Snelheidscontroles & trajectcontroles

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Wesso
2x2 autosnelweg

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Wesso » wo 19 aug 2015, 16:49

verfmeer95 schreef:^^ Zou het mogelijk zijn om bij een snelheidswisseling een extra bord aan de portalen te hangen, midden tussen rijstrook 2 en 3. Dan is het voor verkeer op de middenbanen altijd de snelheidslimiet zien. Nu kan het zijn dat je wordt ingehaald door een bestelbusje terwijl je een vrachtwagen inhaalt, en dan zie je geen enkel bord. Vanaf rijstrook 3 heb je namelijk vrij veel vrije ruimte nodig om die borden te kunnen zien.
Dat is geen gek idee. Omdat er niet zoveel ruimte is tussen de matrixborden zou ik het zo doen...

Afbeelding

Mark
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door Mark » wo 19 aug 2015, 17:08

Er is ook een ander plan opgedoken al schijnt de landelijke netbeheerder hier niet zo happig op te zijn.

Afbeelding
Volg je het Wegenforum al op Twitter?
Wegenforum updatesHeralder.net
#A4ZuidNu!

paolie
autoweg

Bericht door paolie » wo 19 aug 2015, 17:14

^^ :rofl2:
Klein probleempje met het vermelden boven een rijstrook: wanneer bord A1 boven een rijstrook wordt gehangen, geldt dit bord uitsluitend voor die rijstrook. Je zou dus kunnen concluderen dat er uitsluitend voor rijstrook 3 een V-max van 100 geldt en niet voor de overige rijstroken.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 19 aug 2015, 17:25

^^ Dan maak je er een zonebord van :emo:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 19 aug 2015, 17:35

Claus Plein schreef:Ik snap de onduidelijkheden rondom deze trajectcontrole en bijbehorende snelheden maar ik ben het volledig met Liesbeth van Tongeren eens:

"De trajectcontroles zijn ongelofelijk bekend. Hou je aan de snelheid. En als het niet duidelijk is hoe hard je mag: zet hem tien kilometer per uur minder hard op de cruise control."

link
Ongelofelijk bekend is ook maar een relatief begrip. Als ik voor alle 'ongelofelijk bekende' soapsterren en B-artiesten, die regelmatig in allerlei TV-programma's komen opdraven en die ik totaal niet ken een euro zou moeten betalen, zou ik ondertussen failliet zijn.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » wo 19 aug 2015, 17:37

Gewoon permanent 130, dan is het ook heel helder... :geeuw:

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 19 aug 2015, 17:45

paolie schreef:^^ :rofl2:
Klein probleempje met het vermelden boven een rijstrook: wanneer bord A1 boven een rijstrook wordt gehangen, geldt dit bord uitsluitend voor die rijstrook. Je zou dus kunnen concluderen dat er uitsluitend voor rijstrook 3 een V-max van 100 geldt en niet voor de overige rijstroken.
Naast de vermelding boven de middelste rijstrook moeten er natuurlijk ook (zoals altijd) borden aan weerszijden van de rijbaan staan. Dan kan je er niet meer omheen.

Claus Plein
stadsweg

Bericht door Claus Plein » wo 19 aug 2015, 18:51

Ds79m schreef:
Claus Plein schreef:Ik snap de onduidelijkheden rondom deze trajectcontrole en bijbehorende snelheden maar ik ben het volledig met Liesbeth van Tongeren eens:

"De trajectcontroles zijn ongelofelijk bekend. Hou je aan de snelheid. En als het niet duidelijk is hoe hard je mag: zet hem tien kilometer per uur minder hard op de cruise control."

link
Ongelofelijk bekend is ook maar een relatief begrip. Als ik voor alle 'ongelofelijk bekende' soapsterren en B-artiesten, die regelmatig in allerlei TV-programma's komen opdraven en die ik totaal niet ken een euro zou moeten betalen, zou ik ondertussen failliet zijn.
Klopt maar deze staat wel bovenaan het lijstje wat bekende trajectcontroles betreft. Lokaal gezien misschien niet maar landelijk wel.
Wesso schreef:Afbeelding
Voor het oog zou ik het toch liever tussen de matrixborden zien, en dan drie ofzo. Maar krijg je dan geen vervelende situaties als de matrixborden 90 km/h aangeven (voor wat dan ook) en je hier eigenlijk 130 km/h mag? Aangezien ik vaak meemaak dat niet iedereen weet dat matrixborden vóór de standaardborden gaan.

keokiracer
2x3 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door keokiracer » wo 19 aug 2015, 18:59

^^ Als meerdere snelheden staan aangegeven, geldt de laagste snelheid. Snelheden op de matrixborden overriden de reguliere snelheden.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

timmie_1606
verkeersader
Contacteer:

Snelheidscontroles revisited

Bericht door timmie_1606 » wo 19 aug 2015, 19:02

hoevenpe schreef:Gewoon permanent 130, dan is het ook heel helder... :geeuw:
Nee nee, Spee wil weer naar 120
verfmeer95 schreef: (...) Nu kan het zijn dat je wordt ingehaald door een bestelbusje terwijl je een vrachtwagen inhaalt, en dan zie je geen enkel bord. Vanaf rijstrook 3 heb je namelijk vrij veel vrije ruimte nodig om die borden te kunnen zien.
Dat heet vooruit kijken
En dan heb je daarna nog de hectometerborden

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » wo 19 aug 2015, 19:09

timmie_1606 schreef:Nee nee, Spee wil weer naar 120
Spee heeft heel weinig meer te vertellen, het zal 130 of 100 zijn. 120 zal langzaam verdwijnen...

Claus Plein
stadsweg

Bericht door Claus Plein » do 20 aug 2015, 9:37

keokiracer schreef:^^ Als meerdere snelheden staan aangegeven, geldt de laagste snelheid. Snelheden op de matrixborden overriden de reguliere snelheden.
Dat snap ik, iedereen op dit forum en een handjevol 'andere' mensen. Er zijn maar zat mensen die dit denk ik gewoon niet doorhebben. Of niet door willen hebben natuurlijk.

jelger
autoweg
Contacteer:

Bericht door jelger » do 20 aug 2015, 9:43

Als er meerdere snelheden staan dan ervaart de meute dat als verwarrend. En niet onterecht!

Los van alle juridische logica en technocratische bepalingen.
Om goedwillende burgers ook het gevoel van een rechtvaardige samenleving te blijven geven dient de overheid te voorzien in duidelijkheid, en niet te vervallen in het (bewust) scheppen van verwarring om vervolgens de burger daar op aan te slaan. Aan een cynische overheid heb ik althans geen behoefte. Als ik die wil verhuis ik wel naar Rusland.

paolie
autoweg

Bericht door paolie » do 20 aug 2015, 10:44

timmie_1606 schreef:
verfmeer95 schreef: (...) Nu kan het zijn dat je wordt ingehaald door een bestelbusje terwijl je een vrachtwagen inhaalt, en dan zie je geen enkel bord. Vanaf rijstrook 3 heb je namelijk vrij veel vrije ruimte nodig om die borden te kunnen zien.
Dat heet vooruit kijken
Bij twee rijstroken is alleen een bord aan de rechterzijde onvoldoende om te handhaven, maar bij vijf rijstroken moet je het maar uitzoeken vanaf rijstrook 3? Let op, ik ben echt niet voor extra bebording (liever helemaal geen bebording) maar vanaf rijstrook 3 is het heel begrijpelijk dat je een bord kan missen, laat staan onderbordjes.
En dan heb je daarna nog de hectometerborden
Die je dus nauwelijks tot niet kan lezen vanaf rijstrook 2 danwel 4, laat staan de daarop vermeldde onderbordjes.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 20 aug 2015, 14:07

Claus Plein schreef:
keokiracer schreef:^^ Als meerdere snelheden staan aangegeven, geldt de laagste snelheid. Snelheden op de matrixborden overriden de reguliere snelheden.
Dat snap ik, iedereen op dit forum en een handjevol 'andere' mensen. Er zijn maar zat mensen die dit denk ik gewoon niet doorhebben. Of niet door willen hebben natuurlijk.
En daar zit dus een deel van het probleem. De mensen zouden dit moeten weten maar ze doen niets aan het bijhouden van hun theoretische kennis.

jelger
autoweg
Contacteer:

Bericht door jelger » do 20 aug 2015, 14:12

Als je de regels zo vaak verandert dan is dat ook niet bij te houden. Dat is net als met het wijzigen van snelheidslimieten bij elke wolk die voorbijschuift, en dan ook nog eens trajecten versnippert (meer differentiatie).

Veranderen moet geen doel op zich zijn. En helaas lijkt dat er soms wel op.

Claus Plein
stadsweg

Bericht door Claus Plein » do 20 aug 2015, 14:30

boe! schreef:De mensen zouden dit moeten weten maar ze doen niets aan het bijhouden van hun theoretische kennis.
8/10 van de mensen die hun rijbewijs, zeg, 20 jaar hebben, zouden denk ik niet opnieuw slagen voor hun rijbewijs (zowel praktijk als theorie)

timmie_1606
verkeersader
Contacteer:

Snelheidscontroles revisited

Bericht door timmie_1606 » do 20 aug 2015, 16:07

paolie schreef:Bij twee rijstroken is alleen een bord aan de rechterzijde onvoldoende om te handhaven, maar bij vijf rijstroken moet je het maar uitzoeken vanaf rijstrook 3?
Ja ehhhh ik heb die regels niet bedacht.
Wellicht kan iemand (met dashcam en verstand van 'boetes') een proefproces doen ?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 20 aug 2015, 20:15

^^ Je kan ook zelf een dashcam kopen, help ik je wel bij de rest. :doeidoei:

Ik heb er net eentje voor €25 gekocht, dus de investering is het niet.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

timmie_1606
verkeersader
Contacteer:

Bericht door timmie_1606 » do 20 aug 2015, 23:05

Het was niet serieus bedoeld, maar ik bedoelde jou inderdaad Attie

RSK
Penningmeester
Contacteer:

Bericht door RSK » vr 21 aug 2015, 23:43

Terwijl de Nederlandse overheid zonder gêne registreert, controleert en incasseert, zitten daar bij onze zuiderburen kennelijk nog wat haken en ogen aan. :lol:
Nu.nl schreef:'Honderden flitspalen België zijn illegaal'
Gepubliceerd: 20 augustus 2015 08:36 Laatste update: 20 augustus 2015 09:36
Honderden flitspalen in België staan illegaal langs de weg. De politieregio's hadden de apparaten moeten aanmelden bij de privacywaakhond, maar dat is in de meeste gevallen niet gebeurd. Dat betekent echter niet dat bekeuringen automatisch ongeldig zijn, zegt de Privacycommissie donderdag tegen Belgische media.

Een automobilist die was geflitst, had ontdekt dat de palen niet waren geregistreerd. Hij of zij stapte naar de rechter en kreeg gelijk. De palen moeten worden geregistreerd, omdat er persoonlijke gegevens van weggebruikers mee worden verwerkt. ''Als de politie een auto flitst, leggen ze de nummerplaat vast en zien ze de naam en het adres van de eigenaar van de wagen. Dat zijn persoonsgegevens. Elke instantie die de gegevens verwerkt, moet dat aan ons melden. En de politiediensten zijn geen uitzondering op die regel'', zegt de Belgische Privacycommissie.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 25 aug 2015, 16:47

Om even terug te komen op het duidelijk aangeven van de Vmax:

Afbeelding
Foto van Snelwegfreak

Zo kan het dus ook zonder dat het een snelheidslimietenwoud wordt. Ik ben sowieso een voorstander van het integreren van de Vmax in de matrixborden.

paolie
autoweg

Bericht door paolie » di 25 aug 2015, 16:54

Helemaal mee eens. Werkt in Duitsland prima. En het zou in Nederland heel wat vaste bebording schelen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 25 aug 2015, 17:23

paolie schreef:En het zou in Nederland heel wat vaste bebording schelen.
Goede zaak als daar allemaal matrixbakken voor terugkomen. :top:

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 25 aug 2015, 17:26

Goed voor jouw zaak, ja :lol:
Enne gojje mins blieft altied leave.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 25 aug 2015, 22:48

Wesso schreef:Ik ben sowieso een voorstander van het integreren van de Vmax in de matrixborden.
Ik ben bang dat een eventueel rood kruis dan nog slechter gezien wordt als nu het geval is. Sommige mensen zien nu al het verschil niet tussen een leeg zwart matrixbord en een matrixbord met rood kruis. Als je nu permanent een rode cirkel in het matrixbord gaat plaatsen voor de maximumsnelheid, dan wordt de attentiewaarde van het rode kruis nog meer geweld aangedaan omdat er geen verschil in kleur meer is.

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 25 aug 2015, 23:03

^^ Ik vraag me af hoe vaak het voorkomt dat mensen het kruis echt niet opgemerkt hebben. Ik vermoed dat het vaker luiheid/eigenwijsheid is, doordat mensen (nog) geen obstakel op de afgesloten rijstrook zien.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 25 aug 2015, 23:09

Ik ben dat met boe! eens. Ik heb dat zelf in Duitsland zo ervaren. Een rood kruis naast een :J33: naast een snelheidsbeperking valt totaal niet meer op.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 25 aug 2015, 23:26

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Warm of koud is een kwestie van referentie.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 26 aug 2015, 10:55

^^ De spijker op z'n kop, maar in Nederland niet haalbaar verwacht ik. Ik denk bijvoorbeeld aan dynamische borden bij het begin van een afwijkend snelheidsregime en bij opritten. Dat zou alle slecht leesbare bordjes in de berm overbodig maken.

Plaats reactie