130 km/h op Nederlandse snelwegen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Steptimer » di 16 okt 2012, 17:34

Bedankt voor de uitleg!
Trouwens mijn bron is niet alleen milieudefensie maar ook GroenLinks, SP en de PvdA :p.
Ach, wie weet ligt de waarheid ergens in het midden.

werneur
stadsweg
Berichten: 252
Lid geworden op: wo 20 jun 2012, 19:22
Locatie: Vlissingen

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door werneur » di 16 okt 2012, 22:18

Volgens het plaatje is de A58 vanuit en naar Vlissingen 130. dats dan weer niet zo, vanaf/tot het mallardviaduct is het 120.


Afbeelding


das beter eej

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door keokiracer » di 16 okt 2012, 22:27

Dit klopt dan ook niet helemaal, volgens mij is het ook niet de meest actuele kaart, maar ik kon die andere niet meer vinden.
A58 BoZ - Roosendaal is ook geen 130 maar 120.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Snelwegenkenner » di 16 okt 2012, 22:43

Ik verbaas me nog steeds waarom dat stuk tussen B.o.Z en Roosendaal geen 130 is en tussen Roosendaal en Breda wel. Dat laatste stuk heeft veel meer bebouwing langs de snelweg en B.o.Z en Roosendaal nauwelijks, wat ook meer door een agrarische omgeving loopt.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Willem » di 16 okt 2012, 23:16

Overigens ontbreekt er bij de overgang van de A58 naar de A17 bij Roosendaal (richting Rotterdam) een bord dat de limiet van 120 is opgeheven. Daardoor lijkt het net alsof op de A17 de limiet 120 is.

@snelwegenkenner: de weg tussen Roosendaal en Breda is veel rustiger dan die tussen Bergen op Zoom en Roosendaal. Daar zal het verschil vandaan komen.

hneel
autoweg
Berichten: 1079
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hneel » wo 17 okt 2012, 4:54

Er zijn inderdaad verschillende kaarten in omloop met de nodige verschillen.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Emil » wo 17 okt 2012, 7:48

keokiracer schreef:Dit klopt dan ook niet helemaal, volgens mij is het ook niet de meest actuele kaart, maar ik kon die andere niet meer vinden.
A58 BoZ - Roosendaal is ook geen 130 maar 120.
http://www.130nederland.blogspot.com Daar staat een actuele kaart en rijkswaterstaat heeft ook een kaart: http://www.rijkswaterstaat.nl/actueel/v ... eid/kaart/

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Wouter N14 » wo 17 okt 2012, 9:23

^^ Dat kaartje van RWS klopt in elk geval niet.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door peejay » wo 17 okt 2012, 13:19

Willem schreef:Overigens ontbreekt er bij de overgang van de A58 naar de A17 bij Roosendaal (richting Rotterdam) een bord dat de limiet van 120 is opgeheven. Daardoor lijkt het net alsof op de A17 de limiet 120 is.
Sinds een week of twee staan er, direct na de splitsing A17/A58, op de A17 borden 130, en op de A58 borden 100.
Rij met je hart

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hoevenpe » wo 17 okt 2012, 13:34

Nu zouden de boeren wel eens nadeel kunnen ondervinden van een hogere snelheid op de A2

http://www.telegraaf.mobi/binnenland/ar ... nelheid-a2

Men haalt er ook echt alles bij... B(

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Groningen » wo 17 okt 2012, 13:56

^^ Link doet het niet. Daarom even hele artikel gequote hier.
www.telegraaf.nl schreef:
De gemeente De Ronde Venen met onder andere de kernen Abcoude, Mijdrecht, Baambrugge en Vinkeveen, heeft zich woensdag geschaard in het rijtje van bezwaarmakers tegen het verhogen van de maximumsnelheid op de snelweg A2. Het gemeentebestuur vreest dat agrarische bedrijven de dupe zullen worden van extra stikstofuitstoot, die ontstaat door snelheidsverhoging.
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) wil de snelheid op de A2 tussen Vinkeveen en Maarssen verhogen van 100 naar 130 kilometer per uur. Veel aanliggende gemeenten en natuur- en milieuorganisaties hebben daar bezwaar tegen. Zij verwijten de minister ook dat zij niet heeft overlegd over haar plan.
Volgens B en W van De Ronde Venen is de stikstofuitstoot in de gemeente nu al een probleem voor agrarische ondernemers. Als die uitstoot door verhoging van de snelheid op de A2 flink toeneemt, zullen veel agrariërs daardoor in hun bedrijfsvoering worden beperkt. Dat vindt het college niet acceptabel „in deze tijd van economische tegenwind.”
„De agrarische sector is een van de belangrijkste pijlers onder het in stand houden van het Groene Hart. Daarom dienen zij een gezond economisch perspectief te hebben”, zo heeft het college aan de minister laten weten.
Ergens zit er wel iets in trouwens. Ook agrariërs zijn gebonden aan maximumnormen voor uitstoot van o.a. ammoniak en stikstof. Als het inderdaad zo is dat een hogere Vmax meer stikstofuitstoot oplevert en de boeren zitten al bijna aan hun maximum, kan dat problemen geven. Alleen weet ik niet hoever uitgestoten stikstof reikt en hoe men de emissies van boeren bepaalt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door duikgek89 » wo 17 okt 2012, 14:00

De eerste boer die op zo'n weg 100kmh wil rijden moet ik nog tegenkomen...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door sirdanilot » wo 17 okt 2012, 17:06

werneur schreef:Volgens het plaatje is de A58 vanuit en naar Vlissingen 130. dats dan weer niet zo, vanaf/tot het mallardviaduct is het 120.


Afbeelding


das beter eej
Da's dan sinds kort, want tussen arnemuiden en Ritthem was het vroeger ook gewoon 130. Bij Ritthem stond er dan een bord 120 en al snel bouwde dat af i.v.m. het stoplicht bij souburg. de andere kant op mocht je gewoon 120 tot Ritthem, daarna 130.

De A256 is nu inderdaad geheel 120. Ik vraag me af of er meer plekken in ons land zijn waar vlak na een VRI een bord '120' staat. De meeste plekken waar een snelweg abrupt stopt liggen namelijk in steden. Misschien bij Wassenaar...

werneur
stadsweg
Berichten: 252
Lid geworden op: wo 20 jun 2012, 19:22
Locatie: Vlissingen

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door werneur » wo 17 okt 2012, 17:52

^^

de A58 Vlissingen-mallard en andersom was in de proefperiode 130, per 1 september werd het daar 120.. beetje jammer.


sirdanilot bekend in zeeland? :)

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Wesso » wo 17 okt 2012, 20:42

Vraagje: staan er nog 130-borden langs de A16 in Brabant?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door duikgek89 » wo 17 okt 2012, 21:40

sirdanilot schreef:De A256 is nu inderdaad geheel 120. Ik vraag me af of er meer plekken in ons land zijn waar vlak na een VRI een bord '120' staat. De meeste plekken waar een snelweg abrupt stopt liggen namelijk in steden. Misschien bij Wassenaar...
Vermoedelijk bij de A326 net voorbij het Palkerplein (er staan verkeerslichten op het plein) maar ik ben er al even niet langsgekomen, misschien dat ik morgen of overmorgen ofzo even ga kijken.

Edit:
En wellicht ook daar waar de Neerbosscheweg overgaat in snelweg (heet daar nog geen A73 maar RWxxx, vergeet het nummer altijd. Je komt op KPT Neerbosch uit en kunt dan ofwel de A73 op richting Ewijk ofwel richting Venlo.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door captain007 » wo 17 okt 2012, 22:51

^^ Ik denk op dat er op de A326 wel meteen 120 km/h borden na een VRI staan. Op de RW783 overigens niet, dus staduitwaarts mag je gewoon 130 km/h tot net voorbij de invoeger waar het eerste bord 120 km/h staat :).

Ik had overigens nog een klacht over de 100 km/h zone bij aansluiting Oss ingediend bij RWS. Volgens mij heeft deze medewerker de locatie niet helemaal begrepen, want hij heeft het ineens over Paalgraven wat bij de aansluiting Oss-Oost ligt....:
Allereerst willen wij u bedanken voor uw melding. Theoretisch zijn de borden geplaatst conform de genomen verkeersbesluiten en de daarin genoemde kilometrering. Dit neemt niet weg dat het voor de weggebruiker niet altijd een eenduidig en overzichtelijke locatie betreft. Uw opmerking heeft er toe geleid dat Rijkswaterstaat alsnog deze locatie nader heeft onderzocht en nu voornemens is om het starttraject 130 op de A50 (welke nu net voor Paalgraven staat aangegeven), verder richting Nijmegen op de A50 te verplaatsen. Op deze manier denken we het verkeer op de A59 ook mee te kunnen nemen om juist zo meer duidelijkheid voor de weggebruiker te creëren.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22897
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door harry » wo 17 okt 2012, 22:55

sirdanilot schreef:Ik vraag me af of er meer plekken in ons land zijn waar vlak na een VRI een bord '120' staat. De meeste plekken waar een snelweg abrupt stopt liggen namelijk in steden. Misschien bij Wassenaar...
Het bordje einde-bebouwde-kom is iets verderop dan de VRI's (er is dus een stukje snelweg bibeko).
Daar zal tegenwoordig ook wel ergens een 120-bord staan.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Peter » do 18 okt 2012, 9:27

Groningen schreef:Ook agrariërs zijn gebonden aan maximumnormen voor uitstoot van o.a. ammoniak en stikstof. Als het inderdaad zo is dat een hogere Vmax meer stikstofuitstoot oplevert en de boeren zitten al bijna aan hun maximum, kan dat problemen geven. Alleen weet ik niet hoever uitgestoten stikstof reikt en hoe men de emissies van boeren bepaalt.
Het lijkt volledig uit de lucht gegrepen. Agrariers bemesten juist graag hun grond met koeienstront dat "giert" van ammoniak. Verzuring kan evt ongedaan gemaakt worden kalk.

Omdat er een mestoverschot is willen boeren nogwels overmatig bemesten en daarom is de wijze van bemesten (injecteren) en het maximum gemaximaliseerd, daar anders het overschot in het grond en slootwater belandt en deels in de lucht.

Ik kan mij dus niet voorstellen dat boeren last hebben van de uitstoot, ook niet als de uitstoot 10x zo hoog zo zijn. Wellicht dat het voor sommige planten (boomkwekerijen, buxuskwekerijen, bloembollen, etc) anders ligt, maar niet voor de standaard voedingsgewassen.

De enigen die (heel beperkt) last kunnen hebben zijn intensieve houders van koeien, kippen en varkens. Als de achtergrondwaardes van NOx stijgen, kunnen zij minder makkelijk uitbreidingsvergunningen krijgen, omdat er altijd wel een zuurgevoelig beschermd stukje natuur in de omgeving ligt (depositieberekeningen).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31595
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Palance » do 18 okt 2012, 19:28

Wesso schreef:Vraagje: staan er nog 130-borden langs de A16 in Brabant?
In ieder geval wel op de A15 bij KP Deil richting Rotterdam.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7943
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Wesso » do 18 okt 2012, 20:33

^^ Dat is niet het antwoord waar ik op zat te wachten.

werneur
stadsweg
Berichten: 252
Lid geworden op: wo 20 jun 2012, 19:22
Locatie: Vlissingen

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door werneur » vr 19 okt 2012, 2:20

keokiracer schreef:Dit klopt dan ook niet helemaal, volgens mij is het ook niet de meest actuele kaart, maar ik kon die andere niet meer vinden.
A58 BoZ - Roosendaal is ook geen 130 maar 120.

voor zover ik weet is het daar 130 hoor

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door keokiracer » vr 19 okt 2012, 10:02

Nee hoor, dat is 120. De TC daar komt gewoon op 120 te staan
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door chriskrusz » vr 19 okt 2012, 10:34

harry schreef:
sirdanilot schreef:Ik vraag me af of er meer plekken in ons land zijn waar vlak na een VRI een bord '120' staat. De meeste plekken waar een snelweg abrupt stopt liggen namelijk in steden. Misschien bij Wassenaar...
Het bordje einde-bebouwde-kom is iets verderop dan de VRI's (er is dus een stukje snelweg bibeko).
Daar zal tegenwoordig ook wel ergens een 120-bord staan.
Het snelweg-bord staat vlak na de kruising. Enkele meters verderop staat het 120-bord met zwarte achtergrond. Nu is mijn vraag, mag je 130 rijden op een stuk wat zo kort is dat je auto altijd uitsteekt in een stuk weg waar je minder hard mag? (50 ervoor, 120 erna) 8-)

Maar serieus, moet zo'n autosnelweg-bord dan echt op een aparte paal, los van het A1-bord?

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Davy » vr 19 okt 2012, 10:59

Ik heb ook al ongelukkig geplaatste snelheidsborden gezien, zo staat bij de grensovergang Zandvliet (B:A12 > NL:A4) het 130-bord pal voor het provinciebord waardoor deze bijna niet meer te zien is.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Attietattie » vr 19 okt 2012, 15:30

chriskrusz schreef:Maar serieus, moet zo'n autosnelweg-bord dan echt op een aparte paal, los van het A1-bord?
Geen zin om het op te zoeken maar bij mijn weten mag de A01 gewoon onder dat snelwegbord worden gehangen. Ik heb dat in ieder geval wel al enkele keren gezien.

Maarja, het snelwegbord stond er eerder he. En buiten sleutelen, daar hebben de monteurs een broertje dood aan. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door sirdanilot » vr 19 okt 2012, 16:34

harry schreef:
sirdanilot schreef:Ik vraag me af of er meer plekken in ons land zijn waar vlak na een VRI een bord '120' staat. De meeste plekken waar een snelweg abrupt stopt liggen namelijk in steden. Misschien bij Wassenaar...
Het bordje einde-bebouwde-kom is iets verderop dan de VRI's (er is dus een stukje snelweg bibeko).
Daar zal tegenwoordig ook wel ergens een 120-bord staan.
Is dat nu het enige stukje Bibeko snelweg, nu de situatie bij Maastricht aangepast is? Aangezien zelfs wereldsteden als staphorst gezegend zijn met een Bibeko snelweg denk ik van niet, maar wie weet...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Via » vr 19 okt 2012, 17:25

Attietattie schreef:Maarja, het snelwegbord stond er eerder he. En buiten sleutelen, daar hebben de monteurs een broertje dood aan. ;)
Of de ingenieurs binnen vonden het teveel moeite om uit te tellen hoe veel nieuwe palen van welke lengte er besteld moesten worden om een en ander te combineren. :hap:

koerier
woonerf
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 0:01
Locatie: Bommelerwaard

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door koerier » za 20 okt 2012, 0:29

sirdanilot schreef:Aangezien zelfs wereldsteden als staphorst gezegend zijn met een Bibeko snelweg denk ik van niet, maar wie weet...
Ook Rotterdam is hiermee 'gezegend'. Het einde beko bord vind je 200 meter verderop.

werneur
stadsweg
Berichten: 252
Lid geworden op: wo 20 jun 2012, 19:22
Locatie: Vlissingen

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door werneur » za 20 okt 2012, 13:05

keokiracer schreef:Nee hoor, dat is 120. De TC daar komt gewoon op 120 te staan

hmm...opletten dus daar

Plaats reactie