130 km/h op Nederlandse snelwegen

Hier kan gediscussieerd worden over juridische aspecten van het wegverkeer

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

130 km/h op Nederlandse snelwegen

Bericht door SnarfFlevoland » wo 08 sep 2010, 10:29

Nog geen topic over dit onderwerp gezien... Bijzonder nieuws!
Telegraaf.nl schreef:Rechts wil hogere maximumsnelheid

DEN HAAG - Als er straks een rechts kabinet van VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV komt, kunnen automobilisten het gaspedaal doordrukken tot 130 kilometer per uur.

Het plan om de maximumsnelheid te verhogen, staat in de onderdelen van het concept-regeerakkoord dat de drie partijen al klaar hadden voordat de formatie afgelopen vrijdag, naar nu blijkt tijdelijk, werd afgebroken. Nu de drie partijen opnieuw naar de onderhandelingstafel willen, komt ook de hogere snelheid op vaderlandse snelwegen weer nadrukkelijk in zicht.

Luchtkwaliteit

Niet overal zal de kilometerteller verder mogen uitslaan naar rechts. Waar de 130 km/u als verhoogd maximum geldt, zal afhangen van luchtkwaliteit, veiligheid en doorstroming. De plannen borduren voort op het systeem van dynamische snelheden dat ook demissionair minister Eurlings (Verkeer) op verscheidene plekken wil invoeren.

Een snelheid van 130 km/u is precies wat de VVD voorstelde in haar verkiezingsprogramma. De PVV wilde eigenlijk naar 140 km/u. Het CDA liet zich tot nu toe niet uit over een richtsnelheid, maar heeft altijd opengestaan voor vlottere snelheden, mits de omstandigheden het toestaan.

Ook op het gebied van veiligheid zitten de rechtse partijen op één lijn. Er is een akkoord over de invoering van een nationale politie, waar alle regionale korpsen in opgaan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door mennomulder » wo 08 sep 2010, 11:00

En gaan we dan het Besluit grenswaarden binnen zones langs wegen ook aanpassen door hogere grenswaarden toe te staan ?
Reeds vaker is dus geprobeerd de vmax op autosnelwegen te verhogen, maar steeds kwamen de problemen met de akoestiek zodanig om de hoek kijken dat nooit tot realisatie is overgegaan.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Chris » wo 08 sep 2010, 11:22

Ik betwijfel of de geluidsbelastingen echt significant zullen toenemen. Al eerder is aangetoond dat het verlagen van 120 naar 100 km/h maar circa 0.4 dB scheelt, omdat het vrachtverkeer maatgevend blijft. Ik denk niet dat een verhoging ervoor zal zorgen dat de reconstructiewaarde (2 dB) overschreden zal worden. In dat geval zou er niks aan de hand hoeven zijn.

Al zullen bepaalde organisaties weer moord en brand schreeuwen over een onacceptabele toename van de geluidsoverlast... :roll:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Attietattie » wo 08 sep 2010, 11:30

Telegraaf.nl schreef:Ook op het gebied van veiligheid zitten de rechtse partijen op één lijn. Er is een akkoord over de invoering van een nationale politie, waar alle regionale korpsen in opgaan.
Ten eerste zie ik de link niet met verkeersveiligheid. En ten tweede klinkt dit als 'terug naar de rijkspolitie' (hopelijk weer met 911 cabrio's). Gaan we over 15 jaar weer decentraliseren en over 30 weer centraliseren? Of lees ik dit verkeerd?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Euregio » wo 08 sep 2010, 13:44

Ik had liever dat ze er voor zorgen dat je ook buiten de snelwegen fatsoenlijk door kan rijden. (meer 80/100 wegen) ipv. 60/80

Straks worden de verschillen zo groot, op de snelweg 130 en je gaat de snelweg af, en je mag 60. (Meer dan de helft verschil). En laat niet alles in de randstad naar 100 en 80 gaan op de snelweg. Zo stroomt de Randstad nog minder door.
130 vind ik pas nodig, als de eerder genoemde problemen in mijn post opgelost zijn.

Gr.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Jeroen » wo 08 sep 2010, 14:38

Niet overal zal de kilometerteller verder mogen uitslaan naar rechts. Waar de 130 km/u als verhoogd maximum geldt, zal afhangen van luchtkwaliteit, veiligheid en doorstroming. De plannen borduren voort op het systeem van dynamische snelheden dat ook demissionair minister Eurlings (Verkeer) op verscheidene plekken wil invoeren.
Als het er überhaupt al komt wordt het dus waarschijnlijk een (duur) dynamax-verhaal... Wat is er zo lastig aan een algemene verhoging?

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Ties » wo 08 sep 2010, 15:44

Wat is er zo nuttig aan een algemene verhoging? Op een afstand van 200 kilometer (in Nederland al een vrij grote afstand) scheelt het welgeteld 7 minuten en 42 seconden reistijd.

Ik zie véél liever een uitbreiding van het netwerk (zowel nieuwe verbindingen als verbredingen) zodat we überhaupt de 120 nog eens mogen meemaken. En dan die belachelijke 80- en 100-zones eruit. Hooguit op de lege "plattelandssnelwegen" zou je aan een DynaMax-systeem kunnen denken.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Vinny » wo 08 sep 2010, 15:48

Ik vind het ook erg populistisch. In de praktijk zie je dat alleen 130 km/h op de afsluitdijk zonder problemen kan worden ingevoerd. Dan denk ik: een beetje mooi weer spelen terwijl er verder helemaal niets verbetert. Typisch rechts. ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Coen Tunnel » wo 08 sep 2010, 15:55

Euregio schreef:Straks worden de verschillen zo groot, op de snelweg 130 en je gaat de snelweg af, en je mag 60. (Meer dan de helft verschil).
Of 50 op plekken waar je vanaf de snelweg zo de bebouwde kom inrijdt, zoals Staphorst of zo'n beetje overal aan de A59 tussen Den Bosch en Raamsdonksveer. Ik vraag me af of er al afritten zijn die direct in een zone-30 eindigen...
Vinny schreef:Ik vind het ook erg populistisch. In de praktijk zie je dat alleen 130 km/h op de afsluitdijk zonder problemen kan worden ingevoerd. Dan denk ik: een beetje mooi weer spelen terwijl er verder helemaal niets verbetert. Typisch rechts. ;)
Ik denk dat het ook geen probleem moet zijn op o.a. de A58 in Zeeland, de A29 en A59 in West-Brabant, de A18, de A348, de A1 en A50 over de Veluwe, de A6 tussen Almere en Joure, de A28 tussen Amersfoort en Groningen (behoudens Zwolle en Hoogeveen), de A37, de A32 (behalve bij Meppel en wellicht Heerenveen) en grote delen van de A7 tussen Nieuweschans en Hoorn. Ook op veel andere snelwegen zal het geen probleem zijn. Daarnaast pleit ik voor 120 op snelwegachtige wegen (of een upgrade tot autosnelweg) zoals de N31 tussen Drachten en Leeuwarden.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hoevenpe » wo 08 sep 2010, 15:56

Als dit in de praktijk wil zeggen dat we minder snel een kleine boete oplopen omdat je toch net wat harder reed dan is dat alleen maar prettig...

Blijft staan dat tegelijk er dus veel dynamax moet komen, vooral op de stukken die nu 100 zijn.
Dit mag ook een permanente verhoging zijn natuurlijk.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Palance » wo 08 sep 2010, 16:32

Vinny schreef:Ik vind het ook erg populistisch. )
Ik ook. Dat soort uitspraken doen ná de verkiezingen heeft niet zoveel nut. Of verwacht men door het gekakeel binnen en tussen die 3 partijen al heel snel verkiezingen? :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Jeroen » wo 08 sep 2010, 16:35

Vinny schreef:Ik vind het ook erg populistisch. In de praktijk zie je dat alleen 130 km/h op de afsluitdijk zonder problemen kan worden ingevoerd. Dan denk ik: een beetje mooi weer spelen terwijl er verder helemaal niets verbetert. Typisch rechts. ;)
Wat een onzin. Er zijn nog snelwegen waar je zelfs in de spits nog 120 kunt halen, laat staan buiten de spits. Het is (gelukkig) nog niet zo dat heel NL 24/7 vast staat... Zeker gezien de verder toch al lage limieten en de extreme flitsmania is het minste wat je kunt doen een beetje tegengeluid geven, zodat de limieten zoals ze nu zijn niet nog verder omlaag worden gehaald.
Ties schreef:Wat is er zo nuttig aan een algemene verhoging? Op een afstand van 200 kilometer (in Nederland al een vrij grote afstand) scheelt het welgeteld 7 minuten en 42 seconden reistijd.
Het is al zo vaak gezegd, maar de reistijden zijn maar een deel van het probleem...

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door JB81 » wo 08 sep 2010, 17:10

Coen Tunnel schreef:Ik vraag me af of er al afritten zijn die direct in een zone-30 eindigen...
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 06,,1,0.48

Sophie
expressweg
Berichten: 3441
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Sophie » wo 08 sep 2010, 17:12

^^ Veel erger vindt ik, dat als plaats daar door Google "Herzogenbusch concentration camp" aangegeven wordt.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Coen Tunnel » wo 08 sep 2010, 17:19

JB81 schreef:
Coen Tunnel schreef:Ik vraag me af of er al afritten zijn die direct in een zone-30 eindigen...
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 06,,1,0.48
Ik zat al een tijdje op Google te zoeken en ik vond deze ook. In dit geval valt het snelheidsverschil wel mee, want de A65 heeft ter plekke een Vmax van 70 km/u. Ben benieuwd of er ook afritten zijn die in een zone-30 eindigen en waar de snelheid op de autosnelweg gewoon 100 of 120 km/u is.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Peter » wo 08 sep 2010, 17:31

Formeel niet dus. Komnaam Vught heeft geen Vmax 30 onderbord. Na de kruising is het wel Vmax 30, maar in de zijstraten lijkt geen Vmax 30 bord te staan...

Vmax 130 (zonder spitsbeperking) is heel goed haalbaar op 60% van het snelwegnet (grote delen A7, A6, A18, A29, A30, A31, A32, A37, A50, A58, A59, A73, A76, A79 en delen A1, A2, A4, A12, A15, A27, A28) zijn makkelijk van 120 naar 130 te tillen. Op andere delen (met portalen) kan Dynamax een betere oplossing zijn voor snelheden van 80 t/m 130.
Een kwartier winst op 300 km is mooi meegenomen. Voor wie in het Noorden woont geen ongebruikelijke afstand (hoewel er wel delen Vmax 100 in zullen zitten en blijven zitten)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Rene » wo 08 sep 2010, 17:41

Vinny schreef:Ik vind het ook erg populistisch. In de praktijk zie je dat alleen 130 km/h op de afsluitdijk zonder problemen kan worden ingevoerd. Dan denk ik: een beetje mooi weer spelen terwijl er verder helemaal niets verbetert. Typisch rechts. ;)
Onzin. 130 kan feitelijk op alle snelwegen die na 1965 zijn aangelegd als rurale autosnelweg prima als veilige, permanente limiet. Heb je in elk geval als het rustig is 's nachts weer wat minder van die nare kassamedewerkers van Justitie te vrezen. In die zin verbetert het een heleboel.

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door hneel » wo 08 sep 2010, 17:47

Gewoon een goed idee. Veel mensen willen dit.
Het betekent overigens natuurlijk niet dat hardrijders dan ook nog eens 10km/u harder gaan rijden. Te snel rijden is immers voor niemand een doel op zich. Integendeel: zo'n verhoging zorgt dat mensen de regels weer acceptabeler gaan vinden.

Serieuze nadelen kan ik niet bedenken. (tegenargumenten als veiligheid, geluidsoverlast etc zijn flinterdun)
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Peter » wo 08 sep 2010, 17:57

Rene schreef: Heb je in elk geval als het rustig is 's nachts weer wat minder van die nare kassamedewerkers van Justitie te vrezen.
Op rurale autosnelwegen van na 1965 heb je 's nachts (lees: in het donker zonder straatverlichting) nu al erg weinig last van cassieres en kassiers. Alleen de videowagens controleren dan in het algemeen.

Ik kon maandagavond ook lekker doorrijden op de A7 bij Purmerend. Alle middenbermverlichting over tientallen kms was uit. Storing ? Alle verlichting bij de afritten en zijbermen (waar niet in de middenberm) deed het wel. Vreemd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Coen Tunnel » wo 08 sep 2010, 18:44

Peter schreef:Formeel niet dus. Komnaam Vught heeft geen Vmax 30 onderbord. Na de kruising is het wel Vmax 30, maar in de zijstraten lijkt geen Vmax 30 bord te staan...
http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 8&t=h&z=17

Tenzij je gelijk weer de snelweg oprijdt staan in beide straten zone-30-borden en kom je dus hoe dan ook in een zone-30.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Vinny » wo 08 sep 2010, 21:05

Zal me niets verbazen dat ze dit zo hebben gedaan om aan de richtlijn te voldoen. Strikt genomen zit er tussen de snelweg en de zone 30 nog een stukje 'gewone bebouwde kom - 50 km/h', al is het maar een paar meter... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Rene » wo 08 sep 2010, 21:43

Peter schreef:Op rurale autosnelwegen van na 1965
Ik refereer aan het wegontwerp. Je hebt ontwerptechnisch rurale en stadsautosnelwegen. In de laatste categorie zitten de A10 en de Gaasperdammerweg bijvoorbeeld. Maar de drukke A1 bij Amersfoot is ontwerptechnisch beschouwd gewoon volledig een rurale autosnelweg. Net als diverse andere wegen in de Randstad, waar je toch nog wel geregeld in het winterse donker een statiefje tegenkomt...
Peter schreef:Ik kon maandagavond ook lekker doorrijden op de A7 bij Purmerend. Alle middenbermverlichting over tientallen kms was uit. Storing ? Alle verlichting bij de afritten en zijbermen (waar niet in de middenberm) deed het wel. Vreemd.
Dat heet beleid. Om redenen van verkeersveiligheid gaat de verlichting aan als het donker is, èn druk genoeg. Echter de milieubeweging heeft het voor elkaar weten te krijgen dat op de wegvakken tussen de aansluitingen in het "nachtelijk duister" niet wordt aangetast. En dan krijg je dus dit soort situaties.

kukel360
stadsweg
Berichten: 469
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 16:39
Locatie: Vught

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door kukel360 » wo 08 sep 2010, 23:21

Ik moet af en toe 's-avonds rond 21:30 terug rijden vanuit Arnhem of Nijmegen. De cruise control staat dan op 150 km/h, 143 km/h op de GPS. De perfecte snelheid voor een vrijwel lege A50/A59 met enkele opritten.

120 km/h is dan echt de grootste onzin in mijn ogen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Hajo » za 11 sep 2010, 17:27

Ik voel niet veel voor een verhoging naar 130 km/h. De Vmax gewoon bij 120 km/h laten, dat is in ons land hard zat.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Palance » za 11 sep 2010, 17:31

130 is niet heel veel harder dan 120. Er zijn plekken zat waar 130 makkelijk moet kunnen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Vinny » zo 12 sep 2010, 9:33

Als het plan is om in plaats van om bij 128 km/h bij 135 km/h boetes uit te delen onder het mom van "ja maar de apparatuur is een stuk nauwkeuriger geworden" dan denk ik ook van: "waar hebben we het in godsnaam over", maar ja een 3 op het bord is PR-technisch leuk te verkopen... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door DjIdee » zo 12 sep 2010, 12:19

Hajo schreef:Ik voel niet veel voor een verhoging naar 130 km/h. De Vmax gewoon bij 120 km/h laten, dat is in ons land hard zat.
Welnee, avonds laat kun je prima zonder problemen over een lege A27/A6/A7 met 160 naar het noorden.
Ik rij bijna altijd in het noorden, en buiten de spits, en meestal staat de cc dan op 160. Behalve in het weekend (want dan weet je nooit wat je op de weg hebt, dat kan gewoon niet spiegelen en anticiperen) en in de spits, want dat heeft geen zin.

Vb, rit avonds laat van Baarn naar huis. Cruisecontrol zo ingesteld dat ik 159 (wet mulder is vrij heilig) op de gps zat. 1 keer even nog wat meer versneld (vandaar top van 162) omdat anders een ander zich zou vastrijden op een voorligger.. Aan de constante lijn en het hoge gemiddelde is wel af te leiden hoe rustig het was. En ik ben nu zonder gevaarzetting thuis, en als ik 120 gereden had (110 gemiddeld) was ik bij Joure/Heerenveen geweest, terwijl ik nu thuis was. Best fors verschil.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Vinny » zo 12 sep 2010, 12:53

Afgelopen vrijdag een roadtripje gemaakt in de Randstad. Ik heb 101 kilometer afgelegd in drie uur rijden. Ondanks dat ik 90% van de route over het OWN gereden heb, vond ik dat eigenlijk best wel dramatisch... :oops:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Mandelsoft » zo 12 sep 2010, 12:55

Als je dan toch 's avonds 160 kan rijden op deze delen van het snelwegnet, waarom kunnen het dan niet op z'n Duits doen?

Afbeelding

Overginds vind ik 120 overdag hard zat.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: 130 km/h op diverse Nederlandse snelwegen!

Bericht door Jeroen » zo 12 sep 2010, 13:01

^^ In Duitsland is het juist vaak andersom ('s nachts een lagere limiet ivm geluidsoverlast).

Plaats reactie