen maar gedacht. Dat blijkt wel wanneer steden worden afgesloten vanwege evenementen, dan weet men de alternatieven ook te vinden.
Ja, gezellig met oma in een propvolle, slingerende tram naar Artis...
Mocht het al zo zijn dat dan het OV de extra vraag niet aankan, dan is er nog vanalles mogelijk: gezellig met Oma op straat genieten van de autoloze dag, met Oma naar het park, enz. Ook hier geldt: Artis hoeft niet per sé net die dag. Als het regent dan gaat zo'n uitje ook niet door.
Dat is gewoon een gevalletje eigen schuld, dikke bult. Als je een dergelijke functie hebt, hoort het erbij het goede voorbeeld te geven.
Daar ben ik het dus ook mee eens.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Palance » zo 06 apr 2008, 9:37

Of gewoon op de fiets naar Artis :idea:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Ds79m » zo 06 apr 2008, 9:56

^^ Met oma op de bagagedrager zeker :roll:

Ik snap niet waarom sommige mensen, ook hier, zo graag een plan willen doordrammen dat enkel ideologisch nut heeft.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Autoloze dag "doorgeschoten"

Bericht door Palance » zo 06 apr 2008, 10:11

Ds79m schreef:^^ Met oma op de bagagedrager zeker :roll:
Er zijn oma's zat die nog kunnen fietsen. Daarnaast gaat niet iedereen met oma naar Artis. Een beetje een non-argument dus.

En soms moet je nu eenmaal feiten accepteren. Als jij nu met de auto naar Artis gaat, en de parkeerplaats daar is vol, wat dan? Ga jij staan wachten totdat er een plekje is? Zoek je een plek ergens in de buurt (geheid dat dan ook niet meer lukt)? Of denk je: "Ach, jammer dan, de volgende keer beter". Ik heb ooit eens een file meegemaakt voor de parkeerplaats van Blijdorp, die zich uiteindelijk nog een paar kilometer uitstrekte over de A20: Een locatie die perfect per auto beschikbaar is, maar soms kan er niks meer bij. Dat moet je dan accepteren en je plannen daarop aanpassen, en niet als een egoïst in die file blijven staan met het idee "Ik moet en zal vandaag naar Blijdorp". Terwijl je er misschien niet eens meer komt. Leuk, in de file met oma achterin.

Ik snap niet waarom sommige mensen, ook hier, zo graag een plan willen doordrammen dat enkel ideologisch nut heeft.
En ik snap niet waarom swommige mensen, ook hier, zo graag alles per definitie afschieten dat aan de heilige koe komt. :roll:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie