Zebrapad zonder bord: stoppen?

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door duikgek89 » do 02 apr 2009, 21:48

Wouter N14 schreef:En het dan vervolgens raar vinden dat zoveel automobilisten de verkeersregels niet goed toepassen :roll:
De meeste snappen het verschil tussen van links en van rechts komen niet eens, dus je kunt je afvragen of dat aan de regels ligt of aan het verstand van de doorsnee automobilist.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door boe! » do 02 apr 2009, 21:55

Pino schreef:Wat betreft het nut van de combi zebra / VRI denk ik altijd dat de zebra er vooral ligt voor de tijdstippen dat de VRI uitstaat. Maar dan is het meestal dusdanig rustig op straat dat je die zebra ook niet echt nodig hebt om veilig te kunnen oversteken.
Totdat midden in de spits de verkeerslichten uitvallen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Pino » vr 03 apr 2009, 8:09

Als dat gebeurt, staat iedereen stil in verband met een gridlock. Dan kun je pas écht makkelijk oversteken 8-)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Peter » vr 03 apr 2009, 8:53

Wouter N14 schreef: Hoe kom je daar nu bij? Waar staat dat volgens jou?
BABW: 2 Bij een zebra wordt, behalve bij verkeerslichten, altijd bord L2 geplaatst.
Daarnaast dienen alle zebra’s, behalve bij verkeerslichten, te worden voorzien van het bord L2.
Juridisch staat er dit:
* Bij een zebra wordt altijd bord L2 geplaatst
* Bovengenoemd geldt niet voor verkeerslicht geregelde kruisingen.

Dat betekent weer dat bord L2 bij een VRI niet verplicht is, maar ook niet verboden. Het mag, maar hoeft niet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Peter » vr 03 apr 2009, 9:02

Dick schreef: 5) Bij een voetgangers VRI mogen voetgangers oversteken bij groen, en moet men wachten bij rood.
6) net als bij de zebra is er ook voor de voetgangersVRI geen regel binnen welke afstand via de VRI overgestoken moet worden.
7) Ergo: Je mag 10 cm naast de kanalisatiestrepen gewoon oversteken. Ook al is het rood. Zolang je het overig verkeer maar voor laat gaan.
Daar zou ik de jurisprudentie wel eens van willen zien. Wie bij een VRI kruising oversteekt is gebonden aan de lichten daar, ongeacht of je gebruik maakt van de zebra of kanalisatiestrepen. Pas als je buiten de kruising oversteekt (ik dacht dat standaard 15 meter wordt aangehouden) zou het licht niet langer voor de voetganger gelden.

Grappig is overgens dat in de boetelijst ook ook voor voetgangers een boete is voor het negeren van een driekleurig licht. Bij mijn weten zijn bij een kruising zonder voetgangerslichten de autolichten niet leidend. Die zijn immers vaak ook niet te zien vanuit de logische oversteekplaats. En driekleurige voetgangslichten (2* rood of gecombineerd fiets/voet met geel) ken ik alleen in Duitsland.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Wouter N14 » vr 03 apr 2009, 9:32

^^ Voetgangers die in kolonne lopen, mogen van de rijbaan gebruik maken. Zij moeten zich dan dus ook houden aan het driekleurige verkeerslicht wat normaliter bedoeld is voor motorvoertuigen. En zo'n kolonne moet ook (indien nodig) voorop een wit en achterop een rood licht dragen :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Peter » vr 03 apr 2009, 9:50

Aha. En een flink blok staal meesjouwen dus, zodat de lus in de weg jouw kolonne ook ziet (en je niet voor altijd rood licht ziet)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door simon » vr 03 apr 2009, 10:16

Ik ken wel kruisingen waar je als voetganger gebruik moet maken van het fietspad of de rijbaan. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je dan op de driekleurige verkeerslichten let.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door mavas » za 04 apr 2009, 18:52

Peter schreef:Pas als je buiten de kruising oversteekt (ik dacht dat standaard 15 meter wordt aangehouden) zou het licht niet langer voor de voetganger gelden.
Die regel is al een tijdje geleden afgeschaft.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Bongo » do 09 apr 2009, 13:40

Eigenlijk vind ik het maar 'raar' dat het bord L2 een vierkant blauw bord is en niet een driehoekig bord met een rode rand. Het geeft toch meer aan "let op hier is een voetgangersoversteekplaats en die moet je voorrang geven"?
Wat is daar de reden van?

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Seat Ibiza » do 09 apr 2009, 15:10

^^
Die bestaat ook, bord J22. Alleen plaatst men dat bord vóór de daadwerkelijke zebra, als vooraankondiging dus.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Peter » vr 10 apr 2009, 9:36

mavas schreef:
Peter schreef:Pas als je buiten de kruising oversteekt (ik dacht dat standaard 15 meter wordt aangehouden) zou het licht niet langer voor de voetganger gelden.
Die regel is al een tijdje geleden afgeschaft.
Alleen de regel dat je bij een VOP moet oversteken. Op hoeveel meter afstand het rode licht niet meer geldt is niet vastgelegd. Wellicht dat er wel al jurisprudentie over is.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Dick
stadsweg
Berichten: 289
Lid geworden op: do 13 nov 2008, 12:16

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Dick » vr 10 apr 2009, 10:24

Seat Ibiza schreef:^^
Die bestaat ook, bord J22. Alleen plaatst men dat bord vóór de daadwerkelijke zebra, als vooraankondiging dus.
uitsluitend wanneer de zebra niet al goed zichtbaar is. anders zijn waarschuwingsborden uiteraard overbodig.

Dick
stadsweg
Berichten: 289
Lid geworden op: do 13 nov 2008, 12:16

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Dick » vr 10 apr 2009, 10:25

Peter schreef:Wellicht dat er wel al jurisprudentie over is.
Laten we hopen van niet. Maar als die er wel is, dan hou ik me aanbevolen..

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Hajo » vr 10 apr 2009, 16:30

Peter schreef:
Wouter N14 schreef: Hoe kom je daar nu bij? Waar staat dat volgens jou?
BABW: 2 Bij een zebra wordt, behalve bij verkeerslichten, altijd bord L2 geplaatst.
Daarnaast dienen alle zebra’s, behalve bij verkeerslichten, te worden voorzien van het bord L2.
Juridisch staat er dit:
* Bij een zebra wordt altijd bord L2 geplaatst
* Bovengenoemd geldt niet voor verkeerslicht geregelde kruisingen.

Dat betekent weer dat bord L2 bij een VRI niet verplicht is, maar ook niet verboden. Het mag, maar hoeft niet.
Dat is helemaal correct. Het antwoord op de vraag: "zebrapad zonder bord: stoppen?" luidt dan ook JA. (Uiteraard alleen als een voetganger aan het oversteken is of op het punt staat om over te steken).

Bord J22 waarschuwt dat je een voetgangersoversteekplaats (VOP) nadert. Je dient je snelheid te verlagen en op voetgangers die oversteken of willen oversteken te letten en die voor te laten gaan.

Bord L2 is een aanduiding van een VOP: dat bord dient slechts ter informatie. Het wordt geplaatst om het naderende verkeer er extra op te wijzen dat het hier een VOP betreft waarop voetgangers voorrang hebben.

werneur
stadsweg
Berichten: 252
Lid geworden op: wo 20 jun 2012, 19:22
Locatie: Vlissingen

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door werneur » di 03 jul 2012, 21:30

even dit draadje wakker schudden...


hoe zit het met:

Wel bord L2. geen zebrapad?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Palance » di 03 jul 2012, 21:32

Die situatie bestaat momenteel op de Posthumalaan in Rotterdam. De zebrapaden zijn ineens allemaal verdwenen (behalve die bij het Wilhelminaplein), en de borden zijn afgeplakt - hoewel er er toch een enkele zijn vergeten. Ik vermoed dat het te maken heeft met de grote verkeersstromen hier dankzij de afsluiting van de Maastunnel, en om zo oponthoud te voorkomen. Het heeft geen zin, ik zie veel bestuurders toch stoppen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Peter » di 03 jul 2012, 21:36

Je zal dan geen boete krijgen voor het niet stoppen. Als je iemand aanrijdt ben je natuurlijk (net als meestal buiten een zebra) waarschijnlijk alsnog de klos om de schade te mogen betalen...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Wouter N14 » di 03 jul 2012, 21:39

Andersom komt vaker voor, sowieso bij bijna alle VRI-kruispunten maar ook regelmatig op fietspaden.
Edit - daar begon ik 3 jaar geleden deze draad me :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

werneur
stadsweg
Berichten: 252
Lid geworden op: wo 20 jun 2012, 19:22
Locatie: Vlissingen

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door werneur » di 03 jul 2012, 21:42

ja, maar alleen een bord L2 heeft geen waarde lijkt me?

downtownclown
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: za 13 sep 2014, 23:48

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door downtownclown » za 13 sep 2014, 23:54

Ik haak 3 jaar later nog even aan....

Ik vind alleen strepen ook niet genoeg. Vaak zijn ze laat zichtbaar. Zonder bord is dat een slecht gebruik IMO. Als het wel wettig is, is dat heel onverstandig van de wegbeheerder.

Conflicterende berichten ook overal!

Volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Oversteek ... Uitvoering:
bij een zebra wordt, behalve bij verkeerslichten, altijd bord L2 geplaatst.
Volgens http://www.gratisrijbewijsonline.nl/zebrawet1.htm:
Een zebrapad wordt meestal aangeduid door het bord L2.
Wat leert iemand die voor zijn/haar rijbewijs leert? Altijd of soms bord L2?

Moet ik kwaad zijn op de voetganger wie ik bijna omver reed vanmiddag, of zij op mij?

downtownclown
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: za 13 sep 2014, 23:48

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door downtownclown » za 13 sep 2014, 23:58

Juridisch staat er dit:
* Bij een zebra wordt altijd bord L2 geplaatst
* Bovengenoemd geldt niet voor verkeerslicht geregelde kruisingen.

Dat betekent weer dat bord L2 bij een VRI niet verplicht is, maar ook niet verboden. Het mag, maar hoeft niet.
Dat is echt totaal niet wat ik lees. Wat ik lees is: als er geen bord L2 staat, is het geen zebra. Misschien ben ik te letterlijk, maar dat zou niet moeten kunnen qua verkeersregels.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Attietattie » zo 14 sep 2014, 1:17

^^ Met alle respect, Wikipedia en gratisrijbewijsonline ofzo zijn geen bronnen waar je iets aan kan ontlenen. Er staan namelijk fouten in. Wetteksten of (indien niet toereikend) richtlijnen van het CROW, daar moet je de regeltjes uit halen.

De wet zegt:
Bij een zebra wordt, behalve bij verkeerslichten, altijd bord L2 geplaatst.
Daar kan je volgens mij onmogelijk uit opmaken dat een zebra (bij een VRI) zonder L2 geen zebra is.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door RSK » zo 14 sep 2014, 11:06

Kwestie van redeneren. Als bij een zebra zonder VRI altijd L2 moet staan, dan mag je er vanuit gaan dat waar geen VRI is en geen L2 staat, ook geen zebra is.

Anders zou je op de N11 ook 130 kunnen gaan rijden omdat het een snelweg is. Want ja, dat het bord G1 mist wil natuurlijk niet zeggen dat het geen snelweg kan zijn. :roll:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Attietattie » zo 14 sep 2014, 11:24

RSK schreef:Kwestie van redeneren. Als bij een zebra zonder VRI altijd L2 moet staan, dan mag je er vanuit gaan dat waar geen VRI is en geen L2 staat, ook geen zebra is.
Ben ik met je eens. Ware het niet dat de voetganger het ontbreken van het bord niet zal kunnen waarnemen en zich dus veilig zal wanen.

Voor de voetganger is het dus een VOP, voor de bestuurder niet.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door Tachi » zo 14 sep 2014, 11:53

downtownclown schreef:Wat leert iemand die voor zijn/haar rijbewijs leert? Altijd of soms bord L2?
Ik heb geleerd ook zonder bord zijn de strepen geldig als zebrapad. De beredenering is al eerder genoemd. Een voetganger kan mogelijk dat bord niet zien vanaf zijn/haar looproute en vertrouwt op de strepen op het wegdek, en moet daarop kunnen vertrouwen bij het oversteken.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door duikgek89 » zo 14 sep 2014, 13:08

Gewoon normaal doen en even stoppen... Stelletje eikels altijd die bij een zebra volgas doorknallen om dan bubeko met 65km/h de boel op te houden.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door RSK » zo 14 sep 2014, 15:18

^^ Mijn idee hoor. Maar het zou vanuit de hoek fietsers/voetgangers ook netjes zijn als ze eerst even kijken of iemand genegen is om te stoppen. Blind gokken dat 'ze toch wel stoppen' is namelijk het andere uiterste, met name fietsers maken zich daar dikwijls schuldig aan.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door duikgek89 » zo 14 sep 2014, 17:02

ik bedoelde stoppen voor voetgangers. Fietsers horen op een zebra niet thuis en dan moet je gewoon het Attietattie geluid maken.

En natuurlijk is het een wisselwerking. Al kun je als automobilist er ook voor kiezen om een zebra zo te naderen dat je tijdig kunt zien of er iemand over kan steken. Maar soms staat iemand te twijfelen of loopt er niet duidelijk naar toe, dan moet diegene ook even kijken.

Veiligheid in het verkeer komt van twee kanten en soms niet van de letter der wet maar vanuit algemeen fatsoenlijk gedrag, rekening houden met elkaar en gezond verstand gebruiken.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: Zebrapad zonder bord: stoppen?

Bericht door exroosje » zo 14 sep 2014, 19:46

ALs ik de wetstekst lees dan kan ik daar een logische uitdrukking van maken:

Zebra => (L2 XOR Stoplicht) (Zebra impliceert bord L2 of stoplicht )

Nu is in de logica de omkering van de implicatie waar voor het tegenovergestelde: A => B dan NOT B => NOT A

Dit op het zebrapad losgelaten levert op:

NOT (L2 OR Stoplicht) => NOT Zebra

NOT (A OR B) kan je omschrijven naar NOT A AND NOT B

dus

NOT L2 AND NOT Stoplicht = > NOT Zebra

Ofwel formeel is er geen sprake van een zebra als er geen bord staat en ook geen stoplicht.

(eigenlijk is het exclusive OR, maar dat levert alleen als extra statement op dat als er een L2 EN een stoplicht staat er ook geen sprake is van een zebra). Logisch, want dat mocht immers niet....)

Of een rechter dit ook snapt ... de politie in elk geval niet blijkt.

Plaats reactie