130 km/h op Nederlandse snelwegen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Naturist » wo 30 nov 2011, 20:02

hoevenpe schreef:Dat is toch te makkelijk...
Nu komt er eindelijk belastingvereenvoudiging, je hoeft tenslotte alleen maar de tijd te vergeten, is het wéér niet goed. :mrgreen:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door DjIdee » wo 30 nov 2011, 20:56

hneel schreef:Gewoon nooit en nergens dynamax. Het is gewoon een rotsysteem.
Welnee, bij Hannover op de BAB7 werkt het prima... Indien rustig: Freie Fahrt, bij aanvang spits gaat snelheid naar 130/100 afhankelijk van de drukte. Vrijwel iedereen past zich aan, wegbeeld wordt rustiger en capaciteit wordt hoger.

Beperken wanneer het moet / wenselijk is (doorstroming, werkzaamheden, weersomstandigheden), vrij laten daarbuiten

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Chris » wo 30 nov 2011, 21:02

De acceptatie van Dynamax valt of staat met geloofwaardige limieten. Dus geen 100 km/h om 11 uur 's ochtends of zaterdagmiddag.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Wouter N14 » wo 30 nov 2011, 21:06

En ook geen blanco borden als er een pak sneeuw op de rijbaan ligt :facepalm:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hoevenpe » wo 30 nov 2011, 21:08

Chris schreef:De acceptatie van Dynamax valt of staat met geloofwaardige limieten. Dus geen 100 km/h om 11 uur 's ochtends of zaterdagmiddag.
Maar dat is nu precies wat men op de A2 van plan is, afgedwongen door een TC...
Ik snap echt niet waarom dit nu juist op die manier moet daar, terwijl er genoeg andere plekken zijn waar ik de voorgestelde verhoging helemaal niet zo logisch vind: o.a. A4-MD, A10-west, A13.

Sowieso, het inhaalverbod voor vrachtverkeer geldt ook alleen van maandag t/m vrijdag tijdens de voorgestelde uren. Waarom zou je dan deze verlaging niet qua periode gelijktrekken aan het inhaalverbod? Zondagochtend en zaterdagmiddag lijken me beide geen probleem met een verhoogde limiet idd.

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hneel » wo 30 nov 2011, 22:45

Wouter N14 schreef:En ook geen blanco borden als er een pak sneeuw op de rijbaan ligt :facepalm:
Tuurlijk wel. Dat kunnen we toch wel zelf bedenken? We hebben toch geen overheid nodig om ons dom te maken?
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Vinny » wo 30 nov 2011, 22:52

Chris schreef:De acceptatie van Dynamax valt of staat met geloofwaardige limieten. Dus geen 100 km/h om 11 uur 's ochtends of zaterdagmiddag.
Er worden dan veel bonnen uitgedeeld op schaduwwerkdagen als 24 december, 31 december of de Vrijdag Na Hemelvaart.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Wouter N14 » wo 30 nov 2011, 22:55

hneel schreef:
Wouter N14 schreef:En ook geen blanco borden als er een pak sneeuw op de rijbaan ligt :facepalm:
Tuurlijk wel. Dat kunnen we toch wel zelf bedenken? We hebben toch geen overheid nodig om ons dom te maken?
Natuurlijk kunnen we dat zelf bedenken. Maar het systeem werd geïntroduceerd met de boodschap dat het ook zou werken bij slechte weersomstandigheden. Niet dus...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door feitelijk » do 01 dec 2011, 6:39

Chris schreef:De acceptatie van Dynamax valt of staat met geloofwaardige limieten. Dus geen 100 km/h om 11 uur 's ochtends of zaterdagmiddag.
Want?

Wanneer realiseert men zich nu eens dat er meerdere redenen zijn voor snelheidsbeperking?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door simon » do 01 dec 2011, 7:27

Chris schreef:De acceptatie van Dynamax valt of staat met geloofwaardige limieten. Dus geen 100 km/h om 11 uur 's ochtends of zaterdagmiddag.
Klopt, dat geldt voor alle beperkende maatregelen. Een rood licht bij geen of weinig conflicterend verkeer, een inhaalverbod voor vrachtauto's op rustige weggedeeltes / momenten, doorgetrokken streep bij voldoende zicht en geen tegemoetkomend verkeer, een overweg die sluit terwijl de trein eerst nog langs het perron moet stoppen, een stopbord bij voldoende zicht op de kruising. De maatregel moet een duidelijke noodzaak hebben. Op deze weg geldt eenrichtingsverkeer. Waarschijnlijk bedoeld als maatregel tegen sluipverkeer, de weg is breed genoeg en lijnbussen mogen wel in beide richtingen rijden. Gevolg: het verbod wordt geregeld genegeerd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Rene » do 01 dec 2011, 8:45

geelhoed schreef:Wanneer realiseert men zich nu eens dat er meerdere redenen zijn voor snelheidsbeperking?
Wanneer realiseert "men" nou eens dat er alleen maar "politiek draagvlak" bestaat voor die andere redenen, maar dat het draagvlak onder weggebruikers niet aanwezig is ? En wanneer realiseert men nou eens dat de V85 zelfs stijgt naarmate de Vmax lager en ongeloofwaardiger wordt ? De oplossing moet niet liggen in repressie omdat er een minderheid milieuridders is die meent alles en iedereen haar wil op te kunnen leggen, en een megafoon pakt als de zwijgende meerderheid eindelijk een keer de politiek een besluit van common sense wil laten nemen ?

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hoevenpe » do 01 dec 2011, 8:50

In het rapport stond dat de A2 niet naar dynamax kon omdat dit teveel zou kosten (tientallen miljoenen). Even los van de vraag waar dat dan aan uitgegeven zou worden, want ik zie het niet eerlijk gezegd, nu heeft de minister wel 1 miljard(!) beschikbaar voor spitsmijden, ruimere openingstijden voor spitsstroken en betere routeinformatie...

Is dat niet een beetje dubbel? Ik denk dat met een klein deel daarvan vrijwel heel nederland permanent naar de 130 kan? :dontknow:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Rene » do 01 dec 2011, 8:53

Vandaag ook stampij in De Pers.

Dan denk ik meteen: de A7 lag al jaaaren boven het landelijk gemiddelde. Wat was dan de stijging als gevolg van 130 ?
Zeker als je weet van de regelmatige rommel op de weg bij Wieringerwerf (ook al in de 120-tijd), lijkt het me vreemd om dan die ongevallen mee te nemen als onderscheidend.

Algemene risicocijfers voor een standaard autosnelweg zeggen niet zo veel. Je moet de ongevalscijfers van de 130-periode op een bepaald wegvak vergelijken met de ongevalscijfers op hetzelfde wegvak in de voorafgaande 120-periode, niet met een algemeen risicocijfer.

Dat er in het krantenartikel dan nu wordt geroeptoeterd over "130 echt gevaarlijker" of "Op deze weg zijn automobilisten sinds 30 juni – de dag waarop de maximumsnelheid daar inging – niet alleen eerder thuis, maar ook eerder dood.", vind ik dan ook veel te ver gaan.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Wouter N14 » do 01 dec 2011, 9:03

[url=http://www.nu.nl/binnenland/2682297/hogere-maximumsnelheid-brengt-overheid-geld-in-laatje.html]www.nu.nl[/url] (1-12-2011) schreef: Hogere maximumsnelheid brengt overheid geld in het laatje

AMSTERDAM - Door het verhogen van de maximumsnelheid op snelwegen zal het kabinet een enorm bedrag aan accijnzen ontvangen. Dat stelt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), meldt het AD. Doordat automobilisten harden rijden zal er ook meer brandstof worden verbruikt. Het bedrag dat daardoor extra aan accijnzen binnenkomt wordt geschat op 50 tot 100 miljoen euro. Het PBL is een nationaal instituut dat strategische beleidsanalyses op het gebied van milieu, natuur en ruimte maakt.

Besteden
Om de maximumsnelheid te verhogen wil minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) ruim 130 miljoen euro besteden. Als het aan GroenLinks ligt, gaat het geld naar natuurbeheer. Tweede Kamerlid Ineke van Gent oppert dat donderdag in het debat met staatssecretaris Henk Bleker over zijn plannen voor bezuiniging op natuur.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Rene » do 01 dec 2011, 9:05

hoevenpe schreef:nu heeft de minister wel 1 miljard(!) beschikbaar voor spitsmijden, ruimere openingstijden voor spitsstroken en betere routeinformatie...

Is dat niet een beetje dubbel? Ik denk dat met een klein deel daarvan vrijwel heel nederland permanent naar de 130 kan? :dontknow:
Het programma Beter Benutten wordt vandaag gepresenteerd. In dat programma zit van alles en nog wat. Daarbij betaalt het Rijk 60% van het programma, de regio's de resterende 40%.

Als ik kijk naar het gedeelte van het land waar ik zelf werkzaam ben, dan zie ik dat van het rijksgeld zo'n 28% wordt besteed aan een spitsstroken op een resterende filegevoelige corridor, 16% aan verbetering van aansluitingen tussen HWN en OWN, De rest van het geld gaat naar andere zaken, waaronder ook regionale samenwerking (bv. verkeersmanagement), mobiliteitsmanagement en naar OV (12%). Het is een evenwichtig pakket aan maatregelen, waar van alles wat in zit. Zelfs wat geld voor dynamische maximumsnelheden. Enfin, de precieze staatjes van Beter Benutten zullen binnenkort wel bekend worden, als eenmaal de happening van vandaag achter de rug is.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hoevenpe » do 01 dec 2011, 9:13

^^

Klinkt al een stuk beter...
Dacht dat men een miljard aan proefjes ging uitgeven...

Blijft staan dat het complete kul is om straks op zondagochtend 100 af te dwingen op de A2 met een TC. Ik hoop dat de politieke partijen dit nog weten te veranderen, deze weg is toch wel het prestige puntje van Aptroot c.s. geworden qua verhoging.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door DjIdee » do 01 dec 2011, 9:38

Rene schreef:Vandaag ook stampij in De Pers.
------

------

Dat er in het krantenartikel dan nu wordt geroeptoeterd over "130 echt gevaarlijker" of "Op deze weg zijn automobilisten sinds 30 juni – de dag waarop de maximumsnelheid daar inging – niet alleen eerder thuis, maar ook eerder dood.", vind ik dan ook veel te ver gaan.
De WOB documenten (wordt naar gelinked) ook even grof gescand... Die ongevalsoorzaken, ik heb nergens 1 kunnen vinden waarbij aantoonbaar snelheid > 120km/u oorzaak is van het ongeval....

Onoplettendheid, slaaprijders, onvoldoende afstandhouden, uit de bocht vliegen bij Den Oever (die je met 160 nog makkelijk kan nemen), aardig wat ongevallen met dieren etc etc... Dat het er wellicht meer zijn dan voorheen is volgens mij dom toeval want de link naar de verhoogde snelheid is in geen geval te leggen hier.

Overigens in dezelfde pers nu een artikel over de gevaren voor wegwerkers, sinds wanneer werkt men bij 130 (voorheen 120) aan de weg? Het 70-90 regime blijft gewoon staan, daar gaat 130 weinig aan veranderen in mijn optiek :confuuuse:

http://www.depers.nl/binnenland/614037/ ... rkers.html

Gewoon volhouden Schultz, wat een geemmer zeg :facepalm:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Attietattie » do 01 dec 2011, 9:40

DjIdee schreef:sinds wanneer werkt men bij 130 (voorheen 120) aan de weg? Het 70-90 regime blijft gewoon staan, daar gaat 130 weinig aan veranderen in mijn optiek :confuuuse:
Sinds je op sommige plaatsen 130 mag.

Voorbeeld (PDF-je): CROW

Zoals je ziet, geen snelheidsbeperking.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door feitelijk » do 01 dec 2011, 10:16

DjIdee schreef: De WOB documenten (wordt naar gelinked) ook even grof gescand... Die ongevalsoorzaken, ik heb nergens 1 kunnen vinden waarbij aantoonbaar snelheid > 120km/u oorzaak is van het ongeval....
Tja, daar gaan ze dan ook niet over... :roll:
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Juerd » do 01 dec 2011, 10:33

Rene schreef:
geelhoed schreef:Wanneer realiseert men zich nu eens dat er meerdere redenen zijn voor snelheidsbeperking?
Wanneer realiseert "men" nou eens dat er alleen maar "politiek draagvlak" bestaat voor die andere redenen, maar dat het draagvlak onder weggebruikers niet aanwezig is ?
Bij het gros van de snelheidsbeperkingen zou ik er een stuk beter mee kunnen leven als ik wist waarom. In Duitsland kom je bordjes als "Lärmschutz" tegen. Dan vind ik het nog steeds niet leuk om 100 te rijden, maar dan weet ik in elk geval waarom dat van me verlangd wordt. In Nederland is de enige boodschap die veelvuldig verkondigd wordt, dat het om de veiligheid gaat, en ik geloof dat in de regel niet. Heel soms lees je iets over luchtkwaliteit, maar dan voel ik me nog steeds bedrogen aangezien ik als bestuurder van een moderne relatief schone auto net zo traag moet rijden als oude stinkende bakken die twee keer zoveel uitstoten. Maar "90" + "MIST"? "50" + "GLAD"? "100" + "SPITS"? Dan wil ik me daar best aan houden. In dat laatste geval denk ik dat 't meteen de bewustwording bevordert en een aantal bestuurders uit de spits zou kunnen krijgen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Peter » do 01 dec 2011, 10:38

Attietattie schreef:
DjIdee schreef:sinds wanneer werkt men bij 130 (voorheen 120) aan de weg? Het 70-90 regime blijft gewoon staan, daar gaat 130 weinig aan veranderen in mijn optiek :confuuuse:
Sinds je op sommige plaatsen 130 mag.
Voorbeeld (PDF-je): CROW
Zoals je ziet, geen snelheidsbeperking.
Het gaat hier over kortdurende werkzaamheden in de berm (of op de vluchtstrook voor werk aan de berm of de vangrail). Niet werk aan een rijstrook en meestal ook niet aan het asfalt van de vluchtstrook. Denk aan het vervangen (of wassen) van een hm-bordje of reflectorpaal, het oprapen van bandenresten, klein onderhoud aan een regelkast, etc. Of je dat wegwerkzaamheden noemt is wat anders. In Duitsland gebeurt dat terwijl men (legaal) 200 km/h rijdt.

Je kunt niet redelijkerwijs verwachten dat men een hele santekraam aan auto's moet uitrukken omdat iemand iets snel moet doen in de berm. Dan kunnen we hetzelfde eisen voor de ANWB (pech) of politie (ongeval / pech /aanhouding). Ook dat is werk aan (bij) de weg.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door DjIdee » do 01 dec 2011, 10:44

geelhoed schreef:
DjIdee schreef: De WOB documenten (wordt naar gelinked) ook even grof gescand... Die ongevalsoorzaken, ik heb nergens 1 kunnen vinden waarbij aantoonbaar snelheid > 120km/u oorzaak is van het ongeval....
Tja, daar gaan ze dan ook niet over... :roll:
Hoe kun je op basis van die informatie dan beweren dat 130 gevaarlijk is? :nuts:

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door feitelijk » do 01 dec 2011, 10:44

Rene schreef:Wanneer realiseert "men" nou eens dat er alleen maar "politiek draagvlak" bestaat voor die andere redenen, maar dat het draagvlak onder weggebruikers niet aanwezig is ?
Weggebruikers zijn niet de enigen die baat hebben bij regels voor het verkeer.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door feitelijk » do 01 dec 2011, 10:45

DjIdee schreef:Hoe kun je op basis van die informatie dan beweren dat 130 gevaarlijk is? :nuts:
Omdat ongevallen bij hogere snelheid meer schade geven en er meer van zijn. Dat de "WOB" documenten ergens anders over gaan is niet mijn fout.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Attietattie » do 01 dec 2011, 10:46

Peter schreef:Het gaat hier over kortdurende werkzaamheden in de berm (of op de vluchtstrook voor werk aan de berm of de vangrail). Niet werk aan een rijstrook en meestal ook niet aan het asfalt van de vluchtstrook. Denk aan het vervangen (of wassen) van een hm-bordje of reflectorpaal, het oprapen van bandenresten, klein onderhoud aan een regelkast, etc. Of je dat wegwerkzaamheden noemt is wat anders. In Duitsland gebeurt dat terwijl men (legaal) 200 km/h rijdt.

Je kunt niet redelijkerwijs verwachten dat men een hele santekraam aan auto's moet uitrukken omdat iemand iets snel moet doen in de berm. Dan kunnen we hetzelfde eisen voor de ANWB (pech) of politie (ongeval / pech /aanhouding). Ook dat is werk aan (bij) de weg.
Als dat tegen mij bedoeld was: ik ben de laatste aan wie je dat hoeft uit te leggen. ;)

Je ziet mij eea ook nergens beoordelen of veroordelen. Het was slechts een reactie op de post van DjIdee dat er volgens hem niet wordt gewerkt bij de permanente Vmax.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Peter » do 01 dec 2011, 11:14

Ik trachtte de boel (voor anderen vermoedelijk) te verduidelijken. Wegwerkzaamheden zijn een vaag begrip en niet voor alles is een lager Vmax regime noodzakelijk (al was het maar omdat die lang niet overal eenvoudig of goedkoop ingesteld kan worden).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Attietattie » do 01 dec 2011, 11:17

^^ Inderdaad. En het CROW heeft een heel simpele afweging gemaakt: het plaatsen van eventuele snelheidsbeperkingen kost tijd en brengt uiteraard gevaar met zich mee. Als dat niet in verhouding staat tot de daadwerkelijke werkzaamheden, gebeurt het simpelweg NIET. En terecht mijns inziens.

En je maakt mij niet wijs dat de wegwerker het verschil tussen 120 en 130 merkt. 120 naast je is overigens al een zeer onprettige werkomgeving, die 10km/h gaan het niet veel onprettiger maken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door DjIdee » do 01 dec 2011, 11:50

^^ En is het bredere en zwaardere verkeer (ook mbt luchtverplaatsing) dan niet nog risicovoller? Laatst 1tje ook zo'n rood/wit paaltje zien meenemen op de A6, die slingerde nogal (was daarna ineens wel bij de les)... :nuts:

Gebruikersavatar
Naturist
expressweg
Berichten: 3508
Lid geworden op: zo 16 jan 2011, 15:48
Locatie: Meijerij, omgeving 's-Hertogenbosch

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Naturist » do 01 dec 2011, 12:01

DjIdee schreef:
Depers.nl schreef:De verhoging van de snelheidslimiet naar 130 kilometer per uur op een groot deel van de Nederlandse snelwegen is funest voor de veiligheid van wegwerkers. Dat zei FNV Bouw donderdag.
Ik proef een opening naar salarisverhoging in die branche: loon naar risico. :yes:
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Attietattie » do 01 dec 2011, 12:45

DjIdee schreef:^^ En is het bredere en zwaardere verkeer (ook mbt luchtverplaatsing) dan niet nog risicovoller? Laatst 1tje ook zo'n rood/wit paaltje zien meenemen op de A6, die slingerde nogal (was daarna ineens wel bij de les)... :nuts:
Dat wel ja.

Ik heb wel eens op mijn knieën zitten werken langs de weg toen er zo'n zandwagen aankwam. Die remde voor me af terwijl ik hem had gezien en niet ìn het verkeer maar nààst het verkeer zat. Ik achtte het dus onnodig dat hij afremde. Tot ik echt een forse zuignig voelde toen hij met naar schatting 40km/h langskwam.

Verder ben je inderdaad door de zuiging altijd alerter als er zwaar verkeer aankomt. Maar meestal staat men dusdanig ver uit het verkeer dat je er niet direct last van hebt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie