Wandelen bij een weg voor bestemmingsverkeer

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Wandelen bij een weg voor bestemmingsverkeer

Bericht door SnarfFlevoland » za 27 mar 2010, 23:24

Laatst was ik op de Veluwe (bij Rheden) om te wandelen met de hond en wat plaatjes te schieten. Van te voren had ik al bepaald op Google Earth waar wat mooie plekjes waren om foto's te kunnen nemen. Echter ter plaatse bleek dat het uitgezochte parkeerplaatsje ergens aan een weg voor bestemmingsverkeer bleek te zitten. Voor alle zekerheid toch omgereden en verderop een parkeerplaats(je) opgezocht, alhoewel controle op een natuurweggetje (wat nauwelijks door sluipverkeer gebruikt zal en kan worden) door de politie mij erg gering lijkt.

Toch vraag ik mij af: Als wandelaar ben ik toch bestemmingsverkeer? Ik kom daar om te wandelen, dus zou ik zeggen: Dan mag ik die weg in! Maar het is mij geleerd dat je pas een bestemmingsverkeer weg mag inrijden, wanneer je op weg bent naar een huis of bedrijf. Echter op zowel officiële als inofficiële websites kan ik nergens duidelijke informatie vinden over de regels voor bestemmingsverkeerweggetjes. Als wandelaar behoor ik zeker niet tot sluipverkeer...

Opmerkelijk was ook dat het weggetje vers geasfalteerd was. Enige reden waarom dit bestemmingsverkeer zou zijn lijkt me dat je daar niet zomaar een auto kan passeren, zo smal was het op sommige punten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wandelen bij Bestemmingsverkeer weg

Bericht door Rene » za 27 mar 2010, 23:33

RVV art.1, onder e schreef:bestemmingsverkeer: bestuurders wier reisdoel één of meer bepaalde percelen betreft die zijn gelegen aan of in de directe nabijheid van een weg met een door verkeerstekens aangegeven geslotenverklaring voor bepaalde categorieën bestuurders en die slechts via deze weg zijn te bereiken alsmede bestuurders van lijnbussen.
De wet spreekt dus over percelen, niet over huizen of bedrijven.
Belangrijke voorwaarde is dus wel dat het perceel enkel en alleen via die weg bereikbaar is.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Wandelen bij Bestemmingsverkeer weg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 28 mar 2010, 23:01

Rene schreef:Belangrijke voorwaarde is dus wel dat het perceel enkel en alleen via die weg bereikbaar is
Eigenlijk is dit wel het toppunt! Als ik op de desbetreffende weg (in mijn geval Snippendaalseweg) langs de kant ga staan, dan mag ik de weg wél op rijden, maar als ik netjes op de parkeerplaats van de Zijpenberg wil staan, dan mag ik helemaal om gaan rijden via Velp of via de Posbank. Lekker dan... :P

Nou dan weet ik het wel: Ik zet de auto gewoon in de Heide langs de kant van de weg neer en dan kan niemand mij wat maken. :hypocrite: Niet zo vriendelijk voor de Heide plantjes, maar ach er staat nergens een verbod dat ik niet in de berm mag staan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Wandelen bij Bestemmingsverkeer weg

Bericht door Rene » zo 28 mar 2010, 23:34

Volgens mij zijn er op veel wegen in het Posbank-gebied wel lokale parkeerverboden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Wandelen bij Bestemmingsverkeer weg

Bericht door SnarfFlevoland » zo 28 mar 2010, 23:39

Rene schreef:Volgens mij zijn er op veel wegen in het Posbank-gebied wel lokale parkeerverboden.
Klopt inderdaad, maar bij de Snippendaalseweg staat niks, behalve een bord dat motorvoertuigen verboden zijn, m.u.v. bestemmingsverkeer.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Jip
dorpsstraat
Berichten: 181
Lid geworden op: di 29 dec 2009, 2:28

Re: Wandelen bij Bestemmingsverkeer weg

Bericht door Jip » di 08 jun 2010, 13:45

Vraag me al een tijd af; stel je wilt alleen iets bekijken op een perceel, bijvoorbeeld hoe het mais erbij staat, is dit een valide rede?

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Wandelen bij Bestemmingsverkeer weg

Bericht door Peter » di 08 jun 2010, 14:20

Ja, je mag erin tenzij je (slechts) een doorgaande bestemming hebt. Toeristische bestemmingen (leuke weg) zal niet tellen.
Parkeren aan de weg, zonder dat je bestemming aan de weg ligt (bijvoorbeeld om de parkeermeter te omzeilen) zal een twijfelgeval zijn.
Notoire sluiprijders hebben vaak een bestemming (adres en soms bewoner uit het telefoonboek) in hun geheugen geprent en soms zelfs een envelop met lokaal adres in de auto, waardoor oom agent zal moeten bewijzen dat je de weg betrad en verliet zonder doel van de bestemming (bijvoorbeeld het afleveren van de lege envelop).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Wandelen bij een weg voor bestemmingsverkeer

Bericht door Attietattie » di 08 jun 2010, 16:34

Volgens mij docent verkeersrecht (een miljard jaar geleden, hij is nu rechter als ik me niet vergis) is bestemmingsverkeer een loze kreet. In die zin dat je altijd kan zeggen dat je een bloemetje op de foto wilt zetten dat bij huisnummer # staat.

Dat heeft hij letterlijk gezegd en dat kan geen toeval zijn. Gewoon erin rijden dus. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Wandelen bij een weg voor bestemmingsverkeer

Bericht door Paixao » di 08 jun 2010, 16:39

^^
Nu echter zit deze voormalige docent aan de andere kant van het hekje en is de wet weer gewoon de wet :PP:

(Hoe zit het dan overigens met het onderbord 'uitgezonderd t.b.v. exploitatie van aanliggende percelen' of iets dergelijks? Bloemetje op de foto zetten is geen 'exploitatie'...)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Wandelen bij een weg voor bestemmingsverkeer

Bericht door Peter » di 08 jun 2010, 17:41

Het is slecht te controleren en wordt aldus nauwelijks gecontroleerd volgens mij. Een complicatie is dat niet altijd duidelijk is tot hoe ver de bestemming reikt en hoe de automobilist dit moet weten. Kreten als "alleen bestemmingsverkeer Schaapdijk 3-17" zijn explicieter.

Een toegepaste methode is nummerbordherkenning (aan 2 zijden van weg of gebied) tesamen met een tijdsklok over een aantal dagen, of handmatige controle (achterna rijden of twee politieauto's met onderling contact). Dat iemand iedere dag een brief post (wat in 1 extra minuut te doen is) en dat daar een reden toe is, moet ie dan aantonen bij een bekeuring.

Bij beruchte sluipwegen met spitsverbod (zoals de parallelwegen van A28 tussen de N377 en de N340) wordt wel vaker gecontroleerd. Ik weet niet meer of hier bestemmingsverkeer of ontheffingshouders worden uitgezonderd. Dat laatste is makkelijker te controleren, maar maakt het voor bezoekers (familie, bedrijfsbezoek, etc) lastiger.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Wandelen bij een weg voor bestemmingsverkeer

Bericht door Attietattie » di 08 jun 2010, 18:10

Paixao schreef:(Hoe zit het dan overigens met het onderbord 'uitgezonderd t.b.v. exploitatie van aanliggende percelen' of iets dergelijks? Bloemetje op de foto zetten is geen 'exploitatie'...)
Bij mijn weten is 'exploitatie van aanliggende percelen' geen juridisch gedefiniëerde term dus niet handhaafbaar. Volgens mij is dat het criterium.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Wandelen bij een weg voor bestemmingsverkeer

Bericht door Peter » di 08 jun 2010, 18:38

Bij mijn weten zijn ontheffingen en uitzonderingen (in tekst) van een verbod (of gebod) minder streng dan verboden of geboden zelf. In geval van twijfel heb je geen ontheffing zeg maar. Wat moet je anders met onderborden als "geldt niet voor marktwagens", " geldt niet voor hulpdiensten", "alleen op donderdagen", etc

Het blijft overigens vaag of de aanduiding ma t/m vr (bijvoorbeeld voor een spitsverbod) ook geldt op paas- of pinkstermaandag. Formeel wellicht wel, maar praktisch niet, omdat feestdagen vaak als weekend- of zondag worden gerekend in veel wettelijke regelingen. In grote delen van Den Haag geeft de betaald-parkeren bebording aan dat er maandag t/m zaterdag betaald moet worden. De meter zelf geeft aan dat op feestdagen (die niet op zondag vallen) ook betaald moet worden. Handhaafbaar: ik weet het niet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wandelen bij een weg voor bestemmingsverkeer

Bericht door Wesso » wo 15 nov 2017, 23:49

Op zoek naar een topic over de handhaafbaarheid van bestemmingsverkeeraanduidingen kwam ik hier op uit. Dus bij deze. ;)

Een paar smalle wegen langs het (veen)riviertje de Lange Linschoten zijn sinds dit jaar afgesloten voor vrachtwagens en auto's, uitgezonderd bestemmingsverkeer. Maar hoe handhaaf je zoiets? De politie gaat er voorlopig soepel mee om:
RTV Utrecht schreef:Boetes worden voorlopig niet uitgedeeld, zegt wethouder Bob Duindam: "Ik begrijp van de politie - en dat betreur dat op zich - dat handhaven heel moeilijk is. Want iemand hoeft maar te roepen dat hij ergens een bestemming heeft en je bent je verbaliseringsgrond kwijt." Of de politie binnenkort nog wel boetes uit gaat delen is onbekend.
Het is toch eigenlijk lachwekkend...

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wandelen bij een weg voor bestemmingsverkeer

Bericht door harry » do 16 nov 2017, 1:14

^^ Die weggetjes zijn erg smal. Zelfs een fietser inhalen is al lastig.
Ik ben er wel eens geweest toen ik daar een bestemming had - namelijk het maken van foto's.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wandelen bij een weg voor bestemmingsverkeer

Bericht door Wesso » do 16 nov 2017, 10:25

Dat vind ik nog geen reden om verkeer te weren. Mogelijk is het een kortere route tussen Oudewater en Woerden die als zodanig werd gebruikt en waar men niet zo blij mee was (lees ook: onderhoud). Maar om het dan alleen open te stellen voor bestemmingsverkeer vind ik te gemakzuchtig en vrijblijvend. Stel eenrichtingsverkeer in i.c.m. keren bij bruggetjes, leg drempels of verbeter de infrastructuur door er bijvoorbeeld een fietspad in te richten. Want fietsers zijn vast ook goed vertegenwoordigd hier. ;)

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Wandelen bij een weg voor bestemmingsverkeer

Bericht door harry » do 16 nov 2017, 17:27

Wesso schreef:verbeter de infrastructuur door er bijvoorbeeld een fietspad in te richten.
Liever niet. Dit gebied is nog ongerept groene hart. Daar is er niet veel meer van...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Wandelen bij een weg voor bestemmingsverkeer

Bericht door Vinny » do 16 nov 2017, 19:19

In België wordt wel verbaliserend opgetreden, daar moet de weggebruiker bewijzen dat hij een bestemming heeft bij één der percelen langs de betreffende weg. Dat is dus 90 euro aftikken en eventueel verhaal halen bij de rechtbank.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie