130 km/h op Nederlandse snelwegen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Coen Tunnel » do 07 nov 2019, 12:25

^^ 120 is daar inderdaad met het verkeer meerijden en ook met die snelheid zit je nog lang niet op rijstrook 1 of 2, maar eerder in rijstrook 3. En inderdaad, dan wordt je nog altijd ingehaald. Ik rij er zelf vaak ongeveer 120 op de gps, maar veel harder dan Vmax+20 wil ik daar ook niet rijden.

rene154
stadsweg

Bericht door rene154 » do 07 nov 2019, 12:47

Coen Tunnel schreef:
do 07 nov 2019, 8:05
Het is niet alleen dat, het is ook het hele klimaatverhaal. Dat er nog steeds de discussie is om van het aardgas af te gaan en dat we op termijn aan de warmtepomp zouden moeten.

Wat betreft klimaat en milieu lijkt het beleid steeds meer naar links te gaan. En dat verontrust mij. Ik ben bang dat er straks enorme bedragen uitgegeven gaan worden voor zaken waarvan het nut uitermate discutabel is.
Ik ben het met je eens dat enorme bedragen niet moeten worden uitgegeven aan zaken waarvan het nut discutabel is, je kunt het geld maar één keer uitgeven. Maar ik ben, gezien de verontrustende signalen van heel veel wetenschappers die er veel meer verstand van hebben dan ik, blij dat er op politiek niveau urgentie rondom het klimaat is. Tegelijkertijd heb ik ook het idee dat de politiek nog geen antwoord heeft, waardoor er feitelijk (nog) geen effectief beleid is. Dat is links noch rechts.

De wereld is rap opgewarmd, maar wellicht nog verontrustender is dat tegelijkertijd ook het weer veranderd, en de gevolgen daarvan wellicht nog veel duurder zijn. Denk bijvoorbeeld aan de ongewone droogte of juist natheid. Voorafgaand aan de crisis in Syrie werd het land getroffen door de ergste droogte ooit gemeten, terwijl in delen van Azie de hoeveelheid regen juist ongewoon veel was.

Maar ook in ons eigen land zien we weersomstandigheden die heel fors afwijken van wat je volgens onze langjarige gemiddelden mag verwachten: het verbeteren van het warmterecord afgelopen zomer met meer dan 2 graden is daar een voorbeeld van. Maar ook de grote droogte van de afgelopen twee zomers, waardoor grondwaterstanden, vooral in de hogere delen in oost en zuidoost Nederland extreem laag zijn en de verwachting is dat er nog maanden, misschien nog wel langer, nodig is om dit weer op peil te krijgen. Hier een voorbeeldje:

Afbeelding

Eerder heb ik gelezen dat het KNMI niet verwacht dat dergelijke droogte in de zomer de nieuwe standaard wordt, maar dat het veel grilliger wordt, waarbij de zomer het ene jaar gortdroog verloopt, en het volgende jaar kletsnat kan zijn. Daar moet je als land wel mee leren omgaan. Ik weet niet of klimaatverandering nog te keren valt door enorme bedragen uit te geven, of dat het juist slimmer is om in te zetten op investeringen om op de juiste manier om te gaan met klimaatverandering. Maar voor mij is wel duidelijk dat dit thema de komende jaren nog veel meer van onze aandacht zal vragen. En of dat dan direct links gedachtegoed betreft? Geen idee, volgens mij is het zowel voor de linker als de rechterkant van het politieke spectrum van belang om ons land (maar in de eerste plaats de hele wereld) leefbaar te houden.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 07 nov 2019, 12:50

DjIdee schreef:
do 07 nov 2019, 11:52
Bliq / Cross geeft daar natuurlijk al een stevige indicatie voor, en mensen die de NDW kunnen leegtrekken kunnen een gedetailleerder beeld opbouwen

Bliq/Cross: https://www.bliq.report/
Bliq/Cross zegt mij niet zoveel. Ik kan nergens achterhalen hoe groot de limietoverschrijding nu precies is op de aangegeven wegen.

jelger
autoweg
Contacteer:

Bericht door jelger » do 07 nov 2019, 12:56

Chris schreef:
do 07 nov 2019, 12:07
Volgens Flitsmeister wordt maar 6% van de gereden kilometers daadwerkelijk met 130 gereden in Nederland: Flitsmeister keek naar de 650 miljoen kilometers die in een periode van vier weken gereden werden en concludeerde dat slechts in zes procent van de gevallen 130 kilometer wordt gereden.

BNR: https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10 ... -rijdt-130

Dit toont ook aan dat de winst zeer gering is.
Wat dus in politiek wisselgeld twee kanten uitvalt: het is behalve een symbolische invoering voor populair electoraal gewin geweest, maar het is tegelijkertijd net zo makkelijk weer af te schaffen voor politieke goodwill. Niet direct onder eigen electoraat (alhoewel met een onderbouwd steekhoudend tegenover wat er misschien aan andere maatregelen afgewend kan worden die in de achterban misschien nog slechter valt) maar voor goodwill bij de politiek partners.

Zo werkt dat nu eenmaal. Soms moet je het einddoel voor ogen houden om op detail niveau iets minder te willen. Zijn de details belangrijker dan het einddoel, maar verlies je de steun om dat einddoel te bereiken, sta je met lege handen. Soms is politiek precies dat: focus op de bal, en alles wat de bal op weg naar doel in de weg ligt secundair verklaren. (en dus bereid zijn daar compromis voor te sluiten, zelfs als het neer komt op symbool concessie).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 07 nov 2019, 13:03

130 km/h was een legalisatie van bestaande praktijk, 130 is een maximumsnelheid die prima past bij een gemiddelde snelheid van 120-125 en een V85 die rond de 130-135 ligt. Dat is geen symboolpolitiek, maar de regels aanpassen op de realiteit.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » do 07 nov 2019, 13:39

rene154 schreef:
do 07 nov 2019, 12:47
SPOILER: TOON

Coen Tunnel schreef:
do 07 nov 2019, 8:05
Het is niet alleen dat, het is ook het hele klimaatverhaal. Dat er nog steeds de discussie is om van het aardgas af te gaan en dat we op termijn aan de warmtepomp zouden moeten.

Wat betreft klimaat en milieu lijkt het beleid steeds meer naar links te gaan. En dat verontrust mij. Ik ben bang dat er straks enorme bedragen uitgegeven gaan worden voor zaken waarvan het nut uitermate discutabel is.
Ik ben het met je eens dat enorme bedragen niet moeten worden uitgegeven aan zaken waarvan het nut discutabel is, je kunt het geld maar één keer uitgeven. Maar ik ben, gezien de verontrustende signalen van heel veel wetenschappers die er veel meer verstand van hebben dan ik, blij dat er op politiek niveau urgentie rondom het klimaat is. Tegelijkertijd heb ik ook het idee dat de politiek nog geen antwoord heeft, waardoor er feitelijk (nog) geen effectief beleid is. Dat is links noch rechts.

De wereld is rap opgewarmd, maar wellicht nog verontrustender is dat tegelijkertijd ook het weer veranderd, en de gevolgen daarvan wellicht nog veel duurder zijn. Denk bijvoorbeeld aan de ongewone droogte of juist natheid. Voorafgaand aan de crisis in Syrie werd het land getroffen door de ergste droogte ooit gemeten, terwijl in delen van Azie de hoeveelheid regen juist ongewoon veel was.

Maar ook in ons eigen land zien we weersomstandigheden die heel fors afwijken van wat je volgens onze langjarige gemiddelden mag verwachten: het verbeteren van het warmterecord afgelopen zomer met meer dan 2 graden is daar een voorbeeld van. Maar ook de grote droogte van de afgelopen twee zomers, waardoor grondwaterstanden, vooral in de hogere delen in oost en zuidoost Nederland extreem laag zijn en de verwachting is dat er nog maanden, misschien nog wel langer, nodig is om dit weer op peil te krijgen. Hier een voorbeeldje:

Afbeelding

Eerder heb ik gelezen dat het KNMI niet verwacht dat dergelijke droogte in de zomer de nieuwe standaard wordt, maar dat het veel grilliger wordt, waarbij de zomer het ene jaar gortdroog verloopt, en het volgende jaar kletsnat kan zijn. Daar moet je als land wel mee leren omgaan. Ik weet niet of klimaatverandering nog te keren valt door enorme bedragen uit te geven, of dat het juist slimmer is om in te zetten op investeringen om op de juiste manier om te gaan met klimaatverandering. Maar voor mij is wel duidelijk dat dit thema de komende jaren nog veel meer van onze aandacht zal vragen. En of dat dan direct links gedachtegoed betreft? Geen idee, volgens mij is het zowel voor de linker als de rechterkant van het politieke spectrum van belang om ons land (maar in de eerste plaats de hele wereld) leefbaar te houden.
Die stikstofdiscussie heeft niets met de discussie over klimaat en opwarming te maken, de issue is hier natuurbescherming (ook al zijn stikstofoxides nare broeikasgassen). Geen idee waarom dat hogere prioriteit krijgt dan klimaatverandering.

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » do 07 nov 2019, 15:15

chriskrusz schreef:
do 07 nov 2019, 13:39
Geen idee waarom dat hogere prioriteit krijgt dan klimaatverandering.
Dat snap ik wel: het stikstofprobleem hebben mensen nu, meteen, last van (geen nieuwe huizen bijv.). Klimaatverandering is een langzaam iets, waar je in de dagelijkse praktijk weinig van merkt. De urgentie voelt dan een stuk minder.

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » do 07 nov 2019, 17:41

^^ De enige reden dat dat zo is is dat de natuurgebieden wettelijke bescherming krijgen, en het klimaat niet.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » do 07 nov 2019, 18:21

DjIdee schreef:
do 07 nov 2019, 11:52
Bliq/Cross: https://www.bliq.report/
Kende ik niet. Offtopic: groot succes, die fietsstraat op de Sarphatistraat zo te zien. :lol:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 07 nov 2019, 19:09

Attietattie schreef:
do 07 nov 2019, 18:21
Offtopic: groot succes, die fietsstraat op de Sarphatistraat zo te zien. :lol:
Hoe bedoel je?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 08 nov 2019, 8:38

Veel ongevallen.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » vr 08 nov 2019, 9:53

^^ verwar je de Sarphatistraat niet met de Mauritskade?

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 08 nov 2019, 11:05

Nee, Ceintuurbaan, zie ik nu ik beter kijk. Excuses.

Durashift
stadsweg

Bericht door Durashift » za 09 nov 2019, 12:43

Jackbauer1350 schreef:
wo 06 nov 2019, 22:50
Dacht altijd dat de 130 km/u oorspronkelijk uit de koker van de PVV kwam ten tijde van dat minderheidskabinet met gedoogsteun van PVV.
Ja, dat is ook mijn herinnering.
Voor mij is de verhoging naar 130 km/h dan ook vooral een VVD poging om PVV kiezers terug te halen, destijds, nadat Wilders zijn keutel introk m.b.t. gedoogsteun.
RSK schreef:Een of andere weerman opperde al dat het raar zou zijn om Tesla’s langzamer te laten rijden omdat ze niets uitstoten. (..)
Meneer Hiemstra? Die heeft zelf een elektrische auto.. dus wellicht gevalletje eigen belang? ;)
https://www.nporadio1.nl/homepage/12835 ... et-klimaat
Laatst gewijzigd door Durashift op za 09 nov 2019, 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Jackbauer1350 » za 09 nov 2019, 13:03

Wilders wilde daarna zelfs nog naar 140 km/u gaan:
https://www.telegraaf.nl/lifestyle/1224 ... r-140-km-h

Durashift
stadsweg

Bericht door Durashift » za 09 nov 2019, 13:23

Piles schreef:
do 07 nov 2019, 15:15
chriskrusz schreef:
do 07 nov 2019, 13:39
Geen idee waarom dat hogere prioriteit krijgt dan klimaatverandering.
Dat snap ik wel: het stikstofprobleem hebben mensen nu, meteen, last van (geen nieuwe huizen bijv.). Klimaatverandering is een langzaam iets, waar je in de dagelijkse praktijk weinig van merkt. De urgentie voelt dan een stuk minder.
Ach, de Amerikaanse olielobby heeft in 1989 met succes maatregelen tegen klimaatverandering tegen kunnen houden.. de wereld had er misschien een stuk beter voor kunnen staan als dat akkoord in Noordwijk er wel gekomen was.. :?:
Meters zeespiegelstijging, ongekende bosbranden, droogte en miljoenen klimaatvluchtelingen. Het is volgens wetenschappers wat ons deze eeuw te wachten staat nu de aarde afstevent op een opwarming van zo'n 3 graden. Had dat anders gekund? Ja, concludeert New York Times-journalist Nathaniel Rich en hij wijst daarbij naar een conferentie in november 1989 georganiseerd door Nederland.
https://www.youtube.com/watch?v=LqjZStt9quE

jelger
autoweg
Contacteer:

Bericht door jelger » za 09 nov 2019, 14:16

Dat zullen we nooit weten. Wat we wel weten is dat politici wel gevoed worden met meer dan voldoende signalen, maar beleidsaanpassingen voor zich uitschuiven als kiezersgunst daarmee gediend is. Tot het moment dat er zich een crisis situatie voordoet en men voor het blok geplaatst wordt. Dat zie je dit jaar.

We hebben jaren lang bepaalde duurzaamheidsdoelstellingen die genoegzaam bekend zijn verslond, lopen in de achterhoede (niets 'beste jongetje'). Ineens wordt men wakker. Iets met internationaal afgesproken datum doelstellingen en een coalitie waarin partijen vinden dat het als welvarend land de eer te na is om die doelen niet te halen (of benaderen). En terecht natuurlijk. Daar wordt dan straf beleid op gezet, maar dan blijkt er opeens veel meer aan de hand te zijn. En dan wordt het inderdaad een chaotische mix, want de "slack" ruimte is al helemaal opgesoupeerd, en is er weinig manoeuvreerruimte.

Om vervolgens de afspraken en normen de schuld te geven terwijl er jaren lang bewust niets gedaan is. Ik weet niet hoe wegenbouwers werken, maar als je 12 maanden niets / nauwelijks wat doet en dan de laatste 2 maanden gaat hardlopen, dan weet je toch dat je je niets kan veroorloven aan tegenslag?

Dit is het bestuursprobleem.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Jackbauer1350 » za 09 nov 2019, 17:43

Leden D66 willen snelheidslimiet van 90 kilometer per uur

De leden van D66 willen dat de maximumsnelheid op snel- en autowegen omlaaggaat naar 90 kilometer per uur. De Tweede Kamerfractie van hun partij moet zich daar hard voor maken, bepaalden zij tijdens het partijcongres in Breda.

Het voorstel komt uit de koker van de Jonge Democraten. Zij vinden een flinke verlaging van de snelheidslimiet noodzakelijk om de uitstoot van CO2 terug te dringen en om luchtverontreiniging en geluidsoverlast tegen te gaan. Ook de doorstroming en verkeersveiligheid zouden erbij gebaat zijn.
Bron: Parool

:nuts: D66 begint door die jongeren afdeling JD net als GL een partij van buiten de realiteit te worden.

Palance
4x4 autosnelweg
Contacteer:

Bericht door Palance » za 09 nov 2019, 18:20

Als we er nou meteen een zone-30 van maken, dan zijn we ook meteen klaar :facepalm:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

jelger
autoweg
Contacteer:

Bericht door jelger » za 09 nov 2019, 19:13

D66 is zoekende naar nieuwe ankerpunten (verwijzing onder meer Radio EenVandaag gisteren middag, tesamen met CDA) nu veel van haar eerdere (hervormings) speerpunten van de afgelopen 10 jaar zijn vervuld in meer of mindere mate (of niet meer onderscheidend zijn).

Ik zou uit deze oprisping (nog) niet al veel afleiden voor de toekomst. Belangrijker is of dit over een jaar nog in het verkiezingsprogramma verschijnt, al dan niet via een amendement op het congres dat het programma aan de leden voorlegt (en vaststelt) in najaar 2020.

De motie waar het hier om gaat - met een negatief stemadvies van Landelijk Bestuur - vraagt eigenlijk vrij weinig.
https://besluitvorming.d66.nl/moties-am ... umsnelheid
verzoekt de Tweede Kamerfractie:
- zich in te zetten voor een beperking van de maximumsnelheid tot 90 km/h op snelwegen en autowegen in Nederland;
Het vraagt geen initiatiefwet of andere dingen die de fractie met een lastige missie opzadelen waar het zelf niet achter staat (ik weet hoe dit werkt, het stemadvies leunt behoorlijk op het advies uit het aangesproken gremium). De motie vraagt alleen zich "in te zetten". Een vrij ruim begrip. Ik vermoed dat dit ook de sleutel is waarom de motie het gehaald heeft op het congres ondanks een negatief advies. Ben wel benieuwd met welk verschil.

In mijn optiek is dit nou een motie die vooral opvallend is, maar weinig effect zal hebben. Ik was er niet, en kon er dus niet voor liggen. Het spijt me, mede forummers. :oops:

Maar ben wel blij dat moties uit eigen afdeling door mijn plaatsvervanger glansrijk door de stemming geloosd zijn. Deze waren ook weinig revolutionair.

Durashift
stadsweg

Bericht door Durashift » za 09 nov 2019, 19:27

Reactie partijtop is dan ook: beginnen bij 130 km/h en we zien wel waar we uitkomen (neerwaarts).

https://twitter.com/LarsNos/status/1193184129342476288

Verder buigt men bij het CDA toch vooral voor de verlangens van sommige boeren, heb ik het idee.
Gedeputeerden stappen op in Brabant.. het wetenschappelijk bureau stelt de tekst bij..
Zwakke knieën daar, vind ik.

https://nos.nl/artikel/2309727-stikstof ... -gaan.html

Plaats reactie