Snelheidscontroles & trajectcontroles

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door paolie » do 21 dec 2017, 22:43

Kruising N201-Legmeerdijk is trouwens wel met stip de meest gevaarlijke van de hele N201. Veel ongevallen.
Overigens mag de provincie dan wel eens borden 80 gaan plaatsen na oprijden van de N201 vanaf de oprit van de Zijdelweg. Die borden ontbreken nog steeds, ondanks meerdere meldingen. Je mag nu gewoon 100 rijden richting Legmeerdijk...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door duikgek89 » vr 22 dec 2017, 1:31

Attietattie schreef: wo 20 dec 2017, 21:45
mvalkenburg schreef: wo 20 dec 2017, 13:48
Chris schreef: wo 20 dec 2017, 12:25 N9 tussen Burgervlotbrug en St Maartensvlotbrug
Het bestaat niet dat deze veel op gaat leveren. Max snelheid die je hier haalt is zo'n beetje 60-70 normaal gesproken.
Gelukkig maar.
Link
Ben ik raar dat ik dit niet bijzonder vind, of is Nederland raar dat men dat wel bijzonder vind?

Vorige week haalde ik een treuzelaar in en toen ik naar rechts was begon een auto die zowat een kilometer verderop de bocht om kwam als een gek met de lampen te knipperen... Wie spoort er dan niet?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Attietattie » vr 22 dec 2017, 8:39

Het mag duidelijk zijn dat ook ik het niet bijzonder vind. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat men meer getraind moet worden in te halen. Op momenten zoals in het filmpje, kies ik er bewust voor mijn skills even bij te schaven, door wat inhaalmomenten mee te pakken.

Ik denk dat ik er vreemd van op zou kijken als er een lesauto op zo'n locatie zou inhalen, terwijl je dan eigenlijk zou moeten applaudisseren.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door DjIdee » vr 22 dec 2017, 14:15

^^ Ha, op de N34 wel eens gehad. Prima ruimte, prima overzicht, ik zou zelf kijken of ik kon inhalen bij de volgende gelegenheid (ken de weg redelijk goed), toen ik zag dat ook de lesauto voor me zich verder liet zakken tov de bus. Zou die gaan inhalen? En ja hoor, kijkend langs de bus, ruimte, keurig aanloopje, en moment laatste tegenligger voorbij ging die er vlot omheen. Daarna weer keurig 100 rijden, toen ik er op de snelweg voorbij ging, zat een jonge dame en instructeur gezellig te kletsen, denk dat het 1 van de laatste ritten was voor het examen.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Wesso » zo 14 jan 2018, 21:19

Flitsservice is gestopt met het beoordelen van ingekomen meldingen per 1 januari vanwege de tijd en energie die erin gestoken moest worden. De meldingen worden nog wel online gezet en in de FlitsNav app. Het viel mij op dat er ook geen flitshistorie meer op te vragen is.

Waze en Flitsmeister vullen dit wel op. In de app van Flitsmeister kan ik met flitshistorie zelfs een jaar terug in de tijd.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door keokiracer » ma 15 jan 2018, 12:40

Wesso schreef: zo 14 jan 2018, 21:19Het viel mij op dat er ook geen flitshistorie meer op te vragen is.
??
http://flits.flitsservice.nl/meldingen/history.aspx
Werkt hier gewoon, kan zelfs terug tot 2006.
Of bedoel je in de app?
Wesso schreef: zo 14 jan 2018, 21:19Waze en Flitsmeister vullen dit wel op.
Waze gebruikt de Flitsnav-data :)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Wesso » ma 15 jan 2018, 17:57

^^ Oh, ik had op de mobiele versie gekeken. Daar staan alleen de flitsers van de afgelopen dag.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door mavas » wo 17 jan 2018, 20:11

paolie schreef: do 21 dec 2017, 22:43Kruising N201-Legmeerdijk is trouwens wel met stip de meest gevaarlijke van de hele N201. Veel ongevallen.
Weet je dat zeker? Er zijn de laatste 2 jaar toch niet veel ongevallen geweest, of wel?
Overigens heeft een trajectcontrole geen invloed op het aantal ongevallen op dit kruispunt, dat denk ik althans.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door paolie » do 18 jan 2018, 13:07

^^ Afgelopen december nog deze: https://www.112meerlanden.nl/2017/12/04 ... gmeerdijk/
en deze: https://www.amstelveenz.nl/nieuws/weder ... rdijk.html
Maar de invloed van trajectcontrole is beperkt idd. Alleen de naderingssnelheid vanaf de N201 zal waarschijnlijk wel wat lager liggen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Chris » zo 11 mar 2018, 10:47

De IJsseldijk tussen Hattem en Deventer is een geliefde plek voor motorrijders om eens lekker asociaal te hard te rijden. Op dagen zoals gisteren, met beter weer voor motorrijders, kun je er vanuit gaan dat er weer motorrijders de taxi naar huis mogen nemen. De grootste overtreding gisteren was 86 km/h boven de maximumsnelheid (die is 60).

Er liggen een paar dorpjes aan die dijk en daar worden ze in de zomer helemaal gek van al die aso motorrijders die veel te hard of veel te luid door die plaatsen scheuren. Er zijn al plannen geopperd om motoren te verbieden op die dijk, maar dat schijnt niet zo makkelijk te kunnen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Wesso » zo 11 mar 2018, 11:25

^^ Motoroverlast is een bekend probleem op rivierdijken. Op de Lekdijk tussen Schoonhoven en Nieuwegein geldt een motorverbod waar de MAG (motorbond) momenteel een rechtszaak tegen voert. Ik vraag me af welke argumenten daarin spelen... toegankelijkheid van een openbare weg voor alle weggebruikers? De gemeente heeft al een motorverbod ingesteld, dus ik neem aan dat dat juridisch wel kan (en dat erop gehandhaafd kan worden).

Wat ook voorkomt zijn een soort gedoogzones waar gedragsregels bij staan. Te hoge snelheden kunnen sowieso worden aangepakt door handhaving. Of dat voor geluid ook gebeurt is nog maar de vraag.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door duikgek89 » zo 11 mar 2018, 12:34

Geluid kun je ook meten!

Er zijn waarschijnlijk een paar klojo's die het voor de rest verpesten.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door captain007 » ma 12 mar 2018, 9:20

Dat probleem op de dijken speelt al jaren. Op diverse dijken langs de Waal is het ook altijd feest. Ook leuk als je daar fietst en iemand scheurt met belachelijke snelheden je voorbij. De afgelopen 10-15 jaar zijn veel dijken helemaal afgesloten voor gemotoriseerd verkeer of wat men ook doet is met paaltjes/hekken de wegen afsluiten voor doorgaand verkeer. Dan is het enkel nog voor bestemmingsverkeer. Maar dat kan natuurlijk niet overal, omdat soms de dijkwegen ook een onsluitingsfunctie hebben.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door duikgek89 » ma 12 mar 2018, 10:27

De paar eikels die veel te hard rijden, geen rekening houden met anderen en open uitlaten gebruiken vallen op en verpesten het voor de rest. Dat zijn ook de figuren die andere mensen onthouden en zo programmeren dat ze in elke motorrijder een crimineel zien. Ik zou graag zien dat die gasten aangepakt worden.
Met onaangepaste snelheid langs andere gebruikers op? Art. 5 en rijbewijs inleveren.
Open uitlaat: Kentekenbewijs afnemen, naar de RDW voor een herkeuring, dikke boete.

De anderen, die misschien hier en daar als het overzichtelijk en vrij is sportief een bochtje pakken* maar zich grotendeels vrij redelijk aan de snelheid houden en verder zeer kalm aan doen als dat vanwege anderen nodig is, die gun ik het plezier om over de dijk te toeren. En ik vind ook dat anderen, in een vrij dichtbevolkt land, daar niet moeilijk en egoïstisch over zouden moeten doen. Dat is wat mij betreft een kwestie van leven en laten leven.

Dat betekend echter dat actieve handhaving nodig is. Die handhaving kan dan ook meteen optreden tegen de rotte appels tussen de wielrenners. Dergelijke handhaving is alleen erg duur en ik denk ook dat de vrij beperkte capaciteit beter ingezet kan worden. Of misschien flitsboa's omscholen om dergelijk werk te gaan doen.

Helemaal afsluiten voor gemotoriseerd verkeer (om dan alsnog uitgescholden en omver gefietst te worden door een bende straatracende wielrenners waar dan nog steeds niemand naar omkijkt) is wel de hele makkelijke weg. En paaltjes om doorgaand verkeer te weren helpen tegen motoren uiteraard ook vrij weinig. Sterker nog, die dingen zijn alleen maar gevaarlijk.


*Betekend voor mij: Lekkere maar toch enigszins beschaafde snelheid, technisch goede lijn rijden, even lekker uitaccelereren en dan weer kalm doen. Daarbij marge houden en dus geen voetsteunen of knieën aan de grond en dergelijke. Geen mensen in de buurt die je kunt hinderen en altijd kunnen stoppen binnen de afstand waarover je de weg kunt overzien, deze vrij is, geen vervelende aansluitingen heeft die je niet kunt overzien en de aansluitingen die er wel zijn ook zichtbaar vrij zijn.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Jeroen » ma 12 mar 2018, 14:31

Een verbod klinkt meer als een slap excuus om niet meer te hoeven handhaven. Snelheid en geluid zijn eenvoudig meetbaar en een verbodsbord houdt motorrijders ook niet fysiek tegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Chris » ma 12 mar 2018, 14:44

De ervaring leert dat het niet om slechts een paar rotte appels gaat, in dat soort dorpen hebben ze in de zomer van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat te maken met knallende motoren. Ook als ze de maximumsnelheid niet overschrijden kunnen ze overdreven geluidsoverlast veroorzaken.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door duikgek89 » ma 12 mar 2018, 15:12

Ook voor het geluid dat een motor mag produceren is een maximum vastgelegd, in combinatie met een bepaalde meetmethode (juiste afstand en hoek van de uitlaat of iets dergelijks, ik ben even niet zeker van de details). Die geluidsmetingen kan ook de politie uitvoeren, daarvoor heeft men niet veel meer nodig dan een decibelmeter en eventueel wat simpele meetapparatuur en een statiefje voor die decibelmeter.

Daar is dus gewoon op te handhaven.


edit: Of vind men zelfs dat motoren die onder de geluidsnorm blijven overlast veroorzaken? In dat geval vraag ik me af of men niet zeurt.

Of laat ik het anders stellen: Als ik naar de supermarkt ga heb ik last van mensen die geluid maken, in de weg lopen en voor mij in de rij staan. Als ik op de weg zit heb ik last van rode verkeerslichten en linksplakkers. Als ik in het bos loop heb ik last van andere mensen die datzelfde doen. Anderen hebben soortgelijke irritaties. Zullen we mensen maar verbieden?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Palance » ma 12 mar 2018, 16:14

Ik vind dat je het nogal in het belachelijke trekt. Er is nogal een verschil tussen normaal of iets minder normaal achtergrondgeluid of bewust met grote herrie de rust te willen verstoren in een dorp of op een weg. En dan niet eenmalig maar de hele dag door. Zelfs als je onder Schiphol woont vraag ik me af of je zulke overlast ervaart.

Dat heeft niets te maken met leven en laten leven. Dat heeft te maken met even nadenken en met gezond verstand te rijden en niet alleen te denken aan je eigen genot (lees:herrie maken).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door duikgek89 » ma 12 mar 2018, 16:36

Uiteraard heeft dat met normaal rijden te maken. Dat geef ik al de hele tijd aan...

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Wesso » ma 12 mar 2018, 18:39

^^ Tja, je kunt nette toertochtjes scharen onder normaal rijden, maar het aantal decibel en de duur van het geluid (meerdere clubjes/rijders, verspreid over de hele dag) die daarmee al gepaard gaan zorgen voor overlast. Dat is precies het probleem voor aanwonenden. In dat opzicht is een totaalverbod dus helemaal niet zo gek. Zeker als je de onveiligheid door snelheidsverschillen met andere recreanten erbij neemt.

Had men in Duitsland niet zo'n stokoude regel die bepaalt dat recreatieve ritjes niet zijn toegestaan? :dyn_hyp:

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Piles » ma 12 mar 2018, 18:49

Wesso schreef: ma 12 mar 2018, 18:39 . In dat opzicht is een totaalverbod dus helemaal niet zo gek.
Vind ik wel. Ik rij alleen en met een normale uitlaat en toerental. En toch mag ik niet op zo'n dijkje komen.
Ik heb hier ook ontzettend last van gillende voetballende kinderen en voorbij racende wielrenners. Gaan we die ook verbieden?

Je weet als je aan zo'n dijk gaat wonen dat er gerecreerd wordt, door fietsers, wandelaars, wielrenners en motorrijders. Allemaal toegestaan volgens de wet. En toch worden alleen de motorrijders geweigerd. Ik snap dat niet.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door boe! » ma 12 mar 2018, 19:11

^^ Wat hebben die motorrijders met dijkweggetjes? Het lijkt wel een fetisjisme.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Piles » ma 12 mar 2018, 19:44

^^ hetzelfde als wat fietsers en wielrenners hebben: leuke bochtjes, mooi uitzicht, weinig doorgaand verkeer.

Ik kom er in de zomer zelden trouwens, zoek wel een route zonder honderden fietsers.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door DjIdee » ma 12 mar 2018, 20:16

boe! schreef: ma 12 mar 2018, 19:11 ^^ Wat hebben die motorrijders met dijkweggetjes? Het lijkt wel een fetisjisme.
Leuk stuurweggetje.
Mag zelf ook graag even met een fijn sturende wagen een dijkweggetje nemen. Als ik een half uurtje over heb, en kom vanuit de afsluitdijk richting huis, dan is dit een favoriet uitstapje
https://www.google.nl/maps/dir/53.06045 ... !3e0?hl=nl

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Rogier » wo 14 mar 2018, 15:04

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... word=motor
Bron:
In elk geval is de gemeente Lingewaal door de rechter teruggefloten voor het instellen van een motorverbod tijdens de weekenden en op feestdagen.
Besluit was niet objectief genomen, belangen niet goed meegewogen en ondeugelijk gemotiveerd (op basis van emoties i.p.v. onderbouwd onderzoek).

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Jackbauer1350 » vr 16 mar 2018, 13:23

Aan het eind van diverse toeleidende wegen naar de Lekdijk staan dit soort bordjes:

Afbeelding

Dus niet specifiek voor motorrijders maar ook autoverkeer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Chris » za 07 apr 2018, 9:38

Gisteren was het weer zover op de IJsseldijk aan de Gelderse kant:

Afbeelding

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door duikgek89 » za 07 apr 2018, 10:01

En hoeveel motorrijders waren er gisteren, de eerste mooie dag van het jaar? 100? meer?

Dan zijn één persoon die de bocht uit gaat door een fout en twee *ik*ls die veel te hard rijden misschien nog niet eens zo heel veel. Ik snap die hetze tegen motorrijders als gehele groep dus niet.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Wesso » za 07 apr 2018, 10:23

Ik denk niet dat er een hetze is, wel weerstand en overlast.

Maar zoals eerder gezegd is het bij motorrijders een klein aantal dat het voor de grote groep verpest. Die motorrijders moeten keihard worden aangepakt, wat dus ook gebeurt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door duikgek89 » za 07 apr 2018, 11:40

Dat dergelijke figuren flink aangepakt worden vind ik ook zeer goed. 120+@60 over een dijk is echt wel wat te gortig. Volgens mij is die weg daar niet bijzonder breed of overzichtelijk. En met 90 door een dorp kan ook echt niet, onafhankelijk van of dat een terechte zone 30 is of zo'n verprutste zone 50.

Ik heb niks tegen verkeerscontroles, zolang er geen overdreven gezeur is zoals bonnen versturen voor 67@60 op een voormalige RONA 80 weg of 58@50 om half één in de nacht op een 2x2 met parallelwegen en nauwelijks aansluitingen op een industrieterrein, zoals een familielid laatst om de oren kreeg.

Maar waarom hoor ik dergelijk nieuws wel als het motorrijders betreft maar niet als automobilisten excessief rijgedrag vertonen? Of is dat slechts mijn verkeerde indruk?

Plaats reactie