Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

N11-west
stadsweg
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 17:27
Locatie: Leiden

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door N11-west » vr 11 jan 2008, 16:46

Hoe dan ook lijkt een kosten-batenanalyse van deze maatregel wel interessant ;) .

Opmerkelijk is ook de zone in Freiburg im Breisgau: De B31 en 31a (die bij Freiburg deels snelwegkarakteristieken hebben) lopen dwars door de Umweltzone. Deze weg is dé toegangsweg van de A5 naar het achterliggende gebied in het Schwarzwald, en bij Freiburg is zover ik weet geen echt alternatief.

PS: de nummers staan niet voor de Euronorm. Benzine E2-auto's krijgen bijv. een groene sticker.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door waldo79 » ma 14 jan 2008, 10:44

Over een paar weken ga ik een weekend naar Berlijn. Het is dat het hotel me wees op de Umweltplakette: anders realiseer je het niet eens!

De sticker kost 17,85 euro. Dat valt wel mee! Heb alleen een beetje mijn bedenkingen hoe dat bedrag geïnvesteerd gaat worden ...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door waldo79 » ma 11 feb 2008, 8:55

Afgelopen weekend in Berlijn geweest. Elke auto is voorzien van een sticker. Het is voor zeker 95% groene stickers wat de klok slaat. Een enkele oudere diesel (<1997) heeft een oranje sticker...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Seat Ibiza » ma 11 feb 2008, 10:42

^^
Had je een hotel binnen de S-Bahn-ring en moest je dus wel zo'n plakette aanschaffen? Kan me voorstellen dat als je aan de rand van het centrum zit (buiten die ring dus), je er voor zou kunnen kiezen om een alternatieve route te nemen...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door waldo79 » ma 11 feb 2008, 10:53

Hotel zat in de Pariser Strasse (vlakbij de KU-Damm). Hij was dus nodig. Toen we de BAB100 afreden kwamen we zo'n miniscuul Umweltzone bord tegen. Het werd trouwens al op DRIPS aangeven langs de BAB 2 en BAB 10.

Je website was trouwens heel nuttig :yes:

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Juerd » ma 11 feb 2008, 11:19

waldo79 schreef:Hotel zat in de Pariser Strasse (vlakbij de KU-Damm).
Wat 'n ongelooflijk toeval. Toen ik eind december in Berlijn was, verbleef ik in diezelfde Pariser Straße! (Niet in 'n hotel, hoewel het daar toen wel op leek: onze gastheer had een stuk of twaalf gasten!)

Heb je nog last gehad van de andere Pariser Straße? Die ligt namelijk zo'n 40 minuten rijden van deze af. Was een duur taxiritje voor mij, een keer 's nachts na 'n feestje.

Overigens heb je als je je bagage kunt dragen geen sticker nodig: je kunt prima gratis parkeren aan de Rudolstädter Straße, onder de A100 dus buiten de S-bahnring en dan vanaf U-bahnstation Heidelbergerplatz in een paar minuten naar Spichernstraße. Heb ik nu drie jaren achtereen iedere december voor bijna 'n week gedaan. Het zijn ruime verlichte parkeerplaatsen; eentje bevindt zich tegenover 'n hotel dus er is nog enige sociale controle ook.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Seat Ibiza » ma 11 feb 2008, 12:42

waldo79 schreef:Je website was trouwens heel nuttig :yes:
Dank voor de complimenten. Als je het leuk zou vinden om een verslagje te plaatsten: graag! :D
Juerd schreef:Heb je nog last gehad van de andere Pariser Straße? Die ligt namelijk zo'n 40 minuten rijden van deze af. Was een duur taxiritje voor mij, een keer 's nachts na 'n feestje.
Dat probleem is er met meer straten in Berlijn (o.a. de Schloßstraße). Altijd nuttig dus om te weten in welk stadsdeel de gezochte straat ligt.
Juerd schreef:je kunt prima gratis parkeren aan de Rudolstädter Straße, onder de A100 dus buiten de S-bahnring en dan vanaf U-bahnstation Heidelbergerplatz in een paar minuten naar Spichernstraße. Heb ik nu drie jaren achtereen iedere december voor bijna 'n week gedaan. Het zijn ruime verlichte parkeerplaatsen; eentje bevindt zich tegenover 'n hotel dus er is nog enige sociale controle ook.
Ik denk dat als ik ooit weer met de auto naar Berlijn zou gaan ook voor zo'n oplossing zou kiezen. Er zijn voldoende P+R-mogelijkheden buiten de ring te vinden. Of anders een hotel zoeken dat net buiten de ring ligt, maar wel dicht bij een stattion van de metro of S-Bahn, zodat je snel in het centrum bent. Omgeving Gesundbrunnen bijvoorbeeld.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door waldo79 » do 21 feb 2008, 15:25

Per heden is de Umweltsticker ook bij Kwik-Fit verkrijgbaar!

Zie Berlijnforum

martwout
dorpsstraat
Berichten: 164
Lid geworden op: do 16 mar 2006, 11:37

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door martwout » za 08 nov 2008, 17:26

Beste leden,

Ik lees net dat per 1 oktober j.l. Oberhausen ook meedoet met de milieusticker. Nu gaan we in december naar de bekende kerstmarkt van de Centro in Oberhausen. Heb je dan een sticker nodig of geldt die sticker vooral voor het centrum van Oberhausen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Chris » za 08 nov 2008, 17:27

http://gis.uba.de/website/umweltzonen/index.htm

Op die site zie je waar ze verplicht zijn.

Voor € 12,50 kan je ze ook bij de ANWB bestellen, dus voor de centen hoef je het ook niet weer te laten.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Rene » za 08 nov 2008, 18:42

Ik ben van de zomer naar Keulen geweest. Met mijn diesel, en zonder plakette.
Niets verder van gehoord, gezien of gemerkt. Ook nooit geen boete gekregen.
En al had ik die gekregen, dan had er een mooie brief in het Nederlands teruggegaan dat ik het niet begreep, dat ik graag alle correspondentie in het Nederlands wens te voeren, blablabla.
En als het CJIB het had overgenomen, dan had ik ze per WOB precies gevraagd naar de besluiten, de constateringen (en dat alles uiteraard vertaald in het Nederlands). Kans op seponering: 90% (kost weegt niet tegen de baat op).

Ik zal dus zeker niet zo'n stompzinnig (en ook buitengewoon lomp ogend) plakkaat op de voorruit van mijn auto plakken, en de Duitse stedelijke milieuknakkers met 12,50 euro spekken. :shutup:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door duikgek89 » za 08 nov 2008, 20:01

Ik ben door Berlijn gereden zonder zo'n sticker, had er niet aan gedacht.

Overigens ga ik voor die paar centen de volgende keer niet liggen klooien, zo duur zijn die dingen niet...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Palance » zo 09 nov 2008, 11:10

Ik voel me veelal niet zo geroepen om zo'n stad met de auto in te gaan. Liever parkeer ik aa de rand van de stad en ga dan met bus/tram S-/U-Bahn verder. Dat is veelal nog goedkoper ook ;)

Discussie over het bezoeken van buitenlandse steden afgesplitst
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Chris » wo 19 nov 2008, 12:10

Chris schreef:Afbeelding
Inmiddels:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Rene » wo 19 nov 2008, 13:18

Die Duitse zooi is zo monsterlijk groot en lelijk in vergelijking met andere vignetten...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » wo 19 nov 2008, 13:32

Rene schreef: Ook nooit geen boete gekregen.
En al had ik die gekregen, dan had er een mooie brief in het Nederlands teruggegaan dat ik het niet begreep, dat ik graag alle correspondentie in het Nederlands wens te voeren, blablabla.
Als je al een boete had gekregen, dan was dat ter plekke geweest, waarbij je waarschijnlijk ook contant had mogen afrekenen bij Herr Polizist.
Ik weet ook niet of dit soort boetes onder de Europese regeling vallen voor verhaal in het buitenland. Ik denk het niet, daar het te specifiek Duits is.
De kans is bovendien groot dat Duitse agenten buitenlandse nummerplaten nog ontzien, daar de regeling nog maar kort van kracht is. Ik heb nog geen steden met cameradetectie gezien (zoals de Tolzone van London). Te duur vermoedelijk.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Caesar » ma 02 mar 2009, 14:34

Blijkbaar zijn die stickers ook verkrijgbaar in gemachtigde tankstations.
Ik ga binnenkort een verlengd weekendje Dusseldorf doen.
Heeft iemand een lijst met tankstations rond Dusseldorf waar ik zo'n sticker kan verkrijgen?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » ma 02 mar 2009, 15:06

Check eerst maar eens even of je daar ook een sticker voor niet-Duitse kentekenplaten kan krijgen....
Dikke kans van niet omdat ze het (NLse) kenteken niet kunnen checken tegen de centrale (Duitse) database....

Een handmatige check van autopapieren (waar bouwjaar en benzinesoort in staan, welke zelfs voor een Duitse pompbediende leesbaar zijn) zal wel niet mogen, omdat ze dan ook Griekse en Poolse papieren moeten accepteren.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door duikgek89 » ma 02 mar 2009, 15:27

Je kunt zo'n sticker bij de ANWB winkel aanvragen.. Is dat geen optie?

Caesar
stadsweg
Berichten: 492
Lid geworden op: do 05 feb 2009, 9:42
Locatie: Merksplas

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Caesar » ma 02 mar 2009, 15:46

Oei, zouden ze geen buitenlandse kentekens aannemen?

Ja, ik kan het hier ook laten doen, maar dan kost het 15 euro, tgo in Duitsland max 5 euro :mrgreen:

Ah, ik vind hier dat buitenlandse kentekenplaten wel geaccepteerd worden.
Vignet afhalen in Duitsland
Criteria die bepalend waren voor de beste keuze:

Kostprijs
Procedure
Snelheid van afhandeling
Ook voor derden?
Bereikbaarheid
We gingen voor jou ‘shoppen’ in Keulen.

AU (Abgas-Untersuchung) erkende garages
TÜV en de Dekra (vergelijkbaar met onze technische controle)
Een gemachtigd benzinestation
De geadviseerde kostprijs van het vignet ligt bij € 6 maar bij garages wordt iets meer gevraagd (handling). Het volstaat meestal om jouw inschrijvingsbewijs(of een kopie ervan) voor te leggen. Je kan soms zelfs die van jouw buren of familieleden meenemen. Op de linkse helft staat bij U7 de CO2-uitstoot en de milieuklasse.
De procedure loopt het vlotst in het tankstation Mundorf Tank W. Meyers, Rolshover Straße 520, 51105 Köln waar men ook tijdens het weekend, 24 uur op 24, terecht kan om een vignet aan te kopen. In de garages en bij de TÜV en Dekra moet je een sleutelcode kunnen voorleggen die voorkomt op een Duits inschrijvingsbewijs, maar niet op een Belgisch vermeld staat. Verder willen ze ook de auto zien. Soms staat men er zelfs op dat zij zelf het vignet aanbrengen.
Je bent meestal snel geholpen: op een vijf- à tiental minuten. Maar bij het tankstation stonden we al na twee minuten terug buiten, mét plakette.
Als je voor je buur of vrienden een vignet wil meenemen, is er slechts 1 mogelijkheid … het tankstation. Elders moeten ze de wagen zien. Wil je naar een garage, zoek dan best een garage van het merk van je wagen.
Het bezochte tankstation ligt vlak naast een invalsweg naar het centrum, de TUV, Dekra en garages liggen verspreid over de ganse stad.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door duikgek89 » ma 02 mar 2009, 16:52

Ja, maar je bent wel meteen van het gezeik af. En je staat straks niet in Düsseldorf te kloten...

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Juerd » zo 08 mar 2009, 16:39

Palance schreef:Ik voel me veelal niet zo geroepen om zo'n stad met de auto in te gaan. Liever parkeer ik aa de rand van de stad en ga dan met bus/tram S-/U-Bahn verder. Dat is veelal nog goedkoper ook ;)
Ja, dat was ik ook van plan. Mooi parkeerplaatsje onder de A100 aan de Rudolstädter Straße, waar ik al vaker had gestaan. Blijkt dat nét binnen de Umweltzone te zijn! Ik heb er dus een week illegaal geparkeerd. Gelukkig zonder boete.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Hajo » za 27 jun 2009, 16:52

Ik heb dat ding een paar dagen geleden aangevraagd via het TÜV Noord-Nederland in Vaassen. Die brief kwam terug: pand staat leeg of bewoner vertrokken. :? Na ja, ik haal 'm wel bij de ANWB. Is nog goedkoper ook.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door boe! » za 27 jun 2009, 16:59

Je hebt wel het nieuwe adres gebruikt?
Op donderdag 18 december hebben we onze nieuwe locatie op bedrijvenpark Apeldoorn-Noord betrokken.
Met ingang van deze datum vindt u ons kantoor en ons keuringscentrum op onderstaande locatie:

TÜV NORD Nederland B.V.
Tweelingenlaan 145
7324 AR Apeldoorn

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Hajo » za 27 jun 2009, 17:39

Nee. Ik wist niet dat ze verhuist waren. Maakt niet uit, het heeft geen haast.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door jeroent » zo 28 jun 2009, 12:26

Overigens kosten de stickers 4-5 euro (ipv 12,50-17,85 in NL) bij iedere willekeurige autogarage in Duitsland. Ook de Nederlandse autopapieren zijn geen probleem, er wordt alleen naar het bouwjaar gekeken. Dus gewoon even zodra je de grens over bent de eerste afrit eraf en naar bijv. jouw merkgarage rijden en stickertje halen.

Nieuw artikeltje (1 maand oud) over de effectiviteit van de milieuzone in Duitsland:
Focus Online schreef:ADAC:
Umweltzone wirkungslos

Die Umweltzonen in deutschen Innenstädten haben nach Ansicht des ADAC keinen nennenswerten Einfluss auf die Luftqualität.
Eine von dem Automobilclub in Auftrag gegebene Studie konnte bei der Schadstoffbelastung keine Unterschiede zwischen Städten mit und Städten ohne Fahrverboten für alte Dieselautos feststellen.

Gemessen wurde in jeweils zwei benachbarten Städten, um den Einfluss der Witterung zu minimieren. Die Ergebnisse waren uneinheitlich: In Berlin, wo im Frühjahr eine Umweltzone eingeführt wurde, lag der Feinstaubwert zeitweise fünf Prozent höher als im Vorjahreszeitraum, zeitweise aber auch 4,7 Prozent niedriger. In Umweltzonen-freien Potsdam schwankten die Werte zwischen einem Plus von 2,1 Prozent und einem Minus von 1,9 Prozent. Auch bei der Entwicklung der Stickoxidwerte waren keine signifikanten Unterschiede zwischen den Städten zu messen. Die gleichen Ergebnisse ergaben sich für das zweite untersuchte Städtepaar Mannheim (mit Umweltzone) und Ludwigshafen. Der ADAC folgert aus den Ergebnissen, dass die Regelung unwirksam ist und fordert ihre Abschaffung.

Eingeführt wurden die Umweltzonen von zahlreichen deutschen Städten vor allem zur Minderung der Feinstaubkonzentration in der Luft. Grundlage sind von der EU festgesetzte Grenzwerte für die als stark gesundheitsschädlich geltenden Partikel. Da vor allem alte Dieselautos als Feinstaubverursacher gelten, dürfen diese in Umweltzonen nicht fahren. Geregelt und kontrolliert wird das durch die sogenannte Feinstaubplakette, die nur Autos mit relativ sauberen Abgasen erhalten.
Het werd tijd dat nu eindelijk is aangetoond dat het hier pure symboolpolitiek betreft. Hopelijk wordt hier in Nederland ook naar gekeken en blijft het daadwerkelijk bij een mislukt plannetje in Amsterdam.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » ma 29 jun 2009, 10:22

De controle was in de meeste steden minimaal tot nu toe (wellicht in afwachting van proefprocessen) en alles behalve oude diesels kon de binnensteden in. Sommige steden gaan dit of volgend jaar over op een limitatie tot groen of groen-geel, waarbij de meeste diesels zonder roetfilter niet meer worden toegelaten. Als er ook gecontroleerd wordt moet een 10-15% zuiverder lucht toch mogelijk zijn, mits de centrumzone groot genoeg is uiteraard. Of dat significant is, is een ander verhaal.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Rene » ma 29 jun 2009, 14:18

Als alle inwoners van zo'n stad nou één scheet per maand minder laten, zou dat dan ook meetbaar zijn ? :?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » ma 29 jun 2009, 15:11

Rene schreef:Als alle inwoners van zo'n stad nou één scheet per maand minder laten, zou dat dan ook meetbaar zijn ? :?
Nee. Een gemiddeld persoon laat 20-40 scheten per dag (en in de nacht), velen niet eens bewust of bemerkt (als je slaapt bijvoorbeeld). Één scheet per maand is dus niet meetbaar. :lol: (10 per dag wel)

PS Een goed deel van de broeikasgassen, veelal methaan (ook wel moerasgas of aardgas), komt in de lucht via uitwerpselen, scheten en boeren van koeien en varkens. Milieudiensten hebben zelfs snuffelbussen om die uitstoot te kunnen meten. Methaan heeft (per kg) een veel sterkere (ik meen factor 100) broeikaswerking dan CO2.
Op stal kan een redelijk gedeelte verbrand of zelfs benut worden. Vandaar dat "koeien in de wei" veel milieuonvriendelijker zijn dat "koeien op stal". De milieubeleving is anders natuurlijk.

Een soortgelijke paradox: vroeger werd er veel meer aardgas afgefakkeld dan nu. Naast daadwerkelijke procesverbeteringen waardoor minder gas verloren gaat, wordt er nu meer gas zonder verbranding in de lucht afgelaten. Daar methaan (orde) 100 keer schadelijker dan CO2 is dit een zeer slechte zaak voor het milieu. Echter: affakkelen is vaak verboden, omdat burgers klaagden over de verspilling van het fakkelen ...... De milieubeleving gaat voor het milieu zelf !
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Palance » ma 29 jun 2009, 15:15

Een Umweltplakette voor koeien :hahaHAHA:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie