Snelheidscontroles & trajectcontroles

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door RSK » di 30 jun 2015, 12:44

Berk24 schreef:En trouwens de A2 Adam-Utrecht: het is een enorme investering geweest om die weg te verbreden, dus die investering moet weer worden terugverdient.
Waarom zou infrastructuur moeten worden terugverdiend? Als men de aan het autoverkeer gerelateerde belastingen vanaf 2000 uitsluitend aan weginfrastructuur zou hebben besteed, hadden de belangrijkste snelwegen (A2, A4, A12, A13, A15, A16) in de brede Randstad allang 2x5 kunnen zijn.
TOEVOEGING
Op basis van de cijfers over 2013 zijn de inkomsten 13 miljard hoger dan de uitgaven. Men zou dus bij gelijkblijvende autobelastingen het budget voor wegen met ruim 160% kunnen verhogen, mochten autobelastingen enkel naar infrastructuur gaan.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Attietattie » vr 24 jul 2015, 11:12

Ik miste vanochtend een verkeersbord. Die moet zijn platgereden tijdens maaiwerkzaamheden. Immers, gisteren stond het bord er nog en was er niet gemaaid; vandaag was er gemaaid en was het bord weg. Dus mijn drang om het handhavingssysteem te frustreren maakt dat ik er expres te hard ga rijden in de trajectcontrole... :facepalm:

Ik hoor het dus wel over een paar weken. :p
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Snelwegfreak » vr 24 jul 2015, 11:15

We wachten met smart op de brief :honger:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door keokiracer » vr 24 jul 2015, 11:21

En dan niet vergeten bezwaar te maken hè Attie :dyn_hyp:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door hoevenpe » vr 24 jul 2015, 11:32

Heb je wel dashcam beelden als bewijs hoop ik?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Attietattie » vr 24 jul 2015, 11:44

Hoop ik ook. :p

Edit: ja heb ik. Maar daar is het ook vrij duidelijk dat ik het bord gezien moet kunnen hebben. Misschien van de week nog een keer langsrijden met een vrachtwagen naast me.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door feitelijk » ma 27 jul 2015, 10:30

Attietattie schreef: Edit: ja heb ik.
Ja dat denk jij wel vaker.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Attietattie » ma 27 jul 2015, 10:42

Duurde nog lang... B(
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door RSK » ma 27 jul 2015, 10:46

Ja heb je en nee kun je krijgen? :p
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door feitelijk » ma 27 jul 2015, 11:26

Attietattie schreef:Duurde nog lang... B(
Vakantie he, ben nu een backlog aan het wegwerken waar je u tegen zegt.

Als het goed is ben ik voor augustus weer bij en kunnen we een nieuwe een pijlendiscussie starten.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Attietattie » ma 27 jul 2015, 11:30

Volgens zijn hebben we de rechtsinhalenbijeenblokkenlijndiscussie van juli vergeten... :oops:

Zoiets bedoel ik dus he, voor het geval je me niet begreep. :p
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door feitelijk » ma 27 jul 2015, 11:37

Attietattie schreef:Volgens zijn hebben we de rechtsinhalenbijeenblokkenlijndiscussie van juli vergeten... :oops:
:wijsvinger:
1 juli! Oh wacht dat was over de pijlen.

Dit is LJN BQ4451
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door hoevenpe » wo 19 aug 2015, 8:27

Trajectcontrole A2 levert 48 miljoen euro op voor staatskas

In 2014 zijn 31 procent van alle snelheidsboetes op de Nederlandse snelwegen tot stand gekomen op de trajectcontrole op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam.
http://m.nrc.nl/nieuws/2015/08/19/traje ... staatskas/

Hoezo niet voor het geld? :dontknow:
Laatst gewijzigd door hoevenpe op wo 19 aug 2015, 8:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Rein » wo 19 aug 2015, 8:31

Ik zag gisteren op de A4 rechts bij Hoofddorp nieuwe, nog afgeplakte borden staan die een trajectcontrole aankondigen. Blijkbaar gaat deze op korte termijn weer aan. Vmax is daar 130 km/h trouwens, dus een grote cash cow zal het niet worden. Bij de parallelbaan stonden volgens mij trouwens geen borden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Attietattie » wo 19 aug 2015, 8:59

Op Links komt ie ook denk ik.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Wouter N14 » wo 19 aug 2015, 9:45

Rijkswaterstaat zegt niet te weten hoe het komt dat automobilisten ondanks de waarschuwingen toch te hard rijden op de A2. Om de kilometer staat een hectometerpaaltje met de aanbevolen snelheid en er zijn meerdere borden geplaatst met de melding dat het om een trajectcontrole gaat. "Je kunt borden plaatsen tot je een ons weegt, als mensen daar lak aan hebben heeft het geen zin," aldus een woordvoerder tegen de krant.
bron
Op zich goed punt, dat het vooral neerkomt op het waarnemingsvermogen van de weggebruiker. Maar kennelijk is de situatie op de A2 toch onduidelijker of onlogischer dan elders, VVN noemt het cryptisch en Spee totaal onduidelijk. Zelf kan ik het niet beoordelen, ik heb maar een keertje gereden en dat was overdag.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Rein » wo 19 aug 2015, 9:48

In mijn ervaring zijn het vooral auto's met een buitenlands kenteken die op de A2 in de trajectcontrole te hard rijden. Dan kan het natuurlijk zijn dat ze de bebording niet zien of niet snappen, maar ze kunnen natuurlijk ook denken dat de bon hun nooit zal bereiken (of dat ze hem gewoon niet zullen betalen).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76495
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Chris » wo 19 aug 2015, 9:59

Het gemiddelde boetebedrag is dus € 48,50. De gemiddelde boete is dus voor ongeveer 13 km/h te snel. Dat klinkt als een geval waarbij er twee groepen boetes krijgen, diegenen die 130 rijden in de 100 zone en degenen die net iets over de 100 rijden.

Ik rij niet zo vaak over de A2 tussen Utrecht en Amsterdam maar het valt mij ook op dat buitenlanders relatief veel 120-130 blijven rijden. Toch rij je dan echt beduidend sneller dan het gros van het verkeer, dus het zal zo'n bestuurder wel moeten opvallen dat de maximumsnelheid misschien geen 130 is.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Wouter N14 » wo 19 aug 2015, 10:07

^^ Dat laatste lijkt mij in Nederland geen betrouwbare indicatie :|
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door hoevenpe » wo 19 aug 2015, 10:08

Buitenlanders rijden daar soms veel te hard, maar dat zijn slechts incidenten.

Als je inderdaad naar het gemiddelde boetebedrag kijkt dan zijn dit heel kleine overschrijdingen. 110-115@100 schat ik zo in.

Het echte probleem is dan de limiet ongeloofwaardig is, deze weg leent zich gewoon voor 130 permanent. Waarschijnlijk rijden de meeste mensen dan nog steeds 110-120 maar dan zonder boetes.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door captain007 » wo 19 aug 2015, 10:13

Wouter N14 schreef:^^ Dat laatste lijkt mij in Nederland geen betrouwbare indicatie :|
Het valt wel op als ineens het gros van de weggebruikers zich heel netjes aan een limiet houdt, terwijl elders de snelheidsverschillen groter zijn. De buitenlanders zijn heb ik het idee toch vaak de overtreders die wat forsere bekeuringen tegemoet zien. Vaak veel Duiters, Belgen en Fransen die opvallend harder rijden dan de rest is mijn waarneming in de keren dat ik er overheen ben gereden. Er is ook een groep Nederlanders die sneller rijdt en dat zal wel in de totaliteit in de grootste opbrengst resulteren door van die boetes van enkele kilometers te hard. Vaak ook mensen die waarschijnlijk geen cruise control hebben of even niet helemaal op zitten te letten. In het begin ook nog wel gehoord van mensen uit mijn omgeving die de 100 limiet in de avond bij Vinkeveen over het hoofd zagen, maar tegenwoordig hoor ik dat ook niet meer. Zoiets doe je meestal een keer fout en daarna niet meer gezien de hoogte van de boetebedragen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Wouter N14 » wo 19 aug 2015, 12:48

^^ Mijn ervaring met 130-stukken is dat het overgrote merendeel significant onder de 130 blijft, buitenlanders incluis.

Wat betreft de A2: het kan interessant gaan worden:
Diverse partijen willen af van onduidelijkheid A2. VVD en SP willen permanent 130.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door paolie » wo 19 aug 2015, 13:25

Mijn ervaringen met de A2 tussen Utrecht en Amsterdam:
- Overdag: de meeste Nederlanders rijden rond de 100, buitenlandse kentekens in 9 van de 10 gevallen (veel) harder.
- 's Avonds/'s nachts: heel veel automobilisten rijden op het 130-stuk nog steeds 100. Van diegenen die wel 130 rijden, blijft een klein percentage ter hoogte van Vinkeveen 130 rijden. Buitenlanders rijden wederom in 9 van de 10 gevallen (veel) harder dan 100.

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Claus Plein » wo 19 aug 2015, 13:36

Ik snap de onduidelijkheden rondom deze trajectcontrole en bijbehorende snelheden maar ik ben het volledig met Liesbeth van Tongeren eens:

"De trajectcontroles zijn ongelofelijk bekend. Hou je aan de snelheid. En als het niet duidelijk is hoe hard je mag: zet hem tien kilometer per uur minder hard op de cruise control."

link

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door boe! » wo 19 aug 2015, 13:42

Wouter N14 schreef:Maar kennelijk is de situatie op de A2 toch onduidelijker of onlogischer dan elders, VVN noemt het cryptisch en Spee totaal onduidelijk. Zelf kan ik het niet beoordelen, ik heb maar een keertje gereden en dat was overdag.
Qua bebording is het zeker niet anders als op andere snelwegen met snelheidsbeperking: dezelfde borden, al dan niet voorzien van een onderbord. Dus dat kan het probleem niet zijn. Het enige dat anders is, zijn de vijf rijstroken naast elkaar. Maar voor zover ik weet is de maximumsnelheid niet afhankelijk van het aantal rijstroken.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door keokiracer » wo 19 aug 2015, 13:47

Claus Plein schreef: En als het niet duidelijk is hoe hard je mag: zet hem tien kilometer per uur minder hard op de cruise control."
Dan rij je nog steeds 120@100 :roll:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Claus Plein
stadsweg
Berichten: 366
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 21:11

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Claus Plein » wo 19 aug 2015, 13:53

Das waar. Naja, ik vind d'r in ieder geval wel een punt hebben. Als nu nog mensen te hard rijden na deze ophef kijken of luisteren ze dus totaal niet naar het nieuws.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door boe! » wo 19 aug 2015, 14:27

Misschien moet je in de auto inderdaad niet naar het nieuws luisteren. Dan kan je je aandacht op andere zaken richten zoals verkeersborden. ;)

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door paolie » wo 19 aug 2015, 15:05

keokiracer schreef:
Claus Plein schreef: En als het niet duidelijk is hoe hard je mag: zet hem tien kilometer per uur minder hard op de cruise control."
Dan rij je nog steeds 120@100 :roll:
Of nog erger: 90@130 :roll:
boe! schreef:Qua bebording is het zeker niet anders als op andere snelwegen met snelheidsbeperking: dezelfde borden, al dan niet voorzien van een onderbord. Dus dat kan het probleem niet zijn. Het enige dat anders is, zijn de vijf rijstroken naast elkaar. Maar voor zover ik weet is de maximumsnelheid niet afhankelijk van het aantal rijstroken
De zichtbaarheid van de borden bij 5 rijstroken is wel een aandachtspuntje en als dan het enige dat verandert een onderbordje is ( :A1-100:[6-19h] --> :A1-100:), kan ik mij voorstellen dat je dat vrij makkelijk over het hoofd ziet. Ook vanwege het feit dat het wegbeeld exact hetzelfde blijft.
Laatst gewijzigd door paolie op wo 19 aug 2015, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door verfmeer95 » wo 19 aug 2015, 15:50

^^ Zou het mogelijk zijn om bij een snelheidswisseling een extra bord aan de portalen te hangen, midden tussen rijstrook 2 en 3. Dan is het voor verkeer op de middenbanen altijd de snelheidslimiet zien. Nu kan het zijn dat je wordt ingehaald door een bestelbusje terwijl je een vrachtwagen inhaalt, en dan zie je geen enkel bord. Vanaf rijstrook 3 heb je namelijk vrij veel vrije ruimte nodig om die borden te kunnen zien.

Plaats reactie