Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

duikgek89
2x2 autosnelweg

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door duikgek89 » do 11 jun 2009, 10:52

TBS hoeft niet. Deze moordenaar moet je gewoon voor de rest van z'n leven opsluiten.

Er zullen er genoeg zijn die er een potje van maken, maar dat betekent niet dat je ze om zeep moet helpen.

Bart
autoweg

Bericht door Bart » do 11 jun 2009, 11:12

mwah, levenslang opsluiten gaat mij te ver voor deze Dion G. Er moet een onderscheid blijven tussen deze doodslag (voorwaardelijke opzet acht ik wél bewezen) en een moord met voortbedachten rade. Dit delict is - hoe verwerpelijk ook - geen moord met voortbedachten rade en moet ook niet als zodanig worden gekwalificeerd. Wel is vier jaar wellicht wat aan de lage kant. Anderzijds: Dion G. zal ongetwijfeld niet de bedoeling hebben gehad om de verkeersregelaar dood te rijden, waarmee doodslag (opzettelijk iemand van het leven beroven) niet aan de orde is. Wel is voorwaardelijke opzet aan de orde: willens en wetens de aanmerkelijke kans aanvaarden dat je met je actie iemand (dodelijk) kunt verwonden. Dat is wat hier mijns inziens aan de orde is. Over de strafmaat kun je het dan nog hebben. Deze zou - als voorbeeldstellende functie - wel wat hoger mogen. Misschien dat (voorwaardelijke) opzet in deze net zo zwaar moet worden gezien als iemand doodrijden met drank op (dus tot 15 jaar). Gaan we dan ergens op de helft zitten, dan komen we op 7 tot 8 jaar (onvoorwaardelijk) uit. Lijkt mij gepast in deze omstandigheid. De rij-ontzegging vind ik in dat geval van minder grote waarde. Die kan er wel bij komen, maar de hoofdstraf vind ik belangrijker.

Levenslang moet gereserveerd blijven voor kindermoordenaars, moordenaars die hun slachtoffers ook nog hebben toegetakeld (marteling, verkrachting etc.) en meervoudige moord.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 11 jun 2009, 11:20

Op het moment dat je gas geeft om die man overhoop te rijden heb je wat mij betreft besloten dat je een poging gaat doen om deze man om zeep te helpen. Ik vind het dus minstens doodslag.

Als je ruzie hebt en je grijpt een stalen balk pakken om die ander te slaan, je raakt hem op z'n hoofd en het slachtoffer overleeft het niet. Is het dan ook die voorwaardelijke opzet? Je pakt toch bewust die ijzeren balk die je dan bewust met kracht op z'n hoofd laat landen. De kans dat het slecht afloopt is zo groot dat het wat mij betreft doodslag is.

Bart schreef:Levenslang moet gereserveerd blijven voor kindermoordenaars, moordenaars die hun slachtoffers ook nog hebben toegetakeld (marteling, verkrachting etc.) en meervoudige moord.
Wat mij betreft verdienen dergelijke monsters de kogel als onomstotelijk vast staat dat ze schuldig zijn.

Bart
autoweg

Bericht door Bart » do 11 jun 2009, 11:26

p het moment dat je gas geeft om die man overhoop te rijden heb je wat mij betreft besloten dat je een poging gaat doen om deze man om zeep te helpen. Ik vind het dus minstens doodslag.
Dat zeg ik dus: doodslag is wél aan de orde. Weliswaar met een iets andere onderbouwing als de jouwe, maar het blijft doodslag...
Wat mij betreft verdienen dergelijke monsters de kogel als onomstotelijk vast staat dat ze schuldig zijn.
Tja, de Grondwet verbiedt het opleggen (laat staan uitvoeren) van de doodstraf. Dus moet je gaan zitten op datgene wat wel mogelijk is: levenslang.

Overigens is levenslang in Nederland dus ook echt levenslang. Na het (onherroepelijke) vonnis is er géén herziening meer mogelijk (tenzij er nieuwe feiten bekend worden) en ook is er geen sprake van wat men in de VS 'parole' noemen: de mogelijkheid om vrij te komen naar xx jaar. Ofwel: is het vonnis onherroepelijk dan kom je het gevang nooit meer uit, tenzij gratie wordt verleend. Hare Majesteit de koningin verleent echter vrijwel nooit gratie voor dergelijke veroordeelden. De enige gronden zijn het bekend zijn geworden van feiten die de rechter niet kon weten of het terminaal ziek zijn van de patiënt (die dan dus op een iets rustiger plek kan sterven dan in een gevangenis. Volgens mij is dat de reden waarom levenslang in Nederland niet zo vaak wordt opgelegd.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 11 jun 2009, 11:47

duikgek89 schreef:Op het moment dat je gas geeft om die man overhoop te rijden heb je wat mij betreft besloten dat je een poging gaat doen om deze man om zeep te helpen. Ik vind het dus minstens doodslag.
Op het moment dat je duidelijk aangeeft door te willen rijden, en de verkeersregelaar springt er willens en wetens voor, dan gaat die vlieger wat mij betreft niet op. Een verkeersregelaar die zulke risico's neemt, in de wetenschap dat de ander al heeft aangegeven hem te negeren, die moet niet fysiek de ander zijn wil op willen leggen. Maak van tevoren afspraken over de handhaving, en geef het kenteken door - dan hoef je er ook niet voor te springen.
Maar helaas, veel verkeersregelaars zijn zelf ook van het type "aangebrand", en willen koste wat kost afdwingen. Ook als dat niet goed is voor hun eigen gezondheid. Verder ben ik met Bart eens dat levenslang voorbehouden moet blijven aan moordenaars. En iemand die zegt "ik ga doorrijden, ga uit de weg" en vervolgens iemand treft die er expres voor gaat staan, vind ik geen moordenaar. Hooguit betreft het een aso met een kort lontje en weinig verantwoordelijkheidsgevoel. Verdient wel straf, maar geen levenslang. Maar dergelijke mensen heb je wel vaker, en daar moet een verkeersregelaar dus op een professionele manier mee om kunnen gaan. En aan dat laatste ontbreekt het maar al te vaak, want er lopen nogal wat "wannabee agentjes" tussen het verkeersregelaar- en klaarover-volk rond.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 11 jun 2009, 12:01

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 11 jun 2009, 12:49

Het lijkt mij niet dat het probleem in de schoenen van de verkeersregelaar geschoven kan worden. Als het is "niet doorrijden" dan is het ook "niet doorrijden". Helaas vindt het gros van de Nederlandse automobilisten dat alles maar voor hen moet wijken en dus gewoon maling aan alle regels moeten hebben als het hen uitkomt - inclusief de aanwijzingen van verkeersregelaars. Wat dat betreft is het per definitie de fout van de doorrijdende automobilist die willens en wetens een overtreding pleegt met als doel een misdrijf te plegen.

Naar mijn mening is het niet anders dan dat het korte lontje in combinatie met egoïstisch gedrag voor deze dood heeft gezorgd. En dan is 4 jaar nog altijd heel erg weinig.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 11 jun 2009, 13:04

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 11 jun 2009, 13:09

jelger schreef:dat is geheel niet wat ik probeer. Ik geef alleen aan dat een verkeersregelaar ook een hand KAN hebben in het escaleren van een situatie, en uiteindelijk toch echt moet kiezen gezien zijn/haar fysieke zwakte jegens een auto voor de eigen veiligheid - waarbij het systeem dus dermate moet zijn dat er op de juiste wijze met terugwerkende kracht gestraft kan worden.
Als je achteraf een kenteken doorgeeft, zal er slechts een bekeuring volgen voor het negeren van aanwijzingen. Iets dat nou niet echt indruk maakt op dit soort figuren. En dus gebeurt het de volgende keer weer, en weer, en weer....

Ik snap je standpunt wel, maar ik vind niet dat agressie beloond moet worden, hoewel ik zelf, als iemand met een pistool loopt te zwaaien, vast en zeker zelf ook een stapje opzij zal doen. Iemand doorlaten omdat hij maling heeft aan regels en respect vind ik een beloning voor dat wangedrag.
Overigens stoor ik me ook mateloos aan de wijze waarop mensen met een CJIB envelop in de bus hun verkeersmisdrijven goed praten/bagatelliseren. Wat dat aangaat is het eigen rechter spelen enorm diep geworteld.
Ja, maar die mensen neem ik al niet serieus. Zelf heb ik ook al eens fanmail gehad. Dan is het gewoon betalen en niet zeuren, punt uit.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 11 jun 2009, 13:15

Palance schreef:Als je achteraf een kenteken doorgeeft, zal er slechts een bekeuring volgen voor het negeren van aanwijzingen. Iets dat nou niet echt indruk maakt op dit soort figuren. En dus gebeurt het de volgende keer weer, en weer, en weer....
Wat is daar anders aan dan aan de snelheidsflitsmanie in dit land ?
Waarom moet de ene overtreding harder worden bestraft dan de andere ?
De gemiddelde verkeersregelaar geeft immers nogal eens aanwijzingen die je het bloed onder de nagels vandaan halen.

Zoek het dus niet in superzware straffen en in verongenoegdzaamheid, in de trend van "anders is het een beloning voor wangedrag". Zoek het vooral in een professionelere houding van verkeersregelaars. Want daar zit enorm veel kaf tussen het weinige koren.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 11 jun 2009, 13:23

Rene schreef:
duikgek89 schreef:Op het moment dat je gas geeft om die man overhoop te rijden heb je wat mij betreft besloten dat je een poging gaat doen om deze man om zeep te helpen. Ik vind het dus minstens doodslag.
Op het moment dat je duidelijk aangeeft door te willen rijden, en de verkeersregelaar springt er willens en wetens voor, dan gaat die vlieger wat mij betreft niet op. Een verkeersregelaar die zulke risico's neemt, in de wetenschap dat de ander al heeft aangegeven hem te negeren, die moet niet fysiek de ander zijn wil op willen leggen. Maak van tevoren afspraken over de handhaving, en geef het kenteken door - dan hoef je er ook niet voor te springen.
Maar helaas, veel verkeersregelaars zijn zelf ook van het type "aangebrand", en willen koste wat kost afdwingen. Ook als dat niet goed is voor hun eigen gezondheid.
Ervoor springen is wel het laatste wat je moet doen. Maar stil blijven staan als iemand dreigt je omver te rijden vind ik getuigen van je werk serieus nemen. Je weet dat dit land in elkaar zit, dat als de verkeersregelaar opzij stapt, men een gat van 2m diep inrijdt, je de claims al kan verwachten. Ok dàt is niet goed voor je mentale gezondheid.

Hoe lullig soms ook, de verkeersregelaar heeft zich voor 99,9% te houden aan wat ik diegene zeg als ik hem heb ingehuurd! Dat betekent soms ook dat hulpdiensten er simpelweg NIET door mogen. Of ze hoog of laag springen. En ja, dan blijf je er inderdaad maar voor staan. Als iemand het er niet mee eens is moeten ze mij bellen, niet de verkeersregelaar daarop aankijken. Maargoed, ik zal wel een roze bril ophebben en teveel vertrouwen in de weggebruiker hebben...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 11 jun 2009, 13:27

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 11 jun 2009, 13:30

Rene schreef: De gemiddelde verkeersregelaar geeft immers nogal eens aanwijzingen die je het bloed onder de nagels vandaan halen.
Ongeacht of je het met een beslissing eens bent, of het 'bloed onder je nagels" vandaan gehaald wordt, je moet ze wel opvolgen.
Zoek het dus niet in superzware straffen en in verongenoegdzaamheid, in de trend van "anders is het een beloning voor wangedrag". Zoek het vooral in een professionelere houding van verkeersregelaars. Want daar zit enorm veel kaf tussen het weinige koren.
Wij waren er in dit geval beiden niet bij. Exact weten wat er gebeurd is zullen wij nooit weten. Maar we weten wel dat er iemand overleden is doordat er iemand over hem heen gereden is die eerder ook al problemen maakte omdat hij het niet leuk vond aangesproken te wordne op het feit dat hij op een invalidenparkeerplaats wilde staan. Opzettelijk over iemand heenrijden is wat mij betreft een flinke straf waard. De dader had ook kunnen kiezen voor het remmen en terugrijden naar waarheen de verkeersregelaar hem naartoe had gewezen.Het is uiteindelijk zijn keuze geweest om zijn voertuig als moordmachine te gebruiken.

Dat er veel 'kaf' tussen het koren zit, is jouw mening. Het is in ieder geval niet mijn ervaring. Ik benader ze dan ook niet met een houding van 'daar gaan we weer'.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 11 jun 2009, 14:02

Palance schreef:Het is uiteindelijk zijn keuze geweest om zijn voertuig als moordmachine te gebruiken.
^^ Mee eens.

Of er al dan niet veel kaf tussen het koren zit doet daar voor mij niks aan af. Als je moedwillig inrijd op een verkeersregelaar die wellicht kinderen thuis heeft zitten dan verdien je wat mij betreft een zware straf.
Je volgt die aanwijzing gewoon op en je loopt 10 meter verder, of je gaat weer naar huis en komt een keer terug als het rustig is zodat je ook nog op je gemak kunt rondkijken. Of wat mij betreft zoek je een andere route om uit te komen waar je uit wilt komen. Dat maakt me niet zoveel uit.
Maar om iemand maar overhoop te rijden omdat je toevallig je zin niet krijgt slaat natuurlijk helemaal nergens op.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 11 jun 2009, 14:59

Rene schreef:Waarom zouden weggebruikers nou toch steeds agressiever worden richting verkeersregelaars en klaarovers ? Nou, juist vanwege dit soort situaties, waarin verkeersregelaars/klaarovers hun hersens niet gebruiken. Niet snappen dat ze het verkeer juist staan te ontregelen. Want alleen als ze snappen waar ze mee bezig zijn en niet nodeloos veel overlast veroorzaken, zal de weggebruiker zich minder gaan opwinden.
Vanwege de Avondvierdaagse in Leusden had ook ik gisteren te maken met een verkeersontregelaar. Ik was op de fiets en op 300 meter van mijn huis werd ik tegengehouden door een verkeersregelaar: "Meneer, u mag er niet door". Ik zeg "Pardon, ik woon hier" en ben gewoon doorgefietst. Voor de duidelijkheid: de route van de verkeersregelaar naar mijn huis kruisde de route van de wandelaars niet, dus waarom staat die gozer daar? Iets verder op reden tientallen auto's via een andere weg zo de route van de wandelaars op. :?

De avond daarvoor werd ik door geen enkele verkeersregelaar tegenhouden en zat ineens tussen de lopers. Zelfs een agent stond er bij, keek ernaar en deed niets. Iets meer professionaliteit is inderdaad hard nodig.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 11 jun 2009, 15:10

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 11 jun 2009, 15:25

jelger schreef:Wat nu als hij op de strepen was gaan staan, in de ogen van sommige fundamentele 'law and order' volgelingen volslagen terecht.
Dan leg je het uit en/of rijd je er langs op. Of je fietst door een straat verder of je gaat daar een scene staan maken. Dat moet je zelf weten. Maar je rijd hem in ieder geval niet overhoop (is ook een beetje lastig met een fiets, maar dat terzijde).

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 11 jun 2009, 15:47

boe! schreef:Ik was op de fiets en op 300 meter van mijn huis werd ik tegengehouden door een verkeersregelaar: "Meneer, u mag er niet door". Ik zeg "Pardon, ik woon hier" en ben gewoon doorgefietst.
Dan ben jij een enorme a-sociaal. Die man deed gewoon zijn werk. Jij negeert de aanwijzingen van die verkeersregelaar (dat is een overtreding). Je kan ook afstappen en die man uitleggen waarom jij vindt dat de regeltjes voor jou niet gelden. Een beetje schappelijk persoon was daarin meegegaan maar jij geeft hem die kans niet eens. En vervolgens nog klagen dat het een verkeersontregelaar is ook! Ongelooflijk...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 11 jun 2009, 16:15

Attietattie schreef:Dan ben jij een enorme a-sociaal. Die man deed gewoon zijn werk.
Nee, hij deed niet zijn werk, hij stond als een zombie dom te wezen. Want anders had hij wel verderop gaan staan, waar het toe doet.
Als je je hersens niet gebruikt, moet je niet gek opkijken dat het publiek je afstraft. En dat is dan NIET asociaal.
De verkeersregelaar die zoiets overkomt, kan beter eens bij zichzelf te rade gaan...

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 11 jun 2009, 16:20

.. foetsie! ...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 11 jun 2009, 16:39

Dan kan hij altijd nog contact zoeken met zijn meerdere, de situatie uitleggen en aangeven dat zijn locatie slechts is gekozen door de voorbereiders. Met als mogelijk gevolg dat men zijn locatie bijstelt.

Ik vind dat het aantal verkeersregelaars met 90% naar beneden moet.
Alleen regelen wat in een ongeregelde situatie voor problemen gaat zorgen.
Want in veel situaties wordt geregeld op een locatie die zonder regelen ook prima zichzelf zou oplossen.
We zijn veel te ver doorgedraafd in het reguleren - kwam je 5 jaar geleden 2x/jaar een verkeersregelaar tegen, nu struikel je er bij wijze van spreken over. Dat maakt ook dat mensen zich groen en geel ergeren aan al dat nodeloze machtsvertoon.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 11 jun 2009, 16:41

René, jij weet niet (en ik ook niet) waarom het verkeer elders wel dat wegvak in reed. Misschien waren dat mensen van de organisatie of voor mijn part politie in burger. Het is niet aan jou, niet aan mij en zelfs niet aan bijvoorbeeld een ambulancechauffeur om te beoordelen of die regelaar daar met een reden staat.

Ik zet er niet voor niets bij dat die VKR misschien wel in je verhaal meegaat. Maar als je hem die kans niet geeft ben je verschrikkelijk lomp en ben jij de reden van die reclames over hoe aso we tegenwoordig soms doen. Hard aanpakken zulke pubers!

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 11 jun 2009, 16:45

Een 'ongeregelde' situatie kan ten koste gaan van de veiligheid, doorstroming en heeft gebrek aan aanpassingsvermogen. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan de voorrang voor hulpdiensten.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 11 jun 2009, 16:49

Attietattie schreef:Een 'ongeregelde' situatie kan ten koste gaan van de veiligheid, doorstroming en heeft gebrek aan aanpassingsvermogen. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan de voorrang voor hulpdiensten.
Tot voor een paar jaar geleden ging dat prima.
Het schijnt dat tegenwoordig niets meer kan als het niet overgereguleerd is... :roll:

Elke VKR bij een onbenullige optocht of een parkeerterrein is er wat mij betreft een teveel. Dat reguleert zich in de meeste gevallen prima. Wat rest zijn keiharde afsluitingen door wegwerkzaamheden, daar ontkom je er soms niet aan.
En dan heb je ook mensen nodig van een bepaald kaliber, die ook met mensen om kunnen gaan. Dus geen wannabee-agentjes, maar mensen die met inzicht en een bepaalde houding de weggebruiker zelf tot het inzicht moet laten komen dat de VKR het ook het beste met hem voorheeft, en dus geen schreeuwerd die alleen maar op zijn strepen gaat staan. Want de eerste categorie bestaat wel - ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat er ook de nodige verkeersregelaars zijn die met verstand van zaken te werk gaan - maar in de praktijk kom je helaas vooral de laatste categorie tegen.

Respect dwing je niet af, dat verdien je. Dat zouden vele VKR-bedrijfjes eens aan hun medewerkers moeten meegeven. Zou wellicht heel wat agressie voorkomen. En voorkomen is, zoals bekend, beter dan genezen.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 11 jun 2009, 16:51

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 11 jun 2009, 16:59

Ik denk eerder de overheden en de verkeersregelaar-sector zelf, aangevuld met de bezuinigingen op het politieapparaat.

Eigen verantwoordelijkheid van alle weggebruikers ? We hollen dat begrip meer en meer uit...

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 11 jun 2009, 17:01

.. foetsie! ...

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 11 jun 2009, 17:12

Rene schreef:
Attietattie schreef:Een 'ongeregelde' situatie kan ten koste gaan van de veiligheid, doorstroming en heeft gebrek aan aanpassingsvermogen. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan de voorrang voor hulpdiensten.
Tot voor een paar jaar geleden ging dat prima.
Het schijnt dat tegenwoordig niets meer kan als het niet overgereguleerd is... :roll:
Tja, vroeger ging het ook prima zonder matrixborden, zonder doorgetrokken strepen bij invoegers en zonder al die snelheidsbeperkingen. Zijn ze dan allemaal per definitie onzin? Tuurlijk zal een aantal van die maatregelen weg kunnen, maar dat is niet aan jou als burger, die niet van de hoed en de rand weet, om dat te besluiten.

Als oom motoragent een kruising stilzet en er komt pas na een minuut een ambulance aan waar de weg vrij voor moet worden gemaakt, rijd jij dan ook na 45 sec door omdat het klaarblijkelijk (in jouw ogen, als complete leek) onzin is dat het verkeer stilgezet wordt? Nee, dat doe je niet omdat je ervan uitgaat dat het een reden heeft dat jij daar stilstaat. Zo behoor je dat bij de verkeersregelaar ook te doen. Die is namelijk niets meer of minder dan die motormuis. Alleen dat laatstgenoemde je kan vervolgen en hij een pistool heeft in plaats van een cone.

Ik kan me herinneren dat jij zo'n hekel hebt aan mensen die bezopen rijden. Dat is hetzelfde slag volk als het volk dat de aanwijzing van een verkeersregelaar negeert. Namelijk het slag volk dat denkt: "prima die regeltjes, maar ik ben de enige op wie ze niet van toepassing zijn". Ik heb er een broertje dood aan.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 11 jun 2009, 17:21

Attietattie schreef:Ik kan me herinneren dat jij zo'n hekel hebt aan mensen die bezopen rijden. Dat is hetzelfde slag volk als het volk dat de aanwijzing van een verkeersregelaar negeert. Namelijk het slag volk dat denkt: "prima die regeltjes, maar ik ben de enige op wie ze niet van toepassing zijn". Ik heb er een broertje dood aan.
Dat is niet hetzelfde. Drankrijders zijn beneveld met een verminderd reactievermogen. Dat is heel wat anders als de situatie dat je met een heldere geest achter het stuur zittend geconfronteerd wordt met de meest mallotige aanwijzingen en afzettingen. Aan dat laatste heb ik een broertje dood.

Overigens rij je met een motoragent niet zo snel door omdat die nog altijd meer respect hebben dan verkeersregelaars. Het gebeurt namelijk heel wat minder vaak dat je met zo'n aanwijzing gevende motormuis geconfronteerd wordt, dan dat je weer eens met een verkeersontregelaar wordt geconfronteerd.

En nee, ik heb nog nooit een aanwijzing moedwillig niet opgevolgd - maar wel eens creatief geweest. Maar ik vind wel dat het allemaal een tandje minder mag in dit land. En twee tandjes ook nog wel.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 11 jun 2009, 17:29

Rene schreef:Dat is niet hetzelfde. Drankrijders zijn beneveld met een verminderd reactievermogen. Dat is heel wat anders als de situatie dat je met een heldere geest achter het stuur zittend geconfronteerd wordt met de meest mallotige aanwijzingen en afzettingen. Aan dat laatste heb ik een broertje dood.
In de basis is het exact hetzelfde: JIJ beslist voor jezelf dat je bepaalde regeltjes niet hoeft op te volgen die er ten behoeve van de veiligheid van jou en anderen zijn. Kan levensgevaarlijk zijn, hoe adequaat jij ook denkt te kunnen reageren op een gat in de weg van 3m diep.
Rene schreef:Overigens rij je met een motoragent niet zo snel door omdat die nog altijd meer respect hebben dan verkeersregelaars. Het gebeurt namelijk heel wat minder vaak dat je met zo'n aanwijzing gevende motormuis geconfronteerd wordt, dan dat je weer eens met een verkeersontregelaar wordt geconfronteerd.
Dus het gaat ineens om de frequentie van 'de maatregel'?? Ik kom heel vaak een rood licht tegen. Ook lichten die onzinnig op rood staan en tóch stop ik er telkens weer voor.
Rene schreef:Maar ik vind wel dat het allemaal een tandje minder mag in dit land. En twee tandjes ook nog wel.
Dat vinden wij weggebruikers denk ik allemaal wel aangaande alle regulering. Maar dat geeft geen vrijbrief om dan zelf maar te kiezen welke op jou van toepassing zijn.