Te weinig belboetes: succes of flop?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Te weinig belboetes: succes of flop?

Bericht door Coen Tunnel » ma 22 sep 2014, 14:03

^^ Fietsen zonder licht of op een busbaan fietsen kost momenteel € 55, door rood rijden, rechts inhalen of geen voorrang verlenen kost al € 90. En wie inhaalt op of vlak voor een zebrapad kan voor € 140 beboet worden. Zo laag zijn die boetes voor fietsers dus ook niet.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Te weinig belboetes: succes of flop?

Bericht door Peter » ma 22 sep 2014, 16:10

Coen Tunnel schreef:^^ Fietsen zonder licht of op een busbaan fietsen kost momenteel € 55, door rood rijden, rechts inhalen of geen voorrang verlenen kost al € 90. En wie inhaalt op of vlak voor een zebrapad kan voor € 140 beboet worden. Zo laag zijn die boetes voor fietsers dus ook niet.
Maar een boete aan een fietser voor inhalen bij een zebra zal (vrijwel) nooit uitgedeeld worden. Bijna hetzelfde voor rechts inhalen of geen voorrang verlenen.

PS Rijden zonder licht vind ik veel gevaarlijker (voor de fietser of anderen) dan inhalen bij een zebra. Men heeft waarschijnlijk gewoon de boetebedragen voor auto's genomen en daar een percentage van genomen. Een beetje kortzichtig.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Te weinig belboetes: succes of flop?

Bericht door Vinny » ma 22 sep 2014, 19:43

Maar een boete aan een fietser voor inhalen bij een zebra zal (vrijwel) nooit uitgedeeld worden
Kennis van mij heeft wel degelijk een boete gehad voor een dergelijk vergrijp.

Overigens was er op één vandaag een item over appende automobilisten. De meesten doen het, weten vaag wel dat het wellicht gevaarlijk kan zijn. Maar neeeeeee, zelf houden ze natuurlijk maximale controle over hun voertuig. Iedere autosnelwegobservatie bewijst overigens het tegendeel. Mensen zijn hardleers... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Te weinig belboetes: succes of flop?

Bericht door Palance » ma 22 sep 2014, 19:55

Coen Tunnel schreef:Fietsen zonder licht of op een busbaan fietsen kost momenteel € 55
Ik heb zaterdagavond tegen middernacht in Barendrecht serieus een fietser op de rijbaan (ipv het fietspad) de laatste bus naaar Rotterdam zien achtervolgen! Het leek net alsof hij nog met de bus meewilde. Ik denk dat hij vrienden in de bus op de hoogte had gestld, want ik zag bij de volgende halte (ik reed ook die kant op) dat de bus even langer bleef wachten totdat de fietser zijn fiets bij de halte had geparkeerd en in de bus was gestapt :D

Best een grappige situatie om te zien, al was het niet slim om onverlicht op de rijbaan te fietsen natuurlijk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Te weinig belboetes: succes of flop?

Bericht door Peter » di 23 sep 2014, 7:49

Vinny schreef:
Maar een boete aan een fietser voor inhalen bij een zebra zal (vrijwel) nooit uitgedeeld worden
Kennis van mij heeft wel degelijk een boete gehad voor een dergelijk vergrijp.
Dan heeft hij waarschijnlijk een politieauto links ingehaald die wachtte voor een zebra. ;)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Te weinig belboetes: succes of flop?

Bericht door Peter » di 23 sep 2014, 7:53

Palance schreef:
Coen Tunnel schreef:Fietsen zonder licht of op een busbaan fietsen kost momenteel € 55
Ik heb zaterdagavond tegen middernacht in Barendrecht serieus een fietser op de rijbaan (ipv het fietspad) de laatste bus naar Rotterdam zien achtervolgen! .
De kleine kans op een boete weegt natuurlijk niet op tegen het moeten nemen van een taxi (of niet uitgaan). Ik neem aan dat zo iemand doorfeest tot de eerste bus op zondag....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Te weinig belboetes: succes of flop?

Bericht door Vinny » di 23 sep 2014, 20:05

Nadat ik de laatste trein van Leeuwarden richting Sneek, Stavoren gemist had ben ik midden in de nacht naar Heeg gefietst op zaterdagnacht. Uitgaan tot de eerste trein leek me geen optie. Ik heb me wel zoveel mogelijk aan de wet gehouden, maar ik kwam toch tamelijk geradbraakt aan...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie