Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Taakstraf na aanrijden verkeersregelaar

Bericht door Attietattie » ma 17 nov 2008, 17:49

Waarom moet dat erbij vermeld worden? Dat mensen hun zaakjes niet op orde hebben en daarom beboet worden en daarom chagrijnig zijn lijkt me geen reden voor een poging tot doodslag op iemand die voor de orde probeert te zorgen. Straks kunnen we maar beter geen verkeersregelaars inzetten als de thuisclub verloren heeft.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 17 nov 2008, 18:36

Het probleem ligt echt bij degenen met de korte lontjes en bij niemand anders. Men moet zich nou eenmaal leren te beheersen en niet om alles te gaan schelden of in het ergste geval slaan, als er iets even tegenzit dat men niet zindt. Dat is het grote 'ikke, ikke, ikke-probleem' waar onze maatschappij mee zit.

Mensen die opzettelijk andere mensen aanrijden moet je gewoon heel lang wegstoppen. Het zal best dat je er niet alles mee voorkomt, maar het brengt wel rust in de maatschappij als men ziet dat er daadwerkelijk tegen aso's wordt opgetreden.

Helaas zal dat niet gebeuren. De rechterlijke macht bestaat uit watjes en geen rechter zal een hoge straf opleggen. Tenzij er iemand overlijdt, maar dan is het al te laat (en zelfs dan vind ik de straffen niet hoog genoeg)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » ma 17 nov 2008, 18:47

*mompelt iets over de dienstplicht* :hahaHAHA:
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 17 nov 2008, 19:05

Leren hoe je mensen doodmaakt. Nee, dank je. Ik ben uit dienst kunnen blijven totdat het afgeschaft werd en daar nog altijd trots op. Dan maar liever een maatschappelijke dienstplicht, dat lijkt me veel nuttiger.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 17 nov 2008, 20:36

Attietattie schreef:Waarom moet dat erbij vermeld worden?
Zoals ik al zei: omdat je dan de kortste lontjes bij voorbaat nog korter maakt.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 17 nov 2008, 20:43

Dus je conclusie is dat 'ze' het deels aan hunzelf te danken hebben? Voortaan dus maar geen controles meer uitvoeren?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 17 nov 2008, 20:45

Het gaat om de combinatie.

Als je het verkeer flink wil hinderen met een controle, dan moet je ook kiezen voor agenten ipv verkeersregelaars verderop.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » ma 17 nov 2008, 20:50

Wanneer je mensen die al gespannen zijn voor de topwedstrijd zolang ophoudt dat ze het begin van de wedstrijd moeten missen, is het niet geheel onbegrijpelijk dat je boze reacties krijgt. Niet dat ik het normaal vind om op mensen in te rijden, maar het tijdstip en de tijdsduur wekken makkelijk agressie op.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 17 nov 2008, 20:55

Rene schreef:Het gaat om de combinatie. Als je het verkeer flink wil hinderen met een controle, dan moet je ook kiezen voor agenten ipv verkeersregelaars verderop.
Het hier geplaatste artikel is slechts een erg korte samenvatting van een artikel dat in de papieren versie 2 bladzijden besloeg. De genoemde verkeersregelaars hadden niets te maken met de controle die plaatsvond bij de ArenA. Het enige wat de verkeersregelaars moesten doen was de wijk Venserpolder autovrij houden. Dat gebeurt bij iedere wedstrijd van Ajax.

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » di 18 nov 2008, 8:50

Palance schreef:Leren hoe je mensen doodmaakt. Nee, dank je. Ik ben uit dienst kunnen blijven totdat het afgeschaft werd en daar nog altijd trots op. Dan maar liever een maatschappelijke dienstplicht, dat lijkt me veel nuttiger.
Dienstplicht is heel iets anders dan "leren hoe je mensen doodmaakt". Dat is typisch zo'n stelling van mensen die 1) niet in dienst zijn geweest en 2) geen enkel besef hebben van de inhoud van het vak. Ja, je leert een wapen hanteren. Dat leren ze bij de politie ook. En als je je rijbewijs haalt, leer je ook een wapen te bedienen..... dat illustreren de artikeltjes in dit topic wel weer. Bovendien zijn er genoeg mensen die wapens gebruiken zonder daar ook maar enige opleiding voor te hebben genoten.

Maar goed, dat terzijde, waar ik eigenlijk op doelde, is het volgende citaat:
Palance schreef:Dat is het grote 'ikke, ikke, ikke-probleem' waar onze maatschappij mee zit.
Dienstplicht is ook een manier om van het 'ikke, ikke, ikke-probleem' af te komen. Dienstplicht is immers ook een stukje discipline, onderwerping aan gezag en teamwork. En of dat je dat in de vorm van een maatschappelijke dienstplicht giet zal me eerlijk gezegd niets uitmaken, het gaat om de wijze waarop.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 18 nov 2008, 9:13

Zolang de dienstplicht nog altijd wettelijk sexe-discriminerend is, heb ik er wat tegen.
Zolang militaire dienstplicht mensen vooral opleidt hoe ze anderen moeten omleggen, heb ik er wat tegen.
Zolang maatschappelijke dienstplicht leidt tot taakverzwaring bij begeleiders in de toch al zwaar onder druk staande zorgsector, heb ik er wat tegen.
Als maatschappelijke dienstplicht ten koste gaat van betaald werk, dan vind ik het helemaal een gotspé.

Als mensen dingen langdurig tegen hun zin moeten doen, dan steken ze er weinig van op. Dat is allang bekend.
De idee van de maakbaarheid van de samenleving middels dienstplicht staat me dan ook helemaal niet aan.

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » di 18 nov 2008, 12:03

Tja, de dienstplicht zoals de meesten die kennen (uit vaders verhalen?) is tegenwoordig zowel voor wat betreft inrichting als effectiviteit achterhaald. De sexe-voorwaarde is één van die achterhaalde punten. Tegenwoordig zitten er heel goed functionerende vrouwen bij Defensie, ondanks dat er beroepsmilitairen zijn die nog altijd uit de dienstplichttijd stammen ("vrouwen horen niet in het leger").
Bovendien wordt militairen nog altijd niet geleerd om "mensen om te leggen". Dat is een misvatting van de eerste orde. Er wordt je geleerd om op te treden naar gelang de situatie, en daar is geweldgebruik één van de toepassingen. Dat verschilt in feite niets van een politieagent. Ook de militair heeft simpelweg een geweldsinstructie net zoals de politieman zijn ambtsinstructie heeft. En ja, waar geweld wordt gebruikt vallen slachtoffers, maar dat is niet een doel op zich, wat een stelling als "mensen omleggen" zou doen vermoeden. Sterker nog, "zomaar mensen omleggen" is volgens het humanitair oorlogsrecht helemaal niet toegestaan.
Voor wat betreft je punten ten aanzien van maatschappelijke dienstplicht ben ik het met je eens.

Tenslotte heb ik nooit gezegd dat de samenleving "maakbaar" is middels dienstplicht. Een maakbare samenleving is per definitie al niet mogelijk, omdat zoiets zou vereisen dat individuele mensen op gedrag gestuurd moeten kunnen worden. En dat is dus iets wat onmogelijk is. Aan de andere kant is het wel zo dat het opdoen van ervaringen wel meetelt in je latere leven. Zowel de ervaringen die je op school opdoet, als de ervaringen die je bij een (maatschappelijke) dienstplicht zou opdoen. Ik heb met eigen ogen de 16-, 17-jarige "jochies" bij de keuring voor het oriëntatiejaar gezien. Lekker opscheppen tegen elkaar, petje scheef op het hoofd, die jongens zijn "dé man, je weet toch, en de rest is slecht", dat idee. Later heb ik zo'n zelfde slag jongeren gezien, na een paar maanden oriëntatiejaar. Die jongeren waren als een blad aan de boom omgedraaid. Niet meer opscheppen tegen elkaar, maar met elkaar die hindernisbaan over, elkaar helpen. En laat er dan 10% later niks op uitdoen, wie weet wat er van de andere 90% terecht zou zijn gekomen als ze maar een beetje hangjongere waren gebleven...
Maar goed, dan zul je allicht dingen goed moeten regelen ten aanzien van de inrichting van zo'n soort dienstplicht. En ach, dat zal er nooit van komen, want het optuigen van een goede dienstplicht is niet goedkoop.... :puh2:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 18 nov 2008, 18:23

Die jongeren waren als een blad aan de boom omgedraaid.
Tja, in het echte leven gaat het ook meestal zo, alleen duurt het dan ietsje langer. De hangjongeren van vroeger zijn in meerderheid ook keurige burgers geworden (gelukkig maar). Bij het echte straattuig dat later in de criminaliteit terecht komt zie ik dat niet zo. Het is niet dat landen met een dienstplicht een aantoonbaar lagere crime-ratio hebben...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 19 nov 2008, 16:48

Amsterdam/ Harderwijk (ANP) – De 25-jarige Amsterdammer die op 17 augustus in Amsterdam een verkeersregelaar zou hebben doodgereden, verschijnt volgende week vrijdag voor het eerst voor de rechter.

Dat gebeurt tijdens een zogeheten pro-formazitting in Amsterdam. Dat maakte het Openbaar Ministerie maandag bekend. Dion G. zou op het parkeerdek van meubelzaak Ikea na een ruzie met opzet op de 54-jarige Willem van Koerten zijn ingereden. Het slachtoffer overleed een paar dagen later aan zijn verwondingen.

Volgens justitie is de verdachte schuldig aan doodslag, dood door schuld of zware mishandeling met de dood tot gevolg. Daarnaast zou hij een collega van het slachtoffer hebben bedreigd en ook op hem zijn ingereden. Deze man wist echter op tijd weg te springen. Zijn advocaat stelde eerder dat er geen opzet in het spel was
Bron: traffic support
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 20 nov 2008, 6:38

"Natuurlijk is het geen opzet, edelachtbare. Het is de schuld van mijn rechtervoet. Die strekt zich nog wel eens uit als er iemand voor me staat waar ik het niet mee eens ben. En dat net nadat ik ben ingestapt" :roll:

tinusmobilus
geband

Bericht door tinusmobilus » do 20 nov 2008, 20:08

Ik heb ook een taakstraf van 100 uur gekregen. Ik ben veroordeeld door de rechter omdat een aantal verkeersregelaars met elkaar gingen overleggen nadat één van hen mijn auto had beschadigd door .....er een verkeersregelaar agressief optrad omdat ik alleen maar vroeg naar een alternatief. Ze besloten om allen( 5 man) dezelfde valse verklaring af te leggen om de overtredende verkeersregelaar te dekken. Dat de consequetie van hun valse verklaring behalve de taakstraf veel consequeties heeft voor mijn gezin deert de verkeersregelaars niet. Dat ik als 63 jarige door de veroordeling voor het eerst in mijn leven in contact kom met de politie dat deert de verkeersregelaars niks. Dat ik nu voor het eerst in mijn leven een strafblad heb dat deert de verkeersregelaars niks. Dat door de valse verklaring mijn kinderen en kleinkinderen op afstand van deze crimineel worden gehouden dat deert de verkeersregelaars niks. Dat ik als beroepschauffeur voor het eerst in mijn leven in aanmerking kom met de politie dat deert de verkeersregelaars niks. De materiele schade die ik heb opgelopen door de aanval door de verkeersregelaars is maar een schijntje van wat de immateriele schade is die de verkeersregelaars hebben aangericht. Het verbaast mij dan ook niet dat wegwerkers die in de buurt van verkeersregelaars werken reageren met: Het zijn ondeskundige gefrusteerde afgekeurde aspirant politieagenten die te pas en te onpas misbruik maken van hun bevoegdheden en onbevoegdheden. Zij weten wat de verkeersregelaars vaak aan agressie oproepen. De termen die de wegwerkers gebruiken om hun afkeuring over de verkeersregelaars te uiten zijn niet voor herhaling vatbaar.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 20 nov 2008, 20:10

Dat door de valse verklaring mijn kinderen en kleinkinderen op afstand van deze crimineel worden gehouden dat deert de verkeersregelaars niks.
Dat is nogal wat...Merkwaardig verhaal 8-)

tinusmobilus
geband

Bericht door tinusmobilus » do 20 nov 2008, 20:22

Merkwaardig verhaal.
Ik kan en wil mijn verhaal onder ede verklaren. Ik ben nog iemand die de waarde van het afleggen van een eed onderkent.
Waarschijnlijk zijn de verkeersregelaars die mij imateriele schade hebben toegebracht niet onder de indruk van het doen van een meineed. Het respect voor verkeersregelaars is door hun optreden jegens mij tot ver onder het nulpunt gedaals. Het zal ook duidelijk zijn dat ik mijn visie op verkeersregelaars lang en uitgebreid zal verspreiden als dat ter sprake komt. En verkeersregelaars komen vaak ter sprake. Was er maar één van hen die het lef had om mij recht in ogen te kijken en dan opnieuw mij recht in de ogen kijkend die valse verklaring durft af te leggen. Maar neen. Lafaards zijn het.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 20 nov 2008, 20:43

^^ Ik zou als ik jou was werk van maken, als je dat nog niet gedaan had. Probeer contact te zoeken met het bedrijf van de verkeersregelaars, en leg je verhaal uit. Misschien dat ze op staande voet ontslagen worden, dat zou m.i. wel moeten als je verhaal waar is.

Waar gebeurde het?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 20 nov 2008, 20:46

Heeft weinig zin. Het is al voor de rechter geweest.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » do 20 nov 2008, 22:18

Bovendien zal een bedrijf zijn eigen werknemers beschermen. Het is absoluut niet in het belang van het bedrijf om dit soort dingen toe te geven. Nee, als er zoiets gebeurt ben je gewoon de pineut. En omdat verkeersregelaars geen ambtseed afleggen is het zelfs toegestaan om te liegen. Ik ben het er helemaal mee eens dat er veels te makkelijk verkeersregelaars voor van alles en nog wat worden ingezet. Dat leidt alleen tot meer agressie en problemen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 20 nov 2008, 22:24

jeroent schreef:Bovendien zal een bedrijf zijn eigen werknemers beschermen. Het is absoluut niet in het belang van het bedrijf om dit soort dingen toe te geven. Nee, als er zoiets gebeurt ben je gewoon de pineut. En omdat verkeersregelaars geen ambtseed afleggen is het zelfs toegestaan om te liegen. Ik ben het er helemaal mee eens dat er veels te makkelijk verkeersregelaars voor van alles en nog wat worden ingezet. Dat leidt alleen tot meer agressie en problemen.
Ja, is het ook toegstaan om voor de rechter te liegen? Lijkt me stug, zeker gezien het feit dat ze daar een eed afleggen.

Verder is een bedrijf er ook niet bij gebaat zulke figuren in bescherming te nemen. Dan gebeurt het namelijk volgende keer weer en dan is het wachten tot er eentje de verkeerde tegenkomt. En als je het dan feitelijk en economisch gaat bekijken heeft de werkgever daar toch een redelijke strop aan. Zulke figuren geven je bedrijf een slechte naam. En als de sector daar lucht van krijgt krijg je het ineens een stuk minder druk.

Een zichzelf respecterend bedrijf heeft een broertje dood aan zulke werknemers en zal er alles aan doen ze niet rond te hebben lopen.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 21 nov 2008, 9:09

Attietattie schreef: Ja, is het ook toegstaan om voor de rechter te liegen? Lijkt me stug, zeker gezien het feit dat ze daar een eed afleggen.
Als verdachte wel, je bent namelijk niet verplicht om aan je eigen veroordeling mee te werken. Als verdachte leg je geen eed af. Als getuige echter wel, en kun je veroordeeld worden voor meineed als je staat te liegen en het komt uit.

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » vr 21 nov 2008, 10:52

tinusmobilus schreef:(...)
Het verbaast mij dan ook niet dat wegwerkers die in de buurt van verkeersregelaars werken reageren met: Het zijn ondeskundige gefrusteerde afgekeurde aspirant politieagenten die te pas en te onpas misbruik maken van hun bevoegdheden en onbevoegdheden. Zij weten wat de verkeersregelaars vaak aan agressie oproepen. De termen die de wegwerkers gebruiken om hun afkeuring over de verkeersregelaars te uiten zijn niet voor herhaling vatbaar.
De ene verkeersregelaar is de andere niet. En ja, het klopt inderdaad dat een aantal verkeersregelaars wel tot de categorie behoren die jij daar noemt. Het nadeel is alleen dat die "prutsers" het voor de welwillende verkeersregelaars kapot maken. Ik ken uit eigen ervaring ook situaties waar je na afloop van de wegwerkers een welgemeend dankwoord krijgt.

Overigens is het afstemmen van een verklaring een interessant psychologisch proces. Door met een aantal personen stug vol te houden dat het gebeurd is zoals je met elkaar afspreekt, dan gaan de personen dat na enige tijd ook werkelijk geloven. Dat komt bij strafrechtelijke processen niet zelden voor. Ik weet zo niet wat daarvoor de juiste term is, misschien dat Palance dat weet?

tinusmobilus
geband

Bericht door tinusmobilus » vr 21 nov 2008, 11:12

Het is ook een psychologisch proces dat ik door toedoen van deze leugens van deze agressieve houding van de verkeersregelaars de contacten met mijn kinderen en kleinkinderen enstig op de schop zijn genomen.
Wat denk je dat het psychologisch proces bij mij teweeg brengt in de houding t.o.v. alle verkeers(ont)regelaars?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 21 nov 2008, 11:47

Geen idee. Hangt ervan af hoe kortzichtig je bent. ;)

tinusmobilus
geband

Bericht door tinusmobilus » vr 21 nov 2008, 11:57

Jouw antwoord. "Geen idee". Overkortzichtigheid gesproken.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 21 nov 2008, 12:39

Mwah als mij iets zou overkomen zou ik "de verkeersregelaar" niet over één kam scheren. Dat is niet de aard van dit beestje.

Maar misschien heb je gelijk. Aan de hand van jouw berichten kan ik wel een conclusietje trekken ja. ;)

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » vr 21 nov 2008, 12:40

Ik begrijp je standpunt, tinusmobilus. Je hebt momenteel een stevige hekel aan iedereen die verkeersregelaar is, omdat een paar man je er min of meer bijgelapt heeft. Hoewel het bijzonder spijtig is dat je daar allerlei persoonlijke problemen aan over gehouden hebt, hoop ik voor jou en de verkeersregelaars in Nederland dat je die stevige hekel niet omzet in daden...

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 21 nov 2008, 14:14

Het is niet ongebruikelijk dat collegas (net als familieleden of vrienden) elkaar indekken. Zeker als ze denken dat een leugentje niet bewezen kan worden. Dat staat denk ik geheel los van het beroep.
Vuilnismannen die een container tegen een auto aanrijden zouden waarschijnlijk hetzelfde doen, of het operatieteam in het ziekenhuis dat miskleunt. Misschien zou Tinusmobilus het ook doen om een eigen(klein)kind in bescherming te nemen die dreigt ontslagen te worden of van school gestuurd.

Je kan je instincten niet buiten werking stellen, Tinus, maar wel leren er verstandig (beredenerend) mee om te gaan. Niet iedereen is over één kam te scheren, maar dat weet je zelf ook wel.

Als collegas moeten getuigen voor een rechtbank (waarbij ze dus wel degelijk meineed kunnen plegen) zullen ze sneller bereid zijn de waarheid te spreken (danwel zich op de vlakte houden: eigenlijk niet goed gezien, ik kan geen details herinneren, etc.)

Een collega die eerst schriftelijk of mondeling aan zijn baas een ander verhaal heeft verteld, zal een dillemma hebben: als hij de waarheid spreekt, zal dat laatste OF de eerdere leugen tegen hem gebruikt worden door andere collegas of de baas. Als ie liegt bestaat er kleine kans dat hij voor mijneed wordt veroordeeld.

Voor kleinere zaken wordt vaak verstaan met schriftelijke verklaringen van getuigen, waardoor het veel makkelijker is een leugentje te vertellen.

Het is zeker te laat om nog hoger beroep in te stellen en getuigen op te roepen ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...