Amersfoort sloopt huizen met teveel lawaai

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Amersfoort sloopt huizen met teveel lawaai

Bericht door boe! » di 11 dec 2007, 20:34

Bijna 270 woningen op slooplijst
Door RICHARD HOVING

AMERSFOORT - Bijna 270 huizen in Amersfoort staan op een voorlopige slooplijst, omdat ze te dicht op de weg of het spoor staan. De geluidsoverlast in de woningen is zo groot, dat aanleg van geluidsschermen of stil asfalt niet helpt.

Op de lijst van woningen, die volgens de wet Geluidhinder te veel hinder ondervinden van de snelweg of een drukke stadsweg, staan 187 adressen. Op de spoorlijst staan 82 huizen. De gemeente Amersfoort geeft voorlopig alleen de straten vrij. De adressen zijn volgens een woordvoerster niet openbaar, omdat de lijsten niet definitief zijn. ,,Het gaat om dynamische lijsten, waarvan de cijfers kunnen veranderen aan de hand van onder meer overleg met het ministerie van VROM.’’

Woningen die mogelijk gesloopt moeten worden, staan onder meer aan de Barchman Wuytierslaan, Arnhemseweg, Utrechtseweg, Heiligenbergerweg, Daam Fockemalaan, Kwekersweg en Kleine Haag. Voor de sanering van de huizen krijgt de gemeente geld van het ministerie van VROM. Met de subsidie van het ministerie kunnen tot 2011 veertig woningen worden gesloopt.

De gemeente Amersfoort heeft de afgelopen jaren een aantal maatregelen genomen om geluidsoverlast in woningen tegen te gaan. Op verschillende plekken in de stad zijn gevels van woningen geïsoleerd. Een belangrijk wapen in de strijd tegen verkeerslawaai is de aanleg van stil asfalt. Een stil wegdek zorgt ervoor dat autobanden minder geluid maken. In 2011 wil Amersfoort 14,4 kilometer stil asfalt hebben aangelegd; een verdubbeling van wat nu in de stad ligt. Om dit te bereiken kiest de gemeente bij de aanleg van nieuwe wegen of vervanging van wegdekken voor deze asfaltsoort.
Een opvallende maatregel. We hebben het op dit forum wel vaker gehad over het slopen van woningen langs drukke wegen (vanwege lawaai en uitstoot), maar Amersfoort gaat daar dus beleid van maken. Ik denk niet dat de bewoners direct uit hun huis worden gezet, maar dat Amersfoort een voorkeursrecht op de woningen zal uitoefenen.

De genoemde wegen zijn bijna allemaal belangrijke uitvalswegen vanaf het centrum:
Barchman Wuytierslaan (ligt tussen station en N221 direct aan het spooremplacement en loopt vervolgens via de N221 naar Soest)
Arnhemseweg (in het verlengde van de N226 tot aan het centrum)
Utrechtseweg (in het verlengde van de N237 tot aan het centrum)
Heiligenbergerweg (tussen centrum en Leusden)
Daam Fockemalaan (N221 tussen aansluiting N237 en Barchman Wuytierslaan)
Kwekersweg (lokale weg ten westen van het centrum die afgesloten is voor doorgaand verkeer; geen idee waarom deze weg in dit rijtje staat)
Kleine Haag (zijstraat van de drukke Stadsring)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21918
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Amersfoort sloopt huizen met teveel lawaai

Bericht door Wouter N14 » di 11 dec 2007, 20:47

Leuke topictitel; alsof Amersfoort iets stiller te werk zou moeten gaan met de slopershamer :lol: Maar inderdaad een opvallende maatregel.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Amersfoort sloopt huizen met teveel lawaai

Bericht door Chris » di 11 dec 2007, 20:48

Opvallend, aan de andere kant jammer, want je krijgt zo een soort "dode zone" langs wegen of spoorlijnen. Alhoewel ik zelf ook liever niet in zo'n huis zou willen wonen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Amersfoort sloopt huizen met teveel lawaai

Bericht door Rene » di 11 dec 2007, 21:27

Ik denk dat er heel wat mensen zijn die het helemaal niet erg vinden om in zo'n huis te wonen, vooral met een aantrekkelijk lage huur- of koopprijs.
Natuurlijk wel onder de voorwaarde dat mensen die er zelf voor kiezen geen aanspraak meer kunnen maken op de geluidsnormen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Amersfoort sloopt huizen met teveel lawaai

Bericht door waldo79 » wo 12 dec 2007, 9:34

Ik zou het niet zo erg vinden om in zo'n huis te wonen. Je hebt zelfs kans dat er geen duidelijke verslechtering plaatsvindt ten opzichte van mijn huidige woonsituatie :|

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Amersfoort sloopt huizen met teveel lawaai

Bericht door Ds79m » wo 12 dec 2007, 9:51

Rene schreef:Ik denk dat er heel wat mensen zijn die het helemaal niet erg vinden om in zo'n huis te wonen, vooral met een aantrekkelijk lage huur- of koopprijs.
Natuurlijk wel onder de voorwaarde dat mensen die er zelf voor kiezen geen aanspraak meer kunnen maken op de geluidsnormen.
Precies, in Dordrecht staan de mensen in de rij voor een goedkope huurflat gelijk langs de A16.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Amersfoort sloopt huizen met teveel lawaai

Bericht door Vinny » wo 12 dec 2007, 10:27

Geluid is iets waar je voor zou kunnen kiezen. Daarom wordt tegenwoordig een hogere waarde (vanaf 48 dB) vaststelling ook opgenomen in het kadaster en per adres toegekend, zodat je altijd terug kunt vinden hoeveel Lden geluidsbelasting jouw woning heeft en kun je dat meenemen in je beslissing om het huis te kopen/huren. Ik vind het erg belangrijk dat die informatie verkrijgbaar is en het is ook erg belangrijk dat de overheid een inspanningsverplichting heeft om deze waarde ook te gaan handhaven. Voor veel mensen is 53 dB alleszinds acceptabel, maar ik moet die mensen nog spreken als het ineens 63 dB wordt ;)

Verder is er luchkwaliteit. Dat zie je niet, voel je niet en ruik je niet. Je merkt het dus niet en dat is het gevaar. Pas als je ziek wordt en je kinderen leukemie hebben kom je erachter dat het toch niet zo'n verstandige beslissing is geweest om met je gezin langs de A 16 te gaan wonen. In dit geval heeft de overheid een taak om mensen voor deze beslissing te behoeden en door middel van eenvoudige zoneringsprincipes nieuwe woningbouw langs de snelweg onmogelijk te maken en een sterfhuisconstructie toe te passen op de bestaande woningbouw.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Amersfoort sloopt huizen met teveel lawaai

Bericht door Rene » wo 12 dec 2007, 11:59

Vinny schreef:Verder is er luchkwaliteit. Dat zie je niet, voel je niet en ruik je niet. Je merkt het dus niet en dat is het gevaar. Pas als je ziek wordt en je kinderen leukemie hebben kom je erachter dat het toch niet zo'n verstandige beslissing is geweest om met je gezin langs de A 16 te gaan wonen.
De publicatie waar MilieuDefensie vaak op doelt (18000 doden per jaar door luchtvervuiling), is behoorlijk omstreden. Twee van vier Amerikaanse studies lieten volstrekt geen relatie tussen luchtvervuiling en sterfgevallen zien; de twee andere een hele zwakke. Zonder onderbouwing zijn die laatste twee door het Milieu en Natuur Planbureau geselecteerd om een Nederlandse situatie te schatten. Het MNP geeft zelf al aan dat de uitkomsten zeer onzeker zijn. Uiteindelijk berekent de publicatie dat de gemiddelde Nederlander vier dagen jonger sterft als gevolg van luchtvervuiling.
Vier dagen. Alleen al het tijdsverlies van files is op een gemiddeld mensenleven een veelvoud daarvan.

Verder: het RIVM gebruikt voor de meting van luchtvervuiling een meetnet van 48 meetpunten, waarvan 47 niet in de buurt van een snelweg staan. De snelweggegevens worden niet gemeten, maar berekend. Wat wel bekend is, is dat bij een snelweg wonen niet schadelijk is voor de gezondheid. Dit heeft Prof.dr. C.P. van Schayck in 2005 onderzocht. Het onderzoek werd gepubliceerd in het Journal of Toxicology and Environmental Health.

Jeroentedee
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: di 25 sep 2007, 19:53
Locatie: Ergens in de buurt van Den Bosch

Re: Amersfoort sloopt huizen met teveel lawaai

Bericht door Jeroentedee » wo 12 dec 2007, 12:40

Vinny schreef: Verder is er luchkwaliteit. Dat zie je niet, voel je niet en ruik je niet. Je merkt het dus niet en dat is het gevaar. Pas als je ziek wordt en je kinderen leukemie hebben kom je erachter dat het toch niet zo'n verstandige beslissing is geweest om met je gezin langs de A 16 te gaan wonen.
Even OT Wat is dat toch met leukemie tegenwoordig?
Leukemie komt niet al teveel voor (ong. 100 keer per jaar onder de 18 en daarvan met name kleine kinderen, die dus nog weinig aan invloeden van buitenaf zijn blootgesteld)
Er zijn enkele studies bekend naar de gevolgen van het wonen naast hoogspanningslijnen en de invloed van Leukemie. Die invloed kan echter niet aangetoond worden door een aantal oorzaken, namelijk.
1: Er zijn te weinig gegevens.
2: Met de gegevens die er zijn kunnen nooit significante afwijkingen worden gevonden door de lage incidentie en als gevolg hiervan nog veel lagere aantal dat bij hoogspanningslijnen woont.
3: Er kunnen zo veel oorzaken zijn die leukemie veroorzaken, waardoor het eigenlijk onmogelijk is om te zeggen wat de oorzaak is geweest, de oorzaak zou ook erfelijk kunnen zijn, (zeldzaam) of een virus(nog veel zeldzamer in Nl.) maar ook andere vervuiling (grond, gif, ra) of het kan gewoon een zeer ongelukkige toevallige mutatie zijn in het DNA van de (voorlopers) van witte bloedcellen.

Dit geld natuurlijk ook voor het wonen aan autosnelwegen. De kans dat je daardoor leukemie oploopt is echt enorm klein, daarbij zijn er alleen gegevens bekend van kinderen in de buurt van oude kerncentrales met een verhoogt voorkomen van leukemie. Verder zijn er nog geen oorzaken bekend.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Amersfoort sloopt huizen met teveel lawaai

Bericht door Vinny » wo 12 dec 2007, 19:37

Er is een statistisch signifcant verschil aangetoond. "Emperisch bewezen" heet dat in de wetenschap.

Verder proef ik weer een hele discussie ontstaan over wie nou wel hoeveel gelijk heeft. Dat lijkt mij in deze draad behoorlijk off-topic. Feit is wel dat dichtbij de autosnelweg de normen voor NOx en Fijn Stof dewelke door het min. van VROM zijn vastgesteld fors overschreden wordt, en na 500 tot 800 meter het verschil t.o.v de achtergrondconcentratie al weer bijna verdwijnt. In die zone is echter een groot paars gebied en dat komt overeen met een verhoogde kans op leukemie, op chronsiche verkoudheid en op meer sterfgevallen dan op grond van de bevolkingsopbouw mag worden aangenomen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Amersfoort sloopt huizen met teveel lawaai

Bericht door boe! » wo 12 dec 2007, 20:55

Rene schreef:Ik denk dat er heel wat mensen zijn die het helemaal niet erg vinden om in zo'n huis te wonen
Dat is inderdaad het geval aan de Barchman Wuijtierslaan. Volgens de wet was ProRail verplicht om een 9 meter hoog geluidscherm langs de weg te plaatsen vanwege de hoeveelheid geluid vanaf het spooremplacement. Volgens de bewoners was er echte geen sprake van geluidsoverlast en aangezien ze geen zin hadden om tegen een 9 meter hoog scherm aan te kijken en gingen ze tegen dat besluit in beroep. Met succes: het scherm komt er niet, wel krijgen de huizen krijgen extra dikke beglazing.

Jeroentedee
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: di 25 sep 2007, 19:53
Locatie: Ergens in de buurt van Den Bosch

Re: Amersfoort sloopt huizen met teveel lawaai

Bericht door Jeroentedee » wo 12 dec 2007, 21:37

@Vinny, heb je misschien een linkje naar een onderzoek wat een statistisch significant verband aanwijst tussen het voorkomen van Leukemie bij kinderen en jongeren en luchtvervuiling ontstaan als gevolg van veel autoverkeer?
Ik ken die onderzoeken alleen mbt kerncentrales, voor overige vervuiling zie ik wel veel vage verbanden gelegd worden ik zie nooit bewijzen.
Er is mij overigens ook vaak gezegd dat het tot nu toe niet significant bewezen kan worden omdat er gewoon te weing gevegevens bekend zijn.

Verder zal ik er over ophouden maar het viel me op dat je, zoals zoveel mensen tegenwoordig, over kinderEN met leukemie begon. Nou zal ik de laatste zijn die ontkent dat het een zeer ernstige ziekte is maar als je kijkt naar het aantal gevallen lijkt me iets als cara/astma veel relevanter voor het bouwen in de buurt van snelwegen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Amersfoort sloopt huizen met teveel lawaai

Bericht door Vinny » wo 12 dec 2007, 21:58

Ik geloof niet dat ik eventjes snel een linkje kan toveren. Ik ben het in literatuuronderzoek voor mijn scriptie tegen gekomen. Dat is al weer enige tijd geleden, en ik kan het dus helaas nu even niet snel uit mijn rechter bureaula toveren. Ik was wel geschokt toen ik de cijfers las.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Amersfoort sloopt huizen met teveel lawaai

Bericht door waldo79 » do 13 dec 2007, 10:56

Ondanks zware industrie en een giga-toename van het verkeer blijft de levensverwachting nog steeds stijgen. Allicht zijn zoveel factoren een element van belang in het aanbrengen van schade aan de gezondheid dat het verkeer moeilijk als hoofdschuldige valt aan te wijzen :leep:

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Amersfoort sloopt huizen met teveel lawaai

Bericht door simon » do 13 dec 2007, 15:51

Ik uitlaatgassen schijnt dimethylbenzeen, mesityleen, tolueen, xyleen en benzeen te zitten, allemaal erg kankerwerwekkend.

Ik citeer even van een onderzoekje:
Leukemie en andere nieuwvormingen bij kinderen
Een van de allereerste studies naar effecten van het wonen nabij drukke wegen richtte zich op leukemie bij kinderen. Kinderen met leukemie bleken bijna vijf keer vaker nabij wegen met een verkeersintensiteit van meer dan 10.000 per dag te wonen dan kinderen zonder leukemie. Nieuwere studies van dit onderwerp hebben deze bevindingen niet kunnen bevestigen. In Denemarken werd het meest omvangrijke onderzoek uitgevoerd waarin ongeveer 2.000 kinderen met kanker (vnl. leukemie of hersentumoren) werden vergeleken met ongeveer 5.500 controlekinderen. Blootstelling aan luchtverontreiniging werd geschat door alle ruim 18.000 adressen te verzamelen waar de kinderen vanaf het begin van de zwangerschap hadden gewoond. Er was een gedetailleerd model beschikbaar om deze schattingen uit te voeren voor NO2 en benzeen. Er werd geen verband gevonden tussen blootstelling aan luchtverontreiniging en leukemie of hersentumoren. Ook een meer recent Amerikaans onderzoek onder een veel kleiner aantal leukemie gevallen bij kinderen vond geen verband met verkeersdichtheid.
Mocht je behoefte hebben aan het hele artikel http://66.197.141.254/cdo/brunekreef-defdeg-.doc

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Amersfoort sloopt huizen met teveel lawaai

Bericht door Chris » do 13 dec 2007, 15:53

simon schreef:Ik uitlaatgassen schijnt dimethylbenzeen, mesityleen, tolueen, xyleen en benzeen te zitten, allemaal erg kankerwerwekkend.
Ik ken niet al die stoffen, maar wat ik gehoord heb komt Benzeen alleen vrij bij het starten van een auto. Bij gewone congestie heb je dat niet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Amersfoort sloopt huizen met teveel lawaai

Bericht door Chris » do 13 dec 2007, 15:54

Bij luchtkwaliteitsonderzoeken gaat het overigens vooral om PM10, NO2 en SO2, en in (veel) mindere mate Benzeen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Amersfoort sloopt huizen met teveel lawaai

Bericht door Vinny » vr 14 dec 2007, 20:51

^^ Omdat bij Benzeen de grenswaarde(n) zelden overschreden worden ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Amersfoort sloopt huizen met teveel lawaai

Bericht door Vinny » vr 14 dec 2007, 20:54

Ondanks zware industrie en een giga-toename van het verkeer blijft de levensverwachting nog steeds stijgen. Allicht zijn zoveel factoren een element van belang in het aanbrengen van schade aan de gezondheid dat het verkeer moeilijk als hoofdschuldige valt aan te wijzen
Ik zeg toch ook nergens dat het verkeer de "hoofdschuldige" is...; ik zeg alleen dat mensen die in de buurt van wegen als de A10 en de A13 wonen significant ongezonder zijn en een significant lagere levensverwachting hebben dan mensen die verder van deze verkeersaders afnemen. Niet dat ze meteen niet meer ouder dan 35 worden... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Amersfoort sloopt huizen met teveel lawaai

Bericht door Rene » vr 14 dec 2007, 21:10

Ach, iemand die 6 kilometer van een drukke verkeersader afwoont en paft als een tierelier heeft een nog veel grotere kans.
Niemand kan worden verboden om te roken, en wie rookt heeft net zo goed recht op gezondheidszorg.
Dus zolang we niet een algeheel (draconisch) rookverbod instellen, is die hele normstelling van de luchtkwaliteit wat mij betreft een grote wassen neus.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Amersfoort sloopt huizen met teveel lawaai

Bericht door Vinny » vr 14 dec 2007, 22:04

^^ Oh dus volgens jou hoeft er ook niets aan verkeersveiligheid gedaan te worden omdat er ook moordenaars rondlopen in Nederland? :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Amersfoort sloopt huizen met teveel lawaai

Bericht door Schenker » vr 14 dec 2007, 22:25

^^ De statistieken van mordenaars ken ik niet, maar ik weet dat er in Amerika rond de 1100 moorden per jaar gepleegd worden, veruit het meest ter wereld. In heel Japan bivoorbeeld slechts 42. In Nederland zal het ook wel zoiets zijn, maar ik denk minder. Het aantal verkeersslachtoffers bedraagt hier ongeveer 750 doden per jaar. Een getal dat in de VS relatief gezien 5 maal zo hoog ligt.

Om kort te gaan, ik vind je vergelijking vrij beroerd en niet eerlijk, ik ben het in deze met René eens. En waarom zou je die huizen slopen als er vraag naar is omdat mensen die "herrie" en slechte luchtkwaliteit op de koop toenemen? Ik denk dat je mensen er wel over moet informeren, maar om nou te gaan slopen, ik zie er het nut niet van in.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Amersfoort sloopt huizen met teveel lawaai

Bericht door Vinny » vr 14 dec 2007, 22:44

Als jullie graag kinderen jarenlang ONGELUKKIG en ZIEK willen maken, prima. Ik pas daarvoor; ik gun iedereen in Nederland een goede jeugd, en als dat niet dichtbij een snelweg kan, dan gaan ze maar verder van de snelweg afbouwen. Ruimte is er tenslotte genoeg, je moet het alleen wel willen zien...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Amersfoort sloopt huizen met teveel lawaai

Bericht door Vinny » vr 14 dec 2007, 22:45

Om kort te gaan, ik vind je vergelijking vrij beroerd en niet eerlijk
Ok een beetje ongenuanceerd, maar af en toe moet dat kunnen om de boel op scherp te zetten ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Amersfoort sloopt huizen met teveel lawaai

Bericht door Ds79m » za 15 dec 2007, 9:35

Er is nog wel een verschil tussen wat statistisch significant is, en wat een enorm probleem is. Daarbij ben ik het in dit geval eens met René/Schenker dat er andere zaken zijn die veel belangrijker zijn.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Jeroentedee
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: di 25 sep 2007, 19:53
Locatie: Ergens in de buurt van Den Bosch

Re: Amersfoort sloopt huizen met teveel lawaai

Bericht door Jeroentedee » za 15 dec 2007, 12:08

Bedankt voor het stukje over leukemie. :)

Er is dus bij een onderzoek iets aangetoond wat in andere onderzoeken weer niet aangetoond kan worden.
Een verband is dus allesbehalve zeker, dat is idd wat ik ook altijd te horen heb gekregen over oorzaken.

Wat overigens niet wegneemt dat ik persoonlijk het risicio niet zou nemen, ik zou nooit dicht bij een snelweg oid willen wonen, ik snap dan ook echt niet dat er nog huizen zo dicht bij de snelweg gebouwd worden, net als in Boxtel bijvoorbeeld bouwen ze huizen als Geluidswal. Onbegrijpelijk, zeker als je leest dat de filters aan de snelwegkant elke maand schoongemaakt worden en dan vol met fijnstof zitten.

Plaats reactie