Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Lekkere Kwal » wo 10 okt 2018, 11:59

^^ de uitstoot is een te algemene term. Puur qua CO2 productie klopt het wat Peter zegt, maar daar zijn de regels niet voor aangescherpt. Dat slaat op *schadelijke* uitstoot en die wordt pas significant geproduceerd in dieselmotoren wanneer de motor boven z'n vermogen belast wordt en men maximaal inspuit, met name als je optrekt dus. In stationair bedrijf loopt de motor dermate licht dat de verbranding efficient gebeurt en de schadelijke uitstoot dermate gering is dat het niet bijdraagt aan de niveau's in de omgeving. Dit is de hoofdreden waarom stadsavenues de grootste schadelijke uitstootproducenten zijn, daar staan veel voertuigen die steeds een stukje optrekken, dan weer remmen, dan weer optrekken enzovoort. Vervolgens ventileert het daar meestal slecht door de gebouwen aan weerszijde en dan krijg je de hoge meetwaardes.

Eigenlijk kan je het vergelijken met de truuk van de sjoemeldiesels en wat men nu permanent moest aanpassen om binnen de Euro-norm te blijven: door de brandstofstroom te begrenzen ontstaat er minder schadelijke uitstoot. Stationair rijden is het uiterste wat je kan doen om de brandstofstroom te begrenzen, de meeste motoren trekken maar zo'n halve liter tot een liter per uur (!) stationair draaien. Dat plaatst ook nog eens de bijdrage aan de totale uitstoot ook in perspectief.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op wo 10 okt 2018, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Chris » wo 10 okt 2018, 12:04

Lekkere Kwal schreef: wo 10 okt 2018, 11:59de meeste motoren trekken maar zo'n halve liter tot een liter per uur (!) stationair draaien.
Dat geeft al aan hoe zinloos stop-startsystemen eigenlijk zijn. Die systemen dienen alleen maar om de meetcyclus te manipuleren, in realiteit heeft het helemaal geen voordeel voor automobilisten. Helaas is het tegenwoordig zelfs verplicht meen ik. Mijn auto uit 2015 heeft het ook, maar met een handbak werkt het alleen als je hem in de vrij zet, wat ik bijna nooit doe. Mijn pa heeft een automaat en als je staat te wachten voor een kruispunt slaat de motor vaak net af als je wil optrekken, zo'n systeem is daarmee alleen maar hinderlijk.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Lekkere Kwal » wo 10 okt 2018, 13:31

^^ dat is een beetje eenzijdig bekeken. Het is ook niet bedoeld om je een noemenswaardig financieel voordeel te geven, maar om het gemiddelde verbruik van het wagenpark omlaag te brengen en de uitstoot in een verstopte stad te verminderen. Een bijkomstigheid is dat de startmotoren erdoor geintegreerd zijn geraakt in het motorblok (meestal in het vliegwiel) waardoor je geen gedoe meer hebt met versleten bendixen e.d. en bij een lege accu de motor ook makkelijker met een lichte booster is te starten ipv een tweede accu en degelijke startkabels.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Wouter N14 » wo 10 okt 2018, 14:21

Het start-stopsysteem was een relatief makkelijke ingreep om goed te scoren bij de NEDC-verbruiksmeting. Die is nu vervangen door de WLPT-methode en volgens mij heeft Volkswagen al aangegeven dat een start-stopsysteem daar weinig toegevoegde waarde meer heeft. Mogelijk verdwijnt het systeem dus weer.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Chris » wo 10 okt 2018, 14:25

De NEDC hield veel korte stops in. Door een stop-startsysteem toe te passen zou je voordeel kunnen behalen ten opzichte van de concurrentie, vooral ook omdat elke gram CO2 telt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » zo 18 nov 2018, 12:53

Ik weet niet of het hier de goede plaats is, anders maar even verplaatsen of een complete dieseldraad. Het begint uit de hand te lopen:

https://www.limburger.nl/cnt/dmf2018111 ... -snelwegen

Tot afgrijzen van bepaalde instanties en/of partijen: https://www.handelsblatt.com/politik/de ... aUhMbc-ap3
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Willem » zo 18 nov 2018, 16:02

Op de A40 is het wel te begrijpen als je ziet hoe dicht die huizen op de weg staan.
Voor de rest is dit een opstap om de auto's in het hele land te verbieden.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » di 20 nov 2018, 19:57

krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Chris » wo 21 nov 2018, 11:38

Het kabinet wil nu een automatische camerahandhaving voor milieuzones invoeren. De huidige handhaving kost veel tijd en is in de praktijk bijna niet uitvoerbaar. Men vreest echter een "Datenschutz-chaos" en een surveillancestaat. De oppositiepartijen zijn tegen.

* FDP: Deutschland als Diesel-"Absurdistan"
* Linke: "Überwachungsstaat wird ausgebaut"
* Grüne: "Grundrechte werden geschliffen"

https://www.br.de/nachrichten/deutschla ... kw,RA16pBf

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Chris » di 18 dec 2018, 16:15

Het wordt steeds gekker:
  • Die Stadt Kiel hat dem Umweltministerium am Montagabend Vorschläge vorgelegt, wie die Luftqualität am stark belasteten Theodor-Heuss-Ring verbessert werden kann. Nach Angaben von Kiels Oberbürgermeister Ulf Kämpfer (SPD) sieht das Konzept unter anderem ein Tempolimit von 50 km/h vor. Derzeit sind an der Stelle 70 km/h erlaubt. Außerdem soll eine der beiden Spuren auf dem Theodor-Heuss-Ring für Dieselfahrzeuge gesperrt werden. Man wolle die Dieselfahrzeuge dadurch weiter weg von den Wohnungen bringen. "Es ist ein Spurwechsel um nur eine Spur. Diesel dürften trotzdem weiter auf dem Theodor-Heuss-Ring fahren", sagte Kämpfer dem NDR Schleswig-Holstein.
De Theodor-Heuss-Ring is een onderdeel van de B76 en daarmee een onderdeel van de ringweg van de stad. Een deel daarvan is nogal substandaard en kent bebouwing dicht aan de weg. Op dit stuk rijden circa 75.000 voertuigen per dag waar geen reëel alternatief voor is.

Afbeelding

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door GuteFahrt » vr 21 dec 2018, 1:07

De deelstaat Nordrhein Westfalen (NRW) gaat in beroep tegen het besluit van de administratieve rechtbank Gelsenkirchen om de vervuilende diesels uit te bannen in stadsdelen in het Ruhrgebied en ook op de A40: https://www1.wdr.de/nachrichten/landesp ... g-100.html
"Ein zonenbezogenes Fahrverbot, das auch streckenweise Autobahnen einbezieht, würde einen massiven Eingriff in die Verkehrsstruktur des Ruhrgebiets bedeuten mit erheblichen Auswirkungen für Anwohner, Pendler und die Wirtschaft", sagte Umweltministerin Ursula Heinen-Esser (CDU).
Ofwel, het gaat ze te ver.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Chris » vr 28 feb 2020, 9:43

De hoogste rechter in Duitsland heeft bepaald dat een diesel-rijverbod disproportioneel kan zijn in situaties waarin de grenswaarden op afzienbare termijn gehaald gaan worden: https://www.bverwg.de/pm/2020/13

Dit betekent dus dat als de grenswaarde maar minimaal overschreden wordt en de trend naar beneden is, niet een draconische maatregel ingezet hoeft te worden.

Overigens zou dit in Nederlandse context ook interessant zijn, de milieuzone van Arnhem is bijvoorbeeld ingevoerd omdat er op een 200 meter stuk weg de grenswaarde werd overschreden. Daarvan kan je ook betogen dat de maatregel niet in proportie tot het probleem staat.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door exroosje » di 29 sep 2020, 14:06

Ik weet niet of dit hier al ergens gepost is, maar op zoek naar een voordelige plek om een duits milieu vignet op de kop te tikken (Nederlandse sites zoals ANWB bieden ze aan voor 12,50 of meer, terwijl ze in Duitsland zelf 5 euro kosten) kwam ik uit bij de stad Berlijn. Deze biedt hem aan inlc verzenden voor 6 euro:

https://www.berlin.de/labo/mobilitaet/k ... .85047.php

Meer opties hier
https://www.adac.de/verkehr/abgas-diese ... plaketten/

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Peter » di 29 sep 2020, 14:46

Je kunt hem ook bij de meeste garages in Duitsland kopen voor 5-6 euro, ter plekke ingevuld. Maar ja: dan moet je wel op maandag t/m vrijdag (en incidenteel zaterdag) tijdens kantooruren op weg een stop maken bij een Autohof ofzo. Autopapieren (of kaart) meenemen, waarop bouwjaar en benzinesoort staat.

Weet iemand hoe het staat met de invoering van de blauwe vignetten ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Pino » do 03 jun 2021, 19:56

De Duitse milieuzones zijn indirect in het nieuws vandaag. Het Hof van Justitie heeft verklaard dat Duitsland te weinig heeft gedaan om zich aan de luchtkwaliteits-regels te houden tussen 2010 en 2016. https://nos.nl/l/2383463

Het Duitse verweer dat zij er niets aan konden doen, onder meer vanwege (in hun ogen) weinig strenge diesel-regels op EU-niveau, werd verworpen. Onder meer met de redenering “je kunt toch genoeg doen met milieuzones in de steden etc.” Daarmee zal veel verzet tegen milieuzones denk ik toch wel naar de schroothoop gaan, denk ik, ondanks de uitspraak van het Bundesverwaltungsgericht van enkele maanden terug. De enige uitweg daar is dan de opening die de rechters daar gaven voor “ook zonder milieuzone gaat die stad wel voldoen.” Maar goed, hoe snel heb je dat geregeld?

In de Süddeutsche Zeitung wel een aardige analyse. Duitsland staat er nu eigenlijk wel redelijk voor, hoezeer dit vonnis anders doet geloven. Nog los van een Corona-afname voldoen de meeste steden nu. Met dank aan ... milieuzones en de bijbehorende verdere papierhandel. Hun conclusie: de landelijke politiek heeft de invoering van milieuzones vaak eerder tegengewerkt en op lokaal niveau stonden veel gemeenten nou ook niet te springen. Maar dankzij de milieubeweging die rechtszaken startte om gemeentes te dwingen, zijn de milieuzones er gekomen. Was dat niet gebeurd, dan had de landelijke regering nu een stikstof-probleem van jewelste gehad. https://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/ ... -1.5311530

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Chris » wo 19 apr 2023, 13:47

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... 13326.html

Hannover wil de milieuzone per 1 januari 2024 afschaffen. Er is dan geen groene sticker meer nodig. Sinds 2020 worden de grenswaarden niet meer overschreden.

Ik ben wat gaan opzoeken, en Hannover is niet de enige. In Balingen (BaWü) is de umweltzone al in 2020 afgeschaft en in Baden-Württemberg zijn in nog een aantal steden de Umweltzone per 1 maart 2023 afgeschaft. Het gaat om Karlsruhe, Heidelberg, Pfinztal und Schramberg.

Per 1 mei 2023 worden de milieuzones in Wendlingen am Neckar (Kreis Esslingen), Schwäbisch Gmünd (Ostalbkreis), Ilsfeld (Kreis Heilbronn) en Urbach (Rems-Murr-Kreis) afgeschaft.

In mei 2021 is de milieuzone in Erfurt opgeheven na een gerechtelijke uitspraak.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door waldo79 » wo 19 apr 2023, 19:58

Zolang het grootste gedeelte van de bestaande steden met een verplichte milieusticker die sticker handhaaft, laat ik de mijne op de voorruit zitten.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » do 20 apr 2023, 8:10

^^
Inderdaad. Bovendien is zo'n ding nu echt bepaald niet duur, tegenwoordig krijg je ze ook uit Duitsland online voor maar een paar euro, hetgeen iedereen kan betalen. Heb ook een milieusticker voor Genève, terwijl voorlopig geen andere Zwitserse stad zoiets voorschrijft. Aangezien het maar iets van 5 CHF gekost heeft en deze ook met Frankrijk (en vice versa) compatibel is, was het maar een klein aankoopje.

Het is wel een mooie ontwikkeling dat steeds meer Duitse steden van de Umweltplakette afstappen. Het laat ook wel zien dat, in tegen stelling tot wat de mainstream media en groene partijen je graag willen berichten, de luchtwaardes steeds beter worden.

Bovendien zou hier een Europese oplossing voor moeten komen, want ieder land doet maar wat. Het is dat Frankrijk en Zwitserland elkaars vignet erkennen, die er beiden ook vrijwel hetzelfde uitzien. Maar België met z'n digitale LEZ zones, Duitsland eigen sticker etc. is echt een no-go in de EU. Vooral als je in Belgische stijl een automatische boete krijgt als je je niet hebt geregistreerd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Attietattie » do 20 apr 2023, 10:28

Voor velen is zo'n sticker blijkbaar geen bezwaar. Ik heb er principieel wat moeite mee om dingen op mijn voorruit te plakken. Inherent aan iets op je voorruit plakken, is dat het zicht wordt ontnomen. Dat is natuurlijk niet veel, maar als je eens een opsomming zou maken van alle ontheffingen, vrijstellingen, parkeervergunningen, milieustickers en vignetten binnen Europa, denk ik dat de kans op een boete voor belemmerd zicht groter (en meer terecht) is dan de boete voor een ontbrekend vignet.

Troep, vind ik het. Ik dacht dat we in 2023 leefden. Doe het lekker digitaal. Kan de prijs voor zo'n stomme (digitale) sticker mooi nóg verder omlaag. En je hebt hem binnen een paar minuten binnen (in plaats van 2 dagen, wat overigens óók supersnel is).
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » do 20 apr 2023, 15:09

^^
Nou ja, de Umweltplakette plak je bij de bijrijder rechts onderin. Daar heb je als bestuurder echt geen enkele last van. Maar ik snap wel wat je bedoeld: Zoiets moet tegenwoordig natuurlijk allemaal digitaal kunnen. Ik denk dat op ten duur de reis daar ook naartoe gaat, alhoewel de luchtkwaliteit tot die tijd overal dermate goed zal zijn, dat we mogelijk helemaal geen milieustickers meer nodig zullen hebben.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Attietattie » do 20 apr 2023, 15:27

SnarfFlevoland schreef: do 20 apr 2023, 15:09Nou ja, de Umweltplakette plak je bij de bijrijder rechts onderin.
Ja. En mijn parkeervergunning moet daar ook. En mijn RVV-ontheffing ook. En mijn Franse milieudinges ook. En mijn...

Er wordt gewoon een extra band van een centimeter of 40 hoog weggenomen als ik echt alles zou opplakken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » do 20 apr 2023, 15:50

^^
De Franse milieusticker mag ook in het midden. Ik heb de Zwitserse Crit‘air (die ook in Frankrijk geldig is) in het midden achter de spiegel verstopt. Zie ik evenmin niks van. Daarnaast nog een tolvignet, maar dat is mogelijk voor de laatste keer dit jaar, aangezien er vanaf volgend jaar hopelijk een digitale variant beschikbaar is.

Een parkeervergunning of kaart leg ik altijd weg als ik em niet nodig heb. Daardoor geen enkele hinder.

Nogmaals, ik pleit ook voor meer digitale en Europese oplossingen. Maar je kunt ook van een mug een olifant maken. Zo erg is die Umweltplakette nu ook weer niet, alhoewel compatibiliteit tussen Frankrijk en Duitsland natuurlijk gewenst zou zijn. De kosten van een eenmalige aanschaffing vind ik verder irrelevant, die zijn zo dermate laag, dat ik me daarover echt geen moment druk kan maken.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door boe! » do 20 apr 2023, 15:58

SnarfFlevoland schreef: do 20 apr 2023, 15:09 ^^
Nou ja, de Umweltplakette plak je bij de bijrijder rechts onderin.
Ik heb de sticker rechtsboven geplakt, zodat mijn dashcam ook vrij uitzicht heeft. :p

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Tachi » vr 21 apr 2023, 12:19

Attietattie schreef: do 20 apr 2023, 15:27 Ja. En mijn parkeervergunning moet daar ook. En mijn RVV-ontheffing ook. En mijn Franse milieudinges ook. En mijn...

Er wordt gewoon een extra band van een centimeter of 40 hoog weggenomen als ik echt alles zou opplakken.
Ja joh, de A-stijl is al dik genoeg :mrgreen:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 apr 2023, 15:59

Chris schreef: wo 19 apr 2023, 13:47 https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... 13326.html

Hannover wil de milieuzone per 1 januari 2024 afschaffen. Er is dan geen groene sticker meer nodig. Sinds 2020 worden de grenswaarden niet meer overschreden.

Ik ben wat gaan opzoeken, en Hannover is niet de enige. In Balingen (BaWü) is de umweltzone al in 2020 afgeschaft en in Baden-Württemberg zijn in nog een aantal steden de Umweltzone per 1 maart 2023 afgeschaft. Het gaat om Karlsruhe, Heidelberg, Pfinztal und Schramberg.

Per 1 mei 2023 worden de milieuzones in Wendlingen am Neckar (Kreis Esslingen), Schwäbisch Gmünd (Ostalbkreis), Ilsfeld (Kreis Heilbronn) en Urbach (Rems-Murr-Kreis) afgeschaft.

In mei 2021 is de milieuzone in Erfurt opgeheven na een gerechtelijke uitspraak.
Ook wel logisch. Hoeveel auto's zullen er nog op de weg zijn die niet aan de vereisten voor een groene sticker voldoen? Dat moeten al diesels van voor 2005 zijn (en zelfs van de jaren daarvoor zijn er modellen die al aan de Euro 4-norm voldoen), of benzineauto's van voor 1992. Je komt op een gegeven moment op een punt dat >95% van de auto's aan de normen voldoet, en een milieuzone dus weinig zin meer heeft.
Attietattie schreef: do 20 apr 2023, 10:28 Voor velen is zo'n sticker blijkbaar geen bezwaar. Ik heb er principieel wat moeite mee om dingen op mijn voorruit te plakken. Inherent aan iets op je voorruit plakken, is dat het zicht wordt ontnomen. Dat is natuurlijk niet veel, maar als je eens een opsomming zou maken van alle ontheffingen, vrijstellingen, parkeervergunningen, milieustickers en vignetten binnen Europa, denk ik dat de kans op een boete voor belemmerd zicht groter (en meer terecht) is dan de boete voor een ontbrekend vignet.

Troep, vind ik het. Ik dacht dat we in 2023 leefden. Doe het lekker digitaal. Kan de prijs voor zo'n stomme (digitale) sticker mooi nóg verder omlaag. En je hebt hem binnen een paar minuten binnen (in plaats van 2 dagen, wat overigens óók supersnel is).
Er is al veel verbeterd. Ik heb tien jaar terug een tripje naar Kroatië gemaakt, heen via Oostenrijk en Slovenië, terug idem dito maar vanaf Oostenrijk over Bratislava en Praag. En ik had dat jaar ook al een Zwitsers jaarvignet op de voorruit zitten, en een Umweltplakette. Dan zit aan het einde van de reis de voorruit toch aardig vol. :lol:

De meeste van die vignetten zijn inmiddels digitaal.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door captain007 » ma 24 apr 2023, 16:09

SnarfFlevoland schreef: do 20 apr 2023, 15:50 Zo erg is die Umweltplakette nu ook weer niet, alhoewel compatibiliteit tussen Frankrijk en Duitsland natuurlijk gewenst zou zijn.
De Franse kent sowieso al veel meer categorieën, dus in verhouding stelt die Duitse niet veel voor. Dat maakt het ook lastig om ze compatibel te maken. Zou je eerder moeten hebben dat de Duitsers een Franse accepteren, anders schiet je er niks mee op.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » ma 24 apr 2023, 16:23

^^
Mee eens. Persoonlijk zou ik hier een Europese versie (het liefst digitaal) de best geschikte optie vinden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 apr 2023, 16:31

SnarfFlevoland schreef: ma 24 apr 2023, 16:23 ^^
Mee eens. Persoonlijk zou ik hier een Europese versie (het liefst digitaal) de best geschikte optie vinden.
Als alle EU- en EER-landen de geregistreerde Euroklasse van alle voertuigen delen heb je een groot deel afgedekt. Het aantal voertuigen uit niet EU- en EER-landen is vrij klein.

Maar de vraag is of dit überhaupt zinvol is, met een steeds schoner wordend wagenpark. Waar rijden er nou nog massaal oude diesels rond?

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door SnarfFlevoland » ma 24 apr 2023, 17:17

^^
Daarmee heb je ook een punt. Persoonlijk zie ik ook liever die milieuzones sneller verdwijnen als vermeerderen. Als de Duitse afschaffing van milieuzones zich ook in de rest van Europa doorzet, dan hebben we verder ook geen (dure) Europese oplossingen meer nodig.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Durashift » zo 30 apr 2023, 1:27

^^ de tendens van weren van de auto in de binnensteden, ten gunste van OV en fietsverbindingen, bedoel je?

Want dat is wat Hannover wil, lees ik in de link. Milieuzone afschaffen.. maar de luchtkwaliteit zoals die nu is behouden door autoverkeer te weren en inzetten op OV en fietsverkeer.
(..)Hannover will saubere Luft in Zukunft durch Maßnahmen der Verkehrswende sicherstellen: weniger Autos, mehr Bus- und Bahnlinien und Fahrradwege.(..)
https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... ne220.html

Nu ja, in de grotere steden in NL gaan 'we' beide doen: milieuzones instellen (eisen aanscherpen) en dan ook het wegennet onaantrekkelijker voor motorvoertuigen maken. :dyn_hyp:

Plaats reactie