Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Attietattie » wo 04 jun 2014, 15:44

^^ Ik hoor dat het zelfs nog minder is. Ik ken mensen die met agenten hebben staan kletsen terwijl ze geen sticker hadden. Ook dagenlang geparkeerd zonder sticker: geen enkel probleem.

Maargoed, ik heb geen zin in sores voor die paar knaken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Rene » wo 04 jun 2014, 17:53

Ik ben al diverse keren zonder sticker rondgereden, geen probleem.
Ik ga echt geen geld neertellen voor die schweinerei.

En mocht ik een keer aangesproken worden door een agent, dan heb ik de relevante teksten uit het AGR, die deelnemende landen verbiedt om aanvullende technische eisen te stellen aan buitenlandse voertuigen, altijd bij me. Met dank aan de Zwitserse overheid vertaald in het Duits ;)

Die hele regelgeving is voor buitenlandse voertuigen simpelweg Vertragswiedrig.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » wo 04 jun 2014, 18:35

Het gaat hier veelal om binnensteden, niet landen. Ik denk dat je een boete gewoon zal moeten betalen, ook voor de Duitse en Europese rechter. Grote kans dat de politie de overtreding (meestal) te gering vindt om voor buitenlandse kentekens te handhaven. Bij sommige steden is ook cameracontrole, maar denkbaar is dat ook alleen voor Duitse kentekens ingericht.

Maar goed: er zijn straks nog maar 4 steden waar je iets aan een gele sticker hebt waarvan 3 in het zuiden (en Munster in noordwesten). Ik vermoed dat deze zones (en de stickers om te verkrijgen) eind 2014 verdwenen zijn.

http://www.umwelt-plakette.de/umweltpla ... eutsch.pdf
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Chris » wo 04 jun 2014, 18:37

Ik heb op tijd een andere auto gekocht ;) Mijn vorige auto was een Renault Kangoo uit 2004. Daarmee mocht ik al veel steden niet meer in, maar nu blijft er helemaal niks over. Mijn nieuwe auto is uit 2011 dus die heeft sowieso een groene sticker.

De Umweltplakette zal na enige tijd toch wel weer afgeschaft kunnen worden, straks heeft 90-95% van het stedelijke wagenpark een groene sticker.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » wo 04 jun 2014, 18:43

Of er komt een nieuwe strengere sticker (een blauwe bijvoorbeeld), de eerste jaren naast de groene.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door RSK » do 05 jun 2014, 0:12

Rene schreef:En mocht ik een keer aangesproken worden door een agent, dan heb ik de relevante teksten uit het AGR, die deelnemende landen verbiedt om aanvullende technische eisen te stellen aan buitenlandse voertuigen, altijd bij me.
Op het risico iets van het onderwerp af te dwalen: Ergens deze week was er in een Blik op de Weg-achtig programma een motorrijder aan de kant gezet die op een 80-weg gecorrigeerd 159 reed. Dat was een Nederlander die in Nordhorn woonde, maar omdat hij daardoor als 'buitenlander' kwalificeerde, kon hij met het direct betalen van ruim €600 zijn rijbewijs behouden, ondanks de 79km/h overschrijding. Is dat ook iets wat uit die AGR voortvloeit?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » do 05 jun 2014, 8:50

Ik denk dat dat ofwel een zeer oude aflevering was, ofwel een uitzonderingssituatie. Die uitzondering is meestal dat de buitenlander meer dan 150 km weg woont, zodat het lastig is om iemand te sturen die de motor of auto kan komen ophalen EN de kans groot is dat de buitenlander geen reden heeft snel in Nederland te zijn.

Denkbaar dat men bij (alleen rijdende) motorrijders ook makkelijker is omdat het veel lastiger is een familielid of kennis te vinden die ook een motorrijbewijs heeft.

De nationaliteit zou niet mogen uitmaken. Wel in welk land hij woont (en kenteken van heeft).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door duikgek89 » do 05 jun 2014, 10:48

Rene schreef:Ik ben al diverse keren zonder sticker rondgereden, geen probleem.
Ik ga echt geen geld neertellen voor die schweinerei.

En mocht ik een keer aangesproken worden door een agent, dan heb ik de relevante teksten uit het AGR, die deelnemende landen verbiedt om aanvullende technische eisen te stellen aan buitenlandse voertuigen, altijd bij me. Met dank aan de Zwitserse overheid vertaald in het Duits ;)

Die hele regelgeving is voor buitenlandse voertuigen simpelweg Vertragswiedrig.
Overdrijf je niet een beetje? Dat ding kost een paar euro en dan ben je gewoon van het gezeik af. Is ook onbeperkt geldig dus dat is het probleem ook niet. Mooiste was dat ik bij de TüV gratis een nieuwe kreeg nadat ik mijn voorruit aan gort geslagen had*.
Daarom voor de mensen die er al één hebben, doe de papieren rommel die erbij zat bij de autopapieren.

* Er zat een vliegje ofzo, wilde ik dood meppen dus ik gaf met de vlakke hand een klap. Niet eens hard maar toch sloeg ik zo een ster in de ruit. Ik denk dat de ruit al zwak was want anders mag dat nooit gebeuren. Overigens heb ik die dag een lange rit gereden met airco in de auto en heet weer buiten de auto, dat heeft vermoedelijk ook niet geholpen.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door captain007 » do 05 jun 2014, 11:02

^^ Ah, ik heb al een paar keer een nieuwe moeten kopen toen ik in een winter twee voorruiten versleten heb (direct doorgescheurd bij steenslag).

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Tachi » do 05 jun 2014, 11:53

duikgek89 schreef:Overdrijf je niet een beetje? Dat ding kost een paar euro en dan ben je gewoon van het gezeik af.
Joh, laat 'm maar. Standpunt van René is duidelijk. Die dingen kosten 6 euro en het wordt gratis toegestuurd.Ik vind het ook overdreven om daarover zoveel stampij te maken :geeuw:

Het is m.i. namelijk niks anders dan een geslotenverklaring op basis van specifieke voertuigcategorieën. Om de handhaving te vergemakkelijken hebben ze de sticker bedacht.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door RSK » do 05 jun 2014, 12:04

^^ Voor die €5,90 heb ik ook geen zin in ellende, je punt over handhaving staat me wel wat tegen. De gebruiker moet dus een sticker aanschaffen om handhaving voor de overheid makkelijker te maken? Beetje omgekeerde wereld, nietwaar? Verder denk ik dat als het is zoals jij zegt, een geslotenverklaring voor bepaalde voertuigtypen, dat je in theorie geen boete kunt krijgen als je met een 'groene auto' zonder sticker zo'n zone inrijdt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door exroosje » do 05 jun 2014, 12:07

We hebben dat in NL toch ook: mileu zones in steden waarbij oude trucks niet naar binnen mogen

Is ook te handhaven.

Als je een bekeuring krijgt vanuit Duitsland en je wilt iets met europees recht, dan zul je overigens direct in duitsland eea moeten aanvechten. Als je wacht tot ie in NL komt is het gewoon een incasso procedure geworden, waarbij de vordering an sich definitief geworden is (omdat de bezwaartermijn verlopen is).

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Tachi » do 05 jun 2014, 12:10

RSK schreef:je punt over handhaving staat me wel wat tegen.
Dat is van alle tijden, allemaal bedoeld om controle c.q. handhaving makkelijk te maken:
- De vroegere APK-sticker op je kentekenplaat.
- Vroegere kopie deel III achter je voorruit
- Parkeervergunning (achterruit of voorruit) in veel steden
- Parkline-kaart (tegenwoordig bijna niet meer nodig)
- Vignetten in Zwitserland, Oostenrijk, etc.
- etc., etc.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door duikgek89 » do 05 jun 2014, 19:32

^^ wat dacht je van het kenteken zelf? Daardoor weet de snelheidsbelasting mij te vinden....

captain007 schreef:^^ Ah, ik heb al een paar keer een nieuwe moeten kopen toen ik in een winter twee voorruiten versleten heb (direct doorgescheurd bij steenslag).
Waar ben je geweest? Ik ben met de papieren in de hand bij de TüV naar binnen gelopen, heb ze de oude papieren laten zien en aangegeven dat mijn ruit kapot gegaan was. Toen hoefde ik niks te betalen en het was in 2 minuten geregeld.
TOEVOEGING
En dat mens daar had totaal haar dagje niet en was ook al tegen collega's aan het zeiken...
RSK schreef:^^ Voor die €5,90 heb ik ook geen zin in ellende, je punt over handhaving staat me wel wat tegen. De gebruiker moet dus een sticker aanschaffen om handhaving voor de overheid makkelijker te maken? Beetje omgekeerde wereld, nietwaar? Verder denk ik dat als het is zoals jij zegt, een geslotenverklaring voor bepaalde voertuigtypen, dat je in theorie geen boete kunt krijgen als je met een 'groene auto' zonder sticker zo'n zone inrijdt.
Volgens mij moet je het andersom zien. Je mag er niet komen tenzij je een ontheffing hebt. En die ontheffing kun je voor €6 kopen voor jouw auto mits die auto aan bepaalde eisen voldoet.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Attietattie » do 05 jun 2014, 22:16

^^ Die ontheffing heb je toch al betaald in de vorm van (de Duitse tegenhanger van) motorrijtuigenbelasting en APK? Waarom nu weer een extra beperkende maatregel? Ik vind het discriminatie jegens je burger die zich geen nieuwe auto kan veroorloven. Dat zijn juist de mensen die je niet moet gaan treiteren.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » vr 06 jun 2014, 7:37

In de meeste steden (zeg Bremen) geldt de zone alleen voor het centrum, en kan je eenvoudig net buiten het centrum parkeren (hoeveel mensen zijn er nu met een eigen parkeerplek en oude auto die in het centrum wonen). Sommige steden hebben ook buitenwijken meegenomen of zelfs een Bundesweg die door de stad loopt, zoals Duisburg.

Alleen voor dieselrijders in het Ruhrgebiet zal de maatregel inhouden dat veel mensen uit praktische overwegingen de diesel moeten inruilen en de lokale markt wat oververzadigd zal raken. Maar grote delen van Duitsland (zoals het noorden) kennen nauwelijks milieuzones.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door RSK » vr 06 jun 2014, 10:08

Kan me van Münster herinneren dat de Umweltzone vanuit het zuiden bij de Aasee begon. Daar kun je ook nog gratis parkeren op loopafstand van het centrum. Dus ja, het leed kan interdaad meevallen als je in de rurale gebieden of buitenwijken woont.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door duikgek89 » vr 06 jun 2014, 10:10

Attietattie schreef:^^ Die ontheffing heb je toch al betaald in de vorm van (de Duitse tegenhanger van) motorrijtuigenbelasting en APK? Waarom nu weer een extra beperkende maatregel? Ik vind het discriminatie jegens je burger die zich geen nieuwe auto kan veroorloven. Dat zijn juist de mensen die je niet moet gaan treiteren.
Je zou kunnen zeggen dat voor een paar wegen een extra restrictie van toepassing is.
Het is absoluut niet zo dat ik een voorstander ben van deze onzin. Maar om er nu zo'n heisa om te maken of om als koppige kaaskop te vinden dat je niet hoeft te betalen vind ik ook overdreven.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Tachi » vr 06 jun 2014, 10:25

duikgek89 schreef:^^ wat dacht je van het kenteken zelf? Daardoor weet de snelheidsbelasting mij te vinden....
Wat als de handhaver geen direct toegang tot een database met kentekengegevens heeft. Hoe controleren ze het dan??? Juist, door te checken of je allerlei plakkertjes op je voorruit, zijruit, achterruit, kentekenplaat hebt B(
Laatst gewijzigd door Tachi op vr 06 jun 2014, 10:30, 2 keer totaal gewijzigd.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door exroosje » vr 06 jun 2014, 10:28

Het enige wat je erover kan zeggen is dat het woud aan regelingen en vignetten het je als vakantieganger niet makkelijker maakt.

Maar ja als je daar wat aan wilt doen , dan moet je het europees aanpakken. Dat is niet populair en bovendien erg lastig .

Dat het wel werkt zie je aan de stroom van vieze diesels naar NL. Dan kun je zeggen duitsland exporteert zijn rotzooi naar ons, maar wij hadden zelf ook die zones kunnen instellen om eea tegen te gaan. ipv daarvan gaan we het nog fiscaal stimuleren ook (tenminste tot 2014)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Attietattie » vr 06 jun 2014, 11:04

duikgek89 schreef:Je zou kunnen zeggen dat voor een paar wegen een extra restrictie van toepassing is.
Nou, dat zie ik gewoon als feit. En dat is prima als het een achterafsteegje betreft in een dorp waar nooit iemand komt. Maar om complete steden ontoegankelijk te maken, dat vind ik hufterig gedrag.
duikgek89 schreef:Het is absoluut niet zo dat ik een voorstander ben van deze onzin. Maar om er nu zo'n heisa om te maken of om als koppige kaaskop te vinden dat je niet hoeft te betalen vind ik ook overdreven.
Geloof me, mij maakt het geen hol uit. Als ik die kant op moet is het vakantie of stappen of anderszins lol maken. Dan maakt dat tientje me echt niets uit en een groene sticker krijg ik met mijn auto toch wel. Maar ik vind het te simpel om alleen ergens iets van te vinden als het je aangaat. Ik vind het dus uitzuigerij en pesterij jegens de (voornamelijk) Duitse burger.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » vr 06 jun 2014, 11:11

Europa zou de randvoorwaarden moeten zetten (wat ze indirect met de Euronormen reeds gedaan hebben) waarbij de lokale overheden op basis daarvan verbodsgebieden kunnen instellen.

Probleem met kentekens is dat veel nationale overheden (waaronder ook RDW !) hun database niet op orde hebben, waardoor gegevens als brandstoftype en motorklassificatie (van oudere auto's) vaak niet beschikbaar zijn.
Nu is de sticker ook een beetje een wassen neus. Bij de kleine Duitse garage weten ze niet zo goed hoe ze een Nederlands kentekenbewijs moeten lezen, dus waarschijnlijk is het verkrijgen van een (semi-illegale) groene sticker niet moeilijk, als je maar bluft. Zegt dat je benzine rijdt bijvoorbeeld ipv diesel. Controleren ze echt niet. Lukt het niet dan probeer je de volgende garage....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Rein » ma 16 feb 2015, 14:47

De directeur van het Duitse Umweltbundesamt, Maria Krautberger, heeft aangegeven dat de Duitse milieuzones hun langste tijd gehad hebben.
fd.nl schreef:De groene zones in de steden hebben volgens Krautzberger hun beste tijd gehad. Ze kunnen als het aan haar ligt net zo goed worden afgeschaft. De overheid moeten nu veel meer kijken naar de autoproducenten en of zij zich wel aan de normen houden, want in de praktijk halen slechts weinig auto’s de Euro 6-norm.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door RSK » ma 16 feb 2015, 16:29

Verstand komt met de jaren, zullen we maar zeggen. Wel een beetje zonde van het geld.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door mhkamp » za 21 nov 2015, 23:52

*stof*
Rene, uit een ander topic schreef:De kans dat je daarop gecontroleerd wordt is vrijwel nihil, dus dat is geen argument. Ik heb twee jaar geleden twee dagen in hartje Berlijn rondgereden èn geparkeerd zonder Umweltplakette. Kein Problem.
Sterker : Mijn maat rijd een DAF CF uit 2005, dus volgens de Euronorm een Euro 3, en niet voorzien van een sticker, mag diverse Duitse steden niet meer in. Vorige week keek zo'n blinde Duisburger niet uit toen mijn maat even stopte -met gevarenlichten aan- om bij een baustelle uit te vinden waar hij langs moest. Die reed zijn bestelbus achter in zijn oplegger. De tegenpartij vond dat de politie er bij moest komen en toen ik hem vroeg over of zij nog gekeken hadden over zijn milieusticker was het antwoord kortaf nee.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » zo 22 nov 2015, 6:41

Ik neem aan dat in grote steden (net als in Nederland) de controle van onbetaald parkeren, milieustickers, etc is overgeheveld naar BOAs of stadsagenten. Sommige steden hebben camera's boven de weg, die vast te omzeilen zijn via achterafstraatjes. Dan neemt de politie in de regel niet de moeite, tenzij ze je een (legaal) oor aan willen naaien (vanwege onbeleefdheid of zo).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door mhkamp » wo 06 jul 2016, 0:07

Jaaa, er komt als het goed is een kleurtje bij:
Die blaue Plakette – Einführung noch 2016?

Die Einführung der grünen Umweltplakette reicht offensichtlich nicht aus. Der Stickstoffoxidgehalt der Luft bleibt nach wie vor erhöht und die Schadstoffreduzierung in den Großstädten ist nicht ausreichend. Daher soll nun die blaue Umweltplakette kommen. Über 10 Millionen Pkw auf Deutschlands Straßen würden der geforderten Euro 6 Norm nicht entsprechen! Doch wann genau soll die Plakette kommen und was bedeutet das für die Fahrzeughalter mit älteren Autos? Erfahren Sie im Artikel alles zum Thema blaue Umweltplakette.

(....)

Die blaue Plakette, die im Zuge der Euro 6 Norm eingeführt werden soll, richtet sich im Gegensatz zur grünen Umweltplakette vor allem gegen den Ausstoß von Stickoxiden (NOx). Die bisherigen Umweltzonen gelten hauptsächlich der allgemeinen Reduzierung des Feinstaubs.

Der Grenzwert für Stickoxide lag zuvor bei 180 Milligramm pro Kilometer. Bei der Euro 6 Norm beträgt er jedoch nur noch 80 Milligramm pro Kilometer. Neue Dieselfahrzeuge dürften seit September 2015 demnach nur noch 80 mg Stickoxide pro km ausstoßen. Bei Tests im realen Straßenverkehr wurden jedoch bereits starke Überschreitungen festgestellt. Auch der VW-Abgasskandal bezog sich auf die Manipulation der Stickstoffwerte und hat sicherlich dazu beigetragen, dass die Umweltminister nun die blaue Plakette schnell einführen wollen.

Lees meer

Afbeelding
Kort Nederlands:
- Stuttart wil de milieueisen geen verscherpen (geen wonder met een groene burgermeester)
- Euro 6 norm
- Grenswaarde Stickstofdioxide 80mg/km. Nieuwe Diesels mogen vanaf 09/2015 niet meer dan 80mg/km uitstoten.
- De blawue sticker gaat alleen gelden voor dieselvoertuigen (ook vrachtwagens!), niet benzine.

Onderaan de pagina nog een vraag:

Sollte die blaue Umweltplakette eingeführt werden?
Vink aan: Totaler Unsinn, Ja, auf jeden Fall!, Nein, besser nicht!
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Coen Tunnel » wo 06 jul 2016, 0:26

mhkamp schreef:Kort Nederlands:
- Stuttart wil de milieueisen geen verscherpen (geen wonder met een groene burgermeester)
- Euro 6 norm
- Grenswaarde Stickstofdioxide 80mg/km. Nieuwe Diesels mogen vanaf 09/2015 niet meer dan 80mg/km uitstoten.
- De blawue sticker gaat alleen gelden voor dieselvoertuigen (ook vrachtwagens!), niet benzine.
Als alleen Stuttgart het wil kan dat niet of zeer moeilijk binnen een bestaand landelijk systeem.

Bovendien, als het alleen voor diesels gaat gelden, hoe handhaaf je dat dan überhaupt? Dan zullen benzineauto's nog steeds een groene Umweltplakette hebben. Hoe pik je dan de diesels met een groene Umweltplakette (die daar niet mogen rijden) er dan uit? :dontknow: Aan een auto is lang niet altijd te zien of het een diesel- of benzineauto betreft.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Rene » wo 06 jul 2016, 0:31

Stand na 22.250 stemmen:
Totale onzin: 79% - 17.500
Nee, liever niet: 14% - 3.000
Ja: 7%

"Geweldig" draagvlak, zullen we maar zeggen... :nothanks:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door duikgek89 » wo 06 jul 2016, 0:34

Belachelijk... Dat betekent dat alleen mensen met voldoende geld nog met de auto de stad in mogen, want anderen kunnen uit 2015 misschien wel helemaal niet betalen.

Plaats reactie