Automobilisten kennen maximumsnelheid niet

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Automobilisten kennen maximumsnelheid niet

Bericht door Seat Ibiza » wo 03 jun 2009, 11:10

Wouter N14 schreef:Ook voor voorrangswegen geldt toch gewoon dat deze vervallen als er geen bord meer staat?
Nee, volgens mij loopt een voorrangsweg gewoon door, tenzij je een bord B2, B6 of B7 tegenkomt. De situatie zoals hierboven geschetst lijkt me juridisch / verkeerstechnisch dan ook niet te kloppen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Automobilisten kennen maximumsnelheid niet

Bericht door Wouter N14 » wo 03 jun 2009, 11:27

Ik heb alleen dit gevonden, maar dat geeft nog geen definitief uitsluitsel over het vervallen van de voorrang als bord B1 achterwege wordt gelaten...
CROW-Verkeerstekens.nl schreef: 5. Toepassing bord B2

Een voorrangsweg kan worden beëindigd door het toepassen van bord B2 of door bord B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) of bord B7 (stop; verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg). Een voorrangsweg eindigt meestal op een kruispunt waar voorrang moet worden verleend aan het kruisend verkeer, waardoor de borden B6 of B7 geplaatst moet worden langs de voormalige voorrangsweg. Het plaatsen van het bord B2 wordt dan achterwege gelaten.

In het algemeen kan dus worden gesteld dat bord B2 geplaatst wordt direct na het actiepunt (daar waar de voorrangssituatie eindigt), behalve indien daar al een bord B6 of bord B7 staat. Daarnaast kan het bord B2 als vooraanduiding worden geplaatst met een onderbord (onderbord OB401) waarop de afstand wordt aangegeven. Ook als vooraanduiding geldt: niet plaatsen in combinatie met bord B6.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Automobilisten kennen maximumsnelheid niet

Bericht door duikgek89 » wo 03 jun 2009, 11:32

Geeft zoals ik het zie geen uitsluitsel over de kruisingen.
Naar mijn idee eindigt de voorrang na elke kruising en zijweg als er geen nieuw voorrangsbord staat. Iemand die via de kruising op die weg komt en de weg niet kent ziet immers niet dat hij/zij op een voorrangsweg komt. Dat hij daarvoor in de zijstraat een bord B6 of B7 zag geeft niet aan dat de kruisende weg een voorrangsweg is, die kunnen ook voor een voorrangskruising staan.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Automobilisten kennen maximumsnelheid niet

Bericht door Seat Ibiza » wo 03 jun 2009, 13:32

^^
Als er volgens jou geen verschil is in de borden voorrangsweg en voorrangskruising wat betreft continuïteit van de voorrang, waarom zijn er dan nog verschillende borden?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Automobilisten kennen maximumsnelheid niet

Bericht door duikgek89 » wo 03 jun 2009, 14:16

Dat heb ik mij ook al een paar keer afgevraagd.
Het verschil zou inderdaad kunnen zijn dat een voorrangsweg een voorrangsweg blijft tot deze opgeheven is, maar dan zal toch na elke kruising het bord herhaalt moeten worden. Anders had er ook voor B6 en B7 een alternatief moeten zijn wat aangeeft: "U rijd een voorrangsweg op, U moet voorrang verlenen." En: "U rijd een voorrangsweg op U moet stoppen en voorrang verlenen." De huidige borden B6 en B7 maken geen onderscheid tussen het kruisen van een voorrangsweg of een voorrangskruising. Dat betekent dat je B1 na elke kruising weer moet herhalen.
Zou je B1 niet herhalen, dan weet verkeer wat de weg opdraait niet dat het een voorrangsweg is.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Automobilisten kennen maximumsnelheid niet

Bericht door Kaaiman » wo 03 jun 2009, 19:29

duikgek89 schreef:Iemand die via de kruising op die weg komt en de weg niet kent ziet immers niet dat hij/zij op een voorrangsweg komt.
Tuurlijk wel, hij/zij heeft toch voorrang moeten verlenen alvorens de betreffende weg op te draaien? ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Automobilisten kennen maximumsnelheid niet

Bericht door duikgek89 » wo 03 jun 2009, 19:39

Hij ziet toch niet of dat alleen bij die kruising is of ook bij alle opvolgende kruisingen?

B6 en B7 maken geen onderscheid tussen voorrangskruising en voorrangsweg.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Automobilisten kennen maximumsnelheid niet

Bericht door Hajo » vr 05 jun 2009, 18:23

Hajo heeft de tekening en de reacties bestudeerd en komt tot het volgende oordeel: ;)

1) Grijze en blauwe auto dienen rode en groene auto voor te laten gaan: die laatste voertuigen komen namelijk van rechts;
2) De splitsing is géén voorrangsweg, maar een gelijkwaardige splitsing/kruising;
3) Bord B1 ("voorrangsweg") dient na elke zijweg herhaald te worden, zo niet dan vervalt de voorrangsweg bij de eerste zijweg. Een bord "einde voorrangsweg" (B2) is aan te bevelen, maar NIET verplicht;

In deze situatie is het raadzaam, gezien de vele zijwegen en het feit dat de doorgaande weg over een behoorlijke lengte voorrangsweg is, ook deze splitsing door plaatsing van bord B1 (voorrangsweg) zo in te richten dat verkeer van rechts (rode en groene auto) verkeer op de doorgaande weg (grijze en blauw auto) voor moet laten gaan. Inclusief aanbrengen haaientanden en plaatsing bord B6 (verleen voorrang) aan het einde van de zijweg.

Als dat om welke reden dan ook niet mogelijk of wenselijk is, dient na de laatste voorrangssplitsing een bord "einde voorrangsweg" (B2) geplaatst te worden, en wel vóór de betreffende zijweg.

Deze situatie is wellicht verwarrend, maar is juridisch gezien juist. Met andere woorden: als de grijze auto de rode auto (uit de zijweg) niet voor laat gaan en het komt tot een ongeval, dan is de bestuurder van de grijze auto geheel en al verantwoordelijk.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Automobilisten kennen maximumsnelheid niet

Bericht door Peter » vr 05 jun 2009, 18:58

Nee, op een voorrangsweg mag eenieder aannemen dat deze doorloopt totdat deze eindigt met een einde-voorrangswegbord (B2) of een voorrang-verlenen (B6/B7) bord, wellicht in theorie ook met een uitritconstructie. Dit in tegenstelling tot het voorrangskruisingsbord. Het bord B1 hoeft niet (en wordt vaak niet bibeko !!!!) bij iedere kruising herhaald.

De wegbeheerder is in dit geval aansprakelijk voor de schade, daar deze aan twee conflicterende partijen voorrang heeft verleend. Vergelijk met 4 kanten groen licht of 4 kanten bord B1.

Er kan alleen een situatie van overmacht zijn, waarbij door bijvoorbeeld (recente) diefstal of omverrijding van borden een dergelijke situatie kan ontstaat buiten weten van de beheerder. Dat geldt dat je niet geacht wordt voorrang te nemen (maar te geven) en kan bij schade een gedeelde aansprakelijkheid ontstaan voor de bestuurders.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Automobilisten kennen maximumsnelheid niet

Bericht door duikgek89 » vr 05 jun 2009, 19:23

Peter schreef:Het bord B1 hoeft niet (en wordt vaak niet bibeko !!!!) bij iedere kruising herhaald.
Hoe weet de persoon die de weg op komt rijden dan dat de weg een voorrangsweg is?

Er is niemand die mij daar een antwoord op kan geven wat niet te weerleggen is. B6 en B7 geven immers niet aan of het om een voorrangsweg of een voorrangskruising gaat. Dat betekent dat je het wel degelijk moet herhalen.

Ik denk in deze dus dat Hajo gelijk heeft.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Automobilisten kennen maximumsnelheid niet

Bericht door Seat Ibiza » vr 05 jun 2009, 19:26

^^
Ik sluit me bij Peter aan... deze situatie is echt niet correct. Ik zie mijn mening ondersteund worden door een tweetal situaties in Maastricht, die ik bij de wegbeerder heb aangekaart. Het betrof de kruising van de Universiteitsingel / Endepolsdomein, twee voorrangswegen die samenkomen op een gelijkwaardige kruising (met plateau). De reactie van de gemeente was: "u heeft gelijk, we plaatsen borden B2 bij" en een meer vergelijkbare situatie met de situatie hierboven, namelijk de Mergelweg, die vanaf het noordoosten een voorrangsweg is t/m de t-kruising met de Laan van Brunswijk. De kruising met de Drabbelstraat is dan weer gelijkwaardig. Ook hier is het ontbrekende bord B2 vrijwel direct bijgeplaatst.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Automobilisten kennen maximumsnelheid niet

Bericht door duikgek89 » vr 05 jun 2009, 19:50

Als de regels zijn zoals jij en Peter beweren dan zouden er dagelijks gevaarlijke situaties voor moeten komen.

Namelijk, een auto komt de weg op en verleent daarbij voorrang omdat bij hem een bord B6 staat. Eenmaal op de voorrangsweg weet deze automobilist niet dat het een voorrangsweg is op het moment dat bord B1 niet herhaalt is na de kruising. De automobilist kon aan bord B6 immers niet afleiden of hij/zij een voorrangsweg op reed of dat het om een voorrangskruising ging.
Nu een stukje verderop komt een weg van rechts en daar komt verkeer aan. De automobilist die zojuist de weg op gereden is kan niet zien dat hij op een voorrangsweg zit als het bord niet herhaalt wordt met als gevolg dat deze automobilist gaat stoppen omdat de andere auto van rechts komt. Achterop komende automobilisten konden wel zien dat het een voorrangsweg betrof en verwachten niet dat een automobilist voor hen ineens stopt. Het gevolg laat zich raden, dan vinden er regelmatig aanrijdingen plaats.

Overigens ben ik wel van mening dat er een bord B2 zou moeten staan als de voorrang eindigt om zo duidelijkheid te verschaffen, toch is dat volgens mij juridisch gezien niet noodzakelijk.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Automobilisten kennen maximumsnelheid niet

Bericht door mhkamp » vr 05 jun 2009, 20:41

Vraag : Waar zijn dan eventuele haaientanden op het wegdek?

In geval het bord door diefstal weg is, moet men het ook op het wegdek zien lijkt me...
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Automobilisten kennen maximumsnelheid niet

Bericht door Seat Ibiza » vr 05 jun 2009, 21:09

duikgek89 schreef:Als de regels zijn zoals jij en Peter beweren dan zouden er dagelijks gevaarlijke situaties voor moeten komen.

Namelijk, een auto komt de weg op en verleent daarbij voorrang omdat bij hem een bord B6 staat. Eenmaal op de voorrangsweg weet deze automobilist niet dat het een voorrangsweg is op het moment dat bord B1 niet herhaalt is na de kruising. De automobilist kon aan bord B6 immers niet afleiden of hij/zij een voorrangsweg op reed of dat het om een voorrangskruising ging.
In tegenstelling tot wat Peter beweerde, is het volgens mij wel zo dat voor iedere kruising en t-kruising een herhaling van het bord B1 moet staan. Buiten de bebouwde kom staat het bord B1 na de kruising. Verder is het meestal zonder borden trouwens ook wel te zien of een voorrangsweg doorloopt, door de wegmarkering en/of doorlopende fietspaden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Automobilisten kennen maximumsnelheid niet

Bericht door duikgek89 » vr 05 jun 2009, 21:21

Seat Ibiza schreef:
duikgek89 schreef:Als de regels zijn zoals jij en Peter beweren dan zouden er dagelijks gevaarlijke situaties voor moeten komen.

Namelijk, een auto komt de weg op en verleent daarbij voorrang omdat bij hem een bord B6 staat. Eenmaal op de voorrangsweg weet deze automobilist niet dat het een voorrangsweg is op het moment dat bord B1 niet herhaalt is na de kruising. De automobilist kon aan bord B6 immers niet afleiden of hij/zij een voorrangsweg op reed of dat het om een voorrangskruising ging.
In tegenstelling tot wat Peter beweerde, is het volgens mij wel zo dat voor iedere kruising en t-kruising een herhaling van het bord B1 moet staan. Buiten de bebouwde kom staat het bord B1 na de kruising. Verder is het meestal zonder borden trouwens ook wel te zien of een voorrangsweg doorloopt, door de wegmarkering en/of doorlopende fietspaden.
Dat bord B1 moet toch ook na de kruising staan?
Bord B1 moet je inderdaad NA elke kruising herhalen.
Dat betekent dan toch ook dat als B1 niet herhaalt wordt dat de voorrang dan ook niet doorloopt. Dan kun je er alleen nog discussiëren of een bord B2 nog noodzakelijk is voor de eerste kruising waar de voorrangsweg ophoud. Wenselijk is het zeker wel, maar of het juridisch noodzakelijk is durf ik niet te zeggen.

Dat je het meestal ook aan andere dingen kunt zien dat klopt, maar als het eens niet zo is en je komt bij de rechter aan zetten: "Ja maar ik dacht dat omdat die streep daar zo liep en vanwege dat fietspad daar dat het hier ook wel zo zou zijn." Dan houd dat natuurlijk geen stand..

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Automobilisten kennen maximumsnelheid niet

Bericht door Seat Ibiza » vr 05 jun 2009, 21:31

duikgek89 schreef:Dat bord B1 moet toch ook na de kruising staan?
Bord B1 moet je inderdaad NA elke kruising herhalen.
Binnen de bebouwde kom staat een bord B1 voor een (t-)kruising, buiten de bebouwde kom na een kruising. Het bord B1 wordt dus niet na een kruising herhaald bibeko, maar pas voor de eerstvolgende (t-)kruising.

Verder denk ik dat de regel "Een voorrangsweg kan worden beëindigd door het toepassen van bord B2 of door bord B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg) of bord B7 (stop; verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg)" toch eigenlijk duidelijk genoeg is?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Automobilisten kennen maximumsnelheid niet

Bericht door Rene » vr 05 jun 2009, 21:34

Seat Ibiza schreef:Binnen de bebouwde kom staat een bord B1 voor een (t-)kruising, buiten de bebouwde kom na een kruising. Het bord B1 wordt dus niet na een kruising herhaald bibeko, maar pas voor de eerstvolgende (t-)kruising.
Met uitzondering van een kruispunt waar nà dat kruispunt een voorrangsweg begint. Dan staat er wel een bord na het kruispunt.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Automobilisten kennen maximumsnelheid niet

Bericht door Seat Ibiza » vr 05 jun 2009, 21:36

^^
Inderdaad :yes:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Automobilisten kennen maximumsnelheid niet

Bericht door mavas » za 06 jun 2009, 12:43

Rene schreef:Met uitzondering van een kruispunt waar nà dat kruispunt een voorrangsweg begint. Dan staat er wel een bord na het kruispunt.
Is dat ook verplicht?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Automobilisten kennen maximumsnelheid niet

Bericht door Egbert » zo 08 feb 2015, 18:55

Even een oud topic ontstoffen.
Hoe hard mag je rijden als je een :A1-70: passeert en daarna komt een zijstraat die je niet kunt identificeren als een eenrichtingsweg of oprit?

Zoals hier in Helmond.

En tegelijkertijd maar een :facepalm: in Venlo. 100 meter verder rij je de bebouwde kom in (waar de :A1-50: op een vierbaansweg met gescheiden rijstroken ook als een tang op een varken slaat).

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Automobilisten kennen maximumsnelheid niet

Bericht door RSK » zo 08 feb 2015, 20:13

^^ Simpel. Je rijdt binnen de bebouwde kom. Als je dan dus een :A1-70: bent gepasseerd en afslaat, dan geldt daarna weer de algemene 50 km/h. Echter hier rij je al vrij snel een :H2: voorbij, dus dan is het daarna 80 km/h.

Bij de tweede situatie kan ik de gedachte achter de :A1-60: wel volgen. Het zou raar zijn als je mensen eerst naar 80 km/h laat accelereren, zodat ze vervolgens op de rem kunnen trappen voor 50 km/h. Als je geen zin hebt om de komgrens te verplaatsen, dan doe je dus dit. Dat is de gedachte, ik vind dat overigens persoonlijk nutteloze betutteling. Op de afrit Bodegraven-Centrum staat ook een :A1-60: voor verkeer dat de N11 afkomt. Dat verkeer is allang tot ongeveer 50 km/h vertraagd, aangezien ze een paar haakse bochten gehad hebben. Officieel geldt echter nog 80 km/h, kennelijk vertrouwt men er niet op dat weggebruikers de rotonde zien waar ze op af rijden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Automobilisten kennen maximumsnelheid niet

Bericht door Egbert » ma 09 feb 2015, 6:56

Het eerste: maar als je niet afslaat? Let wel: er kunnen uit die zijstraat geen verkeersdeelnemers komen (als iedereen de regels volgt tenminste, maar het is per slot van rekening Helmond), dus in feite is de reden dat tijdelijke snelheden opgeheven worden na een zijstraat niet van toepassing. Ik denk dat de wegbeheerder dat ook zo ziet en vindt dat je ook na de zijstraat 70 mag (want van de andere kant mag je ook vanaf de rotonde bij de Rijpelbergse weg 70), maar ik vind: zijstraat is zijstraat, daarna mag je 50.
En dan is dat bord :A1-70: weer nutteloos.

En de tweede: verplaats dan de komgrens. Op het moment dat je daar het bord :A1-60: ziet zie je ook al :H1: staan. Maar de eigenlijke :facepalm: is hier de 50 km/h op een 4-baansweg met gescheiden rijstroken. Op het terrein van de McDonalds/tankstation verderop staat zelfs een bord (5).

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Automobilisten kennen maximumsnelheid niet

Bericht door feitelijk » ma 09 feb 2015, 7:17

Egbert schreef: Ik denk dat de wegbeheerder dat ook zo ziet en vindt dat je ook na de zijstraat 70 mag
Waarom vraag het hem niet?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Plaats reactie