130 km/h op Nederlandse snelwegen
Moderator: Moderatoren
-
- Secretaris
Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!
De ophef zit 'm vooral bij gemeentes en milieuorganisaties. Van de bewoners hoor je niks, zelfs niet van bewonerscomités. Dat is dus precies mijn punt.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- expressweg

-
- 2x4 autosnelweg
Nee hoor: het grootste deel van de dag (en nacht) mocht je 80. Alleen een uurtje of zo voor de spits(en) mocht je 100, stad uit. Stad in was (en blijft het volgens mij) Vmax 80...hoevenpe schreef:In Voorburg was dit al jaren dynamax dis ik snap alle ophef niet zo?
Het grootste deel van de dag mocht je hier al 100...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- expressweg
-
- 2x4 autosnelweg
Dat zou kunnen, 's nachts kom ik er (vrijwel)nooit stad uit. Overdag (buiten werkdagen van ca 7-8 uur en 16-17 uur) heb ik ze nooit op 100 zien staan.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 2x5 autosnelweg
Volgende klager:
RTV Utrecht schreef:Utrechtse Heuvelrug tegen 130 op A12
UTRECHT - De gemeente Utrechtse Heuvelrug is tegen het verhogen van de maximumsnelheid op de snelweg A12 tussen 7 uur 's avonds en 6 uur 's morgens. Volgens de gemeente levert dat vooral voor de inwoners van Maarn te veel herrie op. Ook Maarsbergen en Driebergen krijgen te maken met geluidsoverlast.
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) wil het verkeer op de A12 harder laten rijden tussen Driebergen en knooppunt Maanderbroek bij Ede. De A12 is op dit traject recent verbreed met een plusstrook, waardoor harder rijden in de avond en nacht mogelijk zou zijn.
In een zienswijze die donderdag bij het ministerie is ingediend stelt de gemeente Utrechtse Heuvelrug dat de "daadwerkelijke leefkwaliteit altijd zal afnemen". De minister meent dat harder rijden binnen de bestaande milieuregels past, maar de gemeente vreest een te slechte luchtkwaliteit en een te hoge geluidsbelasting. "Pas als afdoende onderzoek is gedaan en er akoestische maatregelen zijn getroffen, is harder rijden eventueel mogelijk. Tot die tijd moet de maximumsnelheid 100 of 120 kilometer per uur blijven", aldus de gemeente.
-
- expressweg

-
- Moderator
Hieruit blijkt dus weer dat gemeenten geen enkele kennis meer in huis hebben. Er is nergens zo'n uitgebreid onderzoek gedaan voor een triviale snelheidsverhoging als in Nederland. Bovendien zou elke akoesticus kunnen aangeven dat van 120 naar 130 voor mensen niet waarneembaar is, alleen statistisch is dat meetbaar met rekenmodellen, je praat immers over een verschil van minder dan 1 decibel. Gemeenten doen net alsof het ineens stukken minder leefbaarder wordt als de gereden snelheid op papier 10 km/h omhoog gaat (in de praktijk gaat de gemiddelde snelheid maar beperkt omhoog).
Overigens heeft de gemeente Utrechtse Heuvelrug niks te klagen, met de nieuwe mega-geluidsschermen en dubbellaags ZOAB is het ongetwijfeld veel stiller geworden. Als de snelweg niet verbreed zou zijn hadden ze dat ook niet gehad.
Overigens heeft de gemeente Utrechtse Heuvelrug niks te klagen, met de nieuwe mega-geluidsschermen en dubbellaags ZOAB is het ongetwijfeld veel stiller geworden. Als de snelweg niet verbreed zou zijn hadden ze dat ook niet gehad.
-
- expressweg

En wat die emissies betreft: volgens mij werkt die wildgroei aan rotondes op het OWN als een grotere emissiegenerator (door extra optrekken) dan die 10 km/u Vmax-verhoging.
-
- autoweg
Hebben ze bij RWS soms iets tegen de 130?PZC schreef:
Parkeerplaats A58 Arnemuiden dicht na verhoging snelheid
ARNEMUIDEN - De parkeerplaats Sloedam langs de A58 bij Arnemuiden gaat dicht.
Volgens Rijkswaterstaat is dat nodig omdat de maximum snelheid op de A58 per 1 september officieel omhoog gaat van 120 naar 130 kilometer per uur. Vlak na de parkeerplaats is de afslag naar Arnemuiden. Verkeer krijgt daar dus te maken met invoegend en uitvoegend verkeer én met een harder rijdende auto's. De snelheidsverschillen worden groter. Daarom is opnieuw naar de situatie gekeken en besloten de parkeerplaats te sluiten. Het besluit over de sluiting van de parkeerplaats Sloedam ligt tot en met donderdag 20 september ter inzage op het stadskantoor van Middelburg en op de kantoren van Rijkswaterstaat in Middelburg en Goes. Belanghebbenden kunnen hun zienswijze indienen en kunnen dus nog bezwaar maken tegen de afsluiting.
Wat een slappe argumenten.
Automobilisten die daar dagelijks rijden zullen vast niet als 'belanghebbenden' in aanmerking komen...
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
- expressweg
-
- 2x4 autosnelweg
En als je die invoegstrook 10m langer maakt door middel van het verleggen van het streepje en er 2 blokken bij te markeren voor een Eurootje of 2000,- dan is het opgelost denk? Of gaat RWS dan iets anders verzinnen?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- expressweg

-
- 2x3 autosnelweg
Ze moeten eens kijken wat voor snelheidsverschillen er in Duitsland zijn tussen invoegend verkeer en dat op de hoofdrijbaan. En dan zijn ook de invoegers in Duitsland gemiddeld korter dan hier.
-
- expressweg

-
- 4x5 autosnelweg
Ach, waarschijnlijk stond die parkeerplaats toch al op de nominatie om op termijn te worden gesloten. Dan is dit het juiste momentum.
-
- expressweg
Wat een hoop gedoe zeg omwille van die 130... Het begint eigenlijk gewoon lachwekkend te worden
, maar aan de andere kant is het gewoon te triest voor woorden
.
Dit is pure symboolpolitiek, vooral aangewakkerd door nimbyclubs en milieufreaks...

Dit is pure symboolpolitiek, vooral aangewakkerd door nimbyclubs en milieufreaks...
-
- 2x3 autosnelweg
In dit geval is die strook parkeerasfalt ook wel overbodig aangezien niet ver ervoor de VZP Selnisse ligt waar ook een tankstation is.
-
- expressweg
-
- 2x5 autosnelweg
Kijk op streetview en zie hoe lang die weefstrook wel niet is. Daar kun je zelfs tot de 300 km/h doortrekken om in te voegen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- 2x3 autosnelweg
Ik weet niet hoeveel meter de standaard is, maar gemeten is het 600 meter
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- expressweg
Die combinatie zie je heel vaak in Nederland: een VZP zonder voorzieningen en daar achteraan een VZP met voorzieningen.Jackbauer1350 schreef:In dit geval is die strook parkeerasfalt ook wel overbodig aangezien niet ver ervoor de VZP Selnisse ligt waar ook een tankstation is.
-
- Wegnummerfotograaf
Hoe vaak is "heel vaak"? Rond Tilburg zijn er een paar van die situaties, maar verder?kees schreef:Die combinatie zie je heel vaak in Nederland
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x4 autosnelweg
Op de A1 heb je er vrij veel. Op de A6 ken ik ze ook. Op de A59 weet ik er één. Op de A17 ook eentje.
Mja, dit is wat me te binnen schiet. Je hebt ze dus overal wel.
Mja, dit is wat me te binnen schiet. Je hebt ze dus overal wel.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- expressweg
Op de A59 ter hoogte van Paalgraven hád je zo'n situatie, maar die is helaas een paar jaar geleden door gras vervangen. 

Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen.
N ° de membre 40
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen.
N ° de membre 40
-
- 2x5 autosnelweg
Ok beste mensen, er zijn dus genoeg voorbeelden te noemen waar twee VZP's vlak bij elkaar liggen. Het punt is duidelijk gemaakt.
Nu weer terug naar het eigenlijke onderwerp.
Nu weer terug naar het eigenlijke onderwerp.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
-
- autoweg
Weefstrook bij knp Drachten is 120m. En dan gaat het om invoegend verkeer vanaf de N31 op A7 en uitvoegend verkeer van A7 op N31. Dát ding is gevaarlijk, maar 600 meter is gewoon enorm lang..keokiracer schreef:Ik weet niet hoeveel meter de standaard is, maar gemeten is het 600 meter
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!
-
- Wegnummerfotograaf
Ik heb (na een PB-discussietje) de indruk dat Attietattie iets anders bedoelde.mavas schreef:Ok beste mensen, er zijn dus genoeg voorbeelden te noemen waar twee VZP's vlak bij elkaar liggen.
Het aantal voorbeelden zou wel eens veel minder kunnen zijn.
Maar dat maakt dit niet minder off-topic natuurlijk.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik kan niet rauwig zijn om het verwijderen van dat parkeerplaatsje bij Arnemuiden, omdat ervóór een tankstation ligt waar al het verkeer al langs is gekomen (immers geen afrit tussen Arnemuiden en Heinkenszand) en erná kom je in Middelburg zelf wel tankstations tegen, en doorgaand verkeer ook in Vlissingen.
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge