130 km/h op Nederlandse snelwegen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Wimpie24 » ma 04 okt 2010, 17:16

^^
Ik weet niet op welke snelwegen jij rijdt maar als ik 's middags met de wagen naar de campus toega over de E314 dan rij ik tussen de 130 en 140 met het verkeer mee. En ik heb niet gezegd over snelheden die boven de 150 liggen maar gewoon over een simpele 130 km/u in de daluren.
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op ma 04 okt 2010, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Seat Ibiza » ma 04 okt 2010, 17:18

Ik rij regelmatig over de E42, de E313, de E314 en (iets minder vaak) de E19. Misschien moet je je snelheidsmeter eens laten nakijken, of nagaan of wel de standaardbandenmaat onder je auto ligt?

Hoe dan ook: een subjectieve waarneming is geen bewijs dat de gemiddelde snelheid op een gemiddelde Belgische snelweg boven (of onder) de 130 km/u ligt. Daarvoor is een officiële meting nodig over langere tijd en ik durf daar wel een kratje (Belgisch) bier op te zetten dat de uitkomst nooit boven de 130 km/u gemiddeld zal zijn...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Vinny » ma 04 okt 2010, 19:58

Mwah, volgens mij worden kilometertellers en echte kilometersnelheden weer eens doorelkaar gehaald. Overigens is de gemiddelde maximumsnelheid wel ergens op het web te vinden, maar ik ga nu even niet zoeken... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hoevenpe » di 12 okt 2010, 0:43

’130 op snelweg lokt reiziger trein uit’

Meer verkeer en meer ongelukken. Dat verwachten experts wanneer het kabinet Rutte de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur verhoogt, zoals het in het regeerakkoord heeft aangekondigd.

Reizigers die nu lange afstanden naar de Randstad per trein afleggen, kiezen voor de auto als ze straks 130 mogen, voorziet verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng. Het baseert zich op ’eerste berekeningen’, bedoeld voor een rapport dat deze week aan het ministerie van verkeer wordt aangeboden.

Adviseur Henk Tromp: „De toename bedraagt enkele procenten. Dat lijkt weinig, maar als je kijkt hoeveel moeite de overheid doet om het verkeer met één procent te verminderen, is dat heel veel.”

Tromp voorspelt langduriger files rond knooppunten waar die voormalige treinreizigers op ander verkeer stuiten. Als voorbeeld noemt hij knooppunt Muiderberg bij Amsterdam en knooppunt Oudenrijn bij Utrecht. Op die plekken staan ook nu al dagelijks lange files.

Ook de ANWB verwacht dat meer mensen voor de auto zullen kiezen, maar volgens een woordvoerder is het moeilijk om precies te bepalen of dat tot meer files leidt.

De ANWB en Goudappel Coffeng zijn het erover eens dat de verhoging van de snelheidslimiet zal leiden tot meer verkeersslachtoffers. Al jaren schommelt dat aantal op de snelweg rond de zestig doden en vijfhonderd gewonden.

Beiden zijn zo stellig omdat tachtig procent van de aanrijdingen op de snelweg bestaat uit kop-staartbotsingen. Het merendeel daarvan wordt veroorzaakt door snelheidsverschillen. Die zullen na verhoging van de maximumsnelheid alleen maar toenemen, evenals de daaruit volgende files. Daar komt bij dat boven een snelheid van vijftig kilometer per uur de ernst van een ongeval met tien à vijftien procent toeneemt.

Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) geeft als handhaver liever geen mening, maar toont zich wel bezorgd. Veel weggebruikers rijden volgens woordvoerder Frans Zuiderhoek nu al systematisch te hard vanwege de meetcorrectie bij snelheidscontroles.

„Als je dat doortrekt, kunnen mensen dadelijk 137 rijden zonder het risico te lopen dat ze een boete krijgen.”

Een kleine groep automobilisten rijdt zelfs op de zogeheten transactiegrens, waarop ze nog net wegkomen met een boete als ze worden betrapt en net geen dagvaarding krijgen.

„Op de snelweg ligt die grens bij veertig kilometer te hard rijden. Word je onder de 160 betrapt, dan krijg je een boete, daarboven volgt de gang naar de rechter. Die snelheid gaat dus naar 170. Daar moet de overheid goed over nadenken.”

Die hoge snelheden zijn volgens KLPD’er Zuiderhoek zorgwekkend, omdat de remweg snel toeneemt. Bij een snelheid van 120 kilometer per uur bedraagt die 103 meter, zegt hij, bij 130 kilometer per uur is dat al 118 meter.
http://www.trouw.nl/groen/article324841 ... quo__.html

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Rene » di 12 okt 2010, 1:32

Ach ja, er zijn altijd bedrijven die zich voor een karretje laten spannen.
Wat een stuk opgeklopte onzin, zeg. :geeuw:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door boe! » di 12 okt 2010, 6:19

Zolang alle suggesties in dit artikel niet worden ontkracht is het niet per definitie onzin.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door DjIdee » di 12 okt 2010, 7:03

Mensen die nu nog in de trein zitten in de auto? Ik hoop het niet, die zie ik nu weekends al over de wegen zweven en daar wordt je niet blij van...
En ze genezen vast snel als blijkt dat met de file's de tijdwinst nul is... Vraag me af naar de manier van onderzoeken van Goudappel Coffeng, maar als gerenommeerd verkeersadviesburo sla je hier wel de plank mis volgens mij.

Dat 80% van de snelwegongevallen bestaat uit kop-staart botsingen heeft zelden snelheid als primaire oorzaak. Snelheid is een factor in het hele verhaal. Een kopstaart botsing begint bij niet anticiperen, onvoldoende afstand houden en niet spiegelen als je van rijstrook wisselt.
Nederland moet gewoon naar een systeem als in Duitsland, als het aantal mvt op bepaalde trajecten boven een bepaalde grens komt (richting congestie) dan wordt er een vmax geldig ipv onbeperkt. Zie de BAB7 richting Hannover. Al pleit ik hiermee niet direct voor een onbeperkt, ik vind 160 wel een redelijke grens al is dat niet voor elke snelweg geschikt (A44 bv).

Frans Zuiderhoek maakt zich vooral zorgen om de meetcorrectie, en daarnaast onder de mensen die structureel de grenzen van Wet mulder opzoeken (ik rij avonds laat, maar vaak ook ochtends vroeg 160 op de teller, dus ben er 1 van)...
En puur alleen naar de remweg (en dus snelheid kijken) is weer met oogkleppen op kijken. Op rustige tijdstippen, met alerte bestuurders (zowel de stevig doorrijders, als de mensen die 80/100/120 rijden) is er dan nog niets aan de hand. Anticiperen op elkaar, afstand houden, spiegelen en laten zien wat je doet (knipperlichten).

En de quote op de trouw site over de verhoging in 1988 slaat natuurlijk compleet de plank mis. Een vluchtende misdadiger rijdt nu ook 200, dat de vmax net verhoogd is zal hem echt een zorg zijn...
Van 100 naar 120 in 1988

Op 1 mei 1988 werd de maximumsnelheid in Nederland verhoogd van 100 naar 120 kilometer per uur. Binnen het Korps landelijke politiediensten (KLPD) wilde iedereen de eerste bekeuring voor ’harder dan 120 uitdelen’. KLPD-woordvoerder Frans Zuiderhoek (56), destijds wachtmeester der Rijkspolitie 1e klasse, was er die nacht bij – in de toen gangbare Porsche 911. „Het was alsof automobilisten op ijs reden. Zo voorzichtig waren ze. Pas later ontstond de calculerende burger die dacht in termen van pakkans.”

Zuiderhoek trof die avond om drie uur ’s nachts ter hoogte van Utrecht de allereerste overtreders: vijf man in een gestolen BMW 3-serie. Op de meter: 170 kilometer per uur. Het werd een wilde achtervolging over de snelweg, door de berm en met honderd door de bebouwde kom. Zuiderhoek: „Uiteindelijk hebben we ze in de kraag gegrepen. Laten we hopen dat de nieuwe verhoging rustiger verloopt.”

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Chris » di 12 okt 2010, 8:47

Dit neigt inderdaad naar een politiek georiënteerd onderzoek. Als we kijken naar de keuzereizigers in het openbaar vervoer (dus mensen die een rijbewijs én auto hebben), dan is dit slechts 3% van alle OV reizigers, terwijl het OV op zijn beurt maar 12% van alle modaliteiten is. In totaal praat je dus over een potentiële doelgroep van 0,36% van alle reizigers. En hoeveel daarvan denken nu "oh, ik mag 10 kilometer sneller op de snelweg, in laat nu maar de trein staan dan"? Nee, dit is gewoon bangmakerij die nergens op gebaseerd is.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Wouter N14 » di 12 okt 2010, 9:15

[url=http://www.nu.nl/binnenland/2353989/meer-files-130-snelweg.html]www.nu.nl[/url] (12-10-2010) schreef: 'Meer files door 130 op snelweg'

AMSTERDAM - Het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur zorgt juist voor meer files. Ook leidt het tot meer verkeersslachtoffers, verwachten experts van het voornemen van het aanstaande kabinet-Rutte, schrijft Trouw dinsdag. Reizigers die nu nog over het spoor naar de Randstad reizen, worden door de hogere maximumsnelheid uit de trein gelokt, verwacht verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng volgens de krant. Het baseert zich op eerste berekeningen voor een rapport dat deze week aan het ministerie van Verkeer wordt aangeboden. Vooral op de knooppunten Muiderberg bij Amsterdam en Oudenrijn bij Utrecht zouden hierdoor meer files ontstaan. De ANWB, die zich enthousiast toonde toen bekend werd dat de maximumsnelheid wordt verhoogd, verwacht ook dat meer mensen voor de auto kiezen. Toch zou het moeilijk zijn om te bepalen of dat tot meer files leidt.

Ongelukken
Wel verwachten ANWB en Goudappel Coffeng meer ongelukken en meer verkeersslachtoffers. Jaarlijks vallen ongeveer zestig doden en vijfhonderd gewonden p de snelweg. Bij hogere snelheidsverschillen neemt de kans op een ongeluk toe en ongelukken zorgen weer voor verwondingen en files. Het KLPD geeft als handhaver volgens de krant liever geen mening, maar is wel bezorgd. Een woordvoerder wijst erop dat veel automobilisten expres net niet harder dan 160 rijden om een gang naar de rechter te voorkomen. "Die snelheid gaat dus naar 170. Daar moet de overheid goed over nadenken." Hij wijst erop dat de remweg bij hogere snelheden snel toeneemt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Pino » di 12 okt 2010, 9:36

Verbaas me nogal over de aanname dat een hogere maximumsnelheid een impact zou hebben op de elasticiteit tussen OV en auto. Zeker in de spits verwacht ik die niet, omdat iedereen die twee weken gependeld heeft in het woon-werkverkeer weet dat je de maximumsnelheid maar zelden zult halen tijdens zo'n rit. Al verhogen ze de snelheid op de A10 naar 200 km/h, bij gelijkblijvende capaciteit zal de gemiddelde snelheid gelijk blijven. De enige plaatsen waar een hogere maximumsnelheid invloed zou kunnen hebben zijn plaatsen waar die hogere maximumsnelheid nu al haalbaar is in de spits. Maar dat zijn dan ook plaatsen waar een beetje elasticiteit ten gunste van de auto niet zo'n issue is.

Het is weer erg opvallend hoe altijd een gigantische elasticiteit wordt aangenomen tussen auto en OV. Na al die OV-megaprojecten die maar nauwelijks mensen het OV in hebben gekregen zou men toch beter moeten weten. Er gaan niet enorm veel mensen de auto uit en het OV in, en verhoging van de maximumsnelheid zal in mijn stellige overtuiging er echt niet toe leiden dat mensen massaal het OV weer ontvluchten.

Overigens zie ik wel iets in het punt van de KLPD. Misschien moet er inderdaad worden gekeken naar de wijze van handhaving.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hoevenpe » di 12 okt 2010, 11:02

Eerlijk gezegd heeft Goudappel voor mij toch wel een hoog 'wij van wc eend adviseren wc eend' gehalte...
Weer een bewijs dat dit de plank qua files wel misslaat denk ik, bij Oudenrijn en Muiderberg zou het toch gewoon 100 blijven lijkt me zo?
of verwacht men dat het verkeer straks sneller bij deze knelpunten aankomt doordat men op de toevoerwegen harder mag rijden?

Ik kan me echt niet voorstellen dat je opeens het OV uit gaat omdat je 10km/h harder mag rijden. En al zouden er daardoor meer files komen dan ga je toch weer het OV in. Nee, dit heeft wel een hoog 'boehoehoe' gehalte.

En wat betreft de verkeersveiligheid: ik denk dat het meer nut heeft om de echte gekken uit het verkeer te halen met VROS wagens dan dat het echt om die 10km/h gaat. De meest gevaarlijke medeweggebruikers zijn de smsende, klevende, rechts inhalende types. En niet iemand die net 131 gaat.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door DjIdee » di 12 okt 2010, 11:23

hoevenpe schreef: En wat betreft de verkeersveiligheid: ik denk dat het meer nut heeft om de echte gekken uit het verkeer te halen met VROS wagens dan dat het echt om die 10km/h gaat. De meest gevaarlijke medeweggebruikers zijn de smsende, klevende, rechts inhalende types. En niet iemand die net 131 gaat.
Vergeet de linkshangende niet spiegelende en ruim onder de vmax rijdende en daardoor doorstroming belemmerende schoolmeesters niet

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hoevenpe » di 12 okt 2010, 11:29

of oververmoeide vrachtwagenchauffeurs (al dan niet met pools kenteken), tomtom instellende huismoeders, 'gut gut gut wat gaat het weer hard' mompelende bejaarden, etc. etc.

denk toch dat dat veel gevaarlijker is dan iemand die 135 op de cruise heeft staan op een rustige weg...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Pino » di 12 okt 2010, 12:08

Allemaal eens, maar dat is volgens mij niet het punt dat de KLPD maakt. Die heeft het over mensen die 169 km/h rijden.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door DjIdee » di 12 okt 2010, 12:42

Pino schreef:Allemaal eens, maar dat is volgens mij niet het punt dat de KLPD maakt. Die heeft het over mensen die 169 km/h rijden.
159...

En op een vrijwel lege kaarsrechte A6, waarom niet? Omdat mensen niet (frequent) spiegelen als ze inhalen? Als ik 120 in Duitsland rijd zie ik ook de 200+ ers aankomen. Gewoon door minimaal elke halve minuut te spiegelen. Dat is mij hier in Nederland geleerd tijdens mijn rijlessen.

Dat een deel van Nederland schrikt omdat ze niet spiegelen, en dus niet bezig zijn met het verkeer, vind ik erger dan hij/zij die alert en verantwoord (afstand houden, niet kleven etc) 160 rijdt.

Gevaar door snelheidsverschil is overrated. Niets wat je niet kan oplossen met de basisbeginselen van het lessen. De mensen die moeite hebben met, of weigeren te spiegelen mogen ze mij part aanmelden bij het CBR. Je zakt er namelijk voor op je examen als je het niet doet.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Vinny » di 12 okt 2010, 12:57

Het is weer erg opvallend hoe altijd een gigantische elasticiteit wordt aangenomen tussen auto en OV
Het is altijd weer verrassend hoezeer de elasticiteit wordt genegeerd op dit forum, waarbij het streekvervoer (bus) representatief wordt geacht voor de hele OV sector ... :twisted:

Overigens geloof ik niet dat de files zullen toenemen omdat meer mensen de auto pakken met een hogere maximumsnelheid. Als de files toenemen, wordt de reistijd langer en de auto een minder confortabel vervoermiddel, ook al mag je dan 130... :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hoevenpe » di 12 okt 2010, 13:03

Op zich kan ik me in dat verhaal van de KLPD heus wel vinden, maar dat kan je eenvoudig tegengaan:

Verlaag de grens op snelwegen van +40 naar +30, of verhoog de boetes meer exponentieel zodat straks 160 rijden met een vMax van 130 even duur (zo niet duurder) is dan nu met een vMax van 120.

Doe als in Canada waar er een grijs gebied is waarin niet bekeurd wordt maar daarboven ben je gelijk goed de Sjaak... Dus bijv. tot 140/145 gebeurd er niets maar daarboven mag je gelijk 300+ euro aftikken. En rij je boven de 160 dan mag je gelijk je rijbewijs voor minimaal 2 weken inleveren.

(dit alles echter wel als alle onzinnige 80/100km trajecten ook naar 130 gegaan zijn, want anders wordt het daar alleen maar meer kassa dan het nu al is)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Pino » di 12 okt 2010, 14:25

Vinny schreef:Het is altijd weer verrassend hoezeer de elasticiteit wordt genegeerd op dit forum, waarbij het streekvervoer (bus) representatief wordt geacht voor de hele OV sector
Allerhande mega-investeringen op het spoor hebben anders niet geleid tot veel extra treinreizigers. De Fyra rijdt vele malen per dag vrijwel leeg van Amsterdam naar het zuiden. De Utrechtboog zou een enorme impuls hebben moeten zijn voor verkeer tussen Utrecht en Amsterdam Zuid / Schiphol. Volgens mij is die in de praktijk uitgebleven. Ik heb het er vaak genoeg over gehad met collega's die met de auto naar het werk komen en collega's die met de trein naar het werk komen. Beide groepen moeten er niet aan denken om het anders te doen. Er moet wel heel wat meer gebeuren dan 10 km/h verhoging om treinreizigers in de auto te krijgen en er moet wel heel wat anti-automaatregel worden getroffen om de autorijder de auto uit te krijgen.
Laatst gewijzigd door Pino op di 12 okt 2010, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Chris » di 12 okt 2010, 16:16

Goudappel had overigens ook de plank flink misgeslagen bij de rendabiliteitsberekening van de spoorlijn Breda - Utrecht. Hun kosten-batenanalyse zat tussen de € 0,82 en € 1,05 per geinvesteerde euro. Later kwam een rapport dat een factor 20 verschil had, namelijk € 0,05 per geinvesteerde euro. Dat is wel een heel groot verschil, en het zou er op kunnen duiden dat er politieke gedachtengangen achter "objectieve" rapportages zit, en dat is m.i. een slechte zaak. Ik ben wel benieuwd in opdracht van wie het onderzoek is gedaan.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Rene » di 12 okt 2010, 18:04

Goudappel slaat tegenwoordig wel vaker de plank helemaal mis.
Is wel jammer, dat ze hun vroeger erg goede naam zo te grabbel gooien met dit soort flutonderzoeken waar iedereen zo doorheen kan prikken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Chris » di 12 okt 2010, 18:50

Nog een vergelijking:

In Nederland vallen 2,1 doden per miljard voertuigkilometer op snelwegen. In Duitsland, waar op het grootste deel van het netwerk helemaal geen limiet is, is dat 2,2 doden per miljard voertuigkilometer op snelwegen.

bron

Ik las ook dat in Denemarken het aantal verkeersdoden zelfs daalde na een snelheidsverhoging van 110 naar 130 op snelwegen, alhoewel ik de cijfers daarvan momenteel niet paraat heb.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Wouter N14 » di 12 okt 2010, 18:54

^^ Vertaald nieuwsbericht van Flitsservice, 30 april 2005:
Denemarken; meer snelheid, minder doden

Het aantal Verkeersdoden is in Denemarken na het optrekken van de maximumsnelheid op de snelweg van 110 naar 130 km/h binnen een jaar met een kwart naar 369 gedaald.

Zoals een vertegenwoordiger van het overheidsorgaan voor verkeersveiligheid en wegenbouw (Noot; mooie kombi, hier lijkt dat volledig losgekoppeld en lijkt men de verooorzaakte ellende aleen door handhaving te willen beperken) op vrijdag instemmend met de krant "Berlingske Tidende"verklaarden, zou deze daling voor alle experts zeer verassend zijn. Denemarken bereikt daarmee het laagste aantal doden door verkeersongelukken sinds 1950.

De regering van minister-president Anders Fogh Rasmussen had de maximum snelheid eind april 2004 opgetrokken, ofschoon bijna alle experts unaniem een stijging van de ongevalscijfers met meer doden voorspeld hadden. In de eerste 12 maanden na de verhoging op 50% van alle deense snelwegen bleek uit metingen dat de gemiddelde snelheid zelfs van 118 naar 113 km/h daalde. Dit verklaarde een vertegenwoordiger van het ministerie van wegenbouw met ëen gelijkmatigere verdeling"van het tempo. Er zouden nu vanwege de nieuwe massaal opgestelde borden met de geldende maximumsnelheid duidelijk minder hardrijders zijn. Tegelijkertijd met de verhoging tot tempo 130 werden ook de boetebedragen voor overtredingen drastisch verhoogd.
http://www.flitsservice.nl/phpBB/media/ ... 14541.html

Kanttekening 1: verhoging van de boetes
Kanttekening 2: wat zijn de effecten op langere termijn? Bovenstaande is geconstateerd een jaar na invoering, hoe is het nu na zes jaar?

En het bericht op dit forum: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?t=467
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Vinny » wo 13 okt 2010, 0:09

. De Utrechtboog zou een enorme impuls hebben moeten zijn voor verkeer tussen Utrecht en Amsterdam Zuid / Schiphol. Volgens mij is die in de praktijk uitgebleven.
:facepalm:
Nooit in de trein gezeten natuurlijk. Ik heb in 2007 dat ding zelf mogen evalueren toen ik mijn carriere begonnen ben als "teller in de trein", nou ik denk niet dat er veel intercity verbindingen bestaan die populairder zijn. Staplaatsen in de Eerste Klas zijn bij mijn weten erg zeldzaam hoor. De spitsrichting is alleen wel een beetje hevig, op de "terugweg" van Eindhoven naar Utrecht hadden de twee treintellers, de twee snoep- en koffie verkopers en de twee conducteurs het rijk alleen... :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Pino » wo 13 okt 2010, 8:36

Ik rijd vaak genoeg over de Utrechtboog om te weten dat die treinen goed gevuld zijn. Maar het feit dat een trein gevuld is, wil niet zeggen dat zich een enorme elasticiteit van auto naar trein heeft gerealiseerd.

Voor de liefhebber nog de mening van GeenStijl:
'130 km/u rijden is massamoord'
Mensen, dat gouden pluspuntje uit het regeerakkoord waar iedereen zo enthousiast over is, moeten we misschien maar niet doen/willen met z'n allen*. Want het lijkt wel zo leuk, zeker voor rechtse roeptoeters, maar dat 130 kilometer per uur rijden gaat alleen maar ellende opleveren. Wij zouden haast zeggen: dat wordt genocide. 130 rijden betekent namelijk een langere remweg dus meer ongevallen. Bovendien: "Meer mensen zullen worden verleid met de auto naar het werk te gaan in plaats van met de trein waardoor de files alleen maar toenemen". Ja echt waar hoor, dat mensen de auto nemen in plaats van de trein komt dus door de maximum snelheid. En niet door de falende ov-chipkaart, standaard niet werkende ov-chip poortjes waardoor uitchecken onmogelijk is (doei 20 euro borg!), vertragingen, overvolle treinen, dienstregelingen met twee een keer per uur een trein, agressie en onveiligheid of het totaal ontbreken van toiletten in Sprinter-treinen. Nope. Komt door de verhoging van de maximum snelheid. Dus nogmaals: 130 kilometer per uur, moeten we niet doen/willen met z'n allen*. Simpel. (Deze tekst werd mede gefinancierd door de NS.) * = doorhalen wat niet van toepassing is.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hoevenpe » wo 13 okt 2010, 11:25

Hoe meer ik erover nadenk hoe onzinniger het wordt: het OV is vaak of wel of of niet een goed alternatief voor de auto... Dit hangt af van voor- en natransport, afstanden en frequenties en ook zaken als veiligheid en files.

Ik kan me echt niet voorstellen dat 2 minuten verschil echt een reden gaat zijn om de switch te maken. Vaak is de reistijd met het OV al meer dan 2x die van de auto, met uitzondering in een drukke spits. 30 vs 60min of 28 vs 60min lijkt me dan niet echt het verschil maken. Zelf neem ik alleen de trein als ik ga drinken of als er bij een klant geen parkeergelegenheid is. Files zijn niet echt een reden want die moeten wel extreem lang zijn wil het OV echt sneller worde ndan de trein. En in de spits rij ik eigenlijk ook vrijwel nooit 120 waar ik het al mag...

En al zou het dan zo zijn dat je zo mensen de trein uit krijgt zo, dan staan er weer zo nieuwe files en zouden deze mensen toch weer zo diezelfde trein in gaan?
Nee... ergens klinkt het gewoon als stemmingmakerij...

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door jeroent » wo 13 okt 2010, 14:55

En laten we even realistisch zijn, in de spits zijn er hele lange stukken waar je de 130 km/u helemaal niet haalt, dus zelfs die 2 minuten rijtijdwinst zijn slechts theoretisch van aard.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Wimpie24 » wo 13 okt 2010, 18:40

Ik denk dat het vooral een populistische maatregel is waarmee men vele andere verlagingen kan goedpraten bij de minder hard doordenkende burger.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

hneel
autoweg
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hneel » wo 13 okt 2010, 19:02

Goudappel heeft gelijk. Ik reis nu altijd met het OV naar mijn werk omdat ik 120 km/u te langzaam vindt. Als ik straks 130 mag zal ik weer met de auto gaan. :yes:
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Gebruikersavatar
GrandmasterE
verkeersader
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 dec 2007, 0:01
Locatie: Zuidoost-Noord-Brabant

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door GrandmasterE » do 14 okt 2010, 2:46

Hier een link naar de reportage van Hart van Nederland, niet echt mijn programma, maar toch: http://www.hartvannederland.nl/nederlan ... n-de-pijp/
Kijk eens goed wat er op 1:44 gebeurt in het filmpje. Is dit weer een 'actie' van de SP ;)?

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hoevenpe » do 14 okt 2010, 10:46

'Maximumsnelheid al in februari naar 130 km per uur'
donderdag 14 oktober 2010 07:38

De verhoging van de maximumsnelheid op Nederlandse snelwegen naar 130 kilometer per uur, kan al in februari 2011 zijn geregeld. Het harder rijden is een plan van het nieuwe kabinet, dat vandaag wordt beëdigd.

De maximumsnelheid wordt naar verwachting snel verhoogd
Remco Nehmelman, hoofddocent Staatsrecht aan de Universiteit van Utrecht, zegt tegen Het Financieele Dagblad dat het opvoeren van de maximumsnelheid gauw rond kan zijn.

Snel
'Ik mik op februari,' aldus Nehmelman. 'Het gaat namelijk om een aanpassing van een Algemene Maatregel van Bestuur, en die kun je snel regelen.'

Willem Konijnenbelt van de Raad van State sluit zich daarbij aan, omdat niemand het plan kan tegenhouden. 'Rutte moet de wijziging vier weken bij de Eerste en Tweede Kamer leggen. Maar of ze daar voor of tegen zijn, maakt niet uit,' zegt hij in de krant.

Verkiezingen
De regering moet wel het oordeel van de Raad van State afwachten, maar dat hoeft maar enkele weken in beslag te nemen. Daarnaast kan een kabinet het advies ook naast zich neerleggen.

Het feit dat er in maart verkiezingen zijn voor de Eerste Kamer, speelt volgens Nehmelman een rol bij de snelle afhandeling die het nieuwe kabinet in dezen zal voorstaan. 'Dan is het erg mooi als je net daarvoor de maximumsnelheid hebt verhoogd. Ook daarom zal het snel gebeuren.'
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Polit ... er-uur.htm

WTF??
Waarom zou dit binnen een paar maanden kunnen en duurt het veranderen van een simpel strookje of het verhogen van een vMax terug naar 120 jaren en jaren??? Dacht juist dat bijv. die 80 projecten niet weer terug naar 100 konden omdat dat weer jaren papierwerk zou opleveren?

Plaats reactie