Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Rene » do 25 jun 2009, 8:53

Paixao schreef:Niet om het een of ander, maar het valt me de laatste tijd wel op dat je niet onverdeeld positief bent over 'de verkeersregelaar'. Het lijkt wel of ze niets goeds (kunnen) doen :shock:
Ik heb inmiddels een broertje dood aan de gemiddelde verkeersregelaar, ja. En de manier waarop ze over het algemeen de weggebruiker tegemoet treden, denk ik ook dat ze in veel gevallen zelf agressie uitlokken.

Wat mij betreft een véél beperktere inzet van verkeersregelaars en dus alleen daar waar dat dan ècht nodig is, daarbij ook alleen mensen gebruiken die 100% opgeleid zijn (ook bij VRI's...). Dan bedoel ik overigens niet alleen qua verkeersregels en bevoegdheden, maar ook qua gedragspsychologie (omgevingssensitiviteit). Geheid dat dan het begrip en de naleving verbeteren, en de agressie vermindert. Want om dat laatste te bereiken, helpt straffen echt niet. Dan moet je bij de bron beginnen. Die bron is dus niet alleen de weggebruiker zoals anderen hier denken, maar in mijn ogen zeer zeker de verkeers(ont)regelaar zelf.

En laat ik duidelijk zijn: er zullen ongetwijfeld verkeersregelaars zijn die hun werk prima naar behoren doen. Maar ik kom in de praktijk dus vooral (überhaupt te) vaak die andere groep tegen...

@Palance: gewone mensen die het bloed onder de nagels vandaan wordt getrokken, kunnen agressief reageren. Dat kan iedereen overkomen, daarom vindt ik de straf ook buitenproportioneel. Om zo'n iemand dan meteen als notoire agressieveling neer te zetten vind ik dus beneden alle peil.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Palance » do 25 jun 2009, 9:12

Rene schreef: @Palance: gewone mensen die het bloed onder de nagels vandaan wordt getrokken, kunnen agressief reageren. Dat kan iedereen overkomen, daarom vindt ik de straf ook buitenproportioneel. Om zo'n iemand dan meteen als notoire agressieveling neer te zetten vind ik dus beneden alle peil.
Iemand die opzettelijk iemand aanrijdt is dat wel. Ik ben ook wel eens kwaad maar heb nooit de behoefte gehad iemand aan te rijden. Je kan natuurlijk ook luisteren naar de verkeersregelaars, wegrijden en een ander plekje opzoeken, eventueel die persoon vervloekend, maar niks aandoen. De regelaar heeft hem immers ook niks aangedaan. Ik vind het namelijk zelf beneden peil als zo iemand wordt beschermd 'omdat het toch aan iemand anders lag'. Iets waarvoor geen enkel bewijs is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door simon » do 25 jun 2009, 9:17

Het gaat dus om iemand die zelf passagier was, daarna achter het stuur plaatsnam en bewust op de verkeersregelaar inreed. Dit is een hele bewuste daad, geen ongeluk, hetzelfde als een mes trekken en iemand neersteken. En waar ging het om? De verkeersregelaar wees de bestuurder erop dat hij niet op een invalidenparkeerplaats mocht parkeren. Dit is niet het bloed onder de nagels vandaan trekken, maar iemand wijzen op asociaal gedrag. Hij heeft de auto als wapen gebruikt en moet ook als zodanig worden gestraft.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door waldo79 » do 25 jun 2009, 10:04

Het gaat dus om iemand die zelf passagier was, daarna achter het stuur plaatsnam en bewust op de verkeersregelaar inreed.
Dus het was niet eens de oorspronkelijke bestuurder van het voertuig. Van de passagiers moet je het soms hebben :)

Heb het wel eens in benarde situaties (toch wel verkeersagressie) meegemaakt dat de passagier de bestuurder liep op te hitsen :wijsvinger:

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Paixao » do 25 jun 2009, 10:16

Rene schreef:(...)
En laat ik duidelijk zijn: er zullen ongetwijfeld verkeersregelaars zijn die hun werk prima naar behoren doen. Maar ik kom in de praktijk dus vooral (überhaupt te) vaak die andere groep tegen...
(...)
... met als gevolg dat ieder bericht over een verkeersregelaar automatisch negatief wordt uitgelegd. "De verkeersregelaar zal wel ... hebben gedaan."

Sorry, maar aan dat soort ongenuanceerde generalisaties doe ik niet mee. Niet met verkeersregelaars, niet met agenten, niet met Rijkswaterstaters, met niemand. Natuurlijk heb je op punten gelijk, dat ontken ik niet (en heb ik ook nog nooit ontkend). Maar de algemene tendens "de verkeersregelaar zal wel ..." komt volgens mij meer voort uit frustratie dan uit een daadwerkelijk objectieve kijk op het geheel. En tegen frustraties kan ik niet discussiëren...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door duikgek89 » do 25 jun 2009, 11:16

Zelfs al is de verkeersregelaar nog zo'n ongeschikte draak, dan nog hoef je hem niet om zeep te helpen... Als iemand hem een keer de huid vol scheld dan vind ik dat niet netjes, maar ach, daar moeten ze maar tegen kunnen. Maar om hem te mishandelen en zelfs om zeep te helpen...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Rene » do 25 jun 2009, 11:37

Is de gerechtelijke uitspraak inclusief overwegingen inmiddels ergens na te lezen :?:

Ik ben met name benieuwd of de verkeersregelaar in kwestie met opzet voor de auto is gaan staan om verder rijden te belemmeren en zo zijn eigen gelijk te halen, waarbij hij na een uitlating van de dader als "als je daar blijft staan moet je het zelf maar weten" is aangereden, òf dat hij ergens met de bestuurder stond te praten zonder verder iets te blokkeren, en vervolgens door die passagier werd aangereden. Dat is met name wat mijn persoonlijke oordeel over die persoon bepaalt.
In het laatste geval vind ik een paar jaar detentie zeer terecht. In het eerste geval vind ik de straf echter veel te hoog, want de verkeersregelaar had dan natuurlijk ook zelf voor een andere oplossing kunnen kiezen. Ik ben er altijd vanuitgegaan op basis van de mediaberichten dat de situatie meer was zoals in het eerste geval, vandaar mijn negatieve oodeel over de straf tot op heden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Palance » do 25 jun 2009, 12:18

Die zou ik ook wel eens willen zien. Hij staat nog niet op rechtspraak.nl, daar gaat meestal nog wel even wat tijd overheen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door waldo79 » do 25 jun 2009, 16:46

Op rechtspraak.nl staat alleen maar het persbericht. Los daarvan vind ik rechtspraak.nl nu niet bepaald een prettige website :x

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Palance » do 25 jun 2009, 18:12

Voninssen moeten nog worden geanonimseerd en worden wellicht later pas geplaatst. Als iemand echt geïnteresseerd was geweest had hij natuurlijk ook gewoon de rechtzitting bij kunnen wonen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Attietattie » do 25 jun 2009, 18:20

Sommige mensen hebben gewoon een baan, Palance. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Palance » do 25 jun 2009, 18:20

Ook met een baan heb je recht op vrije dagen ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door peejay » ma 06 jul 2009, 12:17

Het gaat maar door... :cry:
[url=http://www.omroepbrabant.nl/?news/120549992/Verkeersregelaar+mishandeld+in+Chaam.aspx]Omroep Brabant[/url] (06-07-2009) schreef:Verkeersregelaar mishandeld in Chaam

CHAAM - Een 49-jarige automobilist uit Chaam heeft zaterdagavond in zijn woonplaats een verkeersregelaar van een hardloopwedstrijd mishandeld. De politie heeft de verdachte aangehouden. De automobilist wilde wegrijden van een parkeerplaats, maar de verkeersregelaar vroeg hem even te wachten omdat er net een grote groep hardlopers aankwam. Volgens de politie wilde de man niet meewerken en reed hij zachtjes tegen de regelaar aan, die daarop op de motorkap viel met een deuk als gevolg. De automobilist werd woest en sloeg diverse malen op de man in. Een groep passerende hardlopers kwam tussenbeide. De verdachte is meegenomen naar het bureau.
Ikke ikke ikke...
Rij met je hart

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Rene » ma 06 jul 2009, 14:11

Was er ook een oplossing mogelijk zonder verkeersregelaar ?
Waarom moet ieder dorp tegenwoordig zonodig belangrijke straten afsluiten voor wielerkoers zus, skatewedstrijd zo, etc ?
(Vaak worden straten al een half uur voordat er ook maar een deelnemer gespot kan worden preventief afgesloten, en dat lokt ook agressief gedrag uit.)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Palance » ma 06 jul 2009, 14:25

Ik krijg uit het artikel niet de indruk dat het een half uur zou duren. Wel dat er een automobilist alleen aan zijn eigen hachje wilde denken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Rene » ma 06 jul 2009, 14:44

Ik wil ook niet zeggen dat dat hier het geval was. Maar ik vind dat er weer te gemakkelijk naar de weggebruiker wordt gewezen.

Het aantal wegafsluitingen om de meest zotte redenen neemt tegenwoordig belachelijke vormen aan, waarbij 'men' het dan ook nog nodig vindt om burgers nodeloos te laten wachten. Dat moet die burger allemaal maar pikken, is de gedachte. Nou, dat is dus niet het geval, het wekt irritatie en agressie op. Daar zou men bij voorbaat eens over na moeten denken, voordat men dit soort dingen organiseert. In veel gevallen vinden de organisatoren en daarmee ook de door hen ingehuurde verkeersregelaars de veiligheid van de deelnemers van een koers zo belangrijk, dat gewone burgers veel langer dan minimaal noodzakelijk moeten wachten. En ja, dan moet je natuurlijk niet gek opkijken als mensen die ook op tijd ergens moeten zijn, boos worden.

Stel even een heel ander voorbeeld: je hebt net je boodschappen gedaan, en je hebt in je hete auto bederflijke waren liggen die zo snel mogelijk weer de koelkast/vrieskist in moeten. De koers is nog op een flinke afstand en dan gaat er zo'n druif in een oranje hesje voor je auto staan die zegt dat je niet weg mag rijden - en dat je je boodschappen dus feitelijk mag weggooien. Ben benieuwd wie met droge ogen gaat vertellen dit zonder morren te aanvaarden...

Natuurlijk, het op de vuist gaan valt niet goed te praten. Maar de achterliggende oorzaak, namelijk dat 'men' vindt dat gewone burgers het altijd maar moeten slikken dat ze aanzienlijk meer dan minimaal noodzakelijk in hun vrijheden worden beperkt, dat is iets wat gerust een keer ter sprake mag worden gebracht. Want juist dat lokt agressie uit.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door duikgek89 » ma 06 jul 2009, 16:52

Palance schreef:Ik krijg uit het artikel niet de indruk dat het een half uur zou duren. Wel dat er een automobilist alleen aan zijn eigen hachje wilde denken.
Nee, een half uur moeten wachten tot de hele stoet voorbij is terwijl je er nog makkelijk voor kunt zonder ze te hinderen zodat jij ook geen last hebt van de deelnemers.
Niet dat je de verkeersregelaar moet gaan meppen als hij niet luistert!

Edit: Begrijp me niet verkeerd, als er verkeersregelaars staan moet je er naar luisteren en als je het niet met ze eens bent dan ga je in discussie. Als je echt kwaad bent en je scheld een keer dan vind ik dat tot daar aan toe, maar je gaat hem niet mishandelen of platrijden.

Overigens vind ik het ook ergerlijk dat er voor steeds meer van die "we rennen vandaag over de hoofdweg in plaats van door het bos" evenementen maar afzettingen inclusief verkeersflippo opgezet worden.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Paixao » ma 06 jul 2009, 19:54

Rene schreef:Was er ook een oplossing mogelijk zonder verkeersregelaar ?
Waarom moet ieder dorp tegenwoordig zonodig belangrijke straten afsluiten voor wielerkoers zus, skatewedstrijd zo, etc ?
(Vaak worden straten al een half uur voordat er ook maar een deelnemer gespot kan worden preventief afgesloten, en dat lokt ook agressief gedrag uit.)
Ik zal je exact vertellen waarom dat is, en het is eenvoudiger dan je denkt.

Die wielerkoers zus, skatewedstrijd zo, hardloopwedstrijd dit en kermis dat bestaan doorgaans al vele jaren, soms tot tientallen jaren terug. En al die jaren regelde de plaatselijke organisatie een aantal vrijwilligers die wel even een postje wilden bemannen, of de plaatselijke veldwachter kwam wel even. Tegenwoordig, en die tendens is een aantal jaren geleden reeds ingezet, vindt de gemeente en de politie dat voor dergelijke rondjes-om-de-kerk een vergunning aangevraagd moet worden, en dus ook dat verkeersmaatregelen moeten worden geplaatst en dat er officiële verkeersregelaars ingezet moeten worden (vrijwilligers dan wel ingehuurde pro's). Daarbovenop komt dan nog eens de verzekeringsmaatschappij die alleen wil verzekeren wanneer de papierwinkel in orde is. En wat moet de organisatie dus, veelal op last van de politie? Een verkeersregelaar bij een hek. En gezien het feit dat het grootste deel van Nederland momenteel een broertje dood heeft aan verkeersregelaars wordt er dus iedere week (pak 'm beet) een verkeersregelaar aangereden, mishandeld, enz.

Dat ligt in 9 van de 10 gevallen écht niet aan het evenement, de organisatie of de verkeersregelaar (vaak vrijwilligers), maar aan de bureaucratie van politie, gemeente en verzekeraar. Dus, voor je je woede weer bekoelt op die arme drommel die vandaag de verkeersregelaar moest zijn, is het wellicht handiger om je woede te richten op genoemde instanties. Thanks.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Rene » ma 06 jul 2009, 22:04

Kortom: bureaucratie. Dat kan ik begrijpen.

Maar is het dan geen taak van de branche om opdrachtgevers te wijzen noodzakelijke veranderingen ?
Om niet elk werk aan te nemen, zeker niet diegenen waar men niet goed over de gevolgen heeft nagedacht.

Wat natuurlijk blijft is dat de branche zelf ook gericht moet zijn op het voorkomen/minimaliseren van agressief gedrag.
Dat kan door als branche gezamenlijk codes op te stellen hoeveel minuten voor het passeren van het evenement wegen worden afgesloten - daarbij het belang van de in zijn vrijheid beperkte burger wèl goed meenemende en niet slechts naar de pijpen van potentiële opdrachtgevers dansend, uiteraard. Het gaat immers om de geloofwaardigheid van je mensen, om het voorkomen van geweld.
En als burgers goede redenen hebben om niet te wachten (zie mijn voorbeeld hierboven): maatwerk leveren. Kan die ene auto echt niet meer er voordoor, als de koers nog 10 minuten verwijderd is ?
Want juist het belang van de burger niet betrekkende en als een houten hork voor diens auto gaan staan onder het mom van "en jij komt er niet door, want ik heb het hier voor het zeggen", dat is natuurlijk een actie waarvan je van tevoren al weet wat je uitlokt. En in mijn optiek kun je de schuld van wat er dan gebeurt niet alleen maar naar de boze weggebruiker afschuiven.

Kortom: niet alleen maar naar anderen wijzen, maar ook als branche wat mee doen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Palance » di 07 jul 2009, 6:42

Je bent er wel erg zeker van dat agressie door de verkeersregelaar telkens door laatstgenoemde wordt veroorzaakt. Ik neem aan dat je bronnen en bewijzen hebt? En dat jij eens iets meemaakt wat jou niet aanstaat is uiteraard geen bewijs voor het feit dat het altijd de verkeerregelaars zijn, waar jij continue op af blijft geven.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Paixao » di 07 jul 2009, 10:26

Rene schreef:(...)
Kortom: niet alleen maar naar anderen wijzen, maar ook als branche wat mee doen.
Bij heel veel kleinere evenementen, waaronder de rondjes-om-de-kerk (fietsend, lopend, skatend, rolstoelend, etc.), is 'de branche' in het geheel niet betrokken! Dat soort evenementen drijft op vrijwilligers. Die staan voor een lunchpakketje en eeuwige waardering op een aan hun aangewezen plek. 99% van die mensen is écht geen wannabe politieagent die wel even wil bepalen wat er gebeurt. Waar de wannabe-agent vanuit zijn arrogante 'kijk-mij-eens' houding blijft staan, blijft een vrijwilliger uit naïeviteit staan. De plekken waar verkeersregelaars nodig zijn worden daarbij bepaald door politie en/of gemeente.

Bovendien: de (heel) grote evenementen worden uitgevoerd door een klein aantal bedrijven, daar zou 'de branche' misschien iets kunnen. Het overgrote deel is echter middelgroot of klein en wordt uitgevoerd door een lokaal bedrijf, de plaatselijke verkeersregelaarsstichting of door vrijwilligers. De branche is zodanig versnipperd dat daar volgens mij geen lijn in te krijgen is. Dat geldt ook voor wegwerkzaamheden. Er zijn een paar grote jongens, en verder zijn er talloze kleine en middelgrote bedrijfjes die meeliften op het 'succes' van de grote jongens en de niet aflatende vraag uit de markt (waarvan het merendeel ook nog eens vanuit het aansprakelijksperspectief afkomstig is).

Overigens kun je je afvragen of je zoiets ook moet willen. Ieder evenement is maatwerk, je kunt niet voor iedere locatie vooraf al aangeven of er 'nog iets mogelijk is'. Je kunt bij zo'n rondje om de kerk wel 10 oversteekplaatsen regelen, maar als die agressieve gek toch bij een ander hek staat, dan helpt dat dus niet. Je moet ergens een grens trekken.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Hajo » di 07 jul 2009, 16:20

Rene schreef:(...) Stel even een heel ander voorbeeld: je hebt net je boodschappen gedaan, en je hebt in je hete auto bederflijke waren liggen die zo snel mogelijk weer de koelkast/vrieskist in moeten. De koers is nog op een flinke afstand en dan gaat er zo'n druif in een oranje hesje voor je auto staan die zegt dat je niet weg mag rijden - en dat je je boodschappen dus feitelijk mag weggooien. Ben benieuwd wie met droge ogen gaat vertellen dit zonder morren te aanvaarden...
Ik. En tegen de verkeersregelaar zeg ik: "Da's nou jammer! Goed, ik zoek wel een andere route." Opgelost. :idea:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door duikgek89 » di 07 jul 2009, 17:37

Vind het knap als jij een andere route van je parkeerplek af weet, tenzij er geen auto voor staat en er meer uitgangen zijn.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Rene » di 07 jul 2009, 17:43

Paixao schreef:Bij heel veel kleinere evenementen, waaronder de rondjes-om-de-kerk (fietsend, lopend, skatend, rolstoelend, etc.), is 'de branche' in het geheel niet betrokken! Dat soort evenementen drijft op vrijwilligers.
Helaas, ja. In mijn ogen zouden vrijwilligers geen officiële verkeersregelaar mogen zijn - hooguit klaarover.
Paixao schreef:Waar de wannabe-agent vanuit zijn arrogante 'kijk-mij-eens' houding blijft staan, blijft een vrijwilliger uit naïeviteit staan.
Hoewel ik zeker wel geloof dat vrijwilligers gemiddeld een andere houding zullen hebben, vraag ik me af of ze uberhaupt wel blijven staan in zo'n situatie. Volgens mij zijn degene die wel blijven staan ongeachte professionaliteit c.q. vrijwilligheid direct in te delen in de categorie die jij hierboven zo mooi aanduidt.
Paixao schreef:de (heel) grote evenementen worden uitgevoerd door een klein aantal bedrijven, daar zou 'de branche' misschien iets kunnen.
Misschien toch een idee om het daar eens over te hebben ?
Ik kan me zo voorstellen dat afspraken die de branche maakt uiteindelijk toch ook zullen afstralen op diegenen die het vrijwillig doen.
Paixao schreef:Je kunt bij zo'n rondje om de kerk wel 10 oversteekplaatsen regelen, maar als die agressieve gek toch bij een ander hek staat, dan helpt dat dus niet. Je moet ergens een grens trekken.
Dat ben ik ten dele met je eens. Alleen vraag ik me af of die grens in de huidige situatie nietvaak te strikt wordt getrokken - met agressie als gevolg. Ik denk (geen bewijs Palance, maar bewijs jij het tegendeel maar eens); ik denk dus dat de meeste agressieve bejegeningen het gevolg zijn van wederzijdse onwelwillendheid. Dat het mensen zijn die door het lint gaan, omdat ze vinden dat zij onredelijk worden behandeld. Niet omdat ze per definitie agressievelingen zijn. Want agressie wordt vaak uitgelokt, en dat is iets waar men (ook vrijwilligers) zich beter van bewust moet zijn. In plaats van met het vingertje meteen maar weer te wijzen naar de weggebruiker - want dat is wat er nu gebeurt.

Vergeet niet: ook mensen met een best wel lang lontje kunnen zomaar ineens ontploffen van woede. Zet jij maar eens hardhandig het dochtertje van je doorgaans heel aimaibele buurman uit je tuin - simpelweg omdat jij het in jouw tuin voor het zeggen hebt en daar op dat moment geen driewielers wilt hebben. Ik vrees dat de aardige buurman opeens niet meer zo aardig is, het gesprek binnen de kortste keren over "een pak slaag" gaat en dat het niet bij woorden alleen blijft. Want zo werkt het als mensen boos worden: ze worden onredelijk. Dat moet men in de verkeersregelaarswereld m.i. zien te voorkomen. Door een goede organisatie van evenementen waarbij men erop let mensen niet nodeloos lang van in hun vrijheid te beperken en door de inzet van professioneel getrainde mensen, ook op het vlak van voorkomen agressie.

En ja, agressie valt helaas nooit helemaal te voorkomen - dat is inherent aan het feit dat het mensenwerk is.
Maar ik vind het al te makkelijk om de oorzaak enkel en alleen bij de weggebruiker te zoeken.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Palance » di 07 jul 2009, 19:01

Rene schreef:Ik denk (geen bewijs Palance, maar bewijs jij het tegendeel maar eens);
Zo werkt dat natuurlijk niet. Ik zie in deze draad telkenmale postings van je terugkomen dat het volgens jou het toch wel aan de verkeersregelaar ligt omdat die agressie zou uitlokken, simpelweg omdat de automobilist het niet kan verkroppen dat hij in zijn zogenaamde vrijheid zou worden beknot. Jij zal het dusmoeten bewijzen, nou moet je de boel niet weer omdraaien.
Maar ik vind het al te makkelijk om de oorzaak enkel en alleen bij de weggebruiker te zoeken.
Daar ligt het probleem toch echt, want die geeft gas en doet waar hij zin in heeft.
Je kon het zelf niet beter verwoorden dan op pagina 5 van deze draad:
Uiteindelijk vind ik dan (net als anderen) toch wel een manier om dáár te parkeren waar IK dat wil.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Paixao » di 07 jul 2009, 21:58

Rene schreef:
Paixao schreef:Bij heel veel kleinere evenementen, waaronder de rondjes-om-de-kerk (fietsend, lopend, skatend, rolstoelend, etc.), is 'de branche' in het geheel niet betrokken! Dat soort evenementen drijft op vrijwilligers.
Helaas, ja. In mijn ogen zouden vrijwilligers geen officiële verkeersregelaar mogen zijn - hooguit klaarover.
In dat geval moeten we andere vrijwilligers ook gaan beperken. Wat te denken van stewards in stadions; die moeten we toch wel vervangen door beveiligers. En wat doen we met mantelzorgers en dergelijke? Dat moeten toch wel verpleegkundigen of andere professionele krachten zijn. En de voorleesmoeders! Waarom zijn dat geen afgestudeerde neerlandici?

Heel veel kleinere evenementen hebben maar een heel beperkt budget, zoals een beperkt budget ook in de drie voorbeelden zorgt voor het aanstellen van vrijwilligers. Doen deze mensen hun taak niet goed? Integendeel, ik durf rustig te beweren dat in 99% van de gevallen dit goed gaat, zowel bij de verkeersregelaars als bij de stewards, verzorgenden en de voorleesmoeders. Er is geen enkele reden om vrijwilligers geen eenvoudige verkeersregelende taken te laten uitvoeren. En dan is "verkeersregelend" nog een groot woord. Het betreft over het algemeen slechts het bemannen van een afzetting.
Rene schreef:
Paixao schreef:Waar de wannabe-agent vanuit zijn arrogante 'kijk-mij-eens' houding blijft staan, blijft een vrijwilliger uit naïeviteit staan.
Hoewel ik zeker wel geloof dat vrijwilligers gemiddeld een andere houding zullen hebben, vraag ik me af of ze uberhaupt wel blijven staan in zo'n situatie. Volgens mij zijn degene die wel blijven staan ongeachte professionaliteit c.q. vrijwilligheid direct in te delen in de categorie die jij hierboven zo mooi aanduidt.
Ik weet uit ervaring dat het niet zo werkt. De eerste categorie huldigt het standpunt "kom maar, rijd dan door, dan krijg je een bekeuring! en als je me dan raakt, dan klaag ik je aan!", de tweede categorie huldigt het standpunt "hij snapt toch wel dat hij er nu even niet door kan? hij gaat me toch echt niet aanrijden?". En uitzonderingen daargelaten, zijn het typisch de "professionele" verkeersregelaars die in de eerste en de vrijwilligers die in de tweede categorie vallen.
Rene schreef:
Paixao schreef:de (heel) grote evenementen worden uitgevoerd door een klein aantal bedrijven, daar zou 'de branche' misschien iets kunnen.
Misschien toch een idee om het daar eens over te hebben ?
Ik kan me zo voorstellen dat afspraken die de branche maakt uiteindelijk toch ook zullen afstralen op diegenen die het vrijwillig doen.
Het grootste deel van de vrijwilligers beseft geeneens dat 'verkeersregelaar' tegenwoordig een beroep is. Ze zijn betrokken bij hun vereniging/stichting en doen dan 1x per jaar een keer een taakje. 'De branche' heeft daarop totaal geen invloed. En bij de hele grote evenementen moeten zodanig veel verkeersmaatregelen uit de kast getrokken worden dat daar dagen fysieke voorbereiding aan vooraf gaan. Kijk maar eens naar evenementen als Bavaria City Racing, Zomercarnaval, enzovoort. Daar is 'kunnen we 10 minuten voor de start nog verkeer doorlaten' helemaal geen optie, want het zit gewoon helemaal potdicht.
Rene schreef:
Paixao schreef:Je kunt bij zo'n rondje om de kerk wel 10 oversteekplaatsen regelen, maar als die agressieve gek toch bij een ander hek staat, dan helpt dat dus niet. Je moet ergens een grens trekken.
... ik denk dus dat de meeste agressieve bejegeningen het gevolg zijn van wederzijdse onwelwillendheid. Dat het mensen zijn die door het lint gaan, omdat ze vinden dat zij onredelijk worden behandeld. Niet omdat ze per definitie agressievelingen zijn. Want agressie wordt vaak uitgelokt, en dat is iets waar men (ook vrijwilligers) zich beter van bewust moet zijn. In plaats van met het vingertje meteen maar weer te wijzen naar de weggebruiker - want dat is wat er nu gebeurt. ...
Ik heb nergens beweerd dat het allemaal aan de weggebruiker ligt, en ik heb nergens ontkend dat de verkeersregelaar geen rol speelt in het verhaal. Ik heb het zelf meegemaakt en al regelmatig zien gebeuren, en het is altijd actie-reactie. En soms is de "actie" meer te wijten aan de verkeersregelaar, en soms is de "actie" meer te wijten aan de weggebruiker. Soms is een derde persoon zelfs oorzaak van een conflict: stel je de situatie voor waarin persoon D belooft dat je op parkeerplaats 1 mag staan, maar verkeersregelaar A weet daar niks van en A heeft instructies om alleen maar mensen met een parkeerkaart toe te laten...

Feit blijft dat je ergens een grens moet stellen waar je verkeersbewegingen nog wel wilt toestaan en waar het simpelweg niet mogelijk is. Ik heb de autovrije zondag in Tilburg meegemaakt, en dat was absoluut geen leuke ervaring. Dat is iets wat je nauwelijks aan de weggebruiker kunt verkopen. Ik heb ook diverse wielerwedstrijden, hardloopwedstrijden, enz. meegemaakt en dat communiceert veel gemakkelijker: er komen nu fietsers aan, over 2 minuten mag je doorrijden. Of: hier kun je nu niet oversteken, maar twee straten verder hebben we een oversteek, daar mag je erover heen. Ik kan talloze voorbeelden noemen waar het net goed of net fout ging...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door duikgek89 » wo 08 jul 2009, 0:55

Paixao schreef:
Rene schreef:
Paixao schreef:Bij heel veel kleinere evenementen, waaronder de rondjes-om-de-kerk (fietsend, lopend, skatend, rolstoelend, etc.), is 'de branche' in het geheel niet betrokken! Dat soort evenementen drijft op vrijwilligers.
Helaas, ja. In mijn ogen zouden vrijwilligers geen officiële verkeersregelaar mogen zijn - hooguit klaarover.
In dat geval moeten we andere vrijwilligers ook gaan beperken. Wat te denken van stewards in stadions; die moeten we toch wel vervangen door beveiligers. En wat doen we met mantelzorgers en dergelijke? Dat moeten toch wel verpleegkundigen of andere professionele krachten zijn. En de voorleesmoeders! Waarom zijn dat geen afgestudeerde neerlandici?

Heel veel kleinere evenementen hebben maar een heel beperkt budget, zoals een beperkt budget ook in de drie voorbeelden zorgt voor het aanstellen van vrijwilligers. Doen deze mensen hun taak niet goed? Integendeel, ik durf rustig te beweren dat in 99% van de gevallen dit goed gaat, zowel bij de verkeersregelaars als bij de stewards, verzorgenden en de voorleesmoeders. Er is geen enkele reden om vrijwilligers geen eenvoudige verkeersregelende taken te laten uitvoeren. En dan is "verkeersregelend" nog een groot woord. Het betreft over het algemeen slechts het bemannen van een afzetting.

Zet er dan gewoon een paar blokken beton neer, net of iemand daar doorheen probeert te komen... En anders maar wel, dan ligt de auto in puin.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Paixao » wo 08 jul 2009, 8:24

Juist bij die kleine evenementen wordt géén betonbarrier gebruikt omdat het vaak maar voor een paar uurtjes is (en opbouwen en afbouwen van barriers duurt nog langer dan het hele evenementje). Een schrikhek met C-01 is daar technisch gezien voldoende, maar ja, omdat half Nederland zich niks aantrekt van C-01'tjes, wil de politie/gemeente er een verkeersregelaar bij...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door duikgek89 » do 09 jul 2009, 1:59

Een hek met C-01 zou inderdaad voldoende moeten zijn. Is het overigens geen idee om er een spijkermat neer te leggen? Twee auto's die er langs proberen te komen en het zit dicht. Als men je aansprakelijk wil stellen voor die spijkermat: Je mocht daar niet komen, en als je je aan de regels gehouden had dan had je geen schade gehad. Dat bord stond er niet voor niks toch. ;)

Verkeersregelaars overal trekt men toch niks van aan, of je moet ze een AK-47 geven...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Palance » do 09 jul 2009, 6:53

Dat laatste zou best effectief kunnen zijn ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie