Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Chris » ma 24 dec 2007, 13:32

Umweltplakette in Duitsland per 1 januari 2008 verplicht

Met ingang van 1 maart 2007 kunnen steden en regio’s in Duitsland, ter bevordering van de luchtkwaliteit (in uitzonderlijke gevallen voor gebieden waar hoge concentraties fijnstof dreigen te ontstaan) zoals stadscentra, verkeersknooppunten en sommige drukke verkeerswegen, tot verboden gebied verklaren. Het is dan niet toegestaan om met een voertuig het bewuste gebied in te rijden, tenzij de uitstoot van fijnstof voor het voertuig aan bepaalde normen voldoet.

Voertuigen die het gebied willen inrijden moeten voorzien zijn van een milieusticker die overeenkomt met de classificatie aangegeven voor de Umweltzone. Op 1 januari aanstaande starten de eerste steden met de invoering van een Umweltzone. Voertuigen die een dergelijke zone inrijden moeten zijn voorzien van een Umweltplakette.

De fijnstof gevoelige gebieden waarvoor beperkingen gelden zijn te herkennen aan het hiernaast afgebeelde verkeersbord „Umweltzone“.

Onder het verkeersbord wordt tevens een onderbord getoond. Hierop wordt de milieustickers getoond, waarmee het voertuig uitgerust moet zijn om de zone in te mogen rijden.

Voor voertuigen die niet voorzien zijn van de juiste milieusticker, is het niet toegestaan om in de genoemde zone te rijden.
Het classificeren van een auto door middel van de milieusticker, ook wel fijnstofsticker genoemd, berust op basis van vrijwilligheid. Het rijden in een „Umweltzone“ zonder dat uw voertuig is voorzien van de genoemde sticker, ook als het voertuig voldoet aan de normen overeenkomstig de eisen van de Umweltzone, is echter niet toegestaan.

Ook voor voertuigen met een buitenlandse registratie (bv. Nederlandse) is, om in een „Umweltzone“ te mogen rijden, een milieusticker verplicht.

Afbeelding

Afbeelding

meer informatie op de site van de ANWB

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door waldo79 » ma 24 dec 2007, 14:07

Dat wordt dus niet meer zomaar een Duitse stad binnenrijden :)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Rene » ma 24 dec 2007, 15:54

Oh jawel. Laat die bon maar komen.
Die gaat dan regelrecht terug met de het verzoek om alle correspondentie in het Nederlands te voeren, inclusief een in het Nederlands gestelde omschrijving van de overtreding en een in het Nederlands gestelde uitwerking van de ter zake doende landelijke èn stedelijke regelgeving. Daar heb je namelijk in het kader van EU-regelgeving recht op. Met als toevoeging dat wanneer je niet binnen 3 weken de volledig in het Nederlands gestelde reactie ontvangt, je ervan uitgaat dat de boete naar nul wordt bijgesteld.

Uiteraard is er geen woord Duits in mijn correspondentie - laten ze het maar lekker uitzoeken :dyn_hyp:
En aangezien vertalen niet opweegt tegen seponeren, is wel duidelijk wat er gaat gebeuren. ;)

Met dit soort symboolpolitiek kunnen die linkse stadsbestuurders wat mij betreft het dak op. :evil:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Palance » ma 24 dec 2007, 16:03

Ik heb geen SUV, dus maak ik me geen zorgen.

Maar de bon kan ook via het CJIB gaan. Dan krijg je hem gewoon in het Nederlands. Daar gaat de smoezenpot :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Rene » ma 24 dec 2007, 16:07

De bon kan wel in het Nederlands komen, maar dat zegt niets.
Ook de overtreding zelf met de bijbehorende regelgeving zal duidelijk moeten worden gemaakt.
Zeker als er sprake is van de introductie van een bord dat buitenlanders niet kennen (een rond rood bord met een volstrekt onbetekenend "Umwelt" erin), zal de Duitse overheid uiteindelijk met stukken op de proppen moeten komen - in het Nederlands wel te verstaan. En daarbij geeft een extra doorgeefluik ertussen enkel maar meer mogelijkheden om de bon op procedures te ontlopen.

Gebruikersavatar
doorn
verkeersader
Berichten: 733
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 10:36
Locatie: Amersfoort

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door doorn » ma 24 dec 2007, 16:14

Ook vind ik wat in het bord staat ook wel grappig "Umwelt" betekent namelijk Milieu, dus er staat eigenlijk "Verboden voor Milieu"

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door peejay » ma 24 dec 2007, 16:26

Wat losse gedachten:
  • Knooppunt?? Hoe hadden ze dat gedacht? Je rijdt ergens en opeens staat er zo'n Umwelt-bord dat aangeeft dat je niet verder mag? Parkeren op de vluchtstrook dan maar?
  • Bij nadering van een stuk snelweg waar je niet mag rijden neem je dus met je "Umweltunfreundliche Wagen" de eerste de beste afrit, en rij je over het OWN, door de lokale lieflijke dorpjes, verder. Ze zullen daar blij zijn met deze maatregel!
  • Het lijkt me handiger om dit in Europees verband te regelen. Dan hoef je maar één sticker te plaatsen, en niet je hele achterruit vol te plakken voor alle landen die dit "goede" voorbeeld gaan volgen...
Rij met je hart

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Palance » di 25 dec 2007, 10:15

Wie weet tekent er wel iemand bezwaar aan tegen die bekeuring. Ik ben benieuwd naar de daaruit volgende jurisprudentie.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Juerd » di 25 dec 2007, 19:12

Ik vind het een goed systeem, en ik vertrek morgen naar Duitsland. Eens kijken of die dingen bij de grens te koop zijn, zoals autobahnvignetten voor de grens van Oostenrijk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Chris » di 25 dec 2007, 19:21

Ik denk het niet. Je kan ze bestellen via organisaties zoals TÃœV. Je moet dan een kopie van je kentekenbewijs en dergelijke opsturen, want het is vrij specifiek, al krijgen benzine/gas auto's van na 1991 meestal een groene sticker.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Juerd » di 25 dec 2007, 19:24

Dan gooi ik mijn verweer op de slechte verkrijgbaarheid. Ik moet natuurlijk wel last-minute mogen besluiten naar Duitsland te gaan, en dus ook last-minute zo'n ding kunnen krijgen :)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Hajo » vr 28 dec 2007, 17:17

Rene schreef:Oh jawel. Laat die bon maar komen.
Die gaat dan regelrecht terug met de het verzoek om alle correspondentie in het Nederlands te voeren, (...)
Met dit soort symboolpolitiek kunnen die linkse stadsbestuurders wat mij betreft het dak op. :evil:
René, je had het niet beter kunnen verwoorden. :toppie:

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Juerd » wo 02 jan 2008, 20:24

Helaas kon ik ze ook in Duitsland niet direct krijgen met mijn buitenlandse papieren. Het moet worden opgestuurd, en dan kun je het na 2 dagen ophalen. Ik vond dat te veel gedoe voor mijn korte verblijf, zeker aangezien ik maar 3 uren van 't nieuwe jaar daadwerkelijk binnen de Umweltzone zou zijn.

Heel vreemd is overigens dat bovenstaande geslotenverklaring op de snelweg staat aangegeven. Niet bij de afrit, maar zomaar ineens. Ik hoop dat dat 'n plaatsingsfoutje is, want stoppen en terug gaan lijkt me geen optie :). Het einde-bord heb ik overigens niet opgemerkt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Chris » do 03 jan 2008, 14:03

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door waldo79 » do 03 jan 2008, 14:21

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen, Chris?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Chris » do 03 jan 2008, 14:22


waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door waldo79 » do 03 jan 2008, 14:35

Als je regelmatig in die binnensteden komt kun je niet anders. Voor zover het lokale OV geen optie vormt...

En je hebt geluk dat TÃœV-Nord in Vaassen zit ;)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » do 03 jan 2008, 14:43

Er wordt de eerste maanden sowieso alleen gewaarschuwd, ook voor Duitsers en er zijn nog maar 3 steden. Maar dat worden er snel meer.

Ik denk dat in de toekomst boetes voor buitenlanders direct moeten worden afgerekend. Deze zullen buiten het verdrag vallen. Voorlopig is dit systeem sowieso niet geautomatiseerd (flitskasten) dus controle is altijd handmatig. Alleen geparkeerde buitenlandse auto's kan met wat lastiger laten betalen...

Ik wacht wel tot ik een keer naar zo'n stad moet of dat er jurisprudentie is.....

Ik ben ook erg benieuwd wat men met de Corps Diplomatique auto's doet in Berlijn. Eigenlijk weet ik het al: die blijven ongemoeid.

Volgens mij vallen de NLse Naheffingen Parkeerbelasting (lees gemeentelijke parkeerboetes voor niet-betalen) ook buiten het verdrag, waardoor buitenlanders deze dans ook kunnen ontspringen.......
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door waldo79 » do 03 jan 2008, 14:46

Als er maar genoeg ruchtbaarheid aan wordt gegeven dat je via TÃœV-Nord op tamelijk eenvoudige wijze aan die stickers kunt komen...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Jeroen » do 03 jan 2008, 16:53

Zijn er misschien ergens al iets van kaartjes bekend over de grootte van de gebieden? Of met andere woorden: kun je je auto nog een beetje fatsoenlijk parkeren als je auto niet in aanmerking komt voor zo'n plakette?

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Juerd » do 03 jan 2008, 16:56

Jammer dat die dingen beschreven worden ipv mooi geprint.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Chris » do 03 jan 2008, 17:02

Juerd schreef:Jammer dat die dingen beschreven worden ipv mooi geprint.
Nee hoor. Wordt gewoon geprint. Ik kan nu geen betere foto maken omdat het donkerder is, maar dit is een uitsnede van bovenstaande foto;

In het grote witte vlak staat je kenteken. In dat kleine vlak het Umweltzonelogo.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Chris » do 03 jan 2008, 17:03

Jeroen schreef:Zijn er misschien ergens al iets van kaartjes bekend over de grootte van de gebieden? Of met andere woorden: kun je je auto nog een beetje fatsoenlijk parkeren als je auto niet in aanmerking komt voor zo'n plakette?
Nee, de Duitsers schijnen dit zelf nog niet eens te snappen. Wat ik wel begrijp is dat het hele Ruhrgebiet op termijn (dit jaar waarsch.) ook zo'n ding nodig heeft. Of snelwegen erbij horen betwijfel ik.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Juerd » do 03 jan 2008, 18:07

Chris schreef:
Juerd schreef:Jammer dat die dingen beschreven worden ipv mooi geprint.
Nee hoor. Wordt gewoon geprint. Ik kan nu geen betere foto maken omdat het donkerder is, maar dit is een uitsnede van bovenstaande foto
In dat geval: jammer dat het ding lelijk geprint is ipv mooi geprint :)

De stickers die ik in Duitsland tegenkwam waren vrijwel allemaal geschreven met zwarte permanentmarker.

Wat heb je er overigens voor betaald?

Wat betreft de zones: in Berlijn is de Umweltzone gelijkgesteld aan zone A van het openbaar vervoer, en dat is weer gelijk aan de S-bahnring met alles daarin. Heel praktisch en eenduidig.

N11-west
stadsweg
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 17:27
Locatie: Leiden

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door N11-west » vr 11 jan 2008, 12:29

Jeroen schreef:Zijn er misschien ergens al iets van kaartjes bekend over de grootte van de gebieden?
Kaartjes zijn te vinden op http://www.env-it.de/luftdaten/download ... /index.htm
Opvallend groot zijn de toekomstige zones van Stuttgart en het Ruhrgebied.
Als je de sticker goedkoper wilt: Dekra NL (12,50) of bij de steden zelf (niet elektronisch aan te vragen voor buitenlanders). Voorlopig krijg je trouwens geen boete.
Het gaat overigens maar over 7% van de auto's.. misschien was het een idee geweest om die 7% bij de volgende Abgasuntersuchung standaard te voorzien van een rood, niet te verwijderen merkteken. Had net wat minder bureaucratie opgeleverd...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » vr 11 jan 2008, 13:45

N11-west schreef:
Jeroen schreef:Zijn er misschien ergens al iets van kaartjes bekend over de grootte van de gebieden?
Kaartjes zijn te vinden op http://www.env-it.de/luftdaten/download ... /index.htm
Opvallend groot zijn de toekomstige zones van Stuttgart en het Ruhrgebied.
Als je de sticker goedkoper wilt: Dekra NL (12,50) of bij de steden zelf (niet elektronisch aan te vragen voor buitenlanders). Voorlopig krijg je trouwens geen boete.
Het gaat overigens maar over 7% van de auto's.. misschien was het een idee geweest om die 7% bij de volgende Abgasuntersuchung standaard te voorzien van een rood, niet te verwijderen merkteken. Had net wat minder bureaucratie opgeleverd...
Ruhrgebiet ? Die kan ik niet vinden op het kaartje. Alleen Köln, dat volgens mij geen Ruhrgebiet meer is. Of kijk ik op een verkeerd kaartje ?

Alle merktekens zijn te verwijderen, al is het maar door de voorruit de vervangen. Daar de stickers op merk, type, brandstof en bouwjaar worden afgegeven is het voor de Duitsers eenvoudig. Eenieder krijgt een sticker thuis zonder keuring. Met name voor buitenlanders ontstaat de bureaucratie (en kosten). En als alle landen het zo zouden doen zit je voorruit vol stickers ....

Is de sticker eigenlijk "onbeperkt" geldig, mits je je auto niet inruilt ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

N11-west
stadsweg
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 17:27
Locatie: Leiden

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door N11-west » vr 11 jan 2008, 15:00

^^
Op het kaartje staan alleen de Umweltzones waarvan al duidelijk is wanneer ze worden ingevoerd.
Er bestaan ook plannen voor een grote zone (ca 500km2) in het gebied tussen Oberhausen/ Dortmund/ Duisburg. (Geldt uiteraard niet op Autobahnen)
De stickers gelden onbeperkt, over het algemeen mag in het begin iedereen met een sticker in de zone rijden, de rode en gele worden over een paar jaar verbannen. Op termijn zal vrijwel iedereen natuurlijk een groene sticker hebben. En dan???
Tsja, en over het verwijderen van dat merkteken.... Kwaadwillenden zullen ook wel bedenken om groene stickers na te gaan maken.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Jeroen » vr 11 jan 2008, 15:37

N11-west schreef:
Jeroen schreef:Zijn er misschien ergens al iets van kaartjes bekend over de grootte van de gebieden?
Kaartjes zijn te vinden op http://www.env-it.de/luftdaten/download ... /index.htm
Bedankt, dat zocht ik inderdaad. Maar echt vrolijk wordt je hier toch niet van. Ik dacht in eerste instantie nog dat het enkel om centrumgebieden ging, maar als ik bijvoorbeeld eens bij Stuttgart of Freiburg kijk: die steden moet je straks dus compleet mijden als je toevallig net geen umweltfreundlige auto hebt... :?

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Juerd » vr 11 jan 2008, 15:37

Ja, hier wordt dezelfde domme fout gemaakt als bij andere milieucertificeringen, zoals het energielabel: A is het beste, en na A komt natuurlijk A+, A++, A+++, A++++, etcetera. Ongelooflijk debiel systeem, omdat juist in de gewenste richting niet uit te breiden valt.

Met de Umweltstickertjes is het half goed gedaan: de numerieke euronorm wordt steeds een hoger. Maar vervolgens heeft men een statisch *kleuren*systeemgebruikt, en dat is behoorlijk dom.

Want na groen komt...?

Het getal had duidelijk en groot moeten zijn, en het kleurensysteem had niet moeten bestaan.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » vr 11 jan 2008, 16:04

Het zal minstens 15 jaar duren voor een groene geweerd wordt. En dan voer je een paarse in (of is het probleem uit de wereld omdat er alleen nog 0.5 % oldtimers te veel vervuilen voor de normen van dan....)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie