Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Vinny » wo 25 feb 2009, 15:25

C1 is het beroemde soepbord?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 25 feb 2009, 19:51

Afbeelding

Yep ;)

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » wo 25 feb 2009, 21:21

C-01 is een geslotenverklaring voor alle bestuurders, dus ook de fietsers. Alleen voor voetgangers geldt het bord dus niet. Feitelijk mag je dus ook niet voorbij het bord fietsen. In de praktijk wordt dat bij evenementen gedoogd, bij wegwerkzaamheden over het algemeen niet maar wordt het (vaak) ook niet gehandhaafd.
ViaHaaren schreef:Hier voldoen gewone hekken met een C1 erop wel. En anders kom je toch niet door de rij mensen die langs de kant staat, een betere afsluiting kan je niet hebben.
Hek met C-01 was inderdaad aanwezig, maar veelal rijdt men er omheen (via de verkeerde kant van de middengeleider bij voorkeur) of de brutale bestuurder zet het hek gewoon aan de kant. Bovendien staat het hek met C-01 er nu juist voor de veiligheid van de mensen langs de kant en het voorkomen van parkeeroverlast in de straten. Want als de straat helemaal vol staat, kunnen ook de hulpdiensten er niet meer door. Het is inmiddels algemeen bekend dat mensen weinig meer op C-01 uit doen, dus als je een weg fatsoenlijk vrij wilt houden mag er ofwel een verkeersregelaar ofwel een agent komen opdraven.

Ik heb het meegemaakt dat iemand beweerde dat het bord niet geldig was, omdat het op een hek geplaatst was dat midden op de weg stond (waarom denkt u dat dit hek er staat, meneer? - da's toch niet voor mij?). De oplossing is simpel: rechtsomkeert en omrijden. En de politie weet er wel raad mee, ik heb ze er wel eens bij gehad om iedere doorrijder netjes te noteren...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

simon
autoweg

Bericht door simon » di 24 mar 2009, 14:44

Het is weer eens zo ver
Blik op Nieuws, 23 maart 2009 schreef:Verkeersregelaar bij Gelredome aangereden

Arnhem - Op de kruising van de Kronenburgpassage en de Kronenburgsingel is zondagavond 22 maart een verkeersregelaar aangereden. De man, een vijftigjarige Arnhemmer, liep daarbij knieletsel op. Dit heeft de politie maandag 23 maart bekendgemaakt.

Het slachtoffer stond even voor 19.00 uur het verkeer te regelen in verband met een optreden van Tina Turner in het Gelredome. Op dat moment kreeg hij het aan de stok met een automobilist die kennelijk door wilde rijden bij een afzetting.

Na een woordenwisseling met de Arnhemmer zou de automobilist op hem zijn ingereden waarbij de verkeersregelaar werd geraakt. Door weg te springen had de Arnhemmer naar eigen zeggen erger weten te voorkomen.

Het slachtoffer moest zich onder doktersbehandeling stellen en heeft inmiddels aangifte gedaan bij de politie. Die is nog op zoek naar de automobilist.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 25 mar 2009, 21:13

Tja, steeds meer weggebruikers beginnen de pest te krijgen aan de in hun ogen grote aantallen verkeersontregelaars.
Misschien dat we eens moeten overwegen om wat minder vaak verkeersregelaars in te zetten bij evenementen ?
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » wo 25 mar 2009, 21:25

Oh dat kan. Geen probleem. Maar dan wil ik ook geen klachten horen als het verkeer muurvast staat :mrgreen:
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 25 mar 2009, 21:29

Ik denk dus dat dat reuze mee zal vallen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » wo 25 mar 2009, 21:49

Ik ben er voor 90% van de evenementen van overtuigd dat het een puinhoop wordt. Niet alleen door een beroerde verkeersafwikkeling, maar ook door ongewenst parkeren, slechte bereikbaarheid voor hulpdiensten, enzovoort. Een hek met alleen maar C-01 voldoet niet meer, een gele pijl voldoet niet meer en een papieren routebeschrijving is al helemaal achterhaald. De politiekorpsen hebben er geen tijd en geld voor, dus je bent al vaak aangewezen op verkeersregelaars.
Jammer genoeg zijn er aan de ene kant de verkeersONTregelaars (volkomen ongeschikte figuren, dat erken ik zeker!) en aan de andere kant de geïrriteerde automobilisten. Overigens ben ik van mening dat in 90% van de gevallen het feitelijke gedrag van de automobilist direct of indirect gerelateerd kan worden aan het gedrag van de verkeersregelaar.

Helaas kun je als opdrachtgever of adviseur geen invloed uitoefenen op de personen die je op de weg krijgt; het is inderdaad best mogelijk dat je dus een verkeersregelaar er bij krijgt die niet zo geschikt is (bijvoorbeeld door onervarenheid, beperkt verkeersinzicht, noem maar op). En ja, met die verkeersontregelaar moet je het op dat moment dan wel doen... (even afgezien van eventuele laatste-redmiddel-mogelijkheden om zo'n persoon simpelweg van de weg te halen).

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 25 mar 2009, 21:53

De extreme groei van de verkeersregelmarkt de laatste 3 jaar heeft er m.i. voor gezorgd dat er een hoop verkeersregelaars zijn aangenomen die over een ernstig tekort aan verkeersinzicht beschikken. Die verergeren de situatie enkel maar.
Voor het tegengaan van parkeeroverlast kun je ook parkeerwachters inzetten, die geen regelbevoegdheid hebben.
Tijdelijke gele pijlbordjes zoals we die tot een paar jaar geleden vaak gebruikten, werken prima.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 26 mar 2009, 8:16

Vorige week zondag was ik in Venlo voor een aantal loopwedstrijden die daar gehouden werden. Ik ben er met de auto heen gegaan (reed met iemand mee), en ik kan niet anders zeggen dat mijn ervaring met de verkeersregelaars erg positief was. We hadden geparkeerd op een braakliggend terrein langs de spoorlijn, niet ver van het Centrum. Helaas stonden we op een plek die compleet werd ingesloten door afzettingen. Na een vriendelijke vraag aan de verkeersregelaar, heeft hij iets geregeld met de politie en konden we toch de plaats met de auto verlaten en naar de snelweg rijden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 26 mar 2009, 8:37

Oh, er zullen ook heus wel meer ervaren verkeersregelaars rondlopen.
Maar mijn eigen ervaringen (vooral bij IKEA Amsterdam overigens) zijn vooral negatief.

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » do 26 mar 2009, 9:27

Rene schreef:De extreme groei van de verkeersregelmarkt de laatste 3 jaar heeft er m.i. voor gezorgd dat er een hoop verkeersregelaars zijn aangenomen die over een ernstig tekort aan verkeersinzicht beschikken. Die verergeren de situatie enkel maar.
Sluit ik mij volledig bij aan. Ik zie inderdaad regelmatig verkeersregelaars die meer of minder ongeschikt zijn voor hun taak, maar door personeelsgebrek toch worden ingezet. (Een en ander onder invloed van de juridische aspecten van afzettingen, waarbij een wegbeheerder in sommige gevallen simpelweg een verkeersregelaar eist!) Als je bij een evenement zeg tien personen tot je beschikking hebt, dan is er nog wel iets te schuiven zodanig dat betreffende personen op een minder kritisch punt komen te staan. Maar als er maar een paar verkeersregelaars zijn, dan ontkom je er niet aan om deze mensen op locaties in te zetten waar ze eigenlijk niet geschikt voor zijn. En tja, dan is de kans dat het minder goed gaat sterk aanwezig. Helaas ontbreekt het aan voldoende controle (en voldoende strenge controle!) om deze mensen (permanent) van de weg te halen. Sinds 1 maart zijn de mogelijkheden daartoe wel uitgebreid overigens, maar ik moet eerst zien hoe daar in de praktijk mee wordt omgegaan.
Rene schreef:Voor het tegengaan van parkeeroverlast kun je ook parkeerwachters inzetten, die geen regelbevoegdheid hebben.
Tijdelijke gele pijlbordjes zoals we die tot een paar jaar geleden vaak gebruikten, werken prima.
Parkeerwachters (en agenten) zijn repressief; ofwel, de auto staat al ongewenst geparkeerd en de agent/BOA doet alleen een briefje onder de ruitenwisser. Voorkomen van parkeeroverlast doe je door bepaalde wegen alleen open te stellen voor bestemmingsverkeer (C-01 met onderbord), die met bijvoorbeeld een toegangskaart door kunnen rijden. Gezien het feit dat je daarmee op de openbare weg staat moet je een verkeersregelaar inzetten om die kaart te controleren. Alleen C-01+onderbord is onvoldoende, want de automobilist doet daar niks meer op uit.

De gele pijlborden worden nog steeds gebruikt; het is feitelijk ook de enige mogelijkheid om een route (juridisch) correct uit te pijlen. Helaas zien we dat deze steeds minder opgevolgd worden, onder andere door de opkomst van navigatiesystemen. De bewegwijzering is een passieve geleidingsmaatregel: je laat het opvolgen over aan de automobilist. Op een gegeven punt wil of moet je over naar actieve geleiding (sommigen hanteren de term sturing maar ik gebruik liever geleiding), om de vrijblijvendheid van de tijdelijke gele borden om te zetten in een zekere dwingendheid. Dan is er maar één mogelijkheid, en dat zijn aanwijzingen. Simpelweg omdat aanwijzingen voor verkeerstekens en verkeersregels gaan. En aanwijzingen kunnen gegeven worden door agenten, marechaussees en verkeersregelaars. KMar komt je vrijwel niet helpen (tenzij het een militair evenement is en dan is het soms nog moeilijk) en de politie heeft geen mankracht. Blijven verkeersregelaars over...
En dan kom je weer op de eerste gemaakte opmerking, die in dergelijke gevallen zeker van toepassing is: de situatie wordt verergerd (in termen van verkeersafwikkeling of in termen van irritatie!) door ongeschikte verkeersregelaars.

Een leuke anekdote wellicht:
Waarneming Paixao schreef:Enige tijd geleden was ik bij de bekerwedstrijd FC Twente - De Graafschap in de Grolsch Veste, Enschede. Bij het verlaten van het stadion en de wandeling over het Capitool richting campus UT (parkeerterrein) zag ik op de kruising met zijweg het Colosseum een tweetal verkeersregelaars van een niet nader te noemen professionele firma. De zijweg Colosseum is de vertrekkende route vanaf het parkeerterrein bij het stadion, en het verkeer verdeelt zich vervolgens over de Hengelosestraat (een agent bedient het VRI-kastje). Op het Colosseum was inmiddels een lange file ontstaan van auto's die - uiteraard - zo snel mogelijk weg willen.
Dichterbij gekomen zie ik één van de verkeersregelaars (persoon A) driftig zwaaien met zijn zaklamp met rode kegel om het verkeer vanuit het Colosseum zo soepel en snel mogelijk naar en voorbij de VRI te krijgen. Deze persoon A keek naar het verkeer vanuit 'zijn' zijstraat en stond met de rug richting Capitool (met de rug naar het stadion zogezegd).
Over het Capitool naderden een tweetal lijnbussen, die ingezet worden voor de pendeldienst stadion - campus UT. De collega van A (persoon B) ziet de bussen komen en geeft ze een vage aanwijzing die moest doorgaan voor stopteken. Bussen stoppen. Persoon A heeft van de hele gebeurtenis nog niets meegekregen. Op een gegeven moment vindt B het zichtbaar te lang duren voordat de bussen mogen rijden. B loopt richting de zijweg en geeft dezelfde wazige aanwijzing aan het verkeer vanuit de zijweg, terwijl A nog steeds driftig aan het opzwaaien is. De eerste twee auto's rijden volkomen in verwarring door; de derde auto komt midden op het Capitool tot stilstand. A kijkt vol ongeloof naar B, die onverstoorbaar naar de eerste bus gebaart om door te rijden. Na het passeren van de bussen gebaart B naar de stilstaande auto's om ook weer door te rijden, terwijl A nog steeds beduusd aan het overdenken is wat B zojuist deed.
De agent had inmiddels de maximale groentijd op zijn VRI-kastje bereikt en de auto komt 30 meter verder wederom tot stilstand voor de VRI...
Dan denk ik bij mezelf: okee, twee man op die kruising is wenselijk. Maar als je twee man op de kruising hebt, dan moeten deze beide personen ook met elkaar communiceren. In dit geval had B simpelweg tegen A moeten roepen "bussen" (of iets vergelijkbaars), waarna A zijn verkeersstroom stil zet. B hoort zich alleen met het Capitool te bemoeien en niet met de zijweg. Ik kreeg stellig de indruk dat B dacht "het wel even te fixen", daarmee bij het verkeer en zijn collega grote verwarring achterlatend.
[_] Geschikt
[X] Ongeschikt :PP:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 26 mar 2009, 9:53

^^ Of met portofoon doorgeven, daar zijn die dingen voor.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » do 26 mar 2009, 10:13

A en B stonden 5 meter van elkaar. Dan heeft het weinig nut om de andere 30 verkeersregelaars daar via de porto mee te vermoeien... Ikzelf vond A (jonge serieuze vent) goed bezig: kijkend naar zijn verkeersstroom, vertrouwend op B voor het verkeer van achteren, actief en duidelijk bewegen, perfect. Je kon ook zien aan A dat hij volledig in de war was toen B - type "ik ben wat ouder, ik werk hier al langer dan jij, ik weet precies wat er moet gebeuren, loop me nu niet in de weg want ik regel het allemaal wel" - zich volkomen onverwacht ging bemoeien met de zijweg.

Het verbaasde me trouwens wel, want normaal maken de stewards, die in hun niet-toegestane hesje vaak als een kip zonder kop rond lopen, er juist een potje van. :puh2:

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 27 apr 2009, 18:23

Om even een oude discussie op te rakelen, wij zijn vandaag begonnen met een werk aan de doorgaande weg van Middelbeers naar Bladel/Casteren. Het is ontzettend triest om te zien hoeveel mensen een bord C01 negeren en gewoon door een zandbedding van uitgebroken bestrating rijden, een paar meter van de frees af door het werkvak, slalommend tussen de vrachtwagens door, over het fietspad rijden en ga zo maar door. En dan soms nog heel hard ook nog. Nu wonen er redelijk veel mensen aan die straat, maar volgens mij was het lang niet allemaal bestemmingsverkeer... :neenee:

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » ma 27 apr 2009, 19:05

Doe zoals een kantonnier van de provincie Overijssel mij onlangs vertelde: bel de politie en zeg dat ze moeten komen controleren en dat je als ze het niet doen 30 kuub zand op de weg kiepert ;)

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 27 apr 2009, 19:28

Spike strips bij C01. Gegarandeerd knallend Afbeelding

Wie niet horen wil moet maar voelen.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 27 apr 2009, 21:52

Tsjah maar je zit weer met het probleem dat de vuilnisdienst en eventueel de brandweer er nog door moet kunnen. Maar we hebben een hele hoop freesvakken in de weg zitten, dus hopelijk blijven ze een beetje weg...En anders zullen we inderdaad eens om handhaving moeten vragen.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » ma 27 apr 2009, 21:59

^^ Die kan je dan eventueel opschuiven, ja. Gewoon van die matten die ze bij de US police ook gebruiken voor het laten stoppen van criminelen.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 27 apr 2009, 22:56

Ja goed idee. Dan zorg ik wel dat ik uit de buurt ben als iemand zijn banden erop lek rijdt. Want dan is iedereen met een oranje jas de boeman.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » di 28 apr 2009, 8:48

ViaHaaren schreef:Tsjah maar je zit weer met het probleem dat de vuilnisdienst en eventueel de brandweer er nog door moet kunnen.
Precies. En daarom werkt een telefoontje met de aankondiging dat je er 30 kuub zand gaat storten als ze niet komen ook erg goed. Want in tegenstelling tot zo'n spikestrip (hoewel verboden denk ik!), kun je 30 kuub zand niet even aan de kant schuiven :PP:

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 28 apr 2009, 17:31

ViaHaaren schreef:Om even een oude discussie op te rakelen, wij zijn vandaag begonnen met een werk aan de doorgaande weg van Middelbeers naar Bladel/Casteren. Het is ontzettend triest om te zien hoeveel mensen een bord C01 negeren en gewoon door een zandbedding van uitgebroken bestrating rijden, een paar meter van de frees af door het werkvak, slalommend tussen de vrachtwagens door, over het fietspad rijden en ga zo maar door.
Een vrachtwagen gewoon dwars op de rijbaan zetten geen idee? :dontknow:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 28 apr 2009, 18:08

^^ Of de schaftkeet. Heb je nog wat te zien tijdens je pauze :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » di 28 apr 2009, 21:45

Jeroen schreef:
ViaHaaren schreef:Om even een oude discussie op te rakelen, wij zijn vandaag begonnen met een werk aan de doorgaande weg van Middelbeers naar Bladel/Casteren. Het is ontzettend triest om te zien hoeveel mensen een bord C01 negeren en gewoon door een zandbedding van uitgebroken bestrating rijden, een paar meter van de frees af door het werkvak, slalommend tussen de vrachtwagens door, over het fietspad rijden en ga zo maar door.
Een vrachtwagen gewoon dwars op de rijbaan zetten geen idee? :dontknow:
Vrachtwagens moeten aan de gang blijven, en niet stil op de rijbaan gaan staan, dus dat werkt niet. ;)

Oh en ik zie dat ik verkeerd ben opgevat. Ik ben zeker géén voorstander van spijkermatten of iets dergelijks, inderdaad omdat je dan een soort van Kop van Jut wordt voor iemand die z'n banden erop lek rijdt. Er is wel een bult freesasfalt op de rijbaan gekipt en er zitten een aantal flinke freesvakken in.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 22 mei 2009, 16:21

Ja hoor, we hebben weer eens een paar ventjes met losse handjes...
[url=http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=98407]RTV-NH[/url] (22-5-2009) schreef:Verkeersregelaar geslagen in Beverwijk

BEVERWIJK - Een 23-jarige verkeersregelaar is op de Ringvaartweg in Beverwijk meerdere keren geslagen door een automobilist en diens bijrijder. De verkeersregelaar gaf een stopteken aan een 23-jarige Beverwijker die tegen het verkeer inreed. De automobilist reed echter door waarna de verkeersregelaar nog net kon wegspringen. Daarna stopte de automobilist wel, stapte samen met een vriend de auto uit en begon op het slachtoffer in te slaan. Dat werd hem makkelijk gemaakt doordat zijn vriend de handen van het slachtoffer vasthield, zodat deze zich niet kon verweren. De politie heeft de twee verdachten aangehouden en meegenomen naar het politiebureau.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 27 mei 2009, 20:15

Tsjah ik heb gisteren helaas ook weer mogen meemaken hoe ongeduldig en onbeleefd mensen zijn bij een wegafzetting. De weg is voor het doorgaande verkeer afgesloten inclusief omleiding, maar men moet telkens toevallig in de buurt zijn als er verse asfalt over een kruisingsvlak is gedraaid. En wat sommigen al niet voor toon aanslaan.. :roll:

Als je het netjes vraagt mag je er wel langs, maar als je meteen gaat blaffen dan rot je maar op en zoek het lekker zelf uit. Of je zegt gewoon zoals die asfaltuitvoerder dat wanneer men over het verse asfalt rijdt dat dan de auto kapot gaat, werkt ook heel erg goed... :mrgreen:

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 31 mei 2009, 16:44

Je zult zien dat in zo'n geval dan wel de wereld te klein is voor zo'n bestuurder en geheid allerlei aanklachten gaat indienen omdat hij schade heeft gereden.

Ze kunnen etters zoals in Beverwijk beter onder het asfalt stoppen als het wordt gelegd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Medianieuws

Bericht door Medianieuws » wo 10 jun 2009, 19:58

Haarlems Dagblad schreef:OM: 4 jaar cel voor doodrijden verkeersregelaar
* ANP | Gepubliceerd op 10 juni 2009, 10:43

AMSTERDAM -

Het Openbaar Ministerie (OM) heeft woensdag voor de rechtbank in Amsterdam vier jaar cel, waarvan een voorwaardelijk, geëist tegen de 26-jarige Dion G. Justitie acht bewezen dat hij op 17 augustus vorig jaar in de parkeergarage van de Ikea in Amsterdam verkeersregelaar Willem van Koerten (54) heeft aangereden. Het slachtoffer overleed aan zijn verwondingen.

Verder wil het OM dat G. een rijontzegging krijgt van vijf jaar. Volgens justitie reed de verdachte de verkeersregelaar na een ruzie over een parkeerplek met opzet en in volle vaart aan. Van Koerten zou daardoor op de motorkap zijn beland en hard zijn gevallen toen de auto weer remde.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 11 jun 2009, 6:44

4 jaar cel is natuurlijk niet zo bijster veel voor zo'n agressief verwend mannetje. Nou maar hopen dat de rechtbank een keer zo slim is om (ver) boven de eis te gaan zitten.

Ik mis in dit artikel ook de eis voor TBS, ik meende dat ergens anders wel gelezen te hebben.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 11 jun 2009, 10:50

Gisteravond een verkeersregelaar/klaarover in mijn thuisgemeente, alwaar het avondvierdaagse is.
Die lui staan er dus om grote groepen een doorgaande oversteek te kunnen bieden.

Echter, wat ze vervolgens doen is elk willekeurig groepje voetgangers van 4-5 man die helemaal niet tot de stoet behoren, door rood laten lopen. Met als gevolg dat je als weggebruiker dubbel voor rood kunt wachten. Inclusief een deel van de wachttijd tbv de groenfase voor de overstekers, die dus allang waren overgestoken tijdens de korte groenfase die voor het wegverkeer bedoeld was. Terwijl de VRI het gewoon normaal had kunnen afhandelen, want die paar overstekers hadden gewoon op hun plek in de cyclus kunnen oversteken.

Waarom zouden weggebruikers nou toch steeds agressiever worden richting verkeersregelaars en klaarovers ? Nou, juist vanwege dit soort situaties, waarin verkeersregelaars/klaarovers hun hersens niet gebruiken. Niet snappen dat ze het verkeer juist staan te ontregelen, als ze voor veel te kleine groepjes het autoverkeer stilzetten.

Het einde van de agressie tegen verkeersregelaars begint, op het moment dat het hersenloze ontregelwerk eindigt. :idea:
Kwaliteitseisen aan verkeersregelaars/klaarovers, dat is 10x belangrijker dan inzetten op hoge straffen.
Want alleen als ze snappen waar ze mee bezig zijn en niet nodeloos veel overlast veroorzaken, zal de weggebruiker zich minder gaan opwinden.