Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Medianieuws

Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door Medianieuws » vr 20 mar 2009, 22:17

[url=http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2009/03/parkeerwachters_aan_diarree_do.html]Spitsnieuws[/url] (20-3-2009) schreef:Parkeerwachters aan de diarree

Bij de dienst parkeerbeheer in Hilversum werd donderdag per koerier een Limburgse vlaai bezorgd. Bij de taart zat een kaartje met de tekst "smul ervan, een tevreden burger die trots is op jullie correcte strenge handhaving". Na het eten van de vlaai kregen de 8 parkeerwachters spontaan ernstige diarree. Uit onderzoek van de VWA bleek een behoorlijke hoeveelheid laxeermiddel in de lekkernij verstopt te zitten. Het laxeermiddel is niet gevaarlijk voor de gezondheid, maar de 8 medewerkers zijn wel direct met ziekteverlof gegaan. De politie is een onderzoek gestart naar de herkomst van de bezorgde vlaai en is niet blij met deze "grap".

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door Paixao » vr 20 mar 2009, 22:31

Geïnspireerd door de Oostenrijkse bonbon... :shock:
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door Juerd » za 21 mar 2009, 16:33

Dat is wel heel erg triest. Wat 'n klootzakken, die zoiets doen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door Chris » za 21 mar 2009, 16:35

Inderdaad, dit gaat echt te ver.

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Re: Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door PW100 » za 21 mar 2009, 16:39

De samenleving verhufterd. SIRE campagne of niet . . . :neenee: :rooie: :cry:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door Pino » za 21 mar 2009, 17:26

Ik dacht dat je dit soort streken alleen tegenkwam in jongensboeken uit den ouden doosch. Hoewel ik dit soort grappen allerminst goedkeur, gaat het wellicht ook wat ver om te koppelen aan de verhuftering van Nederland. Liever zo'n taart dan de helaas steeds meer voorkomende doodsbedreigingen en wat dies meer zij.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door Palance » za 21 mar 2009, 18:36

Wat een stel losers! Het zegt genoeg over het soort mensen dat schijnbaar problemen heeft om aangesproken te worden op hun gedrag. Het ultieme probleem van onze huidige maatschappij.

Ik zou zelf trouwens wel uitkijken met het opeten van taart van vreemden, maar dat doet niets af aan de actie van een stel lafbekken. Kunnen ze weer over opscheppen op een verjaardag. Wel, stoer hoor.. :rooie:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door Seat Ibiza » za 21 mar 2009, 19:11

Palance schreef:Ik zou zelf trouwens wel uitkijken met het opeten van taart van vreemden
Vind het inderdaad een laffe actie, maar ook beetje naïef van de parkeerwachten...

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door jeroent » zo 22 mar 2009, 13:03

Moet er dan niemand ook maar een klein beetje lachen?? Ik vind het slim bedacht en het levert geen blijvende schade op, moest echt even grijnzen. Je kunt het schuiven op de hufterigheid van de burger, maar het zegt ook genoeg over de acceptatie bij de burger van parkeerwachters als iemand zoveel moeite gaat doen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door Rene » zo 22 mar 2009, 13:11

jeroent schreef:Moet er dan niemand ook maar een klein beetje lachen??
Jawel hoor. Breeduit zelfs.
Parkeerwachters die op de uitkijk staan om zoveel mogelijk bonnen uit te delen zijn bepaald geen onbekend fenomeen. En aangezien je als burger in dit land absoluut niet gehoord wordt (de politiek heeft qua parkeerbeleid enkel €€€ in de ogen), moet je niet raar staan kijken dat dit nu een keer gebeurd is. En zolang er geen cyaankali in zit, maar slechts een laxeermiddeltje, kan ik een brede grijns niet onderdrukken. Dit is in mijn ogen gewoon een gevolg van een combinatie van absurde tarieven met een overmatig repressief beleid.
Als je wilt dat dit in de toekomst zich niet op grote schaal gaat herhalen, moet je het niet zoeken in nog meer handhaving/repressie.
Nee, dan moet er weer eens op een zinnige manier over parkeerbeleid gepraat worden, en moeten boetes voor bijvoorbeeld 10 minuten overschrijden van de parkeertijd simpelweg verboden worden als uit het kaartje af te lezen valt dat er wel voor 2 uur parkeren al heel veel belasting betaald is.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door Attietattie » zo 22 mar 2009, 13:49

Helemaal mee eens. Gemeenten kunnen doen wat ze willen en dat zint me niet. Om dan 'de werkvloer' daarvoor te pakken is natuurlijk geen oplossing, maar ik begrijp het op zich wel.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door Hajo » zo 22 mar 2009, 14:39

Rene schreef:Parkeerwachters die op de uitkijk staan om zoveel mogelijk bonnen uit te delen zijn bepaald geen onbekend fenomeen. (...) Nee, dan moet er weer eens op een zinnige manier over parkeerbeleid gepraat worden, en moeten boetes voor bijvoorbeeld 10 minuten overschrijden van de parkeertijd simpelweg verboden worden als uit het kaartje af te lezen valt dat er wel voor 2 uur parkeren al heel veel belasting betaald is.
Ik kan er absoluut niet om lachen. :neenee: Ik zou zelfs overwegen om aangifte te doen!

De parkeerwacht doet gewoon zijn werk en heeft ook instructies die hij/zij moet opvolgen. Zoals het bekeuren van een ieder die de toegestane (en vaak genoeg inderdaad fors betaalde) parkeerperiode heeft overschreden. Je maakt weer de vergissing dat je de handhaver (hier: de parkeerwacht) verwart met hen die het beleid maken: de parkeerwacht handhaaft, de gemeente bepaald.

Kortom: degene die deze "grap" heeft uitgehaald, nam de verkeerde te pakken. Hij had de taart naar de afdeling parkeerbeleid van de gemeente moeten sturen. Wat ik overigens ook verwerpelijk zou hebben gevonden.

Als je het er niet mee eens bent kun je ook tegen een parkeerboete (officeel vaak "naheffingsaanslag parkeerbelasting" geheten) beroep aantekenen. Ik hoor je als zeggen: "Dat heeft geen nut". Toch wel; twee voorbeelden:

1) Het is alweer een paar jaartjes geleden, maar ooit was ik in Maastricht, parkeerde mijn auto en wilde een parkeerkaartje kopen. Er stond echter en behoorlijk lange rij voor de kaartautomaat en het duurde even voordat ik aan de beurt was. Eindelijk had ik mijn kaartje en liep terug naar mijn auto om te ontdekken dat ik al bekeurd was. De parkeerwacht was nog op het terrein, ik heb hem de situatie duidelijk gemaakt en wees naar de parkeerautomaat waar nog steeds een rij mensen geduldig op hun beurt wachtte. De bekeuring werd ter plekke ingetrokken.

2) Meer recentelijk had ik een akkefietje met een parkeerwacht in Amersfoort: ook daar vond ik een "bon" onder mijn ruitenwisser. Dat ging zo: ik parkeer, koop een kaartje en ik ben op tijd terug. Geen bon uiteraard. Wel een bestelbus die mij blokkeerde zodat ik niet weg kon rijden. De chauffeur was aan het lossen, daarna moest hij nog enkele dozen laden. Het duurde dus even. Ik had geen haast en wachtte in mijn auto rustig af. Daar kwam de parkeerwacht aan: ik had inderdaad de parkeerduur overschreden, de bestelbus blokkeerde mij immers. Praten als brugman hielp niet: ik kreeg een "naheffingsaanslag". Ik kon desondanks toch begrip opbrengen voor de parkeerwacht: hij bepaald het beleid niet. Uiteindelijk kon ik vertrekken, met een "naheffingsaanslag" van € 85,00 op zak. Ik heb daar schriftelijk bezwaar tegen aangetekend... en zowaar: de "aanslag" werd vernietigd.

Mee eens: de tarieven. Die zijn soms inderdaad absurd hoog. Maar ook daar kun je de parkeerwacht niet op aanspreken, die bepaald de tarieven niet.

Wat mij al jaren een doorn in het oog is, is het feit dat je ook voor een deel van een uur, een heel uur moet afrekenen. In Hoog Catharijne staat het zelfs op de parkeerautomaten aangegeven: "Deel van een uur geldt als een heel uur". :kwaad: Dus: 1 uur en 5 minuten parkeren = 2 uur betalen (á € 2,60 per uur inmiddels). Per minuut is veel eerlijker.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door Palance » zo 22 mar 2009, 15:51

Ik vind het zelfs heel onbegrijpelijk én triest dat er nog mensen zijn die dit leuk vinden. :neenee: Kijken of die mensen dat ook zo leuk vinden als ze op het werk een conflict hebben, die collega uiteindelijk wat te drinken haalt, en jij de rest van de dag op de plee zit. Ja, lachen....

Het maakt niet uit hoe je over politie of parkeerwachters denkt. Ben je het niet eens met een bekeuring, dan zijn daarvoor legio rechtsmiddelen. Het feit dat je je tot zoiets verlaagt, zegt meer dan genoeg over die persoon. En ook over de mensen die dit soort laffe daden wel goedkeuren (wie zegt dat de parkeerwachter in kwestie nu getroffen is door deze laffe daad?)

Ik zou zeker aangifte tegen zoiets doen. Ik vind het om te janken, dit.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door jeroent » zo 22 mar 2009, 17:05

^^Ik zou zeggen, lees de commentaren bij Spitsnieuws eens. Ook al is dat misschien geen representatief beeld, het geeft toch zeker aan dat een meerderheid er op zijn minst nog wel om kan lachen. Het voorbeeld wat Hajo aanhaalt spreekt wat dat betreft boekdelen. De rechtlijnigheid van veel parkeerwachten is wat veel mensen steekt. Het is allemaal heel simpel: mensen die op invalideparkeerplaatsen parkeren kunnen niet hard genoeg gestraft worden, maar als iemand 0,5 seconde te lang parkeert mag er best wel eens rekening worden gehouden met de omstandigheden, zeker gezien de huidige astronomische parkeertarieven (en boetes trouwens). De zero tolerance instelling die hier op het forum door enkelen wordt aangehangen wordt in Nederland gelukkig niet door de meerderheid gedragen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door Via » zo 22 mar 2009, 17:44

Het gaat veel verder voor de gemiddelde Nederlander...Die heeft gewoon het gevoel gestraft te worden voor dingen waar hij/zij zelf niet zoveel aan kan doen, zoals af en toe eens wat te hard rijden of iets te lang parkeren, terwijl de echte boeven onbestraft blijven. Ik weet niet of de namen Sam Klepper en Johnny Mieremet (en anders Google maar eens) hier een belletje doen rinkelen, maar dat zijn wel figuren geweest die hun leven lang geen echte fatsoenlijke straf hebben gehad en geen cent belasting hebben betaald. En die zijn dan vrijuit gegaan, terwijl een normaliter oppassende burger extreem correct gestraft wordt.

On-topic: Ik keur de actie af, maar ik kan wel inzien dat bepaalde mensen zoiets doen zolang er zulke idiote parkeerbeleiden blijven bestaan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door Pino » zo 22 mar 2009, 18:19

Hajo schreef:De parkeerwacht doet gewoon zijn werk en heeft ook instructies die hij/zij moet opvolgen.
Juist. Befehl ist Befehl en ik denk zelf niet na. "Ik doe alleen maar wat anderen mij opdragen" heeft nog nooit iemand vrijgepleit. Zeker politieagenten met een volkomen gebrek aan emphatisch vermogen niet.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door Attietattie » zo 22 mar 2009, 19:19

Nou ik persoonlijk vind het juist geen probleem om te worden beboet voor 2km te hard of 2min te lang parkeren. Ik erger me alleen aan de parkeertarieven an sich. Dat je dat naast je wegenbelasting nog eens neer moet tellen, vind ik erg ver gaan. Als ik alles wat ik aan parkeren zou moeten betalen ook echt zou betalen, dan ben ik meer kwijt dan mijn wegenbelasting.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door Rene » zo 22 mar 2009, 20:06

Pino schreef:Befehl ist Befehl en ik denk zelf niet na. "Ik doe alleen maar wat anderen mij opdragen" heeft nog nooit iemand vrijgepleit. Zeker politieagenten met een volkomen gebrek aan emphatisch vermogen niet.
Inderdaad, men verschuilt zich maar al te graag achter de regelgever. Maar wat ze niet (vul in: kunnen/willen) beseffen is dat ze met hun eigen rechtlijnige denkvermogen het repressief bewind in stand houden.
Ja, zei de StaSi-officier na de val van de muur tegen de jarenlang bespioneerde DDR-burger: ik heb slechts uitgevoerd wat mijn meerdere mij opdroeg...
Alsof gezagsdragers geen eigen verantwoordelijkheid hebben. En als gezagsdragers de gewone burger maximaal gaan afrekenen op minimale overtredinkjes, dan hoef je ook niet gek op te kijken dat diezelfde burger een keer (en in dit geval nog op een milde manier) gaat afrekenen met die gezagsdragers. Want bij de politiek of het gerecht hoeft hij niet aan te kloppen. Die houden het systeem alleen maar in stand, zelfs als de meerderheid tegen is. De euro regeert...

Een gezagsdrager die in deze situatie met een onschuldig laxeermiddeltje aangifte doet, vind ik een kleinzielige loser.

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Re: Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door PW100 » zo 22 mar 2009, 20:25

Dat kun je toch niet serieus menen: iemand een kogel door de kop jagen gelijkstellen met het uitschrijven van een parkeerbekeuring. En verder laat ik het erbij voordat het uit de hand loopt. :shutup:
Het niveau van dit draadje doet me ernstig overwegen het forum maar even te laten voor wat het is.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door Rene » zo 22 mar 2009, 21:32

PW100 schreef:Dat kun je toch niet serieus menen: iemand een kogel door de kop jagen gelijkstellen met het uitschrijven van een parkeerbekeuring.
Waar heb ik dat ooit gezegd ?

Wat ik wel heb gesteld is dat ik vind dat ons Nederlands parkeerregime ronduit repressief is. En als jij repressief meteen koppelt aan iemand een kogel door de kop jagen, tja, dan heb ik er weinig aan toe te voegen. Repressief betekent simpelweg onderdrukkend. Zo moet je dus ook mijn opmerkingen lezen. Maar ja, als je dat woord en het woord DDR laat vallen, dan wordt dat blijkbaar snel misinterpreteerd. Terwijl het gegeven voorbeeld van spionage (er bleken kilometers Stasi-akten in archief te zijn) juist een zeer duidelijk voorbeeld is van hoe gezagsdragers zich na de Wende meenden te kunnen verschuilen achter regeltjes - alsof ze geen eigen verantwoordelijkheid hadden. Jammer, blijkbaar komt de boodschap over eigen verantwoordelijkheid van gezagsdragers niet over.
Hajo schreef: Praten als brugman hielp niet: ik kreeg een "naheffingsaanslag". Ik kon desondanks toch begrip opbrengen voor de parkeerwacht: hij bepaalt het beleid niet.
Hoe kun je daar nu begrip voor opbrengen ? Hij moet niet een bon uitschrijven, hij kan. Hij bepaalt hoe het beleid wordt uitgevoerd. Maar hij is blijkbaar zeer rechtlijnig en heeft een extreem tekort aan empatisch vermogen. Dus hij verschuilt zich, en schrijft uit. Waardoor een OvJ of zelfs een rechter er tijd aan moet gaan besteden. Waarbij je geluk hebt gehad toevallig een OvJ/rechter te treffen die er de onzin van inziet. Genoeg exemplaren die de ambtseed van een agent of parkeerwacht zwaarder laten wegen dan jouw mening als burger. :roll:

Ik doe er dan maar verder het zwijgen toe in deze discussie, want kritische bewoordingen jegens gezagsdragers zijn hier blijkbaar niet goed mogelijk.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door duikgek89 » zo 22 mar 2009, 22:53

Rene schreef:Hij moet niet een bon uitschrijven, hij kan.
Dat geld niet voor alle ambtenaren, de politie heeft een quota. Parkeerwacht blijkbaar niet?

Overigens vind ik die actie met die taart verwerpelijk, dat is niet de manier om er iets aan te doen. Al kan ook ik me heel goed voorstellen dat men zoiets doet. Parkeren is wat mij betreft vaak veel en veel te duur in Nederland. Wij zijn van de zomer een middag in A'dam geweest, volgens mij 3,5 uur of iets in die richting. Kost je 28 euro. In Berlijn betaal je voor dezelfde tijd nog geen 10 euro. Maar in Nijmegen kunnen ze er ook wat van..

In Den Bosch met de transferia (Vlijmenseweg en vlakbij de Vliert, misschien meer maar dat weet ik niet) voor 2 euro per dag. Daar krijg je dan een buskaartje bij voor maximaal 4 personen waarmee je naar het centrum kunt. Dat vind ik een goede oplossing, betaalbaar parkeren op een plek die (redelijk) goed te bereiken is en waar plek genoeg is.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door Attietattie » zo 22 mar 2009, 23:03

Dat heeft Amsterdam ook. Daar kan je voor €5,- in de Transferia parkeren voor 24u. Gratis voor 2 personen een retourkaartje voor het OV. Dus als je gaat winkelen kan dat ook prima.

Overigens is het makkelijk te zeggen dat een controleur niet hoeft te schrijven. Ik neem aan dat er wel steekproeven worden gehouden met mensen die als acteur stennis gaan lopen schoppen tegen een controleur om aan de hand daarvan te bepalen of hij wel daadkrachtig genoeg is. Van hogerhand moet er gewoon een normaal tarief worden bepaald. Het is gewoon absurd om €4,- per uur te moeten dokken. Maargoed, ik val in herhaling...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door Palance » ma 23 mar 2009, 8:35

Rene schreef: Ik doe er dan maar verder het zwijgen toe in deze discussie, want kritische bewoordingen jegens gezagsdragers zijn hier blijkbaar niet goed mogelijk.
Niet als het persoonlijk wordt - en het geven van laxeermiddel aan parkeerwachters noem ik wel degelijk een inbreuk op het persoonlijke leven terwijl de woede zich op de instantie zelf had moeten richten. En dat kan via de gebruikelijke rechtsmiddelen die ons land kent. Regeltjes zijn er óók vóór de burger :!:

Ik vind namelijk dat Rijkswaterstaat met die VNB zo af en toe flink de plank misslaat, net als met die U-routes. Als ik daartegen actie wil ondernemen moet ik die maar via procedures tegen RWS beginnen. Jij bent het ongetwijfeld voor de volle 100% met mij eens dat het totaal bezopen is dat ik jou ook zo'n taart zou sturen met een 'bedankje voor de duidelijkheid op de wegen'. OMdat jij een RWS-medewerker bent betekent dat niet dat ik jouw persoonlijke integriteit moet aanvallen omdat ik het met jouw organisatie niet eens bent. Ziedaar een parallel met de parkeerwachters.

Wat ik mis in de discussie is wie het waarom gedaan heeft (iets waar je waarschijnlijk toch nooit achterkomt). Wie weet was het iemand die inderdaad 1 minuut te laat was. Maar misschien iemand die het gewoon vertikte om te betalen. Of iemand die opzettelijk 2 parkeervakken tegelijk heeft gebruikt. In deze tijd vinden veel mensen dat ze alles maar mogen en wensen niet daarop aangesproken te worden. Ik zie hier een hoop anti-parkeerbeleidteksten verschijnen, maar we weten niet wat de dader in kwestie heeft gedaan om eem bon te krijgen.

Elke vergelijking met de DDR gaat uiteraard mank. Daar ging de repressie over de vrijheid van meningsuiting. Hier over gewone regels die voor iedereen gelden en niks te maken hebben met vrijheid van meningsuiting.

Nogmaals, dit soort acties, en het goedkeuren ervan, is in-en-in-triest. Nu is het een laxeermiddel, de volgende keer iets ergers. Zoals de hier al genoemde kogel door de kop :neenee: (en je zult zien dat er zelfs dan nog mensen zijn die dat goed kunnen praten)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door Pino » ma 23 mar 2009, 9:33

Palance schreef:Elke vergelijking met de DDR gaat uiteraard mank. Daar ging de repressie over de vrijheid van meningsuiting. Hier over gewone regels die voor iedereen gelden en niks te maken hebben met vrijheid van meningsuiting.
Juist omdat Nederland in tegenstelling tot de DDR een vrij land is, vind ik dat politieagenten wel degelijk kunnen worden aangesproken op de manier waarop zij bekeuren. Het past hen niet te verschuilen achter leidinggevenden, omdat het een agent altijd vrijstaat om interne overplaatsing te vragen of desnoods ontslag te nemen. Omdat hij simpelweg niet wil werken voor een organisatie waarin de veiligheid het steeds meer verliest van bedrijfseconomische doelstellingen.

Iedere suggestie (onder meer van Duikgek) dat de politie eigenlijk vooral bestaat uit mensen met groot empatisch vermogen die echter gedwongen worden hun karakter opzij te zetten door de controles van bovenaf gaat daarom ook mank. Denk je nou echt dat de politie helemaal vol zit met mensen die eigenlijk doodongelukkig zijn in hun baan, omdat ze het politievak niet kunnen uitoefenen zoals ze dat zelf eigenlijk zouden willen? Volkomen onzin natuurlijk. De manier waarop de overheid de politietaak invult vertaalt zich in het personeelsbestand: in het slag mensen dat ze aannemen en in het slag mensen dat zich op zijn plek voelt bij de politie en daar dus ook blijft werken. Wie nog redeneert vanuit de veiligheid zelf, is allang weg bij de politie óf heeft zich er welbewust naar geschikt dat het in de realiteit volkomen anders loopt. En mag daar dus ook op worden aangesproken (zij het dat een taart vol laxeermiddel niet echt de manier is waarop je dat hoort te doen).

Het is tekenend voor de politie dat het aanspreken van een agent op dienstklopperij meestal alleen maar leidt tot meer bekeuringen. Te beginnen met belediging van een ambtenaar in functie, hoe netjes je je ook had geuit.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door Attietattie » ma 23 mar 2009, 9:48

Pino schreef:Het past hen niet te verschuilen achter leidinggevenden, omdat het een agent altijd vrijstaat om interne overplaatsing te vragen of desnoods ontslag te nemen. Omdat hij simpelweg niet wil werken voor een organisatie waarin de veiligheid het steeds meer verliest van bedrijfseconomische doelstellingen.
Wederom lekker makkelijk. Ik weet niet hoe het bij jou zit maar ik doe op mijn werk ook wel eens dingen waar ik niet 100% maar slechts 95% achter sta. Dat heb je he, als je werkt. Zeggen dat het je niet aanstaat en je biezen pakken is niet de oplossing. Als je geluk hebt ga je dan heel veel bazen hebben. Allemaal voor een week of 2.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door Palance » ma 23 mar 2009, 10:03

En zo is het. Ook ik moet hier wel eens besluiten nemen waar ik niet achtersta. Maar door het beleid toch moeten gebeuren.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door Palance » ma 23 mar 2009, 10:06

Pino schreef:Het is tekenend voor de politie dat het aanspreken van een agent op dienstklopperij meestal alleen maar leidt tot meer bekeuringen. Te beginnen met belediging van een ambtenaar in functie, hoe netjes je je ook had geuit.
Ale je een bon krijgt voor een overtreding moet je niet zeuren, is mijn optiek. Ben je het er niet mee eens, dan staat het je vrij om niet te betalen en de gang naar de rechter te maken waar je je verhaal uit kunt leggen. En een agent kan dan wel zomaar een bon uitschrijven voor een belediging, hij zal in het proces-verbaal ook hard moeten maken waar deze uit bestond. En als het geen gescheld is (van het kaliber "ik vind dat u niet uw best doet en dat u zich met andere zaken bezig moet houden") dan is er écht geen rechter die je hiervoor zal veroordelen. Áls zo'n zaak al voorkomt, ik acht de kans zeer groot dat een dergelijke uitspraak bij het OM al wordt geseponeerd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door Pino » ma 23 mar 2009, 11:17

Attietattie schreef:Ik weet niet hoe het bij jou zit maar ik doe op mijn werk ook wel eens dingen waar ik niet 100% maar slechts 95% achter sta. Dat heb je he, als je werkt. Zeggen dat het je niet aanstaat en je biezen pakken is niet de oplossing. Als je geluk hebt ga je dan heel veel bazen hebben. Allemaal voor een week of 2.
De bedrijfseconomische benadering van de politie zie ik als iets dusdanigs fundamenteels dat het niet gaat over een paar procent minder werkvreugde. Aan meer veiligheid zou ik nog best willen bijdragen, maar veiligheid is bij de verkeerspolitie een ondergeschikte rol gaan spelen. En dat zou in ieder geval mijn werkvreugde omlaag brengen naar een percentage diep beneden de 50 %. Een mooi moment om je biezen te pakken. En nee, dat brengt mij niet in een positie om iedere twee weken van werk te verwisselen. Het bij gelegenheid oneens zijn met je baas is geen reden om te vertrekken, als je het op een fundamenteel punt als dit oneens bent, kun je best naar een nieuwe baan uit gaan kijken.

Blijf je dan zitten, wees dan ook een vent en zeg dat je welbewust voor een werkgever hebt gekozen die je dit werk laat doen. Waar Hajo in deze discussie vandaan komt (en waarop ik reageerde), is dat individuele agenten niets te verwijten valt, want zij voeren alleen maar instructies uit. Die mentaliteit vind ik ongepast en ik vind het ergens wel alarmerend om dat soort taal te horen van iemand met een achtergrond in de verkeershandhaving. Ik had gehoopt op een politiekorps waar zelf nadenken sterker wordt gewaardeerd. Dat brengt ook de empathie terug die in veel vormen van handhaving in het verkeer volledig lijkt te ontbreken.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door Hajo » ma 23 mar 2009, 16:58

Ik kom hier vanavond (na 18.00 uur) even op terug om mijn visie te geven.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Dankjewel "voor de correcte strenge handhaving"

Bericht door Hajo » ma 23 mar 2009, 18:58

Zo, Hajo is tuus. :D

Het is natuurlijk niet zo, of je nu parkeerwacht bent of agent, dat je zelf niet mag nadenken. Ook wetshandhavers zijn mensen mét empatisch vermogen, enkele uitzonderingen daargelaten. Helaas.

Waar het om draait is dit: de wetshandhaver wordt van bovenaf opgedragen hoe hij zijn taak te vervullen heeft. Hij moet daar zelfs een eed op afleggen. Hij zweert of belooft dan zijn werkzaamheden niet alleen goed maar ook "naar eer en geweten" te zullen verrichten.

1) Een wetshandhaver heeft dus zeker wel de mogelijkheid om geen bekeuring uit te schrijven. Maar daar zit wel een "maar" aan vast: de verklaring van de overtreder moet steekhoudend zijn.

2) Dan heb je de wettelijk bepaalde grenzen: de maximum snelheid, de maximale parkeerduur. En in dat woord, maximum, zit het 'm juist: 80 is 80, dus niet 81. Drie uur (15.00 uur) is 15.00 uur en niet 15.01 uur. Zowel 81 als 15.01 liggen boven het door de wetgever vastgestelde maximum.

3) Komen we op punt 3: het empatisch vermogen van de wetshandhaver. De wetshandhaver kan, uit zichzelf, bepalen dat die persoon, die één minuutje te laat was of nét iets te snel reed, niet te bekeuren. Wel of niet bekeuren is een afweging die hij maar al te vaak moet maken. Hij kan denken: "Ach, dat ene minuutje... Laat maar." Maar als-ie net die ochtend een vergadering achter de rug heeft waarin zijn leidinggevende hem heeft meegedeelt voortaan strenger op te treden... ja, dan kan het gebeuren dat de overtreder, zelfs voor slechts één minuut te laat, een bekeuring krijgt. De overtreder zal dat niet leuk vinden: "kinderachtig", "schofterig" en de wetshandhaver uitgeschelden voor rotte vis. En erger: zelfs doodsbedreigingen komen voor!

Dit geldt ook voor verklaringen: de overtreder moet duidelijk en gefundeerd kunnen aangeven waarom hij die overtreding heeft begaan. Komt de overtreder met een verklaring, dan kán de wetshandhaver inderdaad beslissen om geen bekeuring uit te schrijven. Maar het is geen garantie: er staat immers altijd een beroepsmogelijkheid open. En met een smoes hoef je echt niet aan te komen: verklaringen als "ik heb haast" zijn geen excuus. Wel een geldig excuus kan zijn dat je naar je moeder onderweg bent waarvan je zojuist gehoord hebt dat ze plotseling in het ziekenhuis is opgenomen. De westhandhaver heeft dan wél het recht de verklaring na te trekken (als die niet blijkt te kloppen heb je je schuldig gemaakt aan het afgeven van een valse verklaring:... en dat is strafbaar!) Als de overtreder betrouwbaar overkomt, is de kans groot dat de die er met een waarschuwing vanaf komt... en met het verzoek het voor de rest van de reis rustig aan te doen, want anders ligt-ie straks náást zijn moeder in het ziekenhuis.

Kun je het de wetshandhaver kwalijk nemen? Hij doet dat wat hem is opgedragen en ik verzeker jullie dat zelfs wetshandhavers wel eens denken: "Eigenlijk heeft die meneer W. volkomen gelijk. Maar ik kán niet anders. Ik móet een bon uitschrijven. Vooruit dan maar, met het gevaar dat ik weer voor rotte vis word uitgescholden, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Zucht."

Ik wou echt dat er bij het "algemene publiek" zullen we maar zeggen, eens aanzienlijk meer begrip zou ontstaan voor de situatie waarin een wetshandhaver zich maar al te vaak bevindt. En wat-ie, op een gemiddelde dag, zo allemaal moet aanhoren: inclusief scheldkannonades waarbij zelfs bij de meest geharde bouwvakker de broek afzakt!

Tegen het "Befehl ist Befehl"-argument verzet ik mij hevig. Een "Befehl ist Befehl"-argument betekent dat je geen enkele keus hebt, je moet en je zult bekeuren. Daar is ook een Duits woord voor: "rucksichtlos". Zonder aanzien des persoons en geen enkele verklaring, hoe plausibel ook, waar of niet, doet er toe. Als een wetshandhaver zich daartoe verlaagt, ja, dan is hij (of zij) een robot, een "bonnenfabriek". Maar gelukkig komen dit soort mensen binnen het korps wetshandhavers niet vaak voor: natuurlijk, je komt er wel eens een tegen, maar da's dan pech hebben. We hebben allemaal wel eens een rotdag, toch? En nogmaals: ga dan in beroep! Schrijf een brief aan de Officier waarin je een verklaring afgeeft over het hoe en waarom. Dat recht heb je.

Kortom: geef niet altijd af op mensen die hebben gezworen of beloofd de wet te zullen handhaven. Probeer je eens zélf in hun schoenen te zien staan, in hun situatie te verplaatsen. Ik kan je verzekeren dat je, als agent maar ook als parkeerwacht, een héle dikke olifantenhuid moet hebben. Als je die niet hebt, ja dan is een baan bij bijvoorbeeld de politie niets voor je. Je wordt er zelfs in getraind: agressie beheersing. Wat doe je als iemand je uitfoetert? Ik ga dat niet allemaal uit de doeken doen, maar het eerste en belangrijkste is: laten uitrazen! En altijd, onder álle omstandigheden, de persoon die je als wetshandhaver voor je hebt met respect behandelen en beleefd te woord staan. Probeer dat eens als iemand je zojuist de huid vol heeft gescholden waarbij hij het zelfs in onbeschofte taal over je moeder heeft gehad!

Zo, ik hoop e.e.a., misschien niet geheel inhoudelijk, duidelijk te hebben gemaakt. En nogmaals: er zou eigenlijk eens een dag ingevoerd moeten worden waarop normale burgers, niet eens belangstellenden voor het beroep van wetshandhaver maar mensen die wel eens de ándere kant willen zien, met een "echte" agent mee op stap konden gaan.... Zodat er eindelijk ook eens voor hen, zij die de wet handhaven of, met de slogan van de politie te spreken, zij die altijd, 24 uur per dag en 7 dagen per week, "waakzaam en dienstbaar" zijn, begrip ontstaat.

Plaats reactie