Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Wouter N14 » di 04 sep 2012, 21:04

Vrijdag gaan ik met een paar mensen naar de Ford-fabrieken in Keulen, maar dat ligt waarschijnlijk in de milieuzone. En een aantal auto's, waaronder die van mij, is waarschijnlijk simpelweg te oud voor een sticker. Dat wordt dan dus 40 euro boete riskeren :facepalm:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Rene » di 04 sep 2012, 21:24

^^
Ik ben ook zonder Umweltzonesticker in Keulen geweest. Geen problemen gehad.

En mocht je toch een bon krijgen, zeker niet klakkeloos betalen.
Dat zou een ideale manier zijn om een keer het internationale verdrag van Wenen te testen bij de rechter.
Ik schat de kans zeer groot in dat hij de Duitse wetgeving voor burgers uit andere landen Vertragswiedrig verklaart...

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Tachi » wo 05 sep 2012, 17:49

Ik weet niet in welke wijk(en) de Ford-fabrieken liggen. Hieronder een link van de kaart.
http://www.stadt-koeln.de/mediaasset/co ... g_2012.pdf

Ik heb trouwens voor Stuttgart een groene sticker aangevraagd voor slechts 6 euro. Ik zie net dat de stickers in Keulen 5 euro kosten. Geen geld.
Online aanvragen: https://formular.stadt-koeln.de/feinsta ... /index.php

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Wouter N14 » wo 05 sep 2012, 18:17

^^ Heel erg bedankt voor die kaart! Die fabrieken ligger er net buiten :yes:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Groningen » wo 05 sep 2012, 18:35

Toch wel apart dat je door het plakken van een stikker de luchtkwaliteit in Duitse steden kunt verbeteren.

Althans, men beweert dat het helpt. Ik geloof er geen bal van dat het effect heeft.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Tachi » wo 05 sep 2012, 18:58

Beetje zelfde verhaal als de spaarlampen, die naar mijn idee slechter voor het milieu zijn dan gewone lampen.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Groningen » wo 05 sep 2012, 19:14

^^ En dat hebben we te danken aan de spaarlampdictator in Den Haag. Ik sla nu zoveel mogelijk gloeilampen in, nu het nog kan (de Hamsterweken van de AH een andere dimensie geven :mrgreen: ).

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door duikgek89 » ma 10 sep 2012, 4:18

Vahalis schreef:Naar aanleiding van deze discussie over de Westfallenhalle en de Umweltzone
Op de site van de Westfallenhalle staat:
Die Stadt Dortmund hat zum 01. Januar 2012 eine neue Umweltzone eingeführt. Diese umfasst weite Teile des Stadtgebietes. Für das Befahren dieser Umweltzone benötigen Sie ab dem 01.01.2012 eine Umweltplakette. Das Gelände der Westfalenhallen ist seit dem 01.01.2012 ebenfalls Bestandteil der Umweltzone.

Wann bin ich betroffen?
Alle Besucher, Aussteller und Kunden der Westfalenhallen einschließlich des Best Western Parkhotels der Westfalenhallen die mit einem Fahrzeug anreisen, müssen seit dem 01.01.2012 ebenfalls im Besitz einer Umweltplakette sein!

Zu beachten ist dieses auch für Anlieferverkehr, z.B. beim Messeaufbau.

Wichtig:
Bei einem Befahren der Umweltzone ohne Plakette oder Ausnahmegenehmigung wird ab dem 01.07.2012 ein Bußgeld fällig.
http://westfalenhallen.de/117.php

Ik gebruik deze site om een idee te krijgen van de omvang van de zones.
Wat is nu precies je vraag? Het staat duidelijk in de door jou geciteerde tekst dat je bij de Westfalenhallen een Umweltplakette moet hebben vanaf 1 januari 2012, vanaf 1 juli 2012 worden er ook boetes uitgedeeld. Bij het gebied hoort kennelijk ook het Best Western Parkhotel.
Rene schreef:^^
Ik ben ook zonder Umweltzonesticker in Keulen geweest. Geen problemen gehad.

En mocht je toch een bon krijgen, zeker niet klakkeloos betalen.
Dat zou een ideale manier zijn om een keer het internationale verdrag van Wenen te testen bij de rechter.
Ik schat de kans zeer groot in dat hij de Duitse wetgeving voor burgers uit andere landen Vertragswiedrig verklaart...
Tsja, of je haalt voor die paar euro zo'n ding en je bent van het gezeik af. Maar het is natuurlijk nogal een verschil of je vaak in Duitsland komt of dat je één keer par jaar een keer 150 meter in de zone moet zijn.
Maar hoe dan ook, net na de invoering ben ik zonder sticker kriskras door Berlijn gereden zonder probleem.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Rene » ma 10 sep 2012, 9:03

duikgek89 schreef:Tsja, of je haalt voor die paar euro zo'n ding en je bent van het gezeik af.
Dat heet "toegeven aan het zinloze milieufundamentalisme".
Echt niet, dat gaat tegen mijn principes in.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door mhkamp » ma 10 sep 2012, 16:09

^^ Tijdens mijn weekje Berlijn heb ik die zone ook veel gele stickers (3) gezien. En dat terwijl Berlijn volledig groen (4) is .
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door duikgek89 » di 11 sep 2012, 1:43

Rene schreef:
duikgek89 schreef:Tsja, of je haalt voor die paar euro zo'n ding en je bent van het gezeik af.
Dat heet "toegeven aan het zinloze milieufundamentalisme".
Echt niet, dat gaat tegen mijn principes in.
Als je in periodes zowat dagelijks in de zone in Düsseldorf komt is het toch wel prettig als je je zaken gewoon voor elkaar hebt, zelfs als je het er niet mee eens bent, want dat bespaart je het risico op aanhoudingen en een hoop gezever. Als je incidenteel op een plezierreisje gaat kun je nog een keer discussiëren en desnoods naar de rechter gaan, voor woon-werk verkeer is dat niet echt een oplossing.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Coen Tunnel » vr 21 dec 2012, 19:28

CentrO, het grootste overdekte winkelcentrum van Europa, in Oberhausen, ligt nu ook in een Umweltzone. Voorheen lag het er nog net buiten. Overigens was het er afgelopen weekend razend druk en stonden de parkeergarages helemaal vol, ook met veel Nederlandse auto's zonder Umweltplakette. Ben benieuwd of men daar ook streng op gaat handhaven...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Palance » vr 21 dec 2012, 19:32

Goed om daar toeristen weg te jagen dus... Afijn, ik ben ook nog wel eens van plan om daar weer eens te gaan kijken en echt geen Plakatte aan te schaffen. Tenzij ik plannen heb om met de auto andere Duitse steden te gaan bezoeken, maar dat zit voorlopig niet in de planning.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

martwout
dorpsstraat
Berichten: 164
Lid geworden op: do 16 mar 2006, 11:37

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door martwout » ma 24 dec 2012, 17:25

Coen Tunnel schreef:CentrO, het grootste overdekte winkelcentrum van Europa, in Oberhausen, ligt nu ook in een Umweltzone. Voorheen lag het er nog net buiten. Overigens was het er afgelopen weekend razend druk en stonden de parkeergarages helemaal vol, ook met veel Nederlandse auto's zonder Umweltplakette. Ben benieuwd of men daar ook streng op gaat handhaven...
Heb je een kaartje waar dat op staat? Toen ik er begin december was, was het nog steeds niet in de zone. Die begint net verderop.


martwout
dorpsstraat
Berichten: 164
Lid geworden op: do 16 mar 2006, 11:37

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door martwout » ma 24 dec 2012, 17:39

Bedankt voor de link, maar het plaatje komt niet overeen met de situatie ter plekke. Als je vanuit Arnhem de 42 oversteekt en verderop linksaf richting Centro afslaat, zie je net verderop de weg die je verlaat pas een waarschuwing. Ik heb enkele weken geleden niets gezien wat wijst op een zone bij Centro.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Coen Tunnel » zo 30 dec 2012, 2:34

^^ 15 december was ik er, en toen stond daar waar de A516/B223 over de A42 gaat al het bord dat de grens van de Umweltzone aangaf. Die stond voorheen inderdaad later. Dat komt dus wel overeen met zoals het op het kaartje staat, vermoedelijk is het kleine stukje B223 tussen de A42 en A516 dan vrijgesteld van de verplichting van het hebben van een Umweltplakette. De Autobahnen zijn immers sowieso uitgesloten van de Umweltzones.

martwout
dorpsstraat
Berichten: 164
Lid geworden op: do 16 mar 2006, 11:37

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door martwout » zo 30 dec 2012, 7:51

^^
Dat bord heb ik gemist aangezien we zelf bij die kruising net van de 42 afkomen aangezien we altijd via Goch rijden. Maar goed vanaf mei zit er toch een sticker op ivm een vakantie in mei.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Tachi » zo 30 dec 2012, 20:03

Palance schreef:Goed om daar toeristen weg te jagen dus... Afijn, ik ben ook nog wel eens van plan om daar weer eens te gaan kijken en echt geen Plakatte aan te schaffen. Tenzij ik plannen heb om met de auto andere Duitse steden te gaan bezoeken, maar dat zit voorlopig niet in de planning.
Online en maar 5 euro. https://formular.stadt-koeln.de/feinsta ... /index.php
Kleine moeite lijkt me :dontknow:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Rene » zo 30 dec 2012, 21:28

^^
Verdragstechnisch voor buitenlanders niet nodig, dus wie graag de milieumafia van geld wil voorzien... :geeuw:

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Tachi » zo 30 dec 2012, 21:51

^^ Jouw standpunt is inmiddels wel duidelijk. Dan betaal je toch niet. Strafpunten in Flensburg en 40 euro armer. Succes met procederen tot aan de Europese Hof... :top:

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door jaap47 » zo 30 dec 2012, 22:10

Met dank voor de link. Maar is dit voor een algemene sticker of krijg je dan alleen een sticker voor de stad Keulen?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Willem » zo 30 dec 2012, 22:22

Dat zal er dan wel een voor de stad Keulen zijn, want eentje voor het hele land kost iets meer (rond de 20 euro ofzo).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Rene » zo 30 dec 2012, 22:24

Tachi schreef:^^ Jouw standpunt is inmiddels wel duidelijk. Dan betaal je toch niet. Strafpunten in Flensburg en 40 euro armer. Succes met procederen tot aan de Europese Hof... :top:
Nee hoor, de Duitse rechter zal het proces in het Nederlands moeten voeren. Het risico dat ik win en de mogelijke gevolgen daarvan zijn zo groot, dat de Duitse OM direct zal seponeren. Want stel je voor dat het breed bekend wordt dat de Duitse wetgeving naar buitenlanders toe op drijfzand is gebaseerd, dan scheelt dat de milieumafia een hoop inkomsten...

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Tachi » zo 30 dec 2012, 22:39

jaap47 schreef:Met dank voor de link. Maar is dit voor een algemene sticker of krijg je dan alleen een sticker voor de stad Keulen?
Is voor heel Duitsland geldig.
Rene schreef:Nee hoor, de Duitse rechter zal het proces in het Nederlands moeten voeren. Het risico dat ik win en de mogelijke gevolgen daarvan zijn zo groot, dat de Duitse OM direct zal seponeren. Want stel je voor dat het breed bekend wordt dat de Duitse wetgeving naar buitenlanders toe op drijfzand is gebaseerd, dan scheelt dat de milieumafia een hoop inkomsten...
Het zijn ook grote sommen geld die ze per vignet vragen... Lijkt me niet bepaald kostendekkend. Mijn argumenten zijn bij je reeds bekend. Dus die haperende plaat van je mag je houden. Uh nee, de rechter mag gewoon Duits lullen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door boe! » ma 31 dec 2012, 14:03

Willem schreef:Dat zal er dan wel een voor de stad Keulen zijn, want eentje voor het hele land kost iets meer (rond de 20 euro ofzo).
20 euro? Voor 13 euro heb je er al een.
Rene schreef:
Tachi schreef:^^ Jouw standpunt is inmiddels wel duidelijk. Dan betaal je toch niet. Strafpunten in Flensburg en 40 euro armer. Succes met procederen tot aan de Europese Hof... :top:
Nee hoor, de Duitse rechter zal het proces in het Nederlands moeten voeren. Het risico dat ik win en de mogelijke gevolgen daarvan zijn zo groot, dat de Duitse OM direct zal seponeren. Want stel je voor dat het breed bekend wordt dat de Duitse wetgeving naar buitenlanders toe op drijfzand is gebaseerd, dan scheelt dat de milieumafia een hoop inkomsten...
Hoogste tijd voor een proefproces.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door waldo79 » ma 31 dec 2012, 14:55

^^Zo'n vreemde redenering hangt René niet op 8-)
@Tachi: Die Duitse rechtbank zal op kosten van het Duitse bevoegde gezag een tolk moeten inzetten als een buitenlandse ingezetene daar om verzoekt :nothanks:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Palance » ma 31 dec 2012, 15:07

Dat is in Nederland niet anders. En dat is ook iets heel anders dan dat het proces in het Nederlands gevoerd zou moeten worden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door waldo79 » ma 31 dec 2012, 15:44

Weet ik. Indirect het gevolg van een uitspraak van het Europese Hof voor de Rechten van de Mens tegen Nederland.
Het Nederland wat vrij regelmatig het bokje is in Straatsburg :geenlach:

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Tachi » wo 02 jan 2013, 19:25

waldo79 schreef: @Tachi: Die Duitse rechtbank zal op kosten van het Duitse bevoegde gezag een tolk moeten inzetten als een buitenlandse ingezetene daar om verzoekt :nothanks:
Dat haal ik niet uit de woorden van René. Tuurlijk mag hij een tolk, maar dat wil niet zeggen dat het proces in het Nederlands moet, zoals Palance dat terecht opmerkt.

Plaats reactie