Snelheidscontroles & trajectcontroles

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Coen Tunnel » zo 23 jun 2019, 19:28

Jeroen schreef: zo 23 jun 2019, 15:46Bij een fietspad liggen de snelheden (zeker bubeko) al véél lager op de reguliere rijbaan, dus zijn de risico's ook aanzienlijk kleiner.
Ik denk dat je beter in een (moderne) auto met 80 km/u dat stilstaande busje in de zijkant kan raken dan als wielrenner met 35 km/u. In een auto kom je er dan vaak nog goed van af, als fietser is de kans groot dat je zwaargewond raakt.

Dat de fietser dan een stuk langzamer dan een auto gaat doet er niet zoveel toe, want een fietser heeft ook lang niet zoveel bescherming als een automobilist.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Jeroen » zo 23 jun 2019, 19:44

^^ Dat doet er wel toe, want die lage snelheid maakt juist dat een fietser veel meer tijd heeft om te reageren dan een automobilist en ook nog eens veel minder ruimte nodig heeft.

Dat fietsers kwetsbaarder zijn wil nog niet zijn dat ze als God behandeld moeten worden, die kwetsbaarheid is juist een reden om extra voorzichtig te zijn in het verkeer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Wouter N14 » zo 23 jun 2019, 19:54

^^ Ja, want voor je weet parkeert iemand zijn bus dwars op het fietspad. Oh, wacht...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Coen Tunnel » zo 23 jun 2019, 19:54

Jeroen schreef: zo 23 jun 2019, 19:44 ^^ Dat doet er wel toe, want die lage snelheid maakt juist dat een fietser veel meer tijd heeft om te reageren dan een automobilist en ook nog eens veel minder ruimte nodig heeft.
Allemaal leuk en aardig, maar als er dan toch een aanrijding plaatsvindt zijn de gevolgen voor een fietser al gauw erger dan voor een automobilist.
Dat fietsers kwetsbaarder zijn wil nog niet zijn dat ze als God behandeld moeten worden, die kwetsbaarheid is juist een reden om extra voorzichtig te zijn in het verkeer.
Als die agenten dat busje fatsoenlijk hadden geparkeerd om ruimte voor fietsers vrij te laten, is dat dan de fietsers als God behandelen?

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Jeroen » zo 23 jun 2019, 20:56

^^ Ik chargeer, dat begrijp je ook wel, maar veel fietsers gedragen zich nu eenmaal in het verkeer alsof ze onsterfelijk zijn. Volgens mij wordt er door veel fietsers ook niet goed beseft hoe enorm uitgebreid de fietsvoorzieningen al zijn in dit land. Ik heb ook al eens scheldkanonnades mogen ontvangen van mensen die zich kennelijk enorm gehinderd voelden door het feit dat ik half op het fietspad stond of met een pompwagen met een volle pallet over het fietspad heen liep om een klant te kunnen bereiken. Die ervaringen sterken mij alleen nog maar meer in dat gevoel.
Wouter N14 schreef: zo 23 jun 2019, 19:54 ^^ Ja, want voor je weet parkeert iemand zijn bus dwars op het fietspad. Oh, wacht...
Nee, dan kun je inderdaad beter als een kip zonder kop gewoon de andere kant op kijken.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Attietattie » zo 23 jun 2019, 21:03

Jeroen schreef: zo 23 jun 2019, 20:56
Wouter N14 schreef: zo 23 jun 2019, 19:54 ^^ Ja, want voor je weet parkeert iemand zijn bus dwars op het fietspad. Oh, wacht...
Nee, dan kun je inderdaad beter als een kip zonder kop gewoon de andere kant op kijken.
Waarom repareren we de gaten in fietspaden eigenlijk? Je kunt er toch omheen rijden? Waarom halen we steeds meer van die levensgevaarlijke paaltjes weg? Ze kunnen toch uit hun doppen kijken? Waarom mogen we eigenlijk niet op fietspaden parkeren? Raad eens...?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door MaartenE » zo 23 jun 2019, 22:44

Jeroen schreef: zo 23 jun 2019, 20:56 ^^ Ik chargeer, dat begrijp je ook wel, maar veel fietsers gedragen zich nu eenmaal in het verkeer alsof ze onsterfelijk zijn. Volgens mij wordt er door veel fietsers ook niet goed beseft hoe enorm uitgebreid de fietsvoorzieningen al zijn in dit land. Ik heb ook al eens scheldkanonnades mogen ontvangen van mensen die zich kennelijk enorm gehinderd voelden door het feit dat ik half op het fietspad stond of met een pompwagen met een volle pallet over het fietspad heen liep om een klant te kunnen bereiken. Die ervaringen sterken mij alleen nog maar meer in dat gevoel.
Dus omdat de voorzieningen zo uitgebreid zijn mogen ze door automobilisten met handen en voeten worden betreden?
Die begrijp ik even niet.

Ik ben het met je eens dat veel fietsers maar wat doen en vlug wijzen naar anderen, maar dat maakt niet dat het fietspad een soort auto/vrachtwagen parkeerstrook kan worden. Nogmaals: Bij uitzonderingen (een vrachtwagen die anders niet kan lossen, een politieauto met zwaailichten aan) prima, maar je auto/vrachtwagen/whatever er maar op pleuren onder het mom van: "Ze zien mij toch wel" slaat nergens op. Al helemaal niet in functie van een politieagent.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Durashift » zo 23 jun 2019, 23:34

Volgens mij was het idee van de dienders om die parkeerhaven vrij te houden om daar de te snel rijdende voertuigen te parkeren/staande te houden.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Jeroen » ma 24 jun 2019, 10:44

MaartenE schreef: zo 23 jun 2019, 22:44
Jeroen schreef: zo 23 jun 2019, 20:56 ^^ Ik chargeer, dat begrijp je ook wel, maar veel fietsers gedragen zich nu eenmaal in het verkeer alsof ze onsterfelijk zijn. Volgens mij wordt er door veel fietsers ook niet goed beseft hoe enorm uitgebreid de fietsvoorzieningen al zijn in dit land. Ik heb ook al eens scheldkanonnades mogen ontvangen van mensen die zich kennelijk enorm gehinderd voelden door het feit dat ik half op het fietspad stond of met een pompwagen met een volle pallet over het fietspad heen liep om een klant te kunnen bereiken. Die ervaringen sterken mij alleen nog maar meer in dat gevoel.
Dus omdat de voorzieningen zo uitgebreid zijn mogen ze door automobilisten met handen en voeten worden betreden?
Die begrijp ik even niet.

Ik ben het met je eens dat veel fietsers maar wat doen en vlug wijzen naar anderen, maar dat maakt niet dat het fietspad een soort auto/vrachtwagen parkeerstrook kan worden. Nogmaals: Bij uitzonderingen (een vrachtwagen die anders niet kan lossen, een politieauto met zwaailichten aan) prima, maar je auto/vrachtwagen/whatever er maar op pleuren onder het mom van: "Ze zien mij toch wel" slaat nergens op. Al helemaal niet in functie van een politieagent.
*zucht* Het gaat hier helemaal niet om reguliere automobilisten, maar om politieagenten die extra bevoegdheden hebben om hun werk te kunnen uitoefenen. Daar mag je een hoop van vinden, maar het is hùn inschatting om het op die manier te doen, niet die van jou of mij.

Dion
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 10 apr 2017, 19:49

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Dion » ma 24 jun 2019, 12:04

Wouter N14 schreef: za 22 jun 2019, 16:32
Dion schreef: za 22 jun 2019, 15:13 En nu stonden ze er hypothetisch niet om de snelheid te controleren, maar om een fietspad af te sluiten waar een ongeval was gebeurd.
Ik ben heel benieuwd of de reacties dan het zelfde geweest waren. Het resultaat was namelijk niet anders geweest.
Dat slaat als een tang op een varken, dat besef jij je hopelijk ook. Als het gaat om hulpverleningsvoertuigen bij een ongeluk, dan staan er bijvoorbeeld ook pylonnen en hebben de voertuigen opvallende gele en blauwe lampen aan. Of er staat zelfs een agent of ander bevoegd persoon in fluorescerende kleding het verkeer te begeleiden.
Dat slaat helemaal niet als een tang op een varken. Pylonnen staan er echt lang niet altijd, en op foto's was ook te zien dat de politiebus oranje zwaailichten voerden. Een afsluiting kan daarnaast soms ook kilometers vóór de plaats van het ongeval staan, als het al gaat om een ongeval.

Mijns inziens dient elke weggebruiker voorbereid te zijn op (on)verwachte situaties. Of er dan een politievoertuig op de weg staat om snelheid te controleren of om voor een ongeval de weg af te sluiten. Als er een koe midden op het fietspad was gaan staan was meneer daar ook tegen aan gereden, en dan hadden we met z'n allen niet de koe de schuld gegeven maar gezegd dat meneer uit z'n doppen had moeten kijken. En als er een kind had gelopen en onderuit gekegeld was dan was het weer zo'n wielrenner die niet op zit te letten. Want als je zo'n politiebus niet ziet, zie je ook een kind of bejaarde dame niet.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door paolie » ma 24 jun 2019, 12:16

Een koe en een kind kun je niet verwijten een gevaarlijke verkeerssituatie te veroorzaken. Een volwassen politieagent, die nota bene in het kader van verkeersveiligheid (mag je hopen) staat te handhaven, wel. Bij dergelijk laag verkeersinzicht kun je je afvragen of er niet wat bijscholing nodig is...

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Piles » ma 24 jun 2019, 12:52

Jeroen schreef: ma 24 jun 2019, 10:44 t hier helemaal niet om reguliere automobilisten, maar om politieagenten die extra bevoegdheden hebben om hun werk te kunnen uitoefenen. Daar mag je een hoop van vinden, maar het is hùn inschatting om het op die manier te doen, niet die van jou of mij.
Niet alleen inschatting, er zijn gewoon regels aan verbonden.
https://www.politie.nl/themas/bevoegdhe ... e-afwijken :
Van welke verkeersregels mag de politie afwijken?
De politie heeft vrijstelling van alle artikelen uit het Reglement Verkeersregels & Verkeerstekens (RVV). Dit betekent dus bijvoorbeeld dat de politie de maximumsnelheid mag overschrijden. Ook mag de politie bijvoorbeeld:

doorrijden bij een rood verkeerslicht;
rijden over de vluchtstrook;
rijden op plaatsen waar anderen dit niet mogen zoals een trambaan, busbaan en stoep;
inhalen over een doorgetrokken streep;
parkeren of stilstaan waar dit voor anderen verboden is.

Daarnaast zijn er voorwaarden aan de vrijstelling verbonden:

de verkeersveiligheid mag niet in gevaar komen;
het gebruik van de vrijstelling is gezien de situatie noodzakelijk.;

de voorschriften van de Brancherichtlijn Verkeer Politie worden nageleefd.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Jeroen » di 25 jun 2019, 14:03

^^ Dan nog blijft het hùn inschatting of hier de verkeersveiligheid in gevaar is geweest. Het feit dat er een fietser blind tegenaan is gereden, wil nog niet zeggen dat dat hier automatisch ook het geval was.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door paolie » di 25 jun 2019, 14:41

Wat wil je nou precies duidelijk maken?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door jelger » di 25 jun 2019, 16:25

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door paolie » di 25 jun 2019, 16:59

Of het busje wel of niet zichtbaar was is niet relevant. Of de wielrenner wel of niet goed keek ook niet. Feit is dat dit busje op een verkeersonveilige wijze geparkeerd stond. Zonder directe noodzaak. Stel, de wielrenner had het busje wel gezien, dan had hij er via de busbaan omheen moeten fietsen. Ook dat was potentieel onveilig geweest.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Lekkere Kwal » di 25 jun 2019, 17:04

paolie schreef: di 25 jun 2019, 14:41 Wat wil je nou precies duidelijk maken?
Dat hij een onwrikbaar standpunt heeft dat als een agent iets vindt dat dat leidend is ongeacht de gevolgen. ;) Wat verschilt met jouw en mijn standpunt dat alles ter discussie kan staan en elke aanname ook een onjuiste kan zijn geweest.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door petervdveen » wo 26 jun 2019, 13:58

Je verwacht ook niet echt fietsers daar om 5u 's nachts lijkt me.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Attietattie » wo 26 jun 2019, 14:07

Op een fietspad? Nee, dat zou heel gek zijn.

5u is geen nacht meer hè.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door MaartenE » wo 26 jun 2019, 15:58

Wist niet dat er een nachtklok geldt op provinciale fietspaden, weer wat geleerd.

Edit: Even iets serieuzer, veel racefietsers gaan juist vroeg in de ochtend op pad in het weekend. Nog niet al te warm en het is vaak al een beetje licht.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Vinny » do 27 jun 2019, 15:36

Snelwegfreak schreef: do 20 jun 2019, 19:28 Even advocaat van de duivel: het is om 04:45 uur al dermate licht buiten dat als je ook maar enigszins naar voren kijkt, het busje 100% moet zien staan.
Het lijkt me (als ik de locatie goed bekijk) eerder een gevolg van polderblindheid. Rechte weg, ochtendschemering, een blokkade die je totaal niet verwacht = botsing...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door mavas » do 27 jun 2019, 22:26

De zon komt op in het oosten, en eind juni zelfs nog iets noordelijker. Zou zomaar kunnen dat deze om 4.45 nog achter de bomen schijnt.
Of, wat mij waarschijnlijker lijkt, deze precies met de fietsrichting meeschijnt, waardoor mogelijk het zicht verblind werd.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Rein » ma 23 sep 2019, 9:30

De afgelopen week zijn op de N205 (Driemerenweg) camera's en borden geplaatst voor trajectcontroles. Het betreft trajectcontroles op twee verschillende stukken, in beide gevallen allebei de richtingen op. De eerste staan op het stuk tussen de kruising met de N232 (Schipholweg) en de kruising met de Vijhuizerweg bij Vijhuizen. De andere staan tussen de kruising met de Vijhuizerweg en de kruising met de verbindingsweg naar de N201 nabij Hoofddorp. Op beide trajectdelen is de maximumsnelheid 100 km/h. Volgens de borden zijn de trajectcontroles nog in een testfase, maar dat zal binnenkort wel over zijn.

Bijgaand een foto van een setje camera's die bij de trajectcontrole hoort:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Jackbauer1350 » ma 23 sep 2019, 9:48

Dezelfde opstellingen staan inmiddels ook al een tijdje langs de N11 en N230 (Zuilense Ring) en N706 in testfase.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Robonus » ma 23 sep 2019, 9:55

Lekker afgeschermd ook. Die masten zien er niet botsvriendelijk uit :facepalm:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Attietattie » ma 23 sep 2019, 10:50

^^ Zo hoeven ze er ook niet uit te zien. Als ze het maar zijn hè.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Jeff » ma 23 sep 2019, 10:55

Het viel mij dit weekend op dat de Provincie Antwerpen ook aardig volhangt met dezelfde camera's op A en N-wegen. (zelfs op de R1 en de A12)

Even van Zandvliet naar Ekeren racen zonder boete is dus niet meer mogelijk :p

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Robonus » ma 23 sep 2019, 11:29

Attietattie schreef: ma 23 sep 2019, 10:50 ^^ Zo hoeven ze er ook niet uit te zien. Als ze het maar zijn hè.
Daar heb je wel een punt waar ik niet omheen kan :top:
Maar toch twijfel ik over de botsvriendelijkheid :ongeduldig:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door mavas » ma 23 sep 2019, 13:10

Ik reed gisteren ook over de N205, en zag die masten staan. Mijn eerste vraag was ook of die masten wel botsvriendelijk zijn, maar ze leken mij "zacht" genoeg om om te rijden.
Wel blijf ik het vreemd vinden dat hier op snelheid gecontroleerd moet worden, om ongevallen tegen te gaan, of te verminderen. Terwijl de ongevallen die zijn gebeurd snelheid niet de hoofdoorzaak was.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door CasablancaMarocco » ma 23 sep 2019, 13:14

In Vlaanderen is het ook steeds meer oppassen.

men heeft het altijd over Frankrijk en zijn overdaad aan flitspalen, maar moet eerlijk zeggen dat de kans in Vlaanderen tegenwoordig nog wel hoger ligt voor mij, ben koerier, en kom tegenwoordig vaak in België en helaas al 2 boetes ontvangen..

Plaats reactie