130 km/h op Nederlandse snelwegen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

JGB07
dorpsstraat

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door JGB07 » do 08 apr 2021, 12:01

LennyKravitz schreef: do 08 apr 2021, 1:39 Overigens snap ik niet dat JGB07 uitwijken voor invoegend verkeer onnodig en "daarmee" gevaarlijk is. Tjonge dat hangt toch van de situatie af? Als er ruimte is, dan kun je opzij... dat is niet gevaarlijk als je goed om je heen gekeken hebt. Als 't druk is en je kan niet opzij, dan moet de invoeger beter opletten ja. Maar ik zou het ook asociaal vinden als je rustig blijft rijden met ruimte naast je en dat die ander dan extra moeite moet doen. DAT is juist gevaarlijk maken. Het is gewoon sociaal rijgedrag om ruimte te geven, ipv ikke ikke ikke.
Volgens mij zijn de filmpjes hierboven heel duidelijk in wat ik bedoel. Er is geen enkele reden om uit te wijken en achteropkomend verkeer moet noodgrepen toepassen om ernstige ongelukken te voorkomen. Zeker wanneer er gewoon 130 gereden mag worden en de uitwijker slechts 100 rijdt, zou (in geval van een ongeluk) de uitwijker aansprakelijk moeten zijn.

Over het asociaal vinden om rustig te blijven rijden, dat is juist sociaal. Daarmee geef je de invoeger namelijk de mogelijkheid om te kiezen tussen versnellen (om voor je langs te gaan) of om af te remmen (om achterlangs te gaan). Volgens mij heeft iedereen bij rijles geleerd om je bij het invoegen aan te passen aan het op de snelweg rijdende verkeer. Ben je eenmaal ingevoegd, dan kan je je eigen (eventueel lagere) snelheid kiezen. Je ziet dat ook terug in het filmpje hierboven van die lesauto: keurig volgens het boekje.

Uiteraard zijn op het voorgaande uitzonderingen. Zoals wanneer er veel invoegend verkeer is of wanneer het invoegend verkeer zich niet kan en mag aanpassen aan het verkeer. Of wanneer de invoegstrook ontzettend kort is. Ook dan geldt echter dat er meerdere opties zijn en uitwijken naar links lang niet altijd de beste optie is. Het begint daarbij ook vaak met een beetje inzicht: hoevaak wordt er wel niet uitgeweken terwijl het feitelijk niet eens nodig is?

Ik bedacht mij laatst (toen ik 's nachts bij een tankstation een auto voor mij had die met 50(!) invoegde) dat we misschien overal oplichtende borden moeten plaatsen met teksten als "U rijdt te langzaam om veilig in te voegen". Maar ergens is het natuurlijk heel triest als zoiets nodig zou zijn om de snelweg veilig te houden.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 08 apr 2021, 15:53

LennyKravitz schreef: do 08 apr 2021, 1:39Overigens snap ik niet dat JGB07 uitwijken voor invoegend verkeer onnodig en "daarmee" gevaarlijk is. Tjonge dat hangt toch van de situatie af? Als er ruimte is, dan kun je opzij... dat is niet gevaarlijk als je goed om je heen gekeken hebt. Als 't druk is en je kan niet opzij, dan moet de invoeger beter opletten ja. Maar ik zou het ook asociaal vinden als je rustig blijft rijden met ruimte naast je en dat die ander dan extra moeite moet doen. DAT is juist gevaarlijk maken. Het is gewoon sociaal rijgedrag om ruimte te geven, ipv ikke ikke ikke.
Maar de wet is vrij simpel: invoegen is een bijzondere manoeuvre en dan moet je het overige verkeer voorrang geven. Wie invoeghulp geeft, zeker met onze lange invoegstroken in Nederland, doet meestal aan onnodig links rijden en dat mag ook niet. Een paar jaar geleden was er op dit forum een discussie over iemand die een bekeuring had gekregen voor onnodig links rijden vanwege invoeghulp.

Het is wettelijk gezien toch echt de verantwoordelijkheid van de invoeger om correct in te voegen. En begrijp me goed, ik snap dat je invoeghulp als sociaal ziet. Maar wat sommigen als 'sociaal rijgedrag' zien is niet altijd wettelijk de juiste manier.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 08 apr 2021, 20:19

^^ Het is net zo sociaal als voetgangers en fietsers voor laten gaan bij een oversteek waar ze geen voorrang hebben B(
Natuurlijk is het soms nodig om ruimte te maken, maar alleen als het echt niet anders kan.

Ik heb ook wel eens vanaf de hoofdrijbaan naast elkaar rijdende vrachtwagens ingehaald via de invoegstrook, strikt genomen mag dat maar ik weet niet of je er ook echt mee wegkomt...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 08 apr 2021, 21:04

Dit is niet zo zwart of wit als sommigen schetsen.

Het probleem is alleen dat de doorsnee bestuurder niet bijster goed kan rijden.
Men snapt niet waarom een bepaalde actie in een bepaalde situatie wenselijk of onwenselijk is, men heeft een slecht omgevingsbewustzijn en men wordt ook niet gehinderd door verkeersinzicht.
Zolang men echter binnen de lijntjes kleurt kan op een wegennet aangelegd om zelfs voor de ergste debielen geschikt te zijn, gelukkig niet veel gebeuren. Alleen als mensen zelf de lijntjes verzinnen waarbinnen te kleuren... Dan gaat het moeilijk worden.

Een goede bestuurder houdt zich aan de verkeersregels en weet wat er om hem/haar heen aan de hand is. Hij/zij weet dus ook wanneer ruimte te geven en wanneer niet.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 04 jun 2021, 12:43

Volgens het CBS wil 52% van de mensen sneller dan 100 km/h rijden op de autosnelweg overdag. 41% vindt 100 prima.

Echter ga je wat dieper in de data kijken, dan zie je een behoorlijk verschil tussen dagelijkse rijders en de rest. Van degenen die dagelijks rijden vindt 29,7% 100 overdag prima en 11,2% 100 's avonds en 's nachts prima.

https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/rappo ... mobiliteit

Wegdeksel
zandpaadje

Bericht door Wegdeksel » vr 04 jun 2021, 13:04

Ik kan het zo gauw niet vinden in het rapport van het CBS, maar het maakt ook nogal uit welke vraag ze gesteld hebben. Er zit een behoorlijk verschil of mensen het voor zichzelf voldoende vinden om niet harder dan 100 te mogen of dat ze vinden dat andere weggebruikers ook niet harder zouden mogen.

Op een weg waar 130 de max is, rijdt ook lang niet iedereen die snelheid. Misschien dat de snelheden die mensen dan rijden, redelijk overeenkomen met de verdeling in dit onderzoek.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » vr 04 jun 2021, 15:01

Het verbaast mij altijd behoorlijk hoeveel mensen er na 19:00 nog steeds 100 blijven rijden, niet dat ik er last van heb, maar het aandeel 100 rijders is ook in de avonduren fors gegroeid in vergelijking met voor de maatregel.

Op korte afstanden heb ik geen problemen met 100, maar als ik vanuit Zwolle naar Antwerpen moet gaat het behoorlijk irriteren, en op dat soort dagen hou ik 115 GPS snelheid aan met flitsmeister in de aanslag. :) En dan ben ik echt niet de enige die deze snelheid aanhoud als ik zo om mij heen kijk.

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » vr 04 jun 2021, 18:03

Hier is het ook sterk afhankelijk van de te rijden afstand. Naar mijn ouders toe is een piseindje waarop het geen bal uitmaakt hoe hard ik rij, één verkeerslicht tegen en de tijdswinst is weg.

Mijn vorige woon-werk traject was 100 km, daar maakte het een flink verschil. Met 120-130 op de vrije stukken was ik zo 10 minuten eerder op bestemming. En nog los van de objectieve tijdswinst speelt ook het subjectieve mee, idee nog ergens te komen vs lekker doorhobbelen.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » za 05 jun 2021, 14:46

Wat mij betreft gaan we dan ook terug naar 120 als standaard en 100 rondom steden. Stuk eenduidiger en makkelijker te begrijpen dan dat huidige geflipper met snelheden. En ja, ik zou ook liever 130 integraal zien, maar met zo veel uitzonderingen i.v.m. natuur etc. kan ik met 120 prima leven.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 05 jun 2021, 16:22

Ik blijf bij mijn Franse systeem:
130 km/h op de autosnelwegen
110 km/h op susbstandaard snelwegen en wegen door gevoelige gebieden; eveneens op dubbelbaans autowegen
90 km/h op wegen als de Ring A 10 west en op enkelbaans autowegen.
70 km/h op gevaarpunten (als nu)

80 km/h op doorgaande wegen buiten de bebouwde kom met vrijliggende fietspaden
70 km/h op overige wegen buiten de bebouwde kom en auto- of stroomwegen binnen de bebouwde kom
60 km/h op gevaarpunten

50 km/h binnen de bebouwde kom op doorgaande wegen
30 km/h 'residentiele gebieden', het liefst aangegeven op de Zwitsere manier: https://goo.gl/maps/8mpYdXU25PM9mCTMA
en dan dus consequent, zodat fietsstraten, woonerven en wat dies meer zij in één regeling terecht komt. Veel duidelijker voor de weggebruiker.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 05 jun 2021, 19:39

Op zich zijn de officiële maximumsnelheden in Nederland het probleem niet. Wel dat op bijna elke weg een lagere Vmax geldt, in combinatie met eigenlijk geen logische zichtbare reden waarom die lagere Vmax dan 130, 80 o.i.d. geldt.
Logisch dat mensen dan de Vmax negeren. En je dus veel handhaving nodig hebt om mensen zich aan de snelheid te laten houden.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 06 jun 2021, 1:02

Simpelweg het principe van geloofwaardigheid, verkeersgedrag moet primair uit de verkeersomgeving zelf volgen. Als je op locatie x met 80 km/u op 30 cm afstand van een tegenligger mag rijden en op locatie y mag je met 80 km/u over een driestrookssnelweg, dat gaat er iets niet goed.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » zo 06 jun 2021, 1:33

Met 120 als algemene limiet kan je ook eindelijk dat oerwoud aan totempaal borden weghalen die je nu bij elke oprit ziet..
Dit samen met die rommelige '' 70 / 90 bij natwegdek / spoorvorming '' borden die 'tijdelijk' langs veel snelwegen staan. :)

Laten we hopen dat het nieuwe kabinet weer aandacht schenkt aan deze situatie.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 06 jun 2021, 1:47

Wouter N14 schreef: zo 06 jun 2021, 1:02 Simpelweg het principe van geloofwaardigheid, verkeersgedrag moet primair uit de verkeersomgeving zelf volgen. Als je op locatie x met 80 km/u op 30 cm afstand van een tegenligger mag rijden en op locatie y mag je met 80 km/u over een driestrookssnelweg, dat gaat er iets niet goed.
Ik ben het absoluut met je eens. Maar ik denk dat er wat anders aan ten grondslag ligt. En dat ga je in dit land nooit meer oplossen:

In Duitsland houdt men zich wel vrij redelijk aan de snelheidsbeperkingen. En waarom is dat? Omdat men daar nog de ruimte heeft om te knallen. Het is denk ik een menselijk ding, dat men rebels wordt, als alles maar verboden is.

Kijk naar de coronaregels: ik denk dat vrijwel iedereen de regels naar zijn eigen hand zet. Hoeveel mensen hebben er niet 2 man over de vloer gehad toen er eigenlijk maar 1 persoon op visite mocht komen? Kijk naar de rellen op het Museumplein.

Die eerste groep, zijn de mensen die 110-130 rijden waar je 100 mag. Die tweede groep raakt zo nu en dan het rijbewijs kwijt. Maar die eerste groep is wel echt extreem groot!

Ik ben ervan overtuigd, dat als je men op snelwegen loslaat (daar waar het kan), dat men zich extreem veel beter aan snelheidsbeperkingen houdt, daar waar het echt nodig is.

NB: wat ik bedoel met 'loslaten' laat ik in het midden. Of dat 130, onbeperkt, of iets daartussenin is, zou ik over na moeten denken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 06 jun 2021, 9:13

Attietattie schreef: zo 06 jun 2021, 1:47In Duitsland houdt men zich wel vrij redelijk aan de snelheidsbeperkingen. En waarom is dat? Omdat men daar nog de ruimte heeft om te knallen. Het is denk ik een menselijk ding, dat men rebels wordt, als alles maar verboden is.
Als je het gewend bent, is het niet echt "knallen" meer. Maar dan nog ben je even uit dat hele strakke keurslijf.

Wel speelt in Duitsland nog een iets andere mentaliteit en zijn de limieten doorgaans beter te begrijpen dan in Nederland. 60 en smal bij werkzaamheden is irritant en over die bouwputten kunnen we het lang hebben, maar de limieten die erbij staan zijn begrijpelijk.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » zo 06 jun 2021, 9:24

Wouter N14 schreef: zo 06 jun 2021, 1:02 Simpelweg het principe van geloofwaardigheid, verkeersgedrag moet primair uit de verkeersomgeving zelf volgen. Als je op locatie x met 80 km/u op 30 cm afstand van een tegenligger mag rijden en op locatie y mag je met 80 km/u over een driestrookssnelweg, dat gaat er iets niet goed.
Eens, en het gaat ook om begrijpelijkheid. Ik zal wat praktijkvoorbeelden laten zien:

Zuiderparkweg, 50 km/h:
https://maps.app.goo.gl/7JGAEmzLBeHZ1Fgr7
Jacob van Maerlantstraat, 30 km/h:
https://maps.app.goo.gl/BUCiLFVNeW4WgVRK7
Doctor Poelsstraat, 50 km/h:
https://maps.app.goo.gl/SrKHjeG275Q9Ci8v8

Dit zijn qua uitstraling vergelijkbare wegen met asfalt en rode fietsstroken. Toch is er binnen 1 gemeente al geen duidelijke lijn waarom het een perse 30 moet zijn en het ander 50. Bovendien zijn ze stedenbouwkundig ooit allemaal als ontsluitingsweg ontworpen en dan is mijn ervaring dat het door de omgeving vrijwel nooit lukt om daar geloofwaardig een 30-zone van te maken. Bovendien kun je kennelijk uit de uitstraling van de weg zelf ook niets meer afleiden.

Hier ook nog een prachtig voorbeeld qua error op stedenbouwkundig vlak uit Tilburg: Berglandweg
https://maps.app.goo.gl/KY1SB6gwpY2rNpfCA

Een brede lap asfalt met aangrenzend alleen maar groen en achterkantsituaties. Toch mag je hier maar 30.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 06 jun 2021, 10:09

Herkenbaar die Bossche situaties. Overal binnen de gemeente kom je enorme variëteit in wegbeeld tegen bij dezelfde maximumsnelheid.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 06 jun 2021, 10:25

Ik heb in alle regio's waar ik in Nederland kom (noorden valt daar niet onder) zowel bibeko als bubeko het idee dat het beleid weinig consequent is.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 06 jun 2021, 10:47

Attietattie schreef: zo 06 jun 2021, 1:47In Duitsland houdt men zich wel vrij redelijk aan de snelheidsbeperkingen. En waarom is dat? Omdat men daar nog de ruimte heeft om te knallen. Het is denk ik een menselijk ding, dat men rebels wordt, als alles maar verboden is.
In Nederland wordt ook veel meer op het scherpst van het ontwerp gereden. Misschien wel juist omdat alles zo krap en oncomfortabel ontworpen is wordt er wat agressiever gereden om dat te compenseren.

In Spanje zie je dit ook, een brede weg van 9 meter gaat door een bebouwde kom, de maximumsnelheid gaat van 90 naar 50 zonder enige snelheidsremmende maatregel. Toch houden mensen zich er aan. In Nederland zou de weg versmald worden naar 6 meter, met een chicane met rijbaansplitsing en oncomfortabele bochten, of een versmalling waar verkeer alleen alternerend doorheen kan, en dan graag ook nog een steile drempel er op.

Nederlandse wegen ogen vaak 'overengineered'. In Nederland leggen we wegen waar je zou moeten kunnen doorrijden vol met zo krap mogelijk ontworpen rotondes. 15 jaar geleden dachten we dat dat de reden was dat Nederland een relatief goede verkeersveiligheid had, maar inmiddels zijn we ingehaald door andere landen die niet zo'n rigide wegontwerp toepassen. Bijvoorbeeld Spanje. Maar ook in Zweden zijn de wegen veel minder drastisch ingericht.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 06 jun 2021, 10:51

Ik heb het idee dat het verkeer al langere tijd steeds aggressiever en egoïstischer aan het worden is. Misschien heeft dat te maken met ergernis opgewekt door de krappe drukke en oncomfortabele wegen? Het zou een reden kunnen zijn dat de ongevallen niet dalen.

Spanjaarden rijden een stuk meer ontspannen heb ik het idee.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 06 jun 2021, 11:25

Attietattie schreef: zo 06 jun 2021, 1:47 In Duitsland houdt men zich wel vrij redelijk aan de snelheidsbeperkingen. En waarom is dat? Omdat men daar nog de ruimte heeft om te knallen. Het is denk ik een menselijk ding, dat men rebels wordt, als alles maar verboden is. ... Ik ben ervan overtuigd, dat als je men op snelwegen loslaat (daar waar het kan), dat men zich extreem veel beter aan snelheidsbeperkingen houdt, daar waar het echt nodig is.
duikgek89 schreef: zo 06 jun 2021, 10:51 Ik heb het idee dat het verkeer al langere tijd steeds aggressiever en egoïstischer aan het worden is. Misschien heeft dat te maken met ergernis opgewekt door de krappe drukke en oncomfortabele wegen? Het zou een reden kunnen zijn dat de ongevallen niet dalen.
Dit zijn zeker ook factoren ja. Ik zou willen zeggen dat Nederland eigenlijk geen autosnelwegen meer heeft zoals ze bedoeld zijn. Ze zijn of te krap en dus te snel te druk, en/of ze hebben een onrealistisch lage snelheid, en/of ze hebben te veel een regionale of zelfs lokale functie. Op het OWN hebben we eigenlijk geen hoofdwegennet meer. Je kan of mag nergens inhalen, snelheid wordt fysiek afgedwongen met drempels, camera's en rotondes (zoals Chris ook zegt). Met andere woorden, je kan niet meer comfortabel en snel langere afstanden afleggen. En wat ik al eerder opmerkte, het Nederlandse verkeersbeleid lijkt er op gebaseerd te zijn dat je weggebruikers verregaand kunt conditioneren, maar als je daarin te ver gaat krijg je het tegengestelde effect, ofwel wat Attietattie en Duikgek veronderstellen.

Ik merk het bij mij zelf ook. "Vroeger" reed ik altijd netjes de limiet, later wel op GPS en op de rand van de correctie. Nu alles overdag 100 is, heb ik daar ronduit maling aan en weiger ik mij daarnaar te voegen. En nu merk dat ik ook moeite krijg met andere wegvakken die altijd al 100 waren, maar waar dat ook altijd al ronduit ongeloofwaardig (bv. A15 Benelux - Vaanplein of de A16 Ridderkerk - Dordrecht, met name 's avonds).

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » zo 06 jun 2021, 12:18

Een leuk voorbeeld vind ik de onderstaande weg. Zelfde weg. Ander wegbeeld na passeren van de grens.
Duitsland: 100 km/u, "normale" wegmarkering, bomen langs de weg. 100 km/u is haalbaar, maar hoeft niet per se aangehouden te worden.
Nederland: 80 km/u, ETW-markering, meer open karakter vanwege het weiland rechts van de weg, bredere weg dan in Duitsland.
Link
I'm average height... in Thailand.

CasablancaMarocco
verkeersader

Bericht door CasablancaMarocco » zo 06 jun 2021, 13:12

Onze maatschappij is ook wel erg ingericht op snelheid, online iets bestellen? Morgen in huis..
Op facebook zie ik dagelijks mensen die klagen over PostNL, DHL en pizza bezorgers die als 'gekken' door de woonwijken jakkeren.

Men vergeet vaak dat er in die branche een enorme tijdsdruk zit op het bezorgen van deze producten, de doelen die je als bezorger hebt zijn bijna onhaalbaar, door de werkdruk ga je automatisch wat harder rijden, om toch nog het idee te hebben dat je een beetje opschiet.

En zo gaat het tegenwoordig in steeds meer branches, door de stress krijgen mensen steeds kortere lontjes, verder leven we natuurlijk ook in een druk bevolkt land, vrachtwagens die elkaar continu inhalen, een 65+er met fietsendrager die zonder te kijken naar links gaat waardoor je weer vol in de remmen moet... Tja, dan is het soms wel verleidelijk om even te seinen en diegene flink af te snijden..

Ik heb ook soms het idee dat een maatschappij als Spanje gewoon wat relaxter is, dunner bevolkt ook, misschien dat ze daar wat vriendelijker naar elkaar zijn in het verkeer.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 06 jun 2021, 13:29

Misschien sluit het ook aan bij hoe veel bedrijven "opereren", met name MKB. Misschien komt het door de handelsgeschiedenis of is het omdat veel van die bedrijven specialisten zijn op een bepaald gebied met weinig volume maar een hoge graad van specialisatie.
Ik observeer in ieder geval dat men niet de tijd neemt om dingen goed uit te denken, goed uit te werken, goed te testen en goed af te ronden. Het gaat allemaal om snelle reacties. Vlug een ordertje scoren, vlug wat in elkaar flansen en afraffelen tussen het vergaderen door en hup snel leveren en daarna hup vlug het volgende doen (en ondertussen nog bezig zijn met de losse eindjes van de eerste). Ik zie dat bij het bedrijf waar ik werk, maar ook bij een aantal bedrijven waar we mee samenwerken proef je een beetje dezelfde "vlug vlug snel snel doe maar wat ongeveer in de juiste richting" benadering. Het resultaat is dat je continu onder stress staat, want tegen de tijd dat je aan "jouw" deel van de order kunt beginnen sta je al in de achterstand, dan krijg je op onduidelijkheden geen goede antwoorden, krijg je er 10 wijzigingen overheen en als klap op de vuurpijl zijn er mensen die de klant dan beloven dat alles nog wel een weekje eerder af kan zijn..... Zo loop je dus gevoeld dag in dag uit achter de feiten aan.

In Duitsland wordt er naar mijn ervaring, meer de tijd genomen om dingen goed te bekijken er over na te denken en dan goed uit te voeren (waarbij men soms verstrikt raakt in een web van regeltjes en procedures).

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » ma 07 jun 2021, 0:19

^^^
Robbert297 schreef:Een leuk voorbeeld vind ik de onderstaande weg. Zelfde weg. Ander wegbeeld na passeren van de grens.
Duitsland: 100 km/u, "normale" wegmarkering, bomen langs de weg. 100 km/u is haalbaar, maar hoeft niet per se aangehouden te worden. (..)
80 km/h aan beide kanten van de grens lijkt mij prima.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 07 jun 2021, 6:18

80km/h limieten gebruikt Duitsland vrijwel niet meer op dergelijke wegen, zeker niet buiten de voormalige DDR, al worden ze daar volgens mij ook minder; dus zou het dan 70 worden.

Maar mij lijkt de algemene limiet gecombineerd met common sense prima.

Edit: Typo...

de_Aristocraat
dorpsstraat

Bericht door de_Aristocraat » ma 07 jun 2021, 11:01

Wouter N14 schreef: zo 06 jun 2021, 11:25 Ik merk het bij mij zelf ook. "Vroeger" reed ik altijd netjes de limiet, later wel op GPS en op de rand van de correctie. Nu alles overdag 100 is, heb ik daar ronduit maling aan en weiger ik mij daarnaar te voegen. En nu merk dat ik ook moeite krijg met andere wegvakken die altijd al 100 waren, maar waar dat ook altijd al ronduit ongeloofwaardig (bv. A15 Benelux - Vaanplein of de A16 Ridderkerk - Dordrecht, met name 's avonds).
Sinds in Nederland de 100km/h is ingevoerd, merk ik wel een verschil in beleving (misschien word ik ook gewoon wat ouder). Als ik met mijn zakelijke auto / in de Randstad onderweg ben dan rij ik meestal 100km/h op de CC, omdat het voor mij een sport is geworden zo zuinig mogelijk te rijden. Omdat ik ook veel in Duitsland ben (geweest), en de Duitse mentaliteit ken, zorg ik er wel voor als ik op een tweebaansweg zo langzaam ga inhalen, ik wel rekening hou met het achteropkomende verkeer. Dus in de praktijk als iemand sneller is, dan laat ik het gas even los zodat diegene erlangs kan, en ga dan pas inhalen. Want zoals ik het erg irritant vind als iemand voor mijn neus (langzaam) gaat inhalen, wil ik dat immers ook niet een ander "aandoen". Dit zijn meestal ritten tussen de 75 en 100 kilometer.

Als ik echter buiten de Randstad moet wezen dan rij ik toch weer wat sneller 130 / 140km/h, omdat in de perceptie de weg langer is (vaak rond de 130 / 150 kilometer is) en ik dan meer wil opschieten. Dan speelt het zo zuinig mogelijk rijden (met de privéauto) veel minder een rol.

Oja, als ik dan toch weer in Duitsland ben, dan laat ik hem (daar waar het toegestaan is) ook gewoon gaan. Mede omdat afstanden sneller rijden enige tijdswinst oplevert, en ook gewoon leuk is. ;)
BMW 116d (06/2017)
BMW 320i (01/2007)
Volvo V40 D2 (12/2013)

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » ma 07 jun 2021, 11:23

^^ En je moet je volledig focussen op de weg en het overige verkeer, dus dan heb je een goed excuus om van je telefoon af te blijven tijdens het rijden :top:

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » do 10 jun 2021, 20:37

^^ ik kan op niet al te drukke autobanen urenlang 180 a 200km/h aanhouden zonder me echt moe te voelen.

Sukkel ik daarintegen met 100km/h naar Maastricht dan ben ik voor Venlo al hartstikke duf...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 10 jun 2021, 20:57

Rijden in Nederland kan best vermoeiend zijn maar dat ligt meer aan een aantal figuren die rare fratsen uithalen op de weg. Maar goed eerlijk gezegd, ik rij vooral de A 7 en A 6, en die vind ik vergeleken met de A 2 een stuk comfortabeler rijden...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.