Snelheidscontroles & trajectcontroles

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Rene » ma 13 okt 2008, 21:10

Vinny schreef:
De bestuurders reden allebei richting Enkhuizen
Hieruit maak ik op dat het geen frontale aanrijding was?
Op RTV-NH werd gemeld dat een dronkelap met zeer hoge snelheid achterop is ingereden op het voertuig van de 21-jarige.
En die dronkelap had slechts een paar schrammetjes.

Mensen die ook maar één druppel alcohol drinken en vervolgens een auto gaan besturen, zijn asociale onverantwoordelijke varkens. :rooie:
De kans dat je een alcoholcontrole treft is echter 0,0000000000000000000000000000000000000000000000000001% van de kans dat je een snelheidscontrole treft... :shutup:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Algemeen filetopic / het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door boe! » ma 13 okt 2008, 21:15

En toch ben ik dit jaar vaker aangehouden voor alcoholcontroles dan voor iets anders.

Jeroentedee
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: di 25 sep 2007, 19:53
Locatie: Ergens in de buurt van Den Bosch

Re: Algemeen filetopic / het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Jeroentedee » ma 13 okt 2008, 21:41

simon schreef:Ik ben er zelf nooit geweest, maar uit verhalen hoor ik altijd dat die dijk zo veilig is. Op het forum van flitsservice las ik eens een post van een 19 jarige die daar 190 km/u had gereden en tegen de lamp liep. In de auto van papa uiteraard. De algemene tendens was daar "ach, pech gehad. Op die weg kun je makkelijk zo hard". Uit de post van Mavas begrijp ik dat er regelmatig ernstige ongelukken gebeuren? Of is dat op een ander stuk?
Daar noem je ook een forum, daar zitten een aantal lieden die totaal geen besef van snelheid op veiligheid hebben en 190 altijd veilig noemen.

Lange rechte wegen zijn juist gevaarlijk bij nacht en mist omdat er veel minder concentratie vereist lijkt te zijn.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Algemeen filetopic / het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door mhkamp » ma 13 okt 2008, 21:43

Ik heb 8 jaar mijn autorijbewijs, en maar 1x een alcoholcontrole gehad. Dat zegt mij genoeg.
Laatst gewijzigd door mhkamp op di 14 okt 2008, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Algemeen filetopic / het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Wouter N14 » ma 13 okt 2008, 21:52

Zeven jaar mijn rijbewijs, iets van 5-6 keer actieve snelheidscontrole gezien, ontelbare flitspalen en 1 alcoholcontrole. Goed bezig Koos! :neenee:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Algemeen filetopic / het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door boe! » ma 13 okt 2008, 22:28

Als een alcomobilist betrapt zou kunnen worden door een camera langs de weg te zetten, dan had Koos dat allang gedaan. Helaas is dat niet mogelijk. Alle overtredingen die wel met een camera geconstateerd kunnen worden, worden ook met een camera afgedaan zodat de politie meer tijd over houdt voor andere zaken. Dat de meeste mensen op dit forum (net als ik) slechts één keer een alcoholcontrole hebben meegemaakt heeft meer te maken met het gebrek aan agenten dan met een verkeerde prioriteitstelling bij de verkeershandhaving.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Algemeen filetopic / het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Attietattie » ma 13 okt 2008, 22:30

Ik heb in mijn 10 jaar autorijden denk ik wel 30x moeten blazen. Soms 2x op een avond door dezelfde agenten. En nee, dat heeft niets (weinig) met mijn weggedrag te maken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Algemeen filetopic / het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Rene » ma 13 okt 2008, 22:30

Ik heb dit jaar 20 jaar mijn rijbewijs, en 1x moeten blazen bij een algemene controle.
Ook 20 jaar geleden, toen de inkt op m'n roze papiertje nog nat was. Daarna nooit meer.
Maar het aantal multanova's, flitskasten en TC's dat ik sinds die tijd gepasseerd ben, is ontelbaar...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Algemeen filetopic / het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Wouter N14 » ma 13 okt 2008, 22:32

Ach, voor snelheidscontroles wordt soms ook een flink blik agenten opengetrokken. Eentje op het viaduct met het laserpistool, een paar motormuizen voor de staandehouding en dan nog wat voor de prijsuitreiking.

Een en ander heeft natuurlijk ook te maken met het tijdstip. Overdag zul je weinig alcoholcontroles aantreffen. Maar ik heb ook vier jaar lang elke vrijdagnacht/zaterdagochtend distributiewerk gedaan en ben nooit een alcoholcontrole tegengekomen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Algemeen filetopic / het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Palance » di 14 okt 2008, 7:53

Flitsservice.. dan noem je ook een stel bijeengeraapte forum met (te)veel figuren die geen besef hebben van wetten en eigen verantwoordelijkheid. :roll:

En alcoholmobilisten kun je heel simpel aanpakken: 1 keer betrappen is voorgoed het rijbewijs inleveren, zonder enige mogelijkheid tot teruggave of opnieuw examen doen, en de auto kan dan ook wel mee bij de inbeslagname. Helaas zijn er nog teveel mensen die dat te hard vinden en liever afwachten totdat er weer een moord wordt gepleegd door een dronken bestuurder.

Ik ben overigens in mijn 17-jarige carriere als rijbewijsbezitter al met enige regelmaat alcoholcontroles tegengekomen. En geheel terecht ook. Ik zie liever ook dat het aantal controles wordt uitgebreid, maar ik zie nog liever dat er helemaal niet wordt gedronken door bestuurders Helaas is de mentaliteit van ïkke, ikke, ikke, ook tot de alcoholmobilisten doorgedrongen. Ik zie dan ook geen andere oplossingen dan hen voorgoed het rijbewijs af te nemen. En straffen voor het rijden zonder rijbewijs flink op te hogen tot aan gevangenisstraffen toe.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemeen filetopic / het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Chris » di 14 okt 2008, 8:30

Met 3 jaar het rijbewijs en 35.000 km/jaar ben ik ook nog nooit een alcoholcontrole tegengekomen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Algemeen filetopic / het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door boe! » di 14 okt 2008, 20:19

Wouter N14 schreef:^^ Zoetermeer - Den Haag in een uur... das niet best.
Dat is snel! Een collega van mij SMS-te om 8 uur dat ze bij Zoetermeer in de file stond; om 10.15 uur was ze pas in Den Haag. Een vrachtwagen was tegen de barrier gereden die bij Voorburg op de vluchtstrook staat i.v.m. werkzaamheden, schoot door naar de middenberm en blokkeerde de linkerrijstrook en middenstrook. De voorkant van de truck zat flink in elkaar, het ding kon echt niet verder.

NB: het ongeval met de asfaltwagen was bij Maarsbergen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Algemeen filetopic / het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Rene » di 14 okt 2008, 22:15

Palance schreef:Flitsservice.. dan noem je ook een stel bijeengeraapte forum met (te)veel figuren die geen besef hebben van wetten en eigen verantwoordelijkheid.
Dat heb je flink mis. Ze hebben daar zoveel besef van wetgeving, dat Koos $p€€ telkenmale opnieuw nieuwe escapades moet doen. Ze weten er godzijdank enorm veel zand in de raderen van Spee's geldmachine te laten terechtkomen. Want wat Spee doet, heeft helemaal niets meer met verkeersveiligheid te maken, op dat forum komen dan ook vooral de mensen samen die het OM-beleid inzake snelheidshandhaving helemaal zat zijn. En terecht.

Degenen die niets afweten van verkeersveiligheid en verantwoordelijkheid, zijn dominee-collectant Koos Spee en zijn volgelingen.
Wanneer gaat die man nu eindelijk eens met pensioen ?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Algemeen filetopic / het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Vinny » di 14 okt 2008, 22:17

In het specifieke geval dat 190 km/h als normale snelheid op de Markerwaarddijk wordt geclassificeerd heeft Palance echter gelijk... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Algemeen filetopic / het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Rene » di 14 okt 2008, 22:27

Je hebt altijd de uitzonderingen, maar het gros van de lieden aldaar rijdt gewoon 130-150 op de snelweg als dat kan. Niks mis mee.
Als het zeer grof wordt, zie je ook op dat forum dat bepaald niet iedereen staat te juichen. Integendeel.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Algemeen filetopic / het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door mhkamp » di 14 okt 2008, 22:42

En de opvolger van Sp€€ is natuurlijk gehersenspoeld. Dus daar hebben we ook niets aan :roll:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Algemeen filetopic / het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Palance » wo 15 okt 2008, 10:07

Rene schreef:
Palance schreef:Flitsservice.. dan noem je ook een stel bijeengeraapte forum met (te)veel figuren die geen besef hebben van wetten en eigen verantwoordelijkheid.
Dat heb je flink mis.
Nee hoor, als je, al dan niet moedwillig, de maximum snelheid overtreedt, dan ben je zelf verantwoordelijk en hoef je de schuld niet af te schuiven op anderen. Je kunt daar ook lezen dat als bekend wordt dat er ergens niet (meer) wordt geflitst dan men dan lekker gas gaat geven. Lekker verantwoordelijk :roll: Nee hoor, ik geloof best dat er mensen tussen zitten die (in hun ogen, zeker niet in de mijne) idealisten zijn, maar het gros denkt niet verder dan 'ik wil hard rijden en er niet op aangesproken worden".

Dat het controleren op snelheid nodig is heb ik vele malen al aangetoond en ik heb nooit een goed argument tegen gezien (dat controles vervelend zijn en men wil doen wat hij wil doen ("Vrijheid") is dus geen goed argument). Ageren tegen controles is in mijn ogen ageren tegen fatsoen: geen controles impliceert veel te hard rijden: Mensen gaan toch hun grenzen opzoeken en als ze niet gecorrigeerd worden gaan mensen helemaal los. Dat geldt overigens niet alleen voor snelheidscontroles.

Kortom, niemand heeft nog altijd kunnen uitleggen hoe het dan wel moet. De gemiddelde automobilist (uiteraard uitzonderingen daargelaten) zal als 'tegenprestatie' zich echt niet vanzelf aan de snelheidslimieten gaan houden. Dat is er naïef als je zo denkt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

meneerwazoo
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 11:00

Re: Algemeen filetopic / het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door meneerwazoo » wo 15 okt 2008, 11:10

ik heb 1 goede reden om tegen controles te zijn

nederlanders rijden nu zo enorm krampachtig omdat ze bang zijn dat ze geflitst worden dat er gewoon serieus wegen door vollopen en files ontstaan

zodra mensen weer zelf moeten denken bij het autorijden, zullen er ook weer een stuk minder files staan omdat mensen opletten in t verkeer, anticiperen op hun voorganger en degene die achter hun rijd

nu zie ik iedere ochtend een berg zombies op de weg die nog niet aan de kant gaan voor een ambulance

hoe dan ook, flitsservice is een mooie site waar mensen nog opkomen voor hun recht, er zijn al genoeg zaken gewonnen dankzij het advies van flitsservice waar bleek dat de agent in kwestie zomaar wat deed, en dat is het probleem met politie en justitie op dit moment, ze doen maar wat, maar er klopt uiteindelijk geen hout van

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Algemeen filetopic / het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Palance » wo 15 okt 2008, 11:30

meneerwazoo schreef:ik heb 1 goede reden om tegen controles te zijn

nederlanders rijden nu zo enorm krampachtig omdat ze bang zijn dat ze geflitst worden dat er gewoon serieus wegen door vollopen en files ontstaan
Ik vind dat best meevallen, dat krampachtig rijden. Ja, op de A13 wellicht, maar daar kun je toch vrijwel nooit al hard rijden :lol:
Als men al krampachtig rijdt, is dat omdat men de juiste maximumsnelheid niet heeft gezien (50 waar je 70 mag). En dat is het grootste manco aan het Nederlandse snelhedensysteem. Maar dat laat onverlet dat je je aan de snelheid moet houden (behoudens de door de wet aangegeven uitzonderingen).
Daarnaast rij ik niet krampachtig, toch hou ik me keurig aan de snelheid zonder constant op mijn teller te kijken. Het kan dus wel.
zodra mensen weer zelf moeten denken bij het autorijden, zullen er ook weer een stuk minder files staan omdat mensen opletten in t verkeer, anticiperen op hun voorganger en degene die achter hun rijd
Mensen moeten vaak juist niet denken. Mensen denken ook wel eens dat je makkelijk door rood kunt rijden (ongeachte of het fietsers of automobilisten zijn). Mensen denken dat ze alles mogen. Mensen zouden eerst eens bij zichzelf ten rade moeten gaan waarom er regels zijn en waarom je je eraan moet houden.
nu zie ik iedere ochtend een berg zombies op de weg die nog niet aan de kant gaan voor een ambulance
Dat staat los van je snelheid en je er al dan niet aan houden. Die link zie ik niet.
hoe dan ook, flitsservice is een mooie site waar mensen nog opkomen voor hun recht, er zijn al genoeg zaken gewonnen dankzij het advies van flitsservice waar bleek dat de agent in kwestie zomaar wat deed, en dat is het probleem met politie en justitie op dit moment, ze doen maar wat, maar er klopt uiteindelijk geen hout van
Wie doet precies 'maar wat'? Als er fouten worden gemaakt is het terecht dat politie gecorrigeerd wordt, maar veel mensen klagen alleen vanwege het feit dat ze een terechte bon hebben gehad. Ook als deze binnen alle wettelijke kaders valt. Omdat het merendeel niet aangesproken wil worden op de eigen fouten. Dat geldt niet alleen voor snelheden maar op alles in het dagelijks leven. Een uitvloeisel van het egoistische denken dat steeds verder de maatschappij binnendringt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

DidbeZ
polderweggetje
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 11:37
Locatie: KAN Betuwe Auto: Seat Ibiza 1.9TDI FR
Contacteer:

Re: Algemeen filetopic / het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door DidbeZ » wo 15 okt 2008, 11:47

Dan zal ik maar een reden lanceren om tegen de wijze van handhaving te zijn.

Ik ben lid van Flitsservice omdat ik het zat ben dat je bekeuringen krijgt voor lullige snelheidsovertredingen.

De controle's op snelheid zijn niets meer dan een geldmachine om de tekorten van de overheid te dichten. Het verhogen van de tarieven voor een boete om de schoolboeken voor kinderen te kunnen betalen is daar een lichtend voorbeeld van. En wat betreft de verkeersveiligheid, daar draagt het niets aan bij en wel om de volgende redenen:

- Men zegt dat het aantal verkeersslachtoffers naar beneden is gegaan, dat klopt wel maar men 'vergeet' even te melden dat dit van veel meer factoren afhankelijk is dan snelheidscontroles. De techniek van auto's is dermate vooruitgegaan dat letsel veel minder snel opgelopen wordt en dat je overlevingskans vergroot is.

- Het bekeuren van een automobilist voor het 4 km te hard rijden heeft geen effect. En of je nu 80 of 90 rijdt maakt niets uit voor de verkeersveiligheid. Snelheidslimieten zijn prima maar dan wel met een realistische handhaving.

- De snelheidlimieten worden op veel wegen verlaagd zonder het wegbeeld daar op aan te passen. Zo zijn er legio voorbeelden van 80km/h wegen die gedegradeerd worden tot 6km/h wegen door alleen een bord te plaatsen. 80 is op zulke wegen prima te rijden omdat de weg dit toelaat. Pas de weg aan of de snelheidslimiet niet aan. Dit voorkomt dat je ongemerkt de Vmax overschrijdt.

Dus als het zo blijft zeg ik: :flitspaal: en krijg ik er de :kotskots: van!

Een oplossing zou zijn een tolerantie van 10 km/h toe te passen op de contole's (alle dus ook radarauto's en flitskasten) en goed te herzien waarom een Vmax ingesteld is en of hij reeel is. Als hij reeel is moet er gekeken worden of het wegbeeld er ook naar is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemeen filetopic / het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Chris » wo 15 okt 2008, 11:51

Het aantal wegen dat 20 km/uur te laag is ingeschaald is mij ook een doorn in het oog. Ze kijken liever naar de (gewenste) categorisering dan naar het wegbeeld, en dat is niet een goed uitgangspunt. Zeker wegen die een hogere functie hebben in het wegennet horen ook een daarbij behorende Vmax te krijgen. Dus 70 op belangrijke uitvalswegen en geen 50. En al helemaal geen 50 op wegen met 2x2 rijstroken. Voorwaarde is wel dat er geen fietsers op de rijbaan fietsen, dus met vrijliggende fietspaden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Algemeen filetopic / het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Attietattie » wo 15 okt 2008, 11:55

meneerwazoo schreef:nederlanders rijden nu zo enorm krampachtig omdat ze bang zijn dat ze geflitst worden dat er gewoon serieus wegen door vollopen en files ontstaan
Ik heb daar nog nooit een onderzoek over gezien. Dat betekent niet dat het ook niet zo is, maar ik ben wel benieuwd naar jouw argumentatie.
meneerwazoo schreef:zodra mensen weer zelf moeten denken bij het autorijden, zullen er ook weer een stuk minder files staan omdat mensen opletten in t verkeer, anticiperen op hun voorganger en degene die achter hun rijd
Als je het denken bij de weggebruiker zelf neerlegt gaat dat als volgt: Hee, leeg asfalt voor mijn neus. Dus: trappen, mijn auto kan immers 200. Ik hoef vast niet uit te leggen dat dat wat congestieverhogend effect heeft?
meneerwazoo schreef:en dat is het probleem met politie en justitie op dit moment, ze doen maar wat, maar er klopt uiteindelijk geen hout van
Naast blaten over (in plaats van tegen) agentjes zijn er ook andere wegen te bewandelen. Zo heeft de KLPD mij (tijdelijke verkeersmaatregelenbedenkert) gevraagd borden te plaatsen zodat ze kunnen handhaven. Daar is niks mis mee maar een agent had bepaalde effecten (ik ga er inhoudelijk liever niet op in) over het hoofd gezien. Ik heb hem daar op gewezen en men is zonder mokken meegegaan met mijn voorstel.

Daarnaast stuur ik regelmatig 'als burger' een mail naar wegbeheerders, KLPD of de plaatselijke politie met opmerkingen op bepaalde situaties. Het is tot nu toe zeldzaam als daar niet actief op wordt gereageerd. Ik zie daar meer heil in dan 'alle agenten moeten kapot', 'daar heb je weer zo'n leeghoofd die thuis niets te vertellen heeft' en 'zou je moeder trots op je zijn, NSB-er'.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Algemeen filetopic / het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Palance » wo 15 okt 2008, 12:00

DidbeZ schreef:De controle's op snelheid zijn niets meer dan een geldmachine om de tekorten van de overheid te dichten.
Die geldmachine wordt in stand gehouden door de weggebruiker zelf.
Het bekeuren van een automobilist voor het 4 km te hard rijden heeft geen effect. En of je nu 80 of 90 rijdt maakt niets uit voor de verkeersveiligheid. Snelheidslimieten zijn prima maar dan wel met een realistische handhaving.
Maar waar leg je de grens dan? Vanaf welk punt wordt het volgens jou wel gevaarlijk dan?
Een oplossing zou zijn een tolerantie van 10 km/h toe te passen op de contole's (alle dus ook radarauto's en flitskasten) en goed te herzien waarom een Vmax ingesteld is en of hij reeel is. Als hij reeel is moet er gekeken worden of het wegbeeld er ook naar is.
Dus 11 km/h te hard is wel gevaarlijker dan 10 km/h? Als jij een rolletje drop jat, hoeft dat dan ook niet bestraft te worden (want het is niks in vergelijking met het jatten van een flatscreen TV). Ofwel, moet je kleine overtredingen/misdaden onbestraft laten omdat er grotere overtredingen/misdaden zijn?

(Ik vroeg me al af waar al die nieuwposters vandaan kwamen. Maar het voor flitsservice typerende opruiende taalgebruik jegens mij en dit forum is daar dus schijnbaar debet aan. Hetgeen mij in mijn mening sterkt over die site.)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

DidbeZ
polderweggetje
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 11:37
Locatie: KAN Betuwe Auto: Seat Ibiza 1.9TDI FR
Contacteer:

Re: Algemeen filetopic / het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door DidbeZ » wo 15 okt 2008, 12:02

Palance schreef:
Rene schreef:
Palance schreef:Flitsservice.. dan noem je ook een stel bijeengeraapte forum met (te)veel figuren die geen besef hebben van wetten en eigen verantwoordelijkheid.
Dat heb je flink mis.
Nee hoor, als je, al dan niet moedwillig, de maximum snelheid overtreedt, dan ben je zelf verantwoordelijk en hoef je de schuld niet af te schuiven op anderen. ... ...
En als oom agent een fout maakt waarbij jij een bon krijgt voor 30 te hard die niet terecht is betaal je hem ook? Maw, daar ben je dan ook verantwoordelijk voor?
En als de wegbeheerder het nalaat het wegbeeld aan te passen aan de Vmax ben jij ook verantwoordelijk?

Laat me niet lachen...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Algemeen filetopic / het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Palance » wo 15 okt 2008, 12:03

Als jij aan kan tonen dat die niet terecht is, dan kun je daar uiteraard onderuit, daar zijn genoeg wettelijke regelingen voor. Als jij met 80 voorbij een bord A1 met Vmax 50 scheurt, dan lijkt mij dat dat moedwillig is. Wat het wegbeeld betreft: Succes ermee, het is niet aan jou, aan mij noch aan een andere bestuurder te beslissen of het wegbeeld hard rijden garandeert.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Algemeen filetopic / het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Chris » wo 15 okt 2008, 12:05

Palance, je gaat teveel uit van een onfeilbare overheid die altijd gelijk heeft en de burger dat maar moet opvolgen. Zou een verkeerskundige bij de overheid dan hoger in rang staan dan een verkeerskundige elders?

DidbeZ
polderweggetje
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 11:37
Locatie: KAN Betuwe Auto: Seat Ibiza 1.9TDI FR
Contacteer:

Re: Algemeen filetopic / het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door DidbeZ » wo 15 okt 2008, 12:07

Palance schreef:
DidbeZ schreef:De controle's op snelheid zijn niets meer dan een geldmachine om de tekorten van de overheid te dichten.
Die geldmachine wordt in stand gehouden door de weggebruiker zelf.
- Het bekeuren van een automobilist voor het 4 km te hard rijden heeft geen effect. En of je nu 80 of 90 rijdt maakt niets uit voor de verkeersveiligheid. Snelheidslimieten zijn prima maar dan wel met een realistische handhaving.
Maar waar leg je de grens dan? Vanaf welk punt wordt het volgens jou wel gevaarlijk dan?
Een oplossing zou zijn een tolerantie van 10 km/h toe te passen op de contole's (alle dus ook radarauto's en flitskasten) en goed te herzien waarom een Vmax ingesteld is en of hij reeel is. Als hij reeel is moet er gekeken worden of het wegbeeld er ook naar is.
Dus 11 km/h te hard is wel gevaarlijker dan 10 km/h? Als jij een rolletje drop jat, hoeft dat dan ook niet bestraft te worden (want het is niks in vergelijking met het jatten van een flatscreen TV). Ofwel, moet je kleine overtredingen/misdaden onbestraft laten omdat er grotere overtredingen/misdaden zijn?

(Ik vroeg me al af waar al die nieuwposters vandaan kwamen. Maar het voor flitsservice typerende opruiende taalgebruik jegens mij en dit forum is daar dus schijnbaar debet aan. Hetgeen mij in mijn mening sterkt over die site.)
Het gaat om het effect wat je met je daad bereikt. Als het overschrijden van de Vmax niet leidt tot verkeersonveiligheid hoef je er niet voor te bekeuren.

En het rolletje drop :roll: , tja, jatten is jatten en is strafbaar omdat je met je vingers van andermans spullen af moet blijven. Deze vergelijking raakt kant noch wal.

Rolletje drop jatten, flatscreen jatten is beiden met je vingers aan andermans spullen zitten = gelijk

10 km/h te hard is niet (per sé) een verhoging van de verkeersonveiligheid, 30 km/h vaak wel = ongelijk

En over die nieuwe posters, ik wil graag de discussie met je aangaan. En dat opruiende taalgebruik valt m.i. wel mee.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Algemeen filetopic / het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door Palance » wo 15 okt 2008, 12:09

Tsja, het probleem is dat men al gauw een excuses zoekt om onder een boete uit te komen, zelfs al is die boete terecht. Ik ben geen verkeerskundige, en het overgrote deel van de weggebruikers is dat zeer zeker ook niet. Moeten wij dan maar even bepalen wat kan en wat niet kan. Er ligt genoeg jurisprudentie waaruit blijkt dat, behoudens een enkele uitzondering, het feit dat een bekeurd persoon vindt dat je ergens best harder kan/mag, de rechter daarin niet meegaat.

Ik heb ook nergens beweerd dat de overheid onfeilbaar is trouwens.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

DidbeZ
polderweggetje
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 11:37
Locatie: KAN Betuwe Auto: Seat Ibiza 1.9TDI FR
Contacteer:

Re: Algemeen filetopic / het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door DidbeZ » wo 15 okt 2008, 12:10

Palance schreef:Als jij aan kan tonen dat die niet terecht is, dan kun je daar uiteraard onderuit, daar zijn genoeg wettelijke regelingen voor. Als jij met 80 voorbij een bord A1 met Vmax 50 scheurt, dan lijkt mij dat dat moedwillig is. Wat het wegbeeld betreft: Succes ermee, het is niet aan jou, aan mij noch aan een andere bestuurder te beslissen of het wegbeeld hard rijden garandeert.
Deze nuance probeerde ik net ook aan te geven... Maar dan nog moet je dit per situatie bekijken. Er zijn wegen met een Vmax van 50 die makkelijk naar 80 zou kunnen.

DidbeZ
polderweggetje
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 11:37
Locatie: KAN Betuwe Auto: Seat Ibiza 1.9TDI FR
Contacteer:

Re: Algemeen filetopic / het wel en wee op de Nederlandse weg

Bericht door DidbeZ » wo 15 okt 2008, 12:12

Palance schreef:Tsja, het probleem is dat men al gauw een excuses zoekt om onder een boete uit te komen, zelfs al is die boete terecht. Ik ben geen verkeerskundige, en het overgrote deel van de weggebruikers is dat zeer zeker ook niet. Moeten wij dan maar even bepalen wat kan en wat niet kan. Er ligt genoeg jurisprudentie waaruit blijkt dat, behoudens een enkele uitzondering, het feit dat een bekeurd persoon vindt dat je ergens best harder kan/mag, de rechter daarin niet meegaat.

Ik heb ook nergens beweerd dat de overheid onfeilbaar is trouwens.
Ik probeer aan te geven waarom ik, en met mij vele anderen, tegen de snelheidcontrole's zijn zoals ze nu worden uitgevoerd. Op het moment dat er aanpassingen gedaan worden aan de marge, het wegbeeld en er een reele Vmax bij komt heb ik er niet veel problemen mee, zolang de controle maar juist wordt uitgevoerd.

Plaats reactie