Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Coen Tunnel » vr 16 sep 2016, 12:36

Peter schreef:Het is natuurlijk wel een bedenkelijk bord, waar het om buitenlandse bestuurders of auto's gaat. Als ik er een inrijverbod in zie (het woord Umwelt wegdenken), dan geldt deze ook voor touringcars, motoren, brommers en fietsers, die er dus alleen met een vignet wel inmogen ?
Het bord staat met betekenis in de Duitse StVO, als Zeichen 270.1. Daar hangt de volgende betekenis aan:
Ge- oder Verbot
Kraftfahrzeugführer dürfen innerhalb einer so gekennzeichneten Zone bei Anordnung von Maßnahmen zur Vermeidung von schädlichen Umwelteinwirkungen durch Luftverunreinigungen auf der Grundlage des § 40 Abs. 1 des BundesImmissionsschutzgesetzes nicht am Verkehr teilnehmen.

Erläuterung
Ausgenommen von dem Verbot sind Kraftfahrzeuge,

1.  die nach § 1 Abs. 2 der Verordnung zur Kennzeichnung der Kraftfahrzeuge mit geringem Beitrag zur Schadstoffbelastung vom 10. Oktober 2006 (BGBl. I S.
2218), die zuletzt durch die Verordnung vom 5. Dezember 2007 (BGBl. I S. 2793) geändert worden ist, ausnahmsweise im Einzelfall oder allgemein durch Zusatzzeichen oder Allgemeinverfügung zugelassen sind;

2.  die nach Anhang 3 (zu § 2 Abs. 3) der Verordnung zur Kennzeichnung der Kraftfahrzeuge mit geringem Beitrag zur Schadstoffbelastung vom 10. Oktober 2006 (BGBl. I S. 2218), die zuletzt durch die Verordnung vom 5. Dezember 2007
(BGBl. I S. 2793) geändert worden ist, keiner Plakettenkennzeichnung unterliegen.
Kortom, bord 270.1 geeft een algeheel inrijverbod aan voor motorvoertuigen, tenzij ze voldoen aan één van de uitzonderingen. Dat betekent dus ook dat je in principe zo'n sticker moet hebben om het gebied in te rijden, dat is namelijk feitelijk de betekenis van bord 270.1. Een sticker is dus een ontheffing om een Umweltzone in te mogen rijden. Een Umweltzone inrijden zonder Umweltplakette is dus ook een overtreding van de StVO.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » vr 16 sep 2016, 12:52

Het kan best voor Duitsers verbindend, zijn, maar het is de vraag of het -gezien de sterk afwijkende borden en inhoud- ook voor niet-Duits-ingezetenen verbindend is. Vergelijk de eisen aan brandblussers, veiligheidsvesten, EHBO trommels in de auto, die per land anders zijn (en formeel niet aan buitenlandse auto's opgedrongen mogen worden.

Een :C6: met onderbord (uitgezonderd....) had meer voor de hand gelegen overigens. Dan had het hoogstens niet geklopt voor touringcars (en bijzonder vervoer)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Coen Tunnel » vr 16 sep 2016, 13:41

Peter schreef:Het kan best voor Duitsers verbindend, zijn, maar het is de vraag of het -gezien de sterk afwijkende borden en inhoud- ook voor niet-Duits-ingezetenen verbindend is. Vergelijk de eisen aan brandblussers, veiligheidsvesten, EHBO trommels in de auto, die per land anders zijn (en formeel niet aan buitenlandse auto's opgedrongen mogen worden.
Een verkeersbord is toch gewoon geldig, ongeacht of je het nou als Duitser of als buitenlander passeert? Verkeersregels en borden verschillen van land tot land en daar heb je als weggebruiker rekening mee te houden.

Als hier in Nederland voor een kruising de Vmax wordt teruggebracht middels een :A1-70:, mag ik na de kruising weer gewoon 80 km/u (of 100 op een autoweg) rijden als er geen andere snelheid is aangegeven. In Duitsland geldt die Vmax ook na de kruising en moet die middels een :A2: expliciet worden opgeheven, alvorens de reguliere snelheid weer geldt. Als ik wordt gepakt met 80 km/u na de kruising kan ik me ook niet op de regels uit het Nederlandse RVV beroepen, ook al passen de Duitsers de regels heel anders toe (met zelfs dezelfde verkeersborden).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Chris » vr 16 sep 2016, 14:46

Peter schreef:Met straatparkeren bedoel je ongetwijfeld betaald straatparkeren.
Niet per se, maar het lijkt me dat als je ergens langere tijd geparkeerd staat op straat, zonder een Umweltplakette, de pakkans aanzienlijk groter is dan als je alleen doorrijdt of in een parkeergarage staat.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Attietattie » di 27 sep 2016, 21:13

Rene schreef:Maar als de Duitse autoriteiten daarbij een internationaal verdrag negeren, dan zijn ze feitelijk onwettig.
Zeg ehm... Rene... Op welk verdrag doelde je precies? :dyn_hyp:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door RSK » di 27 sep 2016, 21:40

^^ Dat staat eerder in dit topic al te lezen. In februari 2012 is er het nodige over gezegd. ;)

viewtopic.php?f=45&t=9583&p=600960&hili ... ag#p600960
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Attietattie » wo 28 sep 2016, 0:01

Dank je. Tijd voor een proefproces...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door RSK » wo 28 sep 2016, 7:01

^^ Ja? Is het je gelukt? :p
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Egbert » wo 28 sep 2016, 7:16

Peter schreef:Het kan best voor Duitsers verbindend, zijn, maar het is de vraag of het -gezien de sterk afwijkende borden en inhoud- ook voor niet-Duits-ingezetenen verbindend is. Vergelijk de eisen aan brandblussers, veiligheidsvesten, EHBO trommels in de auto, die per land anders zijn (en formeel niet aan buitenlandse auto's opgedrongen mogen worden.
Ik vind dat je ... interessante... zienswijzen hebt.

Dus een sneeuwkettingengebod is voor een buitenlandse auto ook ongeldig, want ik heb normaal ook nooit sneeuwkettingen in mijn auto?
Nee he? Waarom zou dat voor een EHBO trommel dan wel gelden?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Attietattie » wo 28 sep 2016, 8:09

RSK schreef:^^ Ja? Is het je gelukt? :p
Nee. We waren met twee auto's. De auto van een vriendin heeft even op straat geparkeerd gestaan en hop! :lol:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » wo 28 sep 2016, 8:49

Chris schreef:
Peter schreef:Met straatparkeren bedoel je ongetwijfeld betaald straatparkeren.
Niet per se, maar het lijkt me dat als je ergens langere tijd geparkeerd staat op straat, zonder een Umweltplakette, de pakkans aanzienlijk groter is dan als je alleen doorrijdt of in een parkeergarage staat.
Controles zijn altijd praktisch uit kostenbesparing. Dus men controleert alleen als er een redelijk percentage boetebedragen te halen valt (of na melding van overlast uiteraard). Een controle is dus ofwel gecombineerd met betaald parkeren (middels papiertje achter de ruit) ofwel met een straatcontrole op alcohol, verzekering, etc ofwel via een camerabewaking op hoofdroutes (die enkele steden hebben)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » wo 28 sep 2016, 9:06

Egbert schreef: Dus een sneeuwkettingengebod is voor een buitenlandse auto ook ongeldig, want ik heb normaal ook nooit sneeuwkettingen in mijn auto?
Nee he? Waarom zou dat voor een EHBO trommel dan wel gelden?
Ten eerste is een sneeuwkettinggebod (via een bord meestal) heel gewoon in veel EU-landen (zij het meestal slechts in bergachtige gebieden). Je bent niet verplicht ze bij je te hebben, maar dan mag je sommige gebieden dus niet in. Dit heeft weinig met landelijke afwijkende voorkeur te maken. Je kan je anderom afvragen of een sneeuwkettingverbod zoals in Nederland, ook handhaafbaar is als een Duitser in heuvelachtig Vaals rijdt, als er duidelijk een dik pak sneeuw ligt.

Zaken als de verplichte EHBO-trommel, blusser, fluoriserende vestjes, een zelf-alcoholtester, reserveband, gevarendriehoek, reservelampjes, etc, belemmeren vrije internationaal verkeer, omdat ze uitstijgen boven de EU-eisen, weinig te maken hebben met lokale omstandigheden, en daarmee niet voor buitenlandse (EU)wagens zouden moeten mogen gelden.

De Duitse eisen van winterbanden bij koude weersomstandigheden zijn een beetje een twijfelgeval.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Egbert » do 29 sep 2016, 7:34

Peter schreef:
Egbert schreef: Dus een sneeuwkettingengebod is voor een buitenlandse auto ook ongeldig, want ik heb normaal ook nooit sneeuwkettingen in mijn auto?
Nee he? Waarom zou dat voor een EHBO trommel dan wel gelden?
Ten eerste is een sneeuwkettinggebod milieuzone (via een bord meestal) heel gewoon in veel EU-landen (zij het meestal slechts in bergachtige stedelijke gebieden). Je bent niet verplicht ze een sticker bij je te hebben, maar dan mag je sommige gebieden dus niet in. Dit heeft weinig met landelijke afwijkende voorkeur te maken.
FTFY.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » do 29 sep 2016, 8:17

Het verschil is dat de milieuzone in Duitsland een puur Duitse maatregel is, die ook voor niet-Duitse auto's geldt, met bovendien specifiek Duitse borden, die het verbod aangeven.

Een sneeuwkettinggebod (met vrijwel dezelfde borden) kan je in de meeste Europese landen terugvinden, en je kan er aan voldoen met een sneeuwketting uit een ander land. Alleen de landen zonder bergen of zonder (veel en vaak) sneeuw, zoals Ierland, Nederland of Portugal kennen geen sneeuwketting gebod.

De Nederlandse milieuzones zijn in de praktijk alleen van belang voor Nederlandse auto's. Ik weet niet eens of Duitse of Franse auto's wel een bouwjaar hebben staan in de autopapieren, los van de vraag of een Duitser of Fransman deze bij zich moet hebben. Automatische controle op kenteken is zeker kansloos bij buitenlandse auto's, daar er niet met een buitenlandse database gekoppeld kan worden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Rene » do 29 sep 2016, 9:42

Belangrijk verschil is het stellen van nadere eisen aan reeds in het land van herkomst toegelaten voertuigen in het internationale verkeer. Dat is conform het Verdrag van Wenen (Verenigde Naties, 8 november 1968) verboden. Dat verdrag gaat dus boven nationale regelgeving. Je kunt dus als staat wel voertuigen van een bepaald brandstoftype of met een bepaalde emissie verbieden in een gebied, maar dat geldt dan alléén voor voertuigen die in dat land zelf geregistreerd zijn. Het geldt dus niet voor voertuigen "in het internationale verkeer".

Duitsland heeft destijds diverse voorbehouden gemaakt op het verdrag. Milieu-eisen staan hier niet bij. Specifiek worden genoemd bij de Duitse voorbehouden:
* vrachtwagens moeten tenminste over de minimale motorisering beschikken die voor Duitse vrachtwagens verplicht is
* spike-banden zijn niet toegestaan
* het totaalgewicht en de aslasten mogen die van de nationale Duitse regelgeving niet overschrijden
* voertuigen waarbij een tachograaf verplicht is en deze niet aanwezig is, worden niet toegelaten.

Artikel 3, 5e lid van het Verdrag van Wenen verplicht landen die het verdrag hebben ondertekend om internationale motorvoertuigen op haar wegennet toe te laten. In hoofdstuk III van het verdrag is dat verder uitgewerkt. Daarbij is ook nog eens duidelijk vermeld dat de regels zowel voor staten gelden als voor deelgebieden binnen die staten. Een stad of provincie mag op haar gebied dus niet specifiek de toelating weigeren als het land het voertuig wel toestaat. In hoofdstuk V staan de voorwaarden voor de toelating beschreven, maar hier is nergens sprake van het voldoen aan nationale milieuwetten of het plakken van een bepaalde sticker op basis van voertuigkarakteristieken.

Kort gezegd: een land kan je wel verplichten om voordat je van een weg gebruik mag maken tol te betalen, of hulpstukken op je banden te gebruiken, kan als ze bepaalde elementen in het verdrag heeft voorbehouden zich hierop beroepen (maar dan voor het gehele land, en niet voor deelgebieden), maar een land kan je voertuig dus niet verbieden ergens (dus ook in een deelgebied) te komen op basis van voertuigkarakteristieken waarmee jouw voertuig in Nederland wel door de RDW op de weg is toegelaten.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Peter » do 29 sep 2016, 11:00

Het is natuurlijk maar hoe ruim je dit criterium neemt, daar er ook lokale eisen gesteld kunnen worden aan de aslast, totaalgewicht, de lengte van het voertuig, de breedte en de hoogte. Meestal zijn die gebaseerd op praktische en zeer lokale "beperkingen" van een brug, straat, etc. Als je dat doortrekt naar lokale overlast (en bescherming bevolking) van PM10 of NOx kan je op die grond wellicht voertuigen verbieden.

Maar ik deel je mening dat de verboden haaks lijken te staan op het verdrag.

Duitsland kan weer claimen dat het verdrag verouderd is op gebied van milieueisen, daar milieu-eisen niet expliciet zijn opgenomen (ook niet dat ze NIET mogen worden gebruikt). Wetten worden ook wel door rechters deels buiten werking gesteld op basis van veroudering. Dan moet de regering dus de wet opnieuw aannemen om het weer "actueel" te maken, wil ze de regel toch handhaven.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Juerd » di 11 okt 2016, 3:55

Is het zonebord met geslotenverklaring überhaupt wel compatible met het verdrag inzake verkeerstekens? Daarin staan namelijk twee mogelijkheden: een rond bord met rode rand en een leeg vlak (C1) en zo'n zelfde bord met in het vlak een silhouet van een categorie voertuigen (C2, C3). De woorden "Umwelt" en "Milieu zone" [sic] zijn noch een leeg vlak, noch een silhouet.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Rene » di 11 okt 2016, 21:23

^^
Het zonebord is een verwijzing naar een milieuwet, niet naar een StVO-artikel.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door mhkamp » vr 10 mar 2017, 17:20

Het heeft niet zozeer met de milieusticker te maken, maar het laat wel zien dat Duitsland iets minder met het milieu omgaat dan dat ik zou denken.

Het is mij ook bekend een emulator in de vrachtwagen bouwen om geen AdBlue aan het systeem toe te voegen. Dat houdt in dat een Euro 5 of 6 zonder AdBlue een Euro 1 wordt.

Ter vergelijk : Het VW dieselschandaal gaat het om 7.000 ton NOX/jaar en bij de vrachtwagens maar liefst om 14.000 ton NOX/jaar. Kijk en huiver:
Link
Conclusie:
Milieusticker : Geen controle (kameraad met Euro3 vrachtwagen in Duisburg, heeft aanrijding gehad waarbij politie aanwezig was);
AdBlue : Zoals in het filmpje in Polen bekend, Duitser kunnen / willen daar niets aan doen.

Deze onzin is dus één grote wassen neus, zolang daar er geen handhaving op is.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Attietattie » vr 10 mar 2017, 17:47

^^ Een vriendin van me heeft er een prent voor gehad.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Chris » vr 10 mar 2017, 18:01

Interessante reportage. De capaciteiten (en in Duitsland dus ook bevoegdheden) schieten te kort om dit te handhaven. Op drukke snelwegen rijden regelmatig tegen de 20.000 vrachtwagens per dag. Dat valt bijna niet effectief te handhaven, het gaat om zo'n groot volume vrachtverkeer. Misschien is de BAG ook niet voldoende uitgebreid de afgelopen jaren / 2 decennia om de enorme groei van het vrachtverkeer bij te benen.

Wel frappant dat ze bij het ministerie van niks weten terwijl ze in Polen daar wel op de hoogte van zijn en dat ook controleren.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Chris » do 16 mar 2017, 22:11

In Noorwegen zijn ze ook achter de AdBlue sjoemel: https://twitter.com/VegvesenOst/status/ ... 8742987776

Den svarte boksen brukes til å jukse med bilers utslippsdata. Sto i en polsk lastebil stoppet på #Svinesund i dag. #adBlue #kontroll

Afbeelding

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door RSK » vr 17 mar 2017, 6:25

Attietattie schreef:^^ Een vriendin van me heeft er een prent voor gehad.
Broer van een collega onlangs ook. Was bij elkaar (met alle administratiekosten e.d.) nog bijna €120.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Willem » vr 17 mar 2017, 8:07

Een kennis van mij ook, maar die had gewoon zo'n sticker achter de voorruit (die slecht leesbaar was). Hoe zijn bezwaar is afgelopen is nog niet bekend.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op vr 17 mar 2017, 9:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd. Gebruik niet de quote-knop bij een bericht direct boven je!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Chris » di 27 feb 2018, 14:33

De federale rechter heeft in twee zaken uitspraak gedaan dat Düsseldorf en Stuttgart een rijverbod voor "oude" dieselauto's mag invoeren. Het probleem in deze steden zijn de NO2 concentraties, hoofdzakelijk veroorzaakt door dieselvoertuigen.

In het kader van "Verhältnismäßigkeit" (proportionaliteit) moet men eerst onderzoeken of een stapsgewijze invoering zinvol is. Bijvoorbeeld door eerst euro 4 te verbieden en euro 5 vanaf 1 september 2019. Dit valt samen met de introductie van die euronomen, euro 6 kwam in 1 september 2015 definitief van kracht. Desondanks gaat het dan wel om het verbieden van dieselauto's die maar 4 jaar of ouder zijn.

Een probleem is wel dat deze draconische maatregelen genomen worden op basis van maar 1 of 2 meetpunten in een hele stad. In Stuttgart gaat het bijvoorbeeld om Neckartor, een meetpunt langs een drukke zesstrooks weg. In Düsseldorf gaat het om de Corneliusstraße, een 2x2 weg in een street canyon. De vraag is of het proportioneel is om dieselauto's in een hele stad of nog groter gebied te verbieden als de problemen maar op één of een paar straten zijn.

Bijvoorbeeld hier in Stuttgart zie je zeer grote verschillen tussen de meetpunten, die slechts op 1300 meter afstand van elkaar zijn gelegen. De ene zit op 50 µg/m³ en de andere maar op 17. De norm is 40 µg/m³.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Duitse Umweltplakette

Bericht door Chris » di 27 feb 2018, 16:52

Op BNR een stuk met de Duitsland-correspondent over de uitspraak, hierin wordt sterk benadrukt (en Merkel zou dat ook gezegd hebben), dat het dieselverbod alleen geldt op specifieke straten en niet in een hele stad.

https://www.bnr.nl/nieuws/juridisch/103 ... n-al-klaar

Op zich is dat ook wel het meest correct, want de knelpunten van luchtkwaliteit zijn ook niet in een hele regio, vooral voor NO2 wat erg bepaald wordt door lokale uitstoot van dieselmotoren, in tegenstelling tot PM10 dat hogere achtergrondconcentraties kent.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Peter » wo 28 feb 2018, 12:02

Er is nu dus alleen besloten dat steden (in principe) het recht (en wellicht de plicht) hebben om gebieden verboden te verklaren voor relatief jonge diesels als de achtergrondwaardes te hoog zijn.

De vraag is nu of er een rommelpotjes komt ala Nederland (iedere stad zijn eigen borden en normen) of toch weer een landelijk uniforme aanpak, bijvoorbeeld met blauwe Umweltstickers. Maar dan moeten alle groene stickers (met uitzondering van de <Euro6 wagens) dus wel eerst een blauwe sticker krijgen of aanvragen.

Als je eerst Euro5 nog even lokaal toestaat zal je dus nog een kleur moeten toevoegen die je alleen aan Euro5 dieselauto's uitdeelt. Paars ? Wit ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door duikgek89 » wo 28 feb 2018, 12:09

Laat ze dan, als we toch moeten omstickeren, één stickersysteem bedenken wat in Duitsland, Frankrijk en andere landen geaccepteerd wordt. Met de huidige idioterie heeft iemand die veel in het buitenland komt zo z'n hele ruit afgeplakt met stickers en vignetten...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door Peter » wo 28 feb 2018, 12:36

Dat zou mooi zijn, maar zolang Europa het voortouw niet neemt, wil geen enkele overheid zich in eigen land committeren aan een besluit van een ander land (de eisen; niet zozeer de locatie natuurlijk). Met een goede Europese kenteken+milieu registratie (en data-sharing) zou het hele vignettengedoe ook overboord kunnen (voor voertuigen uit de EU; >98% of zo voor de meeste landen).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Umweltplakette - milieuzones in Duitsland

Bericht door duikgek89 » wo 28 feb 2018, 14:05

Peter schreef: wo 28 feb 2018, 12:36 Dat zou mooi zijn, maar zolang Europa het voortouw niet neemt, wil geen enkele overheid zich in eigen land committeren aan een besluit van een ander land (de eisen; niet zozeer de locatie natuurlijk).
Het zijn nota bene dezelfde EURO normen die met die stickers gemarkeerd worden!!
Goed, dat de Fransen een categorie meer verbieden dan de Duitsers en de Oostenrijkers een categorie slechter ook nog toelaten, dat is een lokale beslissing. Maar de euronorm van de auto verandert daar niet door...


Dergelijke kleinzerigheid en bekrompenheid stoort mij mateloos in Europa. Wel druk maken over het dik drukken van stoffen waarvoor mensen allergisch kunnen zijn op voedselverpakkingen (de mensen die ECHT allergisch zijn die kijken daar ook zonder die feature wel na) maar het internationale verkeer makkelijker te maken door een einde te maken aan alle nationale tol-onzin en milieusticker rommel...
Ik ben pro-EU maar ben wel van mening dat een aantal dingen een grondige revisie behoeven.

Plaats reactie