130 km/h op Nederlandse snelwegen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Naturist
expressweg

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Naturist » za 07 mei 2011, 2:12

Mag ik een suggestie doen?
het Duitse bord gebruiken, die blauwe vierkante, met daarin in witte cijfers 130.
Laatst gewijzigd door Naturist op za 07 mei 2011, 2:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » za 07 mei 2011, 2:16

Of op snelwegen geen vmax tenzij anders aangegeven dmv vaste of matrixborden #blijfdromen
Mensen die zonodig zo hard moeten rijden, maken hun eigen regels toch al? En dat is dus echt geen meerderheid van de automobilisten.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » za 07 mei 2011, 7:47

^^
Sommige tijdstippen (vaak avonds > 20.00) ervaar ik op sommige wegvakken (A6/A7) dat de massa soms rond de 140/150 rijdt, op de A6 wordt ik avonds laat met 160 op de cruisecontrol nog regelmatig ingehaald, terwijl ik zelf vaak alleen wat vrachtwagens en soms eens een andere auto inhaal... Of de A2 Amsterdam-Utrecht waar ik laatst van iemand begreep dat op sommige uurblokken de gemiddelde snelheid voor de 3 linker rijstroken boven de 120 ligt... En ik zie van het KLPD (of bv VHT Drenthe, die regelmatig langs de A32/A37 staan) percentage overtreders voorbij komen die rond de 40% ligt. En dan zijn ze gemeld, dus wel alarmeringen in de tomtom's, radio zenders etc...

Duitsland blijft voor mij een voorbeeld, verantwoordelijkheid aan mensen zelf over laten om een vmax te kiezen passend bij het wegbeeld (in de spits probeer ik echt geen 160 te rijden, dat wil niet, is onzinnig, maar als je een lege snelweg heb)... En daar waar het moet, beperken ze het wel, en omdat dat vaak reële beperkingen zijn, is men veel sneller genegen om zich eraan te houden.

Euregio
geband

Bericht door Euregio » za 07 mei 2011, 8:36

Gaat in Nederland nooit werken, in het noorden rijden ze altijd al harder dan de rest van Nederland maar als jij in Delft zou wonen zou ik het knap vinden als jij overal met 180 voorbij wilt.

Het noorden is wat leger, en bij jullie is alles al 120 in de Randstad mag je blij zijn als je met 100 mag rijden op de snelweg ipv 80 (Binnen de steden)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 07 mei 2011, 9:25

Ik weet niet exact wat het criterium voor het ontbreken van een maximumsnelheid in Duitsland is. Ik vermoed een afweging tussen de verkeersintensiteit, capaciteit, stedelijkheid en het aandeel vrachtverkeer.

Maar stel dat je het hebt over 55.000 voertuigen met 10% of minder vrachtverkeer, dan zou je in Nederland op slechts een paar snelwegen limietloos kunnen instellen. (De A7 Joure - Groningen zit bijvoorbeeld al aan de grens van dit cricterium).

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 07 mei 2011, 10:26

Is er uberhaupt een criterium dan in Duitsland? Als die er al zou zijn lijkt mij die meer gebaseerd op verkeersveiligheid. Bij elk knooppunt gaat de maximumsnelheid omlaag naar 120/100 om daarna weer limietloos te worden. Ook op wegvakken die niet standaard zijn gebeurt dit, met bijv onverwachte slingers, en stijgende en dalende gedeeltes.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 07 mei 2011, 11:17

Chris schreef:Ik weet niet exact wat het criterium voor het ontbreken van een maximumsnelheid in Duitsland is.
Er is geen criterium voor het ontbreken van een Vmax, er zijn juist criteria voor het instellen van een Vmax. En dat is inderdaad vooral ingegeven voor verkeersveiligheid, al dan niet in samenhang met de gemiddelde c.q. actuele verkeersdrukte.
Cornelis Lely, niet alleen ingenieur, minister van Waterstaat en de naamgever van Lelystad, maar ook de conceptuele bedenker van de autosnelweg.
Anno 1906.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 07 mei 2011, 12:09

DjIdee schreef:En daar waar het moet, beperken ze het wel, en omdat dat vaak reële beperkingen zijn, is men veel sneller genegen om zich eraan te houden.
Nou, 100km/h bij elk nietszeggend tunneltje van 100m lang? 60km/h bij wegwerkzaamheden in de berm? Het is niet altijd fantastisch in Duitsland hoor.
Enne gojje mins blieft altied leave.

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » za 07 mei 2011, 13:51

^^
Werkzaamheden in de berm wisselt heel erg. Hoe dat geregeld is weet ik niet. In Sauerland (BAB45) bij elke scheet (afgesloten parkeerplaats, schildjes aan rand vluchtstrook) idd 60... Maar op de BAB31, als er voertuigen op de vluchtstrook staan (bij maaien, of paaltjes poetsen), gewoon zo'n wagen met zo'n knipperend kruis erachter en geen beperking vmax... Erg merkwaardig :roll:
Laatst gewijzigd door Davy op za 07 mei 2011, 13:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » za 07 mei 2011, 14:01

Rene schreef:
Chris schreef:Ik weet niet exact wat het criterium voor het ontbreken van een maximumsnelheid in Duitsland is.
Er is geen criterium voor het ontbreken van een Vmax, er zijn juist criteria voor het instellen van een Vmax. En dat is inderdaad vooral ingegeven voor verkeersveiligheid, al dan niet in samenhang met de gemiddelde c.q. actuele verkeersdrukte.
En de niet te vergeten lärmschutz (geluidsbescherming) die de snelheid op sommige plaatsen beperkt.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.

N ° de membre 40

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » za 07 mei 2011, 14:27

Snelwegfreak schreef:
DjIdee schreef:En daar waar het moet, beperken ze het wel, en omdat dat vaak reële beperkingen zijn, is men veel sneller genegen om zich eraan te houden.
Nou, 100km/h bij elk nietszeggend tunneltje van 100m lang? 60km/h bij wegwerkzaamheden in de berm? Het is niet altijd fantastisch in Duitsland hoor.
Daar kan ik mij volledig bij aansluiten. Bij het begin/einde van de A46 is men momenteel bezig met onderhoud van de Talbrücken en daar heeft men een snelheidslimiet van 60 km/h ingesteld. Voor de rest bij ieder tunneltje van 100 meter is er een snelheidslimiet van 80km/h. Echter heb ik wel het idee dat de limieten in Duitsland wat beter worden nageleefd dan hier in Nederland.
Maar om weer op het oorspronkelijke onderwerp terug te komen: Gaan er binnenkort nog meer 130 km/h stukken komen of blijft het voorlopig bij het deel op de A7?

DjIdee
autoweg

Bericht door DjIdee » za 07 mei 2011, 15:01

^^

Bebording A6 is/wordt geplaatst, op de A16 en A17 ook heb ik begrepen uit die hoek van het land, dus het kan niet lang meer duren..

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » za 07 mei 2011, 19:55

Het verwarrende is dat er ook borden staan met einde 130 (het grijze bord met zwarte diagonale strepen), in ieder geval op de A6. Naar de weggebruiker toe was het duidelijker als er op die plek een bord met 120 erop had gestaan. Nu is het net alsof je buiten die zones harder mag dan 130.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 07 mei 2011, 22:55

^^ Oude discussie die door heel Nederland tig keer is gevoerd.
Deze gebruikers waarderen Attietattie voor dit bericht (totaal 13212):
mavasboe!SnelwegfreakWouterN14
-------------------------------------------------------------------------------------
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » za 07 mei 2011, 23:06

^^^ Nee hoor, dat zie je verkeerd: het is een nieuwe discussie over een oud onderwerp, oude wijn in nieuwe zakken dus.
Maar blijkbaar leeft het nogal onder de mensen, anders werd er niet meer over geschreven.

N ° de membre 40

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » za 07 mei 2011, 23:25

Ik denk dat het niet eens zozeer over de keuze van het bord zelf gaat, maar meer om de onduidelijke bordenbrij die deze 'proef' als gevolg heeft:

Tot voor kort was het helder, er staat 120 op borden langs de grens dus dat is defacto de standaard... Op sommige (teveel in mijn ogen) trajecten staan er borden 100 of zelfs 80, maar dat is wel duidelijk. De 100 borden worden keer op keer herhaald en de 80 zones worden zelfs met een rode rand op een matrixbord weergegeven.

Nu was de belofte in het regeerakkoord: 130 op de snelwegen, waarbij men wel goed kijkt waar het echt kan. Leek een redelijk helder standpunt in mijn ogen: 120 aan de grens vervangen door 130, en op een heel beperkt aantal plekken met borden 120 aangeven dat hier de snelheid niet naar 130 verhoogd is.

De uitvoering die nu tijdens deze proeven naar voren komt is echter toch heel verwarrend. Puur formeel klopt een bord 'einde 130', er is geen speld tussen te krijgen: einde maximumsnelheid van 130 waarmee je weer terugvalt op de algemeen geldende limiet van 120. Gevoelsmatig 'klopt' het voor veel weggebruikers echter niet, want een wit bord staat voor veel mensen toch gelijk aan 'rechtervoet omlaag'... Hetzelfde bord bij onze oosterburen heeft een heel andere consequentie dan bij ons hier. Wij als 'bordenkenners' snappen het wel, maar snapt de gemiddelde weggebruiker het ook wel?

Persoonlijk ben ik erg benieuwd naar de vorm die men gaat kiezen voor de uiteindelijke realisatie. De echte meerwaarde van deze verhoging wordt toch met de dag twijfelachtiger, niet omdat ik denk dat 130 niet kan, maar omdat het zo'n brei van limieten gaat worden dat de gemiddelde weggebruiker straks echt niet meer snapt hoe hard hij ergens nu precies mag. Ik begreep dat nu zelfs bij het verlaten van het proeftraject al 'einde 130' borden staan (A16 afslag naar de A59), dus vlak voor een scherpe bocht staat er nu 'einde 130'... Formeel klopt het volledig, maar hoe lang duurt het voordat iemand daar het gas intrapt en uit de bocht vliegt? Een bord '90' voor het ingaan van de bocht was veel logischer geweest.

Hopelijk wordt 130 toch de standaard, met afwijkingen naar beneden die liefst dynamisch via matrixborden (met rode rand) weergegeven worden. Dat kan 80, 100 of 120 zijn, en als het mogelijk is afhankelijk van het verkeersaanbod. Op deze manier kan het werken, maar als 120 toch de standaard blijft (en daar ziet het wel naar uit gezien de beperkte hoeveelheid trajecten die men zou willen realiseren) dan vraag ik me af of we niet gewoon beter de flitsgrens wat omhoog kunnen schroeven?

Euregio
geband

Bericht door Euregio » zo 08 mei 2011, 13:52

Vroeger was het gewoon: 120 in het buitengebied en 100 in de drukkere steden.

Nu heb je Vmax van 100 ook bv tussen Utrecht en Amsterdam en tussen Gouda en Zoetermeer.
En sommige plekken 120 dan ergens anders weer 130 de duidelijkheid is er een beetje af.

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » ma 09 mei 2011, 9:57

Ze hadden dan ook de maximumsnelheid op veel van de 100 trajecten naar 120 moeten verhogen, dat had veel meer toegevoegde waarde gehad. Maar goed, ik ben dan ook geen Henk (en zeker geen Ingrid), dus ik denk daar anders over dan hen ...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 09 mei 2011, 10:15

Euregio schreef:Vroeger was het gewoon: 120 in het buitengebied en 100 in de drukkere steden.

Nu heb je Vmax van 100 ook bv tussen Utrecht en Amsterdam en tussen Gouda en Zoetermeer.
En sommige plekken 120 dan ergens anders weer 130 de duidelijkheid is er een beetje af.
Het is inderdaad allemaal veel onduidelijker geworden, ook al staan er overal borden.

Neem nu als voorbeeld de A9 tussen KP Badhoevedorp en de Wijkertunnel, een stuk van een kilometer of 15. Daar heb je (bij geopende spitsstrook en met de huidige werkzaamheden t.h.v. KP Raasdorp) te maken met achtereenvolgens de volgende limieten: 100 - 80 - 100 - 120 - 90 - 120 - 100 - 120. Eigenlijk best idioot als je het zo op een rijtje ziet. De gemiddelde weggebruiker snapt het niet meer of ziet het allemaal niet meer. Gevolg: iedereen rijdt continu gestaag zijn eigen 'kruissnelheid' (wat voor sommigen betekent dat ze het hele stuk gewoon 120 km/h rijden).

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » ma 09 mei 2011, 10:43

Ja en dan gaan ze in het 80 gebied natuurlijk de flitspaal aan het werk zetten... :facepalm:

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » ma 09 mei 2011, 11:04

^^ En terecht. Wie niet wil opletten of zich niet wil aanpassen aan de Vmax, mag van mij rustig een prent krijgen.

Jeroentedee
stadsweg

Bericht door Jeroentedee » ma 09 mei 2011, 15:05

^^ Heb je zelf een rijbewijs?

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 09 mei 2011, 15:57

Groningen schreef:^^ En terecht. Wie niet wil opletten of zich niet wil aanpassen aan de Vmax, mag van mij rustig een prent krijgen.
Ik vind 80 km/h niet bepaald een realistische snelheid op een autosnelweg, eerder voor een polderweg. Dus dan vind ik het ook niet gek dat ze daar massaal te hard rijden. Ik rij dagelijks bij badhoevedorp op de spitsstrook en ik heb daar nog geen moment 80 km/h gereden, dan ben je namelijk een gevaar op de weg.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 09 mei 2011, 16:01

captain007 schreef:Ik rij dagelijks bij badhoevedorp op de spitsstrook en ik heb daar nog geen moment 80 km/h gereden, dan ben je namelijk een gevaar op de weg.
Ah, zwaai straks even als ik je inhaal. ;)

Mee eens, nagenoeg niemand rijdt daar 80.
Deze gebruikers waarderen Attietattie voor dit bericht (totaal 13212):
mavasboe!SnelwegfreakWouterN14
-------------------------------------------------------------------------------------
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 09 mei 2011, 16:31

^^
Ik ben het met jullie eens dat 80 km/u een te lage limiet is op autosnelwegen, maar zien jullie nu echt niet het kromme van de redenering "Iedereen rijdt harder, dus doe ik dat ook"? Dat is een kip-ei discussie...

Ik zal me dus als ik daar rijdt houden aan ongeveer 90 km/u op mijn teller (die een kleine 10% te veel aangeeft), omdat:
A. Ik geen zin heb om de staatskas te spekken
B. Het bijna niks uitmaakt in reistijd op zo'n kort stuk

En als jullie dan "last" hebben van mijn "te langzaam" rijden, dan hebben jullie dus gewoon pech ;)

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » ma 09 mei 2011, 16:44

Soms is het moeilijk om andere weggebruikers niet te hinderen. Zo stond er een limiet van 90 km/h aangegeven op de A 4 net na knp. Burgerveen. Helaas waren de borden dit keer eens wel rechtsgeldig geplaatst, dus ik rij liever niet harder dan 100 in zulke gevallen (ik kan mijn geld wel aan leukere dingen uitgeven). Maar goed, je rijdt wel links, rechts bevindt zich een treintje vrachtwagens en achter je zitten een paar stoere rakkers die 140 willen... :roll:

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » ma 09 mei 2011, 16:45

^^ Daar zijn toch 3 rijstroken?
Of sla ik hier de plank mis?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » ma 09 mei 2011, 17:03

^^ Vinny heeft het waarschijnlijk nog over de oude situatie.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Vinny
Voorzitter

Bericht door Vinny » ma 09 mei 2011, 17:04

Ik reed de andere kant op (richting het noorden). Dan heb je vijf rijstroken, en komend van de meest rechtse rijstrook van de A 4 ben je ineens gepromoveerd tot "middenplakker" ;)

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » ma 09 mei 2011, 17:08

Herkenbaar. Heb ook nooit begrepen waarom het daar 90 was tot het wegrestaurant. Maar inmiddels is dat dus niet meer?