Schaatser vindt zichzelf boven de wet staan

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Schaatser vindt zichzelf boven de wet staan

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 nov 2008, 17:28

Attietattie schreef:Levensgevaarlijk. Op een gegeven moment zijn er voetgangers die er al vanuit gaan dat men voor ze stopt. Verder verwacht het achterop komende verkeer niet dat de auto voor ze gaat stoppen. Onverstandig verkeersgedrag dus.
Ik kijk altijd goed. De meeste automobilisten geven wel een seintje met de hand, of als het donker is met de lichten, ten teken van dat ze stoppen. Ik denk dat de meeste mensen ook wel goed opletten.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Schaatser vindt zichzelf boven de wet staan

Bericht door Peter » ma 03 nov 2008, 18:33

Tja, rotondes zijn een verhaal apart. Als voetganger heb je altijd voorrang op verkeer dat de rotonde verlaat, terwijl fietsers soms voorrang moeten verlenen. Ook hier zullen niet veel voetgangers er op vertrouwen dat ze voorrang krijgen.

In mijn beleving als fietser, voetganger en automobilist zijn het toch met name de auto's die onterecht voorrang nemen en niet de voetgangers. Dat staat los van rood licht gedrag overigens. Je kunt geen voorrang nemen op verkeer dat er niet aan komt (of waar je ruim voorlangs kunt).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Schaatser vindt zichzelf boven de wet staan

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 nov 2008, 18:47

Peter schreef:Tja, rotondes zijn een verhaal apart. Als voetganger heb je altijd voorrang op verkeer dat de rotonde verlaat, terwijl fietsers soms voorrang moeten verlenen. Ook hier zullen niet veel voetgangers er op vertrouwen dat ze voorrang krijgen.
In Zwolle dus omgekeerd, voetgangers hebben geen voorrang, fietsers wel... Tenminste, er ligt geen zebrapad, dus ik ga er niet van uit voorrang te krijgen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Schaatser vindt zichzelf boven de wet staan

Bericht door Wouter N14 » ma 03 nov 2008, 18:50

Coen Tunnel schreef:In Zwolle dus omgekeerd, voetgangers hebben geen voorrang, fietsers wel... Tenminste, er ligt geen zebrapad, dus ik ga er niet van uit voorrang te krijgen.
Rechtdoorgaand verkeer gaat voor op afslaande bestuurders, dus auto's die de rotonde verlaten moeten overstekende voetgangers voor laten gaan. Daar is geen zebrapad voor nodig ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Schaatser vindt zichzelf boven de wet staan

Bericht door Peter » ma 03 nov 2008, 19:44

Nog even nagezocht. Vaste verlichting op een fiets is inderdaad geen noodzakelijke accessoire meer (reflectoren wel, evenals een werkende fietsbel).

Het verbod op flikkerende (of verblindende) lampen is voor fietsers opgeheven per 1 nov 2008, afgelopen zaterdag dus. In de lijst met boetebedragen wordt deze nog we genoemd (35 euro).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Schaatser vindt zichzelf boven de wet staan

Bericht door Peter » ma 03 nov 2008, 19:47

Wouter N14 schreef: Rechtdoorgaand verkeer gaat voor op afslaande bestuurders, dus auto's die de rotonde verlaten moeten overstekende voetgangers voor laten gaan. Daar is geen zebrapad voor nodig ;)
Inderdaad. Sterker nog: het voorrang van de voetganger als rechtdoorgaand verkeer kan niet eens worden opgeheven (met borden of zo). Alleen een fysieke oversteekbarriere (hek) of een VRI (vgl Keizer Karelplein) kan de voorrang feitelijk opheffen.

Een zebra heeft wettechnisch ook alleen maar zin bij het oprijdend verkeer
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Schaatser vindt zichzelf boven de wet staan

Bericht door Coen Tunnel » di 04 nov 2008, 9:55

Wouter N14 schreef:Rechtdoorgaand verkeer gaat voor op afslaande bestuurders, dus auto's die de rotonde verlaten moeten overstekende voetgangers voor laten gaan. Daar is geen zebrapad voor nodig ;)
Aha. Er ligt eigenlijk direct naast de rotonde namelijk een vrijliggend fietspad met verkeer in twee richtingen die wel voorrang heeft. Daarnaast weer (dus verder van de rotonde af) de voetgangersoversteekplaats.

Je wil dus zeggen dat auto's die de rotonde verlaten mijn voorrang moeten geven, maar auto's die de rotonde oprijden niet? Lekker duidelijk.

http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=52.53 ... 7&t=k&z=19
Het gaat om de oversteek rechts van de rotonde. Is het fietspad eigenlijk überhaupt nog wel als deel van de rotonde te beschouwen? Het loopt niet helemaal rond en is in twee richtingen te gebruiken. Als je het fietspad niet als onderdeel van de rotonde kunt beschouwen, dan de voetgangersoversteek die nog verder van de rotonde afligt toch zeker ook niet?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Schaatser vindt zichzelf boven de wet staan

Bericht door Peter » di 04 nov 2008, 11:29

De situatie is dezelfde als bij een normale kruising. Alle wegen (stoepen, fietspaden, ventwegen), die parrallel lopen horen bij dezelfde kruising, mits binnen een zekere afstand (meestal 15 meter na de bocht). Als je voetgangersoversteek ruim van de rotonde ligt hoort hij officieel niet meer tot de rotonde / kruispunt. Een rechter kan natuurlijk die afstand oprekken, als uit de lay-out volgt de oversteek wel tot de rotonde/kruising lijkt te behoren.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Schaatser vindt zichzelf boven de wet staan

Bericht door Wouter N14 » di 04 nov 2008, 11:55

Ik dacht dat die afstand was vastgesteld op 20 meter. Op dit plaatje zie je rotonde beter:
Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Schaatser vindt zichzelf boven de wet staan

Bericht door duikgek89 » di 04 nov 2008, 11:58

Toch vind ik het vreemd dat voetgangers voorrang hebben op afgaand verkeer maar niet op opgaand verkeer, terwijl fietsers moeten wachten...
Ik snap dat de regel zo is, maar ik vind het toch een linke regel. De meeste automobilisten weten niet dat ze in zo'n geval de voetganger voorrang moeten verlenen...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Schaatser vindt zichzelf boven de wet staan

Bericht door Peter » di 04 nov 2008, 13:03

De logica is simpel. Wie afslaat wijkt af van een voorspelbare koers en verliest daarmee zijn voorrang. Van oprijdende auto's weet je dat ze je pad kruisen. Van afslaande auto's kan je het hoogstens afleiden van een knipperlicht. En die wordt nog wel eens vergeten, danwel staat onterecht aan.

Vanwege de doorstroming wijkt men soms voor fietsers af, door deze (voor af en oprijdend verkeer) voorrang te laten verlenen. Of andersom: om fietsverkeer te promoten zit de fietser in de voorrang (ook 2 keer per afslag).

Wat eigenlijk mist is een voorrangsbord dat ook geldig is voor voetgangers. Omdat deze bijna overal mogen lopen en oversteken is dit lastig te realiseren (Je kunt alleen met een zebra de voetganger consequent in de voorrang zetten). Ook zal dit minimaal Europabreed moeten. Ik ken geen enkel land waar er voorrangborden voor voetgangers bestaan. Maar goed: in veel landen is een Zebra ook een ongegrepen stuk wegversiering.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Schaatser vindt zichzelf boven de wet staan

Bericht door Wouter N14 » di 04 nov 2008, 16:21

Met een uitritconstructie kan je een voetganger ook in de voorrang zetten. Verder lijkt het gemis van een voorrangsregeling ten nadele van voetgangers (zoals bord B6 voor bestuurders) mij niet zo'n probleem. Voetgangers hebben alleen voorrang als gevolg van de regel "rechtdoorgaand verkeer gaat voor", en uiteraard in de expliciet zo aangelegde situaties als een VOP (zebrapad) en uitritconstructie.

Maar we dwalen een beetje af :puh2:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Schaatser vindt zichzelf boven de wet staan

Bericht door Jeroen » di 04 nov 2008, 17:41

Attietattie schreef:Denk dat dat van de landsdelen wel meevalt.
Ha, dat is een goede. Ik heb in de 3 maanden dat ik nu in de randstad zit nog nooit zoveel middelvingers, getoeter en andere 'leuke' gebaren naar me toegeworpen gekregen dan in de rest van de leven. Even een momentje wachten is er zelden bij. Het gaat misschien niet zo zeer om landsdelen, als wel om verstedelijking. Verstedelijking maakt mensen nu eenmaal sneller ongeduldig en agressief. En des te smaller de wegen, minder het aantal parkeerplaatsen of wat dan ook, des te erger dat het wordt.
Attietattie schreef:Levensgevaarlijk. Op een gegeven moment zijn er voetgangers die er al vanuit gaan dat men voor ze stopt. Verder verwacht het achterop komende verkeer niet dat de auto voor ze gaat stoppen. Onverstandig verkeersgedrag dus.
Inderdaad, zeker bij kinderen (en daar reken ik ook maar de 12-16 jaar groep bij) probeer ik juist (rustig!) door te rijden om niet het verkeerde voorbeeld te geven. In mijn eigen omgeving is een dergelijk sociaal gebaar echter heel gebruikelijk, maar doe ik dat ook alleen als er niemand achter me zit.
Laatst gewijzigd door Jeroen op wo 05 nov 2008, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Schaatser vindt zichzelf boven de wet staan

Bericht door Jeroen » di 04 nov 2008, 17:44

Wouter N14 schreef:Op dit plaatje zie je rotonde beter:
Die gevallen met dubbelrichtingsfietsverkeer zijn echt een crime...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Schaatser vindt zichzelf boven de wet staan

Bericht door Wouter N14 » di 04 nov 2008, 18:20

Niet-rotondeoversteken (?) zijn vaak ook tweerichtings, dus ik zie dat probleem niet zo. Althans niet op rustige, stedelijke wegen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Schaatser vindt zichzelf boven de wet staan

Bericht door mavas » di 04 nov 2008, 18:29

Peter schreef:De logica is simpel. Wie afslaat wijkt af van een voorspelbare koers en verliest daarmee zijn voorrang. Van oprijdende auto's weet je dat ze je pad kruisen. Van afslaande auto's kan je het hoogstens afleiden van een knipperlicht. En die wordt nog wel eens vergeten, danwel staat onterecht aan.
Hoevaak ik wel niet opzij heb moeten springen (ok, beetje overdreven geformuleerd) voor auto's die mij als voetganger geen voorrang gaven op een rotonde die zijn ontelbaar. Op betreffende rotonde ligt op de tak waar ik altijd oversteek klinkerbestrating, en geen markering verder.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Schaatser vindt zichzelf boven de wet staan

Bericht door Via » vr 12 dec 2008, 18:32

Hmm, blijkbaar een interessant draadje over het hoofd gezien... :oops:

Terugkomend op de eerste post, ik denk dat het verhaal schromelijk overdreven is, gezien de bron Telegraaf. Waarschijnlijk is het in schemertijd gebeurd dat Sven Kramer daar heeft gefietst zonder licht. Dat zijn altijd moeilijke situaties om te beoordelen als je er zelf niet bij bent geweest. Uiteraard is het niet goed dat je bij een staandehouding er vandoor gaat, daar dient wat mij betreft dan ook een boete voor worden gegeven.

En over het VRI-verhaal, op sommige plekken ben je bijna genoodzaakt om door rood licht te lopen, aangezien er geen enkele auto in de buurt te bekennen is en het nog heel lang duurt voor de VRI op groen springt. En het is inderdaad afhankelijk van welke plek, op de N65 zou niemand het in zijn hoofd halen... :roll:

En dat verhaal over landsdelen... :neenee:

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Schaatser vindt zichzelf boven de wet staan

Bericht door Juerd » vr 16 jan 2009, 21:05

Er zijn natuurlijk gewoon momenten die je je niet gaat laten afpakken. Als je goed in je vel zit en de kans hebt om iets unieks te doen, kan ik me goed voorstellen dat je je dag niet gaat laten verpesten door een staandehouding om een minimale overtreding. Negatieve dingen stel je uit, ook als ze dan erger worden.

Een topsporter wordt hier vaker mee geconfronteerd dan menig ander, maar een situatie waar je je misschien meer bij voor kunt stellen: een vriend ligt op sterven en je kunt misschien nog net z'n laatste wens vervullen of afscheid komen nemen. Dat is een nog heftiger voorbeeld, waarbij ik het me zelfs kan voorstellen dat je 180 km/h gaat rijden, over de vluchtstrook langs de file gaat, en inderdaad: niet stopt voor politie. Pure adrenaline.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Schaatser vindt zichzelf boven de wet staan

Bericht door duikgek89 » za 17 jan 2009, 0:27

Die schaatskneus kan ook gewoon een uur eerder van huis gaan, en z'n lamp aandoen. Dat is compleet anders als iemand die onverwacht in het ziekenhuis komt waar je zo snel mogelijk heen moet!

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Schaatser vindt zichzelf boven de wet staan

Bericht door Juerd » za 17 jan 2009, 2:26

Natuurlijk is het heel iets anders, maar adrenaline denkt niet na over de oorzaak :)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Schaatser vindt zichzelf boven de wet staan

Bericht door Via » zo 18 jan 2009, 17:51

Juerd schreef:Een topsporter wordt hier vaker mee geconfronteerd dan menig ander, maar een situatie waar je je misschien meer bij voor kunt stellen: een vriend ligt op sterven en je kunt misschien nog net z'n laatste wens vervullen of afscheid komen nemen. Dat is een nog heftiger voorbeeld, waarbij ik het me zelfs kan voorstellen dat je 180 km/h gaat rijden, over de vluchtstrook langs de file gaat, en inderdaad: niet stopt voor politie. Pure adrenaline.
Zo iemand is ooit in Blik op de Weg geweest, die reed 180 op een autoweg, en was onderweg naar de bevalling van zijn vrouw. Nadat de politie het verhaal had gecheckt is de boete volgens mij verscheurd. Zo kan het ook, en zo hoort het wat mij betreft ook! :D

Plaats reactie