Snelheidscontroles & trajectcontroles

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Chrysa » wo 05 jul 2017, 18:24

Belgische toestanden, fijn. B(

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Davy » wo 05 jul 2017, 18:29

De N253 is ook zo'n typische weg waar vaak wel wat te hard gereden wordt zonder enige gevaarzetting. Typische kassalocatie dus.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Wouter N14 » wo 05 jul 2017, 21:23

Het duurt gelukkig nog twee jaar, hopelijk komt er in die tijd nog een minister tot enig gezond verstand :geheiligd:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door SnarfFlevoland » do 06 jul 2017, 10:39

Pfui... dat de Vogelweg (N706) daar in het lijstje staat. Onbegrijpelijk, behalve dat het een mooie kassalocatie wordt. Een saaiere en langdradigere weg kun je niet voorstellen. Daar kan men makkelijk 100 km/h laten toestaan. Uit het verleden weet ik nog dat sommigen het er wel eens overdrijven, maar toch... Misschien is het ook wel gewild, want de route wil men zo onattractief als mogelijk maken, zodat het meeste verkeer via de A6 of N302 rijdt. En sinds de N302 met 2x2 rijstroken is uitgebouwd, is dat ook een prima alternatief. En daar is (nog) geen trajectcontrole gepland.

De Zeelandbrug (N256) is ook enorm triest. Kaarsrecht, doet niks geen kwaad om daar iets sneller te rijden. :geenlach: De locaties van de andere geplande trajectcontroles ken ik helaas niet zo, maar zal wel ophetzelfde uitkomen...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door duikgek89 » do 06 jul 2017, 12:18

N277 en N270... lekker ongeloofwaardig. Als er in die regio wegen zijn waar een beetje vlotter rijden best gaat, zijn het die. :pukey:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Coen Tunnel » do 06 jul 2017, 13:43

Om het even inzichtelijk te krijgen hierbij Streetviewlinkjes van de genoemde wegen:

N706, Vogelweg tussen de A27 en Lelystad Airport, 1x2 rijstroken :A1-80:
N351 tussen Wolvega en Oosterwolde, 1x2 rijstroken :A1-80: en tussen Makkinga en Oosterwolde :G3: :A1-100:
N381 tussen Drachten en Donkerbroek, 2x2 rijstroken :G3: :A1-100:
N275 tussen Blerick en Nederweert, 1x2 rijstroken :A1-80:
N564 tussen Weert en grens België, 1x2 rijstroken :A1-80:
N277 tussen Ysselsteyn en Zeeland, 1x2 rijstroken :A1-80:
N270 tussen Venray en Ysselsteyn, 1x2 rijstroken :A1-80:
N230 provinciale deel van de Zuilense Ring (oostelijk gedeelte), 2x2 rijstroken :G3: :A1-100:
N414 tussen Eembrugge en Bunschoten, 1x2 rijstroken :A1-80:
N253 Rondweg Sluis, 1x2 rijstroken :A1-80:
N256 Zeelandbrug, 1x2 rijstroken :A1-80:

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Willem » do 06 jul 2017, 14:37

Allemaal wegen waar het een enorm drama is als je eens 85 ipv 80 rijdt.... :roll:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Rein » do 06 jul 2017, 14:54

... en waar je straks niet harder dan 70 'echte kilometers' achter een angsthaas zit. :|

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door verfmeer95 » do 06 jul 2017, 15:23

Ach, wees blij dat de N279 tussen Den Bosch en Veghel er niet tussen zit met 2x2 :A1-80: .

fonsoy
stadsweg
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:39

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door fonsoy » do 06 jul 2017, 15:47

Davy schreef:De N253 is ook zo'n typische weg waar vaak wel wat te hard gereden wordt zonder enige gevaarzetting. Typische kassalocatie dus.
Mooie weg voor 100 km/u of nog wat meer. Erg nuttig inhaalverbod ook :geenlach: Totaal doorgeslagen :nuts:

Als ze in Noord-Holland komen zijn vast de net-niet-A-wegen N246, N201, N205, N245, N9 en N244 aan de beurt :pukey:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Coen Tunnel » do 06 jul 2017, 15:57

verfmeer95 schreef:Ach, wees blij dat de N279 tussen Den Bosch en Veghel er niet tussen zit met 2x2 :A1-80: .
Dus omdat die weg er niet bij zit moeten we eigenlijk best content zijn met dit lijstje aan wegen?

Natuurlijk is de maximumsnelheid op de N279 ongeloofwaardig. Maar trajectcontrole op de wegen in het lijstje dat nu is vastgesteld is dat eveneens. Op veel van die wegen is een beetje harder rijden niet gevaarlijk. Langs de N270 Venray-Ysselsteyn staat nog wel wat bebouwing, maar die andere wegen gaan toch wel grotendeels door niemandsland of in ieder geval gebied dat nauwelijks bebouwd is, of waar bebouwing ver van de weg af staat of waar een parallelweg aanwezig is.

Trajectcontrole op een rustige 2x2 ongelijkvloerse autoweg in de provincie om de :A1-100: keihard te handhaven is natuurlijk helemaal je reinste kolder. De verbenweytsing van het Nederlandse handhavingsbeleid. :pukey:

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Seat » do 06 jul 2017, 15:57

Maar de échte reden is toch verkeersveiligheid? Beetje bijzonder dat dan Noord-Brabant volledig ontbreekt. Ook zie ik geen directe relatie met ongevallen of verkeersslachtoffers met te hoge snelheid als boosdoener als ik de lijs van locaties voor trajectcontroles naast dit kaartje leg: http://ongelukken.staanhier.nl/

Dus ik denk dat overwegingen als technisch makkelijk haalbaar (lange stukken, weinig afslagen) en hoge pakkans (dus inkomsten) wel degelijk een belangrijkere rol hebben gespeeld.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door SnarfFlevoland » do 06 jul 2017, 16:28

^^
Bestaat er in Nederland geen wet dat alleen op zgn. "gevarenpunten" gecontroleerd mag worden? Dat is in Duitsland wel het geval. Toegegeven, het begrip "Gefahrenstelle" is in Duitsland enorm rekbaar (kassapunten genoeg), maar toch zijn er menige gevallen bekend dat de flitslocatie ongeldig was.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door keokiracer » do 06 jul 2017, 16:41

SnarfFlevoland schreef:Bestaat er in Nederland geen wet dat alleen op zgn. "gevarenpunten" gecontroleerd mag worden?
Er hangt een trajectcontrole op een snelweg met 2x5 rijstroken, extra brede linkervluchtrook, extreem brede middenberm en een Vmax van 100. Ik vermoed dat je hier zelf een conclusie uit kunt trekken. ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Attietattie » do 06 jul 2017, 17:13

keokiracer schreef:Ik vermoed dat je hier zelf een conclusie uit kunt trekken. ;)
Want ze staan nooit op plekken waar ze niet mogen staan?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18232
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door boe! » do 06 jul 2017, 18:57

Seat schreef:Ook zie ik geen directe relatie met ongevallen of verkeersslachtoffers met te hoge snelheid als boosdoener als ik de lijs van locaties voor trajectcontroles naast dit kaartje leg: http://ongelukken.staanhier.nl/
Dat lijstje zegt niet alles. Als je een 'lege' N706 oprijdt en je wordt vervolgens aangereden door een automobilist die met 200 km/u aan komt zetten, dan gaat dat ongeval de boeken in onder de noemer 'geen voorrang verlenen'. Het zegt niets over de snelheid van de weggebruiker die voorrang had moeten krijgen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Wouter N14 » do 06 jul 2017, 19:30

^^ Dat soort excessen ondervang je toch niet met een trajectcontrole. Zou niet iets van 90% van de boetes in tc's zijn voor overtredingen <10 km/u? Dan is ook geen sprake van verkeersveiligheid.

Ik vind het een enorm zwaktebod van de politiek en het OM dat ze het gewoon maar weer op snelheid gooien. De verkeersveiligheid is weer actueel omdat het aantal slachtoffers toeneemt. We weten bij welke doelgroepen en onder welke omstandigheden de stijging is, maar dat is allemaal moeilijklastig op te lossen. Dus gaan we maar weer met veel bombarie trajectcontroles optuigen want het is zo verschrikkelijk onveilig B( Ondertussen wordt er niks concreets gedaan aan smartphonegebruik, aan het trainen van jongeren én ouderen (fiets en auto), aan forse intensivering van alcoholcontroles etc. :nothanks:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Chris » do 06 jul 2017, 19:42

Ik vraag me wel eens af hoeveel procent van het verkeer op de provinciale wegen met trajectcontrole meer dan 90 rijdt. Volgens mij is dat maar een klein aandeel. Al houdt het wel de petjes in een VW Golf in toom, maar daar staat tegenover dat er heel veel boetes worden gegeven voor minimale overtredingen en het angsthazenrijden juist weer in bumperkleven resulteert.

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Emil » vr 07 jul 2017, 10:52

^^ Op de N381 rijdt net als op de N33 en N31 >50% van de automobilisten harder dan de maximumsnelheid van 100 km/h. Zegt meer over de weg dan over veiligheid, want ongelukken gebeuren er niet.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door DjIdee » vr 07 jul 2017, 11:16

Op de vraag aan de provincie Friesland of men wellicht tot deze conclusie gekomen was adv de ongevalsstatistieken van de oude N381 kwam het volgende antwoord:
De gegevens zijn van de nieuwe dubbelbaanse weg dat onderdeel is van de N381. De limiet is 100 km/u. Statistieken geven aan dat er structureel te snel gereden wordt.
Geen veiligheid dus, gewoon puur handhaven (kassa). Net als de N31 projectweg dus.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Wouter N14 » vr 07 jul 2017, 12:48

Handhaving is alleen voorgeschreven ten gunste van veiligheid of milieu, dus je zou eens moeten doorvragen naar de onderbouwing met cijfers...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door captain007 » vr 07 jul 2017, 13:23

Het is gewoon dieptriest dat men het alleen maar om de centen doet. Het levert nauwelijks een bijdrage voor de verkeersveiligheid op (zoals eerder hier gemeld durft men de echte grote problemen niet aan te pakken) en men ondermijnt er ook nog eens de acceptatie van het gezag en het respect daarvoor mee. Nou dan zijn we toch echt heel goed bezig zeg :nahzeg:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Hajo » vr 07 jul 2017, 17:00

Ach ja, het eeuwige gezeur over handhaving, verkeersveiligheid en de centjes die je mag betalen als je weer eens 4 km/h te snel hebt gereden... :roll:

Terwijl het allemaal zo simpel is:
1) Er geldt een bepaalde Vmax, zeg 80. Rij je dus gecorrigeerd 4 of meer km/h te snel, dan krijg je een boete. Terecht. Vaak wordt daarbij vergeten dat snelheidsovertredingen van 1, 2 of 3 km/h te snel niet bekeurd worden. Ook de wettelijke correctie (min 3 km/h op de gemeten snelheid tot 100 km/h en min 3% op de gemeten snelheid boven 100), alsmede de afwijking van de snelheidsmeter (die wijst altijd wat meer aan dan dat je werkelijk rijdt) worden vergeten.

2) Snelheidscontroles vinden plaats uit oogpunt van verkeersveiligheid. Helaas is het de laatste jaren ook steeds meer een manier geworden om de staatskas te spekken. Daardoor zijn de geloofwaardigheid en de acceptatie van snelheidscontroles fors gedaald.

3) Een oplossing zou kunnen zijn een traject- of andersoortige snelheidscontrole die wordt aangekondigd, van een reden te voorzien. Bijvoorbeeld: "Trajectcontrole! Wegvak met veel ongevallen." Dan kweek je denk ik wat meer begrip.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door waldo79 » vr 07 jul 2017, 17:43

Dat men de opgelegde limiet dient te volgen lijkt me buiten kijf staan.

Maar zijn de ongevallen dan ook te wijten aan een overdreven snelheid of niet eerder dan aan de aanwezigheid van kruispunten, het van de weg raken van voertuigen?

Bovendien krijg je een vrij statisch wegbeeld met een trajectcontrole.

Ik vraag me oprecht af of met dit middel het doel bereikt kan worden.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door hoevenpe » vr 07 jul 2017, 17:47

De gekozen wegen zijn nogal 'vreemd' als veiligheid het argument is: de N230 en N381 zijn 2x2 ongelijkvloers en daarmee de veiliger provinciale wegen...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 jul 2017, 17:48

Hajo schreef:1) Er geldt een bepaalde Vmax, zeg 80. Rij je dus gecorrigeerd 4 of meer km/h te snel, dan krijg je een boete. Terecht. Vaak wordt daarbij vergeten dat snelheidsovertredingen van 1, 2 of 3 km/h te snel niet bekeurd worden. Ook de wettelijke correctie (min 3 km/h op de gemeten snelheid tot 100 km/h en min 3% op de gemeten snelheid boven 100), alsmede de afwijking van de snelheidsmeter (die wijst altijd wat meer aan dan dat je werkelijk rijdt) worden vergeten.
Dit is niet waar. Ik heb in meerdere auto's gereden waar de snelheid van de snelheidsmeter gelijk was aan de snelheid die de GPS aangaf. Er zal dan nauwelijks afwijking zijn. Bovendien rijden veel mensen sowieso op de GPS-snelheid en niet op de snelheid die de snelheidsmeter aangeeft.

En aangezien voor snelheidsovertredingen t/m 3 km/u (bij maximumsnelheden t/m 120 km/u) geen boetebedrag staat is er dan ook geen sprake van een overtreding.
3) Een oplossing zou kunnen zijn een traject- of andersoortige snelheidscontrole die wordt aangekondigd, van een reden te voorzien. Bijvoorbeeld: "Trajectcontrole! Wegvak met veel ongevallen." Dan kweek je denk ik wat meer begrip.
Dan moet er wel sprake zijn van een reden. Voor trajectcontrole om de :A1-100: keihard te handhaven op een weg als de N381 tussen Drachten en Donkerbroek, ongelijkvloers met 2x2 rijstroken, kan ik geen begrip opbrengen. :down:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door SnarfFlevoland » vr 07 jul 2017, 19:31

Coen Tunnel schreef:Ik heb in meerdere auto's gereden waar de snelheid van de snelheidsmeter gelijk was aan de snelheid die de GPS aangaf. Er zal dan nauwelijks afwijking zijn. Bovendien rijden veel mensen sowieso op de GPS-snelheid en niet op de snelheid die de snelheidsmeter aangeeft.
Klopt, mijn auto is zelfs bij 200 km/h nog vrij accuraat. Ik rij dan daadwerkelijk maar 2 km/h langzamer. Daarom kan ik ook zeker niet overal +10 km/h rijden om niet geflitst te worden, aangezien 90 of 110 km/h dan uitkomt op 88 of 108 en dan ben ik alsnog de klos.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Attietattie » vr 07 jul 2017, 21:11

Hajo schreef:Ook de wettelijke correctie (min 3 km/h op de gemeten snelheid tot 100 km/h en min 3% op de gemeten snelheid boven 100), alsmede de afwijking van de snelheidsmeter (die wijst altijd wat meer aan dan dat je werkelijk rijdt) worden vergeten.
Oh dat wordt vergeten? Weet je wat er vergeten wordt? Dat de correctie bestaat om een eventuele meetfout op te vangen. Dus als de gemeten snelheid 3 te hoog is en er 4 worden gecorrigeerd, heb je dus vrij weinig aan die correctie. Voorstanders moeten het aaaaltijd maar op die correctie gooien terwijl dat dus helemaal niets hoeft uit te halen.

Wat de meter méér aangeeft is al helemaal een non-argument en irrelevant.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18232
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door boe! » vr 07 jul 2017, 21:49

Attietattie schreef:Dus als de gemeten snelheid 3 te hoog is en er 4 worden gecorrigeerd, heb je dus vrij weinig aan die correctie.
Klopt, maar de kans dat de gemeten snelheid 3 km/u afwijkt van de werkelijk gereden snelheid is dusdanig klein dat ook dit eigenlijk een non-argument is.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Snelheidscontroles & trajectcontroles

Bericht door Hajo » vr 07 jul 2017, 21:53

1) GPS is nauwkeurig, maar je kunt er niet op vertrouwen. Meetapparatuur van de politie is geijkt, GPS niet.

2) Een snelheidsmeter heeft een kleine afwijking naar boven, hoeveel precies is per automerk verschillend. Soms verschilt het zelfs per model. Mijn auto heeft een constante afwijking naar boven van 4 km/h. Dat weet ik omdat ik dat eens door geijkte apparatuur heb laten testen. Een aangegeven snelheid van 80 op mijn snelheidsmeter is dus 76 in werkelijkheid.

3) Die afwijking van de snelheidsmeter speelt wel degelijk een rol, afhankelijk uiteraard van hoeveel die afwijking precies is. Voorbeeld: Vmax is 80. Ik rij 95 op de snelheidsmeter, dat is dus 95 min 4 is 91 in werkelijkheid. Dat wordt gemeten. Af: wettelijke correctie: 91 min 3 is 88. Bij een Vmax van 80 is dat dus 8 km/h te snel is bekeuring. Een GPS kan 91 of enkele km/h's meer of minder aanwijzen. Kijk eens naar het verschil tussen de Vmax (80) en de aanwijzing van je snelheidsmeter: in dit voorbeeld bij mij is dat een niet geringe 15 km/h. Ik word echter bekeurd voor 8 km/h te snel, niet voor 15 km/h.

4) Wegens die afwijking van de snelheidsmeter is de door de politie gemeten snelheid iets minder dan de snelheid die je snelheidsmeter aangeeft. Hoeveel verschil daar exact tussen zit, is dus per automerk of zelfs model verschillend.

5) De redenen voor trajectcontrole op een 2x2 weg met Vmax 100, zoals de N381, zal denk ik zijn dat veel mensen de weg als autosnelweg zien en dus sneller rijden dan 100. Als dat structureel is en een voorlichtingscampagne, bijvoorbeeld met mottoborden langs de weg ("hier 100"), niet werkt, moet er op een gegeven moment gehandhaafd gaan worden. Een trajectcontrole is daarbij een probaat middel: 100% pakkans, bespaart mankracht (politie) en materieel en levert financieel inderdaad het meeste op. Maar zodra de eerste bonnenregen voorbij is, zie je dat het verkeer zich steeds meer aan de Vmax gaat houden. Daardoor loopt de opbrengst van bekeuringen ook terug. Voorbeeld is de A2, Utrecht - Amsterdam vv.

Plaats reactie