Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door waldo79 » wo 02 jan 2013, 21:00

^^Nee, het proces hoeft niet in het Nederlands gevoerd worden. Zou wat ver gaan, maar René's verhandeling over het opleggen, van aan Duitse ingezetenen gerichte regelgeving, aan buitenlandse automobilisten kan een leuke discussie opleveren ;)

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Groningen » wo 02 jan 2013, 21:07

Ach ik bekijk het zo: het is toch mooi dat een paar euro lappen voor en het plakken van een stikker de luchtkwaliteit in Duitse steden verbetert.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Attietattie » wo 02 jan 2013, 21:18

Ja, dat zou geweldig zijn. Ware het niet dat de Duitsers zelf ook al hebben geconcludeerd dat dat niet het geval is. De luchtkwaliteit gaat er niet op vooruit.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Groningen » wo 02 jan 2013, 21:21

Nee dat klopt maar het gaat toch om het groene geloof dat het wel werkt? Daarom zijn de stikkers voor auto's die wel de stad in mogen groen denk ik :mrgreen:.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Palance » do 03 jan 2013, 6:42

En dan de vragen; Hoeveel vervuiling is toe te schrijven aan het produceren van de stickers en hoeveel energie kost het (telefoon, internet), om ze te bestellen? En hoeveel rijkilometers kost het om de sticker te halen, als je die niet laat opsturen?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door exroosje » do 03 jan 2013, 9:43

Ik heb er zo eentje in keulen voor 5 euro besteld. Wel allemaal erg vaag, omdat je geen email adres achterlaat krijg je geen bevestiging. Toen ik na 3 week nog geen stikker maar eens op de site van stadt koln een berichtje achtergelaten en toen had ik hem vlot daarna in de bus.

Het is een handgeschreven exemplaar overigens. En natuurlijk voor heel duistland.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18231
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door boe! » zo 06 jan 2013, 16:35

martwout schreef:
Bedankt voor de link, maar het plaatje komt niet overeen met de situatie ter plekke. Als je vanuit Arnhem de 42 oversteekt en verderop linksaf richting Centro afslaat, zie je net verderop de weg die je verlaat pas een waarschuwing. Ik heb enkele weken geleden niets gezien wat wijst op een zone bij Centro.
Coen Tunnel schreef:^^ 15 december was ik er, en toen stond daar waar de A516/B223 over de A42 gaat al het bord dat de grens van de Umweltzone aangaf. Die stond voorheen inderdaad later. Dat komt dus wel overeen met zoals het op het kaartje staat, vermoedelijk is het kleine stukje B223 tussen de A42 en A516 dan vrijgesteld van de verplichting van het hebben van een Umweltplakette. De Autobahnen zijn immers sowieso uitgesloten van de Umweltzones.
Ik ben vanmorgen van Arnhem naar Oberhausen gereden. Er staat een bord Umweltzone Ruhrgebiet Autobahn frei op de A3 voor de afslag Dinslaken-Süd :!: En dezelfde borden zal je ongetwijfeld ook op andere snelwegen vinden op de grens van de Umweltzone.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door jeroent » zo 20 jan 2013, 12:00

waldo79 schreef:^^Nee, het proces hoeft niet in het Nederlands gevoerd worden. Zou wat ver gaan, maar René's verhandeling over het opleggen, van aan Duitse ingezetenen gerichte regelgeving, aan buitenlandse automobilisten kan een leuke discussie opleveren ;)
Volgens mij heeft René geen schijn van kans. De umweltplakette is geen eis aan de voertuigtechnische staat, zoals in het verdrag van Wenen. Hij is opgenomen in de verkeersregels (STVO) en niet in de voertuigtechnische verordeningen (FZV, vroeger StZVo). Het verschil is subtiel maar wel belangrijk. Je mag met een in Nederland goedgekeurde uitlaat gewoon in Duitsland rijden, zolang de auto in Nederland legaal op kenteken staat, ook als die uitlaat in Duitsland illegaal zou zijn. Daar gaat het verdrag over. Maar als je met een te zware auto een weg met gewichtsbeperking wilt inrijden, dan mag dat ook met een Nederlandse auto niet. Je moet je aan de verkeersregels houden. De umweltplakette is een verkeersbord waar je je aan moet houden. Duitsland eist niet dat auto's altijd en overal aan bepaalde emissieeisen moeten voldoen. Dat zou in strijd zijn met het verdrag.
Je zou hooguit kunnen beweren dat nu er zoveel umweltzones zijn dat het de facto een voertuigtechnische eis is geworden, maar dat lijkt me niet zo heel sterk, want het percentage wegen dat in een umweltzone ligt is nog steeds erg laag.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door waldo79 » zo 20 jan 2013, 15:26

Kijk, voor mij is het geen probleem omdat ik een sticker heb. Maar je hebt principiëlere types. Feit blijft dat het een achterlijk ding is.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » di 22 jan 2013, 9:05

jeroent schreef:Volgens mij heeft René geen schijn van kans.
Dat is sterk overdreven, hoewel ik mijn geld ook niet op René zou zetten. Zijn eerste probleem is een boete thuiskrijgen, ook al rijdt hij ieder weekend door Duitse milieuzones. In Bremen (en vermoedelijk ook andere plaatsen) kan je als buitenlandse toerist al onder de sticker-eis uit als je een hotel binnen de milieuzone hebt. Een hotelreservering (eigen printje van een e-mail of zo) onder de voorruit is genoeg als je parkeert (voor handmatige controle). Automatische camera-controle is dus feitelijk ondoenlijk (die kan nooit hotelreserveringen lezen). Oom agent heeft wel andere prioriteiten, tenzij er een routineonderzoek is (alcohol, papieren, etc). Claimen dat je een hotel hebt (of zoekt) in de zone is vermoedelijk al genoeg.

Maar wellicht kan René (met auto zonder sticker) binnen de milieuzones eens aan een lokale agent zijn opa's fiets terugvragen of vragen waar hij drugs kan kopen.... Dan wellicht...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Egbert » wo 23 jan 2013, 7:39

Peter schreef: Een hotelreservering (eigen printje van een e-mail of zo) onder de voorruit is genoeg als je parkeert (voor handmatige controle).
Is dat zo? Waar staat dat?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » wo 23 jan 2013, 8:27

130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Vahalis » wo 23 jan 2013, 10:09

Wat is nu het nut als je allerlei uitzonderingen gaat invoeren? Als je economisch interessant bent stoot je blijkbaar minder vervuiling uit of is je uitstoot geen probleem.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21916
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Wouter N14 » wo 23 jan 2013, 10:13

^^ Auto's ouder dan 30 jaar zijn volgens mij ook uitgezonderd :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » wo 23 jan 2013, 11:29

Vahalis schreef:Wat is nu het nut als je allerlei uitzonderingen gaat invoeren? Als je economisch interessant bent stoot je blijkbaar minder vervuiling uit of is je uitstoot geen probleem.
Men zal mensen/auto's hebben willen uitzonderen die geen vignet hebben omdat ze niet bekend waren dat die nodig was, dus eigenlijk alleen niet-Duitse auto's. Het merendeel zal voldoen.

Het probleem zal ook spelen voor mensen (toeristen of zakengerelateerd) die een huurauto hebben uit Nederland, Denemarken of andere buitenlanden. Die zullen in de regel geen sticker hebben. Als je die gaat bekeuren is dat hele slechte publiciteit....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door jeroent » wo 23 jan 2013, 17:25

De vraag is eigenlijk een beetje wanneer dat ding weer wordt afgeschaft. Doordat de groene sticker gekoppeld is aan de Euro4 norm, hebben en krijgen alle nieuwe auto's sinds 2005 een groene sticker. Je gaat dus door de automatische vervangingscyclus van auto's straks naar bijna 100% groene stickers in het autopark. Je houdt dan nog een handjevol oldtimers over en dat is het dan wel. Tenzij de stickernormen dan weer worden aangescherpt, maar dan kun je net zo goed voor snellere/strengere EURO emissienormen gaan lobbyen, want dat heeft hetzelfde effect.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » wo 23 jan 2013, 19:08

De kans is groot dat er een Euro-V sticker komt, blauw of zo. Het aandeel Euro-V (30-40% ??) is nog te klein om het nu al in te voeren. Maar dat zal rond 2015 anders zijn.
De rode sticker is nu al waardeloos, want geen enkele milieuzone staat nog rode stickers toe. Met name in het Ruhrgebiet zijn nog veel plaatsen die nog een gele sticker toelaten. De rest is Nur-gruen (of hebben geen milieuzone, zoals Hamburg)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door jeroent » do 24 jan 2013, 8:09

Toch vreemd: door de Euro-emissienormen wordt het wagenpark nu al gedwongen alsmaar schoner. Duitsland denkt dit ofwel te versnellen (zeer de vraag, want wie koopt er vanwege een milieusticker een compleet nieuwe auto) of denkt het aantal auto's met een goede emissienorm lokaal te verhogen (in de steden). Dat laatste levert op globale schaal waarschijnlijk nul op.
Dus, of er heeft iemand echt niet nagedacht bij de invoering of er zit nog iets heel anders goeds achter waar ik nog geen weet van heb of het is een politiek speeltje. Ik denk het laatste, maar dan is dus echt zeer de vraag hoe lang het blijft bestaan. De kracht van de ADAC en zijn leden is niet te onderschatten en de ADAC heeft allang begrepen dat het niet werkt, dus een paar keer flink wat lawaai maken zou misschien iets bewerkstelligen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Vinny » do 24 jan 2013, 8:42

Well, als er echt auto's fysiek worden tegengehouden dan kan het wel zin hebben. Als mensen de binnenstad niet in mogen zullen ze waarschijnlijk eerder een auto kopen die wel aan de normen voldoet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » do 24 jan 2013, 8:49

Fijn stof (PM) en stikstofoxides (NOx) zijn ook een grotendeels lokaal probleem, hoewel "lokaal" in het Ruhrgebiet natuurlijk een erg groot gebied is. Maar een schoon wagenpark in Stuttgart zal de lucht in Keulen niet helpen.
Men wil dus inderdaad dat mensen die in de binnenstad van de grotere steden werken of wonen een schonere auto aanschaffen. Dat hoeft niet nieuw te zijn maar kan ook een 2e-handsje zijn van een paar jaar oud.

Het zal de prijs van oudere auto's (zonder groene sticker) dus inderdaad wat drukken, zeker in gebieden met veel milieuzones (zoals Ruhrgebiet of ten westen van/incl Munchen). Wie in het Noorden of Oosten van Duitsland woont kan in de regel heel goed zonder sticker af en autohandel is zelfs een internationale sport.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Rene » do 24 jan 2013, 10:42

Als grote steden ècht wat aan emissies willen doen, dan moeten ze eens nadenken over al die mopeds. Die vervuilen veel erger dan welke auto dan ook. :roll:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » do 24 jan 2013, 12:59

Die vrijheid zullen de Duitse steden dus wel niet hebben (net zomin als NLse steden). Maar het aantal brommers (incl scooters) is toch redelijk beperkt, zeker als je afzet tegen steden als Rome of Aziatische landen.

Dat laat niet weg dat het hele Umweltzone-verhaal vermoedelijk weinig zoden aan de dijk zet. Het zou mij verbazen als de luchtkwaliteit hier (feitelijk) meer dan 10% beter op wordt (grote steden), om maar te zwijgen over de kleinere steden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Coen Tunnel » do 24 jan 2013, 22:01

jeroent schreef:De vraag is eigenlijk een beetje wanneer dat ding weer wordt afgeschaft. Doordat de groene sticker gekoppeld is aan de Euro4 norm, hebben en krijgen alle nieuwe auto's sinds 2005 een groene sticker. Je gaat dus door de automatische vervangingscyclus van auto's straks naar bijna 100% groene stickers in het autopark. Je houdt dan nog een handjevol oldtimers over en dat is het dan wel. Tenzij de stickernormen dan weer worden aangescherpt, maar dan kun je net zo goed voor snellere/strengere EURO emissienormen gaan lobbyen, want dat heeft hetzelfde effect.
Je ziet nu al slechts nog een klein deel gele stickers voor iets oudere diesels, en rode stickers zie je al bijna helemaal niet.
Peter schreef:Dat laat niet weg dat het hele Umweltzone-verhaal vermoedelijk weinig zoden aan de dijk zet. Het zou mij verbazen als de luchtkwaliteit hier (feitelijk) meer dan 10% beter op wordt (grote steden), om maar te zwijgen over de kleinere steden.
Het wagenpark zou toch wel schoner worden. De Umweltplakette zal het in een aantal steden enkel ietsje versneld hebben.
Peter schreef:De kans is groot dat er een Euro-V sticker komt, blauw of zo. Het aandeel Euro-V (30-40% ??) is nog te klein om het nu al in te voeren. Maar dat zal rond 2015 anders zijn.
De rode sticker is nu al waardeloos, want geen enkele milieuzone staat nog rode stickers toe. Met name in het Ruhrgebiet zijn nog veel plaatsen die nog een gele sticker toelaten. De rest is Nur-gruen (of hebben geen milieuzone, zoals Hamburg)
Er zijn toch nog wel milieuzones waar je verplicht bent een sticker te hebben, maar waar rood, geel en groen allemaal voldoen?
waldo79 schreef:Kijk, voor mij is het geen probleem omdat ik een sticker heb. Maar je hebt principiëlere types. Feit blijft dat het een achterlijk ding is.
Klopt, ik heb ook enkel zo'n ding uit praktische overwegingen. Voor € 13,95 bij de ANWB aangevraagd, maar dan krijg je van TÜV-Nord in Best wel een netjes gedrukt exemplaar opgestuurd, ziet er toch een heel stuk beter uit dan zo'n handgeschreven exemplaar. Ik ga wel eens naar CentrO en op weg naar Duitsland of verder wil ik mij verder ook geen zorgen maken als ik de snelweg eens verlaat.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Attietattie » vr 25 jan 2013, 7:14

ANWB is mij te duur. Voor een Euro of 7 heb je er één uit Heerhugowaard. Helaas weet ik het bedrijf niet meer uit mijn hoofd. En inderdaad, het is een slordig geschreven exemplaar, maar dat interesseert mij niets.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » vr 25 jan 2013, 9:10

Coen Tunnel schreef:
Peter schreef:De kans is groot dat er een Euro-V sticker komt, blauw of zo. Het aandeel Euro-V (30-40% ??) is nog te klein om het nu al in te voeren. Maar dat zal rond 2015 anders zijn.
De rode sticker is nu al waardeloos, want geen enkele milieuzone staat nog rode stickers toe. Met name in het Ruhrgebiet zijn nog veel plaatsen die nog een gele sticker toelaten. De rest is Nur-gruen (of hebben geen milieuzone, zoals Hamburg)
Er zijn toch nog wel milieuzones waar je verplicht bent een sticker te hebben, maar waar rood, geel en groen allemaal voldoen?
Nee. De rode sticker voldoet nergens meer (kun je dus ook weglaten). De gele sticker voldoet eigenlijk hoofdzakelijk nog in het Ruhrgebiet (en omgeving), maar die gaan in juli 2014 naar groen. Dan heb je wellicht alleen nog Munster en Neu-Ulm over....

http://www.umwelt-plakette.de/umweltpla ... _%20DE.pdf
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Sophie » vr 25 jan 2013, 12:30

^^ Daar zal het ook bij blijven, aangezien ik vermoed dat nieuwe milieuzones direct op groen gaan.
In Münster is er overigens de leuke situatie, dat er een gedeelte is, wat niet in een Umweltzone ligt, maar alleen door de Umweltzone te bereiken is.
Het gaat om deze straat, plus de kleine straatjes ten noordwesten daarvan. Pas de Weseler Straße en de Moltkestraße zijn Umweltzone.
(Op gmaps lijkt het, alsof deze straten door de Hermannstraße te bereiken zijn, maar daar staan paaltjes :( )
Niet dat het erg is, maar het is feitelijk een Umweltzone (Of je zou je auto alleen in dat gebied moeten bewegen), en had wat borden gescheeld, als ze dit erbij getrokken hadden.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Chris » wo 04 jun 2014, 14:47

Vanaf 1 juli is in bijna alle steden in Nordrhein-Westfalen alleen nog een groene Umweltplakette toegestaan. Dat betekent dus ook dat dieselauto's van rond 10 jaar oud niet meer mogen rijden in deze steden. Tienduizenden mensen komen nu in de problemen. Zo gaat het alleen al in Düsseldorf om nog ongeveer 15.000 voertuigen die een gele sticker hebben, en 16.000 voertuigen in Duisburg. In de praktijk krijgen dieselauto's met een euro 3 motor of ouder een gele sticker. Euro 4 is pas vanaf 2006 geïntroduceerd als standaard, wat betekent dat sommige dieselauto's nu al na 8 jaar niet meer mogen rijden in deze steden. In Stuttgart is het al sinds 1/1/2012 verplicht om alleen een groene sticker te hebben, waardoor daar dieselauto's van 6-7 jaar oud al niet meer toegelaten werden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Attietattie » wo 04 jun 2014, 14:48

Misdadig. :nothanks:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door captain007 » wo 04 jun 2014, 15:30

Hoe is de handhaving nu eigenlijk op die dingen, want daar hoor ik vrijwel niets over?

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Davy » wo 04 jun 2014, 15:41

Volgens ik heb gehoord en gelezen wordt het gehandhaafd zoals betalend parkeren. Als je door zo'n umweltzone rijdt is de pakkans bijna nul.
Ik ben dit voorjaar ook nog per ongeluk met mijn diesel zonder sticker in een umweltzone terechtgekomen :p .

Plaats reactie