Snelheidscontroles & trajectcontroles

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door RSK » za 21 nov 2015, 20:24

duikgek89 schreef:Veel grotere problemen zijn naar mijn mening: niet opletten, geen rekening houden met elkaar, agressie opwekken door onnodig langzaam en/of links rijden, bumperkleven, spelen met de telefoon, slecht spiegelen en het niet ver vooruit kijken.
Het gaat over België hè. Dus ik mis alcoholgebruik als prominente factor in je rijtje. En volgens mij wordt dat in de berichtgeving bewust vaak weggelaten als werkelijke oorzaak. Snelheid wordt altijd aangehaald, terwijl het alleen maar een factor is die de gevolgen beïnvloedt. De oorzaak van een ongeval is wat mij betreft een stappenplan. Je kunt de gebeurtenissen/effecten chronologisch ordenen. De echte ongevalsoorzaak is wat mij betreft terug te voeren op de eerste probleemfactor in het rijtje. Voor ongevallen waar drank bij betrokken is kun je globaal het volgende stappenplan opstellen:
  1. Drankgebruik
  2. Werking alcohol: verminderd reactievermogen/inschattingsvermogen
  3. In de auto stappen
  4. Snelheid onderschatten (hoeft door punt 2 niet eens echt buitensporig snel te zijn)
  5. Controle kwijtraken
  6. Ongeval
Lopen we de lijst even af. Nummer 1 is geen enkel probleem: dat kan hooguit op termijn wat leverproblemen veroorzaken. Stap 2 kan onhandig zijn, maar is op zichzelf geen aanleiding voor noodlottige situaties. Bij stap 3 gaat het mis: daar ligt onherroepelijk de oorzaak van het ongeval. Zonder er een heel boekwerk aan te wijden, is rijden met drank op nu eenmaal spelen met vuur. Dat is dus de hoofdoorzaak van het ongeval. Natuurlijk heeft de snelheid zijn invloed op de gevolgen van het ongeval, maar het ongeval was niet gebeurd als diegene niet met drank op was ingestapt. En dan doet het in mijn ogen niet echt ter zake wat de snelheid was die gereden werd. Iemand met een slok op kan misschien een bocht met 90 missen die je als heldere chauffeur met 120 nog kunt halen. Maar als de maximumsnelheid daar op 70 is gesteld, dan is de hoofdoorzaak van het ongeval als bij toverslag 'door overdreven snelheid'. Aan die standaard conclusie bij verkeersongevallen (ongeacht de werkelijke oorzaak) stoort SanderK zich. En wat mij betreft heeft hij daarin het grootste gelijk van de wereld.
duikgek89 schreef:Dat bij alle ongevallen snelheid een rol speelt kunnen we niet ontkennen.
"Kan niet bestaat niet" heb ik vroeger vaak moeten horen. Volgens mij kan het hier ook zonder. En het zal wellicht een wat hypothetische situatie zijn, maar wat als een fietser ten tijde van een storm voor het verkeerslicht staat te wachten en er waait een boom bovenop hem? ;)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door duikgek89 » za 21 nov 2015, 21:00

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Lambo19 » za 21 nov 2015, 21:04

Infrastructuur is in België ook nogal altijd een heikel punt. De is infrastructuur voor een groot deel verantwoordelijkheid voor de verkeersveiligheid en het gedrag van de weggebruikers. De fietsvoorzieningen op de gewestwegen zijn vaak in slechte, gevaarlijk en niet afgescheiden van de rijbaan of ontbreken zelfs. De gewestwegen zijn ook nog steeds te vaak in slechte staat. Daarbij komt dat lintbebouwing massaal voorkomt en baanwinkels rechtstreeks zijn aangesloten op de wegen. Voorts heeft België ook expreswegen met gelijkvloerse kruispunten zonder VRI's en waar traag verkeer is toegelaten.

fietspad kuist een oprit naar de N60: https://www.google.be/maps/@50.8568482, ... 56!5m1!1e1

https://www.google.be/maps/@51.0618733, ... 56!5m1!1e1

https://www.google.be/maps/@50.9040999, ... 56!5m1!1e1

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door CasablancaMarocco » vr 27 nov 2015, 13:13

De laatste tijd zie ik steeds vaker flitsmeldingen komen vanuit Zwolle, in de richting Utrecht - Groningen.

Ik kwam bij Zwolle Zuid de snelweg op, en zag bij hectometerpaal 92.2 een herkenbare politiewagen staan. bij 92.4 zag ik weer een dienstwagen van de politie staan op de vluchtstrook, op dit moment mocht je er maar 80, en op flitsmeister kreeg ik een seintje, precies op die locatie dat er een flitser stond.

Nu keek ik weer op flitsmeister en zag ik, dat de flitsmelding op de A28 een paar kilometer naar boven is verhuist (ergens bij Hessenpoort) , en weer 10 minuten later, is ook deze flitsmelding weer verdwenen.

Ik krijg sterk de indruk dat ze helemaal niet aan het flitsen zijn, maar er voor wat anders staan.
Weet iemand hier meer van? :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Chris » vr 27 nov 2015, 14:32

Ze doen wel wat aan surveillance schijnbaar; http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.as ... 2047&cat=1

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Coen Tunnel » vr 27 nov 2015, 16:57

Ik heb de afgelopen weken aan het begin van de avond ook wel een paar keer een politieauto zien staan langs de A28 tussen Zwolle-Zuid en Zwolle-Centrum, op de vluchtstrook van de parallelbaan. Dat leek niet om te flitsen, want twee keer stond er ook iets verderop een motoragent.

Bovendien heeft flitsen daar weinig zin, de Vmax op de parallelbaan is permanent 100 terwijl de Vmax op de hoofdrijbaan op die tijdstippen 80 km/u was omdat de plusstrook geopend was.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door DjIdee » vr 27 nov 2015, 21:07

Zwolle staan ze vaak te posten, wachtend op een hit van de ANPR systemen die daar nog steeds hangen (op/rond de ijsselbrug (afhankelijk van welke kant je op gaat))

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Coen Tunnel » zo 29 nov 2015, 18:13


boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door boe! » zo 29 nov 2015, 19:02

Morgen in de Telegraaf: boete wordt geseponeerd.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door keokiracer » ma 30 nov 2015, 0:55

Gewoon de standaard gang van zaken. Boete komt binnen, bezwaar indienen en bezwaar automatisch afgewezen zoals altijd. Kijken ze niet eens naar.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door RSK » ma 30 nov 2015, 8:20

Heb tot dusver één keer meegemaakt dat een bezwaar direct werd goedgekeurd. Toen zou mijn oom geflitst zijn geweest in Garmerwolde, maar op de foto was duidelijk te zien dat het kenteken niet klopte. Het systeem had een 6 voor een 4 aangezien. In alle andere gevallen die ik heb meegekregen werd het beroep afgewezen. Overigens wel min of meer gepersonaliseerd op de motivatie, dus er zal wel degelijk een MBO-stagiair de tekst vlug doorlezen op de aangevoerde punten om de afwijzing ietwat te personaliseren.

Overigens snap ik niet zo goed hoe de boete bij de familie terecht is gekomen. Dat heet: er zat iemand anders achter het stuur. Dus het lijkt me dat je met het binnenkomen van die prent gewoon aangeeft dat je zelf niet reed. Dan kan die ambulancebroeder ook wat makkelijker naar zijn werk verwijzen. Al zou het me niet verbazen als het beroep ook dan werd afgewezen.

Laatst had ik nog wel de mooiste: ik kwam bij de kantonrechter, waar de OvJ ter plekke aangaf dat de beschikking niet juist was, precies op de gronden die ik al bij het administratief beroep had aangevoerd. :nuts:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Snelwegfreak » ma 30 nov 2015, 8:23

Ze houden van extra werk, dan moet je ze dat geven ook. Vandaar ook de verhoging van de administratiekosten. En voor de gratis schoolboeken dan...
Enne gojje mins blieft altied leave.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door RSK » ma 30 nov 2015, 8:33

^^ En de proceskostenvergoeding moet ook ergens van betaald worden, nietwaar? Uiteindelijk zette de kantonrechter de boete om in de lichtere sanctie die de OvJ aanvoerde, maar kreeg ik wel een proceskostenvergoeding van ongeveer 25 keer het nieuwe boetebedrag toegewezen. Altijd handig om iemand te kennen met een juridische achtergrond die er wel aardigheid in zag om te assisteren.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Coen Tunnel » ma 30 nov 2015, 8:34

RSK schreef:Overigens snap ik niet zo goed hoe de boete bij de familie terecht is gekomen. Dat heet: er zat iemand anders achter het stuur. Dus het lijkt me dat je met het binnenkomen van die prent gewoon aangeeft dat je zelf niet reed.
Dat doet er voor de Nederlandse wet toch niet toe? Voor een flitsboete is de kentekenhouder aansprakelijk. Daarnaast wordt er meestal van achteren geflitst (in dit geval ook) en dan is de bestuurder niet vast te stellen. Dit is een verschil met bv. Duitsland, waar niet de kentekenhouder maar de daadwerkelijke bestuurder aansprakelijk is, en daarom wordt er in Duitsland ook altijd van voren geflitst en wordt de foto altijd meegestuurd.

In Nederland is het zo dat alleen als je staande wordt gehouden de bestuurder aansprakelijk is, en dan kunnen er ook zwaardere maatregelen volgen, bijvoorbeeld het invorderen van het rijbewijs. Dat kan niet als je door een gewone flitspaal wordt geflitst.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door RSK » ma 30 nov 2015, 8:39

Ik bedoel dat als je zelf niet de bestuurder bent, je dit aan kunt geven. Dan wordt de boete alsnog naar de daadwerkelijke bestuurder gestuurd. Ik kan me goed inbeelden dat de familie te verbouwereerd was om dat in te zien, en dat ze dus zelf bezwaar hebben gemaakt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door RSK » ma 30 nov 2015, 11:12

boe! schreef:Morgen in de Telegraaf: boete wordt geseponeerd.
Geen idee of het al in de Telegraaf staat, maar verder kun je met deze voorspellende gaven vast ook wel bij het KNMI aan de slag. :top:
OM.nl schreef:Het Openbaar Ministerie komt terug op een onjuiste beslissing om een snelheidsboete tijdens een spoedrit naar het ziekenhuis in stand te laten. De officier van justitie zal de boete matigen tot nul euro.

Een rolstoelbus werd in Rotterdam tijdens een spoedrit bestuurd door ambulancepersoneel én begeleid door een ambulance en een politieauto. Bij nader inzien heeft de officier van justitie bepaald dat, vanwege de bijzondere omstandigheden, de kentekenhouder van de rolstoelbus geen verwijt te maken valt. De betrokkenen zijn hierover inmiddels geïnformeerd.
Wel weer ontzettend jammer dat hier media aan te pas moet komen...
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Attietattie » ma 30 nov 2015, 11:36

De boete wordt dus niet geseponeerd. Het boetebedrag wordt op nul gesteld. Heel wat anders...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door feitelijk » ma 30 nov 2015, 12:36

Het schijnt dat de topflitslocaties hier zijn:

Code: Selecteer alles

rank    relatief      weg      hmp             richting
     1	   0.527%      a30     18.3                 ede
     2	   0.462%     n370      3.4                radar
     3	   0.338%      a27     65.9              utrecht
     4	   0.329%     n230      2.1             maarssen
     5	   0.323%      n18      1.5                laser
     6	   0.311%       a2     74.6                  den
     7	   0.267%       n7    119.0                  den
     8	   0.258%      n46      4.3            hoogezand
     9	   0.255%      n46     14.2            eemshaven
    10	   0.252%     n739      6.5                laser
    11	   0.246%      n35     10.7               raalte
    12	   0.243%     n341     13.0                radar
    13	   0.234%       a2    203.0           maastricht
    14	   0.231%       a2     72.3              utrecht
    15	   0.225%     n360     15.6             delfzijl
    16	   0.222%      n34     29.7           hardenberg
    17	   0.210%       a1     18.4           amersfoort
    18	   0.204%      a37    134.0               meppel
    19	   0.199%      a28     78.0               zwolle
    20	   0.199%      a27     58.4              utrecht
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Coen Tunnel » ma 30 nov 2015, 16:51

Attietattie schreef:De boete wordt dus niet geseponeerd. Het boetebedrag wordt op nul gesteld. Heel wat anders...
Inderdaad. Eigenlijk wordt er nu gezegd: "U heeft het verkeerd gedaan maar we zien het door de vingers." Dat is wat anders dan: "U heeft geen fout gemaakt." :|

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Wesso » ma 30 nov 2015, 16:54

feitelijk schreef:Het schijnt dat de topflitslocaties hier zijn:

Code: Selecteer alles

rank    relatief      weg      hmp             richting
     6	   0.311%       a2     74.6                  den
     7	   0.267%       n7    119.0                  den
  
Staan die flitsers bij een dennenboom? :p

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door feitelijk » ma 30 nov 2015, 17:55

Ik ben van mening dat een plaatsnaam 1 woord zou moeten zijn.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door petervdveen » ma 30 nov 2015, 19:09

Coen Tunnel schreef:
Attietattie schreef:De boete wordt dus niet geseponeerd. Het boetebedrag wordt op nul gesteld. Heel wat anders...
Inderdaad. Eigenlijk wordt er nu gezegd: "U heeft het verkeerd gedaan maar we zien het door de vingers." Dat is wat anders dan: "U heeft geen fout gemaakt." :|
Wat toch ook zo is?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Attietattie » ma 30 nov 2015, 19:12

Een ambulancechauffeur mág te hard rijden dus die kan die overtreding helemaal niet gemaakt hebben.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Coen Tunnel » ma 30 nov 2015, 19:16

petervdveen schreef:
Coen Tunnel schreef:
Attietattie schreef:De boete wordt dus niet geseponeerd. Het boetebedrag wordt op nul gesteld. Heel wat anders...
Inderdaad. Eigenlijk wordt er nu gezegd: "U heeft het verkeerd gedaan maar we zien het door de vingers." Dat is wat anders dan: "U heeft geen fout gemaakt." :|
Wat toch ook zo is?
Vindt je dat? Als je geëscorteerd wordt door politie en ambulance?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door boe! » ma 30 nov 2015, 19:28

Je zou ook nog kunnen zeggen dat in dit geval de aanwijzingen van de politie worden opgevolgd. Bijvoorbeeld 'blijf op 30 meter afstand van de ambulance rijden'. Aanwijzingen gaan boven verkeersregels.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door petervdveen » di 01 dec 2015, 19:56

Attietattie schreef:Een ambulancechauffeur mág te hard rijden dus die kan die overtreding helemaal niet gemaakt hebben.
Ook in iedere willekeurige auto zonder optische en geluids signalen? Lijkt me niet.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door feitelijk » di 01 dec 2015, 22:08

Attietattie schreef:Een ambulancechauffeur mág te hard rijden dus die kan die overtreding helemaal niet gemaakt hebben.
Dat was van belang geweest als hij een beetje doorgereden had en de muldergrens had doorbroken.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door feitelijk » vr 04 dec 2015, 10:58

radar ge a1 apeldoorn ri deventer thv hmp 91.2 na afslag voorst bij viaduct
Afbeelding
Link
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door RSK » vr 04 dec 2015, 11:08

^^ Was inderdaad een mooie: gevalletje flitsen voor de veiligheid.
https://twitter.com/vid/status/672464915182014464

@VID, 18:18
Je kon erop wachten: een kop-staartbotsing in de flitsfile op de #A1 bij Hoenderloo. Daardoor extra file richting Apeldoorn.
De eerste filegolf sloeg trouwens volgens jouw gegevens terug tot Stroe, dat is maar liefst 28 kilometer verderop! Geeft volgens mij niet alleen aan dat de flitser veel file veroorzaakte, maar ook dat die weg behoorlijk aan zijn capaciteit zit, als zo'n klein 'incident' tot dergelijke gigantische terugslag leidt.

Wat is trouwens die groene balk rond kilometer 87? Lijkt me stug dat daar zo consequent even geen file staat.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door feitelijk » vr 04 dec 2015, 12:28

Dat is een stukje met 2 rijstroken.

Kopstaartje in een file, tja ga je de schuld daarvan echt op de flitser schuiven?
Oh wacht je bedoelt in de snelheden.
Ja goede vraag, ik denk dat dat op 86,6 is waar de afrit is.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Plaats reactie