130 km/h op Nederlandse snelwegen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Basjuh1981 » za 16 feb 2019, 16:24

^^ En vervolgens ben je als 130-rijder nog de aso ook, volgens de 100-rijder :nuts:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Wouter N14 » za 16 feb 2019, 16:32

En omwille van welke reden je ook langzamer rijdt, geef even gas bij als je gaat inhalen. De wereld vergaat echt niet als je even versnelt naar 120, of 130 als je het aandurft. Want dat is volgens nog een ander relevant punt, volgens mij kunnen/durven veel mensen niet écht door te rijden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door MaartenE » za 16 feb 2019, 20:09

^^
Had dat tijdens mijn rijlessen een aantal keer, dat ik in de linkerbaan volgens de instructeur niet hard genoeg doorreed. Op dat moment reed ik geloof ik 108-110. Vervolgens maar vrolijk 135 in een 100 gebied gaan rijden tijdens het inhalen, al leek mij dat ook niet bepaald de bedoeling.
Stel dat er dan een patrouillewagen achter je rijdt, gaat die je daarvoor aan de kant zetten als je daarna naar rechts gaat en weer zakt naar 100?

In een trajectcontrole zal dat systeem bijvoorbeeld ook niet doorhebben dat je harder reed om in te halen. Dus waar ligt de grens bij zoiets?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Wouter N14 » za 16 feb 2019, 20:17

^^ Ik had het uiteraard niet over de situaties waar 100 geldt. Maar het is redelijk frustrerend als iemand in de 130 gaat inhalen en stug streep 100 blijft rijden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door MaartenE » za 16 feb 2019, 22:03

^^
Sorry, dan begreep ik je verkeerd. Las het als iemand die even wat harder rijdt in een 100 om in te halen.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Coen Tunnel » za 16 feb 2019, 22:36

Wouter N14 schreef: za 16 feb 2019, 16:32 En omwille van welke reden je ook langzamer rijdt, geef even gas bij als je gaat inhalen. De wereld vergaat echt niet als je even versnelt naar 120, of 130 als je het aandurft. Want dat is volgens nog een ander relevant punt, volgens mij kunnen/durven veel mensen niet écht door te rijden.
Volkomen mee eens. Helaas herkenbaar.

Myquandro
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 21:41

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Myquandro » zo 17 feb 2019, 8:56

nielske1990 schreef: za 16 feb 2019, 12:20
RVV artikel 54 schreef:Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Weliswaar gaat dat niet over langzaam inhalen zelf, maar wel over het naar links komen als je langzamer rijdt dan het verkeer op de linkerrijstrook. Hoe vaak het wel niet gebeurd als je 130 km/h rijdt dat een 100-rijder naar links komt en je minder dan vijf tellen hebt om te remmen en zo te voorkomen dat je achterin duikt. Die weggebruikers overtreden m.i. allemaal artikel 54 omdat ze je niet voor laten gaan.
Dit is zeker iets waar ik rekening mee houdt. Ik ben zelf ook gewend om stevig door te rijden en weet hoe vervelend het is als iemand ineens invoegt voor je en je zelfs met gas loslaten niet voldoende snelheid kan kwijt raken. Als ik rustig rijdt dan accepteer ik ook dat ik met een mogelijke inhaalactie wacht totdat er echt ruimte is, op wegen met meer dan drie rijstroken maak ik geen gebruik van de linker rijstroken en als ik inhaal dan verhoog ik vaak mijn snelheid ook met 5 tot 10km/h. En als je tussen de 85 en 90km/h rijdt kom je ook nauwelijks in situatie waarin inhalen nodig is, dus is die paar keer even wat langer wachten niet zo'n punt.

Juist ook vanwege dit voorrang verlenen is 100km/h of 110km/h blijven rijden voor mij veel vermoeiender. Je komt dan namelijk wel vaak in een situatie waarin je wilt inhalen en moet dan veel vaker vertragen om te wachten tot een gaatje of versnellen om weer in een gaatje te kunnen of je houdt je niet aan het genoemde artikel 54.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Peter » zo 17 feb 2019, 9:12

Klaasje schreef: za 16 feb 2019, 11:37 Dat is niet zo. De kracht die de luchtweerstand oplevert wordt kwadratisch groter met de snelheid.
Precies. En omdat je lineair sneller rijdt, blijft er een lineair verband over tussen de luchtweerstand en de snelheid (en gecorreleerd benzineverbruik en CO2 per km). 130 geeft 30% (130/100) van 100 meer. Omdat er andere weerstanden zijn (banden, motorefficientie) zal het werkelijke verbruik iets afwijken en per auto verschillen. Hoe je precies de echte weerstand meet zeg je goed, maar daarmee snap ik niet dat je me ongelijk geeft (of het moet over preciese benadering gaan per auto).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Myquandro
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 21:41

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Myquandro » zo 17 feb 2019, 10:19

^^ De kracht die nodig is om de auto te laten rijden op een bepaalde snelheid heeft te maken met een aantal waarden die we aannemen als constant en daarnaast de snelheid. Die snelheid is voor de luchtweerstand in het kwadraat. Dus met een verdubbeling van de snelheid wordt de luchtweerstand viermaal zo groot. Omdat de interne weerstand van de auto en de rolweerstand van de banden redelijk gelijk blijven is de verhoging van de totale weerstand minder dan 4x bij een verdubbeling van de snelheid. Hoeveel dit afwijkt hangt sterk af van de snelheid, maar dit zal op de snelweg bijna altijd tussen de 3x en 4x liggen.

De energie die nodig is voor het rijden van een afstand is de kracht vermenigvuldigd met de afstand. De afstand veranderd niet als je sneller rijdt en dus zal de energie benodigd evenredig zijn aan de kracht die nodig is. Dus bij een verdubbeling van de snelheid is zal de benodigde energie tussen de 3 en 4 keer groter zijn.

De hoeveelheid energie die daadwerkelijk, in de vorm van brandstof, in de motor moet worden ingespoten verschilt hierin nog wel iets. Dit heeft er mee te maken dat verbrandingsmotoren efficiënter presteren bij lage toeren en hoge weerstand. Dus, het meest efficient is een verbrandingsmotor als deze lage toeren kan draaien in de hoogste versnelling (dus met de meeste luchtweerstand). Daardoor kan het zijn dat 10 of 20km/h harder resulteert in een lager verbruik omdat je in een hogere versnelling kan rijden en de motor efficiënter werkt. Daarnaast zijn er nog een aantal kleine aspecten die hierop inhaken. Zo zijn niet alle versnellingen even efficient (grotere overbrengingsverhoudingen hebben vaak lagere efficiëntie en 1:1 is in theorie het efficiëntst).

Buiten de efficiëntie van de aandrijflijn bekeken is het zo dat de energiebehoefte op hogere snelheden bijna kwadratisch toeneemt met de snelheid.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Basjuh1981 » zo 17 feb 2019, 12:51

MaartenE schreef: za 16 feb 2019, 20:09 ^^
Had dat tijdens mijn rijlessen een aantal keer, dat ik in de linkerbaan volgens de instructeur niet hard genoeg doorreed. Op dat moment reed ik geloof ik 108-110. Vervolgens maar vrolijk 135 in een 100 gebied gaan rijden tijdens het inhalen, al leek mij dat ook niet bepaald de bedoeling.
Stel dat er dan een patrouillewagen achter je rijdt, gaat die je daarvoor aan de kant zetten als je daarna naar rechts gaat en weer zakt naar 100?

In een trajectcontrole zal dat systeem bijvoorbeeld ook niet doorhebben dat je harder reed om in te halen. Dus waar ligt de grens bij zoiets?
Daar wordt je echt niet voor aan de kant gezet. Inhalen dient immers vlot te gebeuren. Dus als je na je inhaalactie weer naar rechts gaat en je snelheid laat zakken, is er niks aan de hand. Pas als je meer dan een kilometer 130@100 rijdt, zullen ze een praatje met je maken.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Lekkere Kwal » zo 17 feb 2019, 20:30

Peter schreef: zo 17 feb 2019, 9:12 Precies. En omdat je lineair sneller rijdt, blijft er een lineair verband over tussen de luchtweerstand en de snelheid (en gecorreleerd benzineverbruik en CO2 per km). 130 geeft 30% (130/100) van 100 meer.
Waar je 'een lineair verband' vandaan haalt is mij een raadsel. Als jij een beker neemt van 10 cm breed en je zet er een beker naast van 13 cm breed, dan zou er volgens jou dus een lineaire stijging zijn van 30% zijn in de breedte en dus een lineaire stijging van de inhoud? Denk het niet: als je de hoogte gelijk houdt (zeg 20 cm) dan stijgt de inhoud van 1570 cc naar 2654 cc, een stijging van 69%! Simpelweg omdat niet alles lineair verbonden is, dat hangt puur van de formule af. Bij luchtweerstand is dat naar Wikipedia:
De weerstandskracht die bij beweging op het voorwerp werkt, is bij benadering te berekenen met onderstaande formule:

Afbeelding
Daarin is:

F de kracht die op het voorwerp werkt tijdens de beweging;
rho de dichtheid van de stof waarin het voorwerp zich voortbeweegt;
v de relatieve snelheid van het voorwerp ten opzichte van het medium waarin het voorwerp zich voortbeweegt;
A de geprojecteerde oppervlakte van het voorwerp loodrecht op de bewegingsrichting;
Cw de weerstandscoëfficiënt, afhankelijk van de vorm van het voorwerp.
Deze formule geldt bij benadering voor voorwerpen die zich met relatief hoge snelheid door een ijl medium voortbewegen.
Aangezien daar de snelheid v met zichzelf vermenigvuldigt wordt, dan stijgt F dus niet lineir met v, hij stijgt kwadratisch met v. Als v dus 2x zo groot wordt F 4x zo groot. In het geval van 1.3x zo groot (100 naar 130) wordt F dus 1,69x zo groot. 69% dus, niet 30%.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Peter » ma 18 feb 2019, 7:38

Zucht….
Als je kijkt naar het verbruik per seconde, is de relatie kwadratisch. Twee gelijke auto's met hetzelfde toerental (dus andere versnelling), waarbij de ene 70 rijdt en de andere 140 zullen een verbruik in liters per uur hebben, dat (bijna) een viervoud verschilt (inderdaad door aftrek van rolweerstand dat niet kwadratisch is).
Op de weg is voor eenzelfde afstand, de rijtijd met 140 km/h de helft van iemand die 70 rijdt. Hij verbruikt dan ook slechts de helft van de tijd benzine, ook al is dat (bijna) vier keer zo veel tijdens die helft. Effectief verbruikt dus iemand die 140 rijdt (bijna) 2 keer zoveel benzine (per km)....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Myquandro
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 21:41

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Myquandro » ma 18 feb 2019, 7:50

Als je kijkt naar het verbruik per seconde dan kijk je naar het geleverde vermogen. Het vermogen dat nodig is om op een bepaalde snelheid de luchtweerstand te overkomen is gerelateerd aan de snelheid tot de derde macht. Dus een verdubbeling van de snelheid is het achtvoudige vermogen. in dit geval neemt rolweerstand lineair toe met de snelheid. Als je dan het vermogen hebt bepaald kun je idd stellen dat je dit vermogen slechts de helft van de tijd hoeft te leveren als je twee keer zo snel rijdt. De uitkomst is dan weer hetzelfde dat je terug bent bij zo'n verviervoudiging van het brandstofverbruik.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Peter » ma 18 feb 2019, 8:16

Per seconde. Niet per afgelegde km. Dat gaat het immers om, uitgaande dat de gemiddelde automobilist van A naar B wil en niet een uurtje wil rijden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Lekkere Kwal » ma 18 feb 2019, 9:54

Peter schreef: ma 18 feb 2019, 7:38 Zucht….
Als je kijkt naar het verbruik per seconde, is de relatie kwadratisch.
Nee, die formule bevat geen tijdseenheid. De kracht F is in newton en die stijgt met de snelheid in het kwadraat. Niet newton per seconde of wat dan ook. De snelheid zelf bevat wel een tijdseenheid (de h in km/h) maar dat het op een of andere manier alleen voor het vebruik per tijdseenheid kwadratisch zou zijn is onzin.
Twee gelijke auto's met hetzelfde toerental (dus andere versnelling), waarbij de ene 70 rijdt en de andere 140 zullen een verbruik in liters per uur hebben, dat (bijna) een viervoud verschilt (inderdaad door aftrek van rolweerstand dat niet kwadratisch is).
Op de weg is voor eenzelfde afstand, de rijtijd met 140 km/h de helft van iemand die 70 rijdt. Hij verbruikt dan ook slechts de helft van de tijd benzine, ook al is dat (bijna) vier keer zo veel tijdens die helft. Effectief verbruikt dus iemand die 140 rijdt (bijna) 2 keer zoveel benzine (per km)....
Volgens die redenering zou de auto nog zuiniger zijn als die met 300 km/h zou rijden omdat hij simpelweg korter onderweg is... Wellicht moet je dan aan een dragracer vragen hoeveel brandstof die verbruikt voor enkel 1 race van een paar honderd meter. Het verbruik per seconde is niet relevant, je legt een bepaalde afstand af en verbruikt een bepaalde hoeveelheid brandstof. Bij auto's wordt dat uitgedrukt in km per liter of liter per 100 km, niet in km/h per liter of liter per 100 km/h.

Als die waarde hoger ligt bij 130 km/h dan bij 100 km/h kan je nog zo sneller op je bestemming zijn, bij de pomp moet je meer tanken. Bedenk maar eens hoe snel je tank leeggaat als je constant de topsnelheid rijdt, hoe kan dat als je er sneller bent?

Myquandro
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 21:41

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Myquandro » ma 18 feb 2019, 11:04

Peter schreef: ma 18 feb 2019, 8:16 Per seconde. Niet per afgelegde km. Dat gaat het immers om, uitgaande dat de gemiddelde automobilist van A naar B wil en niet een uurtje wil rijden.
Juist al je er vanuit gaat dat de gemiddelde automobilist een x aantal km wilt rijden (namelijk van A naar B) wil je het verbruik per km weten. Enkel als je een uurtje wilt rijden zou het relevant kunnen zijn om te weten wat het verbruik per tijdseenheid is.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Peter » ma 18 feb 2019, 12:16

Lekkere Kwal schreef: ma 18 feb 2019, 9:54 Volgens die redenering zou de auto nog zuiniger zijn als die met 300 km/h zou rijden omdat hij simpelweg korter onderweg is...
Lees jij zo slecht of schrijf ik zo slecht ? Dat schrijf of suggereer ik toch nergens. Wie met 300 km/h zou rijden (in een Ferrari die dat met 3000 toeren kan) verbruikt per afgelegde km (en dus ook over de hele afstand) circa 2.5 tot 3 keer zo veel als bij 100 km/h. Als je het precies wilt weten moet je gegevens van de testbaan hebben, hoewel die vermoedelijk zonder zijspiegels is gereden en met afgeplakte deurnaden, etc.

Als een auto 3 keer zo veel gebruikt moet je in plaats van zeg elke 600 km elke 200 km tanken en dan is je tijdsvoordeel wel snel weg, maar langere afstanden 300 km/h rijden is een illusie behalve wellicht op een Duitse 3-4 strookssnelweg om 4 uur 's nachts.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Lekkere Kwal » ma 18 feb 2019, 13:23

Hoe goed wij lezen of schrijven lijkt weinig te maken te hebben met jouw herhaaldelijke stelling dat het verbruik lineair stijgt:
Peter schreef: ma 18 feb 2019, 7:38 Op de weg is voor eenzelfde afstand, de rijtijd met 140 km/h de helft van iemand die 70 rijdt. Hij verbruikt dan ook slechts de helft van de tijd benzine, ook al is dat (bijna) vier keer zo veel tijdens die helft. Effectief verbruikt dus iemand die 140 rijdt (bijna) 2 keer zoveel benzine (per km)....
Peter schreef: ma 18 feb 2019, 12:16 Wie met 300 km/h zou rijden (in een Ferrari die dat met 3000 toeren kan) verbruikt per afgelegde km (en dus ook over de hele afstand) circa 2.5 tot 3 keer zo veel als bij 100 km/h.
En ik heb nu meerdere keren aangegeven dat dat niet mogelijk is met de kwadratische stijging van de luchtweerstand. Als jij 40 km/h in plaats van 10 km/h rent dan verbruik je niet simpelweg 4x zoveel energie, maar alleen al vanwege de luchtweerstand 16x zoveel. Daarom kan een mens wel langere tijd 20 km/h rennen (marathon van 2 uur) maar alleen 40 km/h sprinten voor honderden meters. Als het simpelweg lineair zou stijgen zou je dus ook 30 km/h moeten kunnen rennen gedurende 1 uur en 40 km/h gedurende een half uur.

Bij de auto net zo, als jij 3x zo hard rijdt door van 100 naar 300 te gaan stijgt de luchtweerstand minstens 9x, dus je verbruik kan met toevoeging van de andere weerstandsinvloeden naar 10x zo hoog gaan. Dat hangt nog steeds van de motor af, bij een ferrari kan het best nog een stuk lager zijn (met een relatief hoger verbruik bij lagere snelheden tot gevolg). Denk trouwens niet dat dat met 3000 rpm kan, zie bijvoorbeeld
Link
met ruim 7000 rpm. Ook niet zo gek want bij de topsnelheid ga je het maximaal rpm van de motor (omdat die daar z'n piek vermogen heeft) en dat is niet in de buurt 3000 rpm.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Km357 » ma 18 feb 2019, 13:36

Aangezien ik zelf geen Ferrari heb of vandaag de kans heb om even 300km/h aan te tikken ben ik maar in Assetto Corsa gegaan, een racing sim die volgens de mensen die het kunnen weten de rij-eigenschappen van auto's heel nauwkeurig kan nabootsen.

Dit is 300km/h in de 812 Superfast, het toerental spreekt voor zich neem ik aan. En ja, dat is ietsje hoger dan 3000 toeren. https://steamcommunity.com/sharedfiles/ ... 1659661315

Trekker
zandpaadje
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 19 jul 2017, 14:38

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Trekker » wo 20 feb 2019, 14:10

Robonus schreef: do 14 feb 2019, 8:27 Ik kwam op Linkedin een artikel tegen van een verkeerskundige die het 130 rijden aardig afbrandt.
Ik ben alleen niet verkeerskundig genoeg om te kunnen zien of het nou hout snijdt of niet. Wat denken jullie ervan?
Conclusie: Dus ja, de 130-maatregel staat voor meer verkeerslachtoffers, een hogere uitstoot, meer geluidsoverlast én meer fileleed.
Link naar de linkedin post, mocht je commentaar willen geven:
https://www.linkedin.com/feed/update/ur ... 8990821376

Directe link naar het artikel:
https://www.ndw.nu/blog/bekijk/17/de_13 ... _fileleed/
heb het gelezen, vind het altijd leuk als mensen iets beweren; vervolgens data en grafieken laten zien om een punt te onderbouwen die een eerdere uitspraak onderuithaalt voorbeeld:

noot1: ik ga hieronder alleen in op het stuk grafiek van 1000vtg/uur (gemiddeld 2,9s of minder volgafstand bij 16.75m voertuiglengte, snelheid 90km/h*) en meer op de rechterrijstrook en 1500vtg/uur op de andere rijstroken. de grafiekdelen met een lagere intensiteit zijn voor capaciteitsbepalingen vrij oninteressant omdat het dan 'rustig' is.

noot 2: formule: C = 3600 * v/(ta * v + l), waarbij C = Capaciteit, v =snelheid in (m/s),
ta = gemiddelde afstand tussen achterbumper voorligger en voorbumper achterligger in secondes,
l = voertuiglengte (±4m voor auto's; 16.75m voor trekker oplegger combinaties)
Een verklaring voor deze afgenomen capaciteit zit in de verschillen in snelheden tussen de voertuigen. Het meest langzame verkeer (zoals zware vrachtwagens) zal zo rond 80 km/uur rijden. Op een weg met een max van 120 km/uur, is het snelheidsverschil tussen langzaam en snel verkeer dus zo’n 40 km/uur. Op een 130-weg is dat verschil echter 50. Dat betekent dat een ‘snelle’ auto daar harder op z’n rem moet staan als hij een langzame (vracht)auto tegenkomt.

Volgens mij gebeurt het nooit dat je 130 rijdt op de rijstrook naast de rechterrijstrook tijdens de spits, laat staan dat er dan een vrachtwagen is die dan op die rijstrook gaat rijden (inhaalverbod)

dat valt ook ook te zien in de aangehaalde figuur 3 en 4 van het blog.

Afbeelding
Figuur 4

Figuur 4 is een heel interessante grafiek, jammer dat de verkeerskundige er zo weinig aandacht aan geeft.
Meest interessante is dat onder het 130 regime de capaciteit op de linkerrijstrook tegen de 2800vtg/rijstrook/uur lijkt te lopen wat duidt op een gemiddelde volgafstand van minder dan 1.2 seconde.
Hoe kan dat? dat kan toch alleen als iedereen een gelijke snelheid van 90 km/h rijdt nastreeft. ook al ligt deze hoger dan wat realistisch zou zijn
Lijkt het er nu op dat het 130 regime leidt tot een homogenere samenstelling van weggebruikers qua gedrag in een rijstrook en dat dat positief uitpakt voor de meest linkerrijstrook?

Heeft iemand trouwens een idee waarom er bij 120km/h een hogere capaciteit is op de middelsterijstrook dan bij 130km/h met andere woorden waar komt dat pukkeltje vandaan? weggebruikers die niet rechts houden bij 130? Appende automobilisten bij 130? of...?? Of is dat capaciteit die vrij gekomen is en niet wordt gebruikt, omdat weggebruikers liever op de linkerrijstrook rijden. Dit stuk staat ook niet in de filetop 50 van de afgelopen 6 jaar
Samenvattend: de verhoging van de maximumsnelheid heeft geen significante voor- of nadelen in deze 2 gevallen, er zijn teveel andere factoren die een rol kunnen spelen..geleid tot een capaciteitsreductie op de Nederlandse snelwegen. De getoonde capaciteitsreductie is klein, maar verwaarloosbaar wel zichtbaar. De verhoging van de maximumsnelheid zal daarmee op de rustige momenten enige reistijdwinst opleveren, maar op drukkere momenten juist bijdragen aan de reistijdverliezen. Dus ja, de 130-maatregel staat voor meer verkeerslachtoffers, een hogere uitstoot, meer geluidsoverlast én meer fileleed.

zo zou de samenvatting hebben geluid als die enigszins empirisch was.

2x edit: spelling en interpunctie
Laatst gewijzigd door Trekker op wo 20 feb 2019, 14:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Robonus » wo 20 feb 2019, 14:31

Zoals verwacht is het dus een discutabel artikel.

Ik weet niet of de gemiddelde wegenforummer een linkedin account heeft, maar de hier benoemde conclusies zouden wat mij betreft prima als commentaar onder het bericht gegeven kunnen worden. Als zo'n onzin bericht niet wordt tegengesproken nemen onwetenden dat als waarheid aan. Als zo'n bericht in de comments redelijk wordt afgefikt (met steekhoudende argumenten) dan wordt er weer een stukje nep-nieuws uit de wereld gehaald.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Chris » wo 20 feb 2019, 14:40

Je krijgt de indruk dat men met het onderzoek is begonnen met het schrijven de conclusie: Dus ja, de 130-maatregel staat voor meer verkeerslachtoffers, een hogere uitstoot, meer geluidsoverlast én meer fileleed. En dat daar later wat cijfers zijn bij gezocht (die overigens een groot deel van de conclusie niet onderbouwen).

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Wouter N14 » do 21 feb 2019, 19:03

Robonus schreef: wo 20 feb 2019, 14:31 Zoals verwacht is het dus een discutabel artikel.

Ik weet niet of de gemiddelde wegenforummer een linkedin account heeft, maar de hier benoemde conclusies zouden wat mij betreft prima als commentaar onder het bericht gegeven kunnen worden. Als zo'n onzin bericht niet wordt tegengesproken nemen onwetenden dat als waarheid aan. Als zo'n bericht in de comments redelijk wordt afgefikt (met steekhoudende argumenten) dan wordt er weer een stukje nep-nieuws uit de wereld gehaald.
Kunnen we niet gewoon een link plaatsen naar dit draadje?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Kaaiman » do 21 feb 2019, 20:01

Vroeger hadden we de Stichting Duurzaam Mobiel voor zulke mythbusting. O wacht, die stichting is uiteindelijk nooit opgericht. :emo:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door duikgek89 » do 21 feb 2019, 22:31

Chris schreef: wo 20 feb 2019, 14:40 Je krijgt de indruk dat men met het onderzoek is begonnen met het schrijven de conclusie: Dus ja, de 130-maatregel staat voor meer verkeerslachtoffers, een hogere uitstoot, meer geluidsoverlast én meer fileleed. En dat daar later wat cijfers zijn bij gezocht (die overigens een groot deel van de conclusie niet onderbouwen).
Er was een tijd terug een item, ik meen van WDR maar ik ben niet zeker, waar een Professor van één of andere Ruhrpott Universiteit (Duisburg Essen denk ik, maar het kan ook Bochum geweest zijn) aangaf dat het invoeren van een Tempolimit niet significant aan de vervuiling zou bijdragen.


Volgens mij hebben we, ondanks de opwarming van de aarde door alle CO2, een beetje een sneeuwbal effect: Hoe meer milieu organisaties en mensen die rapporten schrijven om tot een bepaalde conclusie te komen roeptoeteren, des te meer roeptoetert de rest, inclusief de politiek, mee tot de feiten totaal uit het oog zijn verloren.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Robonus » vr 22 feb 2019, 10:37

In California proberen ze de Deutsche Autobahn te kopieren:

https://www.ad.nl/auto/californie-wil-s ... ~a202d505/

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door RSK » vr 22 feb 2019, 10:49

Chris schreef: wo 20 feb 2019, 14:40 Je krijgt de indruk dat men met het onderzoek is begonnen met het schrijven de conclusie: Dus ja, de 130-maatregel staat voor meer verkeerslachtoffers, een hogere uitstoot, meer geluidsoverlast én meer fileleed. En dat daar later wat cijfers zijn bij gezocht (die overigens een groot deel van de conclusie niet onderbouwen).
Dat zal toch niet? Het is uitermate wetenschappelijk aangepakt! Het ‘onderzoek’ gaat immers enkel over de eventuele negatieve invloeden op de doorstroming, dus dan kun je uit de resultaten prima conclusies trekken over slachtoffers en uitstoot.

https://www.ndw.nu/blog/bekijk/17/de_13 ... _fileleed/

Goed, na deze sarcastische intro zal ik even kort en helder het hele ‘onderzoek’ vakkundig de prullenbak in redeneren. De belangrijkste munitie daarvoor staat gelukkig in het artikel zelf al. Die tante noteert namelijk bij haar theoretische basis:
De vorm van dit diagram is in principe voor elke weg gelijk. Wat wel verschilt is waar punt B precies ligt en hoe groot val D is. Bepalende factoren zijn onder meer het wegontwerp, het weer, het type weggebruiker (zie onze blog over zondagsrijders), maar dus ook de maximumsnelheid.
Oké, het weer is dus een van de belangrijke factoren die invloed heeft op punt B. Mooi. Wat heeft ze eigenlijk vergeleken?
Om vast te stellen wat de 130-maatregel heeft betekend voor de capaciteit van de weg, hebben we verkeersdata nodig van een locatie waar files ontstaan. Het wegontwerp moet uiteraard gelijk zijn gebleven voor en na de invoering van de verhoogde maximumsnelheid en ook moet de snelheidsverhoging er de gehele dag gelden. We duiken in onze historische database en kiezen vier meetlocaties die aan deze voorwaarden voldoen: de A1 tussen de Stroe en Voorthuizen, twee locaties op de A16 tussen knooppunt Zonzeel en Zevenbergsehoek en de A58 tussen Ulvenhout en knooppunt Galder. We hebben voor deze locaties de maand juni in 2012 en in 2018 met elkaar vergeleken.
Ze vergelijkt dus juni 2012 met juni 2018. En de resultaten zijn glashelder:
De puntenwolken liggen op alle vier de locaties grotendeels op elkaar, maar toch zijn er verschillen. Zo ligt in 2018 het zwaartepunt van de punten bij een onbelemmerde doorstroming (A in figuur 1) net iets hoger. Dat betekent dat er daadwerkelijk harder gereden wordt na de verhoging van de maximumsnelheid. Maar ook zien we dat de capaciteit (B in figuur 1) in 2012 verder ligt dan in 2018, met de maximumsnelheid van 130.
Maar wacht even. Punt B hing toch ook af van het weer? Zou daar misschien nog wat verklaringskracht in zitten dan?
Juni 2012
Koel, gemiddeld over het land nat en vrij somber
Afbeelding
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... /2012/juni

Juni 2018
Zeer warm, zeer droog en normale hoeveelheid zonneschijn
Afbeelding
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... /2018/juni
Je vergelijkt dus de droogste juni in decennia met een uiterst grauwe en natte junimaand. Voor het onderzoeken van een variabele die weersafhankelijk is. Tot zover de validiteit van de uitkomsten. Ik beveel deze dame twee zaken van harte aan: lees eens het een en ander over Simpsons paradox en het concept Spurious Correlations.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Piles » vr 22 feb 2019, 11:15

^^ :worship: :worship:

Ik vind het sowieso twijfelachtig dat het NDW (een datauitwisseling-initiatief) data gaat analyseren en hier een waarde-oordeel aan hangt. Volgens mij is dat niet hun taak.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door feitelijk » di 26 feb 2019, 11:51

De puntenwolken liggen op alle vier de locaties grotendeels op elkaar
hahaha!
Doe dan een verschil in probablility density!
puntenwolk....
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door feitelijk » di 26 feb 2019, 16:30

Ik probeer die data even na te maken maar merk al dat 1 maand veel te weinig data is.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Plaats reactie