130 km/h op Nederlandse snelwegen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Chris » wo 23 jan 2019, 11:59

Niks geleerd van de jaren '70-80 zeker. De 100 km/h die na de oliecrisis werd ingesteld werd op grote schaal overtreden. Bovendien zijn de beoogde besparingen vooral theoretisch, in de praktijk is de besparing veel kleiner, lang niet al het verkeer rijdt nu 130 en lang niet al het verkeer zal straks 100 rijden. Bovendien zou dit voor een politieke partij veel te impopulair zijn om hun vingers aan te branden. Ik denk niet dat 100 km/h werkelijk ingevoerd zal worden.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Peter » wo 23 jan 2019, 13:28

De werkelijke besparing volgt natuurlijk uit de benzineverkopen. Gewoon de benzine&dieselprijs met 50 ct/l omhoog en dan tankt 40% in het buitenland, waardoor de CO2 aan Belgie en Duitsland worden toegerekend 8-). Lullig voor de inwoners van Noord-Holland, Flevoland en Utrecht, voor wie het te ver is naar de grens.
Koop ik er nog wat jerrycans bij. Hoeveel liter mag je meenemen in je kofferbak ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door paolie » wo 23 jan 2019, 13:41

Chris schreef: wo 23 jan 2019, 11:59 Niks geleerd van de jaren '70-80 zeker. De 100 km/h die na de oliecrisis werd ingesteld werd op grote schaal overtreden. Bovendien zijn de beoogde besparingen vooral theoretisch, in de praktijk is de besparing veel kleiner.
Tsja, de te verwachten temperatuurdaling als gevolg van CO2-reductie is ook een puur theoretisch verhaal. En toch gaan we nu miljoenen mensen op hoge kosten jagen, omdat ons geweten dan tenminste kan zeggen dat we geprobeerd hebben er iets aan te doen...
Chris schreef: wo 23 jan 2019, 11:59Bovendien zou dit voor een politieke partij veel te impopulair zijn om hun vingers aan te branden. Ik denk niet dat 100 km/h werkelijk ingevoerd zal worden.
Ligt er een beetje aan. Als tegelijkertijd de accijnzen op benzine drastisch verlaagd zouden worden, zou ik er meteen mee instemmen. Maar dat zal wel niet....

Edit: een politieke uitruil met rekeningrijden zie ik daarentegen best als realistisch scenario...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Peter » do 24 jan 2019, 8:35

Heel veel maatregelen kunnen in 2020 niet effectief zijn. Je krijgt rekeningrijden niet binnen 1 jaar organisatorisch aan de praat, ook al zou je er vandaag toe besluiten (en de wet vandaag door de kamers loodsen). Hetzelfde geldt voor grootschalige woningisolatie binnen 1 jaar. Je hebt naast geld (niet onbeperkt beschikbaar zijnde) bouwvakkers en bouwmateriaal nodig en daarnaast vaak vergunningen en overleg met huurdersvereningen. Als je de kolencentrales stillegt, zitten er hele wijken zonder stadverwarming. Alternatieven bouwen vraagt vergunningen (> 1jaar, zeker als MER nodig is) en bouwtijd (> 1 jaar).

Het is dus al met al beter om naar 2030 of 2050 te kijken dan naar 2020. Zelfs als de RvSt uiterlijk eind dit jaar de overheid verplicht zich aan de doelstelling te houden per 2020 (onwaarschijnlijk dat ze dit per 2020 eisen: uitvoering is onmogelijk, je kunt hoogstens een lager doel eisen). Daarnaast is de Nederlandse nationale overheid alleen door de EU (met dwangsommen) te dwingen zich aan wetten te houden, en de CO2 reductie is geen wettelijke EU-verplichting.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Lekkere Kwal » do 24 jan 2019, 9:54

Peter schreef: do 24 jan 2019, 8:35 Als je de kolencentrales stillegt, zitten er hele wijken zonder stadverwarming.
Klopt dit wel? Van Hemweg 8 kan ik niks vinden over warmtelevering, maar wel dat de nieuwe Hemweg 9 gascentrale ernaast erop is voorbereid (maar juist door het gebrek aan vraag die niet gelijk al levert). Van de Amercentrale klopt het dat die wamte levert aan dik 30.000 woningen, maar die stookt al vanaf 2020 80% biomassa en moet in 2025 op 100% zitten. Dat zou je dus kunnen vervroegen, maar van stilleggen is dus sowieso geen sprake, het is nu al slechts een beperkt kolenaandeel. De andere kolencentrales staan op de Maasvlakte en in Eemshaven dus daar speelt stadsverwarming sowieso al niet.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Willem » do 24 jan 2019, 12:24

Chris schreef: wo 23 jan 2019, 11:59 Niks geleerd van de jaren '70-80 zeker. De 100 km/h die na de oliecrisis werd ingesteld werd op grote schaal overtreden.
Daar hebben we nu trajectcontrole voor. :duck:

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Robonus » do 14 feb 2019, 8:27

Ik kwam op Linkedin een artikel tegen van een verkeerskundige die het 130 rijden aardig afbrandt.
Ik ben alleen niet verkeerskundig genoeg om te kunnen zien of het nou hout snijdt of niet. Wat denken jullie ervan?
Conclusie: Dus ja, de 130-maatregel staat voor meer verkeerslachtoffers, een hogere uitstoot, meer geluidsoverlast én meer fileleed.
Link naar de linkedin post, mocht je commentaar willen geven:
https://www.linkedin.com/feed/update/ur ... 8990821376

Directe link naar het artikel:
https://www.ndw.nu/blog/bekijk/17/de_13 ... _fileleed/

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Peter » do 14 feb 2019, 8:42

Hij heeft zijn conclusies echter niet met de getoonde cijfers gestaafd (qua gemiddelde snelheid of filekans). Die lijken vrijwel onveranderd en hij pleegt er geen nadere statistiek op. Het enige wat opvalt is dat er onder het Vmax 130 regime een kleine puntwolk op de A16 is bijgekomen rond de Vmax 90. Ik vermoed dat er tijdelijk een Vmax 90 van kracht is geweest door slecht wegdek oid, dat er niet is uitgefilterd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Wouter N14 » do 14 feb 2019, 18:56

Ik mis in elk geval twee dingen, namelijk de werkelijke intensiteiten die fors zijn toegenomen tussen 2012 en 2018, en enige informatie over de snelheid die daadwerkelijk gereden wordt. Zoals al vaker op het forum gesteld, zal de gemiddelde snelheid niet veel veranderd zijn...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Coen Tunnel » do 14 feb 2019, 19:26

Peter schreef: do 14 feb 2019, 8:42 Hij heeft zijn conclusies
Zij heeft haar conclusies... ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Chris » do 14 feb 2019, 19:49

Samenvattend: de verhoging van de maximumsnelheid heeft geleid tot een capaciteitsreductie op de Nederlandse snelwegen. De capaciteitsreductie is klein, maar wel zichtbaar. De verhoging van de maximumsnelheid zal daarmee op de rustige momenten enige reistijdwinst opleveren, maar op drukkere momenten juist bijdragen aan de reistijdverliezen. Dus ja, de 130-maatregel staat voor meer verkeerslachtoffers, een hogere uitstoot, meer geluidsoverlast én meer fileleed.
Het rare is alleen dat waar de 130-maatregel voor zou staan, helemaal niet onderbouwd wordt. Er wordt alleen aangetoond dat bij 130 een kleine capaciteitsreductie in de spits plaatsvindt. Alle andere claims; 'meer verkeerslachtoffers, een hogere uitstoot, meer geluidsoverlast én meer fileleed' worden niet onderbouwd in het artikel. Hoeveel extra files worden er door 130 veroorzaakt? Is dat meetbaar / beleefbaar? Op heel veel wegvakken met 130 staat ook in de spits geen file. Hoeveel meer slachtoffers, hoeveel hogere uitstoot, hoeveel meer geluidsoverlast?

Die zaken worden overigens in elk verkeersbesluit wel onderbouwd.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Peter » vr 15 feb 2019, 9:23

Op wegen waar het verkeersaanbod (meestal in de spits) 80% van de capaciteit is, kan je sowieso geen 130 km/h rijden. Zelfs op 3 strookswegen rijden er dan inhalers met 110-120 km/h op de linkerstrook. Ik snap dan ook niet waarom er een verband zou kunnen zijn tussen de Vmax en files, tenzij dit indirect komt door meer ongevallen (en dus niet drukte/spits-gerelateerd of juist buiten de spits). Raar verhaal.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Myquandro
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 21:41

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Myquandro » vr 15 feb 2019, 10:18

Zoals ik het artikel lees is het juist het verschil tussen de werkelijke snelheid en de toegestane snelheid die de kans op files vergroot. Er wordt duidelijk benoemd dat doordat vrachtwagens langzamer rijden dan de Vmax van auto's dit zorgt voor remacties die kunnen leiden tot files. Langzame inhalers hebben ditzelfde effect. De snel rijdende auto's moeten remmen (en hoe hoger de Vmax hoe harder geremd moet worden) en dit leidt tot (overmatige) reactie door auto's daarachter waardoor de file ontstaat.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Basjuh1981 » vr 15 feb 2019, 11:45

^^ Toestanden zoals in de TC op de A2 wil je ook niet. Er is totaal geen dynamiek, iedereen rijdt nagenoeg het zelfde tempo. En de kans is groot dat er iemand in de dode hoek rijdt. Daarbij is het ook nog eens slaapverwekkend rijden.

Myquandro
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 21:41

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Myquandro » vr 15 feb 2019, 12:15

^^ Ik ben er ook niet zeker van dat langzamere snelheden altijd beter zijn, maar ik kan de beredenering goed volgen en probeer deze dus uit te leggen.

Ik denk in elk geval niet dat, als je deze beredenering helemaal volgt, het verlagen van de snelheid tot 80km/h en deze handhaven middels trajectcontrole leidt tot een optimale doorstroming. Wel denk ik dat het verlagen tot 110 of 120km/h een verbetering zou kunnen opleveren en aangezien dit sowieso al snelheden zijn die veel automobilisten lijken aan te houden zou het mij niet verbazen als je geen trajectcontroles nodig hebt om dit te handhaven.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Jeroen » vr 15 feb 2019, 13:20

Basjuh1981 schreef: vr 15 feb 2019, 11:45 ^^ Toestanden zoals in de TC op de A2 wil je ook niet. Er is totaal geen dynamiek, iedereen rijdt nagenoeg het zelfde tempo. En de kans is groot dat er iemand in de dode hoek rijdt. Daarbij is het ook nog eens slaapverwekkend rijden.
Als iedereen net 130 zou rijden, zou je precies hetzelfde krijgen. Alleen gebeurt dat in de praktijk niet, omdat bij Vmax 130 hordes automobilisten het nog steeds nodig vinden om onnodig traag te rijden.

Rijd maar eens in de VS en je zult zien dat het veel ontspannender rijdt als de snelheidsverschillen veel kleiner zijn, ongeacht de Vmax.

Myquandro
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 21:41

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Myquandro » vr 15 feb 2019, 13:35

^^ Onnodig traag rijden is ook maar één manier manier om ernaar te kijken. Ik ben zelf met regelmaat zo'n automobilist die het onnodig vind om de maximum snelheid te rijden omdat mijn brandstofverbruik dan enorm afneemt, van 1l op 35km naar 1l op 20km, en nauwelijks tijdwinst oplevert, zelfs niet over langere afstanden.

Je zou ook zonder enige moeite kunnen beargumenteren dat er veel automobilisten zijn die het nodig vinden om onnodig hard te rijden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door waldo79 » vr 15 feb 2019, 16:13

Zolang je andere weggebruikers niet hindert met langzamer rijden heb ik er niks op tegen, maar inhaalacties dienen wel met enige vlotheid te gebeuren.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Jeroen » vr 15 feb 2019, 16:52

Myquandro schreef: vr 15 feb 2019, 13:35 ^^ Onnodig traag rijden is ook maar één manier manier om ernaar te kijken. Ik ben zelf met regelmaat zo'n automobilist die het onnodig vind om de maximum snelheid te rijden omdat mijn brandstofverbruik dan enorm afneemt, van 1l op 35km naar 1l op 20km, en nauwelijks tijdwinst oplevert, zelfs niet over langere afstanden.

Je zou ook zonder enige moeite kunnen beargumenteren dat er veel automobilisten zijn die het nodig vinden om onnodig hard te rijden.
In het Nederlandse (en Vlaamse) verkeer is het een groot deel van de dag op een groot deel van de A- en N-wegen bijna niet mogelijk om langzamer te rijden dan de Vmax zonder overig verkeer onnodig te hinderen. En continu lopen jojoën tussen 100 en 130 km/h is nog veel beroerder voor het brandstofverbruik (en de verkeersveiligheid) dan continu met 130 door te rijden.

Veldwachter
woonerf
Berichten: 94
Lid geworden op: za 22 aug 2015, 21:40
Locatie: Rotterdam, NL

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Veldwachter » vr 15 feb 2019, 17:30

^^

Niet mijn ervaring. Als ik bijvoorbeeld op een vroege zondagochtend van Venlo naar Breda rijdt via de A58 dan is mijn gemiddeld brandstofverbruik hoger dan wanneer ik datzelfde traject tijdens drukte afleg. Ondanks het 'ge-jo-jo' tijdens drukte door met name inhalend vrachtverkeer blijft mijn brandstofverbruik lager.

Overigens, hier nog een artikel over de PvdD die de maximumsnelheid op alle snelwegen naar 100 km/u wil hebben in heel Gelderland.
https://lokaalgelderland.nl/artikel/818 ... gelderland
Anticipeer en tolereer (op) andermans fouten.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Coen Tunnel » vr 15 feb 2019, 19:50

^^ Dat kan de provincie hooguit gaan realiseren op de A325, A326 en A348.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1431
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Steyn_E » vr 15 feb 2019, 21:13

^^

Ik snap bovendien niet dat telkens wordt geroepen dat het geluid zo toeneemt bij 130, dat stelt amper wat voor. Veruit het meeste rijgeluid is van vrachtwagens, laten die de 130 nou nooit halen. Stillere voegovergangen en stil asfalt kunnen daarvoor veel meer betekenen.

Myquandro
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 21:41

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Myquandro » vr 15 feb 2019, 21:28

Jeroen schreef: vr 15 feb 2019, 16:52 In het Nederlandse (en Vlaamse) verkeer is het een groot deel van de dag op een groot deel van de A- en N-wegen bijna niet mogelijk om langzamer te rijden dan de Vmax zonder overig verkeer onnodig te hinderen. En continu lopen jojoën tussen 100 en 130 km/h is nog veel beroerder voor het brandstofverbruik (en de verkeersveiligheid) dan continu met 130 door te rijden.
In de meeste gevallen rij ik met zo'n 90km/h waardoor ik zelden vrachtwagens tegenkom en dus hoef ik ook zelden op de linker rijstrook te komen.

En hoe definieer je onnodig in verhouding tot hinderen en in hoeverre is dit idd niet toegestaan. Bijna alle vormen van onnodig hinderen zijn apart in de wet opgenomen zoals het stilstaan op kruispunten, onnodig links rijden, etc. Dat zijn overtredingen die sowieso niet van toepassing zijn op een dergelijk inhaalactie. Dan blijft denk ik alleen artikel 5 over waarbij de nadruk vooral ligt op het gevaar dat eruit ontstaat en/of de buitengewone mate van de hinder. In dat geval zou ik met 60km/h op de snelweg rijden wel een artikel 5 geven, maar iemand die met 100km/h rijdt valt hier niet onder. De snelheid ligt in een range die te verwachten is van verkeer op de snelweg (tussen de 80km/h en Vmax zou mijn verwachting zijn). Ik zie dan ook niet in op welke manier dergelijk gedrag een overtreding zou zijn. Maar als er verkeersregels zijn die met dergelijk gedrag overtreden worden dan hoor ik dat graag, want belangrijker dan mijn eigen voorkeuren is de wet.

Zoals aangegeven haal ik echter zelden in met lage snelheden omdat met de vrachtwagens mee rijd. Dat doe ik ook vooral omdat ik bij 100km/h juist moet inhalen, daar vaak onvoldoende ruimte voor is zonder hem bij iemand er voor te duwen of weer behoorlijk te accelereren. Mijn ervaring is dus dat ik of de Vmax rijd (en maximaal 5km/h daaronder) of met 85 - 90km/h tussen de vrachtwagens. De snelheden daartussen zijn veel vermoeiender om te rijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Chris » vr 15 feb 2019, 21:39

Steyn_E schreef: vr 15 feb 2019, 21:13Ik snap bovendien niet dat telkens wordt geroepen dat het geluid zo toeneemt bij 130, dat stelt amper wat voor.
Dat klopt, er worden veel doemscenario's geschetst maar nooit onderbouwd met cijfers omdat de verschillen zo triviaal zijn dat het argument min of meer zinloos wordt. Dan wordt er maar wat algemeens geroepen van 'geluidsoverlast neemt toe' of 'uitstoot neemt toe' of 'verkeersonveiligheid neemt toe'. Je zult niet snel horen 'de geluidsbelasting neemt met een onacceptabele 0,3 dB toe'. Much ado about nothing...

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Piles » za 16 feb 2019, 8:23

^^ in het artikel hierboven staat:

"een snelheidsverlaging van 130 naar 100 wordt 40% minder stikstof uitgestoten en 30% minder CO2[."

Is dat dan niet waar? Ik heb geen idee namelijk...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Chris » za 16 feb 2019, 9:31

Uitstoot is niet hetzelfde als de concentraties vervuilende stoffen (die de luchtvervuiling bepalen). Er zijn immers veel meer bronnen dan alleen die lokale 130 of 100 km/h. In elk verkeersbesluit kan je zien wat het effect op de luchtkwaliteit is: zeer gering, decimaalwerk.

Verder is het nogal een theoretisch geheel: een aanname dat nu iedereen 130 rijdt en straks iedereen 100. In werkelijkheid rijdt nu niet iedereen 130 en je kan aannemen dat 100 niet strak nageleefd zal worden, waardoor de werkelijke besparing een stuk kleiner is. Ook hier hebben we praktijkinformatie: de NMSL in de Verenigde Staten in de jaren '70. De maximumsnelheid is daar toen landelijk verlaagd naar 90 km/h vanwege de oliecrisis. De werkelijke besparing was maar 0,2 - 1%.

Daarnaast kan je je afvragen hoe het berekend is: per voertuig in specifieke gevallen van 130 naar 100, of de nationale CO2 uitstoot? Want dan moet je ook rekening houden dat grote CO2 uitstoters als vrachtverkeer niet getroffen worden door een snelheidsverlaging én dat een fors deel van de verkeersprestatie op autosnelwegen afgewikkeld wordt op trajecten waar de maximumsnelheid nu al geen 130 is. Die 30% besparing is vermoedelijk alleen in specifieke gevallen waarin de snelheid van 130 naar 100 gaat en niet de nationale CO2 besparing ten gevolge van het wegverkeer. Dat is dan veel kleiner.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Peter » za 16 feb 2019, 9:42

Een auto die (met vaste snelheid) 100 rijdt, stoot (per gereden km) circa 30% minder uitlaatgassen uit dan als deze 130 rijdt. Dat geldt niet voor de uitstoot die op een snelweg plaatsvindt, omdat de Vmax niets uitmaakt voor de uitstoot van vrachtwagens, bussen, aanhangers, etc en lang niet iedere auto (of motor) 130 rijdt als dit mag. Het werkelijke effect zal dan eerder rond de 10-15% liggen, uitgaande dat de meeste tijd 130 gereden kan worden (en dan vallen vele stukken in de spits al af, zoals de A28 Utrecht-Zwolle)

PS het energieverbruik door windweerstand is circa kwadratisch met de snelheid, maar omdat je ook sneller op je bestemming bent blijft er een lineaire relatie over. Andere effecten als bandenweerstand spelen ook een rol, net als de efficientie van je motor en het toerental dat je kiest. Energieverbruik is 1:1 met CO2 uitstoot (los van een kleine variatie tussen benzine en diesel). Voor stikstofoxides en geluid is de berekening erg afhankelijk van gemiddeldes over voertuigtypes (en banden en wegdektype).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Lekkere Kwal » za 16 feb 2019, 10:14

Peter schreef: za 16 feb 2019, 9:42 Een auto die (met vaste snelheid) 100 rijdt, stoot (per gereden km) circa 30% minder uitlaatgassen uit dan als deze 130 rijdt.
Waar baseer je dit precies op? Puur 130 delen door 100 kan niet want de luchtweerstand (en dus een groot deel van de extra de verbruikte energie) neemt niet lineair toe met de snelheid. Tegelijkertijd hangt het van de configuratie van de motor af bij welke belasting er het efficienst gereden wordt, vandaar dat grote wagens tegenwoordig vaak zuiniger zijn bij 120, 130 dan kleine autootjes, terwijl het bij 100 vaak omgekeerd is.

Klaasje
dorpsstraat
Berichten: 223
Lid geworden op: za 13 feb 2010, 14:32

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door Klaasje » za 16 feb 2019, 11:37

Peter schreef: za 16 feb 2019, 9:42 PS het energieverbruik door windweerstand is circa kwadratisch met de snelheid, maar omdat je ook sneller op je bestemming bent blijft er een lineaire relatie over. Andere effecten als bandenweerstand spelen ook een rol, net als de efficientie van je motor en het toerental dat je kiest. Energieverbruik is 1:1 met CO2 uitstoot (los van een kleine variatie tussen benzine en diesel). Voor stikstofoxides en geluid is de berekening erg afhankelijk van gemiddeldes over voertuigtypes (en banden en wegdektype).
Dat is niet zo. De kracht die de luchtweerstand oplevert wordt kwadratisch groter met de snelheid. Dat zegt inderdaad niets over het vermogen wat je nodig hebt om voldoende tegenkracht te maken. Dat betekent niet dat je simpelweg op de tijd kan delen. Simpele middelbare-schoolnatuurkunde levert op dat je energieverbruik kunt bepalen door kracht maal de afstand te berekenen, en anders door vermogen maal tijd te doen. Een hogere snelheid levert een hoger benodigd vermogen voor dezelfde kracht op conform de formule F=P/V. Het energieverbruik bij constante snelheid schaalt daarmee perfect met de weerstand die een voertuig ondervindt. Voor de kwadratische luchtweerstand (op het frontoppervlak) schaalt het energieverbruik kwadratisch met de snelheid. Dit wordt pas anders als een voertuig relatief weinig frontweerstand heeft (zoals een lange trein) luchtweerstand langs de zijkant schaalt namelijk lineair.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: 130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door nielske1990 » za 16 feb 2019, 12:20

Myquandro schreef: vr 15 feb 2019, 21:28En hoe definieer je onnodig in verhouding tot hinderen en in hoeverre is dit idd niet toegestaan. Bijna alle vormen van onnodig hinderen zijn apart in de wet opgenomen zoals het stilstaan op kruispunten, onnodig links rijden, etc. Dat zijn overtredingen die sowieso niet van toepassing zijn op een dergelijk inhaalactie. Dan blijft denk ik alleen artikel 5 over waarbij de nadruk vooral ligt op het gevaar dat eruit ontstaat en/of de buitengewone mate van de hinder. In dat geval zou ik met 60km/h op de snelweg rijden wel een artikel 5 geven, maar iemand die met 100km/h rijdt valt hier niet onder. De snelheid ligt in een range die te verwachten is van verkeer op de snelweg (tussen de 80km/h en Vmax zou mijn verwachting zijn). Ik zie dan ook niet in op welke manier dergelijk gedrag een overtreding zou zijn. Maar als er verkeersregels zijn die met dergelijk gedrag overtreden worden dan hoor ik dat graag, want belangrijker dan mijn eigen voorkeuren is de wet.
Artikel 54 van het RVV is wel relevant in deze:
RVV artikel 54 schreef:Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Weliswaar gaat dat niet over langzaam inhalen zelf, maar wel over het naar links komen als je langzamer rijdt dan het verkeer op de linkerrijstrook. Hoe vaak het wel niet gebeurd als je 130 km/h rijdt dat een 100-rijder naar links komt en je minder dan vijf tellen hebt om te remmen en zo te voorkomen dat je achterin duikt. Die weggebruikers overtreden m.i. allemaal artikel 54 omdat ze je niet voor laten gaan.
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Plaats reactie