130 km/h op Nederlandse snelwegen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Vinny » zo 12 sep 2010, 13:03

Daarnaast is het zicht ook minder, dus in principe is het eerder onveiliger om 's nachts harder te rijden dan overdag.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door DjIdee » zo 12 sep 2010, 13:10

Jeroen schreef:^^ In Duitsland is het juist vaak andersom ('s nachts een lagere limiet ivm geluidsoverlast).
Wisselt heel erg inderdaad... Beide wel tegen gekomen op 1 autobahn (BAB5 bv).. 1e stuk overdag limiet (intensiteit, vrachtwagens, in/uitvoegend verkeer), en ander deel inderdaad larmschutz...

Voor geluid maakt 160 of 120 wel wat uit voor een personenwagen, al hoor je die nog niet erg snel (eigen ervaring, woon vlak bij de A7, daar wordt avonds fors doorgereden), maar vrachtwagens hoor je gewoon altijd. En motoren. Maar het went, houdt mij niet wakker (raam staat open). En daar is geen geluidswal oid voor nodig. En al had ik er last van, ging ik er niet over klagen. Ik weet dat die snelweg er lag toen ik hier ging wonen. En er komt wellicht nog een spoorweg (Groningen-Heerenveen) bij ook (is in elk geval gereserveerd in het bestemmingsplan). Mis ik alleen nog een vliegveld :mrgreen:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door boe! » zo 12 sep 2010, 13:15

DjIdee schreef:Cruisecontrol zo ingesteld dat ik 159 (wet mulder is vrij heilig) op de gps zat.
Niet de Wet Mulder, maar de maximumsnelheid zou vrij heilig moeten zijn.
En ik ben nu zonder gevaarzetting thuis
Dat vind jij. Denken de overige weggebruikers daar ook zo over?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door waldo79 » zo 12 sep 2010, 13:23

Zonder te willen vingerwijzen is dat structureel forse snelheidsovertredingen maken 8-)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Vinny » zo 12 sep 2010, 13:29

Ik vraag me af of dit TomTom/GPS km/h zijn of fabrikant-km/h. Dat kan nog wel eens wat uitmaken. Ik ken auto's waarbij 150 km/h op de teller/CC op de TomTom nog maar 125 km/h wordt... (dus dan zou 160 km/h op de CC iets van 135 worden - dan heb je hooguit achter elkaar een paar tientjes boete...)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Sophie » zo 12 sep 2010, 13:36

DjIdee schreef:Cruisecontrol zo ingesteld dat ik 159 (wet mulder is vrij heilig) op de gps zat.
Het zijn dus CC-Kilometers.
Hiezo eigenlijk niet 49 over Limiet? Rijbewijs is toch pas bij 51 weg...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door jeroent » zo 12 sep 2010, 13:43

Timmetje schreef:Hiezo eigenlijk niet 49 over Limiet? Rijbewijs is toch pas bij 51 weg...
Even simpel gezegd: Wet Mulder overtredingen worden administratief afgehandeld. Je bouwt met zulke overtredingen geen 'historie' op. Alle ernstigere overtredingen worden geregistreerd en kunnen bij herhaling ook tot een rijontzegging leiden.
Op de snelweg ligt de grens tussen Mulder en niet-Mulder bij 40 km/u te hard.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door boe! » zo 12 sep 2010, 17:04

Vinny schreef:Ik ken auto's waarbij 150 km/h op de teller/CC op de TomTom nog maar 125 km/h wordt... (dus dan zou 160 km/h op de CC iets van 135 worden - dan heb je hooguit achter elkaar een paar tientjes boete...)
Dit zijn wel hele grote verschillen. Dan functioneert of de teller/CC of de TomTom niet goed.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Palance » zo 12 sep 2010, 17:08

jeroent schreef:Op de snelweg ligt de grens tussen Mulder en niet-Mulder bij 40 km/u te hard.
Behalve bij wegwerkzaamheden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Sophie » zo 12 sep 2010, 17:21

^^ Dan ligt hij op 30?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door DjIdee » zo 12 sep 2010, 17:31

boe! schreef:
DjIdee schreef:Cruisecontrol zo ingesteld dat ik 159 (wet mulder is vrij heilig) op de gps zat.
Niet de Wet Mulder, maar de maximumsnelheid zou vrij heilig moeten zijn.
En ik ben nu zonder gevaarzetting thuis
Dat vind jij. Denken de overige weggebruikers daar ook zo over?
Moet het wel een reele vmax zijn, en zoals eerder gezegd, in een drukke spits is 120 reeel (en soms zelfs te snel!), maar daar buiten, nee.
En de andere weggebruikers? Even denken. Die 4 die mij nog voorbij reden? Of de hele meute die 140 rijdt en die ik inhaal? Ga eens avonds op de A6 rijden, daar rijdt vrijwel niemand 120, omdat de weg leeg, kaarsrecht en goed onderhouden is. Oh, Hajo, niet door vertellen. Zometeen hebben ze een nieuwe kassa gevonden (al staan ze er al wel eens bij schemering, de boefjes)
Vinny schreef:Ik vraag me af of dit TomTom/GPS km/h zijn of fabrikant-km/h. Dat kan nog wel eens wat uitmaken. Ik ken auto's waarbij 150 km/h op de teller/CC op de TomTom nog maar 125 km/h wordt... (dus dan zou 160 km/h op de CC iets van 135 worden - dan heb je hooguit achter elkaar een paar tientjes boete...)
Zijn GPS kilometers die mijn telefoon mee geeft (HTC Touch Diamond 2) waar die applicatie op draait.
Komt redelijk overeen met een ander GPS apparaat die ik heb, namelijk een dashcam (VisionDrive VD3000), km's van beide komen redelijk overheen ,en liggen een km of 4/5 onder de waarden die de teller in de auto aan geeft.

En idd, +50 is rijbewijs, maar die recidive regeling is ook niet fijn... Paar jaar met een kruisje achter je naam, 2e keer binnen x jaar +30 (of +40) op de snelweg ,en je kan direct voorkomen. Die bewaar ik liever voor als je wel per abuis een keer 90 rijdt op een weg die vroeger 80 was, maar nu 60 (en dus 30 te hard), of een brede 2+2 rondweg (Leeuwarden) waar je 50 mag en dan wellicht 80 rijdt.

Nee, ik rij fors door, wanneer het verantwoord is, maar blijf wel binnen het administratieve verhaal (en ook die probeer ik zoveel mogelijk (en dat lukt bijzonder goed) te voorkomen). Niet iedereen is het daarmee eens (De :wijsvinger: :ruzie: :mes: etc), maar ach.
Laatst gewijzigd door DjIdee op zo 12 sep 2010, 17:37, 3 keer totaal gewijzigd.

HerZon00
woonerf
Berichten: 82
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 19:43

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door HerZon00 » zo 12 sep 2010, 17:32

boe! schreef:...
Dit zijn wel hele grote verschillen. Dan functioneert of de teller/CC of de TomTom niet goed.
Dat zal de teller dan wel zijn. Voorbeeldje van mijn VW Caddy. Toen de banden nieuw waren, was de afwijking maar 1-2km ten opzichte van de GPS snelheid. Nu ze bijna versleten zijn, nog 1,5 mm boven de indicator, is het verschil zo'n 8-10km/h ten opzichte van de GPS snelheid.
Monteer ik een maatje kleiner, dan is het verschil maar zo 15km/h denk ik. Ooit een Laguna gehad met ipv 15 inch origineel had de vorige eigenaar er 14 inch onder gelegd. Bij 120km/h op de GPS, stond de teller bijna op 140km/h.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Palance » zo 12 sep 2010, 18:14

DjIdee schreef:Oh, Hajo, niet door vertellen. Zometeen hebben ze een nieuwe kassa gevonden (al staan ze er al wel eens bij schemering, de boefjes)
Ik vind het flauw om je eigen doelbewuste overtredingen zo persoonlijk op iemand anders af te wentelen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door boe! » zo 12 sep 2010, 18:45

DjIdee schreef:Moet het wel een reele vmax zijn
160 km/u is geen reële Vmax.

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Sophie » zo 12 sep 2010, 18:52

^^ Je ziet oostelijk van Nieuweschans en De Lutte wel, dat het kan...
Ten Noorden/Oosten van een lijn Purmerend-Almere-Barneveld-Tiel en ten Zuiden van de Waal lijkt me 160 op 75% van de wegen geen Probleem.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door boe! » zo 12 sep 2010, 19:21

Timmetje schreef:Je ziet oostelijk van Nieuweschans en De Lutte wel, dat het kan...
Er is één groot verschil met Duitsland en dat is de maximumsnelheid, of beter de afwezigheid daarvan in Duitsland. Omdat er geen maximumsnelheid is, houden Duitsers altijd rekening met zeer snel achteropkomend verkeer. In Nederland doen we dat niet, we hanteren als norm 120 km/u en achteropkomend verkeer zal in onze denkwijze niet veel harder rijden. Er wordt dus geen rekening gehouden met hardrijders.

En denk nu niet dat in Duitsland iedereen keihard doorrijdt. Bij 150 km/u houdt het meestal wel op.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Jeroen » zo 12 sep 2010, 20:26

boe! schreef:In Nederland doen we dat niet, we hanteren als norm 120 km/u en achteropkomend verkeer zal in onze denkwijze niet veel harder rijden. Er wordt dus geen rekening gehouden met hardrijders.
Dat is m.i. een verkeerde insteek. Als je met 120 naar links komt op een moment dat je niet zeker weet of een sneller rijdende achterligger nog op tijd kan remmen, dan ben je gewoon fout bezig.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door DjIdee » zo 12 sep 2010, 20:27

Palance schreef:
DjIdee schreef:Oh, Hajo, niet door vertellen. Zometeen hebben ze een nieuwe kassa gevonden (al staan ze er al wel eens bij schemering, de boefjes)
Ik vind het flauw om je eigen doelbewuste overtredingen zo persoonlijk op iemand anders af te wentelen.
Waar meer als geintje bedoeld, ik neem aan dat Hajo dat onderscheid wel kan maken. Zo niet, dan hoor ik het wel van hem, dan is hij zo weg.. Wat een zure reactie zeg :?
boe! schreef:
DjIdee schreef:Moet het wel een reele vmax zijn
160 km/u is geen reële Vmax.
Op een verder lege snelweg, met verkeer wat alert is. In mijn ogen wel. Kom anders een keer naast me zitten. Om het legaal te maken, kunnen we ook bij de oosterburen. Kun je zien dat het een reële vmax is als de omstandigheden juist zijn.
Timmetje schreef: Je ziet oostelijk van Nieuweschans en De Lutte wel, dat het kan...
Ten Noorden/Oosten van een lijn Purmerend-Almere-Barneveld-Tiel en ten Zuiden van de Waal lijkt me 160 op 75% van de wegen geen Probleem.
En daar waar de omstandheden het niet toe laten, wordt of de vmax ten oosten van ons beperkt, of men past zichzelf aan.
En met die gebieden, klopt wel ongeveer, maar ook de A4 (2x4/2x5) of de A2 (2x5) of de A16 (2x3) lenen zich op rustige tijdstippen absoluut voor 160.
boe! schreef:Er is één groot verschil met Duitsland en dat is de maximumsnelheid, of beter de afwezigheid daarvan in Duitsland. Omdat er geen maximumsnelheid is, houden Duitsers altijd rekening met zeer snel achteropkomend verkeer. In Nederland doen we dat niet, we hanteren als norm 120 km/u en achteropkomend verkeer zal in onze denkwijze niet veel harder rijden. Er wordt dus geen rekening gehouden met hardrijders.
En denk nu niet dat in Duitsland iedereen keihard doorrijdt. Bij 150 km/u houdt het meestal wel op.
Daarom kan in Nederland de snelheid op rustige tijdstippen ook prima omhoog. Door het ontbreken van de vmax is men in Duitsland gedwongen om alert te blijven. Blijven spiegelen, en hogere snelheid van jezelf vraagt ook meer aandacht. In Nederland heb je behoorlijk wat mensen die 120 rijden, denken dat ze niet hoeven op te letten, niet spiegelen enzovoort. Beetje spelen met de tomtom/radio/telefoon, kijken naar de omgeving, we zoeken van alles ter afleiding, omdat het met 120 (of 100) rijden op een lege snelweg zo traag is, dat je aandacht verslapt. Daar krijg je pas ongelukken van.
En in Duitsland wisselt het heel erg. Doordeweeks op de grotere autobahnen rijden de linkerbanen meestal rond de 160-180. Op drukke trajecten eerder 120. Zondags (zonder vrachtverkeer) liggen de snelheden wel fors hoger, snachts ook vaak. Maar wisselt ook per regio. In dichtbevolkte regio's ligt de snelheid vaak lager (relatief kort woon-werk verkeer), terwijl op lange trajecten (BAB31, BAB7 tussen Hamburg en Hannover) vaak wel bijzonder stevig doorgereden wordt. Vrachtwagens rijden 80, anderen rijden 100, anderen 130, sommige 160 en ook een aantal 200. En toch gaat het over het algemeen prima, waarom? Omdat men alert is, en men zich continu bewust is van zijn/haar omgeving. Voor je, achter je, naast je. Frequent spiegelen en vooral echt met de weg bezig zijn. En daar schort het nogal eens aan hier in Nederland. Het verschil wordt trouwens helemaal pijnlijk zichtbaar als je op vrijdagmiddag/zaterdag of zondag door Nederland gaat rijden. Dan is het om te huilen zo slecht. Met 2km verschil inhalen, links blijven hangen, niet spiegelen, richtingaanwijzers niet gebruiken, vooral met de kinderen bezig zijn op de achterbank enzovoort.
Jeroen schreef:
boe! schreef:In Nederland doen we dat niet, we hanteren als norm 120 km/u en achteropkomend verkeer zal in onze denkwijze niet veel harder rijden. Er wordt dus geen rekening gehouden met hardrijders.
Dat is m.i. een verkeerde insteek. Als je met 120 naar links komt op een moment dat je niet zeker weet of een sneller rijdende achterligger nog op tijd kan remmen, dan ben je gewoon fout bezig.
Eensch, al kun je als sneller rijdende niet verwachten dat iedereen maar wacht, zodat jij je CC erop kan houden... Maar mensen die hem naar links gooien omdat ze 120 rijden, en daarmee een ander de ABS in dwingen, die hebben wel een 'leer spiegelen' cursus nodig...
Een noodhulpvoertuig bv hoor je op de snelweg pas (zeker met die nieuwe sirene's) als hij ongeveer op je bumper hangt. Met frequent spiegelen (elke 30 sec minimaal) weet je gewoon wat er achter je gebeurt.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door boe! » zo 12 sep 2010, 21:20

Jeroen schreef:
boe! schreef:In Nederland doen we dat niet, we hanteren als norm 120 km/u en achteropkomend verkeer zal in onze denkwijze niet veel harder rijden. Er wordt dus geen rekening gehouden met hardrijders.
Dat is m.i. een verkeerde insteek. Als je met 120 naar links komt op een moment dat je niet zeker weet of een sneller rijdende achterligger nog op tijd kan remmen, dan ben je gewoon fout bezig.
Eens, maar helaas gebeurt het wel.
DjIdee schreef:Kom anders een keer naast me zitten.
Nee, dank je. Ik rijd zelf 160 of meer in Duitsland, dus ik weet hoe dat rijdt. Ik vind het echter onverantwoord om op Nederlandse wegen 40 km/u te hard te rijden omdat de gemiddelde verkeersdeelnemer daar echt geen rekening mee houdt.
Het verschil wordt trouwens helemaal pijnlijk zichtbaar als je op vrijdagmiddag/zaterdag of zondag door Nederland gaat rijden. Dan is het om te huilen zo slecht. Met 2km verschil inhalen, links blijven hangen, niet spiegelen, richtingaanwijzers niet gebruiken, vooral met de kinderen bezig zijn op de achterbank enzovoort.
Ik vind het verschil wel meevallen. Ik heb afgelopen zaterdag toch lekker kunnen doorrijden, zonder de problemen tegen te komen die jij noemt. Maar met 160 km/u kom je er natuurlijk wel meer van dit soort mensen tegen.

hneel
autoweg
Berichten: 1079
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hneel » zo 12 sep 2010, 21:58

boe! schreef:
Timmetje schreef:Je ziet oostelijk van Nieuweschans en De Lutte wel, dat het kan...
Er is één groot verschil met Duitsland en dat is de maximumsnelheid, of beter de afwezigheid daarvan in Duitsland. Omdat er geen maximumsnelheid is, houden Duitsers altijd rekening met zeer snel achteropkomend verkeer. In Nederland doen we dat niet, we hanteren als norm 120 km/u en achteropkomend verkeer zal in onze denkwijze niet veel harder rijden. Er wordt dus geen rekening gehouden met hardrijders.
Kip, ei.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Palance » ma 13 sep 2010, 8:46

Jeroen schreef:
boe! schreef:In Nederland doen we dat niet, we hanteren als norm 120 km/u en achteropkomend verkeer zal in onze denkwijze niet veel harder rijden. Er wordt dus geen rekening gehouden met hardrijders.
Dat is m.i. een verkeerde insteek. Als je met 120 naar links komt op een moment dat je niet zeker weet of een sneller rijdende achterligger nog op tijd kan remmen, dan ben je gewoon fout bezig.
Nee, dat vind ik geen verkeerde insteek. Je moet toch een bepaald verwachtingspatroon hebben. Als je in je spiegel iemand aan ziet komen op een snelweg, kan je verwachten dat die persoon wellicht toch 130 rijdt. Maar 160 of 170, dan hebben we het ineens over een snelheidsverschil van 40 of 50 km/h. En daar valt gewoon niet op te anticiperen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door DjIdee » ma 13 sep 2010, 9:28

Jawel hoor, spiegelen doe je 2x kort achter elkaar, dan kun je snelheid inschatten. Zo is het mij geleerd althans bij mijn rijlessen. Twijfel je over 1 zijn snelheid, kijk je nog een keer. Je bewust zijn van je omgeving heet dat, en met het verkeer bezig zijn.
En elders in Europa kan men ook prima anticiperen op snel achterop komend verkeer.

Dat behoorlijk wat Nederlanders het vertikt om frequent te spiegelen, of gewoon niet wil inschatten (geldt ook voor vooruit kijken, hoe vaak ik mensen met een noodstop bijna achterop een file zie klappen, terwijl al ruim een kilometer het remmen en stilstaand verkeer zichtbaar was) is een ander verhaal.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Rene » ma 13 sep 2010, 9:48

Palance schreef:Nee, dat vind ik geen verkeerde insteek. Je moet toch een bepaald verwachtingspatroon hebben. Als je in je spiegel iemand aan ziet komen op een snelweg, kan je verwachten dat die persoon wellicht toch 130 rijdt. Maar 160 of 170, dan hebben we het ineens over een snelheidsverschil van 40 of 50 km/h. En daar valt gewoon niet op te anticiperen.
Nee, dat is dus de verkeerde insteek. Je moet zoals DjIdee al aangeeft inderdaad vaak en zo nodig dubbel spiegelen - op die manier valt zelfs op rustige Duitse snelwegen met grote snelheidsverschillen prima te anticiperen.

Het is niet aan de maximumsnelheid-opvolgende-weggebruiker om te bepalen of een ander geen snelheidsovertreding zou mogen maken, om zo die ander ernstig te mogen hinderen. Onder het motto: "je mag toch niet harder, dus je houdt je maar in..." :roll:

De rijstrookwissel is en blijft de bijzondere manoeuvre. Ongeacht of dat een snelheidsovertreding wordt gemaakt door degene die al links zat, en ongeacht of die overtreding justitieel wordt gezien als een criminele daad.

Ook in Duitsland valt op rustige Autobahnen met grote snelheidsverschillen prima te anticiperen. Het vergt alleen wel een rijstijl waarin weggebruikers accepteren dat de rijstrookwissel heilig is en alleen wordt uitgevoerd wanneer dat mogelijk is zonder achteropkomend verkeer nodeloos te hinderen. Een rijstijl dus waarin het opgeheven vingertje van "jij mag toch niet harder rijden dus je past je maar aan" (typische my Dutch uncle rijstijl) plaats maakt voor "een rijstrookwissel voer ik pas uit als ik dat zonder nodeloze hinder voor achteropkomend verkeer kan doen". En dat laatste maakt autorijden in Duitsland altijd zo fijn, en in Nederland zo beroerd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Palance » ma 13 sep 2010, 9:51

Rene schreef: Het is niet aan de maximumsnelheid-opvolgende-weggebruiker om te bepalen of een ander geen snelheidsovertreding zou mogen maken, om zo die ander ernstig te mogen hinderen. Onder het motto: "je mag toch niet harder, dus je houdt je maar in..." :roll:
Ik heb dat ook niet beweerd. Als ik merk dat een snelheidsovertreder hard aan komt vliegen over links wacht ik uiteraard met mijn inhaalmanoeuvre (sterker nog: dat moet ook). Maar ik heb het over een bepaald verwachtingspatroon op een bepaalde weg wat je van je medeweggebruikers kunt en hoort te verwachten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Rene » ma 13 sep 2010, 9:58

Probleem is dat veel wegen worden ondergecategoriseerd ihkv DV, dus met dat verwachtingspatroon zal het alleen maar moeilijker worden. Mensen die hun rijbewijs al langer hebben steken namelijk hun middelvinger op naar beleidsmakers die menen te moeten downgraden, en de weggebruikers waar de inkt van hun rijbewijs nog nat is zijn echter zodanig gedebiliseerd "opgevoed" door de rijscholen en het DV-beleid, dat er steeds grotere verschillen komen in de perceptie van wat "normaal" is.

Neem nu inhalen op een bubeko-ETW (die echter gewoon een GOW had moeten zijn). Rijdt er zo'n kachelaar voor me met 55, omdat hij gedebiliseerd is dat 2 rode zijbanen gelijk staat aan 60. Alleen mag je er 80. Vervolgens blijft hij vrijwel op het midden rijden, want oh wee niet op de rode zijstrook. Als je er dan met veel moeite toch langs geraakt (je blijft je immers niet mateloos irriteren), krijg je nog eens flink met groot licht seinen als toetje. Daar waar wat mij betreft de kachelaar die middenop rijdt en het achteropkomend verkeer nodeloos hindert toch echt degene is die fout zit. Alleen beseft die dat zelf vaak niet meer, zo beroerd werkt het huidige verkeersveiligheidsbeleid uit.
Oftewel de "ik-hou-me-volgens-mij-precies-aan-de-regeltjes-dus-jij-past-je-maar-aan-cultuur". :kots:
(en vervolgens uiteraard breeduit gaan klagen over bumperklevers en wegmisbruikers en zo)

Kortom: vergeet dat verwachtingspatroon maar. De huidige generatie gedebiliseerde weggebruikers houdt er namelijk totaal andere normen op na dan degenen die hun papiertje nog in de goede tijd hebben gehaald.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Vinny » ma 13 sep 2010, 13:31

Het zou mij al uitkomen als je op gewone GOW-wegen niet wordt doodgegooid met beperkende limieten. Je huppelt steeds in een 60 of 50 zone, zonder dat er een ogenschijnlijke noodzaak voor bestaat..., en als het gevaar echt op de kruisingen aanwezig is, zie ik veel liever een echte oplossing: VRI's of een rotonde. Het liefst een ongelijkvloerse kruising, maar goed dat schijnt min of meer taboe te zijn... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door simon » ma 13 sep 2010, 19:40

Bij echt gevaarlijke kruisingen op achterafwegen is er een simpele oplossing: een cicade aanleggen. hier zie je bijvoorbeeld dat een kaarsrechte weg is onderbroken nadat een aantal ernstige ongevallen plaatsvonden. Beter dan een rotonde: het verkeer op de hoofdrichting (Achterdijk) kan onbelemmerd doorrijden, alleen het incidentele doorgaande verkeer over het Oostromsdijkje moet remmen. Ook hier is zo'n constructie aangelegd - alleen is het hier wel de hoofdrichting die is onderbroken.

Maar zolang er in Nederland lieden rondlopen die kruisingen zoals deze ontwerpen - met semi-uitritconstructie en een zeer onduidelijke voorrangssituatie voor het fietspad- hebben we nog een lange weg te gaan.

Sophie
expressweg
Berichten: 3445
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Sophie » ma 13 sep 2010, 19:42

simon schreef:een cicade aanleggen
Een cicade is een insect. Bedoel je een chicane?
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Vinny » ma 13 sep 2010, 22:12

op achterafwegen
Wegen als de N 201, N 212 en de N 231 zijn natuurlijk bij benadering geen achterafwegen. De intensiteiten zijn er ook erg hoog, maar alle drie de N wegen rijden dus voor geen meter... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Peter » di 14 sep 2010, 10:40

Rene schreef: Neem nu inhalen op een bubeko-ETW (die echter gewoon een GOW had moeten zijn). Rijdt er zo'n kachelaar voor me met 55, omdat hij gedebiliseerd is dat 2 rode zijbanen gelijk staat aan 60. Alleen mag je er 80. Vervolgens blijft hij vrijwel op het midden rijden, want oh wee niet op de rode zijstrook. Als je er dan met veel moeite toch langs geraakt (je blijft je immers niet mateloos irriteren), krijg je nog eens flink met groot licht seinen als toetje. Daar waar wat mij betreft de kachelaar die middenop rijdt en het achteropkomend verkeer nodeloos hindert toch echt degene is die fout zit. Alleen beseft die dat zelf vaak niet meer, zo beroerd werkt het huidige verkeersveiligheidsbeleid uit.
Ik geloof dat de meesten op dit forum inconsequente wegontwerpen niet waardeert: Een Vmax 30 zone, zonder kenmerken en soms zelfs ook nog voorrangsweg zonder drempels en een Vmax 50 of Vmax 80 weg die het wegontwerp heeft van een woonerf, resp Vmax60 zone. Er is altijd een groep die het verkeerde signaal oppikt en dus onvoldoende rekening houdt met het gedrag van een ander.

Ik kan mij ook mateloos ergeren aan de (met name Drentse) wegen, die een Vmax 60 uiterlijk hebben, maar waar Vmax 80 is toegestaan. Het omgekeerde wordt ook aangelegd. Wegen met een dubbele middenstreep maar met Vmax 60. Om inhalen te ontmoedigen...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Plaats reactie