Voorrang doorgetrokken trottoir

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

DennisDK
zandpaadje

Re: Voorrang doorgetrokken trottoir

Bericht door DennisDK » do 13 feb 2020, 15:45

Robonus schreef:
do 19 dec 2019, 14:19
Wat een gedrocht, als je komt aanrijden is het totaal niet duidelijk dat je een zijstraat kan verwachten. Lijkt als een soort straat door shared-space heen te lopen.

Zoek de zijstraat die je voorrang moet verlenen:

Afbeelding
Verkeer van rechts heeft toch gewoon voorrang? Dan maakt het verder toch niet uit of je de zijstraat kunt zien of niet? Als mensen weten dat er zijstraten zijn dan moet je juist langzamer en oplettender gaan rijden. Niets mis mee denk ik.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » vr 14 feb 2020, 0:11

Nou, als ik op een voorrangsweg rijdt.. en ik zie een zijstraat... ga ik dan snelheid minderen OF verwacht/ vertrouw ik op de verkeersregels die met elkaar zijn afgesproken?

De suggestie van de steenstructuur suggereert op die foto dat het één rechte weg is, vind ik.

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » vr 14 feb 2020, 8:29

^^ Maar dit lijkt me geen voorrangsweg. ;) Al wordt die suggestie inderdaad wel gewekt. Erg duidelijk is het niet.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 14 feb 2020, 9:28

Ben ook benieuwd wat rein en Attietattie er van vinden. Is namelijk in heemstede op de Binnenweg.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Basjuh1981
verkeersader

Bericht door Basjuh1981 » vr 14 feb 2020, 14:32

Coen Tunnel schreef:
vr 14 feb 2020, 8:29
Erg duidelijk is het niet.
En dat lijkt mij in zo'n situatie nou juist het belangrijkste (überhaupt in het verkeer).

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » vr 14 feb 2020, 19:32

mavas schreef:
vr 14 feb 2020, 9:28
Ben ook benieuwd wat rein en Attietattie er van vinden. Is namelijk in heemstede op de Binnenweg.
Hoewel ik er nog geen 5 km vanaf woon kom ik daar echt zelden. Maar goed een mening heb ik er wel over. Dit is een typisch voorbeeld waar esthetiek het heeft gewonnen van functionaliteit. Overigens is daar in dit soort winkelstraten wellicht ook wel weer wat voor te zeggen.

In de praktijk zal de verwarring op dit punt wel meevallen en ik denk ook niet dat het vaak 'fout' gaat (in de zin dat er ongelukken gebeuren). In deze straat rijdt het beetje verkeer wat er rijdt niet heel erg hard en de kruising zelf is toch wel wat overzichtelijker dan het eerder SV beeld laat zien.

Kijk maar hier naar:

Afbeelding

Kortom: eigenlijk heb ik met deze situatie niet heel veel problemen. Ik ken heel veel andere verkeerssituaties waar het veel onduidelijker is wie er voorrang heeft en/of of er al dan niet sprake is van een uitrit.