Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Wouter N14 » ma 13 jul 2009, 14:06

[url=http://www.verkeerskunde.nl/nieuwe-regels-voor-verkeersregelaars.15882.lynkx]www.verkeerskunde.nl[/url] (10-7-2009) schreef: Nieuwe regels voor verkeersregelaars

Sinds maart geldt een aantal nieuwe regels voor verkeersregelaars. Zo is de aanstelling niet meer een taak van de politie, maar van de burgemeester of de minister, is de kleding veranderd en mogen verkeersregelaars niet meer vanuit een voertuig aanwijzingen geven. Verkeersregelaars zijn er in soorten en maten: van de begeleiders van bijzondere transporten tot verkeersregelaars bij evenementen. Allemaal vallen ze onder de regelgeving voor verkeersregelaars, die sinds maart is bijgesteld. Er zijn in Nederland een paar duizend professionele verkeersregelaars en zo’n 20 à 25.000 incidentele verkeersregelaars. De kleinere en grotere aanpassingen in de regelgeving zijn deels gericht op het ontlasten van de politie. Zo is de aanstelling niet langer een taak van de politie maar van de burgemeester of van de minister; zoals in het geval van de weginspecteurs van Rijkswaterstaat of de begeleiders van bijzondere transporten. Toch blijft de politie nauw betrokken bij veel evenementen waarbij verkeersregelaars worden ingezet. Of verkeersregelaars nodig zijn en zo ja, hoeveel en waar, zijn kwesties voor de wegbeheerder waarbij de politie adviseert. Voor opleiding en het toezicht op de verkeersregelaars bij evenementen is de korpschef formeel verantwoordelijk. In de nieuwe regelgeving is ook een nieuwe categorie verkeersregelaars toegevoegd: de verkeersregelaar voor bepaalde tijd. Deze regelaar kan voor een bepaalde periode worden aangesteld (maximaal voor een jaar), zodat bijvoorbeeld bij periodieke evenementen, bijvoorbeeld processies in Limburg, niet iedere keer opnieuw een aanstelling moet worden geregeld.

Ook het uiterlijk van de verkeersregelaar verandert. Het oranje hesje met het woord verkeersregelaar moet plaats maken voor - door TNO ontworpen - kleding met een fluorescerende driehoek. De weginspecteurs van Rijkswaterstaat krijgen daarbij nog een extra kenmerk: een blauwe band. De oude kleding mag overigens de komende vijf jaar nog wel worden gebruikt. De nieuwe kledingvoorschriften moeten het verschil duidelijker maken met bijvoorbeeld parkeerhulpen. Parkeerhulpen worden ingezet - zoals bij winkelbedrijven - om mensen naar een vrije parkeerplaats te wijzen. Een derde belangrijke wijziging is dat een verkeersregelaar niet langer ‘vanuit of vanaf een voertuig’ aanwijzingen mag geven. Een verkeersregelaar op een motor die bij een hardloopwedstrijd het overige autoverkeer aanwijzingen wil geven, mag dat dus niet. Wel geldt er een uitzondering voor transportbegeleiders en de weginspecteurs van Rijkswaterstaat.

Verder is de aansprakelijkheid duidelijk beschreven. Mocht de verkeersregelaar tijdens het uitoefenen van zijn taak iets overkomen, is de aansprakelijkheid een zaak van de werkgever. In het geval van een evenementenverkeersregelaar ligt de aansprakelijkheid bij de organisator van het evenement. Over deze wijzigingen is sinds 2005 gesproken door verschillende betrokken partijen. Zo had de politie graag gezien dat het makkelijker zou worden om verkeersregelaars te verbaliseren die zich slecht gedragen, vertelt Rien Fluit, regionaal beleidsmedewerker verkeer van de politie Hollands-Midden. ‘Het komt vrij regelmatig voor dat verkeersregelaars zich niet aan de voorschriften houden, waardoor de verkeersveiligheid in het geding komt.’ Maar al met al is Fluit tevreden met de strengere regelgeving. ‘Het is een duidelijke verbetering’.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Hajo » ma 13 jul 2009, 16:30

Ik kan me hier in vinden. Prima! :top:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Palance » ma 13 jul 2009, 18:21

Wouter N14 schreef:
Ook het uiterlijk van de verkeersregelaar verandert. Het oranje hesje met het woord verkeersregelaar moet plaats maken voor - door TNO ontworpen - kleding met een fluorescerende driehoek.
Ik heb er pas eentje gezien met zo'n vest. Zaterdag, bij kasteel De Haar bij Haarzuilens: Vanwege een evenement-in-opbouw was er veel (zwaar) verkeer bij de ingang en werd het geregeld geregeld ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Paixao » ma 13 jul 2009, 21:39

Wouter N14 schreef:
[url=http://www.verkeerskunde.nl/nieuwe-regels-voor-verkeersregelaars.15882.lynkx]www.verkeerskunde.nl[/url] (10-7-2009) schreef: Nieuwe regels voor verkeersregelaars

(...) Zo is de aanstelling niet meer een taak van de politie, maar van de burgemeester of de minister, (...) Het oranje hesje met het woord verkeersregelaar moet plaats maken voor - door TNO ontworpen - kleding met een fluorescerende driehoek. (...)
Formeel was de aanstelling altijd al een taak van de burgemeester of minister, maar dit werd vrijwel altijd gemandateerd aan de politie omdat de politie de eindverantwoordelijkheid had over de opleiding. Dat laatste is overigens nog steeds zo en die controle is met de nieuwe regeling nog eens geïntensiveerd. Dus of de politie nu ook daadwerkelijk ontlast wordt/is, vraag ik me ernstig af. Het aantal overheidsfunctionarissen waar je momenteel mee van doen hebt is verdubbeld t.o.v. de oude situatie. Het zou eenvoudiger worden... :roll:

Het betreft overigens een reflecterende driehoek en geen fluorescerende driehoek. En ik vind het nieuwe hesje een onmogelijk apparaat. Die driehoek voegt werkelijk niets maar dan ook niets toe aan de functionaliteit van de hes. Het argument om de tekst 'verkeersregelaar' te laten vallen was de slechte zichtbaarheid op afstand, maar die driehoek is nou niet bepaald veel beter zichtbaar. Met name 's nachts zie je eerst een reflecterend iets en pas als je dichtbij bent zie je de driehoek. Dus ja, TNO zal wel weer veel geld hebben verdiend en de markt mag nu ook weer veel geld verdienen.... :evil:
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door simon » di 14 jul 2009, 10:43

Rene schreef:Is de gerechtelijke uitspraak inclusief overwegingen inmiddels ergens na te lezen :?:

Ik ben met name benieuwd of de verkeersregelaar in kwestie met opzet voor de auto is gaan staan om verder rijden te belemmeren en zo zijn eigen gelijk te halen, waarbij hij na een uitlating van de dader als "als je daar blijft staan moet je het zelf maar weten" is aangereden, òf dat hij ergens met de bestuurder stond te praten zonder verder iets te blokkeren, en vervolgens door die passagier werd aangereden. Dat is met name wat mijn persoonlijke oordeel over die persoon bepaalt.
In het laatste geval vind ik een paar jaar detentie zeer terecht. In het eerste geval vind ik de straf echter veel te hoog, want de verkeersregelaar had dan natuurlijk ook zelf voor een andere oplossing kunnen kiezen. Ik ben er altijd vanuitgegaan op basis van de mediaberichten dat de situatie meer was zoals in het eerste geval, vandaar mijn negatieve oodeel over de straf tot op heden.
Het heeft even geduurd. De uitspraak staat sinds gisteren op rechtspraak.nl
klikkerdeklik Kan niet missen: de tweede van boven.

Het meest interessant vind ik de bewezengeachte feiten, waarvan ik een samenvatting heb gemaakt:

Verdachte zat als bijrijder in een auto. Hij laat de bestuurder oefenen met inparkeren op een invalidenparkeerplaats op het parkeerdek van de Ikea. Na het inparkeren vraagt de verkeersregelaar aan de bestuurder of ze nog lang blijven staan. Verdachte stapt uit en zegt "ik steek een mes door je heen" en "ik sla je op je smoel". Drie getuigen, waarvan twee inzittenden van de auto, hebben de verdachte een doodsbedreiging tegen de verkeersregelaar horen uiten. Dit wordt min of meer bekend door de verdachte.

Vervolgens rijdt de auto weg. Verdachte neemt even verderop het stuur over van de bestuurder. Verdachte rijdt naar de uitgang. Daar aangekomen besluit hij nog één rondje te rijden. Weer op het parkeerdek aangekomen ziet hij de verkeersregelaar weer staan. Verdachte rijdt met "een hogere snelheid dan ter plekke gebruikelijk". De verkeersregelaar geeft de auto een stopteken. De auto stopt voor de verkeersregelaar en geeft daarop weer gas, hij rijdt zachtjes door. De verkeersregelaar kan niet voor de auto wegkomen en valt zachtjes op de motorkap. Vervolgens geeft de verdachte veel gas om kort daarop krachtig te remmen. Daardoor valt de verkeersregelaar met zijn hoofd op het wegdek.Door het opgelopen hoofdletsel overlijdt de verkeersregelaar

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Rene » di 14 jul 2009, 15:11

Nou, nu eindelijk precies duidelijk is wat er allemaal ècht is gebeurd, is dit dus duidelijk een voorbeeld van een aggressieveling - wat zich ook lijkt te bevestigen in het taalgebruik. Nog eens expres een tweede keer rondrijden, en dán aanrijden na al te zijn gestopt (iets wat ik overigens nooit eerder zo duidelijk in de media heb kunnen lezen), dan kun je inderdaad wel overduidelijk van kwade opzet naar de verkeersregelaar toe spreken. Een paar jaar brommen is hier dan ook een meer dan terechte veroordeling.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Palance » di 14 jul 2009, 19:01

Ah, het vonnis is er eindelijk.

In de tenlastenlegging zie ik subsdiair... meer subsisiar.. uiterst subsidiair. Je ziet niet vaak dat er zoveel sub-sub-subsidiaire feiten zijn en dat betekent dat het OM schijnbaar vond niet al te sterk te staan in deze zaak.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Medianieuws

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Medianieuws » wo 22 jul 2009, 9:23

Noord-hollands Dagblad schreef:250 euro smartengeld voor aangereden AZ-steward
Gepubliceerd op 21 juli 2009, 16:11
alkmaar -

Een 27-jarige automobiliste moet de vrijwillige verkeersregelaar van AZ die in februari door haar toedoen ten val kwam, 250 euro smartengeld betalen.

Daarnaast veroordeelde de politierechter de Alkmaarse tot een boete van 500 euro waarvan 200 euro voorwaardelijk.

De vrouw wilde op 7 februari haar vriend met twee voetbalmaten bij het AZ-stadion afzetten. Ze kreeg een stopteken van verkeersregelaars, maar ze reed door. Daarna probeerde een derde AZ-steward haar terug te sturen. Dat vond ze onredelijk en ze trok weer op. Daarbij kwam de verkeersregelaar ten val doordat hij door de buitenspiegel van de auto geraakt werd.

De inzittenden van de auto verklaarden dat ze niet hadden gezien dat de man gevallen was. De bestuurster had de volgende dag van de aanrijding gelezen. Omdat het merk en het aantal inzittenden klopten, had ze zich bij de politie gemeld.

Officier van justitie A. van Kooij nam aan dat de automobiliste de regelaar niet opzettelijk had aangereden. Wel had de vrouw de kans op de koop toe genomen, toen ze ondanks het stopteken besloot door te rijden.

De zaak trok in februari veel aandacht, omdat kort tevoren bij de Ikea-vestiging in Amsterdam een verkeersregelaar was doodgereden.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Paixao » wo 22 jul 2009, 9:29

Dus voor (500 - 200) + 250 = 550 euro kun je niet-opzettelijk verkeersregelaars aanrijden :PP:
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Rene » wo 22 jul 2009, 10:00

Zou deze uitspraak nu ook betekenen dat iemand die in een smalle straat een tegenliggende fietser met de zijspiegel niet-opzettelijk raakt, smartengeld moet betalen ? Zou een beetje te zot worden.

Ben benieuwd naar deze gerechtelijke uitspraak. En vooral naar het feit of de rechter de '(on)redelijkheid' van het doorrijverbod heeft meegewogen. En of de verkeersregelaar niet ook een zeker risico nam, door zich nog steeds zo dicht bij een voertuig te begeven als deze al half gepasseerd is. Of is hier sprake van éénrichtingsrisico ?
Hypothese: ze wilde alleen maar iemand anders afzetten, en wilde dus niet in de file voor de parkeervakken nodeloos een half uur wachten. In die situatie is het natuurlijk absurd dat je je in die rij moet vervoegen, als je er feitelijk niet wilt zijn. Daarom moet m.i. ook de rededelijkheid van een verbod dat een verkeersregelaar oplegt in zo'n situatie worden meegenomen. Want je maakt mij niet wijs dat een gemiddelde vrouw zomaar haar auto als moordwapen in gaat zetten. Of gaan de heren verkeersregelaars hier op dit forum nu ook al betogen dat elke 27-jarige vrouw per definitie als potentiële aggressieveling moet worden beschouwd ?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Attietattie » wo 22 jul 2009, 10:49

Dat zal vast niemand doen zoals hier op dit forum ook nog niet eerder gebeurd is bij mijn weten.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door mavas » wo 22 jul 2009, 10:55

Er zijn natuurlijk ook alternatieven.
Je kunt die mensen ook ergens voor de verkeersregelaars afzetten, zodat ze een klein stukje moeten lopen. Je kunt toch niet verwachten dat je voor Kiss-and-ride helemaal tot op het voetbalveld kunt doorrijden?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Paixao » wo 22 jul 2009, 11:35

Rene schreef:(...) Of gaan de heren verkeersregelaars hier op dit forum nu ook al betogen dat elke 27-jarige vrouw per definitie als potentiële aggressieveling moet worden beschouwd ?
Ik wilde nu net zeggen dat alle 27-jarige vrouwen een rijverbod moeten krijgen! :PP:

Nee, voor dit verhaal geldt hetzelfde als voor dat andere incident waar je impliciet op doelt: wij weten niet wat zich daar heeft afgespeeld. En ik kan daar dus geen oordeel over geven.

Onafhankelijk van welke situatie dan ook staat vast dat je een stopteken van een verkeersregelaar moet opvolgen, of dat stopteken in de ogen van de bestuurder onredelijk is of niet. Dan is het eerst stoppen, en dan overleg plegen om te zien wat wel mogelijk is. En ik zal niet ontkennen dat dergelijke overlegjes moeizaam kunnen verlopen, vanwege een starre verkeersregelaar of vanwege een (potentieel) agressieve bestuurder. Maar dat betekent niet dat de bestuurder de verkeersregelaar per ongeluk kan aanrijden...

(Overigens staat in het artikel dat het OM er vanuit gaat dat de bestuurder de verkeersregelaar niet opzettelijk aangereden heeft. Daar houdt het OM dus al rekening met de omstandigheden.)

Voor wat betreft de auto, zijspiegel, fietser, smalle straat: ja, als de bestuurder doorrijdt dan is het niet onmogelijk dat de rechter in een rechtszaak smartengeld toekent.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Palance » wo 22 jul 2009, 18:18

Niet opzettelijk aanrijden, maar wel doorrijden? Het lijkt mij dat je zoiets niet zomaar kunt missen als je iemand aanrijdt, zelfs al is het alleen maar via je spiegel. Het zegt toch wel heel wat over jezelf als je tot 2 keer toe maling hebt aan een stopteken. (en ook als je dit gedrag gaat verdedigen).

Ik zie overigens niet terug waarvoor deze tante veroordeeld is: Mishandeling of doorrijden na een aanrijding (verlaten plaats ongeval).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door simon » wo 22 jul 2009, 18:48

Rene schreef:Zou deze uitspraak nu ook betekenen dat iemand die in een smalle straat een tegenliggende fietser met de zijspiegel niet-opzettelijk raakt, smartengeld moet betalen ? Zou een beetje te zot worden
En het antwoord is: ja. Als je letsel oploopt door schuld van een ander, hoe klein die schuld ook is, dan heb je recht op smartengeld.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Paixao » za 25 jul 2009, 18:29

Haarlems Dagblad schreef:Verkeersregelaars hebben agressie aan zichzelf te danken
Gepubliceerd op 24 juli 2009, 14:16
Laatst bijgewerkt op 24 juli 2009, 14:34


Haarlem - Dat er om de haverklap verkeersregelaars worden uitgescholden, mishandeld of aangereden hebben ze in de meeste gevallen aan zichzelf te danken. Dat zeggen de centrales die de verkeersregelaars aanbieden. ,,Negen van de tien incidenten komen door onvoldoende opleiding'', aldus marktleider Traffic Support.

Uiteraard zijn automobilisten met een kort lontje de oorzaak van het kwaad, maar een professionele verkeersregelaar moet in staat zijn conflicten te voorkomen. Vaak betreft het dan ook vrijwillige evenementenverkeersregelaars, die na een korte instructie door de politie het verkeer mogen regelen en dan het vuur na aan de schenen krijgen. Bovendien - zeggen de centrales - verschijnen allerlei dubieuze bedrijfjes op de snel groeiende markt die het niet zo nauw nemen met het opleiden van hun medewerkers als het gaat om veiligheid en agressiebeheersing.
Zie ook het bijbehorende filmpje via de link. Let ook op de rangonderscheidingstekenen (die naar verluid in gebruik zijn bij het Marine Bewakings Korps) en het politielogo op de koppel... Ik zie zelf de relatie met het artikeltje nauwelijks, zeker omdat het bedrijf in het filmpje nu niet bepaald als toonaangevend bekend staat.

Overigens is het wel heel opvallend dat marktleider Traffic Support weet te beweren dat negen van de tien incidenten komen door onvoldoende opleiding. De medewerkers van TS zijn toch regelmatig betrokken bij incidenten... en dat zou er dus op duiden dat hun eigen opleiding - waar ze toch behoorlijk prat op gaan - niet zou deugen? :roll:

Verzoek aan iemand die geabonneerd is op het Haarlems Dagblad of het Noordhollands Dagblad: zou hij of zij het uitgebreide artikel in de bijlage Plus willen inscannen en aan mij willen doen toekomen? Voor mailadres - voorzover niet bekend - graag een pb'tje.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door mavas » za 25 jul 2009, 19:52

Er stond een gigantisch artikel in de plusbjlage idd. Wat in het gequote artikel staat is samengetrokken uit die pagina en dus uit zijn verband geraakt. Nou wil ik niet zeggen dat die pagina meteen alles van a tot z behandeld, maar is wel stukken beter. Ik zal zo even de tijd nemen voor het scannen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Paixao » zo 26 jul 2009, 20:13

^^ is het scannen nog gelukt?
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door mavas » ma 27 jul 2009, 19:50

^^ Nee, maar het fotograferen wel. Hier te downloaden. 9 MB, fileupload-bestand.
http://www.megaupload.com/?d=IU427J50
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Paixao » ma 27 jul 2009, 21:00

Thanks :blauweduim:

Overigens had de verslaggever zijn huiswerk wel een beetje beter mogen doen wat mij betreft. De heer Blok is cowboy eerste klas, die heeft het KLPD enige tijd geleden nog van de vluchtstrook afgeplukt. De heer v. Doorn is met zijn bedrijf ook niet de meest betrouwbare zakenpartner. De heer Lukkassen is zodanig nieuw dat ik nog niet bekend ben met de kwaliteit van de dienstverlening. Al met al heeft ie de 'cowboys' geïnterviewd volgens mij :lol:

De heer Ponne vertegenwoordigt wél één van de betere spelers in de markt, maar gaat een beetje voorbij aan het feit dat zijn eigen medewerkers regelmatig "ongelukjes" meemaken. Ik denk dat het aantal incidenten wel zo'n beetje 50-50 verdeeld is over de beroeps- en vrijwillige regelaars...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door mhkamp » vr 31 jul 2009, 20:55

Gelukkig niet alleen kommer en kwel.

Afgelopen donderdag had ik een buitenom route. Nadat ik van Witten richting de TT baan rij, zie ik een half afgesloten straat met een stuk of drie verkeersregelaars. Nadat de bakken van TT Camping Jan en Bertha leeggegooid waren reed ik er op aan. Een vriendelijke meneer wees mij dat ik met de jonge wielrennetjes mee moest rijden en kreeg een wielrenner-inhaalverbod. Na een paar seconden wachten mocht ik er door.

Die kneusies van en jaar of tien gingen mij voor met zo'n 35km/h :o . Na het gedeelte van het parcours af gereden te hebben moest ik rechtsaf. Ook hier vriendelijke mensen die mij er op wezen dat ik een 'buitenom' bocht (haaks, waardoor de draai erg moeilijk was) en over de linker rijbaan er naast moest rijden.
Wat ik wel raar vond was dat de beide banen (De Haar is tot TT Circuit 2x2) afgezet waren met kleine pionnen :roll:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Wouter N14 » ma 10 aug 2009, 17:28

En de eerste van de maand... :(
[url=http://www.rtvwest.nl/nieuwsitem/33265]www.rtvwest.nl[/url] (10-8-2009) schreef: Verkeersregelaar N207 aangereden

KAAG EN BRAASSEM - Een onbekende automobilist is vrijdagavond op de N207 bij Woubrugge ingereden op een verkeersregelaar. Wonderlijk genoeg raakte de man slechts lichtgewond: hij hield een pijnlijk been aan de botsing over. Op de N207 waren de afgelopen weken wegwerkzaamheden aan de gang. Automobilisten moesten daar hun snelheid minderen. De N207 is zondag weer opengesteld voor alle verkeer. Bij de Vriezenweg in Leimuiden is een turborotonde aangelegd. Daarop hoeft het verkeer minder lang te wachten dan op een gewone rotonde.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Palance » ma 10 aug 2009, 18:05

Wat doet een verkeersregelaar bij wegwerkzaamheden?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Wouter N14 » ma 10 aug 2009, 18:38

^^ Ongeduldig sluipverkeer terugsturen misschien?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Attietattie » ma 10 aug 2009, 20:05

Lijkt me niet vreemd dat er een verkeersregelaar bij werkzaamheden staat, wel?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Palance » di 11 aug 2009, 7:42

Mij wel. Ik heb het namelijk nog nooit ergens gezien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Paixao » di 11 aug 2009, 8:17

Tijd om dus een keer per auto/fiets wegwerkzaamheden (en dan met name wegafsluitingen en buiten werking zijnde VRI's) te gaan bekijken, Palance! ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Attietattie » di 11 aug 2009, 9:03

Regel jij eens even een excursietje Paixao.

Het gebeurt erg veel. Zeker in bijvoorbeeld Amsterdam worden altijd erg veel verkeersregelaars ingezet bij (weg)werkzaamheden. De ene keer om het verkeer verbaal uit te leggen dat men er echt niet door kan, de andere keer om een om-en-omregeling te faciliteren en nog een andere keer om bijvoorbeeld een korte uitschakeling van een VRI te begeleiden. Of om in- uitrijdend werkverkeer te begeleiden in een krappe en drukke stad als Amsterdam waarbij je als vrachtwagenchauffeur op dat moment 43 paar ogen zou willen hebben.

Of bijvoorbeeld bij een 2-0 systeem (verkeer in 2 richtingen over 1 rijbaan ipv de normale 2x2) waarbij het fietsverkeer niet gewend is dat er op die ene baan waar verkeer op zit, het uit beide richtingen komt. Daarbij heeft het autoverkeer de aandacht sterk bij het 2 richtingsverkeer en dus geen aandacht voor de overstekende fietsers. Ook dan zijn verkeersregelaars best wenselijk.

Maw, helemaal niet ongebruikelijk. :)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Paixao » di 11 aug 2009, 10:27

Attietattie schreef:Regel jij eens even een excursietje Paixao. (...)
Eerst de "3 oktober excursie" en dan kijk ik daarna weer verder. En wie weet of er nog eens een leuke gelegenheid met verkeersregelaars is ;)
Overigens zijn Juerd en Koef al eens op mini-excursie in Tilburg geweest ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Wouter N14 » vr 14 aug 2009, 11:51

En de provincie is het zat...
[url=http://www.ad.nl/groenehart/alphen/3428310/lsquoAgressieve_rijder_aanpakkenrsquo.html]www.ad.nl[/url] (13-8-2009) schreef: ‘Agressieve rijder aanpakken’

Door CARLA VAN DER WAL
ALPHEN - Agressieve automobilisten moeten minder kansen krijgen de regels te overtreden bij afsluitingen van wegen zoals de N207. Dat vindt de provincie, die zint op maatregelen. Afgelopen vrijdag reed een gefrustreerde bestuurder nog in op een verkeersregelaar, die bij de wegafzetting bij Woubrugge stond. De laatste drie dagen van de afsluiting werden 21 boetes uitgedeeld voor andere vergrijpen in en op de weg, het totale aantal is nog niet bekend. Provinciaal verkeersmanager Marianne Tenholter: ,,We moeten misschien met de minister van verkeer om tafel gaan zitten om te kijken hoe we het werk van verkeersregelaars meer gewicht kunnen geven. Ik denk er ook over de volgende keer slagbomen neer te zetten.’’ De regelaars, afkomstig van particuliere bedrijven, werden ingezet om sluipverkeer te weren uit de dorpen langs de N207. Rijnsaterwoude en Leimuiden moesten bereikbaar blijven voor bestemmingsverkeer. De medewerkers kregen in die weken een bak ellende over zich heen. ,,Automobilisten scholden hen in lelijke krachttermen uit.’’ De regelaars kregen opdracht op dat soort momenten vooral aan hun eigen veiligheid te denken en boze bestuurders dan maar door te laten. Een woordvoerster van de politie laat weten dat de hoog oplopende gemoederen uitzonderlijk zijn. ,,Zeker een incident zoals met een verkeersregelaar, dat is niet de norm.’’ Naar de oorzaak blijft het gissen. ,,Veel mensen gebruiken de weg, maar moesten drie weken lang een heel eind omrijden. Het kan zijn dat ze daardoor sneller geïrriteerd raken.’’ Volgens Tenholter kwamen de meest gekke smoezen voorbij. Zo beweerde een man naar restaurant Intenz te moeten om wijn af te leveren. Toen een oplettende regelaar aanbood even mee te rijden, begon de automobilist te lachen. ,,‘Ik denk dat ik maar omdraai’, liet hij weten.’’ Het is lastig om een echt goede manier te vinden om een deel van het verkeer niet en een deel wel door te laten, zegt ze. ,,Bij een ander project werkten we bijvoorbeeld met pasjes, maar die werden massaal gekopieerd. We zullen agressieve uitingen ook nooit helemaal tegen kunnen houden. Mensen met een kort lontje blijven ertussen zitten.’’

De verkeersregelaar heeft overigens niets aan de aanrijding overgehouden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie