Snelheidscontroles & trajectcontroles

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door duikgek89 » di 06 okt 2009, 21:38

mhkamp schreef:Ik kan me nauwelijks voorstellen dat boetes van 4km te hard winstgevend zijn :roll:
Daar is een oplossing voor bedacht. Dynamisch maximaal 80kmh op een snelweg. Het verkeer rijd dan nog steeds ruim 100 en dus casht het lekker door...

Overigens vind ik de politie één van de dingen die de overheid wel zou moeten regelen (en wat mij betreft moeten ze zo weinig mogelijk regelen...). Daarbij hoeft het niet winstgevend te zijn. Ik zou graag zien dat men asociale apen aanpakt.

Als iemand asociaal rijd mogen ze hem wat mij betreft een bon geven. Dat de agenten de rest van de avond dan niet veel schrijven vind ik niet erg. Ik heb liever dat ze deze mensen gaan aanpakken dan dat men de mensen gaat aanpakken die een paar kilometer te hard over een lege snelweg rijden. En dat zal best vanuit de wetgever komen, maar dan zit deze wat mij betreft helemaal verkeerd.
Ik vind dat je in de auto rekening moet houden met elkaar (met elkaar betekent niet dat iedereen aan de kant moet voor een over het paard getrokken l*l met een leaseafragbak). Daarnaast vind ik dat je vlot door moet rijden. Niet asociaal lomp en hard, maar toch zeker ook niet onnodig ruim onder de Vmax maar wat heen sukkelen zonder om je heen te kijken. Daarnaast vind ik dat je zelf zoveel mogelijk moet proberen om de verkeerstroom soepel te laten lopen. Dus iemand die een hele lange rij blokkeert even voor laten gaan, maar ook zorgen dat je geen kruisingen dicht zet. Daarnaast bij een groen licht METEEN (en niet na een denkbeeldig kopje koffie...) vlot wegrijden zodat er zoveel mogelijk auto's door de groenfase kunnen.

Daarnaast heb ik het idee dat het flitsbeleid het verkeer tot een krampachtig en schaapachtig geheel heeft gemaakt. Als je ziet hoe angstig sommige mensen precies de toegestane snelheid op de teller willen rijden en dan daar veel drukker mee lijken te zijn als met het verkeer...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Vinny » di 06 okt 2009, 22:32

Ds79m schreef:
Vinny schreef:Het punt is natuurlijk wel dat deze 'makkelijke' controles juist meer controles op echte overtredingen mogelijk maakt, een alcoholcontrole is bijvoorbeeld zelden winstgevend omdat gelukkig veruit de meeste mensen nuchter in de auto zitten.
Waarom zou het handhaven van de veiligheid in een land een winstgevend proces moeten zijn?
Omdat het anders geld kost. Geld dat wordt opgebracht door burgers die zich wel aan de wet houden. Je kunt dan beter het geld halen van burgers die dat niet doen. Is rechtvaardiger, vind je ook niet?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Palance » di 06 okt 2009, 22:41

Er is ook een break-even punt ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door hoevenpe » di 06 okt 2009, 23:19

Zoals ik al in een ander draadje aangegeven had vanmiddag: het voorbeelden van de 'boete voor rechtdoor' rijden of 'smog 80' zijn wel het meest stuitende voorbeelden van 'burgertje pesten'... Verhoog dan gewoon collectief de wegenbelasting ipv zo willekeurig wat normale bestuurders honderden euri uit de zak te kloppen...

Ik krijg idd het gevoel dat nu de mensen zich beter aan de snelheid houden en zich in steeds meer bochten moet wringen om toch de targets te halen. Op zich zou je denken: 'doel bereikt', maar nee... we verzinnen altijd wel wat nieuws en voor we het weten krijgen we een boete voor 'niet snel genoeg doorrijden', of wat ik een tijdje terug ook hoorde iemand die een boete gekregen had omdat hij niet een kat wou doodrijden, het was tenslotte 'groen' en die kat had niet mogen oversteken... (het was de telegraaf, dus hoe betrouwbaar het is weet ik niet ;))

Het doel is allang niet meer de verkeersveiligheid, het is gewoon de schatkist. De 'gratis schoolboeken' zijn bijvoorbeeld uit een verhoging van de boetes gefinancierd... De politie krijgt ook targets mee, en als je met een open vizier controle je doel niet haalt dan is een doorgaande weg die '50' is gemaakt opeens natuurlijk een erg verleidelijk doelwit. Begrijp me goed, de politie kan daar ook niets aan doen dat ze die targets krijgen... Alleen zij krijgen wel de shit over zich heen en het imago is toch bij de meeste 'nette' burgers behoorlijk naar de klote... :?

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door mhkamp » di 06 okt 2009, 23:32

*er schiet mij iets te binnen*
Flitsservice.nl schreef: Heel wat automobilisten die op de A73 richting Nijmegen reden, kregen of krijgen een onaangename verrassing op de mat. Een bekeuring van 156 euro voor rechtdoor rijden...
Wie bij het knooppunt Ewijk naar rechts afslaat richting Arnhem om vervolgens automatisch op de rijbaan richting Nijmegen terecht te komen is namelijk in overtreding. Die automobilisten gaan in de fout omdat er na voorsorteren in een gekozen richting niet meer van richting veranderd mag worden. Op 1 mei zijn nieuwe verkeersregels van kracht geworden, waardoor dat strafbaar is, meldt de Gelderlander.
'Naar de rechter'
De Nijmeegse verkeersadviseur Harry Dillerop adviseert bekeurde automobilisten naar de rechter te stappen en verwacht dan een grote kans op vrijspraak. "Ik ga die strijd graag aan. Die mensen zijn onterecht bekeurd. Er klopt geen hout van de verkeerssituatie daar. De gronden waarop bekeurd wordt, deugen niet."
"Het is een onzinnige situatie. Als je rechtdoor rijdt moet je een heel eind doorrijden voor je rechtsaf kunt. Daar staan dan ook geen pijlen voor rechtsaf meer. De linker baan is leeg. Invoegend verkeer mag niet over de doorgetrokken streep. Daar ligt vierhonderd meter snelweg ongebruikt", vervolgt Dillerop.
Bron is Flitsservice

Hier een video van de situatie

En de rechterlijke macht heeft het al zo druk met draaideurcriminelen :neenee:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Jeroen » di 06 okt 2009, 23:36


Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door mhkamp » di 06 okt 2009, 23:48

^^ Dank.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Ds79m » wo 07 okt 2009, 6:00

Vinny schreef:
Ds79m schreef:
Vinny schreef:Het punt is natuurlijk wel dat deze 'makkelijke' controles juist meer controles op echte overtredingen mogelijk maakt, een alcoholcontrole is bijvoorbeeld zelden winstgevend omdat gelukkig veruit de meeste mensen nuchter in de auto zitten.
Waarom zou het handhaven van de veiligheid in een land een winstgevend proces moeten zijn?
Omdat het anders geld kost. Geld dat wordt opgebracht door burgers die zich wel aan de wet houden. Je kunt dan beter het geld halen van burgers die dat niet doen. Is rechtvaardiger, vind je ook niet?
Nee, dat vind ik niet. Het nodigt immers uit tot geniepige controles op onbenullige overtredingen. Als je zo graag meer geld wilt overhouden, moet je de boetes bij de alcoholcontroles en andere zware overtredingen verhogen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Vinny » wo 07 okt 2009, 9:29

Als je die boetes verhoogt neemt het aantal mensen dat zich aan degelijk gedrag te buiten gaat ook af, en meestal zodanig dat een controle er eerder meer verlieslatend op wordt. Dat is de paradox van de handhaving: want omdat een controle steeds meer 'verlies' oplevert, wordt deze op een gegeven moment geschrapt. Op dat moment wordt de pakkans lager en neemt het aantal overtredingen weer toe, net zo lang tot een controle weer winst op levert, en dan neemt meteen het aantal overtreders af.
Dat zie je bijvoorbeeld ook bij de NS, die af en toe extra beveiligers inhuurt als conducteurs. Meteen zie je het aantal incidenten afnemen op de z.g.n. probleemlijnen en dan is het dus geen probleemlijn meer. En dan kun je de beveiligers weer schrappen, omdat het in normale omstandigheden een boel geld kost en nauwelijks wat oplevert...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Wouter N14 » wo 07 okt 2009, 11:01

[url=http://www.nu.nl/algemeen/2096909/anwb-zet-vraagtekens-bij-flitsen-in-file.html]www.nu.nl[/url] (7-10-2009) schreef: ANWB zet vraagtekens bij flitsen in de file

DEN HAAG - De ANWB ''zet vraagtekens'' bij politiecontroles in de file. Een woordvoerder bevestigde berichtgeving met deze strekking in De Telegraaf van woensdag. Volgens de zegsman vraagt de ANWB zich af of flitsen in een file de doorstroming niet juist extra belemmert. De zegsman zegt niet te willen treden in de beslissingen die het Korps landelijke politiediensten neemt met betrekking tot controles. ''Maar'', zo zei hij: ''mensen in de file rijden al langzaam, bij het zien van een camera is een reflex dan toch waarschijnlijk opnieuw op de rem te trappen. We vragen ons dus af: Leidt zo'n controle niet juist tot meer opstoppingen?''
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Vinny » wo 07 okt 2009, 11:04

Ach de politie heeft het ooit gepresteerd om midden in de avondspits een belangrijke uitvalsweg van Aalsmeer te controleren. De gemiddelde snelheid was 32 km/h, de hoogst gemeten snelheid 46 km/h, tegen een maximum van 50 km/h. De politie gaf in de locale media erg veel complimentjes. Tja, dat het grootste deel van de controle in file-achtige omstandigheden werd gehouden stond er natuurlijk niet bij...

Ik zou zeggen: epic fail :evil:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door hoevenpe » wo 07 okt 2009, 12:07

Of wat dacht je van een flitscontrole 2km na een ongeluk... Die heb ik laatst ook gezien...

Heb je net een uur stilgestaan waardoor je al een kwartier te laat bij de creche bent, tsja dan kan je op je vingers uittellen dat daar controleren een mooie 'bonus' op gaat leveren voor de dienstdoende 'eenstreper'... :?

Ik kon gelukkig nog vol in de ankers want ik zag hem net op tijd, maar een hoop anderen zijn denk ik wel met +30 op de foto gegaan (A4, dus je 'mag' 100 op 3 dan lege rijstroken na een ongeval... wat gevaarlijk weer...). Voordat ik nu de 'had je maar eerder weg moeten gaan' tirades over me heen krijg, ja ik was juist drie kwartier te vroeg weggegaan... hoeveel eerder moet je dan tegenwoordig..?

DidbeZ
polderweggetje
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 15 okt 2008, 11:37
Locatie: KAN Betuwe Auto: Seat Ibiza 1.9TDI FR
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door DidbeZ » wo 07 okt 2009, 12:09

De kosten voor de verkeershandhaving op het gebied van snelheid worden juist gedekt door de kleine boetes:
Flitsservice schreef:Per jaar ruim 550 miljoen euro opbrengsten uit 7,5 miljoensnelheidsboetes. Om u enig inzicht te geven in de geldstroom rond deze boetes en vooral de zinloze boetes tot 10 km/u te snel hebben wij de "graaimeter" gelanceerd. De graaimeter maakt een berekening aan de hand van het graaibedrag en het geschatte aantal boetes hoeveel geld er per seconde wordt gegraaid. Volgens opgaves van Justitie is van dit bedrag tussen de 65 en 70% afkomstig van tot 10 km/u boetes. De zo genoemde zinloze boetes.
Zie ook http://www.flitsservice.nl/. Rechtsonderin staat de teller.
SEAT Ibiza 1.9TDI 96kW FR
Life is what happens to you while you're busy making other plans - John Lennon | Recht is iets kroms dat verbogen is |

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Chris » wo 07 okt 2009, 12:14

hoevenpe schreef:Of wat dacht je van een flitscontrole 2km na een ongeluk... Die heb ik laatst ook gezien...
In Drenthe hebben ze daar ook een handje van, heb je net een tijd stilgestaan tussen Zwolle en Meppel, daarna verspreidt het verkeer zich over twee snelwegen en kan je weer doorrijden. Vaak staan ze bij De Wijk alweer met een busje in de bosjes bij de invoegstrook... :shutup:

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door DjIdee » wo 07 okt 2009, 12:44

Chris schreef:
hoevenpe schreef:Of wat dacht je van een flitscontrole 2km na een ongeluk... Die heb ik laatst ook gezien...
In Drenthe hebben ze daar ook een handje van, heb je net een tijd stilgestaan tussen Zwolle en Meppel, daarna verspreidt het verkeer zich over twee snelwegen en kan je weer doorrijden. Vaak staan ze bij De Wijk alweer met een busje in de bosjes bij de invoegstrook... :shutup:
Bekende plek inderdaad, en op de A32 net na Meppel-noord bij de fietsersonderdoorgang... Al is dat niet KLPD vaak, maar VHT Drenthe... Net de drukte uit van de A28, krijg je dat...
A28 zowieso om denken deze week, KLPD heeft hem als projectje deze week. Vooral bij Staphorst richting het noorden, en bij de Wijk zijn de 2 geliefde plekken van KLPD Assen om de bus te parkeren en de multinova strak achter een hmp te zetten.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door hoevenpe » wo 07 okt 2009, 13:42

Het punt is niet eens de 'flutboetes' of 'naaicontroles' zelf... Iedereen weet op zich wat '80', '100' of '120' is, en je kan het wel of niet eens zijn met de snelheid op een bepaald traject, maar de wetgever is duidelijk erover...

Mijn 'probleem' ermee is dat de overheid qua handhaving met twee maten meet. Als het om snelheidsboetes gaat dan zijn we ondertussen in een soort halve politiestaat aangeland waar onder het mom 'befehl ist befehl' de wetten en regels tot in detail rucksichslos worden gehandhaafd. Er is geen milimeter ruimte meer voor de menselijke maat, en voor de meeste 'normale' burgers is het dan ook geen vraag 'of' ze bekeuringen krijgen maar meer 'hoeveel' en 'voor welk bedrag'. Het is in die zin een soort alternatieve geldstroom geworden naast de benzineaccijns, de BPM en de wegenbelasting.

Aan de andere kant hoef je de krant maar open te slaan (of de het internet te lezen) om te zien dat de politie bij bepaalde bevolkingsgroepen het respect en gezag volledig verloren heeft. Er wordt aan alle kanten 'gepamperd' en 'thee gedronken' maar tegelijkertijd lees ik net weer dat in Roermond onze kansenjongeren politieauto's slopen en wijken onveilig maken, zie ik filmpjes op het net van agenten die worden uitgedaagd door scooterjeugd en maak ik het zelf geregeld mee in Amsterdam dat ik zie hoe agenten uitgescholden en getreiterd worden zonder dat er tegen wordt opgetreden. Blijkbaar kom je daar in dit land mee weg, want als er al eens iemand voor wordt opgepakt staat deze persoon na 2 uur lachend weer buiten met hooguit een proces verbaal dat toch niet betaald wordt...

Het verschil tussen deze twee werelden is zo groot dat daar voor mijn gevoel de 'rechtvaardigheid' van de relatief kleine verkeersboetes mee verdwijnt. Waarom zou moet ik het braafste jongetje van de klas zijn terwijl mijn asociale medemens (of hij nou harry, hans of mohammed heet) blijkbaar in dit land alles kan maken en er gewoon mee wegkomt.

Natuurlijk begrijp ik wel dat het 'makkelijker' is om mij te bekeuren... Ik zeg nog netjes gedag, probeer beleefd te blijven en begrip te tonen en bij mij loop je als agent niet zo de kans om opeens in elkaar geslagen te worden. Maar uiteindelijk bekruipt toch zo het gevoel me dat de targets liever via mijn portemonee gehaald worden dan door echt een 'risico' te willen lopen bij wat minder beschaafde lieden...

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Wesso » wo 07 okt 2009, 13:56

Peter R. de Vries was gisteren bij Op de Bon zoals gewoonlijk ook niet mals voor de politie. Lekker al die flutcontroles en (stapels) CJIB-post afkraken. Dat hij de politie op fouten wijst is prima, maar als vooraanstaand verslaggever op het gebied van justitie moet je toch nagaan wat je rol is in de media en de betrekkingen met politie.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door hoevenpe » wo 07 okt 2009, 14:08

^^

Ik heb de betreffende uitzending niet gezien maar volgens mij is het wat makkelijk om dit puur aan de beeldvorming te wijten... Als hij een terecht punt heeft dan zou hij toch gewoon zijn mening mogen geven?

Het heeft met alle respect toch iets van 'het komt door de media' zoals je het nu brengt, zonder de achterliggende oorzaken te benoemen. De reden van het verdwijnende vertrouwen zie ik veel meer in mijn bovenstaande analyse dan in 'we moeten het de burger beter uitleggen...'.

In politiek Den Haag denkt men ook nog steeds dat de slechte peilingen alleen de schuld is van de boze buitenwereld en wordt er niet kritisch naar het eigen falen gekeken. Zolang men dat bij de politie en haar aansturende organen niet wil of mag zien wordt het probleem alleen maar groter en groter in mijn ogen...

Ik vind het al zo typerend dat iedereen die ik ken tegenwoordig de term 'eenstreper' kent, en nee dat is niet een positieve benaming... Het komt aardig in de richting van 'parkeerbeheer' zal ik maar zeggen... ;)

(en nee... ik ben GEEN geert wilders fan voordat iemand dat denkt :rofl2: )

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Via » wo 07 okt 2009, 17:38

Wesso schreef:Peter R. de Vries was gisteren bij Op de Bon zoals gewoonlijk ook niet mals voor de politie. Lekker al die flutcontroles en (stapels) CJIB-post afkraken. Dat hij de politie op fouten wijst is prima, maar als vooraanstaand verslaggever op het gebied van justitie moet je toch nagaan wat je rol is in de media en de betrekkingen met politie.
Dat weet Peter R. de Vries allang niet meer. Het is al sinds een rechtbankarrest uit 1993 duidelijk dat hij aan de kant van de georganiseerde misdaad staat.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Ds79m » wo 07 okt 2009, 18:49

Vinny schreef:Als je die boetes verhoogt neemt het aantal mensen dat zich aan degelijk gedrag te buiten gaat ook af, en meestal zodanig dat een controle er eerder meer verlieslatend op wordt. Dat is de paradox van de handhaving: want omdat een controle steeds meer 'verlies' oplevert, wordt deze op een gegeven moment geschrapt. Op dat moment wordt de pakkans lager en neemt het aantal overtredingen weer toe, net zo lang tot een controle weer winst op levert, en dan neemt meteen het aantal overtreders af.
Dat zie je bijvoorbeeld ook bij de NS, die af en toe extra beveiligers inhuurt als conducteurs. Meteen zie je het aantal incidenten afnemen op de z.g.n. probleemlijnen en dan is het dus geen probleemlijn meer. En dan kun je de beveiligers weer schrappen, omdat het in normale omstandigheden een boel geld kost en nauwelijks wat oplevert...
Dit is een logische wet van vraag en aanbod, maar moet ik hieruit concluderen dat het de meest wenselijke situatie is wanneer kleine overtreders een relatief zware straf krijgen, maar net niet zo zwaar dat ze het niet meer doen, en zware overtreders een relatief milde straf, om te voorkomen dat ze hun gedrag verbeteren?

En daarop aansluitend, dat de politie dus inderdaad als een geldmakende bonnenfabriek moet worden beschouwd?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door hoevenpe » wo 07 okt 2009, 22:16

Fijn... mijn TomTom wijkt blijkbaar ook wat af, want nu lag opeens een fijne brief op de mat van een 80km/h trajectcontrole. Ik had gemeten dat 89 op de cruisecontrol 85 op de TomTom was, maar blijkbaar klopt dat ook niet echt... :kotskots:

Weer een 87km/h (84 na correctie) van 16 euri met 6 euri administratiekosten op de mat, alleen nu op een andere plek. Sinds vorige week rij ik maar 88 op de cruise dus nog kijken hoeveel ik van deze brieven over de tussenliggende periode krijg, op deze manier kunnen we straks wel allemaal toch stoppen met werken op 65 mag ik hopen? :puh2:

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door jeroent » wo 07 okt 2009, 22:31

Volgens mij komt dat omdat je iets teveel tolerantie/meetfout gebruikt. Als jij 85 op je Tomtom rijdt, dan zijn dat _echte_ kilometers, je rijdt dus 5 km te hard.
Flitsradars, maar vooral ook de trajectcontrole, leveren een aardig onnauwkeurige meting op. In jouw geval gaf de meting blijkbaar 87 km/u aan, waar ze vanwege die onnauwkeurigheid 3 km/u afgehaald hebben en dus op 84 komen.
Hieruit blijkt dus maar weer dat die 3 km/u aftrek echt geen cadeautje zijn, want blijkbaar wordt 85 km/u als 87 gemeten.. Een GPS gemeten snelheid is iets vertraagd, maar wel erg nauwkeurig.

Ik wist alleen niet dat ze ook bij 4 te hard al bekeuren, dacht dat die marge iets hoger lag.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Vinny » wo 07 okt 2009, 22:39

Nee, ze bekeuren vanaf 5% overschrijding (= 4 km/h bij 80 km/h), 10 jaar geleden was dat 10% volgens mij.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door hoevenpe » wo 07 okt 2009, 22:41

^^

Ik weet dat ze bekeuren vanaf 87 is bij 80, 108 bij 100 en 128 bij 120. Er gaat dan 3 resp. 4 km/h correctie vanaf.

Ik dacht dus dat ik met 85 genoeg marge had tot die 87, en het gekke is dat ik dat hele stuk al maanden met precies deze snelheid op de cruise rij. Nooit een centje pijn, en nu dus opeens een bon voor 87... Blijkbaar zat ik dus altijd al op de grens maar ging het nu net mis, of hebben ze dat ding anders afgesteld, of mijn cruise is toch ook onnauwkeurig... ik had het 2x gemeten ooit en daar het getal van 89 op gebaseerd.

Nja, ik voel me nu echt een waanzinnige wegpiraat idd... wanneer kom ik op wegmisbruikers met onze vriend $pee en de gemene oppertroll met krulletjes? :)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Vinny » wo 07 okt 2009, 22:53


Dit is een logische wet van vraag en aanbod, maar moet ik hieruit concluderen dat het de meest wenselijke situatie is wanneer kleine overtreders een relatief zware straf krijgen, maar net niet zo zwaar dat ze het niet meer doen, en zware overtreders een relatief milde straf, om te voorkomen dat ze hun gedrag verbeteren?

En daarop aansluitend, dat de politie dus inderdaad als een geldmakende bonnenfabriek moet worden beschouwd?
De meest wenselijke situatie is wanneer het aantal overtredingen/misdrijven zo klein mogelijk is.
Hierbij speelt mee dat de politie (en eigenlijk alle veiligheidsfunctionarissen) een negatieve incentive hebben. Hoe beter het resultaat van hun handelen is, hoe minder nodig ze in feite zijn.

Persoonlijk vind ik het heel moeilijk om een theoretisch goed systeem te verzinnen dat wel de juiste incentives biedt in het systeem. Het bonnenquotum van het ministerie lijkt me nou niet de meest zinvolle weg.

Je zou kunnen denken aan een veiligheidsquotum: In het bedrijfsleven bestaat wel een regel dat 10% van de operationele kosten aan marketing moeten worden uitgegeven. Uit historische gegevens blijkt dat dit de meest optimale basis is voor het presteren van het bedrijf als geheel. Voor veiligheid zou je net zo'n regel kunnen invoeren: Het beveiligen van een diamant-transport van 70 miljoen euro, betekent dat er ook een enorm bedrag voor de beveiliging kan worden vrijgemaakt.
Hierbij moet je wel een prestatienorm kunnen operationaliseren. Hierbij kun je bijvoorbeeld stellen dat de politieorganisatie/beveiligingsbedrijf zich commiteert aan maximaal x euro schade over een bepaald jaar.

Op de weg zou je dat als volgt kunnen zien:
De Franse A 13 is een tolweg. Op deze weg wordt een bepaald veiligheidsniveau verkocht aan de passerende weggebruikers. 5% van de opbrengst van de tol gaat jaarlijks naar de 'tolwegpolitie'. Deze beveiligen de tolweg, zorgen voor een sociaal veilig klimaat op de tank- en parkeerplaatsen en pakken wegmisbruikers op. De organisatie wordt afgerekend op een aantal KPI's (Kern-Prestatie Indicatoren). Bijvoorbeeld:
1) Het aantal ongelukken
- 1a doden
- 1b gewonden
- 1c materiële schade
2) Het aantal roofovervallen
3) Het aantal verkrachtingen op parkeerplaatsen
4) Overige veiligheidsgerelateerde incidenten
De opbrengsten van de boetes/overtredingen gaan dan niet naar de organisatie zelf, maar naar de tolwegbeheerder. Met dit geld kunnen fysieke investeringen in veiligheid gedaan worden: De aanleg van vluchtstroken, vangrails, praatpalen voorzover die er niet staan. En anders voor het bouwen van nieuwe afritten of knooppunten, of desnoods in het leuk aankleden van viaducten met schilderingen of het aanbieden van gratis sanitaire voorzieningen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Wouter N14 » wo 07 okt 2009, 23:31

hoevenpe schreef:Ik weet dat ze bekeuren vanaf 87 is bij 80, 108 bij 100 en 128 bij 120. Er gaat dan 3 resp. 4 km/h correctie vanaf.
Hoe weet je dat en geldt dit alleen bij TC of algemeen? Want volgens mij heb ik wel eens een TC-bonnetje gehad voor 86 ongecorrigeerd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door duikgek89 » do 08 okt 2009, 1:57

Wouter N14 schreef:
hoevenpe schreef:Ik weet dat ze bekeuren vanaf 87 is bij 80, 108 bij 100 en 128 bij 120. Er gaat dan 3 resp. 4 km/h correctie vanaf.
Hoe weet je dat en geldt dit alleen bij TC of algemeen? Want volgens mij heb ik wel eens een TC-bonnetje gehad voor 86 ongecorrigeerd.
Dat zal wel 86 gecorrigeerd zijn. Die +7 en +8 waardes zijn op diverse plaatsen terug te vinden, onder andere op dit forum en bij flitsservice. Hajo kan het waarschijnlijk ook beamen.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door hoevenpe » do 08 okt 2009, 9:12

Wat me op dit forum, en ook andere fora, opvalt is dat er toch niet echt wat serieuzere discussies ontstaan maar meer de one-liners over toch details overheersen.

Is dat voor jullie gevoel omdat het vooral snel een reactie geven is tussen twee mailtjes door of omdat dit niet zozeer het medium is om een wat serieuzer van ideeen te wisselen wat er nou echt speelt? Ik vroeg het me gewoon af, want als ik hier mijn frusteratie uit over een nieuwe bon komen er veel reacties maar als ik eens de tijd neem om echt op 'papier' te zetten wat volgens mij wel een reden van de onvrede in dit land is dan blijft het erg stil... of misschien zijn jullie het wel allemaal met me eens? ;)

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Schenker » do 08 okt 2009, 9:56

^^ Nouja, zo veel smaken zijn er niet (voor, tegen, of ergens in het midden), en ik denk dat iedereen zn mening al meer dan eens gegeven heeft. Is hiet niet hier, dan wel op een of ander verjaardagsfeestje waar iedereen het dan fijn met zn allen eens gaan zijn dat boetes onzin zijn ;), ach daar is het een feestje voor.

Trouwens, als snelheidsboetes een grote bron van onvrede in dit land zijn, dan denk ik dat dat een ongekend luxeprobleem is.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles revisited

Bericht door Wesso » do 08 okt 2009, 13:46

Ik vind het een luxeprobleem. Als je er echt ziek van wordt kan je altijd nog emigreren :dyn_hyp:
Irritant is het wel. Ik reed laatst met 60 op de teller de tunnel in de N207 bij Boskoop uit (Vmax 50). Ik vertraag nog een beetje om te kijken of er iemand van de oprit afkomt. Op dat moment rijd ik ongeveer 57-5 = 52 km/u schat ik. Maar terwijl ik dat denk, valt me een lichtsignaal op waarvan ik vermoed dat het de flitspaal is.

Waar ligt de bekeurlimiet bij Vmax 50 eigenlijk?

Plaats reactie